Infrastructuur in Rotterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Mark
Forumbeheerder

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Mark » vr 29 mei 2020, 19:50

De gemeente Rotterdam is gisteren akkoord gegaan met het bestemmingsplan voor Nieuw Kralingen. Dat is een nieuw te ontwikkelen woonwijk voor 800 woningen, waar nu het industriegebied Boezembocht ligt, tussen grofweg de Bosdreef en spooremplacement naast de A20.

Afbeelding

Zoals te zien is op de kaart zal deze uitbreiding ook gevolgen hebben voor de (2x2) Bosdreef / S109. Deze gaat verplaatst worden, schrijft de gemeente op de projectwebsite.
Gemeente Rotterdam schreef: Om de kracht van het Kralingse Bos maximaal te benutten is een verlegging van de Bosdreef naar de noordkant van het plangebied noodzakelijk. Er ontstaat dan een nieuwe noordelijke ontsluitingsroute in het verlengde van de Gordelweg. Via deze route kan een groot deel van het bestaande verkeer op de Bosdreef van en naar het oosten (o.a. Alexanderpolder), het centrum en de gebieden Noord en Crooswijk.

De vraag is dan natuurlijk, wordt deze weg 2x2 of 2x1? De gebiedsvisie heeft antwoord.
Gebiedsvisie schreef: De Verlegde Bosdreef wordt grotendeels uitgevoerd als een laan, zoals genoemd bij de stadsstructuur in de Rotterdamse Stijl. In dit profiel wordt echter gesproken van een losliggend fietspad. In dit geval worden de twee fietspaden gecombineerd met de ventweg, waarbij parkeren ook enkel op de ventweg plaatsvindt. De Verlegde Bosdreef wordt uitgevoerd met 2x1 rijbaan. De breedte van de hoofdstructuur is zo bepaald dat er voor de hulpdiensten een vrijliggende hulpdienstenstrook in één richting aanwezig is, zodat in geval van congestie de hulpdiensten hierover kunnen passeren.
Dat klinkt natuurlijk als vragen om problemen. 800 nieuwe woningen bouwen en de belangrijkste weg in het gebied versmallen. Over openbaar vervoer wordt er al helemaal niet concreet gesproken (...moet nog worden uitgewerkt...car sharing...). Echter zit Royal HaskoningDHV op de conclusie dat een 2x2 Verlegde Bosdreef vooral meer verkeer zou aantrekken.
Royal HaskoningDHV schreef:De verruiming van de Verlegde Bosdreef van een 2x1-profiel naar een 2x2-profiel heeft een verkeersaantrekkende werking naar de direct ontsluitende wegen van Nieuw-Kralingen. Deze extra verkeersintensiteiten kunnen op de Verlegde Bosdreef zelf goed verwerkt worden (daar wordt immers ook capaciteit toegevoegd), maar op de aantakkende wegen Boezemlaan en Gordelweg leidt dit tot een verslechtering van de verkeersafwikkeling bij de kruispunten.
De praktijk zal het leren hoe de verkeersafwikkeling in dit drukke stukje Rotterdam zal gaan als de nieuwe situatie werkelijkheid is. Met een verwachte intensiteit van 22.500 mvt per dag in 2030 lijkt 2x1 krapjes. Niet duidelijk wordt mij of de eerder benoemde 'ruimte' voor hulpdiensten een verkapte ruimtereservering voor 2x2 wordt. Het lijkt er wel op dat de gemeente heeft geleerd van het feit dat de huidige 2x1 wegen in de gemeente een ernstige belemmering vormen voor hulpdiensten in de stad.

(En er zal vermoedelijk ook een eind komen aan een stukje autoweg binnen de kom van Rotterdam.)

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 17 jun 2020, 20:46

De Gemeente Rotterdam heeft vandaag 7 stadsprojecten aangekondigd met als focus meer ruimte creëren voor groen en langzaam verkeer. Met de projecten is zo'n 233 miljoen euro gemoeid, wat vermoedelijk gefinancierd wordt uit andere de verkoop van Eneco. De plannen zijn niet definitief, ze moeten nog door de gemeenteraad heen dit najaar.
Rotterdam schreef: Voor een beter leefklimaat voor bewoners, ondernemers en bezoekers

In deze coronatijd willen we Rotterdam er weer bovenop helpen. Dat doen we door onze blik op de toekomst te richten en oplossingen te bedenken voor de opgaven die essentieel zijn voor onze stad.

Het verlagen van hittestress, de opvang van hevige regenbuien en woningen bouwen op plekken waar het tot nu toe niet mogelijk is vanwege geluidshinder of luchtvervuiling. Maar ook meer ruimte voor verblijven, ommetjes maken en recreëren.

7 stadsprojecten
We zijn door corona extra met de neus op de feiten gedrukt hoe belangrijk een aantrekkelijke en groene buitenruimte is voor alle Rotterdammers. Met de volgende zeven stadsprojecten geven we Rotterdam meer groene stadslongen. Aantrekkelijke openbare plekken waar bewoners en bezoekers elkaar ontmoeten, bewegen en recreëren. En die tegelijkertijd ook oplossingen bieden voor andere belangrijke opgaven van de stad. Daarnaast zorgen ze voor meer werkgelegenheid, een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor ondernemers en meer ruimte voor festivals.
Enkele projecten zijn verkeerstechnisch interessant omdat ze de trend volgen dat er minder ruimte komt voor wegverkeer en meer voor langzaamverkeer. Het meest in het oog springend en ingrijpend zijn de voorgestelde aanpassingen aan het Hofplein en de Westblaak.

Het Hofplein is nu nog een vrij grote rotonde die veel verkeer verwerkt, met name vanaf het Weena (22.700 mvt per dag) en de Schiekade (22.200 mvt per dag). Tussen het wegverkeer en de fontein zelf vinden de trams hun weg. In het nieuwe plan van de gemeente wordt de verkeersrotonde meer een vierkant en naar de zijkanten gedrukt. De tram blijft wel in het midden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het ziet er best fraai uit maar bij het zien van deze plannen maak ik mij wel zorgen over de doorstroming. Het Weena en de Schiekade zijn belangrijke verkeersaders die samen komen op het Hofplein. De krappe bochten in dit plan zullen niet bijdragen aan de doorstroming. Mogelijk wilt men een verschuiving van het verkeer realiseren richting de Stadhoudersweg maar dat zal de leefbaarheid daar niet ten goede komen. Ook maak het de vrij goed uitgebouwde Weena wat nutteloos.

Een ander punt wat qua verkeer fors op de schop moet is de Westblaak. Men heeft een Blaakpark van grofweg het Eendrachtsplein tot en met het Oostplein. De 2x2 Westblaak (en vermoedelijk ook Blaak) moet in dit plan teruggebracht worden naar 2x1 rijstroken. Ook het tunneltje onder het Churchillplein / Coolsingel lijkt te sneuvelen in dit plan. Met 25.800 mvt per dag reist ook hier wederom de vraag wat er met het verkeer moet gebeuren. Bedenk ook dat in geen van de plannen gesproken wordt over versterking van het openbaar vervoer.

Afbeelding

Al met al: het ziet er mooi uit (maar dat is het op renders altijd) en de stad kan zeker wat meer groen gebruiken. Alleen mis ik in de plannen heel erg het aspect mobiliteit. Men lijkt puur te focussen op fiets- en voetgangers en realiseert zich niet dat zowel de wegen als het OV (in ieder geval pre-corona) uitpuilen.

Andere stadsprojecten zijn wat off-topic qua verkeer maar zeker toe te juichen, zoals het realiseren van een stadspark over de Hofbogen (en verbinding over de A20) of meer groen rondom station Rotterdam Alexander.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 17 jun 2020, 20:51

De stad zelf maakt van de coronacrisis gebruik om wat 'experimenten' te doen met verminderde wegcapaciteit. Zo zijn er her en der in de stad opstelstroken of rijstroken afgesloten. Met name om meer ruimte te bieden voor langzaam verkeer is het idee. Dat het niet zonder gevolgen blijkt het volgende AD artikel.
AD.nl schreef:Rotterdam zucht onder de verkeersexperimenten. De proefafsluiting van rijbanen bij tunnel, brug en winkelstraten leidt tot files en frustratie. Wethouder Judith Bokhove houdt het op gewenning. ,,Aanpassingen roepen altijd weerstand op.”
Ook met de eerder genoemde Stadsprojecten in het achterhoofd is het de vraag in hoeverre de mensen hierop zitten te wachten.

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » wo 17 jun 2020, 21:20

Mooie plannen! Ziet er goed uit met dat groen. Dit zal de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van de stad een grote boost geven. Over het verkeer maak ik me niet zoveel zorgen. Ervaringen uit steden leert dat het autoluwer maken van steden niet direct zorgt voor chaos. Steden passen zich snel aan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 17 jun 2020, 21:32

Is een trambaam met zulke scherpe bochten in een beboste verblijfsomgeving nou wel zo'n goed idee?

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 17 jun 2020, 21:41

Groene plaatjes doen het altijd leuk. De vraag is hoe groen het daadwerkelijk wordt.

Het Hofplein nieuwe stijl snap ik totaal niet. Het blijft een vrij stenig plein. De groene ruimte in het midden bestaat vooral uit trambaan waar je niet kunt verblijven.
Om het middenplein te bereiken moet je altijd oversteken. De maar liefst zes zebra's waar dit kan maken het ontwerp voor het autoverkeer nog dramatischer.
Binnen de huidige situatie zou je met een vermindering van het aantal rijstroken (=minder asfalt) de ruimte voor voetgangers en verblijven rondom het plein ook kunnen verruimen en vergroenen.

Het is dat er al de nodige tunnels e.d. liggen, anders zou je bepaalde drukke routes 2x1 met weefvakken ondergronds kunnen brengen en de bestaande straatniveau volledig inrichten als verblijfsruimte met fietsstraten. Door bijvoorbeeld door de Weenatunnel te verlengen tot voorbij het Hofplein. Die 233 miljoen lijkt vooral op te gaan aan groen en het verplaatsen van bestaand asfalt.

PeterSchoeber
stadsweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 17 jun 2020, 21:47

^^ ^^ Dat is een heel goede vraag Chris. Ik ben bang van niet maar de praktijk zal het leren.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » wo 17 jun 2020, 21:51

Groenlinks heeft aangegeven om naar bijna autoloos Rotterdam Centraal te willen.
Niet gek om zulke vage jaren'30 verkeersplein schetsen te zien (waarbij de kans op een aanrijding vergroot wordt)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 17 jun 2020, 22:05

Zolang het OV niet volledig toegankelijk en veilig is hebben dit soort plannen totaal geen zin. Net als die experimenten bij de toegangswegen naar de Maastunnel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » wo 17 jun 2020, 22:06

Volgens mij heeft er nog geen verkeerskundige naar dit ontwerp van het Hofplein gekeken. Dat zebrapad rechtsboven is levensgevaarlijk, omdat voetgangers over hun schouder tussen de bomen door moeten kijken om te zien of ze kunnen oversteken. Voor automobilisten staan ze half buiten hun gezichtsveld, en sowieso is de rijtaak voor automobilisten hier heel zwaar, omdat er ook nog een scherpe tweebaansbocht ligt. Als je links naast een vrachtwagen rijdt kan je zo een voetganger over het hoofd zien.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 17 jun 2020, 22:11

En dan is er een verbinding over de Maas waarbij je de auto niet nodig hebt en waarbij je prima de fiets kunt gebruiken, wordt die ook nog vakkundig om zeep geholpen
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Stroomweg
woonerf

Bericht door Stroomweg » do 18 jun 2020, 20:35

Ligt dit aan de huidige meerderheid in de raad, of waren dit soort idiote ideeën er ook al onder Leefbaar?
Ik wilde bijna zeggen dat die Hofplein rotonde er mislukt uit ziet, maar het is niet eens eens een rotonde te noemen.
De stad groener willen maken snap ik, maar dan moet de auto meer ondergronds denk ik, en moet er nog meer OV worden ingepast.

Bart217
verkeersader

Bericht door Bart217 » do 18 jun 2020, 23:01

^^ Het is nu ook al geen rotonde... ;)
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 24 jun 2020, 21:21

Ik heb gisteren een stuk gefietst door Rotterdam, o.a. over de Coolsingel.

Hoewel het fietspad (dat ongeveer op de plek van de oude westelijke rijbaan wordt aangelegd) nog niet helemaal af is, ben ik er, als fietser, wel tevreden over. Het is aanzienlijk breder dan de fietspaden die je elders in de stad ziet en het zicht is beter. Maar voor automobilisten is het een crime, ik zag zelfs op de Schiedamsedijk een ambulance (met een spoedrit) verkeerd rijden, zodat die weer even snel achteruit moest om dan de weg via de nieuwe rijbaan te vervolgen.

Bij de kruising met het Vasteland en ook bij de Erasmusbrug bij het Wilhelminaplein hebben auto’s nu in bepaalde richtingen 1 ipv 2 rijstroken, want dat zou aan fietsers worden opgeofferd. Alleen van dat laatste nog helemaal niets te zien.

Bart217
verkeersader

Bericht door Bart217 » wo 24 jun 2020, 21:54

^^ Op het Vasteland is het fietspad verbreed/tweerichtingen gemaakt. Dit was eerst een te smal eenrichtingsfietspad. Overstekende fietsers op het Vasteland kunnen de ruimte gebruiken om te wachten op fietsers die op het fietspad op het Vasteland fietsen en voorrang hebben. Fietsers die stonden te wachten kwamen namelijk in de knel met rechtafslaande auto’s de Erasmusbrug op die na deze oversteek groen kregen.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 26 jun 2020, 6:54

Palance schreef:
wo 24 jun 2020, 21:21
Het is aanzienlijk breder dan de fietspaden die je elders in de stad ziet en het zicht is beter. Maar voor automobilisten is het een crime, ik zag zelfs op de Schiedamsedijk een ambulance (met een spoedrit) verkeerd rijden, zodat die weer even snel achteruit moest om dan de weg via de nieuwe rijbaan te vervolgen.
Ben er door corona een tijd niet meer geweest, maar was het niet mogelijk voor de ambulance de trambaan te nemen? Of is deze opgebroken momenteel?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 26 jun 2020, 6:58

De trambaan is open, dus ik denk dat hij die in theorie wel had kunnen nemen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 07 jul 2020, 20:21

De S112 en N471 waren ooit autoweg, maar blijkbaar is een klein stukje S112 (alleen staduitwaarts) nog steeds autoweg.
Afbeelding

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 11 jul 2020, 19:13

De Marie Overeijnderweg/Stoopweg in Rotterdam verbindt de wijk Nieuw-Terbregge met het de Veilingweg. De verbinding onder het spoor Rotterdam-Gouda is al tientallen jaren oud, en bestaat uit slechts 1 rijstrook. Verkeer wordt d.m.v. VRI's geregeld.

Op Streetview zie je wel een drukknop voor fietsers, maar geen apart fietslicht. Dat is er nu wel: Bij groen voor fietsers moet autoverkeer vanuit beide richtingen wachten.

Vanaf de Veilingweg
Afbeelding

Vanuit Niew-Terbregge
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PeterSchoeber
stadsweg

Bericht door PeterSchoeber » za 11 jul 2020, 20:26

^^ Ik vraag mij af hoe vaak hier al een vrachtauto heeft gestaan die niet in de gate had dat het maar 2,4 meter hoog is.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 11 jul 2020, 20:50

Palance schreef:
za 11 jul 2020, 19:13
Bij groen voor fietsers moet autoverkeer vanuit beide richtingen wachten.
Ik zie nu op mijn eigen foto (vanaf de Veilingweg) dat deze stelling niet klopt. Vanaf de andere kant was dat namelijk wel zo dat fietsers groen kregen en auto’s niet.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 11 jul 2020, 22:09

Bijzondere situatie, maar een tekortschietende bebakening. Die :F5: en :F6: hadden ook bij de doorgang wel geplaatst mogen worden, evenals de hoogtebeperking, en de doorgang mist de zwart-witte (eigenlijk altijd rood-wit uitgevoerd) schilden aan alle drie de zijden...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » zo 12 jul 2020, 11:55

PeterSchoeber schreef:
za 11 jul 2020, 20:26
^^ Ik vraag mij af hoe vaak hier al een vrachtauto heeft gestaan die niet in de gate had dat het maar 2,4 meter hoog is.
Vrij weinig, omdat de Terbregseweg de hoofdroute is voor vrachtverkeer.
Wat er wel doorheen gaat zijn "bezorgvrachtwagentjes van de supers".

NWH
stadsweg

Bericht door NWH » ma 13 jul 2020, 10:05

Ik weet niet precies hoe hoog zo'n google auto inclusief de streetview installatie is, maar als ik het tunneltje onderdoor wil dan kantelt halverwege het camerabeeld van SV. :lol:
Wellicht heeft de chauffeur de hoogte ook wat onderschat.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 16 jul 2020, 8:55

De 'verkeersexperimenten' vallen niet bij iedereen in goede aarde als we Rijnmond moeten geloven.
Rijnmond schreef:Volgens ruim 73 procent van de deelnemers aan onze Rijnmond-poll moeten verkeersexperimenten in Rotterdam worden gestopt. Het is de bedoeling dat deze maatregelen voor een schonere lucht moeten zorgen, maar die leveren nu juist meer verkeersdrukte op.
Het is wat dat betreft een open deur dat als je capaciteit verminderd op belangrijke corridors en kruispunten, dit extra files geeft. Zeker in deze tijd waarin OV nog wat vermeden wordt. De extra ruimte voor fietsers lijkt niet benut te worden.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 16 jul 2020, 9:20

Er waren ook klachten vanaf de Wilhelminapier. Maar dat kan ook andere oorzaken hebben, vanwege de aanleg van de tramlus rondom het gerechtsgebouw is de Posthumalaan nu dicht vanaf de Rijnhaven tot aan de Erasmusbrug. Je moet daar omrijden via de Laan op Zuid.

Op het Wilhelminaplein waren gisteren nog geen aanpassingen teruggedraaid (dus rijstroken erbij), maar ook was er nog niks gedaan met extra ruimte voor fietsers (benutten van die rijstroken). Hoogstens kunnen fietsers vanuit een enkele richting nu iets verder op de rijbaan gaan staan door die afgesloten rijstroken, maar dat zet echt amper zoden aan de dijk.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » do 16 jul 2020, 10:33

Chris schreef:
do 16 jul 2020, 9:32
^^ Ik heb het altijd een planfout gevonden om een grote universiteit op een plek (Utrecht Uithof) te realiseren waar geen goed openbaar vervoer is. Ik heb ook die verhalen over uitpuilende bussen gehoord.
In 2015/2016 is besloten om de Heijplaat nieuw leven in te blazen met oa de "RDM Campus". De Heijplaat is best een uithoek binnen de gemeentegrenzen van Rotterdam.
OV-bereikbaarheid in 2015: 1 buslijn die gereden werd door een 8 persoonstaxi busje.
2019: 3 buslijnen en dezelfde issues als Utrecht-Uithof: Elke bus zit in de spits stampvol (zelfs de chauffeur kan zijn spiegels amper zien)
In Sept 2019 was men zelfs met 3 bussen achter elkaar (als 1 buslijn nummer) gaan rijden en nog casus "sardientje in blik"

Waarom in vredesnaam de Heijplaat? Had dan naar Pernis gegaan, daar ligt ten slotte een mooi metrostation.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 16 jul 2020, 11:27

Er is een waterbusverbinding van de Heijplaat met het centrum. Nog wel....

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 23 jul 2020, 15:05

Palance schreef:
do 16 jul 2020, 9:20
Op het Wilhelminaplein waren gisteren nog geen aanpassingen teruggedraaid (dus rijstroken erbij), maar ook was er nog niks gedaan met extra ruimte voor fietsers (benutten van die rijstroken). Hoogstens kunnen fietsers vanuit een enkele richting nu iets verder op de rijbaan gaan staan door die afgesloten rijstroken, maar dat zet echt amper zoden aan de dijk.
De extra rijstroken op het Wilhelminaplein zijn weer beschikbaar, de barriers zijn weggehaald.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » do 23 jul 2020, 23:45

Mark schreef:
vr 29 mei 2020, 19:50
De gemeente Rotterdam is gisteren akkoord gegaan met het bestemmingsplan voor Nieuw Kralingen. Dat is een nieuw te ontwikkelen woonwijk voor 800 woningen, waar nu het industriegebied Boezembocht ligt, tussen grofweg de Bosdreef en spooremplacement naast de A20.
SPOILER: TOON

Afbeelding
(..)
Niet duidelijk wordt mij of de eerder benoemde 'ruimte' voor hulpdiensten een verkapte ruimtereservering voor 2x2 wordt. Het lijkt er wel op dat de gemeente heeft geleerd van het feit dat de huidige 2x1 wegen in de gemeente een ernstige belemmering vormen voor hulpdiensten in de stad.
(..)
De gemeente zal wel moeten toch? De politie heeft zijn hoofdbureau / staf/ facilitaire zaken aan de Boezembocht zitten. Dat is enkele jaren geleden flink verbouwd. Dat zal niet verhuizen (zo lees ik dat kaartje ook).

De aanstaande bewoners moeten daar dan wel weer mee leven, regelmatig geluid van hulpdiensten nabij. ;)