Infrastructuur in Rotterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

H.
dorpsstraat

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door H. » wo 03 mar 2021, 14:31

sanderl schreef: wo 03 mar 2021, 10:49 Een tunnel in de S100 onder het Hofplein door zou geen kwaad kunnen. Maar al met al denk ik dat dit plan een enorme verbeteringen gaat zijn voor het leefklimaat in de stad. Vanuit verkeersoogpunt begrijp ik dat het niet optimaal is, maar alle andere voordelen wegen voor mij veel zwaarder op deze plek.
Dat lijkt me lastig omdat de metrotunnel daar direct onder maaiveld ligt:

Gisweb gemeente Rotterdam:
Afbeelding

NVBS.com:
Afbeelding

COB.nl:
Afbeelding

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 03 mar 2021, 15:35

Mark schreef: wo 03 mar 2021, 9:07 Het Hofplein verbindt drie drukke verkeersaders: Weena, Schiekade en Pompenburg. Het Weena en Pompenburg maken onderdeel uit van de centrumring S100, Schiekade vormt de voornaamste ontsluiting richting de A20 als S112. Coolsingel is in mindere mate van belang hier. Indien het Hofplein verkeersluw wordt gemaakt, zal het verkeer dat het spoor moet kruisen uitwijken.
Even wat luchtfietsen. Stel, je geeft de Coolsingel op als verbinding die je vanaf het Hofplein moet kunnen bereiken. Autoverkeer is eigenlijk al op weg naar buiten met de herontwikkeling van de Coolsingel; maar waarom loopt er eigenlijk nog een tram boven de metrolijn? Dan kun je op de kop van de Coolsingel en met een wat naar het zuiden verlegde fontein prima dat feestplein ontwikkelen. En voor de rest van het verkeer wordt het Hofplein een T-splitsing met verbindingen naar het Pompenburg, het Weena en de Schiekade. Als 'feestplein' met druk verkeer aan de rand doet het me wat denken aan de Stachus in München - een plein waar het op warme zomeravonden prima toeven is langs de fontein...

Ik denk dat dit voor autoverkeer best uit zou kunnen. De verkeersluw gemaakte Coolsingel loopt dan feitelijk dood op dit plein. Verkeer kan de noordkant van de Coolsingel bereiken vanaf het Churchillplein en weer verlaten via Kruiskade en Meent. Voor de tram wordt het vermoedelijk lastiger. Alle lijnen die nu over de noordkant van de Coolsingel gaan dan maar verleggen naar de Mauritsweg/Westersingel/Van Oldenbarneveldstraat ligt vast ook niet heel lekker. Dus wat doe je dan? Misschien hier toch een tramtunnel aanleggen voor de boog Weena <-> Coolsingel. Dat lijkt aan de binnenkant van de metrotunnel te kunnen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 04 mar 2021, 12:45

De groene bouwkeet die bij het Churchillplein/Coolsingel stond is nu gerecycled op de Posthumalaan :D
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 04 mar 2021, 13:16

H. schreef: wo 03 mar 2021, 14:31 Dat lijkt me lastig omdat de metrotunnel daar direct onder maaiveld ligt
Als je de Weenatunnel verlengt zou je daar wel op -2 onderdoor moeten kunnen.

Vraag is alleen waar ga je naar toe:
- Schiekade/A20: Hiervoor had je op de Weena ook naar het westen gekund en dan via de Statenweg
- Pompenburg: Niet echt een doorgaande route, je bereikt voornamelijk wijken die ook op andere manieren met het S-netwerk en de ring zijn verbonden, en verkeer naar het centrum wil men nu juist het OV in of op de fiets krijgen.

Daarbij zul je op die wegen ook ergens boven moeten komen, wat met de ligging van de spoorlijn en tramsporen niet zo simpel is.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 04 mar 2021, 21:11

Schelpenpaadje schreef: do 04 mar 2021, 13:16 - Pompenburg: Niet echt een doorgaande route
Waarom heeft men die dan s100 genummerd?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 04 mar 2021, 21:36

^^ En toch herken ik de gedachte wel. Nu ben ik al een 15 jaar weg uit Rotterdam, dus misschien heb ik iets gemist: maar je gebruikt het Pompenburg toch net wat minder snel als doorgaande route dan bijvoorbeeld het Weena. En dat heeft heel sterk te maken met het feit dat het een trage route met veel stoplichten en flinke 2x1-delen is. Op weg naar de omgeving Blaak/Oostplein neem je vanuit het noorden als het even kan de s109, vanuit het oosten de Maasboulevard en vanuit het westen Vasteland/Boompjes. Op weg naar Zuid zijn er ook wel betere routes te verzinnen, al zal het verkeersluw maken van de Coolsingel wel wat verkeer naar de s100 duwen.

Dat maakt van het stuk Pompenburg/Goudsesingel in de s100 veel meer een route die je alleen gebruikt om in de naaste omgeving aan te komen, of vanuit de naaste omgeving van het Hofplein te vertrekken, dan de rest van de s100.

3jaap
woonerf

Bericht door 3jaap » vr 12 mar 2021, 21:03

Even een vraagje aan de echte Rotterdammers onder ons over de Bosdreef (Kralingen/Hilligersberg)... is dit nou het restant/trace van een of andere oude rijksweg, of is deze in al zijn royale 2x2-heid gewoon dwars door het Kralingsebos aangelegd..? Deze weg lijkt zo oud...
Voorheen hier onder de naam B88...

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 12 mar 2021, 21:07

Is inderdaad een restant van RW16. Maar zoals elders op dit forum geschreven, zijn er plannen om het bos te kappen en de Bosdreef een afwaarderingsbeurt te geven naar een GOW-50 of EWT-30.

Meer woning en minder verkeer, want dat is beter voor t milieu enzo :nothanks:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 12 mar 2021, 21:47

B88 schreef: vr 12 mar 2021, 21:03 Deze weg lijkt zo oud...
Minder oud dan de spreekwoordelijke weg naar Kralingen ;) Maar goed, de Bosdreef was het begin van Rijksweg 3 (sorry Jeff, niet van RW16). Dus de weg naar Gouda en verder, die later de A20 is geworden. De route liep door over de Hoofdweg en pas bij de huidige afrit Nieuwerkerk a/d IJssel kom je op huidig A20-tracé uit. Hier is ongetwijfeld ook enige samenhang met het feit dat de autosnelweg A20 tussen Prins Alexander en Nieuwerkerk pas in 1984 werd geopend - elf jaar na de noordelijke ruit om Rotterdam en dertig jaar na het stuk Nieuwerkerk-Gouda. Rijkswegen 3 en 20 waren in zoverre echt wel twee aparte dingen, die pas in een vrij laat stadium samensmolten.

Overigens weet ik niet zeker dat de Bosdreef in deze tijd ook volledig Rijksweg was. Ik zou het denken; met wat fantasie zie je wel wat overeenkomst tussen het oude begin van Rijksweg 2 in Amsterdam en het begin van de Bosdreef als begin van Rijksweg 3. Ik vermoed wel dat de afwaardering al heeft plaatsgevonden vóórdat de A20 gereed kwam. Er zal een periode zijn geweest dat alleen de Hoofdweg de status van rijksweg had.

3jaap
woonerf

Bericht door 3jaap » vr 12 mar 2021, 22:02

Pino schreef: vr 12 mar 2021, 21:47

Overigens weet ik niet zeker dat de Bosdreef in deze tijd ook volledig Rijksweg was. Ik zou het denken; met wat fantasie zie je wel wat overeenkomst tussen het oude begin van Rijksweg 2 in Amsterdam en het begin van de Bosdreef als begin van Rijksweg 3. Ik vermoed wel dat de afwaardering al heeft plaatsgevonden vóórdat de A20 gereed kwam. Er zal een periode zijn geweest dat alleen de Hoofdweg de status van rijksweg had.
Ik zie de overeenkomst die jij ziet ook, maar dan in vergelijking met de Oude Haagseweg (oude A4) omdat die, meer mog dan de Bosdreef, zo lekker ingesleten is in het landschap...
Bedankt voor je interessante info!
Laatst gewijzigd door 3jaap op za 13 mar 2021, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 13 mar 2021, 15:02

Pino schreef: vr 12 mar 2021, 21:47
Minder oud dan de spreekwoordelijke weg naar Kralingen ;) Maar goed, de Bosdreef was het begin van Rijksweg 3 (sorry Jeff, niet van RW16). Dus de weg naar Gouda en verder, die later de A20 is geworden. De route liep door over de Hoofdweg en pas bij de huidige afrit Nieuwerkerk a/d IJssel kom je op huidig A20-tracé uit. Hier is ongetwijfeld ook enige samenhang met het feit dat de autosnelweg A20 tussen Prins Alexander en Nieuwerkerk pas in 1984 werd geopend - elf jaar na de noordelijke ruit om Rotterdam en dertig jaar na het stuk Nieuwerkerk-Gouda. Rijkswegen 3 en 20 waren in zoverre echt wel twee aparte dingen, die pas in een vrij laat stadium samensmolten.

Afbeelding

Afbeelding

Aan deze kaartjes lijkt het eerder dat de Bosdreef is aangelegd om, naast de verandering van het wegennet i.v.m. de A16, het verkeer van wat nu de Plaszoom is weg te halen. Die weg leidde naar rw3 voordat de Bosdreef er was.

3jaap
woonerf

Bericht door 3jaap » za 13 mar 2021, 15:17

Aan de kaarten te zien is het inderdaad meer aannemelijk dat de Bosdreef een soort rondweg is met als doel het doorgaande verkeer uit het Kralingsebos te weren...Leuk die oude lijnen op de kaart, je kunt ze zo 1 op 1 denkbeeldig aan elkaar linken! Overigens is op de bovenste foto de halve rode cirkel de Prinses Beatrixlaan volgens mij.... Daar liggen volgens mij ook nog de oude straatklinkers van de eerste aanleg in... :handshake:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 13 mar 2021, 16:56

De oude route naar Gouda en Utrecht liep inderdaad over de Plaszoom, en dan via de Kortekade naar de Oude Dijk. Die, niet geheel toevallig, ter hoogte van de Korte Kade over gaat in de ‘s-Gravenweg, de oorspronkelijke weg naar Kralingen. Op deze hoek Oude Dijk / Korte Kade stond een van de eerste ANWB-fietswegwijzers van Nederland, waarvan nu nog een replica staat voor de Hoflaankerk. Geen rare plek, op zo’n cruciale afslag.

Als je kijkt naar de Plaszoom, denk ik dat het ten tijde van de opkomst van de auto vrij snel duidelijk was dat dat nooit een route voor autoverkeer kon worden. Dus het moest tot ombouw komen. Zonder oorlog en wederopbouw was deze route er wel eerder gekomen.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » za 13 mar 2021, 17:31

Opmerkelijk hoe het Terbregseplein is ingetekend in het tweede kaartje, dat heb ik zo nog niet gezien met een klaverlus voor de richting west > noord.
Ook lijkt de A20 daar wat noordelijker te liggen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 13 mar 2021, 18:45

Het zal wat noordelijker zijn geweest om dat lusje nog aan de noordkant van het spoor te kunnen krijgen. Toen de klaverlusje was vervangen door een fly-over, kon de A20 vanzelf ook omlaag. Want uitgangspunt zal toch steeds zijn geweest om dicht tegen de spoorlijn aan te blijven. Als je de noordelijke lus Breda -> Hoek van Holland peilt tegen de bocht in de Terbregseweg (waar nu de Rooseveltweg rechtdoor gaat), zie je dat het verschil tussen de huidige situatie en dat tweede kaartje echt minimaal is.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 13 mar 2021, 20:25

Toch wel geinig dat toen al een weg geprojecteerd stond die momenteel pas aangelegd wordt.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 13 mar 2021, 22:01

^^ Tja, dat geldt voor heel veel wegen die nu worden aangelegd. Daar bestonden in de jaren ‘70 al heel gedetailleerde plannen voor.

CasablancaMarocco
stadsweg

Bericht door CasablancaMarocco » zo 14 mar 2021, 18:23

Video over de herinrichting van de Hofplein rotonde... Indrukwekkende plannen. :)

https://www.youtube.com/watch?v=UdY_m3A ... annel=JENG

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 14 mar 2021, 18:28

Ziet er mooi uit, maar wordt wel verkeerschaos met al die zebrapaden. En lekker veilig ook, die superbrede trambaanoversteken...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 16 mar 2021, 12:18

Mark schreef: wo 17 jun 2020, 20:51 De stad zelf maakt van de coronacrisis gebruik om wat 'experimenten' te doen met verminderde wegcapaciteit. Zo zijn er her en der in de stad opstelstroken of rijstroken afgesloten. Met name om meer ruimte te bieden voor langzaam verkeer is het idee. Dat het niet zonder gevolgen blijkt het volgende AD artikel.
AD.nl schreef:Rotterdam zucht onder de verkeersexperimenten. De proefafsluiting van rijbanen bij tunnel, brug en winkelstraten leidt tot files en frustratie. Wethouder Judith Bokhove houdt het op gewenning. ,,Aanpassingen roepen altijd weerstand op.”
Ook met de eerder genoemde Stadsprojecten in het achterhoofd is het de vraag in hoeverre de mensen hierop zitten te wachten.
Ik heb vandaag wat drive-by foto's gemaakt van het tunneltracé van noord richting zuid. Helaas zat de regen me in de weg, maar het geeft een indruk. Hoewel het niet eens druk was, duurde de passage toch vrij lang, want de capaciteit is immers zowat gehalveerd. Geen idee hoe 'tijdelijk' dat experiment is, maar aangezien het vol staat met tijdelijke borden en belijning zal er ooit wel een einde aan komen. Misschien. Of niet.

Foto's in de spoiler.
SPOILER: TOON

Statenweg: Hier alvast voorsoorteren: Doorgaande verkeer door de tunnel moet alvast links gaan zitten.
Afbeelding

Tijdelijke (?) pijlen
Afbeelding

De VRI's op het Bentinckplein hebben ook een aanpassing, de rechter rijstrook voor rechtdoor is nu schuin gezet (voor de afrit naar de Beukelsdijk)
Afbeelding

De splitsing naar de Beukelsdijk. De rechterrijstrook is nu afgestreept.
Afbeelding

Links blijven zitten.
Afbeelding

Afbeelding

Kruising met de 1e Middellandstraat. Ook hier: linkerrijstrook gebruiken voor rechtdoorgaand verkeer.
Afbeelding

De rechterrijstrook is 'bedoeld' voor hulpdiensten. Dat is althans op te maken uit het autootje met blauwe zwaailichten op het wegdek.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de Rochussenstraat is het weer normaal, je mag met 2 rijstroken de Maastunnel in.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 16 mar 2021, 18:05

De rechterrijstrook is 'bedoeld' voor hulpdiensten.
Welk warhoofd verzint nu zoiets? Heel erg verwarrend...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 18 mar 2021, 7:51

Terug naar de kruising Posthumalaan/Veemstraat. Gisteren waren ze bezig met het testen van de verkeerslichten. Waarbij het verkeer dus heel af en toe even stil werd gezet (en ook dat werkte! :) )

Foto's in de spoiler.
SPOILER: TOON

De oversteekplaats bij de Veemstraat: knipperlicht uit...
Afbeelding

... en aan :)
Afbeelding

... en zoom :)
Afbeelding

De lichten voor fietsers aan de oostzijde van de Posthumalaan. Er lag nogal wat water van de regen van dinsdag.
Afbeelding

Maar er werd echt keurig gestopt door de fietsers! Ook al rijden er nog geen trams
Afbeelding

En dan nog de lichten voor het autoverkeer op de Posthumalaan van zuid naar noord. Althans: licht, het licht aan de rechterkant staat net verstopt achter de paal.
Afbeelding
En dan nog een foto van de Posthumalaan mét tramrails en de bovenleiding (die nu overal hangt), kijkend richting zuid.

Afbeelding

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 18 mar 2021, 10:05

Wat fijn dat Rotterdam nog "gewoon" tweelichters toepast. 8-)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 18 mar 2021, 23:06

^^ Voor het eerst in lange tijd dat ik die nieuw geplaatst zie worden wel!

3jaap
woonerf

Bericht door 3jaap » vr 19 mar 2021, 14:53

Mooie bovenleidingmasten ook met alternerend wel/geen verlichtingsarmatuur. En niet in paaltop, maar gewoon aan/opbouw zoals je vroeger heel vaak zag.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » vr 19 mar 2021, 17:33

Mark schreef: do 18 mar 2021, 23:06 ^^ Voor het eerst in lange tijd dat ik die nieuw geplaatst zie worden wel!
Op de Goylaan in Utrecht staan ze sinds een paar jaar ook om de toestroom op een voorrangspleintje te doseren.

Verder ken ik nog deze exemplaren in Rijnsburg.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 19 mar 2021, 17:51

mavas schreef: do 18 mar 2021, 10:05 Wat fijn dat Rotterdam nog "gewoon" tweelichters toepast. 8-)
Ik kan mij niet heugen eerder een fietsvariant de hebben gezien :)
JB81 schreef: vr 19 mar 2021, 17:33 Verder ken ik nog deze exemplaren in Rijnsburg.
Geen beste uitwerking zo met zebrapad. En knipperen de gele lichten continu, en dat in combinatie met een rood voetgangerslicht? Mag/kan dat überhaupt vanuit de verkeerslichtregelgeving? :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 07 apr 2021, 20:02

In het AD van gisteren stond een artikel over het ‘verkeersexperiment’ waarbij 1 rijstrook (volgens het papieren artikel: rijbaan :) ) is afgesloten in beide aanvoerrichtingen naar de Maastunnel. Dat schijnt zo’n succes te zijn (volgens de wethouder) dat dit experiment niet alleen verlengd wordt, maar ook uitgebreid: Verkeer door de Maastunnel behoudt 2 rijstroken per richting, maar na de tunnel gaat ook een rijstrook worden afgezet in de afvoer.

Online: https://www.ad.nl/rotterdam/verkeersexp ... ~aae2db69/

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 07 apr 2021, 22:40

Palance schreef: wo 07 apr 2021, 20:02Dat schijnt zo’n succes te zijn (volgens de wethouder)
Heeft hij het dit ook aan de automobilisten gevraagd?
Laatst gewijzigd door harry op do 08 apr 2021, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 07 apr 2021, 23:01

Luchtkwaliteit lijkt het enige punt waarop is getest. Nou goed, de kern is wellicht wat je hier nu echt moet willen. De Maastunneltraverse was ooit dé corridor door Rotterdam, in een tijd dat er nog geen Brienenoordbrug en Beneluxtunnel lagen. Dit was de E10. Maar het was in mijn jeugd ook een favoriete forensroute: ‘s ochtends vol op Zuid met mensen op weg naar werk in Noord, ‘s middags omgekeerd (de verkeersinformatie op Radio Rijnmond meldde altijd tot waar de file op de traverse stond). Dat zijn, als je het plat slaat, nou niet echt meer dingen van deze tijd, dus moet een 2x2-ader met ventwegen dicht op woningen nu echt?

De achterkant is natuurlijk dat je ook praat over woonwijken die ontsloten moeten worden, en dat verplaatsing van de file van de traverse naar andere woonwijken natuurlijk geen optie is. Maar misschien kan het, en helpt capaciteitsverlaging ook wel het verkeer wat beter te spreiden naar andere corridors. Laat tzt het totaalplaatje maar zien, met méér dan alleen luchtkwaliteit op de plek waar je nu net het verkeer hebt afgeknepen.