Infrastructuur in Leeuwarden

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » zo 25 dec 2016, 13:31

^^ Voor mij is dit ook nagenoeg dagelijkse kost. ;) Prettige Feestdagen op de filmkast komt vaker voor, in België doen ze dat ook wel.

Ik heb ook nog wat beeldmateriaal van de gereconstrueerde Snekertrekweg/Marshallweg. Dit heeft alles te maken met de aansluitende Westelijke Invalsweg fase II waar men nog druk mee is momenteel (dat betreft met name de bouw van een ongelijkvloerse halfklaverbladaansluiting op de stadsring t.h.v. het Stephensonviaduct. Bovendien wordt de Westelijke Invalsweg verder doorgetrokken richting centrum met naar ik meen ook nog deels 2x2 rijstroken. Vandaar dat het gedeelte wat nu volgt ook op de schop moest. In de zomer is men ermee aan de slag gegaan en het had al in oktober klaar moeten zijn, ware het niet dat er tegenvallers te noteren waren. O.a. de kaarten van de kabels en leidingen klopten niet, bovendien moest er qua bouwmethode/fundering een nieuwe oplossing worden bedacht aangezien de aanvankelijke methode niet geschikt was.

1.Vanaf de zijkant van het RWS gebouw kijkend ri. west(elijke invalsweg). De definitieve deklagen moeten nog worden aangebracht
Afbeelding

2.De andere kant op kijkend
Afbeelding

3.Halte Snekertrekweg in aanleg. Iets opgeschoven ri. west. incl. uitwijkplaats
Afbeelding

4.Een cruise-aanlegplaats is ook nog in aanleg ;)
Afbeelding

5.Ook hier is een rotonde gerealiseerd
Afbeelding

6.Deze sluit aan op de in/uitrit van de stalling van Arriva
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door jms » zo 08 jan 2017, 17:55

GuteFahrt schreef:

3.Zij-ingang aan de westkant afgesloten met een groot hek, heeft te maken met plaatsing en ingebruikname incheck poortjes. Kan wel het verschil maken tussen wel of niet halen van een trein
Afbeelding


14.Overzichtsplaatje
Afbeelding
Bij de eerste foto begrijp ik nog steeds niet waarom dit op deze manier gedaan is en waarom hier niet gewoon twee of drie poortjes hadden kunnen komen, heeft dit te maken met de verwachte doorstroom door deze opening en met een bijbehorend normaantal poortjes o.i.d.? De oplossing die men nu gekozen heeft is langer en heeft zelfs geleid tot het opofferen van winkelruimte in het station.

Bij de tweede foto. Is er een speciaal perron gekomen voor de gelede bussen richting hogescholen? Of zijn alle nieuwe perrons voldoende op lengte?

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Robbert297 » zo 08 jan 2017, 19:21

^^ Die eerste vraag kan ik je niet beantwoorden, simpelweg omdat ik met dezelfde vraag zit.

De tweede vraag kan ik je wel beantwoorden:
Ja, de bussen naar de hogescholen (in ieder geval lijn 612) hebben een eigen speciale halte die volgens mij extra lang is. Morgen ga ik er voor het eerst gebruik van maken, dus dan kan ik je de details vertellen. ;)
Misschien dat GuteFahrt er nu meer over kan vertellen.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 jan 2017, 19:48

jms schreef:Bij de eerste foto begrijp ik nog steeds niet waarom dit op deze manier gedaan is en waarom hier niet gewoon twee of drie poortjes hadden kunnen komen, heeft dit te maken met de verwachte doorstroom door deze opening en met een bijbehorend normaantal poortjes o.i.d.?
Dat, en je zult sowieso vier poortjes nodig hebben, één voor inchecken en één voor uitchecken, en dat voor zowel NS als Arriva. Met maar één poortje per vervoerder om het station te verlaten vermoed ik dat je enkel oponthoud gaat creëren.

Alleen poortjes om er uit te gaan of naar binnen te gaan (afhankelijk van de drukte) zou ook kunnen, maar dat zal wel te verwarrend worden geacht.

Er zijn natuurlijk ook poortjes die altijd in beide richtingen gebruikt worden, zoals voor rolstoelers, maar voor gewone poortjes op een wat drukker station zoals Leeuwarden, is dat geen optie.

Misschien dat er poortjes kunnen komen als dat onnodige in- en uitchecken per vervoerder eens wordt afgeschaft. Dan kun je er vier poortjes neerzetten; 's ochtends drie om het station te verlaten en één om het station binnen te komen, en 's middags omgekeerd. Op rustige momenten gewoon twee in beide richtingen.

koploper
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 20:43

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door koploper » ma 09 jan 2017, 9:36

Iets verderop, waar vroeger Free Record Shop zat, is een nieuwe in/uitgang gemaakt zodat je daar vandaan naar het open gebied kunt gaan en dan pas dus door de poortjes naar/van de perrons. Ze hebben het gehele binnengebied dus zodanig gemaakt dat alle perrons achter poortjes zitten (deze oude doorgang kwam uit op het perron waar de trein naar Harlingen staat). Het gehele binnengebied is vrij toegankelijk zodat je daar vandaan alle winkels en de onderdoorgang naar Leeuwarden-Zuid kunt bereiken zonder door poortjes te hoeven. Ik vind het op zich een goede oplossing. Er blijven nog steeds 3 door(in)gangen (deze: ex Free Record Shop, de centrale hal en bij de Rabo/fietsenstalling)

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door jms » ma 16 jan 2017, 2:06

Ik heb vrijdag eea eindelijk kunnen bekijken toen ik weer eens in Leeuwarden was. Ik denk dat het ook mogelijk was geweest nog verder naar het westen een doorgang naar de bussen te maken. Direct ten westen van het bijgebouw van het station dat in zelfde stijl is gebouwd staat momenteel slechts een hek dat het perron van het busstation scheidt. Hier is genoeg ruimte aanwezig tussen dit gebouw en het naastgelegen kantoorgebouw waar meen ik arriva in gevestigd is.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Robbert297 » ma 16 jan 2017, 9:51

^^ Dit was tot voor kort ook de doorgang. Door gebruik te maken van OV-poortjes is de betreffende doorgang gesloten.
Слава Україні

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door jms » ma 16 jan 2017, 21:17

^^ Nee ik bedoel nog verder naar de zijkant. Je hebt het station, dan de nu afgesloten doorgang, dan nog een gebouw in dezelfde stijl als het station en daarnaast heb je een hek dat het perron van het busstation scheidt. Deze doorgang is breed genoeg om van wel tien poortjes te voorzien.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » ma 23 jan 2017, 22:00

Westelijke Invalsweg Fase II

Het project Westelijke Invalsweg fase II (doortrekking ri. centrum en o.a. aanleg halfklaverbladaansluiting op Stephensonviaduct (RING Leeuwarden) begint eindelijk een beetje vorm te krijgen.

Een paar foto's, gemaakt vorige week van de invalsweg voorbij voornoemd viaduct, waar er een omzetting is geweest. Verkeer gaat over nieuwe rijbaan.

1.De slinger naar de nieuwe rijbaan
Afbeelding

2.Oude rijbaan rechts wordt nu onder handen genomen
Afbeelding

3.
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Kaaiman » di 24 jan 2017, 7:53

^^ Hier het ontwerp van fase 2 van de Westelijke Invalsweg: PDF.

Het volgen van de Ring zal voor fietsers een behoorlijke exercitie worden met die 360-gradenlus.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » di 24 jan 2017, 9:56

Nogal, ja.

Wat ik mij verder realiseer, dat Stephensonviaduct heb ik er hier niet opstaan, maar dat kunstwerk stamt volgens mij uit de jaren '60. Alles moet anders in Leeuwarden, en liefst ook nieuw, maar dat viaduct daar kunnen ze het dan nog wel even mee doen blijkbaar...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 24 jan 2017, 9:59

Fietsers die de ring willen volgen zullen het fietspad aan de oostkant gebruiken. Het fietspad aan deze kant is aan de zuidkant goed bereikbaar door de fietstunnel t.h.v. de Van Loonstraat en ook aan de noordkant zou oversteken geen probleem moeten zijn. Ideaal is het niet, maar met tenminste één mogelijkheid om de op- en afritten ongelijkvloers te kruisen wordt er wel geïnvesteerd in de fietser.

Het fietsnetwerk verdient nog steeds een ongelijkvloerse kruising van het spoor in de buurt van het station. Als die vlak ten westen van het station zou komen zou die ook een alternatief vormen voor de route over het Stephensonviaduct én een toegang kunnen bieden tot de perrons aldaar. Maar of het ooit zover komt...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 24 jan 2017, 10:03

GuteFahrt schreef:Nogal, ja.

Wat ik mij verder realiseer, dat Stephensonviaduct heb ik er hier niet opstaan, maar dat kunstwerk stamt volgens mij uit de jaren '60. Alles moet anders in Leeuwarden, en liefst ook nieuw, maar dat viaduct daar kunnen ze het dan nog wel even mee doen blijkbaar...
Van een jaar geleden:
Veiligheid oud Stephensonviaduct onderzocht
(...) De rijksoverheid en de Europese Unie hebben de veiligheidsregels voor oude betonnen verkeerskunstwerken, zoals bruggen en viaducten de afgelopen jaren strenger gemaakt. Roest in het betonijzer kan de stevigheid bijvoorbeeld aantasten. Het Stephensonviaduct komt nu in beeld, omdat er nieuwe op- en afritten worden aangelegd vanaf de Marshallweg (westelijke invalsweg). (...) "Als je een onderzoek instelt, kom je natuurlijk altijd aandachtspunten tegen" (...)
Bron en meer
(aanrader om te lezen, ook meer over de geschiedenis van dit viaduct en de naamgever)

Ik kan even geen linkje vinden nu, maar volgens mij kwam uit het onderzoek dat er geen onherstelbare gebreken zijn aangetroffen.

Het is jammer dat dit viaduct wat afsteekt bij de rest, maar zolang het nog goed functioneert is het wel verdedigbaar. Er moeten ergens keuzes worden gemaakt...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » di 24 jan 2017, 10:09

^^ Interessant. Heb 't even doorgelezen. :top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » do 26 jan 2017, 17:17

Afbeelding

^Drive-by pic van de ombouw Europaplein in uitvoering. Damwanden en heipalen worden deze maand nog aangebracht.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » wo 15 feb 2017, 11:18

http://www.lc.nl/friesland/Autobestuurd ... 02094.html

Schaf maar af. Meer woorden wil ik er niet aan vuil maken. :roll: :shutup:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door mavas » wo 15 feb 2017, 11:24

Die Overijsselselaan moet gewoon 70 worden, net zoals zoveel 2x2-wegen dit al zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » wo 15 feb 2017, 13:12

Ja, en zonder groene golf.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » wo 15 feb 2017, 15:01

mavas schreef:Die Overijsselselaan moet gewoon 70 worden, net zoals zoveel 2x2-wegen dit al zijn.
Hoe ga je dat doen in combinatie met de voor deze nieuwe weg geldende strengere richtlijnen voor geluid en uitstoot? Ruimte voor geluidswallen e.d. is er amper. Langs een deel van de weg zijn kantoren gepland maar deze gebouwen zijn al meegenomen in de berekeningen.

De komende jaren verschijnt langzaam de eerste bebouwing langs de weg. Het beeld zal dan beter aansluiten bij de nieuwe 'functie' die voor de weg is 'bedacht'. Eerste bedrijvenkavels schijnen verkocht te zijn. En aan de westkant wordt druk getekend aan een nieuwe woonwijk. En de aansluiting bij het Stephensonviaduct zal in potentie nog meer doorgaand verkeer van deze route wegtrekken. Perfect zal het nooit worden, wel beter.

Groene golf mag van mij weg, mits er camera's er voor in de plaats komen die (alleen) op roodlichtnegatie flitsen. Er is amper aandacht voor in de media maar dit probleem is groter dan de hele discussie over de snelheid. Pas als je regelmatig in de wijk moet zijn kom je daar wel achter.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » wo 15 feb 2017, 15:14

^^ De strenger geldende richtlijnen voor geluid en uitstoot terugdraaien. :mrgreen:

Voor de rest klopt je verhaal m.i. en heb je een punt. Mijn punt is dat ze best hadden kunnen wachten met Vmax 50 tot er daadwerkelijk sprake is van een bebouwde kom (Leeuwarden-Groot-Zuid). Nu is een steenworp een behoorlijke opgave. Ook vanaf de Werp ster hoek. ;)

Wat de Westelijke Invalsweg betreft: ja, dat wordt beter als het goed is. Zelfde geldt voor de Drachtsterweg. Nog even een aantal maanden door de zure appel heen bijten en dan is het wellicht allemaal wat relaxter.

Qua regelgeving e.d. zal het wel niet hebben gekund, maar in mijn optiek was wachten totdat de genoemde projecten klaar zijn beter, ondanks de vertragingen daar.

Zoals volgens mij al eens is gemeld, de Overijsselselaan ligt zeker dichter op de bebouwing van Zuidlanden (Techum & Jabikswoude), wat in de "oude" situatie nog niet of nauwelijks bestond, maar in diezefde oude situatie mocht je voorbij de VRI van Werpsterhoek wel :A1-80: :G3: sinds jaar en dag en die bebouwing van Goutum heeft daar ook nooit anders geweten (corrigeer me als het niet klopt). M.a.w. het verschil is te groot. De uiteindelijke functie die men voor ogen heeft inzake Overijsselselaan is mij ook bekend.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Chris » wo 15 feb 2017, 15:19

Luchtkwaliteit is totaal geen issue in Noord-Nederland. Of daar 50 of 70 gereden mag worden zal niks uitmaken, zelfs langs snelwegen met 200.000 voertuigen per dag in de Randstad worden de grenswaarden niet overschreden, laat staan langs de Overijsselselaan.

Kantoren zijn geen geluidsgevoelige bestemmingen. Of de grenswaarden daar overschreden worden is niet relevant. Dan blijven de woningen over. Worden die zó dicht langs een 2x2 weg gebouwd?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » wo 15 feb 2017, 15:25

^^ +1 (wederom, waar blijft de 'like' knop?) :mrgreen:

Hier een kaartje wat misschien e.e.a. beetje verduidelijkt.

Afbeelding
Bron


Grotere detailkaarten ook wel gezien, maar dit even na een snelle scan.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Chris » wo 15 feb 2017, 15:28

Wat er nu gebouwd is in Techum staat minstens 100 meter van de Overijsselselaan af. Daar is toch wel een geluidswal mogelijk?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » wo 15 feb 2017, 15:33

Ja, maar ik denk dat de kantoren dat wel oppakken qua geluidswering. Kantorenpark "de Werp." Of bedoel je noordelijker?

Die zone tussen Techum en Overijsselselaan in wordt volgens mij de bedrijfslocatie met de hele originele pakkende naam reeds hierboven genoemd.

EDIT: dat laatste klopt niet. De Werp komt daar waar Werpsterhoek na 2015 staat op de kaart, tussen spoor/station (nog te bouwen) Werpsterhoek en de weg. Rechts van de weg (Overijsselselaan) komende van de afrit Leeuwarden-Zuid / N31 vanuit Drachten of links komend vanaf Harlingen/Heerenveen wordt wel een toekan hotel uit de grond gestampt.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door mavas » wo 15 feb 2017, 15:44

Schelpenpaadje schreef:
mavas schreef:Die Overijsselselaan moet gewoon 70 worden, net zoals zoveel 2x2-wegen dit al zijn.
Hoe ga je dat doen in combinatie met de voor deze nieuwe weg geldende strengere richtlijnen voor geluid en uitstoot? Ruimte voor geluidswallen e.d. is er amper. Langs een deel van de weg zijn kantoren gepland maar deze gebouwen zijn al meegenomen in de berekeningen.
Hoe kan het dan dat langs de N208 (vroeger A208) huizen vrijwel pal langs de weg staan? https://www.google.nl/maps/@52.4354046, ... 312!8i6656

Deze weg is gereconstueerd van 100-ASW bubeko naar 70-GOW bibeko. Volgens de nieuwe richtlijnen neem ik aan. En gewoon 70.
Waarom zou die Overijsselselaan niet zo uitgevoerd kunnen worden als de N208?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » wo 15 feb 2017, 16:07

De jaartallen op die kaart mag je vergeten. Dat is allemaal achterhaald.

Eerste kantorenstrook is in de verkoop, tussen het Van der Valk-hotel (in aanbouw) en de Nije Daam:
http://werkenopdewerp.nl/

Ten noorden daarvan wordt in de plannen bewust een stuk open gehouden. De weg ligt hier op een talud i.v.m. een doorgang voor fietsers en sloepen en je hebt uitzicht op een monumentale boerderij. Een afwisselend beeld is één van de manieren om de weg te verfraaien en tegelijk niet een lange 'tunnel' te creëren die juist uitnodigt om hard te rijden (ik herhaal alleen wat in de ontwerpen staat).

Je zou alsnog een geluidswal kunnen aanleggen op plekken die als 'open' zijn bestemd en/of waar ooit in de toekomst eventueel/wellicht/etc. nog kantoren zouden kunnen komen, maar dan zul je de verantwoordelijk bestuurders/ambtenaren moeten overtuigen van het nut van de snelheidsverhoging, ingreep qua beeld, kosten van aanleg en afboeking van bedrijventerreinen.

Zie spoiler voor een kaartje:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Rondom het toekomstige station is nog meer bedrijvigheid gepland maar dat is echt toekomstmuziek.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Vinny » wo 15 feb 2017, 19:58

Ze hebben het in Leeuwarden wat in de bol gekregen met die stadsuitbreidingen. Ik moet bovendien nog maar zien of er genoeg vraag is, de stad groeit amper nog in termen van inwoners en arbeidsplaatsen en van de rest van Friesland kun je ook niet heel veel verwachten.
Los daarvan, denk ik dat als het aquaduct in de Drachtsterweg klaar is het verkeer op de Overijsselse laan geen doorgaand karakter meer hoeft te hebben. Langzamerhand gaan andere wegen de invalsfunctie overnemen die er ook beter voor zijn of worden toegerust.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » do 16 feb 2017, 0:25

Dat zal vast, maar dan heb je uiteindelijk wel 3 jaar met een onprettige Overijsselselaan als invalsweg nog in je maag gezeten (zacht uitgedrukt). Tijdens de reconstructie was het bij tijd en wijle een behoorlijke puinhoop op het noordelijke deel, daarna kwam de ellende van de groene golf die er nog steeds is.

Niet leuk.

Leeuwarden telt nu tussen de 90.000 en de 100.00 inwoners volgens mijn informatie. Ik meen dat de ambitie was om door te groeien daar zo'n 120.000 inwoners. Op welke termijn dat weet ik zo even niet..
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Vinny » do 16 feb 2017, 8:30

Het aquaduct had allang klaar moeten zijn natuurlijk. Ook de binnenstadsring kan nog wel wat geoptimaliseerd worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » do 16 feb 2017, 10:53

GuteFahrt schreef:Dat zal vast, maar dan heb je uiteindelijk wel 3 jaar met een onprettige Overijsselselaan als invalsweg nog in je maag gezeten (zacht uitgedrukt). Tijdens de reconstructie was het bij tijd en wijle een behoorlijke puinhoop op het noordelijke deel, daarna kwam de ellende van de groene golf die er nog steeds is.

Niet leuk.

Leeuwarden telt nu tussen de 90.000 en de 100.00 inwoners volgens mijn informatie. Ik meen dat de ambitie was om door te groeien daar zo'n 120.000 inwoners. Op welke termijn dat weet ik zo even niet..
Tegenslagen bij het aquaduct en de veel tragere ontwikkeling van De Zuidlanden door de crisis waren niet voorzien natuurlijk.
De woningbouw is intussen flink aangetrokken, de gemeente moet hard zijn best doen om dit de komende jaren bij te kunnen benen. Of de kantoren er ooit allemaal gaan komen vraag ik me sterk af, het herstel van die behoefte blijft echt achter. Misschien dat het nieuwe station bij Werpsterhoek dat nog kan aanjagen maar dat blijft een kip-ei verhaal.

Tegenover de minder-confortabel-dan-wellicht-mogelijk Overijsselselaan staan flinke verbeteringen, waarvan de Haak de belangrijkste is.
Voorheen stond je in de ochtendspits al vóór Wirdum in de file met verkeer richting Leeuwarden en de A31, nu stroomt het goed door. Per saldo is iedereen nu al veel beter uit, ook zonder aquaduct en nieuwe aansluitingen op de ring. Daar hoor je amper meer iemand over.

Sowieso is de hele filosofie achter de nieuwe structuren om de doorstroming in de spits te verbeteren. Op alle invalswegen is de vmax naar beneden gegaan. Ook op de Drachtsterweg en Harlingerstraatweg (100->80). Ook op de westelijke invalsweg (Johannes Brandsmawei / Fahrenheitweg) is de vmax lager dan waartoe het wegbeeld uitnodigt. Dat verlies moet de gebruiker schijnbaar accepteren voor de grote winst op momenten dat het eerder stokte.

Plaats reactie