Dynamische parkeerverwijssystemen

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Dynamische parkeerverwijssystemen

Bericht door Chris » ma 07 okt 2013, 11:09

De Stentor schreef:Automobilist negeert parkeeradvies

Automobilisten trekken zich niks aan van elektronische borden die vertellen waar ze kunnen parkeren en hoeveel vrije plaatsen er nog zijn in een parkeergarage. Gemeenten die geld uitgeven aan dergelijke 'dynamische parkeerverwijssystemen' kunnen hun geld beter aan zinnige dingen uitgeven.

http://www.destentor.nl/algemeen/binnen ... -1.4037389
Je ziet deze parkeerverwijssystemen steeds vaker opduiken. Volgens mij is het ook een gemeentelijk hebbedingetje dat "dynamisch" en "slim" is. Uit onderzoek blijkt dus dat mensen die dingen massaal negeren en parkeren waar ze gewend zijn te parkeren.

feitelijk
expressweg

Re: Dynamische parkeerverwijssystemen

Bericht door feitelijk » ma 07 okt 2013, 11:17

Ook als het bord aangeeft dat de parkeergarage vol is.
Ja, omdat dat nooit klopt!
[youtube]n7Tx_mYfOQs[/youtube]
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 07 okt 2013, 11:23

^^ De aanduiding "vol" verschijnt bij een bezetting van 90 of 95% dus het klopt prima ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 07 okt 2013, 11:33

^^Wel eens meegemaakt dat de entree slagboom pas opent als er een voertuig de garage verlaat ;)

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 07 okt 2013, 11:43

Wanneer je een stad op je duimpje kent, kan ik mij voorstellen dat je geen gebruik maakt van de verwijsborden, maar als je ter plekke onbekend bent, hetgeen veel voorkomt bij toeristische steden, zijn dergelijke verwijsborden toch bijzonder handig. Zelf heb ik zeer recent van dergelijke borden nog heel dankbaar gebruik gemaakt in Trier en Haarlem.
Misschien is het handiger om dat onderzoek eens over te doen in steden met veel toeristische dagjesmensen, zoals Maastricht of Utrecht.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 07 okt 2013, 11:55

Bijna elk stadje heeft die borden. Zelfs wereldstad Terneuzen... :roll:

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » ma 07 okt 2013, 12:09

waldo79 schreef:^^Wel eens meegemaakt dat de entree slagboom pas opent als er een voertuig de garage verlaat ;)
Wel eens meegemaakt dat de slagboom dichtblijft als een voertuig de garage verlaat: :yes:

[youtube]5iHvKu7F_-Q[/youtube]
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 07 okt 2013, 12:55

^^Ziet de sensor je prachtige bolide dan niet :lol:

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 07 okt 2013, 13:25

sirdanilot schreef:Bijna elk stadje heeft die borden. Zelfs wereldstad Terneuzen... :roll:
Snap ik, maar bij steden met veel plaatselijk onbekende bezoekers (toeristen/dagjesmensen) zou de waardering voor dergelijke systemen wel eens een stuk hoger kunnen zijn dan, met respect, Tilburg en Amersfoort, die toch vooral een regionale functie hebben (en waar dus relatief veel plaatselijk bekende mensen de stad bezoeken).

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » ma 07 okt 2013, 13:25

Volgens mijn parkeerkaartje ben ik er nog steeds. Auto is nu economisch total-loss! :lol:

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 07 okt 2013, 13:39

Bij nader inzien weet ik niet meer 100% zeker of er wel dynamische borden 'VOL' en 'VRY' staan in Terneuzen. Maar in stadjes als Middelburg sowieso al wel. Normaal gesproken zal de parkeergarage in Terneuzen nooit vol staan, maar wel als er een evenement is (bijvoorbeeld een voorstelling in het Scheldetheater of de Havenfeesten).

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 08 okt 2013, 21:28

paolie schreef:Snap ik, maar bij steden met veel plaatselijk onbekende bezoekers (toeristen/dagjesmensen) zou de waardering voor dergelijke systemen wel eens een stuk hoger kunnen zijn dan, met respect, Tilburg en Amersfoort, die toch vooral een regionale functie hebben (en waar dus relatief veel plaatselijk bekende mensen de stad bezoeken).
Ja, in Amsterdam is alles beter. :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 09 okt 2013, 7:06

Inderdaad. Soms moet je dat even flink spammen anders wordt je niet geloofd... :worship:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 09 okt 2013, 8:57

paolie schreef:Wanneer je een stad op je duimpje kent, kan ik mij voorstellen dat je geen gebruik maakt van de verwijsborden, maar als je ter plekke onbekend bent, hetgeen veel voorkomt bij toeristische steden, zijn dergelijke verwijsborden toch bijzonder handig. Zelf heb ik zeer recent van dergelijke borden nog heel dankbaar gebruik gemaakt in Trier en Haarlem.
Misschien is het handiger om dat onderzoek eens over te doen in steden met veel toeristische dagjesmensen, zoals Maastricht of Utrecht.
boe! schreef:
paolie schreef:Snap ik, maar bij steden met veel plaatselijk onbekende bezoekers (toeristen/dagjesmensen) zou de waardering voor dergelijke systemen wel eens een stuk hoger kunnen zijn dan, met respect, Tilburg en Amersfoort, die toch vooral een regionale functie hebben (en waar dus relatief veel plaatselijk bekende mensen de stad bezoeken).
Ja, in Amsterdam is alles beter. :roll:
Waar lees jij het woord Amsterdam?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 09 okt 2013, 15:43

^^In de rechterkolom achter het woord woonplaats. En laat Amsterdam nu net een plaats zijn die valt in de categorie 'steden met veel plaatselijk onbekende bezoekers (toeristen/dagjesmensen)'. Helaas ga je vervolgens met een Amsterdamse bril steden als Amersfoort en Tilburg beoordelen en daar wringt de schoen. Het staat buiten twijfel dat Amsterdam meer onbekende bezoekers trekt, maar dat wil niet zeggen dat ze er in andere steden niet zijn. En die onbekende bezoekers in andere steden zijn waarschijnlijk net zo blij met een parkeerverwijssysteem als de bezoekers in Amsterdam.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » wo 09 okt 2013, 16:02

Almere heeft ook een parkeerverwijssysteem, en nu ook een stel (bijna nutteloze) GRIPs die verkeersdrukte en volle parkeerplaatsen in het centrum aangeven.

De GRIP is bijna nutteloos omdat de verkeersdrukte niet betrouwbaar weergegeven wordt. Regelmatig straten in rood gezien, terwijl je daar dan 30 seconden later langsrijdt en er is geen hond te bekennen. Dat in het geval dat iemand überhaupt enig idee heeft hoe die borden geïnterpreteerd moeten worden.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 09 okt 2013, 16:06

^ Nou ik zou niet spontaan een dagje tilburg of amersfoort doen hoor. Daar kom ik alleen als ik ergens specifiek moet zijn, en dat zal meestal buiten het centrum zijn waardoor je het parkeerverwijzingssysteem dus niet nodig hebt. In Tilburg ben ik volgens mij nog nooit geweest, en in amersfoort slechts een enkele keer.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 09 okt 2013, 16:54

boe! schreef:^^In de rechterkolom achter het woord woonplaats. En laat Amsterdam nu net een plaats zijn die valt in de categorie 'steden met veel plaatselijk onbekende bezoekers (toeristen/dagjesmensen)'. Helaas ga je vervolgens met een Amsterdamse bril steden als Amersfoort en Tilburg beoordelen en daar wringt de schoen. Het staat buiten twijfel dat Amsterdam meer onbekende bezoekers trekt, maar dat wil niet zeggen dat ze er in andere steden niet zijn. En die onbekende bezoekers in andere steden zijn waarschijnlijk net zo blij met een parkeerverwijssysteem als de bezoekers in Amsterdam.
Dus omdat ik in Amsterdam woon, denk jij dat ik met een Amsterdamse bril Amersfoort en Tilburg beoordeel.... das lekker dan.... Ik proef hier toch wel een vorm van vooringenomenheid...
Laat A: ik toevallig wel in Amsterdam wonen, maar daar oorspronkelijk helemaal niet vandaan komen en laat B: Amsterdam nu juist een stad zijn waar het parkeerverwijssysteem werkelijk waardeloos opgezet is.

En met betrekking tot jouw opmerking over onbekende bezoekers in andere steden: Dat is nu juist het punt dat ik wil maken. In steden als Tilburg en Amersfoort zullen onbekende bezoekers juist blij zijn met zo'n systeem, maar omdat die er relatief minder zijn, komt er een ander beeld uit de enquetes. Om daarop dan maar te concluderen parkeerverwijssysteem geen nut hebben en het weggegooid geld is, zoals het onderzoek concludeert, gaat mij veel te ver. Vandaar mijn opmerking dat er ook maar eens enquetes gehouden moeten worden in Nederlandse steden met een groter aandeel dagjesmensen, zodat ook hun mening wat beter naar voren komt. En met opzet noemde ik Maastricht en Utrecht, omdat dat naar mijn mening redelijk representatieve Nederlandse steden zijn met veel dagjesmensen die per auto de stad bezoeken.
Laatst gewijzigd door paolie op wo 09 okt 2013, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 09 okt 2013, 17:04

In Amsterdam kun je, als je vanaf de A2 komt, toch het beste parkeren bij één van de metrostations in Zuidoost waar je gratis kunt parkeren (bijvoorbeeld venserpolder, of is dat tegenwoordig al niet meer gratis?). Da's vaak goedkoper dan een parkeergarage, behalve misschien als je er maar kort moet zijn.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 09 okt 2013, 17:10

^^ In Amsterdam kun je het allerbeste parkeren in een van de P+R garages. Kosten zijn 8 euro per 24 uur en je krijgt voor maximaal 4 inzittenden gratis ov-kaartjes naar het centrum en terug. Dat is vaak nog goedkoper dan gratis in woonwijken parkeren en losse ov-kaartjes kopen (een enkeltje Venserpolder-Nieuwmarkt met de metro kost al snel een euro of 2)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 09 okt 2013, 17:18

Ik heb zelf een nog veel beter parkeerverwijssysteem, ik parkeer namelijk altijd op dezelfde plek, helemaal gratis, naast mijn huis om precies te zijn. Ik reis dan in 10 seconden naar de computer, surf naar een webshop en heb dan veel meer keuze en het kost me veel minder tijd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 09 okt 2013, 17:19

Maar in je eentje, of als je OV-korting hebt of een ov chipkaart is het wellicht wel voordeliger. Maar inderdaad, met een gezin kun je dan beter in de P+R gaan staan.

@ Chris: koop jij alles via de webshop? Ook je boodschappen? Af en toe moet je toch de deur uit. Bovendien kun je ook naar een stad gaan om gewoon even 'een dagje amsterdam' te doen, als toerist dus.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 09 okt 2013, 17:29

chriskrusz schreef:Almere heeft ook een parkeerverwijssysteem, en nu ook een stel (bijna nutteloze) GRIPs die verkeersdrukte en volle parkeerplaatsen in het centrum aangeven.

De GRIP is bijna nutteloos omdat de verkeersdrukte niet betrouwbaar weergegeven wordt. Regelmatig straten in rood gezien, terwijl je daar dan 30 seconden later langsrijdt en er is geen hond te bekennen. Dat in het geval dat iemand überhaupt enig idee heeft hoe die borden geïnterpreteerd moeten worden.
Is ook een leuk filmpje over.

[youtube]YpKcQrHdluQ[/youtube]

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 09 okt 2013, 20:19

sirdanilot schreef:Maar in je eentje, of als je OV-korting hebt of een ov chipkaart is het wellicht wel voordeliger. Maar inderdaad, met een gezin kun je dan beter in de P+R gaan staan.
Of je gaat gewoon niet. Ik kom bijna dagelijks in Amsterdam voor werk, maar prive slechts sporadisch. Ik ga liever naar plekken die beter, sneller en goedkoper bereikbaar zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 09 okt 2013, 21:01

Staat los van het parkeerverwijssysteem natuurlijk. Maar ik heb mijn hart nog altijd in Amsterdam liggen. Natuurlijk is Sneek goedkoper, beter, en sneller bereikbaar. Dat snapt mijn neus ook wel :geenlach:
Maar als ik toch voor 100 euro een auto huur om mijn vrienden buiten de bedieningsuren van het openbaar vervoer te bezoeken dan kan dat tientje parkeergeld er ook nog wel vanaf :yes:

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 09 okt 2013, 21:14

Buiten de bedieningstijden van het OV is het toch (nagenoeg) overal gratis parkeren? ;)

Even terug naar het onderwerp. Ik heb eigenlijk nauwelijks ervaring met parkeerverwijzingssystemen. Ik denk dat mocht ik die dingen al tegenkomen, ik deze ofwel niet zie of gewoon bewust negeer. Op een of andere manier wantrouw ik dit soort systemen ook, omdat ik vrees dat ze je laten parkeren op plekken waar je niet wilt staan, bijvoorbeeld omdat het te ver is van je gewenste bestemming, je alsnog met het OV of pendelbus moet, etc.

Mocht ik eens naar een voor mij onbekende plaats gaan, dan plan ik een dag van tevoren hoe ik ga rijden en waar ik denk te gaan parkeren. En eigenlijk gaat het daarna wel vanzelf en sta ik waar ik ook parkeren wilde. Wat dat betreft is trouwens street view echt een werelduitvinding. Vorig jaar stond ik in Brugge op nog geen 200 m van de Grote Markt geparkeerd en reed ik er door die nauwe straatjes zo heen dankzij het voorwerk op streetview.
Laatst gewijzigd door Rein op wo 09 okt 2013, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 09 okt 2013, 21:18

Rein schreef:
sirdanilot schreef:Maar in je eentje, of als je OV-korting hebt of een ov chipkaart is het wellicht wel voordeliger. Maar inderdaad, met een gezin kun je dan beter in de P+R gaan staan.
Of je gaat gewoon niet. Ik kom bijna dagelijks in Amsterdam voor werk, maar prive slechts sporadisch. Ik ga liever naar plekken die beter, sneller en goedkoper bereikbaar zijn.
Tsja denk maar niet dat wij vaak in Amsterdam komen, nogal ver vanuit terneuzen :mrgreen:
Als we eens een dagje naar een stad gingen, was het antwerpen, maar daar kun je gewoon gratis parkeren bij Linkeroever, en dan door de voetgangerstunnel zo naar het centrum lopen. Niks geen moeite met P+R, betaald parkeren...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 09 okt 2013, 21:28

Buiten de bedieningstijden van het OV is het toch (nagenoeg) overal gratis parkeren? ;)
Meer voor het praathoekje. Ik had een aantal afspraken waarvan de laatste een etentje op zondagavond in zou houden. Dan kom je op de terugweg niet verder dan Leeuwarden. ;)