Almere

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Almere

Bericht door mavas » ma 20 feb 2012, 19:30

Gemeente Almere schreef:Mobiliteitsplan Almere
14-02-2012

Almere wil meer mensen op de fiets, minder strikt de gescheiden verkeersstructuur doorvoeren, de snelle en frequente busverbindingen in stand houden en zorgen voor veilige en prettige looproutes in de stad. Deze en andere beleidskeuzes op het gebied van verkeer en vervoer voor de stad staan in het vandaag gepresenteerde Mobiliteitsplan Almere: veilig en gezond op weg naar de toekomst.

Almere telt inmiddels ruim 190.000 inwoners en het Rijk heeft Almere gevraagd verder te groeien met 60.000 woningen. In de in 2009 vastgestelde Concept Structuurvisie Almere 2.0 staat beschreven hoe Almere verdere groei kan doormaken. Het betreft niet alleen een kwantitatieve maar ook vooral een kwalitatieve opgave. Groei en ontwikkeling moet op duurzame wijze plaats te vinden. Bovendien moet de diversiteit worden vergroot op het vlak van woningtype, bevolkingssamenstelling en werkgelegenheid. Het verkeerssysteem vervult hierin een belangrijke rol. Keuzes op het gebied van verkeer en vervoer werken immers door in het dagelijks leven op straat. Het gaat niet alleen om een goede bereikbaarheid maar ook om de wijze waarop verkeer en vervoer wordt ingebed in de stad.

Het Mobiliteitsplan Almere bevat acht beleidskeuzes die helpen deze opgaven te realiseren. Infrastructuur komt, meer dan voorheen, in dienst te staan van economische ontwikkeling van de stad, het vergroten van diversiteit en het ondersteunen van organische groei. Dit gebeurt onder meer door de introductie van stadsstraten. Stadsstraten zijn straten of lanen die een meer stedelijke uitstraling hebben door het verkeer niet meer strikt van de omgeving te scheiden. Op deze wijze wordt veel gewonnen op het gebied van beleving, inpassing en sociale veiligheid.

De goede interne bereikbaarheid blijft gehandhaafd. Dat geldt voor zowel de auto, als het openbaar vervoer en de fiets. De hoge kwaliteit en de kostenefficiëntie van het openbaar vervoer in Almere blijven gehandhaafd. Het bussysteem wordt doorgezet in de nieuwe gebieden waarbij, veel meer dan voorheen, de aandacht uitgaat naar inpassing in de stad. Daarnaast wordt het hoofdfietsnetwerk op orde gebracht. De sociale veiligheid op fietspaden wordt vergroot met speciale aandacht voor fietspaden tussen de stadsdelen. Ook wordt ingezet op het stimuleren van fietsen bij mensen die weinig fietsen en wordt ingezet op goede stallingmogelijkheden voor de fiets. De voetganger wordt onder andere bediend met goede looproutes van en naar het openbaar vervoer en stedelijke voorzieningen.

Bewoners, bezoekers en werknemers moeten een realistische en goede kans hebben op een parkeerplaats. Er wordt efficiënt met ruimte en geld omgegaan door inzet van nieuwe technieken. Een voorbeeld is de introductie van het parkeerverwijssysteem. Parkeeroverlast, zowel in de wijken als op bedrijventerreinen, wordt zoveel mogelijk opgelost.

Interessant, de gemeente wil zo te zien af van de strikte scheiding van verkeerssoorten. Zou het vanwege bezuinigingen zijn gedaan, of spelen er andere factoren mee?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Almere

Bericht door Vinny » ma 20 feb 2012, 19:35

De voetganger wordt onder andere bediend met goede looproutes van en naar het openbaar vervoer en stedelijke voorzieningen.
Da's fijn. Een aantal jaar geleden moest ik in Almere op het industrieterrein zijn en er ontbrak een essentiele stoep of voetgangersschakel tussen de bushalte en het bedrijf waar ik moest zijn. Ik kon dat dus alleen illegaal bereiken... :facepalm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 20 feb 2012, 20:26

Almere zal nooit een fietsstad te worden. Daarvoor is de stad, voor Nederlandse begrippen, te uitgestrekt. Er zijn daardoor lange fietsafstanden. Binnen Almere zijn, met een beetje pech, afstanden van zo'n 15 km. mogelijk en niet iedereen zal dat zien zitten om te fietsen.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 20 feb 2012, 20:57

^^ In die zin niet, wel in de zin dat er enorm veel fietspaden liggen die middels tunnels onder de hoofdwegen doorgaan. Nadeel is gelijk ook een onveilig gevoel. Net zoals van die leuke parkjes waar je in de avonduren ook niet graag doorheen fietst.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 20 feb 2012, 20:58

Vinny schreef:Een aantal jaar geleden moest ik in Almere op het industrieterrein zijn en er ontbrak een essentiele stoep of voetgangersschakel tussen de bushalte en het bedrijf waar ik moest zijn. Ik kon dat dus alleen illegaal bereiken... :facepalm:
Sinds wanneer is lopen langs de kant van de weg illegaal?

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » wo 22 feb 2012, 8:15

In Almere staan er veel verbordsborden voor voetgangers, zelf ook vaak meegemaakt.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 22 feb 2012, 8:26

Bij elke toegangweg tot Almere zeker? :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 07 mar 2012, 0:38

Ik vind de zaken die in het artikel zijn omschreven wel positief. Zelf ben ik vrij vaak in Almere geweest omdat ik daar familie heb (vooral Almere-Buiten, maar we zijn ook vaak in Almere-Stad geweest en ik heb door Almere rondgefietst).

Almere is meer een enormagigantisch dorp, als in, één en al suffe nieuwbouwwijk met af en toe een buurtwinkelcentrumpje (bijvoorbeeld DoeMere in Almere-Buiten). Met de staddstraten bedoelt men, neem ik aan, Rotterdam-achtige taferelen van een drukke straat met auto- en busverkeer (en wellicht ooit iets tram-achtigs? zou men dat ooit in gaan voeren in Almere?) en vermengde woon/winkelfuncties in de gebouwen. Dit is natuurlijk verkeerskundig niet optimaal, maar het geeft wel een bedrijvige, gezellige sfeer die Almere toch wel mist. Zelfs het stadscentrum doet me enigszins aan een uit de kluiten gewassen Terneuzen-binnenstad denken, en dat is niet erg positief... nogal suf dus door weinig bedrijvigheid, en niet gezellig door het logischerwijs ontbreken van een historisch centrum. De architectuur is overigens wel beter dan Terneuzen, en uiteraard is er een verschil met een stad die bijna 10 keer zo groot is, maar goed. Het echte centrum in stad (Citadel enzo), daar heb ik het dus over. Op zich vind ik het wel geslaagd, maar als de bedrijvigheid zich elders in de stad ook uitstrekt zou dat toch een betere sfeer geven.

Verkeerskundig zit het denk ik wel goed met Almere; de ring wordt ongelijkvloers gemaakt en de verbinding met de snelweg (afrit S101-A6) wordt ongelijkvloers, ook de snelweg naar Amsterdam wordt aangepakt, en wellicht kan de weg naar Lelystad nog worden verbreed naar 2x3. Ik heb gehoord dat er ergens in het centrum een fly-over komt voor bussen, maar ik weet niet precies waar en of dat nog doorgaat.

Ik denk dat het probleem dus is dat de stad té gepland is en té 'perfect'; verkeer dwars door een centrum zoals in Leiden is natuurlijk niet prettig, maar er is ook een middenweg tussen volledig gescheiden functies en dat. Een beetje opzettelijke chaos zou Almere goed doen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 07 mar 2012, 11:54

sirdanilot schreef:Een beetje opzettelijke chaos zou Almere goed doen.
Dat is in Almere-Stad alweer veel beter geregeld dan in Lelystad, waar autoverkeer en langzaam verkeer tot in het absurde waren gescheiden.

Almere heeft trouwens wel degelijk geschiedenis, al is die niet zo lang. Het heeft zelfs een half afgebouwd kasteel.
En een aantal SNUPs en afgedankte viaducten. :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » wo 14 mar 2012, 16:35

mavas schreef:
Interessant, de gemeente wil zo te zien af van de strikte scheiding van verkeerssoorten. Zou het vanwege bezuinigingen zijn gedaan, of spelen er andere factoren mee?
Sociale veiligheid is hierbij een grote factor. Heel veel afgezonderde fietspaden waar je je 's nachts niet veilig voelt (en het vaak ook niet bent), compleet afgezonderde achter struiken verborgen bushaltes langs een busbaan waar ook slechts af en toe een bus voorbij komt en nooit enig ander verkeer (ja, hulpdiensten, die heb je dan ook wel nodig soms op die plekken...)
sirdanilot schreef:Ik heb gehoord dat er ergens in het centrum een fly-over komt voor bussen, maar ik weet niet precies waar en of dat nog doorgaat.
Die is al af en in gebruik, dat is een busviaduct over de Hospitaaldreef, vanuit het centrum de Filmwijk in. De Hospitaaldreef is vaak erg druk en de busbaan kruiste die met stoplichten. Nu gaat de busbaan er met een viaduct overheen.

En toen het laatst vroor en glad was moesten de bussen weer via de gelijkvloerse busbaan want ze konden het viaduct niet op komen ofzo... :facepalm:

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » wo 14 mar 2012, 16:36

Kan iemand mij trouwens verwijzen naar informatie over het ongelijkvloers maken van de Hogering, ik kan dat namelijk helemaal nergens terugvinden buiten dit forum.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 15 mar 2012, 10:36

^^ Weet ik niet. Wel vind ik dit over de A6:
De A6 valt binnen het plangebied, het deel van knooppunt Muiderberg naar de
Hollandse Brug wordt verbreed van 2×3 naar 2×4 rijstroken plus twee wisselstroken, zodat er in totaal 6 rijstroken in de spitsrichting beschikbaar zijn. De route tot Almere Stad-West wordt naar 3+2+2+2+3 rijstroken verbreed met een dubbele wisselstrook. De aansluiting op de S102 wordt een volledig ongelijkvloerse turbineknooppunt. Het deel verder naar Almere-Buiten-West wordt dan verbreed van 2×2 naar 4×2 rijstroken met een parallelsysteem. Op de plek van de bestaande brug komt een nieuwe Hollandse Brug tussen Flevoland en Noord-Holland Dit wordt één van de breedste bruggen van Nederland. De uitvoering hiervan zal in het derde kwartaal van 2013 starten en rond 2016 zijn afgerond.
Vooral dat van de S102 vind ik erg vreemd wat de aansluiting heeft een nogal vreemde vorm, en ik vraag me af hoe ze daar een 'turbineknooppunt' van gaan maken. Ik vraag me ook af of het überhaupt nodig is en of een paar vrije rechtsaffers niet voldoende zijn...

Het kan ook zijn dat men S101 bedoelt; sowieso staan er wel wat tikfoutjes in het artikel. het is hier te vinden (javascript uitschakelen om te kunnen zien): http://www.ppsnetwerk.nl/Kennisbank/Art ... -de-markt/

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » do 15 mar 2012, 17:17

^^ De aansluiting met de S102 wordt uitelkaar getrokken, daar was een hele bezwaarprocedure over bij de RvS. Voor de richting Lelystad (en volgens mij ook vanuit Lelystad) komt de aansluiting een stuk oostelijker te liggen, voor de richting Amsterdam blijft daar waar die nu is, of hij gaat naar het westen. Of het oosten. Nouja, wat dan ook, maar volgens mij komt daar zeker geen turbineknooppunt. Wel komt er een volledig turbineknooppunt voor de S101 (Hogering), dit onder meer omdat een turbineoplossing minder ruimte van het Kromslootpark inpikt.

Maar dat zijn allemaal SAA plannen. Het enige wat ik verder over de Hogering kan vinden is dat die tot aan de Hollandsedreef 2x3 wordt. Niks over ongelijkvloerse aansluitingen. Ik zou dat wel fijn vinden want dan kan ik de stad uit rijden zonder ook maar een enkel stoplicht tegen te komen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 15 mar 2012, 21:04

chriskrusz schreef:Kan iemand mij trouwens verwijzen naar informatie over het ongelijkvloers maken van de Hogering, ik kan dat namelijk helemaal nergens terugvinden buiten dit forum.
Ik heb ooit eens gelezen dat men de Hogering 2x3 en volledig ongelijkvloers wil maken, ik meen in een oud gemeentelijke verkeer- en vervoerplan van Almere.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 17 mar 2012, 20:05

2x3 en ongelijkvloers lijkt me wel erg overdreven voor de gehele Hogering; wellicht is dit wel een optie (of zelfs al het huidige plan) tussen de Hollandsedreef en de A6. Dan krijgt Almere dus een soort stedelijke inprikker ! Al is het misschien een abrupte overgang van 2x3 stroomweg naar 2x2 GOW met verkeerslichten...

Dit vormt ook een mooie route voor een eventuele IJmeerbrug in de toekomst; verkeer kan dan via het te realiseren autosnelwegachtige gedeelte s101 de A6 op richting Lelystad.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 17 mar 2012, 20:29

Je zou de hele Hoge Ring ongelijkvloers kunnen maken. 2x3 voor het gedeelte bij Almere Buiten-Oost is totale overkill...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » za 17 mar 2012, 20:42

Voor de liefhebbers: Verkenning stedelijke bereikbaarheid Almere. Dit was een studie naar de benodigde maatregelen om de interne stedelijke bereikbaarheid op peil te houden bij een verdere groei van de stad. Veel leesplezier! :top:

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 17 mar 2012, 22:10

:top:

Dit vind ik toch erg opvallend:
pagina 21 van bovenstaande PDF schreef:Op de volgende wegvakken komt de I/C verhouding boven de norm uit:
- A6 knooppunt Muiderberg – Almere Stad West (ondanks de maatregelen uit de planstudie SAA);
(...)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 17 mar 2012, 22:55

Vinny schreef:Je zou de hele Hoge Ring ongelijkvloers kunnen maken. 2x3 voor het gedeelte bij Almere Buiten-Oost is totale overkill...
Dat is dan ook niet meer de Hogering, maar de Buitenring ;)

Een goed begin m.i. al zijn:

-Turbineknooppunt met de A6 (komt er)
-2x3 tot aan Hollandsedreef (komt er)
-Ongelijkvloerse aansluiting Gooisekant en/of literatuurwijk
-ongelijkvloerse aansluiting Hollandsedreef
-Aanleg invoegstroken bij aansluiting Muziekdreef (in plaats van dit gedrocht)
- Het kruispunt bij de muziekwijk (contrabasweg) kan denk ik wel weg, verkeer kan rijden via een aan te leggen parallelweg.

Voor zover ik heb gezien is er op de meeste plekken voldoende ruimte om, bijvoorbeeld, een haarlemmermeeraansluiting aan te leggen. Uitzonderingen: Onder het spoorviaduct past maar één strookje extra per richting (wellicht halve aansluiting voor literatuurwijk omdat hier geen 2x3+in/uitvoegstroken past). Het tankstation moet worden verplaatst (of het wordt er zo één in de 'oksel' van een afrit) i.v.m. aansluiting Gooisekant. Weefvakken tussen de Gooisekant en de A6 worden misschien een probleem: veel meer dan 500 meter wordt dit niet. Het handigst lijkt mij een halve aansluiting voor de Audioweg (van/naar A6) en één voor de Neonweg (van/naar Almere-Buiten). Bij de Audioweg zit er wel wat bebouwing in de weg.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » zo 18 mar 2012, 11:12

^^ Dat tankstation kan ook gewoon zijn rechtstreekse verbindingsweg verliezen. Je kan namelijk via de ontsluitingsweg van het industrieterrein ook al het tankstation bereiken.

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » zo 18 mar 2012, 15:38

Een misschien wel wat verouderd ontwerp is te vinden op kaart 15 van het Tracébesluit SAA.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 18 mar 2012, 15:55

Om het makkelijker te maken
Hier staat dat TB. Het gaat om onderdeel C, en dus kaart (tekening) nummer 15
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » zo 18 mar 2012, 16:35

Als ik al die wisselstrook kunstwerken zie dan vraag ik me toch of in hoeverre gewoon beide kanten een extra rijstrook niet voordeliger was geweest?

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 19 mar 2012, 15:11

Dank ! Ik heb de kaart even geüpload voor wie geen zin heeft om een enorme zip-file te downloaden.

http://dl.dropbox.com/u/29498835/kaart%2015.pdf

Opvallend:

-De weg wordt 2x2 met een (erg krap) weefvak in plaats van 2x3...
- Enkelstrooks verbindingsboogje Amere - Lelystad A6/Utrecht A27... wat als er in de toekomst een IJmeerbrug aansluit op de S101?
- Nummer blijft S101 dus dit stukje krijgt denk ik geen autosnelwegstatus (maar wie weet).

Verder ziet de boel er goed uit, mooi dat men het afritje Gooisekant even meepakt bij dit project.

Wie is de eigenaar van de Hogering? De provincie? Dan zal die voorlopig geen geld hebben om ongelijkvloerse aansluitingen te realiseren binnen Almere, lijkt me...

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » ma 19 mar 2012, 20:26

Bedenk dat het TB er eerder was dan de financiering van de SBA. Kaart 15 geeft dus hooguit een indruk van hoe het zou kunnen gaan worden zonder ook maar een enkele garantie daarop. Sterker nog: Het stuk aansluitend op kaart 15 zou ook 2x3 moeten zijn terwijl dat op het einde van het gekleurde gedeelte van de kaart daar echt niet op lijkt (2x2).