Roodlichtcontrole fietsers

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door Jackbauer1350 » di 30 sep 2014, 12:52

In Utrecht werd er gecontroleerd op door rood rijden van fietsers, met als gevolg een fietsinfarct
De Telegraaf schreef:Fietsinfarct door politiecontrole
utrecht - Veel Utrechters die dinsdagochtend dachten even snel de fiets te pakken naar werk of school kwamen bedrogen uit. Op een kruispunt bij de Mailebaan had de politie besloten om een zogeheten roodlichtcontrole uit te voeren. Dat zorgde voor een waar fietsinfarct.
:lol: Ben benieuwd wat er gebeurt als ze dit in Amsterdam eens zouden doen.
Maar verder zonder gekheid. Eigenlijk wel goed dat de politie dit doet. Ook fietsers dienen gewoon te stoppen voor rood. Wel mogen op een anatal plaatsen VRI's wel beter ingesteld worden zodat fietsers minder lang of voor nop staan te wachten zoals bij de VRI op de bewuste locatie in Utrecht

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door boe! » di 30 sep 2014, 13:07

Als er een file van ruim 100 meter voor fietsers is en geen file voor auto's (althans ik zie die niet), dan is er inderdaad iets mis de instelling van de VRI.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door paolie » di 30 sep 2014, 13:20

Jackbauer1350 schreef: :lol: Ben benieuwd wat er gebeurt als ze dit in Amsterdam eens zouden doen.
Gebeurt al jaren. Beruchte locaties voor controles op fietsen door rood: kruising Van Baerlestraat-Concertgebouwplein en kruising Beethovenstraat-Apollolaan. Van die laatste locatie weet ik dat er een paar jaar geleden zelfs structureel om de 4 weken werd gecontroleerd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door Peter » di 30 sep 2014, 15:01

Het gebeurt niet heel vaak dat een groentijd voor fietsers te kort is waardoor een enkeling 2 of 3 keer op groen moet wachten. Op drukke schoolroutes kan het wel eens gebeuren inderdaad. Veel fietslichten hebben geen fileindicatie voor langer groen licht.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door Wouter N14 » di 30 sep 2014, 20:27

Inderdaad kwalijk dat ze staan te controleren bij een vri die aantoonbaar onjuist lijkt te afgesteld :nothanks:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door duikgek89 » di 30 sep 2014, 23:06

boe! schreef:Als er een file van ruim 100 meter voor fietsers is en geen file voor auto's (althans ik zie die niet), dan is er inderdaad iets mis de instelling van de VRI.
Nee hoor. Anders staan de auto's in de file en de fietspiloten niet.
Wouter N14 schreef:Inderdaad kwalijk dat ze staan te controleren bij een vri die aantoonbaar onjuist lijkt te afgesteld :nothanks:
Inderdaad kwalijk dat fietsers bij een aantoonbaar onjuist afgestelde VRI door rood mogen rijden. Als ik dat met de auto doe staat iedereen te roepen dat het verschrikkelijk ASO is, zelfs als ik het doe op een kruising die ik door en door ken en waar ik jarenlang zonder kleerscheuren langs gekomen ben toen er nog geen VRI stond.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door Wouter N14 » di 30 sep 2014, 23:40

Niet doelgericht gaan controleren staat niet gelijk aan toestaan roodlichtnegatie.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door RSK » wo 01 okt 2014, 1:01

Het staat er niet gelijk aan, maar praktisch komt het natuurlijk wel op neer.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door Peter » wo 01 okt 2014, 9:09

Doelgericht controleren op plekken waar bekend is dat de VRI een mankement heeft is natuurlijk erg flauw, zeker voor fietsers en voetgangers. Als de drukknop stuk is gaat het licht nooit op groen. Iedereen bekeuren dan maar ? Nee: beheerder waarschuwen.

Fietslichten op zeer drukke fietsroutes kunnen zo'n klein cameraatje hebben, die langer (of vaker) groen geeft bij veel fietsverkeer.

Het gebeurt bijna nooit dat fietsverkeer autofiles veroorzaakt. In die weinige gevallen is het meestal de wegbeheerder (of VRI beheerder als die anders is) die overdreven veiligheid heeft ingebouwd, bijvoorbeeld om kruisend verkeer bij afslaan te voorkomen, dus onnodig rood voor auto's.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pooh
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 13:18

Re: Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door Pooh » wo 01 okt 2014, 15:10

Peter schreef:Het gebeurt niet heel vaak dat een groentijd voor fietsers te kort is waardoor een enkeling 2 of 3 keer op groen moet wachten. Op drukke schoolroutes kan het wel eens gebeuren inderdaad. Veel fietslichten hebben geen fileindicatie voor langer groen licht.
Niet heel vaak? Waar haal je dat vandaan?

In Amsterdam zuid en west: Amstelveenseweg, Zeilstraat, Overtoom, Kinkerstraat, Bilderdijk, Nassaukade, eigenlijk alle kruisingen hebben dit probleem in zowel de ochtend als de avondspits. Kruising A'veenseweg-Zeilstraat richting het noorden heeft in de avondspits regelmatig 4 of 5 cycli aan wachtende fietsers staan. Een jaar geleden is daar iets aangepast, met een heel korte extra groencyclus voor fietsers. Die maakt de rij iets korter, maar veroorzaakt meer gevaarzetting, omdat er na de korte cyclus veel fietsers door rood rijden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door duikgek89 » wo 01 okt 2014, 16:45

Peter schreef:Doelgericht controleren op plekken waar bekend is dat de VRI een mankement heeft is natuurlijk erg flauw, zeker voor fietsers en voetgangers. Als de drukknop stuk is gaat het licht nooit op groen. Iedereen bekeuren dan maar ? Nee: beheerder waarschuwen.
Als de knop kapot is, is het flauw. Maar als de groenfase te kort is of niet vaak genoeg voorkomt is het mijns inziens niet flauw.

Fietslichten op zeer drukke fietsroutes kunnen zo'n klein cameraatje hebben, die langer (of vaker) groen geeft bij veel fietsverkeer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door Vinny » wo 01 okt 2014, 22:56

Ik denk dat veel verkeerslichten eigenlijk onnodig zijn. Op het moment dat je die dingen op geel-knipper zet stroomt al het verkeer beter door. Met de toenemende onveiligheid valt het wel mee. Je krijgt meer een soort "shared space" achtige constructie, en mijn waarneming is dat het in ieder geval in Amsterdam wel werkt.

Je moet alleen niet willen doorslaan en de verkeerslichten op de Wibautas willen opheffen... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door RSK » wo 01 okt 2014, 23:19

^^ Wat mij wel een aardig systeem lijkt, is dat VRI's normaliter op oranje knipper staan. Fietsers moeten dan zelf hun oversteek maken. Mocht het echter dermate druk worden, dat fietsers niet veilig over kunnen steken, dan kunnen ze op de knop drukken, zodat het licht voor de automobilisten van geel-knipper naar geel naar rood gaat. Dan krijgt de fietser groen en heeft hij een vrije oversteek.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door Snelwegfreak » wo 01 okt 2014, 23:25

Dat gebeurde vroeger op heel veel kleine oversteken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door Coen Tunnel » do 02 okt 2014, 9:56

RSK schreef:^^ Wat mij wel een aardig systeem lijkt, is dat VRI's normaliter op oranje knipper staan. Fietsers moeten dan zelf hun oversteek maken. Mocht het echter dermate druk worden, dat fietsers niet veilig over kunnen steken, dan kunnen ze op de knop drukken, zodat het licht voor de automobilisten van geel-knipper naar geel naar rood gaat. Dan krijgt de fietser groen en heeft hij een vrije oversteek.
In Kampen is er zo'n kruising op de Europa-allee.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door boe! » do 02 okt 2014, 17:08

Volgende hoofdstuk in de fietsfilesoap. Hele artikel in de link.
RTV Utrecht schreef:De verkeerslichten op de Maliebaan waar vorige week tientallen mensen werden beboet voor het door rood licht rijden, waren kapot.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door Coen Tunnel » do 02 okt 2014, 17:16

^^ Dan is het bekeuren wel flauw. Oké, fietsers dienen zich aan de regels te houden, maar de verkeerslichten dienen ook geloofwaardig te zijn. Ik mag aannemen dat de bekeuringen nu geseponeerd worden.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door Boerenkool » ma 12 jan 2015, 22:55

Kapot is een relatief begrip. Verwaarloost is een beter woord. Dat stoplicht is al sinds de jaren 90 miserabel voor vrijwel alle verkeersdeelnemers.

Het is daar ook wel een bijzondere situatie.
- drukke wijkontsluitingsweg door winkelstraten Burgemeester Reigerstraat/Nachtegaalstraat. Geen reële alternatieven voor.
-volgens velen misschien wel een van de allerdrukste fietsroutes op aarde. Hoofdverbinding tussen de stad en de Universiteit. Dit over een eigenlijk te smal fietspad. Ook bij het Lucasbolwerk staan er zeer vaak tientallen tot soms honderden fietsers op rood te wachten.
-kruising met rustige monumentale laan (Maliebaan)waar men de bomenrij niet heeft willen onderbreken. Die Maliebaan heeft parallelwegen en meerdere stoepen/fietrsoutes. Zo heb je eigenlijk wel 6 kruispunten achter elkaar. Door een gebrek aan opstelruimte is er een grot cyclus waaardoor veel kruisingsmomenten gevoelsmatig nodeloos lange roodtijden krijgen. Voor een autotje dat net aan komt tuffen van de Maliebaan af gaat de Nachtegaalstraat met zijn permanente stroom autos en fietsers meteen wel een minuut op rood. Van Nachtegaalstrat naar Maliebaan stond je zo vijf minuten te wachten op kort groen wat je door fietsers ontnomen wordt.
-verkeerde gemeentelijke inzichten die aannamen dat afslaand verkeer heel belangrijk was ter ontsluiting, terwijl praktisch vrijwel alles oost-west vv gaat. Ook omdat je met je auto toch amper door de roodrijdende fietsers heen komt en je dan tien minuten die drukke weg staat te blokkeren. Op drukke momenten vallen er geen noemenswaardige gaten tussen de fietsersstroom en moet je echt stapvoets je er door heen drukken. Dat vinden veel mensen toch te assertief, om te doen, maar ook om te zien gebeuren.

Voorburger
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 10:22

Re: Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door Voorburger » za 14 feb 2015, 16:21

Ik ben in de zomer een keer met de OV-fiets door Amsterdam gereden. En ik dacht dat ik wat gewend was wat betreft drukke fietspaden, onoplettende voetgangers en het massaal negeren van elementaire verkeersregels. Maar dit sloeg alles. Ik kan me sindsdien ook helemaal inleven in Amsterdammers die zeggen dat ze hun eigen stad te druk vinden worden. Fietsers bekeuren... ik zou niet weten waar je moet beginnen. In het onderstaande - satirische - artikel zit wel een kern van waarheid.

http://www.speld.nl/2015/02/05/amsterda ... ersregels/

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door Rein » za 14 feb 2015, 19:02

Voorburger schreef:Ik kan me sindsdien ook helemaal inleven in Amsterdammers die zeggen dat ze hun eigen stad te druk vinden worden.
En toch zal grofweg 80% van de fietsers in Amsterdam ook in Amsterdam wonen en zal het restant bestaan uit forensen en toeristen. Die laatste groep op hun yellow bikes zijn trouwens echt levensgevaarlijk. De gemiddelde Amsterdammer op de fiets let nog wel op, overtreedt welbewust de regels en zal in echt penibele situaties nog wel eens stoppen. Maar die toeristen, waarvan de helft sowieso al nauwelijks kan fietsen, rijden met oogkleppen op in een colonne achter elkaar aan en slaan zelfs geen acht op iets als ambulances met sirene of trams die hun pad dreigen te kruisen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door Rene » za 14 feb 2015, 22:12

Boerenkool schreef:Verwaarloost is een beter woord.
Tja, als we het over betere woorden gaan hebben, dan is verwaarloosd hier nog beter ;)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door Peter » zo 15 feb 2015, 6:25

^^ Ik denk dat Harry de log-in gegegevens van Rene gehackt heeft. ;)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door Victor » zo 15 feb 2015, 14:21

^^ Waarom zou Harry de enige zijn die goed Nederlands kan? Ook ik zie dagelijks fouten... maar ik weet ook dat ik me niet populair maak als ik die allemaal ga verbeteren.
Als ik het doe, dan net zoals Rene hier bij een geval waar je als het ware uitgedaagd wordt ;)

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Roodlichtcontrole fietsers

Bericht door paolie » ma 16 feb 2015, 9:28

Voorburger schreef:Ik ben in de zomer een keer met de OV-fiets door Amsterdam gereden. En ik dacht dat ik wat gewend was wat betreft drukke fietspaden, onoplettende voetgangers en het massaal negeren van elementaire verkeersregels. Maar dit sloeg alles. Ik kan me sindsdien ook helemaal inleven in Amsterdammers die zeggen dat ze hun eigen stad te druk vinden worden. Fietsers bekeuren... ik zou niet weten waar je moet beginnen.
Je zou nu voor de full-experience eens de ochtendspits op een doordeweekse schooldag moeten proberen. Intensiteit van je vorige ervaring maal 2...

Plaats reactie