'Knip in Eindhovense Kosmoslaan heeft geen zin gehad'

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Alain
expressweg

Bericht door Alain » zo 09 okt 2005, 18:57

René schreef:
Alargule schreef:Overigens denk ik niet dat mijn vader en jij dikke vrienden gaan worden, René. Die wordt nu al gek van de 'herrie' op de Sterrenlaan, dus een snelheidsverhoging zal het laatste zijn wat hij leuk vindt...
Herrie is relatief. Wie aan een verkeersader woont, kan nu eenmaal niet dezelfde stilte bekomen als iemand die op een boerderij woont in the middle of nowhere.

Maar veel herrie wordt veroorzaakt door accelereren, en niet zozeer door rijden met constante snelheid. Daar valt veel winst te halen. Ik durf er zelfs een appeltaart op te zetten dat de winst van minder accelereren groter is dan de snelheidsverhoging aan extra dB-tjes oplevert.
Is goed! Mijn vriendin kan goede appeltaarten bakken! :mrgreen:

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » zo 09 okt 2005, 23:43

BlaZ schreef:
De flitspalen op de J.F. Kennedylaan staan al op 70 km/h afgesteld want dat is daar de limiet. En inderdaad, als ze eens doorkregen daar wat "groene golf" inhoudt dan zal ik inderdaad de hoofdweg nemen.
Ik bedoelde de sterrenlaan voor 70km/h en groen golf. Lijkt me nogal logisch aangezien op de kenedylaan geen stoplichten staan......

Het uitstootverschil tussen 70 en 90 km/h is zo minimaal dat het niks uithaalt voor luchtverontreiniging.
Ik bedoelde ook de lichten op de Sterrenlaan :) Maar ik ben er nog steeds geen voorstander van om op de Sterrenlaan 70 toe te staan met al zijn kruisingen en scholieren op de fiets.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » zo 09 okt 2005, 23:55

Helemaal met je eens. On a personal note: ik verdenk BlaZ er onderhand van een zware voet te hebben... :flitspaal: ;)

BlaZ
stadsweg

Bericht door BlaZ » ma 10 okt 2005, 18:09

Alargule schreef:Helemaal met je eens. On a personal note: ik verdenk BlaZ er onderhand van een zware voet te hebben... :flitspaal: ;)
Ik ben 4x geflitst :D

3km/h te hard op de sterrenlaan dus
4km/h te hard op de sterrenlaan 80km/h gedeelte voor het bebouwde kom bord door mobiele flitser.

36km/h in Helmond op industrieterrein
38km/h in Duitsland tijdens wegwerkzaamheden

wel een keer vaker geflitst op de sterrenlaan 80km/h maar toen geen bon ontvangen, was toen net aan het inhalen. Vrouw die ik inhaalde schrok zich rot en reed bijna tegen een boom :?

Ik rij wel redelijk stelselmatig iets te hard maar nooit meer als 20km/h te hard. Vooral als het druk is rij je gewoon met het verkeer mee vaak rij je dan 10/20 te hard gemiddeld, licht een beetje aan de weg en de limiet.

Buiten mijn regio rij ik veel rustiger aangezien ik de wegen niet ken en dus de gevaren ook niet.

BlaZ
stadsweg

Bericht door BlaZ » ma 10 okt 2005, 18:20

Mus schreef:
BlaZ schreef:
De flitspalen op de J.F. Kennedylaan staan al op 70 km/h afgesteld want dat is daar de limiet. En inderdaad, als ze eens doorkregen daar wat "groene golf" inhoudt dan zal ik inderdaad de hoofdweg nemen.
Ik bedoelde de sterrenlaan voor 70km/h en groen golf. Lijkt me nogal logisch aangezien op de kenedylaan geen stoplichten staan......

Het uitstootverschil tussen 70 en 90 km/h is zo minimaal dat het niks uithaalt voor luchtverontreiniging.
Ik bedoelde ook de lichten op de Sterrenlaan :) Maar ik ben er nog steeds geen voorstander van om op de Sterrenlaan 70 toe te staan met al zijn kruisingen en scholieren op de fiets.
Geef scholieren wat meer verantwoordelijkheid het zijn geen kinderen van 5, 6 die daar komen. Bij de oversteekplaatsen staan stoplichten. Bij de stoplichten staan flitsers voor door rood rijden (behalve mercuriuslaan)

Mischien is 60 dan de oplossingslimiet. 50 vind ik te langzaam voor 4 baans wegen en het geeft absoluut geen gevoel van snelheid zodat je enorm veel hardrijders en dus een onrustig verkeersbeeld krijgt.

Naar mijn mening liever een limiet waar de meeste mensen zich aan houden, dan enorm veel hardrijders zodat het enorm onrustig is en mensen geirriteerd raken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 10 okt 2005, 20:50

60 is al voor wegen buiten de bebouwde kom waar 80 te hard is... aldus mijn theorieboek :)

BlaZ
stadsweg

Bericht door BlaZ » ma 10 okt 2005, 21:39

Chrizz schreef:60 is al voor wegen buiten de bebouwde kom waar 80 te hard is... aldus mijn theorieboek :)
Niet echt flexibel helaas. 80 mag zeker binnen de bebouwde kom ook niet gebruikt worden?
Bord 40 zie je ook nooit.

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » ma 10 okt 2005, 22:27

Zoals ik al eerder aangaf is uniformiteit qua Vmax in Nederland vaak ver te zoeken maar er zit enige logica in (daarbij laat ik even de snelheidsaanpassingen wegens werkzaamheden buiten beschouwing):

Binnen de bebouwde kom vier verschillende limieten:
- 15 km/h ("stapvoets") op woonerven
- 30 km/h in betreffende zones (vaak woonwijken)
- 50 km/h in de "normale" situatie
- 70 km/h op hoofdwegen

Buiten de bebouwde kom ook vier verschillende limieten:
- 60 km/h in betreffende zones (landwegen of wegen met veel aanpalende woningen)
- 80 km/h in de "normale" situatie
- 100 km/h op autowegen en een aantal stukken van autosnelwegen
- 120 km/h op autosnelwegen (tenzij anders aangegeven)

Als je daar binnen de bebouwde kom ook nog 60 en 40 tussendoor gaat gooien dan zie je op den duur door de bomen het (borden)bos niet meer...

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 10 okt 2005, 22:51

Ik ben ook tegen een verdere uitbreiding van het aantal verschillende snelheidslimieten. En BlaZ: je hebt me nog steeds niet overtuigd...maar dat zal je ook wel nooit lukken, denk ik ;) (ligt niet aan jou)
Laten we het gewoon op 30 houden in wijken, 50 in de rest van de stad (dus ook bredere wegen), 70 op verdiept/verhoogd liggende wegen als de Kennedylaan. Lijkt me duidelijk zat. En de meeste automobilisten zullen wel aanvoelen wat de beste snelheid op een woonerf is. Geldt daar eigenlijk een officiële Vmax (ofwel: hoeveel kmh is 'stapvoets')?

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » ma 10 okt 2005, 22:53

Lange tijd was "stapvoets" geen wettelijk omschreven snelheid maar sinds de uitspraak van een rechtbank wordt 15 km/h aangehouden.

Vreemd dat het dan nog "stapvoets" heet... voor 15 km/h moet je toch flink rennen...

BlaZ
stadsweg

Bericht door BlaZ » ma 10 okt 2005, 23:10

Alargule schreef:Ik ben ook tegen een verdere uitbreiding van het aantal verschillende snelheidslimieten. En BlaZ: je hebt me nog steeds niet overtuigd...maar dat zal je ook wel nooit lukken, denk ik ;) (ligt niet aan jou)
Laten we het gewoon op 30 houden in wijken, 50 in de rest van de stad (dus ook bredere wegen), 70 op verdiept/verhoogd liggende wegen als de Kennedylaan. Lijkt me duidelijk zat. En de meeste automobilisten zullen wel aanvoelen wat de beste snelheid op een woonerf is. Geldt daar eigenlijk een officiële Vmax (ofwel: hoeveel kmh is 'stapvoets')?
Ach ja we zullen elkaar wel nooit overtuigen.

Een vraagje wel Helmondseweg wat voor snelheidslimiet zou je daar kiezen. Dit vind ik namelijk zón beetje de irritantste weg in Eindhoven.

Ik blijf van mening dat 50 op brede overzichtelijke wegen alleen maar tot irritatie en grote snelheidsverschillen leidt en dus gevaarlijk is.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 10 okt 2005, 23:22

De Helmondseweg heeft precies hetzelfde euvel als de Sterrenlaan: er ligt een gelijkvloerse kruising (met de Van Oldenbarneveltlaan/Koudenhovenseweg) waar dagelijks zo'n 1000 scholieren hun weg naar school zoeken. Ik kan het weten, want ik heb er 7 jaar lang gereden...De Helmondseweg heeft echter veel minder gelijkvloerse kruisingen dan de Sterrenlaan, en in dit topic heb ik me al eens afgevraagd of bovenstaande kruising oorspronkelijk niet ongelijkvloers had moeten worden uitgevoerd. Op die manier zou je de stoplichten ter plekke er uit kunnen halen (nu de grootste vertragende factor). De huidige snelheid van 50 kmh komt ook op mij als 'langzaam' over, wat mede met het lange stuk tussen Insulindeplein en de kruising Koudenhovenseweg te maken heeft. Maar ze zullen het wel niet voor niets hebben gedaan.
Wanneer betreffende gelijkvloerse kruising ooit ongelijkvloers zou worden uitgevoerd (voorzover ik weet zijn daar geen plannen voor, maar een viaduct inpassen lijkt mij ter plaatse geen al te ingewikkeld en duur karwei), lijkt 70 me hard zat. Ook de kruising met de Wolvendijk, waarbij deze met een viaduct over de N270 wordt heengetild, moet gezien de omliggende ruimte mogelijk zijn. Het lijkt mij geen al te dure inpassing die een geheel ongelijkvloerse doortocht oplevert van Helmond naar het Insulindeplein. En als je over dat plein nu nog een viaduct zou bouwen voor de aansluiting op de Dorgelolaan, zelfs tot in het centrum!

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 10 okt 2005, 23:26

Ik blijf van mening dat 50 op brede overzichtelijke wegen alleen maar tot irritatie en grote snelheidsverschillen leidt en dus gevaarlijk is.
...net zo goed als ik van mening blijf dat dat gewoon een kwestie van discipline is...;) Ik rijd al jaren over de Sterrenlaan, en rijd daar gewoon 50 - okay, 60 op de teller (maar dat doet iedereen - met 50 op de teller zou ik inderdaad een gevaar op de weg worden). Hetzelfde geldt dus voor alle overige stukken weg die voornamelijk in Woensel te vinden zijn - bijvoorbeeld de Churchilllaan in het verlengde van de Sterrenlaan en de Huizingalaan weer in het verlengde daarvan: toegegeven; ook ik rijd daar wel eens harder dan toegestaan. Harder dan 80 (op de teller) is dat echter nooit geweest. Maar in de meeste gevallen houd ik me gewoon aan de snelheid; blijf netjes rechts houden en laat de snellere jongens lekker voorgaan...om ze bij de eerstvolgende stoplichten weer voorbij te rijden omdat ik de groene golf volg en zij steeds weer moeten afremmen en optrekken! :lol:
En maak je geen illusies: die groene golf wordt echt op 50 afgestemd; niet op 70.

BlaZ
stadsweg

Bericht door BlaZ » ma 10 okt 2005, 23:43

Alargule schreef:
...net zo goed als ik van mening blijf dat dat gewoon een kwestie van discipline is...;) Ik rijd al jaren over de Sterrenlaan, en rijd daar gewoon 50 - okay, 60 op de teller (maar dat doet iedereen - met 50 op de teller zou ik inderdaad een gevaar op de weg worden). Hetzelfde geldt dus voor alle overige stukken weg die voornamelijk in Woensel te vinden zijn - bijvoorbeeld de Churchilllaan in het verlengde van de Sterrenlaan en de Huizingalaan weer in het verlengde daarvan: toegegeven; ook ik rijd daar wel eens harder dan toegestaan. Harder dan 80 (op de teller) is dat echter nooit geweest. Maar in de meeste gevallen houd ik me gewoon aan de snelheid; blijf netjes rechts houden en laat de snellere jongens lekker voorgaan...om ze bij de eerstvolgende stoplichten weer voorbij te rijden omdat ik de groene golf volg en zij steeds weer moeten afremmen en optrekken! :lol:
En maak je geen illusies: die groene golf wordt echt op 50 afgestemd; niet op 70.
Blijft toch dat als je die groene golf op 70 afstemd de meeste mensen dat wel zullen respecteren in tegenstelling tot 50. Gewoon omdat je met 50 bekant in slaap valt. Vandaar dat zelfs jij daar 60 rijdt :)

Scholieren die moeten oversteken is natuurlijk geen reden voor hogere snelheids limiet. Bij maarheeze zijn ooit jongeren bekeurt voor fietsen op de snelweg dus maar 50 op de snelweg want er komen fietsers.

Voor veiligheid van fietsers kun jeje beter richten op wegen als door het centrum van son waar de weg erg smal is en auto's met 50 op 20cm voorbij fietsers rijden. Of rotondes met fietsersvoorang, vandaag was het weer eens raak met een scooter bij Son. Fietsers moeten gewoon uitkijken voor zichzelf en rekening houden met ander verkeer.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 10 okt 2005, 23:58

BlaZ schreef:Blijft toch dat als je die groene golf op 70 afstemd de meeste mensen dat wel zullen respecteren in tegenstelling tot 50. Gewoon omdat je met 50 bekant in slaap valt.
Dan moet je 's ochtends maar sterke koffie drinken, of 's avonds eerder naar bed gaan. Automobilisten die achter hun stuur in slaap vallen moeten niet 'beloond' worden met een verhoging van de snelheidslimiet, maar een bekeuring.
Vandaar dat zelfs jij daar 60 rijdt :)
Nee, omdat iedereen daar '60' rijdt. Overigens blijf ik daarmee keurig binnen de marge: ik ben nog nooit geflitst.
Scholieren die moeten oversteken is natuurlijk geen reden voor hogere snelheids limiet. Bij maarheeze zijn ooit jongeren bekeurt voor fietsen op de snelweg dus maar 50 op de snelweg want er komen fietsers.
Tsja BlaZ...als je nu niet met zinnige tegenvoorbeelden kunt komen: kom er dan helemaal niet mee. Fietsers op de snelweg zijn ten eerste een uitzondering en ten tweede ten strengste verboden. Voorzover ik weet zijn overstekende fietsers over een drukke weg geen uitzondering - en is het die fietsers ook niet verboden. Je vergelijkt nu appels met peren om mijn argumentatie onderuit te halen.
Voor veiligheid van fietsers kun jeje beter richten op wegen als door het centrum van son waar de weg erg smal is en auto's met 50 op 20cm voorbij fietsers rijden. Of rotondes met fietsersvoorang, vandaag was het weer eens raak met een scooter bij Son. Fietsers moeten gewoon uitkijken voor zichzelf en rekening houden met ander verkeer.
Of: óók? En dat fietsers moeten uitkijken en rekening moeten houden met overig verkeer ben ik volledig met je eens, maar dat geldt net zo hard voor de automobilist. Zelfs harder: een aanrijding tussen fietser en auto bij een snelheid van 50 kmh geeft de fietser véél minder overlevingskans dan de inzittende(n) van de auto. Nog een reden voor automobilisten om op drukke fietserskruisingen extra alert te zijn. Tenzij jij graag fietsers omverrijdt, natuurlijk...:roll:

BlaZ
stadsweg

Bericht door BlaZ » di 11 okt 2005, 0:29

Fietsers op de snelweg was natuurlijk een grapje hé.

Ik geef het op trouwens eens worden we het toch niet, we kunnen wel bezig blijven zo :P

We zijn het wel eens over ongelijkvloerse kruisingen :D

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 11 okt 2005, 0:39

BlaZ schreef:Fietsers op de snelweg was natuurlijk een grapje hé.
Hmmm...ik ben weer eens beetgenomen...;)
Ik geef het op trouwens eens worden we het toch niet, we kunnen wel bezig blijven zo :P

We zijn het wel eens over ongelijkvloerse kruisingen :D
Insgelijks. Op allebei de punten ;)

Maar de Sterrenlaan blijft 50...

BlaZ
stadsweg

Bericht door BlaZ » di 11 okt 2005, 23:03

Maar de Sterrenlaan blijft 50...
De tweede flitspaal doet het toch niet meer :P

Wat zou trouwens de boete zijn voor fietsen over de snelweg?

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 11 okt 2005, 23:08

Geen idee. De dood, in het ergste geval... :?