[S100] Den Haag, tunnel Neherkade

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

[S100] Den Haag, tunnel Neherkade

Bericht door sven_engelen » wo 23 jul 2014, 22:41

Vandaag reed ik met mijn oom richting de haagse markt. Op de neherkade vanaf de S 108 wordt er van de eersre tot de derde kruising gewerkt. Mijn oom krijgt alles door van de gemeente en hij zegt dat de weg of verbreed wordt of er komt een tunnel. Wie weet meer?
Svenlo

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [S100] tunnel neherkade

Bericht door Wouter N14 » wo 23 jul 2014, 22:57

Er komt inderdaad een tunnel. Is van alles over te vinden op de website van de gemeente (uiteraard).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [S100] tunnel neherkade

Bericht door Lekkere Kwal » wo 23 jul 2014, 23:11

De Rotterdamsebaan gaat aangelegd worden tussen knp. Ypenburg en de Binckhorst, waardoor er plots veel verkeer de centrumring op gaat rijden. Omdat de Neherkade door z'n vele kruisingen met lokale wegen die stroom niet aankan worden die kruisingen per stuk ondertunneld. Er komt dus geen complete tunnel onder de Neherkade zelf.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [S100] tunnel neherkade

Bericht door mavas » wo 23 jul 2014, 23:11

Google weet meer: https://www.google.nl/?gfe_rd=cr&ei=sCT ... =neherkade

http://www.denhaag.nl/home/bewoners/ver ... erkade.htm
De Neherkade krijgt een nieuwe inrichting. De Neherkade wordt breder en er komen extra rijstroken bij.

Ook de kruispunten veranderen. Bij de kruising met het Leeghwaterplein komt een onderdoorgang (korte tunnel) van 160 meter en bovengronds een rotonde. Nieuwe bomenrijen en groenstroken geven de Neherkade een groenere uitstraling. Fietsers krijgen een verbeterde fietsroute langs de Laakweg.
[youtube]aUuWJvruObo[/youtube]

Het ontwerp: http://www.denhaag.nl/web/file?uuid=64d ... b17f231a01
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [S100] tunnel neherkade

Bericht door mavas » wo 23 jul 2014, 23:14

Ik hoop alleen niet dat die markering op die rotonde die in het filmpje te vinden is en in de tekening er niet komt. Is misleidende markering die je als weggebruiker van de rotonde afstuurt. In Zuid-Limburg weten ze daar ook alles van.

En ik hoop dat er verkeerslichten komen voor de tram, anders moet die ook zelfs voor fietsers op de rotonde stoppen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [S100] Den Haag, tunnel Neherkade

Bericht door Wouter N14 » wo 23 jul 2014, 23:19

^^ Ik weet niet precies welke markering je bedoelt, maar die komt er ongetwijfeld zoals getekend. Wordt namelijk al zo toegepast op Haagse "tramrotondes". En de tramoversteken krijgen daarbij een tweekleurig verkeerslicht :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [S100] Den Haag, tunnel Neherkade

Bericht door mavas » wo 23 jul 2014, 23:30

^^ Ik bedoel zulke markering: https://www.google.nl/maps/place/6361+N ... 198f10534d
Zulke rotondemarkering komt maar op enkele plekken voor in Nederland en is daardoor niet uniform en niet eenduidig en daardoor niet duurzaam veilig. Als men op de rotonde wil blijven voor halfrond of driekwartrond is het nodig om de markering te overschrijden - dat komt nergens anders voor op enkelstrooksrotondes of turborotondes in Nederland - anders wordt je automatisch van de rotonde gedirigeerd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [S100] Den Haag, tunnel Neherkade

Bericht door Wouter N14 » wo 23 jul 2014, 23:36

An sich eens, maar in Den Haag wordt die markering toegepast om een opstelvak te creëeren voor het verkeer dat moet wachten voor de tramoversteek. En met zo'n oversteek is de rotonde sowieso al een afwijking op enkelstrooksrotondes.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [S100] Den Haag, tunnel Neherkade

Bericht door sven_engelen » do 24 jul 2014, 8:37

Zon tramoversteek ligt onder andere op de fruitweg. Het kan handig zijn maar zelf vind ik die rotonde op de fruitweg overbodig :offtopic: maar fijn dat er verbreding komt en een tunnel. Hopelijk komt er bij de stoplichten ook nog een groene golf... je staat nu letterlijk voor bijna elk stoplicht voor rood. :(
Svenlo

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [S100] Den Haag, tunnel Neherkade

Bericht door Peter » do 24 jul 2014, 10:31

sven_engelen schreef:Zon tramoversteek ligt onder andere op de fruitweg. Het kan handig zijn maar zelf vind ik die rotonde op de fruitweg overbodig :offtopic: maar fijn dat er verbreding komt en een tunnel. Hopelijk komt er bij de stoplichten ook nog een groene golf... je staat nu letterlijk voor bijna elk stoplicht voor rood. :(
Er ligt een tiental van dit soort rotondes met tramoversteek in Den Haag (en Voorburg). Die rotonde in de Fruitweg was hardstikke noodzakelijk. De oversteek was hier rete gevaarlijk (ook voor HTM bussen uit de remise) omdat je teveel verkeersstromen moest passeren. De viaductweg (onder het spoor) wordt best druk gebruikt. Ik kom en kwam hier een paar keer in de week (fiets of auto). Aan de andere kant van het spoor (Waldorpstraat) wordt de aansluiting met de Viaductweg een normale T-kruising zonder opstelstroken en een 2-zijdig fietspad aan de Viaductwegkant. Dat wordt/blijft een dodenkruising voorspel ik. Nu is hij ook gevaarlijk overigens. Waarom geen rotonde ? Het had best gepast.
https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52 ... 86,,0,0.88

Een groen golf in de tunnel ? Ik begrijp je niet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [S100] Den Haag, tunnel Neherkade

Bericht door mavas » do 24 jul 2014, 10:41

Zo'n groene golf bij het verkeerslicht is alleen maar lastig. Deze staat behoorlijk in de weg op een van de rijstroken.
Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [S100] Den Haag, tunnel Neherkade

Bericht door RSK » do 24 jul 2014, 11:19

Hè mavas, is het nou weer nodig om de pias uit te hangen? Je weet best dat hij daar niet op doelt. :wijsvinger:

Zeker op de S100 kan ik alleen maar beamen dat zo'n groene golf niet wenselijk is.
Afbeelding
Al was het maar omdat de caddy vaak midden op de rechtsaffer wordt neergeplempt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [S100] Den Haag, tunnel Neherkade

Bericht door sven_engelen » zo 27 jul 2014, 11:56

^^ sloeg die per ongeluk tegen het stoplicht aan? :lol:
Svenlo

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [S100] Den Haag, tunnel Neherkade

Bericht door Lekkere Kwal » zo 27 jul 2014, 15:29

sven_engelen schreef:Zon tramoversteek ligt onder andere op de fruitweg. Het kan handig zijn maar zelf vind ik die rotonde op de fruitweg overbodig :offtopic: maar fijn dat er verbreding komt en een tunnel. Hopelijk komt er bij de stoplichten ook nog een groene golf... je staat nu letterlijk voor bijna elk stoplicht voor rood. :(
Als aanvulling op Peter: er gebeurde daar wekelijks ongelukken omdat de bebouwing en de bomen de kruising erg onoverzichtelijk maken. Eigenlijk had dit vroeger een stoplichtkruispunt moeten zijn maar daar was waarschijnlijk door de HTM (die daar 2, tegenwoordig 1, busremises had) bezwaar tegen gemaakt. Het was de enige tramkruising op de gehele Melis Stokelaan (en die is niet veel korter dan de Laan van Meerdervoort) die geen stoplichten had. Gelukkig tegenwoordig kiest men voor rotondes zodat je minder onnodige vertraging hebt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S100] Den Haag, tunnel Neherkade

Bericht door Chris » wo 30 jul 2014, 10:18

De Raad van State heeft het beroep tegen het bestemmingsplan Neherkade ongegrond verklaard:

http://www.raadvanstate.nl/uitspraken/z ... y_only=&q=

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [S100] Den Haag, tunnel Neherkade

Bericht door Wouter N14 » di 19 aug 2014, 22:13

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Voorburger
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 10:22

Re: [S100] Den Haag, tunnel Neherkade

Bericht door Voorburger » vr 26 sep 2014, 10:43

Kost wat, maar dan heb je ook wat. De nieuwe situatie lijkt mij een enorme verbetering, uiteraard voor het autoverkeer van/richting Centrumring maar ook voor fietsers/trams van en naar Laak/Rijswijk. Ik denk wel dat het verderop richting Den Haag ZW gelegen Hildebrandplein straks een grotere verkeerspiek te verwerken krijgt dan het aankan, maar in de agglomoratie Haaglanden zal een deel van de verkeersafwikkeling altijd wel problematisch blijven.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [S100] Den Haag, tunnel Neherkade

Bericht door exroosje » vr 26 sep 2014, 10:56

Op zich een verbetering, maar kruising neherkade met rijswijkseweg / haagweg wordt dan wel verbreed (3 opstelstroken ipv 2) maar dat is de drukste, dus waarom daar geen tunnel? Ik ga er van uit dat de richting neherkade de drukker wordende richting is dus die zou dan ook mooi onder de rijswijkse weg doorkunnen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [S100] Den Haag, tunnel Neherkade

Bericht door Lekkere Kwal » vr 26 sep 2014, 11:05

Wat ik eerder vernomen heb is dat men in de verre toekomst ook andere kruispunten wil laten ondertunnelen, maar dat deze locatie, mede gezien de tramfrequentie (drie drukke lijnen 1, 16 en 17 t.o.v. één rustige lijn 15 op de Rijswijkseweg), het eerste aan de beurt was.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [S100] Den Haag, tunnel Neherkade

Bericht door Peter » vr 26 sep 2014, 11:09

Daar is/was ook een tunnel gepland. Denkbaar dat men gokt op een afname van het verkeer doordat de Haagweg in Rijswijk tot 1+1 wordt geknepen. De bottleneck wordt de Vaillantlaan (en met name hier bij de Hoefkade, waar het reeds filegevoelig is door een drukke 5-sprong:)
https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52 ... 1&t=h&z=19
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Voorburger
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 10:22

Re: [S100] Den Haag, tunnel Neherkade

Bericht door Voorburger » vr 26 sep 2014, 11:32

^^
Dat is het nadeel van het oplossen van binnenstedelijke knelpunten. In veel gevallen verplaats je het probleem.
Het valt me wel op dat er nogal zwaar wordt ingezet op de centrumring / Rotterdamsebaan. Op lange termijn lijkt het me logischer om andere verbindingen up te graden, bijvoorbeeld door de Beatrixlaan in Rijswijk te ondertunnelen (het stukje langs de Boogaard is een aaneenschakeling van verkeerslichten die meestal op rood staan). Dan houd je verkeer ook weg van de toch al best wel drukke centrumring.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [S100] Den Haag, tunnel Neherkade

Bericht door Peter » vr 26 sep 2014, 11:57

Volgens mij ligt dat ook in de planning, maar heb geen recente bouwplanning gezien.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [S100] Den Haag, tunnel Neherkade

Bericht door boe! » ma 20 apr 2015, 22:26


Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [S100] Den Haag, tunnel Neherkade

Bericht door sven_engelen » di 21 apr 2015, 13:59

^^ Ik ben er in het weekend nog langs geweest, Omdat het weekend was, Was de tunnel dicht gemaakt met hekken dus heb ik geen foto's gemaakt.
Svenlo

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [S100] Den Haag, tunnel Neherkade

Bericht door harry » di 21 apr 2015, 15:03

Eens kijken of ik er vanavond in de buurt ben.

EDIT 24 juli: ik was er dus inderdaad, maar ik ben vergeten een foto te posten. :oops:

Bij deze alsnog:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door harry op vr 24 jul 2015, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [S100] Den Haag, tunnel Neherkade

Bericht door Wouter N14 » vr 24 jul 2015, 18:37

Vandaag is de rotonde op de tunnelbak in gebruik genomen en kan gestart worden met de laatste fases van project Neherkade.
http://denhaagfm.nl/2015/07/22/laatste- ... neherkade/
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie