Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
hogetoon
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 16:51

Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door hogetoon » vr 03 okt 2014, 10:44

Mijn ervaring is dat vaak op industrieterreinen vaak de "huis"nummer of beter gezegd pandnummers ontbreken. Hier heb je een complete straat waarbij vrijwel niemand een nummer op het pand heeft gezet. Is dat wel handig? Postbezorgers bezorgen niet op naam maar op adres. Verder heb je ook vaak onlogische nummering. Zo heb je hier in Drachten de Roef: Hiermee begint het met nummer 8 en dan vervolgens 2, 4 et cetera. En het eindigd met nummer 8c! Navigatie systemen vinden het vaak het gekozen adres niet. Verder verwacht je dat na 37 dan 39 komt maar die blijkt dan veel verderop ergens te bevinden. Of dat even nummers aan de linkerkant is. Maar opeens springt een onevennummer op aan de rechterkant! Kan dat niet anders ingedeeld worden?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door Rene » vr 03 okt 2014, 10:52

Zaak van de gemeenten.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door Peter » vr 03 okt 2014, 11:43

De meeste bedrijven hebben niet eens een brievenbus. Post wordt ofwel afgegeven (en niet op zaterdag bezorgd) ofwel direct in een postbus gelegd. Bij grotere bedrijven wordt bij bezorging direct de uitgaande post opgehaald.

Voor bezoekers wel eens lastig een bedrijf te vinden, als die in een verzamelkantoor zit en de huisnummers niet zijn aangegeven. Zeker vanuit de auto in een lange straat moet je soms parkeren, uitstappen en de naambordjes bij de ingang lezen (om vervolgens per auto of te voet verder te zoeken).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door Vahalis » vr 03 okt 2014, 11:50

Moet je eens gaan kijken in de gemiddelde winkelstraat :(

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door Km357 » vr 03 okt 2014, 12:05

Is in België niet veel beter, niet altijd even evident om een levering te plaatsen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door harry » vr 03 okt 2014, 20:06

Er zijn regels dat een huisnummer duidelijk aangegeven moet zijn (en een brievenbus binnen x meter van de openbare weg moet zitten).
Maar gemeenten handhaven dat kennelijk niet altijd...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door Vinny » vr 03 okt 2014, 20:18

Er wordt af en toe een saneringsronde doorgevoerd. Het is natuurlijk wel zo dat nu er geen postmonopoly meer is, het hebben van een deugdelijk systeem noodzakelijker wordt. Vroeger kende de postbode iedereen persoonlijk in zijn wijk.

In Friesland hebben sommige straten de naam "nummer" gekregen, om zo de lacune van een gebrek aan straatnaam op te vangen bijvoorbeeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18235
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door boe! » vr 03 okt 2014, 20:23

Het gaat natuurlijk niet alleen om de postbode. Ook hulpdiensten zijn gebaat bij een duidelijk zichtbare nummering.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door Palance » vr 03 okt 2014, 20:27

En klanten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door harry » vr 03 okt 2014, 20:43

Vinny schreef:In Friesland hebben sommige straten de naam "nummer" gekregen
Dit trouwens al sinds de invoering van de postcode in 1978.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door Coen Tunnel » vr 03 okt 2014, 21:18

Vinny schreef:In Friesland hebben sommige straten de naam "nummer" gekregen, om zo de lacune van een gebrek aan straatnaam op te vangen bijvoorbeeld.
Dat staat echter nergens op de borden, vaak wordt in die gevallen ook gewoon de naam van het gehucht/dorpje gebruikt als straatnaam. Dus bv.:

Gehucht 1
1234 AB Gehucht

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door Palance » vr 03 okt 2014, 21:50

Wees blij dat er huisnummers zijn. In ex-Joegoslavië zijn er nog heel wat straten en wegen zonder huisnummer. Dan krijg je adressen als <straatnaam> bb, waarbij bb staat voor "bez broj", ofwel "zonder nummer". Zoek het dan maar uit :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door Chris » vr 03 okt 2014, 22:08

Managua is een stad met 2,1 miljoen inwoners en heeft geen straatnamen :)

https://vianica.com/nicaragua/practical ... esses.html

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door Ds79m » vr 03 okt 2014, 22:39

Wat je buiten Nederland ook vaak hebt, is dat een gebouw maar één nummer heeft, en vervolgens elke brievenbus weer losse nummers, al dan niet vergezeld van letters. Dat is ook in België gebruikelijk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door tompie » za 04 okt 2014, 7:59

^^inderdaad in België hebben appartements- en bureelgebouwen 1 nummer maar deze zijn dan nog eens onderverdeeld in verschillende bus nummers bvb straat 52bus13.
Huisnummers vergezeld van een letter word toegekend aan gebouwen die niet voorzien waren in de oorspronkelijke plannen van de straat, bvb er word op een stuk grond een bestaande woning afgebroken maar er komen er 2 of 3 in de plaats dan krijgt de eerste woning het oorspronkelijke nummer, de tweede woning krijgt het nummer+a , enz.. zo moet de volledige straat niet omgenummerd worden
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door mhkamp » za 04 okt 2014, 11:27

In NL meestal met 12, 12a, 12b enz. Het hoogste wat ik gezien is tot de 'n'.

Ik heb ooit, maar ik weet niet meer waar, een huisnummer gezien in de trant van 12a1.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door Jeroen » za 04 okt 2014, 11:40

Het verschil met particulieren is dat het bedrijf zijn naam vaak al groot op of rond het pand heeft staan, wat het zoeken wat makkelijker maakt.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door verfmeer95 » za 04 okt 2014, 14:18

mhkamp schreef:In NL meestal met 12, 12a, 12b enz. Het hoogste wat ik gezien is tot de 'n'.

Ik heb ooit, maar ik weet niet meer waar, een huisnummer gezien in de trant van 12a1.
Zoiets heb ik ook al een keer gezien. Dan werd er op 12a een appartementencomplex neergezet. 12b was al in gebruik dus dan moet je creatief worden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door Palance » za 04 okt 2014, 20:20

mhkamp schreef:In NL meestal met 12, 12a, 12b enz. Het hoogste wat ik gezien is tot de 'n'.
Ik heb ooit, maar ik weet niet meer waar, een huisnummer gezien in de trant van 12a1.
Ik ooit tot de x als suffix. De A1 of B2 niet op huisnummers, maar wel in adressen, dat zijn vaak oudere panden in Rotterdam waar meer huizen achter 1 voordeur zitten, op andere etages.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door Vinny » za 04 okt 2014, 20:25

verfmeer95 schreef:
mhkamp schreef:In NL meestal met 12, 12a, 12b enz. Het hoogste wat ik gezien is tot de 'n'.

Ik heb ooit, maar ik weet niet meer waar, een huisnummer gezien in de trant van 12a1.
Zoiets heb ik ook al een keer gezien. Dan werd er op 12a een appartementencomplex neergezet. 12b was al in gebruik dus dan moet je creatief worden.
In Amsterdam kun je:
17-III-v hebben als huisnummer (17, driehoog, voor) of 28-IV-v+a (28, vierhoog, voor en achter). Ook heb je t.o. voor huisnummers van woonarken tegenover het daadwerkelijke huis.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door Coen Tunnel » wo 08 okt 2014, 9:45

Palance schreef:Wees blij dat er huisnummers zijn. In ex-Joegoslavië zijn er nog heel wat straten en wegen zonder huisnummer. Dan krijg je adressen als <straatnaam> bb, waarbij bb staat voor "bez broj", ofwel "zonder nummer". Zoek het dan maar uit :)
Dat komt in Spanje ook voor, al is het dan s/n (sin numero).

Ook wordt de kilometrering van grote wegen wel gebruikt, bv. Carretera Nacional 340, Km. 226. Trouwens, ook in sommige andere Spaanstalige landen worden s/n en de kilometrering wel gebruikt.
mhkamp schreef:In NL meestal met 12, 12a, 12b enz. Het hoogste wat ik gezien is tot de 'n'.

Ik heb ooit, maar ik weet niet meer waar, een huisnummer gezien in de trant van 12a1.
Ik heb in Duitsland wel eens ¼, ½ en ¾ als suffixen gezien in kleine dorpjes. Dan waren de huisnummers sowieso al oplopend (niet even aan de ene kant en oneven aan de andere kant), maar dan was er later tussen 3 en 4 een huis bij gekomen, en dat had dan huisnummer 3½.

Het Nederlandse Ottoland heeft slechts de straatnamen A en B.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door petervdveen » wo 08 okt 2014, 9:54

mhkamp schreef: Ik heb ooit, maar ik weet niet meer waar, een huisnummer gezien in de trant van 12a1.
Bij ons in de straat heb je deze huisnummers:
78, 78a, 78-1
En om het makkelijk te maken loopt daar ook nog een straat tussendoor.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door Peter » wo 08 okt 2014, 10:34

harry schreef:Er zijn regels dat een huisnummer duidelijk aangegeven moet zijn (en een brievenbus binnen x meter van de openbare weg moet zitten).
Maar gemeenten handhaven dat kennelijk niet altijd...
Ik denk dat gemeentes niet eens effectieve handhaafmiddelen hebben.

PS Nieuwbouwpanden vlak bij mijn huis in Den Haag hebben reeds 2 jaar 2 huisnummers hangen. Er zijn nu 4 huizen waar ooit 8 huizen (deuren) waren. De gemeente wilde kennelijk een andere aansluiting op de aangrenzende pandennummering dan de aannemer. Wie op 48 woonde (en overal ingeschreven was) kreeg na verhuizing 44 toegewezen. Nu hebben ze 44 en 48 op de muur hangen (of 43 en 47), omdat niemand op papier wil verhuizen (wat veel gedoe en kosten geeft met nutsvoorzieningen). Geen probleem zolang niemand anders 44 of 48 heeft.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door RSK » wo 08 okt 2014, 11:18

^^ Bij sloop en herbouw wil dat wel eens voorvallen. In Bodegraven zie je dat waar een hele rij piepkleine huisjes met de nummers 74 t/m 88 eind jaren '80 plat is gegaan. Daar is vervolgens een nieuw complex neergezet met de nummers 74 en 76a, b en c. Vervolgens valt er een gat naar 90. Wat dat betreft zijn huisnummers vaak verre van logisch.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door Peter » wo 08 okt 2014, 11:25

Het zijn soms net afritnummers...
Soms zal de gemeente een voorziening willen inbouwen voor latere stadsvernieuwing, maar soms lijkt het willekeur. Bij grote nieuwbouwcomplexen (flat met 100 woningen ipv voormalige fabriek met 1 huisnummer) wil men ook wel eens de hele straat hernummeren. Eenvoudig bij een straat met 50 huisnummers. Lastig (politiek en kosten) bij straten met huisnummers in de 1000tallen (zoals Laan van Meerdervoort in Den Haag)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door harry » do 09 okt 2014, 12:16

^^ Daarom krijgt een flat soms een eigen straatnaam.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door Peter » do 09 okt 2014, 13:59

Als de flat dezelfde gevellijn heeft, is dat zeer verwarrend (en gebeurt het meestal niet).
Dat laatste is soms al verwarrend bij pleinen met een doorgaande gevellijn, zeker als de straat doorloopt aan beide zijden. De gevelwand (die 1 straat lijkt te zijn) heeft dan huisnummers van bijvoorbeeld 1-60 1-20 61-100.
De Scheveningse Van Hoornestraat is zo'n onduidelijk geval met zeer vaak foute postbestelling.
https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52 ... 67,,0,5.95
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rubbere Robbie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 13:21
Locatie: Julianadorp

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door Rubbere Robbie » za 15 nov 2014, 20:48

Jeroen schreef:Het verschil met particulieren is dat het bedrijf zijn naam vaak al groot op of rond het pand heeft staan, wat het zoeken wat makkelijker maakt.
Als je op een t- splitsing staat zou het toch wel handig zijn dat ieder pand gewoon een Goed leesbaar pand nummer heeft dan weet je in ieder geval gaan we nu links of rechtsaf, met de bolide is het niet zo`n probleem die draai je op een bierviltje, met een vrachtwagen is dat vaak wat minder, dus dan moet je weer een rondje rijden of ergens straatje keren. Rotondes je breekt normaal je nek er over maar dan, afijn

Als je de juiste straat oprijdt vanaf het begin kun je dan ook mooi zien aan welke kant het afleveradres zit en zo de combinatie alvast wat voorwerken om achteruit het pad, loods of laadkuil in te draaien.

Aan de overkant van het Kanaal schijnen ze ook geen huis of pandnummers te hebben.
Korte nachten, zware vrachten, Windmolentransport is mijn transport

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door Jeroen » za 15 nov 2014, 22:40

Een bedrijf heeft natuurlijk geen verplichting om duidelijk zichtbaar een huisnummer te vermelden. Grotere bedrijven hebben vaak ook een aparte expeditie-ingang voor vrachtverkeer waar doorgaans voldoende ruimte is om te keren. In Nederland liggen grote bedrijven sowieso al veel beter geclusterd bij elkaar op ruime industrieterreinen dan in veel andere landen, waardoor je daar met een normale combinatie ook zelden mee in de problemen komt.

Twee weken terug reed ik bijvoorbeeld nog hier met mijn 16,50 meter combinatie naar een grote klant die enkel via deze weg legaal te bereiken was. Bij het inrijden van het dorp mag je maar bidden dat je geen tegenliggende vrachtwagen tegen gaat komen. :hamertjetik:
Laatst gewijzigd door Jeroen op za 15 nov 2014, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Op industrieterreinen ontbreken vaak "huis"nummers

Bericht door mhkamp » za 15 nov 2014, 22:49

Jeroen schreef:Twee weken terug reed ik bijvoorbeeld nog hier met mijn 16,50 meter combinatie naar een grote klant die enkel via deze weg legaal te bereiken was. Bij het inrijden van het dorp mag je maar bidden dat je geen tegenliggende vrachtwagen tegen gaat komen. :hamertjetik:
Spannend :mrgreen:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie