Infrastructuur in Leeuwarden

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door verfmeer95 » do 10 sep 2015, 19:11

^^ Maastunnel lijkt mij dan een logischere kandidaat.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Mark » do 10 sep 2015, 19:15

Maastunnel heeft een lengte van iets meer dan een kilometer dus dat is niet echt een aquaduct... ;) (en tunnels binnen de bebouwde kom zijn ook niet echt bijzonder).

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » do 10 sep 2015, 19:20

Wouter N14 schreef:
GuteFahrt schreef:Ik geloof het enige aquaduct in Nederland dat daarmee binnen de bebouwde kom ligt,
Hangt er vanaf hoe je de Vliettunnel (N14) in Leidschendam definieert ;)
Hoe lang is die dan? En hoe hard mag je daar?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door waldo79 » do 10 sep 2015, 20:03

1.100 meter en de snelheid is 70 km/h.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Wouter N14 » do 10 sep 2015, 20:03

^^ Het is een tunnel van zo'n 1100 meter en een deel daarvan gaat onder een kanaal door. Strikt genomen is het dus geen aquaduct, maar zonder die waterkruising had de tunnel ook eenvoudiger aangelegd kunnen worden. Bibeko 70.
https://goo.gl/maps/ewje1
http://www.wegenwiki.nl/Sijtwendetunnel
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » di 15 sep 2015, 10:33

^^ Houdt men zich daar wel aardig aan de Vmax van 70? Wat ik al aangaf, een Vmax van 50 werkt niet echt in zo'n aquaduct als je het mij vraagt, maar er zijn er bij het Margaretha Zelle aquaduct genoeg die even doortrappen naar 80 of 90 km/h ondanks het feit dat aan weerszijden VRI's zijn geïnstalleerd en ze dus meestal (maar afhankelijk van het tijdstip) weer vol op de rem moeten gaan staan.

Bij het aquaduct in de Drachtsterweg zal de Vmax ook teruggaan naar 50, maar aangezien de weg daar al verdiept is aangelegd heb je die helling niet zo en zal het wellicht wat meevallen qua snelheidsovertredingen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Chris » di 15 sep 2015, 10:37

Wordt het 'Vrij Baan' project helemaal van die Zuiderzeelijngelden betaald? Ik ken eigenlijk geen andere stad waar zoveel tegelijkertijd in het wegennet geïnvesteerd wordt door de regionale overheden. Aan alle kanten van Leeuwarden is recent gebouwd.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Techum » di 15 sep 2015, 12:53

^^ Voor het overgrote deel wel. Maar dat was dan ook hard nodig. Met name de Haak. Nu dat geld beschikbaar is gekomen wordt het wel meteen goed gedaan. Ik vraag me wel eens af hoe het met de rest van de noordelijke infrastructuur was afgelopen als die magneetzweefbaan er wel gekomen was.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Rogier » di 15 sep 2015, 13:44

Chris schreef:Wordt het 'Vrij Baan' project helemaal van die Zuiderzeelijngelden betaald? Ik ken eigenlijk geen andere stad waar zoveel tegelijkertijd in het wegennet geïnvesteerd wordt door de regionale overheden. Aan alle kanten van Leeuwarden is recent gebouwd.
Dat klopt. Deze projecten waren anders niet mogelijk geweest.
Ook de aanpassingen van de N50 tussen Emmeloord en Ens zijn hierdoor mogelijk geworden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Kaaiman » di 15 sep 2015, 14:05

Techum schreef:Ik vraag me wel eens af hoe het met de rest van de noordelijke infrastructuur was afgelopen als die magneetzweefbaan er wel gekomen was.
Dan waren waarschijnlijk al deze projecten niet, of pas veel later uitgevoerd: http://www.rsp-projecten.nl/
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » di 15 sep 2015, 14:09

Rogier schreef:
Chris schreef:Wordt het 'Vrij Baan' project helemaal van die Zuiderzeelijngelden betaald? Ik ken eigenlijk geen andere stad waar zoveel tegelijkertijd in het wegennet geïnvesteerd wordt door de regionale overheden. Aan alle kanten van Leeuwarden is recent gebouwd.
Dat klopt. Deze projecten waren anders niet mogelijk geweest.
Ook de aanpassingen van de N50 tussen Emmeloord en Ens zijn hierdoor mogelijk geworden.
De vraag is of deze projecten helemaal van het gereserveerde ZZL-geld betaald worden. Dat denk ik dan weer niet, wat Kaaiman al aangeeft. Mocht het Zuiderzeespoor er indertijd wel zijn gekomen dan had er qua weginfrastructuur vast ook nog wel iets verbeterd kunnen worden, maar minder en/of (veel) later dan nu het geval.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Chris » di 15 sep 2015, 14:11

Men profiteert nu wel veel breder van betere infrastructuur in het noorden dan als het slechts één HSL-achtige lijn zou zijn geweest waar waarschijnlijk enorme exploitatietekorten op zouden zijn geweest, en de aanleg veel duurder was uitgevallen dan begroot.

Nu maar even een HSL van Zwolle naar Enschede plannen en die dan schrappen en op eenzelfde manier het geld verdelen als de RSP gelden :lol:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » di 15 sep 2015, 14:43

^^ Lijkt me een puik plan. 8-)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Kaaiman » di 15 sep 2015, 15:34

Overijssel heeft/had anders een mooie zak Essent-geld. Daarmee had Overijssel volgens mij de complete N340 én N35 kunnen (mee)financieren. Enige nadeel is dat het geen van hogerhand voor infrastructuur geoormerkt geld betreft. Dat maakt het nogal gevoelig voor politieke grillen en subsidiestrooierij.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Vinny » di 15 sep 2015, 18:25

Er is ook wat provinciaal en gemeentelijk geld heen gegaan. Vliegwielconstructie :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Techum » di 15 sep 2015, 19:44

Friesland heeft ruim 1 miljard overgehouden aan de verkoop van de aandelen NUON.
Hiervan worden de laatste jaren honderden miljoenen geïnvesteerd op de economie te versterken en de gevolgen van de crisis te verzachten.
Wat hierbij een grote rol speelt is de wet Houdbaarheid Overheidsfinanciën, die in de toekomst de vrijheid van overheden inperkt om reserves aan te wenden voor investeringen.

De combinatie van eigen middelen met het RSP was een ideale situatie. Overijssel had best de N35 en N340 zelf kunnen betalen, maar dan zou die provincie zeker weten dat er voor die projecten geen cent uit Den Haag zou komen. In Friesland is inderdaad een vliegwielconstructie gemaakt, waardoor er ruimte bleef om uit de NUON-reserves ook aan een groot aantal kleinere projecten bij te dragen en daarnaast nog een flinke reserve over te houden.

Het geld wordt zeer zorgvuldig besteed. Onlangs is er bijvoorbeeld in Leeuwarden het initiatief opgekomen om de vaste Prins Hendrikbrug weer beweegbaar te maken, zodat een groter deel van de stadsgrachten weer bevaarbaar wordt. Het is dan absoluut geen vanzelfsprekendheid dat de provincie hier geld in steekt, ondanks dat er geld zat is.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » wo 16 sep 2015, 18:23

Spooronderdoorgangen Leeuwarden-Zuidwest

http://www.vrij-baan.nl/2015/09/16/aanl ... van-start/

Gister is het startsein gegeven voor de bouw van twee spooronderdoorgangen tussen Wirdum/Wytgaard en Leeuwarden. Deze komen er met het oog op de stadsuitbreidingen. In dat kader wordt vanaf 2018 ook een extra treinstation aangelegd op de verbinding Leeuwarden-Zwolle, genaamd Leeuwarden-Werpsterhoeke.
Techum schreef:Het geld wordt zeer zorgvuldig besteed. Onlangs is er bijvoorbeeld in Leeuwarden het initiatief opgekomen om de vaste Prins Hendrikbrug weer beweegbaar te maken, zodat een groter deel van de stadsgrachten weer bevaarbaar wordt.
Welke brug is dat ook alweer?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Techum » wo 16 sep 2015, 19:40

^^ Die betonplaat tussen de Sofialaan en de Prins Hendrikstraat. Tussen de Achmeatoren en het pannenkoekschip zegmaar.

Meer info: http://www.museumhavenleeuwarden.nl/mus ... ndrikbrug/

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door jms » do 17 sep 2015, 14:30

Die brug is ooit zo breed gebouwd met het oog op een later uit te voeren stadsdoorbraak. Een paar jaar geleden is daar het doorgaande verkeer al afgehaald, doorgaand rijden er nu alleen nog bussen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » ma 05 okt 2015, 14:34

Vorige week was er nieuws omtrent de doortrekking van de Westelijke Invalsweg naar de stadsring van Leeuwarden, aansluiting Stephensonviaduct. Kort samengevat komt het er op neer dat het waarschijnlijk nog wel een paar jaar duurt voordat ook deze verbindende schakel klaar is, daar nog niet alle grond in bezit is van de gemeente. Ondanks dat gaan de voorbereidende werkzaamheden zoals het verleggen van kabels en leidingen binnenkort wel van start.

Afgelopen weekend is er met man en macht gewerkt aan spooronderdoorgangen ten zuiden van Leeuwarden.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » do 19 nov 2015, 20:59

Overijsselselaan

Momenteel ligt het noordelijke gedeelte van de Overijsselselaan (voorheen Overijsselseweg/N31/N32, dé zuidelijke entree van de stad) op de schop. Het zuidelijke gedeelte is in de afgelopen jaren naar het oosten verlegd en in oktober 2014 voor het verkeer vrijgegeven. Het noordelijke deel was tot voor kort onveranderd. Nu werkt men aan een ombouw qua uitstraling. Die zal wel vergelijkbaar worden met het zuidelijke deel.

Vanmiddag even een blokje om geweest nabij Goutum en het e.e.a. op de foto gezet, zie voor het hele album @ flick-r de link:

:arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 640522307/

Kleine selectie:

1.Overzichtsplaatje vanaf het punt waar de bebouwing van Goutum begint, kijkrichting noord
Afbeelding

2.Kijkend naar het zuiden. Vanaf de VRI beginnen de werken, dat is ongeveer halverwege het traject
Afbeelding

3.De oostelijke rijbaan is volledig afgegraven. Westbaan is voor het overgrote deel 2 rijstroken stad uit, 1 stad in. Geeft soms wat problemen
Afbeelding

4.Dit bord staat er nu ruim een jaar en heb ik al eens genoemd, maar ik geloof dat dit de eerste en vooralsnog enige locatie is waar ook de windstreek in Fries wordt aangeduid
Afbeelding

5.Het tankstation ter plaatse
Afbeelding

6.Tijdelijke VRI's hebben het van deze overgenomen op kruispunt Goutum
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Vinny » vr 20 nov 2015, 20:53

In de Leeuwarder Courant is men nogal fel van leer getrokken tegen de tijdelijke situatie. Gevaarlijk, onoverzichtelijk en het zou aanzetten tot spookrijden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » za 21 nov 2015, 9:22

^^ Ik had er iets over gelezen, ja. In dit artikel. Typisch weer. "Ontbreken van vierde rijbaan." :confuuuse:

"Daarnaast is bij Wirdum een elektronisch signaalbord geplaatst, waarmee automobilisten wordt aangeraden de weg in de spits te mijden."

Klopt niet. Betreft de VMS voor Werpsterhoek. Staat er al jaren. Nu voor het eerst nuttig werk verricht. :dyn_hyp:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door ibodejoode » za 05 dec 2015, 23:45

Leeuwarder Courant van gisteren meldt dat werkzaamheden bij Goutum / van Harinxmabrug vertraagd zijn. Het werk aan de oostzijde wordt over de winter heen getild. Reden: ondergrond te nat om te werken. Nog geen nieuwe planning beschikbaar. Aanpak westzijde was al eerder veplaatst naar volgend voorjaar.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » do 10 dec 2015, 12:40

Zou het werkelijk? Ik heb gister gezien dat ze inmiddels wel asfaltlagen hebben aangebracht aan de oostzijde.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 08 mar 2016, 14:11

Inmiddels is op de Overijsselselaan-Noord het werk aan de oostelijke rijbaan hervat. Op het deel ten noorden van de kruising Goutum werd vanochtend volgens mij de definitieve deklaag aangebracht. Over de volledige lengte van de oostbaan zijn de typerende hoge stoepranden aangebracht dus ook op de rest van de oostbaan zal de deklaag spoedig volgen.

Volgende week wordt het verkeer van en naar Goutum afgesloten om de aansluiting met de Wergeasterdyk te kunnen aanpakken. Voor het kruispunt zelf zal wel een weekendafsluiting nodig zijn (hier zijn nog geen mededelingen over gedaan).

Het zal me benieuwen hoe de fasering eruit komt te zien als ze dit voorjaar ook de westelijke rijbaan gaan vernieuwen. Tijdelijk 2+1 gaat dan niet meer passen lijkt me.


Op het Europaplein wordt de voorbelasting aangebracht voor de aanstaande verbouwing tot turborotonde met drie fietstunnels:
Link
Bron video: LC
De aannemer die dit project mag gaan uitvoeren wordt geloof ik binnenkort bekend gemaakt.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » zo 25 dec 2016, 11:32

*klein beetje stof wegblazen*

De stad Leeuwarden ligt qua infrastructuur sinds jaar en dag op de schop en dat is heden ten dage niet anders. Hier en daar is het een behoorlijke puinhoop, maar er komt schot in de zaak te zitten, zo is twee weken geleden het nieuwe busstation volledig in gebruik genomen. Van dit nieuwe openbaar vervoer knooppunt heb ik wat foto's gemaakt, te bekijken in de set via onderstaande link:

:arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 4379176464

Wat foto's uitgelicht:

1.Als je het stationsgebouw uit komt lopen aan de noordzijde dan is dit momenteel de situatie. Zal behoorlijk verkeersluw worden gemaakt de komende tijd i.v.m. een ruim baan entree voor de fietser/voetganger van station naar centrum/binnenstad
Afbeelding

2.Blik op het nieuwe busstation vanaf het stationsgebouw, kijkrichting west
Afbeelding

3.Zij-ingang aan de westkant afgesloten met een groot hek, heeft te maken met plaatsing en ingebruikname incheck poortjes. Kan wel het verschil maken tussen wel of niet halen van een trein
Afbeelding

4.Ook dit project is onderdeel van Leeuwarden Vrij-Baan
Afbeelding

5.Oostelijke perrons van het nieuwe busstation, kijkrichting west
Afbeelding

6.Overkapping en mogelijkheid tot zitten tijdens het wachten
Afbeelding

7.Qua opzet is het een zgn. visgraatmodel. Op de achtergrond loopt weer een weg, net als in vroeger tijden. Voor de verbouwing was er enkel een fietspad
Afbeelding

8.De stadsdienst perrons
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.Gezien vanaf de westkant, kijkrichting oost
Afbeelding

12.Ik vermoed dat hier een 'spoor' komt van de nog aan te leggen buffer naar de halteperrons
Afbeelding

13.Leeuwarden is ook weer een rotonde rijker (en nog wel een paar meer, dat terzijde)
Afbeelding

14.Overzichtsplaatje
Afbeelding

15.De tijdelijke buffer. Daarachter Rijkswaterstaat. Ervoor stond eens Dienst Landelijk gebied als ik mij niet vergis. Bovenop het gebouw is enkele jaren geleden een koepel geplaatst die bestaat uit louter :B1: borden. Dat was mij lange tijd niet eens opgevallen totdat ik er door iemand op werd gewezen :D
Afbeelding

16.Touringcar in de takels, het zal zo'n vaart wel niet lopen afgaande op het bord
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door marcel » zo 25 dec 2016, 12:29

Bus 3 naar Prettige Feestdagen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » zo 25 dec 2016, 13:01

^^ Dat staat al jaren als tekst op digitale koersrollen in deze tijd van het jaar. Volgens mij heb ik het eind jaren '90 voor het eerst gezien.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Robbert297 » zo 25 dec 2016, 13:02

Leuk om de foto's te zien! Ik kom er dagelijks. :)
Слава Україні

Plaats reactie