Infrastructuur in Rotterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Jeff
autoweg

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Jeff » do 08 apr 2021, 0:38

Tijdens de renovatie van de maastunnel heeft dat zich al bewezen: alles rondom het Vasteland en de Laan op Zuid staat langzaam aan te schuiven tijdens de spitsen.

Het helpt ook niet echt dat de maastunnel onderdeel is van de omleidingsroute voor de Beneluxtunnel en de brienenoordbrug. Daar gaat de A24 weinig aan veranderen, een extra 2x2 / 2x3 verbinding binnen de stadsgrenzen doet dat wel.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 08 apr 2021, 7:32

harry schreef: wo 07 apr 2021, 22:40
Palance schreef: wo 07 apr 2021, 20:02Dat schijnt zo’n succes te zijn (volgens de wethouder)
Heeft hij dit ook aan de automobilisten gevraagd?
Zij :)

Maar ja, want er zijn minder auto's op het tracé. Dat komt volgens haar 'natuurlijk' ook een beetje door de coronacrisis, maar het meeste door deze 'succesmaatregelen'.
Ik zie zelf wel vaker de files staan voor de Maastunnel, die veelal tot het Zuidplein terugslaan. Eigenlijk is er straks alleen nog 1+1 tussen het Zuidplein en Bentinckplein in beide richtingen (met uitzondering van het stukje tunnel).

Dat ambulances er snel langs kunnen naar het Erasmus MC is alleen mooi meegenomen natuurlijk. Voor het OV hoeft dit ook niet, want er rijdt geen OV op het tracé. Behalve lijn 44 Zuidplein-Rotterdam Centraal, maar die heeft alleen te maken met het stukje 2+2 in en direct bij de tunnel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » do 08 apr 2021, 9:16

Ik zag alleen niet wat de plannen zijn met de dorpsweg die als 2x2 naar de maastunnel gaat. Daar gaat nog zoveel verkeer overheen dat versmallen gelijk staat aan files creëren.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 08 apr 2021, 9:20

Ssssst... geen slapende honden wakker maken :wijsvinger:

:twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 08 apr 2021, 9:34

Is deze hele bejubelde exercitie niet gewoon een gefaseerde opmaat naar een tramlijn, metrolijn of ander HOV door de Maastunnel?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 08 apr 2021, 9:36

Er is wel eens gesproken over een HOV door de Maastunnel, maar juist daar zijn gewoon 2 rijstroken beschikbaar.

Anderzijds: De infra voor het aanleggen van bovenleiding is al wel aanwezig in de tunnel.

Autosnelwegen.net

PeterSchoeber
verkeersader

Bericht door PeterSchoeber » do 08 apr 2021, 13:37

^^ Ik vraag mij af of de tunnelbuizen hoog genoeg zijn om er een bovenleiding in aan te leggen voor de tram en ook nog eens voldoende hoogte over te houden voor een vrachtauto, of dubbeldeksbus, van 4 meter hoog. Ten tijde van het ontwerp/bouw van de tunnel werd daar nog geen rekening mee gehouden dunkt mij.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » do 08 apr 2021, 14:04

Het zal vermoedelijk hetzelfde ruimteprofiel zijn als de Statentunnel. Daar ligt wel een trambaan.
Aan het plafond zal een stroomrail moeten komen i.p.v. normale bovenleiding.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 08 apr 2021, 14:42

Er hebben ooit kort trolleybussen gereden door de Maastunnel.

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 08 apr 2021, 16:01

Palance schreef: do 08 apr 2021, 14:42 Er hebben ooit kort trolleybussen gereden door de Maastunnel.
Er heeft een blauwe maandag bovenleiding voor trolleybussen gehangen tijdens de oorlogsjaren, maar of er daadwerkelijk ooit een trolleybus op stroom van de bovenleiding door de Maastunnel heeft gereden is niet duidelijk en ook niet meer vast te stellen:
NTV schreef:Op 19 mei 1944 werden voor persfotografen met deze trolley enkele ritten gereden tussen de Rochussenstraat en de Mathenesserlaan. Die zijn dan ook in diverse bladen geplaatst. Ooggetuigen hebben verklaard dat ze ook in Rotterdam Zuid trolleyritten hebben gezien. Het is echter niet vast te stellen of het technisch mogelijk is geweest om door de Maastunnel te rijden. Wel zeker is dat er een trolley 912 in de werkplaats stond om geschilderd te worden en dat het personeel aan de trolleys 913 en 914 was begonnen.

Cruciaal in het verhaal rond de Rotterdamse trolley is dinsdag 5 september 1944 (Dolle dinsdag) geweest. De Duitse bezetter begon die dag de Maastunnel van springstof te voorzien om hem op te kunnen blazen. Om de ontsteking op afstand uit te kunnen voeren, werd de reeds aanwezige trolleydraden aangesloten.

De op 8 mei 1945 weer in ere herstelde directeur Nieuwenhuis heeft meteen alle trolleyplannen afgewezen en wist op 11 februari 1946 toestemming te krijgen alles af te breken en de vijf, min of meer, verbouwde bussen weer te laten ombouwen.
Alles bij elkaar is het hoogst onwaarschijnlijk dat de Maastunnel daadwerkelijk door de testtrolleybus is gebruikt; er is in ieder geval geen bewijs voor dat het überhaupt kon en ook fotografisch bewijs ontbreekt. Er zijn getuigenverklaringen van testritten op Zuid, maar dat zegt nog niet dat de testtrolley op stroom van de bovenleiding door de tunnel is gekomen. Die kan ook gesleept zijn als de bovenleiding van de Maastunnel nog niet (volledig) functioneerde.

Aangezien de huidige doorrijhoogte van de Maastunnel 4 meter is, zal een bovenleiding voor trams lastig in te passen zijn. De Citadis-trams zijn zeker rond de 3,30 meter hoog en normaal hangt de bovenleiding voor trams vrij hoog. Het zal wel kunnen, maar ideaal is het niet om trams door de Maastunnel te hebben. Dan kun je beter een aparte tramtunnel hebben.

Nog wat meer informatie: http://oud.rotterdam010.nl/512-Openbaar ... rolley.htm

PeterSchoeber
verkeersader

Bericht door PeterSchoeber » do 08 apr 2021, 16:20

^^ Bij een doorrijhoogte van 4 meter is er geen ruimte voor de bovenleiding van een tram tenzij je de Maastunnel wilt sluiten voor vrachtauto's hoger dan 3,5 meter. En een tram van ruim 3 meter hoog kan krap aan rijden onder een draad die op circa 4 meter hangt, pantograaf ligt dan wel laag op het dak maar dat kwam in het verleden wel vaker voor voor zeer korte stukken.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 08 apr 2021, 16:21

Palance schreef: do 08 apr 2021, 9:36Anderzijds: De infra voor het aanleggen van bovenleiding is al wel aanwezig in de tunnel.
Als je doelt op die restanten van de oude trolleybovenleiding aan het dak van de tunnel: die dateren uit 1944 en ik denk dat je daar niks zinnigs meer mee kan, ook niet als je ooit een trolleybuslijn zou willen aanleggen. Veel te oud. Die dingen hangen ook boven het midden van de buis; bij een tram zou de bovenleiding pal boven de trambaan moeten hangen. Bij mijn weten is de Maastunnel niet voorbereid op installatie van een bovenleiding voor een eventuele tram.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » do 08 apr 2021, 18:25

Zijn die restanten bij de renovatie van de tunnel niet verdwenen?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 08 apr 2021, 19:34

Nee, getuige deze foto van Palance uit 2018 (bron):

Afbeelding

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » za 10 apr 2021, 13:35

PeterSchoeber schreef: do 08 apr 2021, 16:20 ^^ Bij een doorrijhoogte van 4 meter is er geen ruimte voor de bovenleiding van een tram tenzij je de Maastunnel wilt sluiten voor vrachtauto's hoger dan 3,5 meter. En een tram van ruim 3 meter hoog kan krap aan rijden onder een draad die op circa 4 meter hangt, pantograaf ligt dan wel laag op het dak maar dat kwam in het verleden wel vaker voor voor zeer korte stukken.
De Combino's in Amsterdam zijn 3.51m hoog. Ik ken twee lage punten in Amsterdam: de Plantage Middenlaan waar op de trambaan een doorrijhoogte van 3.90 staat. Dat betekent dus dat de bovenleinding bóven de 3m hangt en de parallelbanen (voor auto's) hebben zo te zien geen hoogtebeperking, dus zeker 4m hoog.

De ander is de loopbrug van het VU in de De Boelelaan. Hier staat een hoogtebeperking van 3m90, de VDL futura dubbeldekkers van lijn 346 hebben een hoogte van 3m98 maar met knielinrichting 3.92m. Deze kunnen hier geknield onderdoor rijden, de bovenleiding hangt op precies 4 meter. (Dit overigens pas na veel gezeur - Bij de tender voor het openbaar vervoer heeft GVB de hoogte tussen weg en bovenleiding doorgegeven, niet de vrije doorrijhoogte, en hier wordt kennelijk 6 cm minder voor gerekend bij vaste bovenleidingen (die niet door warmte door kunnen zakken), ik weet niet hoeveel meer voor vrije bovenleidingen.

Ook op het Rietlandpark is de bovenleiding erg laag.

Dus 3m50 als hoogtebeperking lijkt me erg laag bij een bovenleiding die iets onder de 4m hangt, je hebt natuurlijk wat hoogte voor de bvl nodig en de veiligheidsmarge, maar meer dan 20 cm voor deze beiden lijkt me overbodig.

Wel grappig is dat op Wikipedia een hoogtebeperking van 3m90 staat voor de maatunnel, maar op Street View 4 meter te zien is.

Op deze foto van de renovatie zie ik overigens de sleuven in het plafond niet - zijn die weggewerkt bij de renovatie?

Kortom: OV met een bovenleiding zou wel kunnen, maar dan moet je wel een hoogtebeperking invoeren en 3.60m (de hoogte onder de twee naastgelegen viaducten) lijkt me dan niet onredelijk. Anderszins is er tegenwoordig zo veel mogelijk met accu's of desnoods voeding via inductie, dat je ook met een korte bovenleidingloze sectie door de tunnel kan komen.
Volgende vraag is dan: voor trams heb je niet alleen hoogte nodig, maar ook diepte, in de vorm van rails en de constructie waar die op ingebed is, en ik vraag me af of die ruimte er wel is.

Thom
dorpsstraat

Bericht door Thom » za 10 apr 2021, 15:50

Willem schreef: do 08 apr 2021, 14:04 Het zal vermoedelijk hetzelfde ruimteprofiel zijn als de Statentunnel. Daar ligt wel een trambaan.
De tunnelbuizen met een trambaan in Statentunnel hebben een hoogtebeperking van 3.4m. De moderne Citadis-trams van de RET passen hier niet onder. De oudere modellen waaronder de 4-assers en de ZGT's kunnen hier wel rijden. Behalve in de oostelijke buis richting Blijdorp, daar heeft in 2018 een vrachtwagen zich klemgereden en daardoor de bovenleiding beschadigd. De bovenleiding is toen in de hele buis weggehaald waardoor er alleen nog maar oudere trams in de buis richting Centrum/West kunnen rijden.

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » za 10 apr 2021, 15:58

Thom schreef: za 10 apr 2021, 15:50
Willem schreef: do 08 apr 2021, 14:04 Het zal vermoedelijk hetzelfde ruimteprofiel zijn als de Statentunnel. Daar ligt wel een trambaan.
De tunnelbuizen met een trambaan in Statentunnel hebben een hoogtebeperking van 3.4m. De moderne Citadis-trams van de RET passen hier niet onder. De oudere modellen waaronder de 4-assers en de ZGT's kunnen hier wel rijden. Behalve in de oostelijke buis richting Blijdorp, daar heeft in 2018 een vrachtwagen zich klemgereden en daardoor de bovenleiding beschadigd. De bovenleiding is toen in de hele buis weggehaald waardoor er alleen nog maar oudere trams in de buis richting Centrum/West kunnen rijden.
Op Street View uit 2020 zie ik bij de westelijke buis ook geen bovenleiding meer hangen (tenminste, niet bij de entree, wel verderop in de tunnel en bij de uitgang).

De stroomrail die ik hier zie hangen is van een zeer laag profiel, ik schat minder dan 10 cm tussen plafond en onderkant stroomrail. De werkelijke doorrijhoogte zal dus wel wat hoger zijn.

De citadissen zijn volgens Wikipedia maar 3m34 hoog, terwijl de doorrijhoogte al 3m40 is. Er blijft dus nog zeker 12 (hoogte tram + veiligheidsmarge) cm ruimte over voor de stroomafnemer. Weet je zeker dat dat niet past?

Overigens wijst een lokaal iemand me erop dat beide sporen afgesneden zijn van het tramnet (dwz, je kan beide sporen nog wel oprijden en door de tunnel, maar zonder te keren kom je niet meer op het tramnet terug, tenzij je een stukje over het asfalt wil rijden...)

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » za 10 apr 2021, 16:55

Daarnaast: Welke relatie wil je dan bedienen?
Het Noord-zuid tramverkeer gaat nu de Zwaan over, op een tracé dat er beter op ontworpen is.

Thom
dorpsstraat

Bericht door Thom » di 13 apr 2021, 16:30

IIVQ schreef: za 10 apr 2021, 15:58 Op Street View uit 2020 zie ik bij de westelijke buis ook geen bovenleiding meer hangen (tenminste, niet bij de entree, wel verderop in de tunnel en bij de uitgang).

Overigens wijst een lokaal iemand me erop dat beide sporen afgesneden zijn van het tramnet (dwz, je kan beide sporen nog wel oprijden en door de tunnel, maar zonder te keren kom je niet meer op het tramnet terug, tenzij je een stukje over het asfalt wil rijden...)
Kijk eens aan, zo kom je nog eens wat te weten. Ik had de streetviewbeelden niet goed bekeken. Dank daarvoor.
Rotterdam houdt normaal gesproken oude tramroutes wel in stand voor eventuele omleidingen. Ik ging er daarom ook van uit dat dit tracé nog op het tramnet was aangesloten.
Tussen 23 maart en 2 juni 2019 hebben ze de aansluiting bij de Henegouwerlaan losgekoppeld bij grootschalige werkzaamheden aan de tramrails tussen de West-Kruiskade en de Mathenesserdijk. De aansluiting bij de Walenburgerweg is tussen mei en juni 2019 weggehaald.
IIVQ schreef: za 10 apr 2021, 15:58 De citadissen zijn volgens Wikipedia maar 3m34 hoog, terwijl de doorrijhoogte al 3m40 is. Er blijft dus nog zeker 12 (hoogte tram + veiligheidsmarge) cm ruimte over voor de stroomafnemer. Weet je zeker dat dat niet past?
Ik heb ergens gelezen dat de Citadissen niet door de Statentunnel passen, ik heb ze er ook nog nooit zien rijden tijdens een omleiding. Het zou ook kunnen vanwege de breedte. De Citadis trams zijn 2,40m breed en de rails ligt vrij dicht tegen de muur van de tunnel. De ZGT trams waren 2,30m breed.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 23 apr 2021, 8:04

Update 22 april 2021. Foto's in de spoiler.
SPOILER: TOON

De kruising Veemstraat met de Posthumalaan. Verkeer dat uit de Veemstraat komt mag niet meer linksaf slaan, er ligt nu wel een nieuwe fietsoversteek.
Afbeelding

Afbeelding

We kijken de Veemstraat in richting Laan op Zuid
Afbeelding

Zelfde plek, nu ter hoogte van de trambaan
Afbeelding

In de Veemstraat is een perron gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Dan de kruising Laan op Zuid - Veemstraat waar nu ook lichten zijn geplaatst t.b.v. de trams.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Autosnelwegen.net

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 13 mei 2021, 14:54

De verbouwing van de Coolsingel is nu officieel voorbij. Ik heb dinsdag een paar foto's gemaakt. Voor het autoverkeer is het nu veel minder geworden, maar voor fietsers is het wel een goede verbetering.

Ter hoogte van tramhalte Beurs: Dit was vroeger de rijbaan (2 stroken) richting zuid, nu is het dus een fietspad. Verkeer richting noord gaat nu over de rijbaan aan de andere kant van de trambaan.
Afbeelding

Printscreen van streetview: Dezelfde locatie in 2017
Afbeelding

Dezelfde locatie als hierboven, maar dan kijkend richting Hofplein
Afbeelding

Dan een paar foto's bij de kruising Coolsingel/Meent/Aert van Nesstraat

De oostelijke (en dus enige overgebleven) rijbaan, kijkend richting Hofplein. Een adviessnelheid van 30 km/h zag ik op meer plekken, en niet alleen op de Coolsingel, ook op de Nieuwe Binnenweg hangen nu deze borden.
Afbeelding

Op de trambaan, rechts de nog bestaande rijbaan (met verkeer in 2 richtingen), links lag de rijbaan richting zuid en is nu fietspad geworden.
Afbeelding

Kijkend richting Zuid
Afbeelding

Vanaf de Aert van Nesstraat mag je nu niet meer rechtsaf de Coolsingel meer op. Het zal wel met de krappere bocht te maken hebben denk ik.
Afbeelding

Vanuit de tram genomen: Het Churchillplein.
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 13 mei 2021, 14:59

Best netjes. Maar die :A4: :nahzeg:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 13 mei 2021, 15:00

En alvast een foto van de Hillelaan nabij metrostation Rijnhaven, want blijkbaar gaat daar in september de situatie veranderen.
Rotterdamonderweg schreef: Op de Posthumalaan en Hillelaan wordt nieuwe riolering aangelegd. Daarnaast verlegt de gemeente de weg aan de westkant van de Hillelaan richting de metro om de bouw aan de kant van Katendrecht mogelijk te maken.
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » do 13 mei 2021, 16:25

Die bouwkranen (naast het metrostation/Jumbo) staan er ondertussen al sinds 2016, het bord sinds 2017 -- maar bouwen ho maar.

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » do 13 mei 2021, 16:45

^^
Hoe lang geleden zou het zijn dat dat hek op de Hillelaan is omgewaaid? Wat voor schade zou je auto oplopen als je in het donker dat hek niet ziet en eroverheen rijdt? Wie zou die schade dan moeten betalen? :s

De Coolsingel is inderdaad netjes geworden. Dank voor de foto's! Een adviessnelheid van 30km/u lijkt me hier wel gepast, vanwege de vele overstekende voetgangers. Helaas hebben we niet kennelijk niet genoeg smileys om dat precies uit te drukken:
Wouter N14 schreef: do 13 mei 2021, 14:59 Best netjes. Maar die :A4: :nahzeg:
Overigens ben ik wel blij dat er is gekozen voor een adviessnelheid. Je moet er toch niet aan denken dat je op een stille maandagmorgen een boete krijgt, omdat je één van deze borden aan je laars lapt?: :A1-30: :DVM30F: :DVM30RR:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 13 mei 2021, 16:47

^^ Dat ze geen maximumsnelheid van 30 durven, kunnen en/of mogen instellen geeft al aan wat een slappe symboolmaatregel het is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » do 13 mei 2021, 18:20

^^
Symboolmaatregel, WouterN14? Geldt dat niet voor alle verkeersregels, sinds de politie te weinig mensen heeft om regelmatige controles op naleving van de verkeeregels te houden? Tussen alle opgefokte jonge gasten die binnen de bebouwde kom 70km/u of 80km/u rijden, terwijl ze lurken aan een tank vol lachgas, voel ik me soms de bejaarde die het verkeer ophoudt, ook als ik met 55km/u eigenlijk net iets te snel rijd. :!:

*knip* Je zou je op z'n minst aan de forumregels kunnen houden, bv. 3.1. Met vriendelijke groet, Wouter N14, moderator.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

CasablancaMarocco
stadsweg

Bericht door CasablancaMarocco » vr 14 mei 2021, 0:01

Een mooie verbetering, dat kon de Coolsingel zeker gebruiken.
In Amsterdam vervangen ze al het asfalt in de binnenstad voor klinkers, dat had op de Coolsingel ook niet misstaan, en dat zorgt er automatisch voor dat mensen wat minder hard rijden denk ik.. Echter weet ik niet of je hier klinkers kan gebruiken met zoveel busverkeer.

Bart217
verkeersader

Bericht door Bart217 » vr 14 mei 2021, 0:18

^^ Over de Coolsingel rijden geen bussen...
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 14 mei 2021, 0:46

Wel netjes geworden die Coolsingel. Maar hadden ze niet even ietsepietsie meer groen kunnen planten?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer