Bereikbaarheid Spijkenisse

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Re: Bereikbaarheid Spijkenisse

Bericht door Jackbauer1350 » zo 09 aug 2015, 16:01

De Spijkernisserbrug zou wel vervangen kunnen worden door een tunnel als ik de ruimte zo bekijk. Deze zou recht onder de brughoofden van de oude brug door kunnen liggen

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 09 aug 2015, 21:30

Het zou kunnen, maar of het geld opgehoest kan worden is twee. Zelfs voor de tweede Botlektunnel was geen budget (er was een gat van ongeveer 400 miljoen euro als ik me niet vergis) zodat het een brug werd. Zolang de A4 Benelux-Klaaswaal niet in de planvorming wordt opgenomen wordt er überhaupt vanuit het Rijk geen geld vrijgemaakt. Voor de Spijkenisserbrug zou het een gemeentelijk project moeten worden met mogelijk wat steun van PZH en het Rijk maar ik vermoed dat ik zo'n project niet meer levend mee ga maken.

Dweep
stadsweg

Bericht door Dweep » zo 09 aug 2015, 23:18

Spijkenisse, thans Nissewaard, stevend waar af op een onder curalele van de overheid, dus zelf iets bekostigen. :facepalm:
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

frenkievee
stadsweg

Bericht door frenkievee » ma 10 aug 2015, 10:33

Heb je daar een bron van?
met groet, Frank

Dweep
stadsweg

Bericht door Dweep » ma 10 aug 2015, 11:28

frenkievee schreef:Heb je daar een bron van?
Ik heb mijn bron gesproken en dit zou met inlijven van Bernisse niet meer het geval zijn. Sorry voor de onjuiste info
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

ralphitz
woonerf

Bericht door ralphitz » ma 10 aug 2015, 14:48

Jackbauer1350 schreef:De Spijkernisserbrug zou wel vervangen kunnen worden door een tunnel als ik de ruimte zo bekijk. Deze zou recht onder de brughoofden van de oude brug door kunnen liggen
Geniaal! En al je verkeersproblemen in Spijkenisse zijn opgelost!

Meesterlijk bedacht: een prachtige tunnel met de Groene Kruisweg erin onder de Oude Maas door, met minstens vier rijstroken die midden in Hoogvliet boven komt, om vervolgens als vanouds tussen de woonwijken over een gemeentelijke 2x1 erftoegangsweg, met kruisend voetganger- en fietsverkeer en over drie minirotondes richting de parallelweg van de A15 te kruipen... Of laten we een 2x2-autoweg van de Aveling maken. De gemeente Rotterdam staat als bevoegd wegbeheerder al zéker te trappelen om deze te gaan aanleggen, mooi dicht langs al die woningen, dwars door Hoogvliet.

Ik snap dat je die brug haat. Het is ook een ellende, maar ik geef het je op een blaadje mee: de Spijkenisserbrug zal nooit en te nimmer vervangen worden door een tunnel op dezelfde locatie.

Rotterdam heeft die weg jaren geleden versmald en vroeg of laat moet het doorgaande verkeer helemaal van die weg af. Of er komt een geheel nieuwe ontsluiting van die brug of je gewenste tunnel, maar die kans in nihil (waar zou die moeten komen? Hoogvliet is vol...), of de brug blijft en zal slechts een lokale functie houden, waarbij een geheel nieuwe ontsluiting elders Spijkenissers op een snelweg helpt. Andere smaken zijn er niet! Bovendien kan je elke cent maar één keer omdraaien. Bouw een tunnel ja, maar doe dat op een plek waar dat extra veel zin heeft en geef die brug gewoon een lik verf en een iPhone, dan kan die met minder verkeer erop best nog een wereldoorlog mee.

Dus wil jij een tunnel op de plek van die brug? Best, roep er maar om, maar zo lang de aan- en afvoerroute van die tunnel richting snelweg voert over het woonwijkweggetje dat Aveling heet, los je niks op.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 10 aug 2015, 15:54

^^ De tunnel zou dan gewoon op de bestaande Groene Kruisweg aansluiten op beide oevers en niet "midden in Hoogvliet". En wat heeft de Aveling er mee van doen? Daar verandert niets aan. Een tunnel zou de lange wachttijden die je nu met de Spijkenisserbrug hebt doen wegnemen. Er hoeft verder helemaal niets extra aangelegd te worden dicht langs huizen. De huidige hoeveelheid verkeer dat nu staat te stinken voor een opengaande Spijkenisserbrug ben je dan kwijt want dat kan lekker doorrijden door een tunnel. En mocht die A4-Zuid in de toekomst in aanleg gaan kan er mooi een aansluiting op de Groene Kruisweg gerealiseerd worden.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 10 aug 2015, 16:28

Het probleem is juist dat de gemeente Rotterdam (als ze kunnen) liever de doorgaande wegen in Hoogvliet sluiten/zeer beperken dan dat ze deze verbeteren. Dat is min of meer een publiek geheim. Niks voor niks is bij de reconstructie van de Groene Kruisweg tussen de Laning en de Aveling paar jaar terug niks verbeterd aan de weg op zichzelf op een krappe rotonde na. Ook is keer op keer aangewezen dat de busstroken op de Aveling opengesteld kunnen worden -er rijdt immers geen bus meer sinds de voltooiing van de metro in 2002- maar de gemeente vertikt dit. Zolang het infrastructuurbeleid van de hoge heren op de Coolsingel niet drastisch veranderd hoef je hier echt geen medewerking van te verwachten.

Nee, zoals eerder gezegd, kansen op verbetering zijn al nihiel, maar vervanging van de Spijkenisserbrug is iets wat helemaal bijna gelijk aan 0 staat. Steek het broodnodige geld in een A4-zuid, de enige oplossing die zijn geld waard is.

frenkievee
stadsweg

Bericht door frenkievee » ma 10 aug 2015, 16:32

^^ misschien dom van mij hoor, maar het kruispunt Goene Kruisweg-Aveling ligt ongeveer 'midden in Hoogvliet'. Dus ja, dan komt zo'n tunnel dus midden in Hoogvliet uit.
In Hoogvliet zit niet alleen de Aveling het verkeer uit Spijkenisse dwars, maar ook de Groene Kruisweg zelf, die wordt na het kruispunt met de Aveling 2x1 (gescheiden!) en er zitten twee rotondes in. Er was een verbreding mogelijk, de reservering heeft daarvoor jaren gelegen, maar er zijn dus eerst huizen gebouwd en ja, dan is het in die voortuinen natuurlijk erg lastig om dan nog een wegverbreding toe te passen.

Wat velen al gezegd hebben hier en zeker elders: de ontsluiting van Spijkenisse heeft gewoon een derde mogelijkheid nodig. Liefst dus in de vorm van de A4-Zuid, maar ja, ook dat is bekend. Zolang de rijksoverheid geen oog heeft voor de bewoners van Voorne-Putten, zal die er dus niet komen.
met groet, Frank

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 10 aug 2015, 16:34

En ontsluit Spijkenisse aan de oostkant.

ralphitz
woonerf

Bericht door ralphitz » ma 10 aug 2015, 16:35

Jackbauer1350 schreef:^^ De tunnel zou dan gewoon op de bestaande Groene Kruisweg aansluiten op beide oevers en niet "midden in Hoogvliet". En wat heeft de Aveling er mee van doen? Daar verandert niets aan. Een tunnel zou de lange wachttijden die je nu met de Spijkenisserbrug hebt doen wegnemen. Er hoeft verder helemaal niets extra aangelegd te worden dicht langs huizen. De huidige hoeveelheid verkeer dat nu staat te stinken voor een opengaande Spijkenisserbrug ben je dan kwijt want dat kan lekker doorrijden door een tunnel. En mocht die A4-Zuid in de toekomst in aanleg gaan kan er mooi een aansluiting op de Groene Kruisweg gerealiseerd worden.
Die tunnel komt dan uit op het kruispunt met de Aveling. Dat is midden in Hoogvliet want je staat dan zo ongeveer op de Binnenban. Noem je dat de rand dan? En dan, rijdt alles lekker door je tunnel en moet het de hoek om de Aveling op. Als die brug nu gewoon gesloten is, loopt het er al vaak vast. En ga je de capaciteit verhogen door een tunnel aan te leggen, dan vergroot je ook de aantrekkingskracht van de route: verkeer kiest dan weer vaker voor de Groene Kruisweg i.p.v. die andere malle brug of de metro. En die weg, de Aveling, heeft daar nogal wat mee te doen, aangezien dat de meest voor de hand liggende route is tussen brug en snelweg. Die is niet breed, heeft veel zebra's, vri's, rotondes, kortom een leuke weg om je inwoners te ontsluiten, maar niet om Spijkenisse en masse overheen te sturen, oftewel verkeer dat helemaal niets te zoeken heeft in het centrum van Hoogvliet, wat ik al zei... En wat roept iedereen als het daar dan blijft vastlopen? Verbreden die weg. Dat hoor je nu al (bouw ongebruikte busbaan terug tot extra rijstrook). Gaat dat gebeuren, absoluut niet, want Hoogvliet/Rotterdam vindt terecht dat verkeer dat niet in Hoogvliet hoort te zijn, daar niet zou moeten rijden, laat staan in aantal toe moet nemen. Dus de aanname dat met aanleg van een tunnel je niets hoeft te doen aan de Aveling is ondoordacht. En dan heb ik het niet eens over de route rechtdoor, 7km de Groene Kruisweg op richting Poortugaal. Die rijd je liever ook niet af naar de A15 omdat de provincie van mening is dat verkeer dat voorbij Rhoon moet zijn terecht op de A15 (of welke toekomstige snelweg dan ook) hoort en is in de loop der jaren flink gedowngrade van autoweg naar 50km/h-zones, flitspalen, drempels en niet op elkaar afgestelde vri's.

Je hebt echter wel gevoel voor humor: Dat die mooie tunnel van je prachtig kan aansluiten op de toekomstige A4-zuid, waar dan natuurlijk óók een tunnel onder de Oude Maas voor nodig is... Geld zat toch?

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 10 aug 2015, 19:17

"Foutje, bedankt!"

Afbeelding

frenkievee
stadsweg

Bericht door frenkievee » ma 10 aug 2015, 19:23

Ja, die had ik ook. Waarschijnlijk naar de Spijkenisserbrug-verstoring-SMS-lijst verstuurd. ;)

Wel handig, weet je iig wat er aan de hand is.
met groet, Frank

frenkievee
stadsweg

Bericht door frenkievee » di 11 aug 2015, 9:10

Mark schreef:"Foutje, bedankt!"
Vervolg op de brand in de Botlektunnel van gisteren. Je moet toch niet denken dat er echt wat gebeurd in de omgeving. Dit is typisch een voorbeeld hoe fragiel de ontsluiting van Voorne-Putten is. Zeker als dan ook nog, zoals nu de Hartelbrug halve capaciteit heeft......
Afbeelding
bron afbeelding: Facebook
met groet, Frank

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 11 aug 2015, 9:17

Ik ben al lang en breed blij dat ik Spijkenisse zo'n 17 jaar geleden de rug heb toegekeerd :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

frenkievee
stadsweg

Bericht door frenkievee » di 11 aug 2015, 10:56

Wethouder Mourik (van verkeer van gemeente Nissewaard) ligt onder vuur.
Mooi artikel in het AD (via boven staande link van Facebook):
Afbeelding
met groet, Frank

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 11 aug 2015, 16:55

^^ Hopen dat ze nu wat actiever wordt.

Inmiddels is het alweer flink druk om Spijkenisse in te komen, vanwege de werkzaamheden.

Afbeelding

Uiteraard mag in de heetst van de strijd een brugopening niet uitblijven (foto via WhatsApp om 16.47).

Afbeelding

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 11 aug 2015, 17:05

We zijn 10 minuten verder en de brug gaat weer open!

Afbeelding

Eigenlijk te bizar voor woorden.

frenkievee
stadsweg

Bericht door frenkievee » di 11 aug 2015, 17:07

Via de website brugopen.nl kon (!!) je de openingtijden van de Spijkenisserbrug zien, maar blijkbaar werkt er iets niet meer. De laatste brugopening die vermeld staat is van 9 augustus.
met groet, Frank

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 11 aug 2015, 18:04

Spijkenisse is dus nog maar op één manier te bereiken: allemaal een oranje auto kopen. ;)
Link
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

frenkievee
stadsweg

Bericht door frenkievee » wo 12 aug 2015, 9:30

Als het goed is, zou de ellende met de Hartelbrug voorbij zijn. De werkzaamheden zijn voorbij.

De oorzaak stond vanmorgen in het AD (bron: via Facebook):
Afbeelding
met groet, Frank

frenkievee
stadsweg

Bericht door frenkievee » do 20 aug 2015, 10:00

Gisteren (woensdag 19 augustus) was Voorne-Putten weer eens geteisterd door problemen met diverse bruggen (inclusief de 19e storing aan de Botlekbrug :schrikreactie:), waardoor de boel vast liep. Blijkbaar wordt nu wethouder Mourik van Nissewaard ook wakker en gaat het gesprek met Rijkswaterstaat aan. Facebook community A4-Zuid heeft hierover een artikel gewijd, mede gebaseerd op een artikel uit het AD:

Afbeelding

In het artikel staat dat in de ochtendspits een ongeval was gebeurd op de Hartelweg. Helaas kan dat gebeuren, dat vlak daarna de Botlekbrug in storing schiet is dan domme pech te noemen, maar om dan vlak daarop bewust een proefdraai te doen met de Harmsenbrug, waarvan je zou kunnen weten, dat dat op zo'n moment mogelijk extra verkeer aantrekt is natuurlijk niet handig. Dan stel je zoiets toch even uit? Of kijkt men niet verder dan de brug breed is?
met groet, Frank

Claus Plein
stadsweg

Bericht door Claus Plein » do 20 aug 2015, 10:31

Misschien krijgt de A4 nu eindelijk prioriteit die het verdient op de agenda :twisted:

fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein » do 20 aug 2015, 11:40

frenkievee schreef:In het artikel staat dat in de ochtendspits een ongeval was gebeurd op de Hartelweg. Helaas kan dat gebeuren, dat vlak daarna de Botlekbrug in storing schiet is dan domme pech te noemen, maar om dan vlak daarop bewust een proefdraai te doen met de Harmsenbrug, waarvan je zou kunnen weten, dat dat op zo'n moment mogelijk extra verkeer aantrekt is natuurlijk niet handig. Dan stel je zoiets toch even uit? Of kijkt men niet verder dan de brug breed is?
De Harmsenbrug is niet echt een omleidingsroute voor de Hartelbrug, zeker niet als je via de Hartelbrug naar Oost wil. Dus die proefdraai op hetzelfde moment en dat er dan een grendel uitfikt, noem ik ook domme pech. De Harmsenbrug gaat zo weinig open dat een proefdraai op zijn tijd best raadzaam is, en dat blijkt ook wel. Dat dan zowel het wegverkeer als ook het scheepvaartverkeer wordt stilgelegd, voor een beetje rookontwikkeling, dat vindt ik dan overdreven. Maar Ja, voorheen ging dan een brugwachter kijken wat er loos was, en na diagnose en uitschakeling van systeem kon de brug zonder al te veel poespas weer open. Maar tegenwoordig heeft RWS alles uitbesteed, gaat bij het minste rookpluimje van een sigaret de brug vierkant op slot en wacht met tot de monteur ter plaatse is en een diagnose heeft gesteld, ja dat kost tijd.
Bovendien denk ik tegenwoordig dat alles waar het woord brug en storing in voor komt, gelijk wordt opgeblazen tot een hoop heisa, zeker in deze regio.
Claus Plein schreef:Misschien krijgt de A4 nu eindelijk prioriteit die het verdient op de agenda :twisted:
Dat hoop ik dus ook, want tussen al die (storingsgevoelige) bruggen zou de A4 met 2 tunnels een verademing zijn voor de regio.
Dus bij elke brug+storing die ik in de media verneem hoop ik stilletjes dat de A4 steeds dichterbij komt. :dyn_hyp:

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 20 aug 2015, 11:56

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 20 aug 2015, 12:08

Het grote voordeel is wel dat ze niet open hoeven voor elke boom die voorbij drijft ;).
fleppenstein schreef:Dus die proefdraai op hetzelfde moment en dat er dan een grendel uitfikt, noem ik ook domme pech.
Het incident met de Harmsenbrug is denk ik Rijkswaterstaat niet echt aan te rekenen. Vermoedelijk waren ze daar al mee bezig voordat de incidenten bij de Hartel- en Botlekbrug kwamen.

fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein » do 20 aug 2015, 12:48

Mark schreef:Het grote voordeel is wel dat ze niet open hoeven voor elke boom die voorbij drijft ;).
Bedoel je hiermee nu een schip of (in het geval van de Botlekbrug) een slagboom ??? :rofl2:

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 20 aug 2015, 12:56

fleppenstein schreef:Bedoel je hiermee nu een schip of een slagboom ???
Een slagschip! :p
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 20 aug 2015, 14:21

Er is maar één oplossing. :twisted:
Afbeelding

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 20 aug 2015, 14:26

mooi zeilwater !