Infrastructuur in Deventer

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Infrastructuur in Deventer

Bericht door Chris » za 05 jan 2013, 21:13

In Deventer is men de laatste jaren ook bezig om het wegennet te verbeteren. Deventer is een stad met 90.000 inwoners maar had tot voor kort nauwelijks wegen met 2x2 rijstroken.

De verbeteringen begonnen toen in 2005 de N348 rond Deventer werd omgelegd. Voorheen ging het verkeer dwars door Deventer, thans via de aansluiting Deventer-Oost. In 2011 is het zuidelijke deel hiervan tussen de A1 en N344 naar 2x2 rijstroken verbreed.

Circa 2006 is de knoop N344/N348 bij De Snippeling opengesteld. Een complex kruispunt dat uit 3 subkruispunten bestaat. Dit omdat de Vinexwijk De Vijfhoek toch wel veel verkeer genereerde.

Omstreeks 2008 is de Deventerweg (ex-N348) tussen de A1 en de Hanzeweg naar 2x3 rijstroken verbreed. Dit was de eerste weg met 2x3 rijstroken in Deventer. De 2x3 gaat wel vrij abrupt over in 1x2 naar Zutphen. Een jaar of twee later, circa 2010-2011, is de ex-N348 / Henry Dunantlaan gemoderniseerd met 2x2 rijstroken. Hier is ook een fietstunnel aangelegd.

Momenteel is er een project gaande om een smal deel (letterlijk een bottleneck) van de Amstellaan (ex-N348) naar 2x2 rijstroken te verbreden. Dit gaat gepaard met grote stadsvernieuwing. Deventer heeft heel wat oude woonwijken in Keizerslanden de Rivierenwijk, en daarvan is recent behoorlijk wat gesloopt / opgeknapt. De Amstellaan was altijd een onhandig stukje met 1 rijstrook per richting, een wegvak van 300 meter tussen twee stukken met 2x2 rijstroken.

Waar ook nog wel eens over gepraat wordt is een noordelijke IJsselbrug. De huidige Wilhelminabrug in de N344 is overbelast. Bovendien zit er een stukje bij de Bergkerk die niet ingericht is op grote hoeveelheden verkeer, maar dat rijdt er wel.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Willem » za 05 jan 2013, 23:09

Misschien dat ze naast de spoorbrug een brug voor het wegverkeer kunnen bouwen. Boven De Hoven langs kan zo'n verbinding weer aansluiten op de N344 richting Twello.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Naturist » zo 06 jan 2013, 1:05

Is het dan niet beter om de Roland Holstlaan met de Haverkampsweg over de Ijssel te verbinden? Het lijkt me dat Deventer-Noord dan een betere ontsluiting krijgt, en de bestaande brug waar jij het over hebt wordt dan tegelijk ontlast.
Bovendien ontstaat dan een sluitende rondweg om Deventer.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Ardan
polderweggetje
Berichten: 46
Lid geworden op: za 03 mar 2012, 1:58

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Ardan » di 22 jan 2013, 0:06

Ik meende juist een paar jaar geleden te hebben gehoord over plannen voor een brug in het verlengde van de Van Vlotenlaan.
Verder zal in de toekomst het volledige stationsgebied op de schop gaan, waarbij ook het Churchillplein (naast de Leeuwenbrug, 'De Kassa') wordt aangepakt. Dit is een druk kruispunt met een vrij onlogische rijstrookindeling door de kronkels in de weg. Bovendien is het beklinkerd in plaats van geasfalteerd. Staat standaard muurvast in de spits.

Zelf woon ik in het oostelijke deel van de Rivierenwijk, vlak bij de Douwelerwetering. Regelmatig kom ik langs de bouwplaats aan de Amstellaan, waar een fietstunnel wordt aangelegd.
In de oude situatie ligt er aan beide zijden van de Hanzeweg een fietspad, en aan de Snipperlingsdijk een tweerichtingsfietspad aan de noordzijde. Hoe het aan de Amstellaan was weet ik niet zo goed, ik woon nog maar een paar maanden in dit deel van de stad. In ieder geval, naar ik begrijp wordt het ongeveer dit, waarin de nieuwe fietspaden in blauw zijn aangegeven:
Afbeelding
Het rode vlak is een tijd geleden gesloopte bebouwing. Aan de andere kant van de Amstellaan is het een paar weken terug ook gesloopt, dat was ik vergeten aan te geven. De bruine lijnen stellen in zand uitgezette tracés voor, ze vallen best op, maar wat er de bedoeling van is weet ik niet. Het zou kunnen dat er een bypass wordt aangelegd als de Amstellaan tussen de Deltalaan en de Maasstraat gaan aanpakken. Hoe en of dat gebeurt durf ik niet te zeggen.

Op de kaart hieronder is met rood een omleidingsroute aangegeven. Het fietspad langs de Snipperlingsdijk (in buurtjargon kortweg 'de Dijk' is opgebroken tussen de Amstellaan en Neerstraat. Jammer, want ik maakte er nog wel eens gebruik van. De rode omleidingsroute gaat via de Maasstraat, alleen is de Maasstraat in gigantisch slechte staat, in de zin van dat je niet eens meer weet of het nou hobbels of kuilen zijn. Vooral als het geregend heeft is het om te janken, en hoe het er nu met de sneeuw bijligt wil ik niet eens weten. Ook de oversteek Maasstraat-Amstellaan is niet bepaald prettig, er is een bypass-fietspad om de bouwplaats van de fietstunnel aangelegd die niet goed aansluit op de andere straten, dus dat hobbelt flink. Ook de Amstellaan zelf heeft een bypass gekregen.
Helaas is de aannemer die het nieuwe fietspad langs de Dijk zou aanleggen failliet gegaan. Ook kwamen er veel klachten over de omleidingsroute, dus heeft de gemeente zelf maar de bebording verplaatst en is de nieuwe route de blauwe lijn op onderstaande kaart. Ietsjes meer om, maar wel stukken comfortabeler, zeker nu, omdat die wegen wel gestrooid zijn.
Afbeelding
De groene lijn op de kaart is de route van stadsbus 1. Op de lijnennetkaarten staat echter de route aangegeven die de paarse lijn volgt. Het nut daarvan ontgaat me volledig, de route rond het Deltaplein is heel erg onlogisch en onhandig rijden voor een bus, en er wordt geen enkele extra halte aangedaan. Zoals je ziet aangegeven is een deel van die route echter nog niet eens aangelegd. Dat zou die failliete aannemer doen, vandaar ook dat dat fietspad moest wijken. De halte Amstellaan is zelfs al opgeheven (borden en kaarten weggehaald), hoewel de bus er in feite nog steeds langs rijdt. Helaas zal deze situatie nog wel een tijd duren.

Morgen moet ik weer langs de doffe ellende, zal dan wel even foto's maken.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Attietattie » di 22 jan 2013, 0:45

Wat is die 348 een hel om te berijden zeg. Ik twijfelde tussen 60 of 80. 50 dus...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Ardan
polderweggetje
Berichten: 46
Lid geworden op: za 03 mar 2012, 1:58

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Ardan » wo 23 jan 2013, 19:29

Gisteren heb ik een paar foto's gemaakt van de bouwplaats Amstellaan. Eerst even een overzichtsplaat van de huidige situatie. In rood alle gesloopte panden.
Afbeelding
Op de kruising Amstellaan/Deltalaan doet zich overigens vaak een opmerkelijke situatie voor. Telkens als ik vanuit de stad bij het verkeerslicht kom zijn er wel een paar fietsers die het licht straal voorbij rijden.
Afbeelding
Zij gaan dus blijkbaar af op iedereen die wel voor het licht stond en ze bij groen inhaalt om dan zelf ook te gaan rijden. Ik snap het 'waarom' niet...

Zie spoiler voor de foto's.
SPOILER: TOON

Oostelijk van de hoofdrijbaan van de Amstellaan, kijken richting noorden. Links en rechts is gesloopt.
Afbeelding

Kruising Amstellaan/Maasstraat, kijkend richting zuiden zien we de bypass voor het autoverkeer. Aan de sporen te zien zijn er veel eigenwijze fietsers die zelf een betere route weten.
Afbeelding

Fietsbypass.
Afbeelding

Autobypass, kijkend richting noorden vanaf de noordoostelijke hoek in de kruising Amstellaan/Dijk.
Afbeelding

Zelfde locatie, kijkend richting oosten. Dat het fietspad was afgebroken wist ik, maar ook de rijbaan stad-in voor het autoverkeer is opgebroken en rijdt samen met de stad-uit-richting over de zuidelijke baan.
Afbeelding

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door rene19663 » za 02 feb 2013, 1:43

Attietattie schreef:Wat is die 348 een hel om te berijden zeg. Ik twijfelde tussen 60 of 80. 50 dus...
De maximumsnelheid schatte ik zelf ook verkeerd in de eerste keer dat ik over de nieuwe N348 reed. Het wegbeeld geeft niet echt de indruk dat je er maar 50 mag, dus je bent niet de enigste. Die nieuwe N348 is wel een hele verbetering t.o.v. de situatie jaren 80. Na de jaren 80 was ik ruim 20 jaar niet in Deventer geweest maar een groot gedeelte is nog steeds vrij slecht. De Amstellaan is wel leuk om hier te volgen omdat ik zelf namens een aannemer aan de tender van de Amstellaan heb gewerkt, ook al was er weinig ontwerpruimte in de tender. De A2 in Maastricht gaf veel meer ontwerpruimte en was dus ook veel leuker om aan te werken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Chris » di 02 jul 2013, 21:20

RTV Oost schreef:De aanleg van het viaduct over de Amstellaan in Deventer ter hoogte van de Oude Bathmenseweg en Deltalaan is later klaar dan verwacht.

De Amstellaan wordt op die plek verdiept tot onder het grondwater. Het verankeren van de tunnelbak lukt niet op de manier zoals berekend. Dit levert een vertraging op van minstens twee maanden.
Op dit moment onderzoekt de aannemer alternatieve methodes. Voor het verkeer over de Amstellaan betekent dit dat het langer van de huidige tijdelijke weg ter hoogte van de Oude Bathmenseweg en Deltalaan gebruik moet maken. De andere werkzaamheden aan de Amstellaan, zoals het kruispunt met de Snipperlingsdijk en het parkviaduct, verlopen volgens planning. De gemeente verwacht dat de vertraging geen extra kosten voor de gemeente met zich meebrengt.
De Amstellaan is onderdeel van de ringstructuur rond Deventer en is het enige deel wat hier nog geen 2x2 rijstroken telt. Als je bijvoorbeeld van Zwolle door Deventer naar de A1 (of verder naar Zutphen) rijdt, kom je over de Amstellaan.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door nederland24 » wo 03 jul 2013, 0:11

Overigens wel vreemd dat de N344 nog niet helemaal 2x2 is. Zijn er daar nog plannen voor?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Attietattie » wo 03 jul 2013, 0:37

Mooi stukje Deventer.

[youtube]lugxYqCyx-Q[/youtube]
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Attietattie » wo 03 jul 2013, 0:53

De N348 waar je 50 mag. En in dit filmpje rijd ik dat ook daadwerkelijk. Het filmpje is echter wel 4x versneld.

[youtube]CjHw5GavhAE[/youtube]
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Snelwegfreak » wo 03 jul 2013, 0:55

Volgens mij was 70 of 80 hier ook niet zo'n probleem geweest :geeuw:
Enne gojje mins blieft altied leave.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door sirdanilot » wo 03 jul 2013, 0:56

Inderdaad een keurige wijk met veel groen en bossen. Als je zoiets mooi vindt, moet je maar eens naar Oegstgeest komen, of naar Warmond ;) Uiteraard is Wassenaar ook een beetje zo, maar dat is mij weer iets té... nou ja, hoe zeg je dat.
En ja, die N348 mag wat mij betreft wel naar 70 km/u, of zelfs Bubeko-80 al is dat vaak lastiger te regelen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Attietattie » wo 03 jul 2013, 1:00

Snelwegfreak schreef:Volgens mij was 70 of 80 hier ook niet zo'n probleem geweest :geeuw:
Als je het oorspronkelijke filmpje ziet val je echt in slaap.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Attietattie » wo 03 jul 2013, 1:02

sirdanilot schreef:Oegstgeest of Warmond
Ik ken het daar niet goed. Staat bij dezen op het lijstje.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Danzk
woonerf
Berichten: 55
Lid geworden op: di 03 apr 2007, 9:20

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Danzk » wo 03 jul 2013, 11:56

Vroeger mocht je op dit gedeelte ook gewoon 80, en waren alle aansluitingen naar de woonwijken er ook al.
Sinds de reconstructie van de aansluiting N348-N344 ("de knoop") is dit tracé binnen de kom gekomen en is de vMax verlaagd.
Er is wat gekunsteld met semi-plateaus op de kruisingen, welke met 70 km/h nog prima te nemen zijn overigens....
Advies is wel om je aan de snelheid te houden, het is er bijna vaste prik met snelheidscontroles.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Chris » zo 10 nov 2013, 13:20

Dit weekend is de laatste afsluiting van het kruispunt Amstellaan / Snipperlingsdijk (N344).

Zoals te zien op deze webcam screendump zijn alle 4 de fietsoversteken vervallen en zijn aan alle kanten vrije rechtsaffers gerealiseerd. Wat een verbetering. :top:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Vinny » zo 10 nov 2013, 14:32

De fietsers steken nu over door middel van de tunneltjes zeker?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Snelwegfreak » zo 10 nov 2013, 15:26

Worden de VRI-palen nog zwart-wit geblokt geverfd?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Kaaiman » zo 10 nov 2013, 17:49

^^ Nee, rood-wit, de kleuren van de Deventer vlag. :mrgreen:

(voor wie de lol niet snapt: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 50#p721496)
Laatst gewijzigd door Kaaiman op ma 11 nov 2013, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Chris » ma 11 nov 2013, 16:07

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Snelwegfreak » ma 11 nov 2013, 16:12

Snelwegfreak schreef:Worden de VRI-palen nog zwart-wit geblokt geverfd?
Zo te zien niet. Jammer weer...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door captain007 » ma 11 nov 2013, 17:43

Wie weet wordt zoiets nog wel op een later moment gedaan. Aan de schildjes te zien zijn ze sowieso nog niet helemaal klaar met de werkzaamheden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door mavas » ma 11 nov 2013, 17:58

Snelwegfreak schreef:
Snelwegfreak schreef:Worden de VRI-palen nog zwart-wit geblokt geverfd?
Zo te zien niet. Jammer weer...
En de achterkant van de lantaarns een neutrale of grijze kleur zat er ook niet in zo te zien... :(

Ontwerp ziet er wel mooi uit.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door DjIdee » ma 11 nov 2013, 21:02

Er zijn toezichthouders die deze situatie niet zouden goedkeuren....

2 rechtdoor, maar ook de 2 linksaf stroken richting de wagen die werkzaamheden uitvoert zijn een risico die ik elders wel eens mbv afzetten van rijstroken voor de kruising opgelost zie worden.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Naturist » ma 11 nov 2013, 22:24

Voor die linksaffers zou ik voor een meelopende belijning gekozen hebben in plaats van die diagonaal over het kruisingsvlak. Dat lijkt me een veel veiliger oplossing dan dit.
Verwacht dat dit veel spookrijders gaat opleveren. :neenee:
TOEVOEGING
Zoiets dus, maar dan uiteraard een onderbroken lijn (ben niet 's-werelds beste painter :p )
Afbeelding
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door fleppenstein » di 12 nov 2013, 1:30

Zien ik het nou verkeerd ????
Maar zie ik nou aan de overkant (Daar waar het gele busje linksaf slaat) dat de stopstreep NA de oversteek met de fietsers en de voetgangers ligt ??? :D
Ik hoop maar dat ik het fout zie.... :rofl2:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door mavas » di 12 nov 2013, 6:31

^^ Is dat geen tijdelijke fietsoversteek?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Attietattie » di 12 nov 2013, 7:51

^^ Die moeten ook kloppen. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Wouter N14 » di 12 nov 2013, 9:24

Volgens mij zie ik ook een tijdelijke, gele stoptstreep.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie