Verdwijning SOUP Veghel

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Verdwijning SOUP Veghel

Bericht door Steyn_E » di 21 apr 2015, 21:15

Helaas, maar waar. De overblijfselen van de N265 in Veghel gaan ook verdwijnen. Hoewel bij het zeer recent gepleegde onderhoud het 2x2 profiel door Veghel is blijven liggen tussen de Erpseweg en het Stadhuis, gaat het viaduct op de Leest verdwijnen: http://veghel.kliknieuws.nl/nieuws/1925 ... brandtlaan
Hoewel ik me kan voorstellen dat de huidige betonplaten niet ideaal zijn in een woongebied, het viaduct met een grondige aanpak best in te passen zou zijn. Daarnaast is er volgens mij geen manier om met afbraak van het viaduct, de capaciteit van het geheel te vergroten, aangezien de huidige situatie op dit moment niet afdoende is. Het staat 's morgens altijd aan de noordzijde vast, en 's middags steevast aan de zuidkant.
Huidige situatie: https://www.google.nl/maps/@51.6097421, ... !1e3?hl=nl
Het plan ziet er als volgt uit:
Afbeelding
Met die 2 rotondes erin lijkt me dat de capaciteit zo drastisch omlaag gaat dat het er de hele dag vast zal staan.
Nu zou ik graag de gemeente willen overtuigen het project anders aan te pakken, maar heeft iemand een idee hoe? Niet alleen een alternatief plan maar ook de aanpak, waar kan ik een initiatief indienen als burger enzovoort. Wie ziet er mogelijkheden?
Mijn gevoel zegt dat het plan zoals het er nu ligt, een ernstige verslechtering zou betekenen voor de reistijden binnen Veghel en dan met name richting de industrieterreinen aan de overkant van het kanaal. Daarnaast ben ik benieuwd welke effecten het zou kunnen hebben op de A50 die ook bijna dagelijks dichtslibt rond Veghel. Overigens is de weg aan beide zijden van deze viaducten 2x2, en is de huidige situatie ook een flessenhals. Het plan om van een doorgaande route een stadsweg te maken lijkt me dan ook niet veilig met zoveel gelijkvloerse fietsoversteken. Zelf zat ik te denken om alle op en afritten dichter bij het viaduct te leggen met een ovonde eronder. De ruimte lijkt groot genoeg te zijn: https://www.google.nl/maps/@51.61101,5. ... !2e0?hl=nl

Wie O Wie helpt mij om dit viaduct te redden? Of anders met een degelijk plan waarbij de automobilist en de busreiziger niet zo worden gepest.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Verdwijning SOUP Veghel

Bericht door harry » di 21 apr 2015, 21:52

Waar staat SOUP voor, in dit verband?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verdwijning SOUP Veghel

Bericht door keokiracer » di 21 apr 2015, 22:07

Spoor van een Ooit Uitgevoerd Plan.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verdwijning SOUP Veghel

Bericht door waldo79 » wo 22 apr 2015, 9:08

Ik zou inspreken door een brief in te dienen met je ideeën en je kunt de media benaderen met je zorgen.

Hoe dan ook die brief indienen; dat is de officiële manier om van je te laten horen :yes:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verdwijning SOUP Veghel

Bericht door Seat Ibiza » do 23 apr 2015, 10:39

Steyn_E schreef:Met die 2 rotondes erin lijkt me dat de capaciteit zo drastisch omlaag gaat dat het er de hele dag vast zal staan.
Ik ken de situatie ter plekke niet heel goed, maar als ik zie dat de Corridor uitkomt op een rotonde aan de ene kant en aan de andere kant op een kruising met VRI, dan denk ik dat de capaciteit van de twee (ruim opgezette) rotondes meer dan genoeg is. Heb je toevallig een idee van het aantal passerende voertuigen per dag? Dan moeten er hier vast mensen te vinden zijn op het forum die je zouden kunnen vertellen of dat wel of niet past qua capaciteit.

Verder denk ik dat 'snelwegen' zoals deze niet in het centrum van een stad thuishoren. Ik kan er niet echt rouwig om zijn dat zo'n lelijk viaduct verdwijnt.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Verdwijning SOUP Veghel

Bericht door Ds79m » do 23 apr 2015, 11:16

^^ Onnodige extra uitstoot van schadelijke gassen hoort ook niet thuis in het centrum van een stad.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Verdwijning SOUP Veghel

Bericht door captain007 » do 23 apr 2015, 11:26

De enige reden die ik zie waarom ze dit doen is dat de gemeente grond kan verpatsen om nieuwbouw op te zetten en dat levert centen op. Dus no way dat ze ooit nog gaan liggen sleutelen aan die plannen, want waarschijnlijk zijn de contracten met de projectontwikkelaars al getekend.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Verdwijning SOUP Veghel

Bericht door Steyn_E » do 23 apr 2015, 11:45

^^ Dat klopt, de plannen zijn uit 2002 en met het idee gemaakt dat de A50 bijna al het verkeer van de oude rijksweg zou halen. Alleen is het sinds een jaar of 5 zo dat het daar toch weer vast staat in de spits. Het is vanuit heel Veghel de snelste manier om op de industrieterreinen te komen, en ook de route vanuit heel veel kleine plaatsen als Erp. De plannen zijn er inderdaad voor woningen. De weg naar de N279 kan misschien zelfs verdwijnen als de omleiding rond Veghel klaar is, dan kan er nog wel extra ruimte gemaakt worden voor woningen. De route over het kanaal zal dan nog drukker worden denk ik, omdat je via daar naar Helmond zal moeten. Of er moet een plan komen voor een complete rondweg om Veghel om die verkeersstromen af te vangen. Dan zou vanaf het kruispunt bij Mariaheide een nieuwe weg moeten komen naar de N279 bij Zijtaart. Dat lijkt me helemaal geen optie gezien de natuur daar, anders had de A50 wel aan die kant gelegen . Er is dus geen fatsoenlijk alternatief voor de Rembrandtlaan in Veghel. En een nieuwe brug over het kanaal lijkt me sowieso hoog gegrepen.
Ik denk dat de beste kans die ik heb is het belang van de verbinding aantonen. Hoe kan ik dat het beste doen?
Laatst gewijzigd door RSK op do 23 apr 2015, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quoten bovenstaand bericht is niet nodig.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verdwijning SOUP Veghel

Bericht door Via » do 23 apr 2015, 17:37

Ik vind het geen slecht plan. Ben daar wel eens langsgekomen en vond de verkeersstructuur erg onlogisch en verouderd overkomen. Als je op deze manier aan een stukje inbreiding kunt realiseren zou ik die grond ook wel te gelde maken. Dat viaduct stamt nog uit de N265-tijd en heeft als zodanig geen functie tussen rotondes en VRI's in.

De onnodige afbraak van dat viaduct in de N277 vind ik een stuk kwalijker eerlijk gezegd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verdwijning SOUP Veghel

Bericht door duikgek89 » do 23 apr 2015, 18:45

Als de A50 ook al niet fijn is in de spits, waar moeten de auto's dan naar toe? Dat je dit af wil breken kan ik me goed voorstellen, maar dan moet je eerst een alternatief bouwen. Overigens is het ook bedenkelijk om zoveel huizen aan de noordkant van de stad te bouwen en een hoop werkgelegenheid aan de zuidkant.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Verdwijning SOUP Veghel

Bericht door Steyn_E » vr 24 apr 2015, 10:25

Via schreef:Ik vind het geen slecht plan. Ben daar wel eens langsgekomen en vond de verkeersstructuur erg onlogisch en verouderd overkomen. Als je op deze manier aan een stukje inbreiding kunt realiseren zou ik die grond ook wel te gelde maken. Dat viaduct stamt nog uit de N265-tijd en heeft als zodanig geen functie tussen rotondes en VRI's in.

De onnodige afbraak van dat viaduct in de N277 vind ik een stuk kwalijker eerlijk gezegd.
Ik ben het met je eens dat een ongelijkvloerse kruising geen must is. Het lijkt me alleen dat het stuk wat op de schop gaat ook 2x2 zou moeten zijn, net zoals de aansluitende wegvakken. En dat gaat niet passen over de Maxwell Taylor brug. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat 2x2 stuk door Veghel onnodig breed is, het is afgelopen jaar nog geheel opnieuw geasfalteerd.

smulderke
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 13:08

Re: Verdwijning SOUP Veghel

Bericht door smulderke » vr 24 apr 2015, 12:37

Het viaduct is ook nodig om de Zuid-Willemsvaart over te kunnen steken. Het enige alternatief in de buurt is de A50. Als je dan zo'n verkeerschaos hebt op de A50 net als gisteren en je kunt ook niet de oude weg door Veghel gebruiken dan krijg je helemaal een verkeersinfarct.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verdwijning SOUP Veghel

Bericht door boe! » vr 24 apr 2015, 12:59

De file van gisteren op de oude N265 was zo heftig dat die de verkeersinformatie haalde (5 kilometer, vertraging een uur). Dus een verkeersinfarct was het sowieso al.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Verdwijning SOUP Veghel

Bericht door Steyn_E » vr 24 apr 2015, 13:12

^^
Het viaduct over de Zuid-Willemsvaart verdwijnt niet. Hoe ze het hoogteverschil gaan overbruggen vanaf de tweede rotonde is mij ook niet geheel duidelijk, de oprit vanaf de Sluisstraat is al relatief steil. Wat mij de beste, en veruit goedkoopste oplossing lijkt is het viaduct handhaven, echter alle opritten er dichter langs leggen en een ovonde aanleggen. De kruising van de Rembrandtlaan richting het kanaal en de Sluisstraat zou dan een T-splitsing worden, ben je van de onduidelijke situatie af. Ook is er dan veel meer ruimte voor verkeer vanaf het tankstation om in te voegen en kun je het aantal plekken waar fietsers oversteken ook drastisch beperken. Wanneer de N279 uit Veghel verdwijnt kan de verbindingsweg misschien zelfs helemaal verdwijnen. Wat mij betreft kun je zo, met een beperkter budget, een oplossing maken die veel meer verkeer kan afwikkelen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verdwijning SOUP Veghel

Bericht door Rene » vr 24 apr 2015, 14:25

captain007 schreef:De enige reden die ik zie waarom ze dit doen is dat de gemeente grond kan verpatsen om nieuwbouw op te zetten en dat levert centen op. Dus no way dat ze ooit nog gaan liggen sleutelen aan die plannen, want waarschijnlijk zijn de contracten met de projectontwikkelaars al getekend.
Jij gaat door voor de koelkast, that's for sure!

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Verdwijning SOUP Veghel

Bericht door Steyn_E » vr 24 apr 2015, 15:23

^^
Jup, dat klopt zeker. Ik ben dus op zoek naar een reden om de plannen als zodanig niet uit te voeren. Ik vind het verkeerskundig aspect nogal onderbelicht en daarnaast zijn de plannen zo uit de kast getrokken, het betreffende plan had in 2003-2005 uitgevoerd moeten worden. De verkeersintensiteiten zijn dus schattingen uit de tijd dat de A50 nog niet open was. Ik ben van mening dat de hele besluitvoering over zou moeten, met de kennis van nu in plaats van de schattingen van 15 jaar geleden.

Edit: de bestemmingsplanprocedure wordt eind dit jaar (opnieuw) gedaan.
Laatst gewijzigd door waldo79 op vr 24 apr 2015, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Als je reageert op het vorige bericht volstaat: ^^

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verdwijning SOUP Veghel

Bericht door waldo79 » vr 24 apr 2015, 15:57

^^ Je laatste reactie kun je op zo op papier zetten als argumentatie. Via de wegenwiki kun je recente intensiteiten op de A50 achterhalen.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Verdwijning SOUP Veghel

Bericht door Steyn_E » di 19 mei 2015, 17:59

Er is inmiddels een definitief plan: http://www.kliknieuws.nl/regio/stadskra ... -naar-n279

Hierin lijkt het rotondevirus gestuit en zijn er kruisingen met VRI's voor in de plaats gekomen. Verder inderdaad 2x2 tot de brug over het kanaal, wat mij betreft mogen ze wel een fietsviaduct ernaast leggen en ook op het viaduct 2x2 tot aan het industrieterrein, alwaar het al sinds de aanleg van de A50 2x2 is. Een alleszins nette oplossing voor deze (dat dient gezegd te worden) levensgevaarlijke kruising onder het viaduct. Daarnaast was de grond inderdaad al "beloofd" aan een bouwbedrijf, dus 0,0 kans dat het viaduct zou blijven.

Hier staan de afwegingen: http://www.veghel.nl/inwoners/openbare- ... 62611.html
Laatst gewijzigd door Steyn_E op wo 18 mei 2016, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verdwijning SOUP Veghel

Bericht door waldo79 » di 19 mei 2015, 18:06

Ik heb het artikeltje ook gelezen en je kunt ervan uitgaan dat het behoud van die ongelijkvloerse kruising een gepasseerd station is. Die VRI kan wel een duidelijke verbetering ten opzichte van de eerdere plannen zijn.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Verdwijning SOUP Veghel

Bericht door Steyn_E » di 19 mei 2015, 18:11

^^ Absoluut, veel beter. Maar het lijkt me dat die extra kruising aardig schuin komt te liggen, niet er 'des Nederlandsch'. Wel een plusje voor de gemeente omdat ze dit nu 2x2 aanleggen terwijl het (volgens het onderzoeksbureau) niet strikt noodzakelijk is tussen het stadhuisplein en de Leest. Wel zou het profiel bij de VRI dan weer naar 2x2 moeten en ze vonden dat niet erg duidelijk naar de weggebruiker toe. Daarnaast vind ik de nieuwe bomen in de buitenberm wel een goed idee, vind al die kale wegen maar niks. Mogen ze wat mij betreft ook op de rest van het tracé gaan doen.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op di 19 mei 2015, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het is al veel vaker gezegd, maar gebruik ^^ als je direct op een bericht reageert en niet de quote-knop.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verdwijning SOUP Veghel

Bericht door Via » ma 16 mei 2016, 21:42

Hoe staat het nu met dit plan? Gisteren meende ik vanaf de N279 te zien dat er nog niets is gebeurd buiten.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Verdwijning SOUP Veghel

Bericht door Steyn_E » wo 18 mei 2016, 18:55

Klopt, er is nog niets veranderd, er zijn alleen aan de kant van de Leest een aantal bomen gerooid, verder is men nog niet gekomen.

Plaats reactie