Rotterdam: de derde stadsbrug

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door H. » vr 23 nov 2018, 11:05

Seat schreef: vr 23 nov 2018, 10:45 Mij is niet helder welk probleem een nieuwe oeververbinding zou moeten oplossen.
De verkeersintensiteit op de Van Brienenoordbrug, neem ik aan.

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door H. » vr 23 nov 2018, 11:08

Het lijkt me overigens dat de variant Ridderkerk-Krimpen veel meer bijdraagt aan de bereikbaarheid van de regio, terwijl de Kralingen-Feijenoord variant vooral binnenstedelijk verkeer in Rotterdam verbetert. Aangezien de problemen op de Algerabrug veel groter zijn dan bijv. op de Willemsbrug (na gereedkomen van de Maastunnel i.i.g.) lijkt de Ridderkerk-variant mij het meest logisch.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Schelpenpaadje » vr 23 nov 2018, 11:18

Als een brug Kralingen-Feijenoord alleen bestemd wordt voor fietsers, voetgangers en OV vermoed ik dat je met een verbinding Ridderkerk-Krimpen méér capaciteit op de Van Brienenoordbrug vrijspeelt voor binnenstedelijk autoverkeer. Zeker als ook wordt gekeken naar een passend vervolg van zo'n nieuwe verbinding.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Seat » vr 23 nov 2018, 13:05

Toch opmerkelijk dat er geld wordt gereserveerd voor een nog onbekende verbinding, terwijl er tegelijkertijd ook enorme studies klaarliggen zoals het doortrekken van de A4 of het verbreden van de A15, en daar de ‘reguliere’ procedure volgt van verkenning naar studie naar planvorming naar budgettering, etc.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Schelpenpaadje » vr 23 nov 2018, 13:30

De onvolledige A4 is nationaal erfgoed en moeten we met zo veel mogelijk procedures en bureaucratie beschermen :nothanks:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Mark » vr 23 nov 2018, 14:17

Eigenlijk zijn beide verbindingen gewoon nodig. Een verbinding bij Feijenoord zal de druk op de A16 denk ik wel wat verlichten -minder regionaal verkeer op de parallelbanen- maar zal voor de Algeracorridor / N210 nagenoeg geen effect hebben. Een doorgetrokken A38 cq. Ten Doncktunnel zal daar wel flink aan bijdragen.

RTV Rijnmond heeft er inmiddels ook wat artikelen over. Zo weten zij te melden dat een variant in het westen van Rotterdam niet meer meedoet. Niet geheel verrassend is Ridderkerk tegen een doorgetrokken A38 op een brug. De PvdA van Rotterdam pleit voor een tunnel tussen Kralingen en Feijenoord in combinatie met de al langer geplande nieuwe metrolijn tussen Zuidplein en Kralingse Zoom.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 nov 2018, 17:51

Seat schreef: vr 23 nov 2018, 10:45 Mij is niet helder welk probleem een nieuwe oeververbinding zou moeten oplossen. Een A38-N210-verbinding is makkelijk, maar is het ook noodzakelijk? Een A4 onder de Oude Maas helpt misschien meer? Of een derde van Brienenoordbrug?
Een A4 onder de Oude Maas lost in ieder geval een totaal ander probleem op dan een doorgetrokken A38.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Chris » vr 23 nov 2018, 18:00

Mark schreef: vr 23 nov 2018, 14:17 Eigenlijk zijn beide verbindingen gewoon nodig. Een verbinding bij Feijenoord zal de druk op de A16 denk ik wel wat verlichten -minder regionaal verkeer op de parallelbanen- maar zal voor de Algeracorridor / N210 nagenoeg geen effect hebben. Een doorgetrokken A38 cq. Ten Doncktunnel zal daar wel flink aan bijdragen.
Inderdaad, beide varianten dragen bij aan een vermindering van het verkeer op de A16, maar beide varianten bedienen ook hun eigen gebied: een westelijke verbinding ontsluit vooral de wijken van Rotterdam terwijl de oostelijke verbinding vooral de N210 ontlast en Krimpen beter bereikbaar maakt.

Als het rijk flink gaat meebetalen dan denk ik dat een oostelijke variant meer kansrijk is.

De Maas bij Rotterdam is ook net te breed om effectief veel bruggen aan te leggen. Bij rivieren die 100 meter breed zijn zie je snel meer bruggen, zoals over de Seine in Parijs of over de Main in Frankfurt dan bij rivieren van 200-300 meter breed, zoals de Rijn bij Köln of Düsseldorf.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Vinny » vr 23 nov 2018, 20:50

Mark schreef: vr 23 nov 2018, 14:17 Eigenlijk zijn beide verbindingen gewoon nodig. Een verbinding bij Feijenoord zal de druk op de A16 denk ik wel wat verlichten -minder regionaal verkeer op de parallelbanen- maar zal voor de Algeracorridor / N210 nagenoeg geen effect hebben. Een doorgetrokken A38 cq. Ten Doncktunnel zal daar wel flink aan bijdragen.

RTV Rijnmond heeft er inmiddels ook wat artikelen over. Zo weten zij te melden dat een variant in het westen van Rotterdam niet meer meedoet. Niet geheel verrassend is Ridderkerk tegen een doorgetrokken A38 op een brug. De PvdA van Rotterdam pleit voor een tunnel tussen Kralingen en Feijenoord in combinatie met de al langer geplande nieuwe metrolijn tussen Zuidplein en Kralingse Zoom.
Volgens mij is het nieuws dat het rijk met geld over de brug komt. Het lijkt mij gewoon zaak om zo goed mogelijk te kijken waar dat geld het best tot zijn recht komt. Ik vermoed namelijk dat je helemaal gelijk hebt en dat zowel een doorgetrokken A 4 als een nieuwe "A/N 38" een verbreding van de Brienenoordbrug zelf of een nieuwe stadsbrug allemaal hard nodig zijn. Alleen ik denk niet dat dat met een half miljard toe kan. En zeker niet als allerlei NIMBY-achtige figuren vinden dat het ondertunneld moet worden. Ook prima, maar dat maakt een oplossing alleen maar duurder.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door verfmeer95 » zo 25 nov 2018, 22:28

Chris schreef: vr 23 nov 2018, 18:00 De Maas bij Rotterdam is ook net te breed om effectief veel bruggen aan te leggen. Bij rivieren die 100 meter breed zijn zie je snel meer bruggen, zoals over de Seine in Parijs of over de Main in Frankfurt dan bij rivieren van 200-300 meter breed, zoals de Rijn bij Köln of Düsseldorf.
Toch is dat niet altijd zo. De Thames in het centrum van Londen is zo'n 240 meter breed, maar toch zie je daar overal bruggen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 nov 2018, 8:36

^^ Het zal er ook van afhangen hoeveel scheepvaart er nog is. Op de Rijn of Main is er nog wel wat, op de Theems volgens mij bijna niks.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Schelpenpaadje » ma 26 nov 2018, 9:00

De Thames is ook ondieper en kent een veel lagere stroomsnelheid, wat het bouwen van bruggen nog wat makkelijker maakt.

Wat ook kan meespelen is dat de Thames geen strategische ligging heeft. De Rijn daarentegen heeft verschillende keren in de geschiedenis als grens en verdedigingslinie gefungeerd. Er zijn ook de nodige bruggen gesneuveld in de oorlog. Strategische terughoudendheid en de noodgedwongen vervanging van bestaande bruggen kunnen de bouw van extra oeververbindingen hebben afgeremd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Pino » ma 26 nov 2018, 9:10

Voor goederenverkeer zie je inderdaad niet meer op de Thames voorbij de laatste beweegbare brug (Tower Bridge). Staande masten kun je evenzeer vergeten. Maar ja, de Thames heeft na London ook niet veel bevolking meer in het achterland, dus die keuze zal vrij makkelijk zijn gemaakt indertijd. De lagere stroomsnelheid wordt trouwens wel enigszins ongedaan gemaakt door de sterke stroming die het getij nog geeft tot diep in London.

Voor de rest is denk ik veel een kwestie van verkeersvraag tussen de oevers. In London is die van oudsher gewoon groot, in Rotterdam maar ook in veel steden stroomopwaarts langs de Rijn is die van oudsher kleiner. De meeste van die steden lagen van oudsher puur op één oever en maakten pas verhoudingsgewijs laat de sprong. Köln is een plaats waar al veel langer veel meer verkeer bestaat tussen de twee oevers en dus ook al vroeger meer bruggen ontstonden.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Basjuh1981 » ma 26 nov 2018, 10:16

Coen Tunnel schreef: ma 26 nov 2018, 8:36 ^^ Het zal er ook van afhangen hoeveel scheepvaart er nog is. Op de Rijn of Main is er nog wel wat, op de Theems volgens mij bijna niks.
Alleen James Bond in de achtervolging :heygrr:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Mark » do 24 jan 2019, 7:25

Niet geheel verrassend zit men in de wijk De Esch niet echt te springen op een brug (klik).

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Jeff » do 24 jan 2019, 13:41

RSK schreef: wo 30 dec 2015, 16:41 Zoals ik in de draad omtrent de wiki al aangaf, heb ik (onder andere) intensiteiten van de bestaande oeververbindingen bemachtigd:
  • Maastunnel: 61.000 mvt / dag
  • Erasmusbrug: 32.000 mvt / dag
  • Willemsbrug: 19.000 mvt / dag
Voor zover mij bekend hebben alle verbindingen 2x2 rijstroken, al is de markering op de Erasmusbrug niet heel duidelijk. Wat dat betreft is er dus (zoals ik al vermoedde) nog behoorlijk wat capaciteit over op de Willemsbrug.

Dat pleit er mijns inziens voor om de Maasboulevard tussen het Kralingseplein en de Willemsbrug ongelijkvloers te maken en directer aan te sluiten op de Willemsbrug. Dat gecombineerd met een nieuwe Koninginnebrug in het verlengde van de Willemsbrug bereik je tegen lagere kosten een betere verbinding tussen noord en zuid. Daarnaast levert een ongelijkvloerse Maasboulevard ook voor andere relaties een betere doorstroming op.

In datzelfde perspectief zou een extra brug om de Maastunnel te ontlasten een betere investering zijn. Die zit met zijn smalle profiel en ruim 60.000 mvt per dag behoorlijk aan de limiet.
Helaas is de Willemsbrug 1+1 met 2 doelgroepstroken (Taxi/OV) en het gekronkel door/langs de Kop van Zuid / Unilever depot maakt deze route niet sneller dan aansluiten op "De Zwaan".

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Mark » di 16 jul 2019, 22:57

Heet van de naald: er komt een nieuwe verbinding tussen Kralingen en Feijenoord (nieuwsbericht).

Een lange tijd ging de discussie over of er een nieuwe verbinding moet komen tussen Kralingen-Feijenoord in het oosten van Rotterdam, of een nieuwe oeververbinding richting Krimpen a/d IJssel (defacto verlengde A38). Het doel is het ontlasten van de Van Brienenoordbrug. De beslissing is dus nu komen te vallen voor Rotterdam-Oost. Het is nog niet bekend of er een brug of tunnel komt, er is in ieder geval 480 miljoen euro voor dit stukje infra gereserveerd.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Mark » di 16 jul 2019, 23:09

Met dit wetende nu kunnen we een paar dingen op een rij zetten.
  • 480 miljoen euro is er voor gereserveerd nu. Onbekend is nu of het een tunnel of brug gaat worden.
  • De inwoners in/rond de wijk De Esch zijn fel tegen deze verbinding. De wens voor een tunnel zal dus sterk leven.
  • De Nieuwe Maas is terplekke een redelijk drukke rivier. Doorvaarthoogte zal hier een belangrijke rol spelen evenals de beperkte ruimte aan beide zijden.
  • In Rotterdam leeft de wens voor een nieuwe OV-verbinding tussen de metrostations Kralingse Zoom en Zuidplein. Die plannen staan bekend als metrolijn F, maar er is ook gesproken over een tramverbinding. Eerste ramingen van deze metrolijn spraken over 1,5 tot 2 miljard euro. Als er een metro komt ligt een tunnel voor de hand.
  • Er komt 90 miljoen vrij voor het verbeteren van de Algeracorridor.
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat er niet voor de verbinding richting de Krimpenerwaard is gekozen. De nieuwe stadsbrug zal een verbinding in het onderliggend wegennet worden, waarvan ik vermoed dat het de druk op de A16 beperkt zal verlichten. Met de, laten we zeggen doorgetrokken A38, had het gebied westelijk van de A16 een nieuwe en broodnodige ontsluiting gekregen, waarbij verkeer niet meer hoeft om te rijden via de Van Brienenoordbrug en N210/Algerabrug. Vanuit OV-standpunt is er wel het nodige te zeggen voor een nieuwe verbinding tussen Kralingse Zoom en het Zuidplein, doordat de bundel metrolijnen door het centrum het punt van verzadigen nadert.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Palance » wo 17 jul 2019, 6:49

Mark schreef: di 16 jul 2019, 23:09Met de, laten we zeggen doorgetrokken A38, had het gebied westelijk van de A16 een nieuwe en broodnodige ontsluiting
Oostelijk ;)

Maar inderdaad, een verlengde A38 had meer problemen opgelost voor een groter gebied.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Pino » wo 17 jul 2019, 8:17

^^ Die A38-brug lijkt me broodnodig. Maar een stadsbrug kan ik het niet meer noemen eigenlijk, zo van voorstad naar voorstad. De vergelijking tussen een extra oeververbinding in de centrale stad en verbeterde ontsluiting van voorsteden is er in zoverre een tussen appels en peren. Ik snap best dat gelden beschikbaar voor een extra oeververbinding maar één keer kunnen worden uitgegeven, waardoor je wel moet afwegen, maar dat is een veel fundamentelere keuze dan verkeer alleen. En de keuze is gevallen op de centrale stad...

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Jeff » wo 17 jul 2019, 8:26

Ik zag wel toekomst in een A38-Lang.
Gedachte in route beschrijving vanaf Ridderkerk:
Ondertunneling vanaf de kruisweg (Ridderkerk) met afrittencomplex ( :AS: Ridderkerk), Krimperwaardtunnel, die net naast de golfbaan uitkomt en daar :AS: Krimpen a/d Ijssel op de N474. Vanaf daar maakt de A38 gebruik van het trace van de N210, met bypassen van Bergambacht, Schoonhoven en Lopik om dan te eindigen met een :KP: op de A2 (tussen :AS: Nieuwegein en :AS: Nieuwegein-Zuid)

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Jackbauer1350 » wo 17 jul 2019, 8:51

^^ En de N475, die dan een aansluiting krijgt op die A38, langs Ouderkerk a/d IJssel hertraceren over het voormalige rw3-tracé en doortrekken naar de N219 (of nog verder door naar de A20).

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Jeff » wo 17 jul 2019, 9:02

Inderdaad Jack!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Palance » wo 17 jul 2019, 9:08

Ik ben benieuwd hoe ze trouwens de Algera-corridor willen aanpakken, waar ook geld voor gereserveerd is. Nu er geen A38 komt zie ik, als je een goede doorstroming wilt, geen andere oplossing dan de N210 omvormen in een soort A210 en een Algeratunnel aanleggen.

Maar daar zal het vast niet van komen :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Schelpenpaadje » wo 17 jul 2019, 9:13

Nu dit besluit gevallen is lijkt een tunnel de beste keus.

Een tunnel heeft ook als voordeel dat je hem (makkelijker dan een brug) meerdere in- en uitgangen kunt geven. Met name aan de zuidkant zou je meer verkeer kunnen aantrekken door de toegangen naar de tunnel op twee verschillende plaatsen boven te laten komen. Hiermee ontlast je ook de direct aangrenzende kruisingen. Vooral omdat het óók de bedoeling is de Van Brienenoordbrug te ontlasten moet vooral geen tweede Willemsbrug-scenario worden.

Een combinatie met een metrolijn ligt ook voor de hand. Aan een nieuwe lijn zit een flink prijskaartje. Je zou deze projecten los van elkaar kunnen koppelen (en eventueel toch parallel uitvoeren) door in de oeververbinding een extra buis in ruwbouw voor een mogelijke metrolijn mee te nemen. Hiermee voorkom je dat je de oeververbinding afhankelijk maakt van een ander miljardenproject én voorkom je dat je over een paar jaar nog een tunnel of brug kunt bouwen, zoals zich nu in Amsterdam afspeelt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Pino » vr 15 apr 2022, 11:25

Artikel over verdere planning hoe de stadsbrug er precies moet komen te liggen. Als het een brug zou worden, want de keuze brug-tunnel is kennelijk voor 2023 voorzien.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1488711/ ... e-nemen-is

Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 539
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakke en Rotterdam

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Thom » do 07 jul 2022, 13:35

Achter de schermen van het Rotterdamse stadhuis zijn ze bezig met de nieuwe oeververbinding tussen Kralingen en Feijenoord.
Er liggen nog 6 opties op tafel:

1. een brug voor alleen tram en fiets, van De Esch (Kralingen) richting de kruising Rosestraat/Laan op Zuid.
2. een brug voor alleen tram en fiets, van De Esch (Kralingen) richting De Veranda.
3. een brug voor auto, tram en fiets van De Esch (Kralingen) richting de rotonde bij de Kuip (John F. Kennedyweg/Stadionlaan/Coen Moulijnweg/Stadionweg). De auto krijgt hier maar 1 rijbaan per richting omdat anders te veel verkeer van de ring naar de stad wordt gelokt.

4. Een korte tunnel voor tram en bus.
5. Een geboorde tunnel vanaf Kralingse Zoom tot Zuidplein voor de metro (het artikel meld ook de bus hierbij?)
6. Een soort dubbele tunnel waarbij de metro ondergronds blijft van Kralingse Zoom tot Zuidplein, maar er ook plek is voor auto’s, met ingangen dichtbij de rivier.

Bron: https://www.ad.nl/auto/besluit-over-nie ... ~a6c1dea9/ (premium)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Vinny » vr 08 jul 2022, 9:12

Wat vreemde alternatievenlijst eerlijk gezegd. Ben benieuwd wat de gemeente hiervan vindt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 539
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakke en Rotterdam

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Thom » di 27 sep 2022, 16:15

Rotterdam heeft de knoop doorgehakt.

https://www.ad.nl/binnenland/rotterdam- ... sZtQLTCTGo
Het Rotterdamse college wil een derde stadsbrug laten bouwen tussen noord en zuid. Veel partijen in de stad wilden een metrotunnel, maar daar is volgens het college geen geld voor.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Rotterdam: de derde stadsbrug

Bericht door Schelpenpaadje » di 27 sep 2022, 16:20

Toe maar, 1 miljard voor een brug. Dat mag me een icoon worden.

Was voor dat bedrag geen tunnel onder in elk geval de rivier mogelijk geweest?

Ik bedoel, 1 miljard, dat is 1/3 van de totale kosten van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn. En dat voor één brug.

Plaats reactie