Infrastructuur in Leeuwarden

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » vr 15 dec 2017, 18:56

Voorlopig is het 2-0 voor het autoschadebedrijf. De Algraweg mag nog niet worden afgesloten. Volgens de afspraak heeft de gemeente geen goede belangenafweging gemaakt en moet in elk geval eerst de bezwaartermijn en eventuele bezwaren worden afgehandeld.

Nieuwsbericht en filmpje met verklaringen van de gemeente en de ondernemer:
http://omrop.fr/3rD4 (Fries)

Het autoschadebedrijf verwacht door de afsluiting jaarlijks zo'n 4,9 miljoen euro schade te lijden. Het levert het bedrijf voorlopig in elk geval een hoop publiciteit op.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » wo 10 jan 2018, 13:37

Het onlangs opgeleverde nieuwe Europaplein in Leeuwarden krijgt toch vangrails.
Aanleiding is een tweetal incidenten met auto's die van de verhoogde turborotonde afreden en op het lager gelegen fietspad landden.

Bron en volledig bericht: http://www.lc.nl/friesland/Europaplein- ... 08353.html

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door sven_engelen » wo 10 jan 2018, 15:58

Schelpenpaadje schreef: vr 15 dec 2017, 18:56 Nieuwsbericht en filmpje met verklaringen van de gemeente en de ondernemer:
http://omrop.fr/3rD4 (Fries)
Waarom nou weer standaard in het Fries. Er is ook leven buiten friesland hoor! :rooie:
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 jan 2018, 17:27

^^ Omdat Omrop Fryslân als regionale publieke omroep vanuit de Rijksoverheid de taak heeft gekregen om een Friestalige nieuwsvoorziening in stand te houden. Fries is in de provincie Friesland namelijk een officiële taal.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door sven_engelen » wo 10 jan 2018, 21:35

^^ Bulls**t maar ja dat zal wel weer aan mij liggen. Elke lokale omroep bericht in het Nederlands. Anders zouden er ook Limburgse nieuwsuitzendingen moeten komen maar die zie ik niet. Anyways, da's :offtopic:
Svenlo

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door verfmeer95 » wo 10 jan 2018, 22:35

^^ Limburgs heeft niet dezelfde status als Fries.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » wo 10 jan 2018, 22:41

Ik zou het prima vinden als andere regionale omroepen ook programma's in hun eigen dialect/taal zouden maken hoor. En volgens mij gebeurt dat ook gewoon tot op zekere hoogte. Sowieso is er een Twentse tv-serie geweest die zelfs op de landelijke tv is uitgezonden.

De nieuwsberichten op omropfryslan.nl zijn trouwens ook in het Nederlands te lezen, soms duurt het even voor die versie online staat.

Goed, terug naar Leeuwarden lijkt me, met als actualiteit de vangrails die fietsers op het Europaplein moeten beschermen tegen rondvliegende auto's :mrgreen:

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door ibodejoode » do 11 jan 2018, 18:19

sven_engelen schreef:
Schelpenpaadje schreef: vr 15 dec 2017, 18:56 Nieuwsbericht en filmpje met verklaringen van de gemeente en de ondernemer:
http://omrop.fr/3rD4 (Fries)
Waarom nou weer standaard in het Fries. Er is ook leven buiten friesland hoor! :rooie:
Onder de kop van elk nieuwsartikel vind je het rood wit blauw vlaggetje met de tekst Nederlands. Daarop klikken en voila...

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door ibodejoode » do 11 jan 2018, 18:27

Wat ik uit de Leeuwarder krant begreep worden het geen echte vangrails, maar "mooiere" buizen. Voorlopig worden de eerste maanden in de buitenbochten betonblokken met reflectering aangebracht.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » do 11 jan 2018, 20:17

^^ Boven de tunneldelen zit al een balustrade zoals je ook bij andere recent gebouwde tunneltjes en viaducten binnen Leeuwarden vindt. Zoiets zal het wel worden. Goed te horen dat het in elk geval niet van die lage vierkante vangrailprofielen worden zoals o.a. langs de zuidelijke verdiepte ligging van de Drachtsterweg en onderdoorgang Wiarda zijn toegepast.

Edit: boven de fietstunnels zitten op het Europaplein geen balustrades maar gespannen staalkabels.

De tijdelijke maatregelen komen in beeld in dit filmpje. Wie geen Fries verstaat mag de oren even dichtdoen, ik verwijs er puur naar vanwege het beeld ;)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » wo 07 nov 2018, 8:08

In de dekken van de vorig jaar geopende fietstunnels onder het Europaplein zijn scheuren ontdekt. Volgens de gemeente zijn die niet ongebruikelijk. Toch wordt er een onderzoek ingesteld.

https://www.lc.nl/friesland/Er-zitten-s ... 77374.html

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » wo 07 nov 2018, 13:04

Op dit forum al vaker voorbijgekomen is het deel van de noordelijke ring rond de Eebrug (Dammelaan - Gerbrandyweg).
Bij de begrotingsbehandeling in de raad kwam vorige week kort ter sprake dat de gemeente aan het sparen is voor de aanpak van dit deel van de ring. Uitgewerkte plannen zijn er nog niet maar hier valt de komende jaren dus iets te verwachten.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » vr 10 mei 2019, 15:05

De Gemeente Leeuwarden is van plan de Hendrik Algraweg op 12 juli definitief te sluiten:
https://www.lc.nl/friesland/De-Hendrik- ... 40900.html

De hierboven genoemde vangrails op het Europaplein staan er alweer een tijdje inmiddels. Onlangs is op dezelfde rotonde een gedeelte van de ribbelstroken verwijderd omdat deze teveel overlast opleverden voor omwonenden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » do 25 jul 2019, 14:14

De LC besteedt vandaag tweemaal aandacht aan de stadsring van Leeuwarden:

'Risico botsingen fietsers onder Europaplein'
In de nieuwe situatie loopt het fietspad om het verhoogde plein heen, inclusief drie tunnels. De inrichting tussen die tunnels laat zich het beste beschrijven als een korte, kromme weefstrook. Doordat er in beide richtingen gefietst mag worden is het er opletten geblazen.

Ik begrijp de commotie wel, maar in de gevallen waarin het echt misgegaan is moet dat aan de betreffende fietsers hebben gelegen.

Grote herinrichting voor Gerbrandyweg
Een vraag over mogelijke plannen kwam twee jaar geleden ook voorbij in dit topic. Er is nog geen ontwerp, maar het lijkt de bedoeling om de weg dezelfde uitstraling te geven als recent heringerichte delen als de Heliconweg, Valeriusstraat en Julianalaan.

Dat lijkt een uitbreiding van de capaciteit op dit 2x1-gedeelte, tussen de 2x2 Dammelaan en Groningerstraatweg, uit te sluiten. Dat zou jammer zijn. Met het ritsen, de minirotonde bij de Goudenregenstraat en in de zomer de regelmatige brugopeningen van de Eebrug is hier toch wel sprake van een knelpunt.

Waar op de Heliconweg, Valeriusstraat en Julianalaan 2x1 volstaat, doordat deze wegen met de komst van de Haak sterk zijn ontlast, zou 2x2 hier mijns inziens wel op zijn plaats zijn. De noordelijke ring is dé verbinding tussen oost en west aan de noordkant van de stad. Voor verkeer tussen ruwweg de N355 en A31 hebben de Haak en de Noordwesttangent niet voor een alternatief gezorgd.

Als het aan mij ligt wordt in elk geval de rotonde Goudenregenstraat uitgebreid naar een turborotonde, met bij voorkeur ook een uitbreiding van het aantal rijstroken op de Eebrug.

Thunderbolt
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 18:53

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Thunderbolt » di 30 jul 2019, 23:08

De breedte van het stuk van buitenkant stoep tot buitenkant stoep is thv nummer 71 ongeveer 30 meter, waarbij de stoepen ook flink breed zijn. Wanneer er aan de zuidzijde voor een fietsstraat + parkeeroplossing wordt gekozen zoals ook is gedaan bij bijv. de Valeriusstraat, zou er volgens mij wel de mogelijkheid moeten zijn voor 2x2. Misschien dat ze dan ook een "keerplein" a la Valeriusstraat neer kunnen leggen thv Azaleastraat/Dekker Drukwerken en Gerbrandijweg 75?

Ik weet niet wat de verkeersintensiteiten zijn op dit gedeelte, maar heb zelf ook wel het idee dat Oost-West drukker is dan andersom.

edit ter extra info: valeriusstraat heeft ook een breedte van 30 meter, met aan beide zijden een parkeerstrook

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » vr 25 okt 2019, 7:47

De Gemeente Leeuwarden onderzoekt bij de plannen voor de Gerbrandyweg toch een verbreding van de Eebrug:

https://frieschdagblad.nl/2019/10/24/ni ... oen-kosten

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 28 jul 2020, 13:00

De planvorming voor de herinrichting van de Gerbrandyweg is vertraagd:

https://www.lc.nl/friesland/leeuwarden/ ... 84003.html

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » zo 04 okt 2020, 11:36

De aanpak van een deel van de noordring van Leeuwarden is opnieuw uitgesteld, tot in 2022:

https://www.lc.nl/friesland/leeuwarden/ ... 72523.html

Thunderbolt
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 18:53

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Thunderbolt » zo 04 okt 2020, 13:03

Des te langer kunnen ze nadenken over een oplossing voor het probleem genaamd 'Eebrug'.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 17 nov 2020, 8:09

Nieuws over de herinrichting van de noordelijke rondweg van Leeuwarden:
https://www.lc.nl/friesland/leeuwarden/ ... 90012.html

- Inrichting Gerbrandyweg blijft 1+1, het college vindt vervanging van de Eebrug te duur;
- Rotonde Goudenregenstraat wordt vervangen door een voorrangsplein zoals die ook op de Valeriusstraat en Heliconweg liggen;
- Door de gekozen inrichting duurt het openen van de brug straks nog langer.

Doe dan niks :facepalm:

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Sibren » di 17 nov 2020, 10:36

^^ Hoe zorgt een herinrichting er trouwens voor dat de brug er langer over doet om open en dicht te gaan? :s
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 17 nov 2020, 12:02

Dat is een goede vraag.

Op de projectenpagina van de gemeente is alleen een algemene tekst te vinden, (nog) geen tekeningen:
https://www.leeuwarden.nl/nl/projecten-wij-werken-aan

Aanleiding voor het artikel is dit besluit van het college van B&W van 10 november jl.l.

Uit de bijlagen bij het besluit blijkt dat volgens onderzoek de rotonde ter hoogte van de Goudenregenstraat en de samenvoegers vanaf de Dammelaan en de Groningerstraatweg richting de Gerbrandyweg blijken in het onderzoek de grootste knelpunten te zijn.

Kaartjes uit het raadsvoorstel realisatiebesluit:

2x2 met VRI's (deze variant lijkt nu afgevallen)
Afbeelding

2x1 met voorrangsplein
Afbeelding

In beide gevallen wordt het zuidelijke fietspad langs de Gerbrandyweg uitgevoerd als fietsstraat, zoals die sinds enige jaren ook op andere plekken langs de rondweg aanwezig zijn. In de variant 2x1 lijkt er een VRI te komen bij de meest westelijke oversteek voor fietsers en voetgangers.

Over de verlenging van de draaitijd van de brug:
Variant 2x1 kan wel op de huidige Eebrug gerealiseerd worden en er zijn instandhoudingsmaatregelen mogelijk om de huidige brug in gebruik te houden. De instandhoudingsmaatregelen hebben een vertragend effect op de draaitijd van de brug (+40 sec. per draaiing). De huidige staat van de brug geeft geen acute aanleiding tot vervanging en valt binnen de gebruikelijke beheersmethodieken.
Op langere termijn moet de brug vervangen worden, waarbij de kosten gelijk zijn aan het vervangen voor realisatie van variant 2x2.
2x2 is 4 ton duurder dan 2x1 + nog €8,7 mln voor vervanging van de brug (op termijn sowieso nodig is).

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Sibren » di 17 nov 2020, 12:10

^^ Als ik het goed begrijp, gaat er wat aan de brug gesleuteld worden zodat 'ie nog een jaar of 10 meegaat, maar door die aanpassingen wordt 'ie wat zwaarder of logger, of door de brug langzamer te bewegen gaat 'ie minder snel kapot. Vandaar dat het allemaal wat langer gaat duren.

Als ze dat voorrangspleintje een beetje toekomstvast ontwerpen, kan een groot deel van het asfalt blijven liggen wanneer de brug in de jaren '30 wordt vervangen en die 2x2 VRI oplossing er komt.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » za 14 mei 2022, 8:27

Het begin/einde van de ontsluitingsweg van de te bouwen wijk Middelsee:
Afbeelding

Bijbehorende bww op de Overijsselselaan
Afbeelding

Idem, vanaf de ontsluitingsweg
Afbeelding

Ddesign handwijzers ter plaatse
Afbeelding

locatie:

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Wouter N14 » za 14 mei 2022, 18:26

Volgens mij klopt de opstelling van die verkeerslichten niet, de lantaarns mogen niet zo ver achter de stopstreep staan (of andersom).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Seat Ibiza » za 14 mei 2022, 19:08

^^
Zie er niet iets heel geks in eigenlijk. Hier in de buurt is recentelijk een kruising gereconstrueerd en is het portaal met de verkeerslichten halverwege de kruising geplaatst, met de lichten voor beide richtingen er aan. Verschil met Leeuwarden is waarschijnlijk dat er ook aanvullende "lage lichten" staan.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Wouter N14 » za 14 mei 2022, 19:37

^^ Er mogen sowieso nooit enkel lantaarns voorbij het conflictpunt staan, die moeten vergezeld worden van lage lantaarns naast de stopstreep. Of eigenlijk andersom, de lantaarns moeten bij de stopstreep staan en mogen aangevuld worden met (hoge) lantaarns voorbij het conflictpunt. Als er direct na de stopstreep een oversteekplaats is, dan mogen de eerste lantaarns ook halverwege de stopstreep te staan (om ze zo te kunnen combineren met de voetgangers- en/of fietslichten).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » do 19 mei 2022, 7:44

Er is nog steeds een stukje Hendrik Algraweg (ex-N31):
Afbeelding

Jeugdherinneringen... 8-)
Afbeelding

Maar naar het westen kijkend ziet het er nu zo uit...
Afbeelding

Hier komt de wijk Middelsee, o.a. Wetterstêd/stad en Havenstêd/stad
Afbeelding

Er is nu langs de ex-N31 een museum. Staat gewoon in het Nederlands aangegeven ;)
Afbeelding

Ik weet dat (o.a. ?) Jackbauer1350 al eens was gaan kijken...
Afbeelding

...maar ook dit is er anno 2022 nog steeds
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Vinny » do 19 mei 2022, 8:38

Mooi stukje om te laten liggen voor bijv. filmopnames :top:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » do 19 mei 2022, 8:42

^^ Helaas, binnen enkele jaren zal het worden opgeruimd. Het gebied rond de Overijsselselaan wordt ontwikkeld met o.a. woningbouw. De oude N31 past niet in de nieuwe structuur van bebouwing, wegen, fietspaden en waterwegen.

Zie het ontwikkelkader dat hier is te downloaden:
https://middelsee.nl/downloads/

Plaats reactie