Rotterdam: Koningshavenbrug

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Mark » do 30 okt 2014, 19:12

De Koningshavenbrug, bijgenaamd de Hef, is de welbekende spoorbrug in Rotterdam uit 1878 welke later in 1927 is omgebouwd tot een hefbrug. Sinds 1993 is door de opening van de Willemspoortunnel de brug niet meer in gebruik, maar nog wel functioneel. Met andere woorden, de brug kan nog open en dicht al schijnt dat de laatste jaren wat lastiger te wezen door een defect welke provisorisch is opgelost. De brug is of wordt niet gesloopt doordat het door velen als een icoon van de stad wordt beschouwd en om die reden is het dan ook sinds 2000 een rijksmonument.

De brug leeft sinds de spoorlijn weg is een redelijk stilzwijgend bestaan. Er duiken soms wel proefballonnetjes (zoals 'De Hef experience' om hem openbaar te maken) op maar echt waar maken doen deze het niet. Het meest recente plan komt van een week terug. Het is bekend geworden dat twee ingenieursbureau's onderzoek gaan doen (geen idee wie de opdrachtgever is) naar de mogelijkheid om een tramlijn over de brug aan te leggen (bron). Dit speelt in op de al jaren sluimerende wens van een nieuwe oeververbinding tussen Noord en Zuid naast die via de Erasmusbrug.

Het echt grote nieuws van nu is echter de aankomende renovatie en dat lijkt wel spectaculair te gaan worden. Op 23 november wordt namelijk het hefdeel uit de torens genomen en wordt dan naar de Merwehaven (bij Mathenesse, klik) gevaren. De brug en het hefdeel zullen dan worden opgeknapt en volgens de gemeente Rotterdam zal er ook een mogelijkheid tot bezoek van het hefdeel komen. In 2016 moet de renovatie afgerond zijn en dan wordt het hefdeel ook weer op zijn plek gehesen.

In de regio Rotterdam is er na de bouw en sloop van de Botlekbrug dus nog een project om naar uit te kijken :).

Meer info @ gemeente Rotterdam.

[youtube]oI3PPfxJcc0[/youtube]

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Palance » wo 02 feb 2022, 15:18

Na de hierboven bedoelde renovatie heeft de gemeente Rotterdam toegezegd nooit meer het brugdeel weg te halen.

Die belofte heeft maar een paar jaar stand gehouden. Jeff Bezos heeft in Alblasserdam een groot jacht laten bouwen, maar die past niet onder de Hef door. Gevolg: De boel moet weer gedemonteerd worden. Bezos betaalt alle bijkomende kosten, maar de belofte is nu niks waard gebleken.
Rijnmond.nl schreef: Rotterdamse brug wordt ontmanteld voor gigantisch plezierjacht van Jeff Bezos

De Koningshavenbrug, ofwel 'De Hef', in Rotterdam moet uit elkaar, omdat het nieuwe jacht van Jeff Bezos er anders niet onderdoor kan varen. De gemeente Rotterdam breekt daarmee haar belofte dat de brug nooit meer gedemonteerd zou worden.

Bezos, oud-CEO van Amazon en een van de rijkste mensen ter wereld, heeft bij jachtbouwbedrijf Oceanco in Alblasserdam een megajacht laten bouwen. Naar verluidt kost de boot 430 miljoen euro.

Nu is er een probleem: de Koningshavenbrug heeft een doorvaarhoogte van 40 meter en daardoor kan het jacht er niet onderdoor varen. Daarom heeft de scheepsbouwer de gemeente Rotterdam gevraagd om de brug uit elkaar te halen.

Het middenstuk van de brug moet eruit. Oceanco en Bezos vergoeden de onkosten, meldt Rijnmond. De gemeente besluit in de zomer van dit jaar wanneer de verbouwing gaat plaatsvinden, zegt een woordvoerder van Stadsontwikkeling Rotterdam.

'Het gaat om een incident'
De gemeente Rotterdam beloofde na een renovatie in 2017 dat de brug nooit meer uit elkaar gehaald zou worden, maar nu liggen er toch weer plannen voor demontage klaar.

"Die belofte was niet keihard, het gaat om een incident", zegt de woordvoerder. Het idee om het jacht achter 'De Hef' af te bouwen, is volgens projectleider Marcel Walravens erg onpraktisch. Bovendien is het op het gebied van economie en werkgelegenheid een belangrijk project.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Chris » wo 02 feb 2022, 15:21

Ik las het vanochtend, ik snapte de ophef niet zo. Als het tijdelijk gedemonteerd wordt is dat toch geen probleem? Helemaal als meneer Bezos het zelf betaalt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Palance » wo 02 feb 2022, 15:56

Zou dat bootje niet kunnen omvaren, bv via Dordrecht en dan via de Oude Maas langs Spijkenisse en dan westwaarts naar de Noordzee. Zitten daar nog bruggen die een hoogtebeperking van die 40 meter hebben?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Kaaiman » wo 02 feb 2022, 19:06

Chris schreef: wo 02 feb 2022, 15:21 Ik las het vanochtend, ik snapte de ophef niet zo. Als het tijdelijk gedemonteerd wordt is dat toch geen probleem? Helemaal als meneer Bezos het zelf betaalt.
Opvallend dat uitgerekend Jeff jouw bericht waardeert. :p
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door boe! » wo 02 feb 2022, 19:17

Ik vond 'ophef' wel een leuke woordspeling.

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Jeff » wo 02 feb 2022, 19:24

Als halve Rotterdammert (was waarschijnlijk nog niet opgevallen enzo :P ) snap ik best dat bijzondere dingen wenst te behouden.
Maar hier komt simpel een aanbod van "het moet er tijdelijk uit, we vergoeden alle schade, plaatsen het netjes terug en verder geen gezeik"

Vroegûher was dat de ras-Rotterdamse gedachte: aanpakken, niet zeiken en als je zaken verrot maakt: lappen - geen discussie.

Was 't probleem dan?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Vinny » wo 02 feb 2022, 19:55

Het probleem is dat de gemeente niet snapt wat de dimensies van een kunstwerk moeten zijn om de steeds groter wordende boten te kunnen faciliteren :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door verfmeer95 » wo 02 feb 2022, 20:47

Palance schreef: wo 02 feb 2022, 15:56 Zou dat bootje niet kunnen omvaren, bv via Dordrecht en dan via de Oude Maas langs Spijkenisse en dan westwaarts naar de Noordzee. Zitten daar nog bruggen die een hoogtebeperking van die 40 meter hebben?
Het hefgedeelte van de spoorbrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht lijkt mij minder dan 40 m hoog: https://goo.gl/maps/uZdMM91FrKSFA7qV9

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Jeff » wo 02 feb 2022, 21:56

Spijkenisserbrug is de uitdaging: Max. vrije doorvaart is 45 meter en de Oude Maas heeft daar nog last van getijden.

Als De Hef al een uitdaging is, dan gaat de Spijkenisserbrug helemaal veel vragen van de regio.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door kees » wo 02 feb 2022, 22:49

Ik vraag me in dit verhaal twee dingen af:
1. het vervoer van het schip.
De tweede Brienenoordbrug werd ook met een enorme omweg naar zijn plek geleid. Maar hadden die geen last van de bruggen in het centrum van Rotterdam? De Erasmusbrug lag er toen nog niet, maar de Willemsbrug en de Konigshavenbrug lagen er wel.
2. de locatie van scheepswerven
Is het niet handiger om de scheepswerven meer naar andere locaties te verplaatsen. zoals aan de Westerschelde bij Vlissingen?
Enkele weken geleden gedoe met dat megajacht bij de bruggen over de Maas en nu weer dat megajacht van Bezos. Als dat soort schepen alsmaar groter worden, waarom niet naar een andere locatie uitwijken?

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Jeff » wo 02 feb 2022, 22:59

^^ Punt is een beetje dat rondom Ridderkerk/Alblasserdam een hele keten aan toeleveranciers zitten. Op het moment dat Oceanco niets nodig heeft, kunnen ze het bij ICH Merwede kwijt.

Dat zou betekenen dat je een 3e Maasvlakte mag gaan aanleggen om in de regio een gelijkwaardig gebied aan te kunnen bieden.
Dat kan je dus vergeten (te duur, milieu, enz)

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Rein » wo 02 feb 2022, 23:01

Superjachten die bij werven van De Vries Groep bij Aalsmeer en van Royal Van Lent bij De Kaag worden gemaakt komen ook steeds meer aan de limiet wat de vaarwegen (en sluiscomplexen etc) op de route naar open water aan kunnen. Dat is meen ik een belangrijke reden dat Royal Van Lent een 'extra' werf heeft geopend in een haven nabij het Noordzeekanaal (nabij de A5).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Pino » wo 02 feb 2022, 23:08

^^ Oceanco is een vrij grote naam in dat superjacht-wereldje en het ging altijd prima vanuit Alblasserdam waar ze groot zijn geworden. Vergeet niet dat je in deze zelfde omgeving wel wat meer grote scheepswerven hebt zitten - niet in het pleziersegment, maar bij een IHC wordt ook geen klein spul gebouwd. En dat vaart dan allemaal via de Brienenoord, onder de Hef weg. Pas de laatste afbouw doen ze vervolgens dichterbij zee, scheelt kennelijk toch met die bruggen. Tja, en nu ontstaat er eens een keer een probleempje. Nog geen reden om dan maar te verhuizen. Eerder dingen anders aan te pakken. Of ...
Jeff schreef: wo 02 feb 2022, 19:24 Vroegûher was dat de ras-Rotterdamse gedachte: aanpakken, niet zeiken en als je zaken verrot maakt: lappen - geen discussie.

Was 't probleem dan?
Voor sommigen het feit dat Jeff Bezos betaalt, voor anderen het feit dat hier toch ook publieke geld en moeite in gaat zitten, voor weer anderen het idee dat het toch wel vrij decadent is om iets af te laten breken en weer opbouwen voor je plezierjacht. Genoeg mensen die denken zoals jij, maar ook genoeg mensen die zich opwinden. Beetje kankeren is natuurlijk ook een goed-Rotterdamse gewoonte.

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Jeff » wo 02 feb 2022, 23:15

^^ Dat laatste zal ik zeker niet ontkennen :lol:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Schelpenpaadje » wo 02 feb 2022, 23:48

Een hele brug uittakelen is wat extreem, maar bij zware wegtransporten (waaronder boten) komt het wel meer voor dat plaatselijk de halve openbare ruimte gedemonteerd moet worden om ruimte te maken om te kunnen passeren. Daar wordt ook keurig voor betaald en hoor je nooit iemand over.

https://www.ttm.nl/transport/fotos-db-s ... ten/43303/

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/138793/z ... tata-steel

https://lc.nl/friesland/smallingerland/ ... 01970.html

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door H. » do 03 feb 2022, 7:59

Rein schreef: wo 02 feb 2022, 23:01 Superjachten die bij werven van De Vries Groep bij Aalsmeer en van Royal Van Lent bij De Kaag worden gemaakt komen ook steeds meer aan de limiet wat de vaarwegen (en sluiscomplexen etc) op de route naar open water aan kunnen. Dat is meen ik een belangrijke reden dat Royal Van Lent een 'extra' werf heeft geopend in een haven nabij het Noordzeekanaal (nabij de A5).
De schepen van Oceano en IHC kunnen over het algemeen prima via de Hef naar zee. Het uitzonderlijke bij Bezos' jacht is dat het een zeilschip met masten betreft, waardoor de hoogte van de Hef een probleem is.

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Piles » do 03 feb 2022, 9:11

^^ Ik snap nog steeds niet waarom die masten er dan niet ná de Hef pas op geschroefd worden? Lijkt me makkelijker dan die hele brug demonteren...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Pino » do 03 feb 2022, 9:24

^^ De Hef heeft een doorvaarthoogte van 46 meter. Dus je praat hier over een megamast. Die zal dan ook wel behoorlijk zwaar zijn en dat heeft wellicht zo’n impact op het zwaartepunt van de boot dat de boot niet goed in het water ligt zonder mast? Ik ben wel eens bij Oceanco geweest en hun gemiddelde jacht heeft toch een heel andere bouw...

Zoals ik in Rotterdam ooit iemand hoorde zeggen in een nét andere context: “wat een mast heeft die gast” 8-)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Hajo » do 03 feb 2022, 13:00

^^ Nee, ik ga niet naar die context vragen. :mrgreen:

Ik zie het probleem overigens ook niet zo. Ok, de Hef moet er even tussenuit. Nadat Jeff's bootje erlangs is, kan die weer teruggeplaatst worden. Misschien zelfs in één dag. En als ik het goed begrijp, betaalt Jeff Bezos de kosten. Mooi toch? 8-)

Zodra bekend is wanneer dit gaat plaatsvinden, in de zomer meen ik, zal de stad er misschien ook van kunnen profiteren. Ik verwacht wel de nodige kijkers als de Hef is verwijderd en Jeff's jacht langs komt varen. :D

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Schelpenpaadje » do 03 feb 2022, 13:31

Pino schreef: do 03 feb 2022, 9:24 ^^ De Hef heeft een doorvaarthoogte van 46 meter. Dus je praat hier over een megamast. Die zal dan ook wel behoorlijk zwaar zijn en dat heeft wellicht zo’n impact op het zwaartepunt van de boot dat de boot niet goed in het water ligt zonder mast? Ik ben wel eens bij Oceanco geweest en hun gemiddelde jacht heeft toch een heel andere bouw...

Zoals ik in Rotterdam ooit iemand hoorde zeggen in een nét andere context: “wat een mast heeft die gast” 8-)
Als het zwaartepunt of andere (drijf)eigenschappen een probleem vormen dan kun je dat prima oplossen, bijvoorbeeld met een ponton, drijvers of door het schip tussen twee andere boten te laten varen.

De meeste zeilboten zijn ook zo gemaakt dat ze niet zinken als ze hun mast zouden verliezen ;)

Als de bouwer de moeite en kosten neemt om een complete brug uit te nemen dan moet er een zwaarwegende praktische of zakelijke reden zijn.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Peter » do 03 feb 2022, 13:32

En dan noemen we de brug vanaf dan De Heff. Of De Jeff. En natuurlijk wel tol Heffen.
Laatst gewijzigd door Peter op do 03 feb 2022, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Schelpenpaadje » do 03 feb 2022, 13:35

Hajo schreef: do 03 feb 2022, 13:00
Ik zie het probleem overigens ook niet zo. Ok, de Hef moet er even tussenuit. Nadat Jeff's bootje erlangs is, kan die weer teruggeplaatst worden. Misschien zelfs in één dag. En als ik het goed begrijp, betaalt Jeff Bezos de kosten. Mooi toch? 8-)
Ik zie het probleem ook niet maar het is wel een mooie aanleiding voor maatschappelijke onvrede over de extreme rijkdom van meneer Bezos. Rijk geworden over de rug van onderbetaald personeel en vervolgens er dure hobby's zoals ruimtevaart en dure boten op nahouden in plaats van werkelijk iets betekenen voor de mensheid. Vanwege een duur schip dat hij helemaal niet nodig heeft met zijn handen aan "onze" (volgens de Rotterdammers) Hef komen is daar een boeiend symbool voor.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Peter » do 03 feb 2022, 13:38

Schelpenpaadje schreef: do 03 feb 2022, 13:31 Als de bouwer de moeite en kosten neemt om een complete brug uit te nemen dan moet er een zwaarwegende praktische of zakelijke reden zijn.
Er zullen wel een hoop mechanismes zijn ingebouwd en elektronica (zelf hijsend neem ik aan), die het simpel uit en intillen moeilijk maakt. Maar meestal wordt een boot inderdaad stroomafwaarts afgebouwd als deze te hoog is voor een brug (of hoogspanningslijn) of als de diepgang onvoldoende is. Balast kan het probleem niet zijn. Dan kan je tijdelijk een met een loodblok werken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door harry » do 03 feb 2022, 13:49

Jeff schreef: wo 02 feb 2022, 23:15 Dat laatste zal ik zeker niet ontkennen
Is jouw achternaam eigenlijk Bezos? :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Palance » do 03 feb 2022, 14:39

Schelpenpaadje schreef: do 03 feb 2022, 13:35 Ik zie het probleem ook niet
Nou, ergens klopt het niet helemaal om een monument tijdelijk deels af te breken ('slopen' werd al in de media gebruikt, maar die term is een stap te ver) in een stad die al niet zoveel oudere monumenten heeft. Per keer dat je eraan gaat zitten is de kans dat het onherstelbaar kapot gaat stukken groter. Want als de gemeente, ondanks haar belofte, aangeeft dat dit toch nog een keertje mag is het hek van de dam als er meer Bezossen een bootje komen laten bouwen.
Schelpenpaadje schreef: wo 02 feb 2022, 23:48 Een hele brug uittakelen is wat extreem, maar bij zware wegtransporten (waaronder boten) komt het wel meer voor dat plaatselijk de halve openbare ruimte gedemonteerd moet worden om ruimte te maken om te kunnen passeren. Daar wordt ook keurig voor betaald en hoor je nooit iemand over.
Daar worden in de regel niet snel monumentale bouwsels (bruggen, panden) al dan niet tijdelijk (gedeeltelijk) voor afgebroken.

Bezos heeft vast geld zat om Oceanoco te verhuizen naar een plek ten westen van Rotterdam :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Pino » do 03 feb 2022, 15:29

Ik zag het iemand wel aardig samenvatten als volgt: "De Hef wordt voor niemand ontmanteld. Behalve als je extreem rijk bent. (...) En die dubbele standaard, die verzorgingsstaat voor de superrijken, ondermijnt de bereidheid van de rest om bij te dragen." Een land waar principes overboord gaan voor de hoogste bieder - doet wat denken aan Indecent Proposal. Je hoeft niet super-star te zijn, keertje meedenken met "als het niet ken zoals het mot, dan mot het maar zoals het ken" is ook Rotterdams. Maar juist met cultureel erfgoed als deze brug (of je eigen waardigheid als in de film) wordt dat snel lastiger...

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Jeff » do 03 feb 2022, 16:07

harry schreef: do 03 feb 2022, 13:49
Jeff schreef: wo 02 feb 2022, 23:15 Dat laatste zal ik zeker niet ontkennen
Is jouw achternaam eigenlijk Bezos? :)
Ik zeg niets :p

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Vinny » do 03 feb 2022, 19:19

Ik heb werkelijk geen enkel relevant argument gelezen dat de ophef rond de 'hef' rechtvaardigt. De brug wordt tijdelijk gedemonteerd, dus die wordt gewoon in oude luister hersteld, en bovendien gebeurt dat ook nog eens op kosten van de gebruiker.

Waar ik meer moeite mee heb is wanneer bruggen, sluizen en overige kunstwerken aangepast worden op kosten van de belastingbetaler wanneer het nut beperkt blijft tot een paar scheepswerven en hun vermogende klanten. En al helemaal als infrastructuur stuk wordt gevaren door kamikazekapiteins en er vervolgens geen schadevergoeding volgt.

In Friesland zijn de afgelopen 15 jaar behoorlijk wat aquaducten gebouwd waarmee scheepvaart- en wegverkeer elkaar conflictvrij kan kruisen. Uiteindelijk zou ik zeggen: rol dat concept wat breder uit naar de andere provincies, en daarmee kun je ook al heel wat bereiken :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Rotterdam: Koningshavenbrug

Bericht door Pino » do 03 feb 2022, 19:35

De Hef is natuurlijk een vrij bijzonder conflict. Ooit een onmogelijk knelpunt waar vervoer over waterwegen en spoorwegen om een plekje vochten (ik begreep dat het opstellen van de NS-dienstregeling begon met de tijdstippen dat dáár treinen konden passeren), nu buiten dienst en een rijksmonument. Dat nu nadat het dertig jaar geen conflict heeft opgeleverd nu eens in de weg blijkt te zitten. Voor iemand die met zijn ene mast vermoedelijk iets vertelt over zijn andere.

Een rijksmonument even vervangen door een aquaduct :facepalm:

Plaats reactie