'Knip in Eindhovense Kosmoslaan heeft geen zin gehad'

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Alain
expressweg

'Knip in Eindhovense Kosmoslaan heeft geen zin gehad'

Bericht door Alain » vr 07 okt 2005, 15:34

Uit het Eindhovens Dagblad van vandaag (071005):
’Uitkomst onderzoek was voorspelbaar’
Knip in de Kosmoslaan werkt niet

Door onze correspondente MARIKEN WIJEN

Vrijdag 7 oktober 2005 - EINDHOVEN – De ’knip’ in de Kosmoslaan heeft niet het gewenste effect gehad. De maatregel zorgt voor extra verkeersdrukte in nabijgelegen straten. Die conclusie presenteerde de Dienst Stedelijke Ontwikkeling en Beheer van de gemeente Eindhoven gisteren tijdens een informatieavond voor bewoners van de wijken Eckart, Luytelaer en Vaartbroek.

De knip moest het sluipverkeer een halt toeroepen dat dagelijks in groten getale over de Airbornelaan en de Kosmoslaan rijdt. Uit tellingen, metingen en gesprekken met betrokkenen is gebleken dat de knip inderdaad een positief effect had op de verkeersintensiteit op deze twee lanen, maar dat andere delen van de wijk geteisterd werden door een flinke toename van verkeer.

„Niet echt een verassende conclusie, iedereen met gezond verstand kon weten dat het zó uit de hand zou lopen“, aldus een boze bewoner van de Poolsterlaan.

Het is zo gegaan als wethouder M. Schreurs tijdens een eerdere informatieavond over de verkeersproblemen al aankondigde; het verkeer heeft de weg van de minste weerstand gezocht. Die weg liep over de Poolster- en Firmamentlaan. Volgens de bewoners was dat een ’zeer voorspelbaar’ gegeven. Zij hadden dan ook veel kritiek op de gemeente die naar hun mening met dit onderzoek gemeenschapsgeld verkwist heeft.

Bewoners van de Firmamentlaan eisen zelfs een excuus van de wethouder voor de grote overlast die de proef hen gebracht heeft en nog steeds brengt.

De wethouder, die wegens ziekte niet aanwezig kon zijn, nodigde de bewoners per brief uit samen maar weer eens rond de tafel te gaan zitten om een oplossing te zoeken voor de problemen rond het vele sluipverkeer in de wijken. „Maar de mensen van de Airbornelaan zijn het overleggen inmiddels moe geworden“, stelde een boze en geemotioneerde T. Heesakkers, bewoonster van die straat na afloop. „Er is al zóveel overlegd en het heeft nog helemaal niets opgeleverd.“

Ook enkele bewoners van de Poolster- en Firmamentlaan zeiden er weinig voor te voelen in overleg te gaan over een probleem waar zij niet om gevraagd hebben.

Duidelijke oplossingen leverde de avond niet op. „Maar ik ben er van overtuigd dat, als we allemaal onze eigen ideeen op een velletje papier hadden mogen zetten, we een stuk dichter bij die oplossing waren gekomen, vanavond“, aldus S. Sjoerdsma van de vereniging Luytelaer Belang. Het onderzoeksrapport wordt in november aan het college van burgemeester en wethouders voorgelegd.
Op het risico af voor NIMBY te worden versleten, maar ik ben blij dat de gemeenteraad tot deze conclusie is gekomen. Mijn ouderlijk huis staat aan de Firmamentlaan - een relatief brede, geasfalteerde weg - waar het verkeer sinds de knip een stuk drukker werd. Dat zorgde niet alleen voor extra overlast, maar was ook levensgevaarlijk, omdat het verkeer hier vaak met 60, 70 kmh doorheen rijdt. Er zijn geen drempels of versmallingen die dat tegenhouden, maar wel een aantal zijstraten ter rechterzijde (vanaf Nuenen). En het is geen voorrangsweg...Dat, terwijl de Kosmoslaan (waar de knip in was aangebracht) veel meer het profiel van een 30 km-zone had, en verkeer dus gedwongen werd langzamer te rijden. Deze 'oplossing' had inderdaad het voorspelbare effect: verkeer dat normaalgesproken over de Kosmoslaan 'sluipt', racet nu over Poolster- en Firmamentlaan. Problemen verschuiven, noemen ze dat...:?
Maar om het nimbyisme even te ontstijgen: dit geeft dus aan dat geen van de situaties te prefereren valt. Het probleem wordt veroorzaakt door verkeer dat uit Nuenen (en verder) komt, en dat de snelwegen A50, A58 en A2 op wil. De normale route zou dan Sterrenlaan - Kennedylaan zijn (wegen die het profiel van een doorgaande route hebben), maar om de drukte hier te mijden, zoekt veel verkeer in de ochtend- en de avondspits (maar ook daarbuiten, uit gewoonte) de straten in de woonwijken op.
Dit pleit dus vóór aanleg van de oostelijke randweg, zodat verkeer uit Nuenen deze route voortaan kan mijden. Maar ook een stroomlijning van de huidige route kan al helpen: zorg voor een groene golf tijdens de druktste momenten van de dag op de Sterrenlaan (en zet er flitspalen neer om het verkeer te dwingen 50 kmh te rijden - dat werkt ook op de Kennedylaan). Ook een directe verbindingsboog tussen Sterrenlaan en Kennedylaan is een mogelijkheid - alhoewel die boog van de Kennedylaan naar de Sterrenlaan een behoorlijk viaduct zou vereisen. Eventueel zou zelfs de drukke kruising met de Mercuriuslaan ongelijkvloers kunnen worden uitgevoerd.
En om mijn nimbyisme nog verder te relativeren: doorgaand verkeer hoort gewoon niet in woonwijken. Niet in de straat van mijn ouders, maar ook niet in de Kosmoslaan. Ik zal mijn plan voor de Eindhovense s-nummers binnenkort dan ook enigszins aanpassen...;)

Oh, nog even een plaatje van het betreffende gebied:

Afbeelding

In blauw de normale, doorgaande route Sterrenlaan - Kennedylaan;
In rood de gewraakte 'knip' (tussen Sterrenlaan en Poolsterlaan);
In paars de alternatieve routes die het verkeer zocht/zoekt en
In groen de kruising Sterrenlaan/Mercuriuslaan.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » vr 07 okt 2005, 15:35

Waar dat &qu in de titel nu vandaan komt... :?:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 07 okt 2005, 15:41

Alargule schreef:Waar dat &qu in de titel nu vandaan komt... :?:
Geen idee. Ik heb het net geprobeerd voor je te wijzigen, maar ook ik krijg &qu terug als ik een quootje neer wil zetten :?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Bart
autoweg

Bericht door Bart » vr 07 okt 2005, 17:32

uw moderator heeft het probleem al opgelost :)
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Alain
expressweg

Bericht door Alain » vr 07 okt 2005, 17:37

...alleen nu mist de " nog aan het eind...Welja, dit ziet er iig al een stuk beter uit. Thanx!

Bart
autoweg

Bericht door Bart » vr 07 okt 2005, 17:47

nee hoor, de " mist helemaal niet, maar hij is wel even vervangen voor een ' 8-) :P
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 07 okt 2005, 18:41

In het centrum van Houten hebben ze ook een knip toegepast met hetzelfde effect. Het compromis is nu dat er 's morgens tussen 7.30 en 9.00 uur en 's middags tussen 16.30 en 18.00 niemand mag rijden en op de overige tijden wel. Een draak van een constructie.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 07 okt 2005, 19:26

In Barendrecht doen we dat veel beter. Wij leggen bussluizen aan, en heffen dan de buslijn op :mrgreen:

Verder hebben we geen 'knippen' die in de spits afgesloten zijn. Wel is er het probleem dat er maar 1 verbinding is tussen de beide delen van Barendrecht, namelijk ter hoogte van afrit 20 op de A29. De andere verbinding is een bussluis onder de A29, die niet opengaat voor gewoon verkeer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

BlaZ
stadsweg

Re: 'Knip in Eindhovense Kosmoslaan heeft geen zin gehad'

Bericht door BlaZ » vr 07 okt 2005, 22:10

Alargule schreef:Uit het Eindhovens Dagblad van vandaag (071005):
’Uitkomst onderzoek was voorspelbaar’
Knip in de Kosmoslaan werkt niet

Door onze correspondente MARIKEN WIJEN

Vrijdag 7 oktober 2005 - EINDHOVEN – De ’knip’ in de Kosmoslaan heeft niet het gewenste effect gehad. De maatregel zorgt voor extra verkeersdrukte in nabijgelegen straten. Die conclusie presenteerde de Dienst Stedelijke Ontwikkeling en Beheer van de gemeente Eindhoven gisteren tijdens een informatieavond voor bewoners van de wijken Eckart, Luytelaer en Vaartbroek.

De knip moest het sluipverkeer een halt toeroepen dat dagelijks in groten getale over de Airbornelaan en de Kosmoslaan rijdt. Uit tellingen, metingen en gesprekken met betrokkenen is gebleken dat de knip inderdaad een positief effect had op de verkeersintensiteit op deze twee lanen, maar dat andere delen van de wijk geteisterd werden door een flinke toename van verkeer.

„Niet echt een verassende conclusie, iedereen met gezond verstand kon weten dat het zó uit de hand zou lopen“, aldus een boze bewoner van de Poolsterlaan.

Het is zo gegaan als wethouder M. Schreurs tijdens een eerdere informatieavond over de verkeersproblemen al aankondigde; het verkeer heeft de weg van de minste weerstand gezocht. Die weg liep over de Poolster- en Firmamentlaan. Volgens de bewoners was dat een ’zeer voorspelbaar’ gegeven. Zij hadden dan ook veel kritiek op de gemeente die naar hun mening met dit onderzoek gemeenschapsgeld verkwist heeft.

Bewoners van de Firmamentlaan eisen zelfs een excuus van de wethouder voor de grote overlast die de proef hen gebracht heeft en nog steeds brengt.

De wethouder, die wegens ziekte niet aanwezig kon zijn, nodigde de bewoners per brief uit samen maar weer eens rond de tafel te gaan zitten om een oplossing te zoeken voor de problemen rond het vele sluipverkeer in de wijken. „Maar de mensen van de Airbornelaan zijn het overleggen inmiddels moe geworden“, stelde een boze en geemotioneerde T. Heesakkers, bewoonster van die straat na afloop. „Er is al zóveel overlegd en het heeft nog helemaal niets opgeleverd.“

Ook enkele bewoners van de Poolster- en Firmamentlaan zeiden er weinig voor te voelen in overleg te gaan over een probleem waar zij niet om gevraagd hebben.

Duidelijke oplossingen leverde de avond niet op. „Maar ik ben er van overtuigd dat, als we allemaal onze eigen ideeen op een velletje papier hadden mogen zetten, we een stuk dichter bij die oplossing waren gekomen, vanavond“, aldus S. Sjoerdsma van de vereniging Luytelaer Belang. Het onderzoeksrapport wordt in november aan het college van burgemeester en wethouders voorgelegd.
Op het risico af voor NIMBY te worden versleten, maar ik ben blij dat de gemeenteraad tot deze conclusie is gekomen. Mijn ouderlijk huis staat aan de Firmamentlaan - een relatief brede, geasfalteerde weg - waar het verkeer sinds de knip een stuk drukker werd. Dat zorgde niet alleen voor extra overlast, maar was ook levensgevaarlijk, omdat het verkeer hier vaak met 60, 70 kmh doorheen rijdt. Er zijn geen drempels of versmallingen die dat tegenhouden, maar wel een aantal zijstraten ter rechterzijde (vanaf Nuenen). En het is geen voorrangsweg...Dat, terwijl de Kosmoslaan (waar de knip in was aangebracht) veel meer het profiel van een 30 km-zone had, en verkeer dus gedwongen werd langzamer te rijden. Deze 'oplossing' had inderdaad het voorspelbare effect: verkeer dat normaalgesproken over de Kosmoslaan 'sluipt', racet nu over Poolster- en Firmamentlaan. Problemen verschuiven, noemen ze dat...:?
Maar om het nimbyisme even te ontstijgen: dit geeft dus aan dat geen van de situaties te prefereren valt. Het probleem wordt veroorzaakt door verkeer dat uit Nuenen (en verder) komt, en dat de snelwegen A50, A58 en A2 op wil. De normale route zou dan Sterrenlaan - Kennedylaan zijn (wegen die het profiel van een doorgaande route hebben), maar om de drukte hier te mijden, zoekt veel verkeer in de ochtend- en de avondspits (maar ook daarbuiten, uit gewoonte) de straten in de woonwijken op.
Dit pleit dus vóór aanleg van de oostelijke randweg, zodat verkeer uit Nuenen deze route voortaan kan mijden. Maar ook een stroomlijning van de huidige route kan al helpen: zorg voor een groene golf tijdens de druktste momenten van de dag op de Sterrenlaan (en zet er flitspalen neer om het verkeer te dwingen 50 kmh te rijden - dat werkt ook op de Kennedylaan). Ook een directe verbindingsboog tussen Sterrenlaan en Kennedylaan is een mogelijkheid - alhoewel die boog van de Kennedylaan naar de Sterrenlaan een behoorlijk viaduct zou vereisen. Eventueel zou zelfs de drukke kruising met de Mercuriuslaan ongelijkvloers kunnen worden uitgevoerd.
En om mijn nimbyisme nog verder te relativeren: doorgaand verkeer hoort gewoon niet in woonwijken. Niet in de straat van mijn ouders, maar ook niet in de Kosmoslaan. Ik zal mijn plan voor de Eindhovense s-nummers binnenkort dan ook enigszins aanpassen...;)

Oh, nog even een plaatje van het betreffende gebied:

Afbeelding

In blauw de normale, doorgaande route Sterrenlaan - Kennedylaan;
In rood de gewraakte 'knip' (tussen Sterrenlaan en Poolsterlaan);
In paars de alternatieve routes die het verkeer zocht/zoekt en
In groen de kruising Sterrenlaan/Mercuriuslaan.
Ik heb 2 jaar dagelijks over de Sterrenlaan gereden. Het probleem tijdens de spits komt bij de kruising met de Mercuriuslaan inderdaad.

Dit stuk is trouwens gewoon groene zone deze wordt helaas verstoord door bussen die het stoplicht ineens op rood kunnen zetten.
Pas geleden zijn op deze weg ook uitvoegstroken aangelegd deze moeten ook aangelegd worden bij de mercuriuslaan beide richting naar links en de Nuenenseweg.

Je zal ook moeten zorgen dat de route via Sterrenlaan tijdwinst opleverd dus 70km/h maken die weg zonder flitspalen en die flitspalen op de mercuriuslaan neerzetten, dat is wel een gevaarlijke weg.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » vr 07 okt 2005, 22:53

Nee, alsjeblieft géén 70 km/h op de Sterrenlaan! Ik vind dat alle wegen in stedelijk gebied die of niet verdiept liggen, of te dichtbij bebouwing liggen, een Vmax van 50 kmh moeten krijgen. Dat is hard zat. Bovendien liggen er aan de Sterrenlaan een aantal schoolgebouwen, dus veel overstekend fietsverkeer (de kruising Craterlaan/Sterrenlaan, die ik jarenlang gebruikte, wordt intensief gebruikt door scholieren uit het noordoosten van Eindhoven en Son en Breugel die naar het Eckartcollege en het Lorentz Casimir Lyceum (mijn oude school) fietsen). Een Vmax van 70 kmh zorgt voor gevaarlijke situaties, want kinderen op een fiets trekken zich doorgaans niet zo veel aan van rode stoplichten - en aanstormende auto's. Je moet dergelijke gevaarlijke situaties niet veroorzaken door de maximumsnelheid te verhogen naar 70 kmh. Om dan nog maar te zwijgen over de gevaarlijke situaties die zouden ontstaan op de kruisingen met de Firmamentlaan (waar geen stoplichten staan), Nuenenseweg en Kosmoslaan.
Precies om die reden ben ik ook voor de voorgestelde snelheidsverlaging én groene golf-regeling op de Ringweg. Daar zijn veel gelijkvloerse kruisingen, en ik merk steeds weer dat 70 kmh daar gewoon te hard is. De weg is bochtig, daardoor op bepaalde punten onoverzichtelijk, en een ongeluk op een kruising zit daardoor in een klein hoekje.
Nee, in plaats van de snelheid te verhogen, moeten er doorstromingsmaatregelen worden genomen. Intelligente stoplichten (in Londen hebben ze ze al, waarom niet in technologiestad Eindhoven?) kunnen al een hoop verhelpen, evenals voorsorteervakken. Meer zou ik echter zien (en daar is ter plaatse ook gewoon de ruimte voor, in een ongelijkvloerse kruising Mercuriuslaan/Sterrenlaan. Dat betekent dat verkeer dat vanaf het viaduct over de Kennedylaan komt, niet direct naar beneden gaat - tenzij het links- of rechtsaf wil slaan op de kruising. Het doorgaande verkeer wordt er per viaduct overheen geleid, en gaat een stuk later naar maaiveld. De ruimte is er, nu het viaduct nog.
En het heeft hier niet helemaal mee te maken, maar het zou de verkeersveiligheid én de doorstroming ook ten goede komen als er op de viaducten over de Kennedylaan nu eindelijk eens stoplichten worden geplaatst! Sinds ze die viaducten tot voorrangswegen hebben gebombardeerd, is het er alleen maar gevaarlijker op geworden...:roll:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 07 okt 2005, 22:58

70 km kan m.i. prima op verkeersaders in stedelijk gebied.
50 km op ontsluitingswegen.
30 km op woonstraten zonder verkeersfunctie.

Als een oversteek een probleem is, doordat deze zeer zwaar belast wordt, dan voer je die toch ook ongelijkvloers uit. Een fietstunneltje is niet zo achterlijk duur.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Alain
expressweg

Bericht door Alain » vr 07 okt 2005, 23:07

René schreef:70 km kan m.i. prima op verkeersaders in stedelijk gebied.
50 km op ontsluitingswegen.
30 km op woonstraten zonder verkeersfunctie.

Als een oversteek een probleem is, doordat deze zeer zwaar belast wordt, dan voer je die toch ook ongelijkvloers uit. Een fietstunneltje is niet zo achterlijk duur.
Maar ter plaatse wèl moeilijk in te passen. En het grootste probleem dat ik met een Vmax-verhoging naar 70 kmh heb, is dat ik uit ervaring weet dat er nu al idioot hard wordt gereden op de Sterrenlaan. 70? Eerder 80, 90 of 100 zelfs. Ik hoef jullie het verhaaltje over de remafstand en reactietijd natuurlijk niet uit te leggen. Verhoog de snelheid, en alleen maar meer automobilisten zullen de Sterrenlaan als scheurbaan gaan gebruiken. Met de gelijkvloerse aansluitingen op wegen die wijken inlopen (en die niet ongelijkvloers zijn uit te voeren), lijkt me dat een slecht idee.
Óf je moet de hele Sterrenlaan verdiept aanleggen (ik weet niet of daar de ruimte voor is - laat staan het geld), en alle kruisingen via viaducten aansluiten. Maar of dat nu een oplossing is die in verhouding tot het probleem staat...:roll:

Overigens denk ik niet dat mijn vader en jij dikke vrienden gaan worden, René. Die wordt nu al gek van de 'herrie' op de Sterrenlaan, dus een snelheidsverhoging zal het laatste zijn wat hij leuk vindt...Mij maakt het voor de herrie niets uit; ik heb de A1, twee drukke spoorlijnen én een rangeerspoor voor mijn raam liggen...om nog maar te zwijgen over de vliegtuigen die zo nu en dan overvliegen en de benedenbuurman die de volumeknop van zijn stereotoren kennelijk niet kan vinden. Om hem zachter te zetten...;)

BlaZ
stadsweg

Bericht door BlaZ » za 08 okt 2005, 0:15

Lekker 50 op al die brede wegen. Zodat nog meer mensen lekker met 50 door de woonwijken gaan rijden want daar staan geen stoplichten en kan je ook 50/70 rijden.

Maar het is wel 10x zo gevaarlijk. Laat mensen lekker 70/80 over de sterrenlaan rijden, zo voorkom je tenminste dat ze door de wijken gaan.

Ik reed altijd via de Nuenenseweg/Amazonenlaan met 50 aangezien er op de sterrenlaan stoplichten staan.
Maar ter plaatse wèl moeilijk in te passen. En het grootste probleem dat ik met een Vmax-verhoging naar 70 kmh heb, is dat ik uit ervaring weet dat er nu al idioot hard wordt gereden op de Sterrenlaan. 70? Eerder 80, 90 of 100 zelfs.
Dus zet de VMAX op 70/80 met trajectcontrole. Dan accepteren mensen het wel. Nu is de VMAX 50 en rijden sommigen 100 anderen 50 en wekt het enkel irritatie op omdat de groene zone op 60 staat afgesteld. Iedereen vol in de remmen voor het volgende stoplicht en weer vol optrekken > lekkere geluidsoverlast ook ja dat optrekken.

Auto's die gewoon met 80 door de sterrenlaan rijden maken minder lawaai als auto's die optrekken vanaf het stoplicht.
Een extra geluidswal aan de rechterkant van de de sterrenlaan kan oplossing bieden.

Liever een realistische limiet met strenge controle en waar mensen zich aan kunnen houden. Dan een vervelend lage limiet waardoor iedereen 40km/h te hard rijd.
En het heeft hier niet helemaal mee te maken, maar het zou de verkeersveiligheid én de doorstroming ook ten goede komen als er op de viaducten over de Kennedylaan nu eindelijk eens stoplichten worden geplaatst! Sinds ze die viaducten tot voorrangswegen hebben gebombardeerd, is het er alleen maar gevaarlijker op geworden...
Stoplichten voor Churchilllaan > Sterrenlaan beide richtingen en linksafslaand verkeer vanaf de kenedylaan. Doordat het 2 banen beide richtingen is op de churchilllaan en sterrenlaan kan rechtsafslaand verkeer zonder stoplichten gewoon altijd doorrijden.

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » za 08 okt 2005, 1:26

Ik zal eerlijk bekennen dat als ik van Helmond via Nuenen en Eindhoven richting Knooppunt Ekkersweijer rijd, ik altijd de genoemde sluiproute over de Kosmoslaan en de Airbornelaan neem. Het scheelt namelijk een bak stoplichten. Bovendien wemelt het op de Kennedylaan van de Spee-o-maten (flitspalen dus).

BlaZ
stadsweg

Bericht door BlaZ » za 08 okt 2005, 10:51

Mus schreef:Ik zal eerlijk bekennen dat als ik van Helmond via Nuenen en Eindhoven richting Knooppunt Ekkersweijer rijd, ik altijd de genoemde sluiproute over de Kosmoslaan en de Airbornelaan neem. Het scheelt namelijk een bak stoplichten. Bovendien wemelt het op de Kennedylaan van de Spee-o-maten (flitspalen dus).
Maar zou je wel via de Sterrenlaan/Kennedylaan rijden als daar de snelheids limiet hoger zou zijn en de doorstroming via groene zone?

bijv Sterrenlaan 70/Kennedylaan 90

Alain
expressweg

Bericht door Alain » za 08 okt 2005, 11:08

Nou, jullie zien nogal wat voordelen in die snelheidsverhoging, nietwaar? Even een rekensommetje maken. Het stuk Sterrenlaan tussen Kosmoslaan en Kennedylaan is ca. 1 km. Met 50 kmh doe je daar dus 1 min 12 sec over - als je kunt doorrijden. Met 70 kmh doe je daar 51 sec over - zelfde voorwaarde als daarnet. Een tijds'winst' van maar liefst 21 sec!
Dan het stukje Kennedylaan vanaf de Sterrenlaan tot aan de kruising met de A50/58. Die is ca. 3,5 km lang. Met de huidige snelheidslimiet doe je daar 3 min over. Met een verhoging van de limiet naar 90 kmh: 2 min 20 sec. Weer een geweldige tijdswinst van maar liefst 40 sec! Over het hele stuk van Sterrenlaan/Kosmoslaan tot Kennedylaan/A50/A58 doe je met de huidige limieten dus 4 min 12 sec. Ik reken snelheidsverminderingen wegens bochten e.d. even niet mee: alle lichten staan op groen. Met de door jou voorgestelde snelheidsverhoging: 3 min 11 sec. Dat scheelt dus iets meer dan een minuut.
BlaZ, ga nu niet zeggen dat dat tijdswinst is, want puur objectief bezien is het dat natuurlijk. Maar jij weet net zo goed als ik, dat dé ergernis niet de te lage Vmax is, maar de rode stoplichten. Die kosten je vaak 1, 2 of 3 minuten extra reistijd op dit stukje, waarmee je de snelheids'winst' die je met jouw voorstel zou boeken, weer helemaal teniet zou doen. Hoe vaak ik mensen wel niet aan me voorbij heb zien racen (die veel te hard reden) om ze vervolgens weer vrolijk bij de volgende stoplichten tegen te komen.
Om een lang verhaal kort te maken: hét probleem is niet het door jou veronderstelde van een te lage Vmax, maar van de slechte doorstroming als gevolg van de stoplichten die niet goed staan afgesteld (en dat anno 2005). Zoals Mus overigens ook al aangaf.
Zorg er dus voor dat die stoplichten goed staan afgesteld, dat het verkeer op de Sterrenlaan beter kan doorstromen et voilà: je zult zien dat het een stuk beter gaat. Maar een snelheidsverhoging zou hier gewoon besides the point zijn...:roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 08 okt 2005, 11:36

Nu ken ik de situatie totaal niet, maar een heel simpele oplossing is gewoon toeritdosering op de invoeger Airbonelaan --> Kennedylaan.

Verder kan de Sterrenlaan natuurlijk niet verdiept liggen als volgens mij kaart de weg BOVEN de Kennedylaan loopt (over een viaduct). Dan moet je dus eerder aan een overkluizing denken.

Ten slotte pleit dit verhaal natuurlijk voor een fatsoenlijke oostelijke ringweg van Eindhoven!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » za 08 okt 2005, 11:45

Vinny: met verdiept bedoel ik ook niet de gehele Sterrenlaan. Je zou hem verdiept kunnen aanleggen tot ergens midden tussen de kruisingen met de Argonautenlaan en de Mercuriuslaan. Da's zo'n 3 à 400 meter voor het viaduct over de Kennedylaan - die overigens ook al verdiept ligt. Dan til je de Sterrenlaan vanuit de verdiepte ligging via een viaduct nog over de Mercuriuslaan laat je dat mooi aansluiten op het huidige viaduct over de Kennedylaan. Volgens mij moet dat prima kunnen.
Maar een groene golf tijdens de ochtendspits zou al helpen, en om verkeer verder uit de woonwijken te houden kun je natuurlijk ook aan herprofileringen denken...;) Maar dat van die toeritdoseringen is ook wel een idee. Moet er echter ook nog eentje komen op de Eindhovenseweg -> Kennedylaan, omdat die ook aansluit op een alternatieve sluiproute. Ik ken ze allemaal...:roll:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 08 okt 2005, 12:16

Alargule schreef:Overigens denk ik niet dat mijn vader en jij dikke vrienden gaan worden, René. Die wordt nu al gek van de 'herrie' op de Sterrenlaan, dus een snelheidsverhoging zal het laatste zijn wat hij leuk vindt...
Herrie is relatief. Wie aan een verkeersader woont, kan nu eenmaal niet dezelfde stilte bekomen als iemand die op een boerderij woont in the middle of nowhere.

Maar veel herrie wordt veroorzaakt door accelereren, en niet zozeer door rijden met constante snelheid. Daar valt veel winst te halen. Ik durf er zelfs een appeltaart op te zetten dat de winst van minder accelereren groter is dan de snelheidsverhoging aan extra dB-tjes oplevert.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 08 okt 2005, 13:04

Hmm lekker appeltaart. Ik heb een geluidsmeter: zullen we gaan meten René?

* Ik wed dat de grootste geluidshinder op snelwegen voor rekening van vrachtwagens komt en op het OWN van niet-afgestelde knalpotten van brommers en motoren!

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » za 08 okt 2005, 13:48

BlaZ schreef:
Mus schreef:Ik zal eerlijk bekennen dat als ik van Helmond via Nuenen en Eindhoven richting Knooppunt Ekkersweijer rijd, ik altijd de genoemde sluiproute over de Kosmoslaan en de Airbornelaan neem. Het scheelt namelijk een bak stoplichten. Bovendien wemelt het op de Kennedylaan van de Spee-o-maten (flitspalen dus).
Maar zou je wel via de Sterrenlaan/Kennedylaan rijden als daar de snelheids limiet hoger zou zijn en de doorstroming via groene zone?

Het lijkt me geen goed idee om op de Sterrenlaan de snelheid te verhogen tot 70 gezien het grote aantal kruisingen en, inderdaad, laagvliegende fietsers c.q. scholieren.

Een snelheidsverhoging op de J.F. Kennedylaan kan ook niet op mijn steun rekenen omdat het meer uitstoot en lawaai oplevert voor omwonenden en de te behalen tijdwinst is minimaal, waarschijnlijk sta je bij het verkeerslicht bij het begin van de A50 en A58 toch weer voor rood.

Daarom vind ik het ook zo spijtig dat Eindhoven nog steeds geen oostelijke randweg heeft, die IMHO heel mooi de A270 noordwaarts met een boog zou kunnen verbinden met de A58 en zuidwaarts naar de A67.

[OffTopic]
Ik vind Eindhoven een rotstad om met de auto doorheen te moeten want het verkeer staat er vaak vast, en niet alleen tijdens de spits.
[/OffTopic]

BlaZ
stadsweg

Bericht door BlaZ » za 08 okt 2005, 14:31

Alargule schreef:Nou, jullie zien nogal wat voordelen in die snelheidsverhoging, nietwaar? Even een rekensommetje maken. Het stuk Sterrenlaan tussen Kosmoslaan en Kennedylaan is ca. 1 km. Met 50 kmh doe je daar dus 1 min 12 sec over - als je kunt doorrijden. Met 70 kmh doe je daar 51 sec over - zelfde voorwaarde als daarnet. Een tijds'winst' van maar liefst 21 sec!
Dan het stukje Kennedylaan vanaf de Sterrenlaan tot aan de kruising met de A50/58. Die is ca. 3,5 km lang. Met de huidige snelheidslimiet doe je daar 3 min over. Met een verhoging van de limiet naar 90 kmh: 2 min 20 sec. Weer een geweldige tijdswinst van maar liefst 40 sec! Over het hele stuk van Sterrenlaan/Kosmoslaan tot Kennedylaan/A50/A58 doe je met de huidige limieten dus 4 min 12 sec. Ik reken snelheidsverminderingen wegens bochten e.d. even niet mee: alle lichten staan op groen. Met de door jou voorgestelde snelheidsverhoging: 3 min 11 sec. Dat scheelt dus iets meer dan een minuut.
BlaZ, ga nu niet zeggen dat dat tijdswinst is, want puur objectief bezien is het dat natuurlijk. Maar jij weet net zo goed als ik, dat dé ergernis niet de te lage Vmax is, maar de rode stoplichten. Die kosten je vaak 1, 2 of 3 minuten extra reistijd op dit stukje, waarmee je de snelheids'winst' die je met jouw voorstel zou boeken, weer helemaal teniet zou doen. Hoe vaak ik mensen wel niet aan me voorbij heb zien racen (die veel te hard reden) om ze vervolgens weer vrolijk bij de volgende stoplichten tegen te komen.
Om een lang verhaal kort te maken: hét probleem is niet het door jou veronderstelde van een te lage Vmax, maar van de slechte doorstroming als gevolg van de stoplichten die niet goed staan afgesteld (en dat anno 2005). Zoals Mus overigens ook al aangaf.
Zorg er dus voor dat die stoplichten goed staan afgesteld, dat het verkeer op de Sterrenlaan beter kan doorstromen et voilà: je zult zien dat het een stuk beter gaat. Maar een snelheidsverhoging zou hier gewoon besides the point zijn...:roll:
Het gaat niet om de tijdswinst maar om te zorgen dat mensen niet binnendoor gaan racen.

BlaZ
stadsweg

Bericht door BlaZ » za 08 okt 2005, 15:03

Mus schreef:
BlaZ schreef:

Het lijkt me geen goed idee om op de Sterrenlaan de snelheid te verhogen tot 70 gezien het grote aantal kruisingen en, inderdaad, laagvliegende fietsers c.q. scholieren.

Een snelheidsverhoging op de J.F. Kennedylaan kan ook niet op mijn steun rekenen omdat het meer uitstoot en lawaai oplevert voor omwonenden en de te behalen tijdwinst is minimaal, waarschijnlijk sta je bij het verkeerslicht bij het begin van de A50 en A58 toch weer voor rood.

Daarom vind ik het ook zo spijtig dat Eindhoven nog steeds geen oostelijke randweg heeft, die IMHO heel mooi de A270 noordwaarts met een boog zou kunnen verbinden met de A58 en zuidwaarts naar de A67.

[OffTopic]
Ik vind Eindhoven een rotstad om met de auto doorheen te moeten want het verkeer staat er vaak vast, en niet alleen tijdens de spits.
[/OffTopic]
Je beantwoord de vraag niet. Je klaagt over flitspalen. Stel dat deze flitspalen op 70km/h worden gezet er groene zone komt en de doorstroming goed verloopt zou je dan wel over de grotere wegen rijden ipv door de wijken.

Meer uitstoot voor hogere limiet kenedylaan vraag ik me af. Nu is het zo dat veel auto's na ene flitspaal weg versnellen en afremmen voor de volgende. Bovendien rijden veel auto's met 70 in zijn 4 en met 90 in zijn 5 dan is 90 minder vervuilend.

Ik rij zelf dagelijks over de franse baan omdat Marathonloop > Huizingalaan richting Ekkersrijt per stoplicht op groen slechts 3 /4 auto's doorlaat.
Franse baan is 30km/h maar iedereen rijd er 50 , nooit controle 1 stoplicht minder en dus uiteindelijk sneller dan 4 baans weg met vmax 50.

BlaZ
stadsweg

Bericht door BlaZ » za 08 okt 2005, 15:17

Vinny schreef: Ten slotte pleit dit verhaal natuurlijk voor een fatsoenlijke oostelijke ringweg van Eindhoven!
Als het er nu liggende plan wordt uitgevoerd zou de sterrenlaan - europalaan tussen Eindhoven-Nuenen worden gedowngraded. De weg zou veel minder verkeer te verwerken krijgen. Eigenlijk enkel verkeer van Nuenen naar Woensel, het verkeer wat nu door de firmamentlaan rijd zou via de nieuwe weg naar Ekkersrijt rijden.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 08 okt 2005, 23:29

Palance schreef:
Alargule schreef:Waar dat &qu in de titel nu vandaan komt... :?:
Geen idee. Ik heb het net geprobeerd voor je te wijzigen, maar ook ik krijg &qu terug als ik een quootje neer wil zetten :?
Offtopic, maar ik kan wel even een technische achtergrond geven hierbij.

Bepaalde tekens worden in HTML omgezet, om te zorgen dat de ook bij andere talen/coderingen hetzelfde blijven, en een ' niet ineens een & wordt oid. Een ' wordt hierbij: &quote;

Echter: de titel van dit topic is een beetje te lang, en wordt daarom afgekapt. Een foutje van het forum is dat-ie daarbij de &quote; halverwege afkapt, en alleen &qu overhoudt. &qu wordt niet herkend en omgezet naar een ', en blijft dus gewoon staan.

(Dat is dus ook waarom een nieuwe ' neerzetten niet helpt, die wordt namelijk opnieuw afgekapt naar &qu.)

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 09 okt 2005, 11:49

[OffTopic]
[/OffTopic]
Vertel mij wat. Het beste kun je rijden rond het middaguur en daarbuiten met de bus. Overigens is ook in de avondspits de invalsroute N69 -> Centrum best goed te doen, omdat het meeste verkeer de andere kant uitgaat. En met het voordeel dat je makkelijk bij het centrum kan komen. De route vanuit Veldhoven is helemaal verschrikkelijk, nog meer vri's en ook nog eens een "beruchte" linksaf-er Meckelenburgstraat (ligt in het verlengde van de Karel de Grotelaan) naar het Phillips-stadion. Berucht omdat de VRI op de Belgische manier is afgesteld, en er veel linksafverkeer is, maar ook veel rechtdoor verkeer vanuit het centrum richting Veldhoven. Mijn ervaring: buiten de spits doe je daar meer dan een kwartier over.

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » zo 09 okt 2005, 15:42

BlaZ schreef:Je beantwoord de vraag niet. Je klaagt over flitspalen. Stel dat deze flitspalen op 70km/h worden gezet er groene zone komt en de doorstroming goed verloopt zou je dan wel over de grotere wegen rijden ipv door de wijken.
De flitspalen op de J.F. Kennedylaan staan al op 70 km/h afgesteld want dat is daar de limiet. En inderdaad, als ze eens doorkregen daar wat "groene golf" inhoudt dan zal ik inderdaad de hoofdweg nemen.
BlaZ schreef:Meer uitstoot voor hogere limiet kenedylaan vraag ik me af. Nu is het zo dat veel auto's na ene flitspaal weg versnellen en afremmen voor de volgende. Bovendien rijden veel auto's met 70 in zijn 4 en met 90 in zijn 5 dan is 90 minder vervuilend.
Dan moeten die mensen weer rijles gaan nemen. 70 in 5 kan best, zelfs met mijn (inmiddels gesloopte) Fiat Panda met "slechts" 45pk.

BlaZ
stadsweg

Bericht door BlaZ » zo 09 okt 2005, 15:58

De flitspalen op de J.F. Kennedylaan staan al op 70 km/h afgesteld want dat is daar de limiet. En inderdaad, als ze eens doorkregen daar wat "groene golf" inhoudt dan zal ik inderdaad de hoofdweg nemen.
Ik bedoelde de sterrenlaan voor 70km/h en groen golf. Lijkt me nogal logisch aangezien op de kenedylaan geen stoplichten staan......

Het uitstootverschil tussen 70 en 90 km/h is zo minimaal dat het niks uithaalt voor luchtverontreiniging.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 09 okt 2005, 18:24

70 in 5 kan best, zelfs met mijn (inmiddels gesloopte) Fiat Panda met "slechts" 45pk.
Mijn vader reed tot voor kort in een auto die niet eens versnelling 5 had! :evil:
(Saab 99 GL)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 09 okt 2005, 18:34

Er zijn best wel wat auto's die maar 4 versnellingen hebben hoor...