Mobiliteit in Antwerpen

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

tovm74
autoweg

Mobiliteit in Antwerpen

Bericht door tovm74 » ma 05 nov 2012, 22:39

Dit is de formateurs nota van Bart De Wever voor het stadsbestuur van Antwerpen: Link

Zouden jullie eens een "oordeel" willen vellen over het mobiliteit gedeelte van deze nota?
Als het kan zou ik een partij onafhankelijk oordeel willen ...

Is het echt, zoals Groen zegt, "Back to the Eighties" of is het toch iets anders?
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Mobiliteit in Antwerpen

Bericht door Vinny » ma 05 nov 2012, 22:48

Het is in ieder geval niet terug naar de jaren '80. Toen bestond autodelen nog niet als concept (flauw, maar toch). Ik zie geen rare dingen, of dingen waar ik het niet mee eens ben. Het getuigt wel erg van wensdenken hier en daar en het ontloopt harde keuzes, maar dat zijn we gewend van politieke nota...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 06 nov 2012, 0:39

Hm, ik vind het een nota die erg voetgangers- en fietsersknuffelend is. Mag trouwens best, zolang het maar niet doorslaat.

Op wegengebied is de hoofdlijn: Oosterweelverbinding. Daarnaast is een belangrijk punt het niet langer "doelbewust doorsnijden, knippen of versmallen van wegen met een doorstromingsfunctie in de stad. Alle wijkcirculatieplannen moeten herzien worden aan de hand van hun effect op de doorstroming. Snelheidsregimes moeten ondersteund worden door herkenbare en uniforme infrastructurele maatregelen die de huidige chaos van verkeersborden en –remmers vervangen. De stad pakt het sluipverkeer aan door de hoofdwegen opnieuw te openen. Een heldere hiërarchie in de verschillende wegentypes vergroot de doorstroming van het verkeer en verbetert de leesbaarheid van het wegennet. De basis zijn de hoofdassen waarbinnen lobben van zone 30 met gemengd verkeer voorzien worden. De uitbreiding van de zone 30 tot de hele binnenstad wordt geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd." Verder nog wat opmerkingen over individuele wegen (Leien, kaaien, Bredabaan), en wat mooi proza over DVM en groene golven. Ook wordt duidelijk dat het beleid om parkeerplaatsen doelbewust op te offeren wordt verlaten (kwalitatief een beetje bijbouwen moet zelfs weer mogelijk zijn), tegelijk wordt het parkeren in verkeersluwe gebieden juist verder aan banden gelegd en er wordt ingezet op P+R. De OV-paragraaf is niet erg uitgebreid, maar ja, wat wil je na zoveel jaren waarin OV zo ongeveer van middel tot doel op zich was verheven...

Is dat terug naar de jaren '80 ? Welnee, het is eerder de doorgslagen idioterie van de jaren '90 en '00 terugdraaien. Er wordt dus gestopt met het doorgeslagen autootje pesten - overigens zonder dat de auto blijkbaar vrij baan moet krijgen. Men wil nog steeds verkeer dat niets in de stad te zoeken heeft ontmoedigen om er te rijden, zie het stuk over de pollers en nummerplaatherkenning.

Ik zie dat men het tij wil keren, en op die punten waar het beleid te ver was doorgeslagen, men terug wil naar meer reële standpunten. Lijkt mij zeer wel overwogen. Een "autogerechte Stadt"-gedachte tref ik echter niet aan in het stuk. Het stuk kent m.i. een behoorlijke realiteitszin.

Het enige punt wat m.i. nog tot hoofdbrekens kan leiden, is het feit dat men groene golven wil, en tegelijkertijd ook OV-prioriteit bij verkeerslichten. Dat gaat meestens niet samen. Men zal daar beter moeten kiezen. Desnoods door autocorridors aan te wijzen waar de groene golven prioriteit hebben boven OV, en door OV-corridors aan te wijzen waarop het omgekeerde van toepassing is. Waarbij als ze slim zijn, op plekken waar de corridors elkaar raken, niet a-priori het OV altijd prioriteit moet hebben.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » di 06 nov 2012, 9:53

Die "idioterie van de jarenn '90 en '00" is toevallig wel een periode dat Antwerpen zich heeft weten om te draaien van een gedeprimeerde havenstad naar een levendige en aantrekkelijke stad voor bewoners en bezoekers. Tussen 1995 en 2006 is bijvoorbeeld het aantal hotelovernachtingen in de stad met 45% toegenomen en is de bevolkingsafname omgebogen in groei.

Dit heeft natuurlijk niet alleen te maken met mobiliteitsbeleid, maar op straatniveau is Antwerpen de laatste jaren veel aangenamer geworden, mede door een afgenomen dominantie van de auto.

Het terugdraaien van een aantal van die maatregelen lijkt mij nou niet direct handig, maar er staat niet veel schokkends in. Het lijkt vooral op meer maatwerk en minder dogmatiek. De grootste verkeersproblemen van Antwerpen bevinden zich volgens mij ook niet in de stad, maar vooral in de beperkte capaciteit van de snelwegen rond de stad.

Wat me verder opvalt is de aandacht voor fietsen, wat voor lokaal verkeer in Antwerpen inderdaad een veel grotere rol kan betekenen.
Ook opvallend dat er niets instaat over de prémetro. Dat is een stinkend, lekkend, vies hol, waar volgens mij snel iets aan gedaan moet worden.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 06 nov 2012, 18:37

woutero schreef:Dit heeft natuurlijk niet alleen te maken met mobiliteitsbeleid
Sterker nog: ondanks het mobiliteitsbeleid heeft de stad meer potentie gekregen. Want het had nog veel meer kunnen zijn, wanneer men op een aantal plaatsen wat minder was doorgeslagen. Er werd veel te veel naar dogma's geredeneerd en het middel werd tot doel op zich verheven. Daar lijkt Antwerpen nu gelukkig van te zijn terug gekomen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])