Infrastructuur in Utrecht

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door jelger » di 29 mei 2018, 9:04

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » di 29 mei 2018, 11:28

Ik denk dat Utrecht daar geen problemen mee heeft, als zij dan ook een regeringszetel krijgen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo » vr 01 jun 2018, 19:22

De gemeente Utrecht heeft inmiddels een nieuw college. Wat al bekend is, is dat men de Oudegracht en het Janskerkhof geheel autovrij wil maken. De milieuzone wordt uitgebreid, de parkeertarieven gaan omhoog, (fors omhoog in de binnenstad) en er wordt in verschillende wegen een "knip" aangebracht. Iets waar de VVD niet aan wilde toen die nog in het college zat.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door duikgek89 » vr 01 jun 2018, 20:31

Hajo schreef: vr 01 jun 2018, 19:22 en er wordt in verschillende wegen een "knip" aangebracht.
Oh. De Simcity oplossing. Weg weg, verkeer weg.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo » ma 10 dec 2018, 17:54

Nieuws:

Utrecht krijgt gebouw hoger dan de Dom:

https://www.nu.nl/binnenland/5621198/ut ... an-dom.amp

en

https://nos.nl/l/2262898
met een mooie visualisatie

Maar met 3.500 parkeerplekken voor fietsen en maar 100 voor deelauto's? :nothanks:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door boe! » ma 10 dec 2018, 21:58

Volgens de wethouder komt het allemaal goed met het parkeren.
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Chris » ma 10 dec 2018, 22:10

330 parkeerplaatsen wordt in die video gezegd. Dat is al beter dan 100 plekken voor alleen deelauto's. Al zullen ze zich hier wellicht ook gaan verkijken op het autobezit, dat zou niet voor het eerst zijn, quasi alle Vinexwijken hebben meer autobezit dan waar men beleidsmatig van uit ging. En met veel sociale huur betekent dat een doelgroep die waarschijnlijk niet bij een station werkt, maar eerder op een bedrijventerrein.

Er zijn wel studies gedaan naar het ABC-beleid, waarbij A-locaties dan kantoren rond stations waren. Daarin zijn hoogopgeleide functies oververtegenwoordigd. Op de B/C locaties is het meer gemixt. Een metaalbewerker, magazijnmedewerker of verkoper op een woonboulevard werkt niet bij Utrecht Centraal natuurlijk...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Vinny » ma 10 dec 2018, 22:28

En op het busvervoer naar extensieve industrieterreinen is behoorlijk bezuinigd. En als er dan nog een bus rijdt dan stap je uit in de modder bij gebrek aan een fatsoenlijke haltefaciliteit. En dan maar klagen dat werknemers met de auto naar de zaak gaan... :facepalm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door waldo79 » ma 10 dec 2018, 22:32

Nu valt het met de bereikbaarheid van de bedrijventerreinen wel mee in Utrecht. Zowel op Kanaleneiland, Lage Weide, ten noorden van Leidsche Rijn als in Overvecht komen voldoende bussen, maar dat betekent niets als er vooral in ploegendienst wordt gewerkt.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Ds79m » ma 10 dec 2018, 22:42

Chris schreef: ma 10 dec 2018, 22:10 Op de B/C locaties is het meer gemixt. Een metaalbewerker, magazijnmedewerker of verkoper op een woonboulevard werkt niet bij Utrecht Centraal natuurlijk...
Ik zou niet verwachten dat een D66-wethouder zich al te druk maakt om dat soort gepeupel.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Nahoj » di 11 dec 2018, 16:11

Chris schreef: ma 10 dec 2018, 22:10 330 parkeerplaatsen wordt in die video gezegd. Dat is al beter dan 100 plekken voor alleen deelauto's. Al zullen ze zich hier wellicht ook gaan verkijken op het autobezit, dat zou niet voor het eerst zijn, quasi alle Vinexwijken hebben meer autobezit dan waar men beleidsmatig van uit ging. En met veel sociale huur betekent dat een doelgroep die waarschijnlijk niet bij een station werkt, maar eerder op een bedrijventerrein.

Er zijn wel studies gedaan naar het ABC-beleid, waarbij A-locaties dan kantoren rond stations waren. Daarin zijn hoogopgeleide functies oververtegenwoordigd. Op de B/C locaties is het meer gemixt. Een metaalbewerker, magazijnmedewerker of verkoper op een woonboulevard werkt niet bij Utrecht Centraal natuurlijk...
Krap parkeren ontwerpen gebeurd vaker. Hoeft geen probleem op te leveren indien de woontoren in parkeervergunningsgebied staat. Kan je, mits het gemeentelijk beleid daar op afgesteld is, gewoon geen vergunning afgeven aan bewoners van de woontoren. Kortom, toren is bedoeld voor mensen die geen auto in eigen bezit willen hebben. En daar schijnt dus wel een markt voor te zijn, in Eindhoven en Den Haag zijn al eerder zulke projecten geweest.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » di 11 dec 2018, 16:21

Bij appartementen is er vaak één centrale parkeervoorziening onder, naast of in het gebouw.
Bij grondgebonden woningen is de parkeerruimte, voor zover niet op eigen erf aanwezig, doorgaans meer verspreid over meerdere stroken/terreintjes in de omgeving.

Waarschijnlijk zullen bij appartementen met een dergelijk laag aantal parkeerplaatsen deze apart worden verkocht of verhuurd, of zijn deze gekoppeld aan bepaalde woningen. Een centrale voorziening is eenvoudig af te sluiten met een slagboom (met een kastje of pasjessysteem). De omgeving van het gebouw kan vaak zo worden ingericht dat parkeren in de directe nabijheid van het gebouw niet mogelijk is: Je hebt óf een eigen parkeerplaats, of geen auto.

Dit in tegenstelling tot niet toegewezen parkeervakken verspreid door een wijk. Daar zie je dat bewoners recht menen te hebben op een parkeerplaats in de buurt. En als deze niet beschikbaar is hun auto alsnog ergens in de buurt neerkwakken waar dat niet de bedoeling is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Chris » di 11 dec 2018, 16:49

Nahoj schreef: di 11 dec 2018, 16:11 Kortom, toren is bedoeld voor mensen die geen auto in eigen bezit willen hebben. En daar schijnt dus wel een markt voor te zijn, in Eindhoven en Den Haag zijn al eerder zulke projecten geweest.
De kans is natuurlijk aanwezig dat mensen die daar gaan wonen op een gegeven moment hun reispatronen veranderen en een auto nodig hebben. Mensen krijgen een (andere) relatie of zelfs kinderen, of een baan op een andere locatie. Een deel zal verhuizen, maar men loopt ook het risico dat het autobezit op een gegeven moment toch gaat toenemen met allerlei parkeerproblemen in de buurt.

Als ik het goed begrijp komt die toren bij station Leidsche Rijn. The Wall is daar vlakbij, die parkeergarage staat toch altijd bijna leeg? Misschien kan daar een deel ingekocht worden als bewonersparkeren met vergunningen.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Piles » di 11 dec 2018, 17:00

Chris schreef: di 11 dec 2018, 16:49 De kans is natuurlijk aanwezig dat mensen die daar gaan wonen op een gegeven moment hun reispatronen veranderen en een auto nodig hebben.
Dat kan net zo goed 2 kanten op werken. Mensen die geen (dagelijkse) auto meer nodig hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Chris » di 11 dec 2018, 17:05

Zou kunnen, maar die kans is denk ik niet zo groot. Mensen die later in hun leven bewust voor een autovrije lifestyle kiezen zouden dat eerder doen in een binnenstad dan in een Vinexwijk zou je denken. Studies hebben ook uitgewezen dat vergrijzing bijvoorbeeld niet leidt tot minder autogebruik. Mensen zijn langer dan vroeger mobiel.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo » di 11 dec 2018, 20:41

Chris schreef: di 11 dec 2018, 16:49 (...)Als ik het goed begrijp komt die toren bij station Leidsche Rijn. (...)
Correct. De bedoeling is natuurlijk dat de bewoners zo veel mogelijk het OV gebruiken: trein en bus zijn vlakbij. En dan heb je ook nog de fiets.

Ik heb hier overigens een hekel aan: hoewel ik er wel enigszins begrip voor kan opbrengen voor wat het stadscentra betreft, vind ik dit een behoorlijke aantasting van de individuele vrijheid van de burger. Die moet geheel zelfstandig zelf de keuze kunnen maken tussen OV, fiets of auto. Woningen bouwen met expres onvoldoende parkeerplaatsen om de bewoners op die manier min of meer te dwingen de auto te laten staan, vind ik echt niet kunnen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Palance » di 11 dec 2018, 20:46

Het staat de koper vrij een huis te kopen waar je wel kunt parkeren. Of accepteren dat je je auto een paar straten verderop moet parkeren als je toch per sé daar moet en zal wonen.

Dat heeft niets te maken met individuele vrijheden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Chris » di 11 dec 2018, 20:48

Het is wel een vorm van social engineering. Die onnodig is aangezien er ruimte genoeg is voor een fatsoenlijke parkeergarage, het is een bewuste keuze om bij voorbaat al te weinig parkeerplaatsen te realiseren. Het staat een ieder vrij om dan daar niet te gaan wonen, maar de woningmarkt is erg krap, zeker in steden als Utrecht, dus misschien is er dan toch niet zoveel keuze als je in de stad wil wonen. Het zal niet het eerste project zijn waar het autobezit onderschat is.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door waldo79 » di 11 dec 2018, 22:41

Ach, Utrecht is hoe dan ook overgewaardeerd en buitenissig duur.

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Myquandro » ma 17 dec 2018, 11:47

Van het tegenovergestelde uitgaan vindt ik ook geen goede optie. Als je overal het aantal parkeerplekken gaat realiseren dat mogelijk gebruikt gaat worden dan moet je dus voor elke woning al zeker twee parkeerplekken realiseren plus een aantal extra (voor volwassen kinderen die ook een eigen auto hebben of voor gasten die met de auto komen). Als we op die toer te werk gaan dan hebben we alleen al bij zo'n toren als dit waarschijnlijk 50% meer parkeerplekken dan wat gebruikt wordt. Dat kost allemaal geld dat betaald moet worden door de bewoners van zo'n gebouw en dat zijn behoorlijke kosten. Ik zou graag op zo'n plek gaan wonen, maar ik zou niet blij zijn om 5% to 10% extra te betalen voor een woning omdat ik 1 of 2 parkeerplekken betaal die ik niet gebruik.

Het is belangrijk om een goede inschatting te maken van het aantal plekken dat gebruikt gaat worden en als ik moet kiezen tussen net wat te weinig of net wat te veel dan gaat mijn voorkeur bij dit soort projecten uit naar net iets te weinig. Wat echter bij dit soort projecten mogelijk ook een uitkomst kan bieden is het delen van parkeerplekken met naastgelegen bedrijven en het nabije ziekenhuis. Hier zijn vele parkeerplekken die enkel gedurende de dag gebruikt worden en bijna volledig leeg staan tijdens de nacht. Als deze plekken dan 's nachts gebruikt kunnen worden door bewoners welke dan 's ochtends naar hun werk gaan met de auto en die plekken weer vrijmaken dan hoef je niet per se meer parkeerplekken te bouwen om toch voldoende capaciteit te hebben.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Vahalis » ma 17 dec 2018, 15:44

Bij de ontwikkeling van het project gaat men uit van gebruik van vrije plekken in omliggende garages. De wethouder verwijst daar ook naar in het filmpje en in de media is dat ook al gemeld.
Het complex krijgt overigens een beperkt aantal parkeerplaatsen (zo’n 330). Wel zullen bewoners hun auto kunnen parkeren bij kantoren in de omgeving, die lege plekken in hun parkeergarages hebben.
link, mogelijk betaalmuur

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Vinny » ma 17 dec 2018, 20:05

waldo79 schreef: di 11 dec 2018, 22:41 Ach, Utrecht is hoe dan ook overgewaardeerd en buitenissig duur.
Als ik terugga naar de Randstad geloof ik dat ik zelf liever in Utrecht dan in Amsterdam wil wonen, ik vind bijvoorbeeld de obers in de restaurants echt 1000 keer klantvriendelijker. In Amsterdam behandelen ze je op zijn best als nummer...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 dec 2018, 22:14

Vahalis schreef: ma 17 dec 2018, 15:44link, mogelijk betaalmuur
Eenvoudig te omzeilen door de link in incognitomodus te openen.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Vahalis » di 18 dec 2018, 10:51

^^

:top:

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Robbert297 » di 18 dec 2018, 11:34

Vinny schreef: ma 17 dec 2018, 20:05
waldo79 schreef: di 11 dec 2018, 22:41 Ach, Utrecht is hoe dan ook overgewaardeerd en buitenissig duur.
Als ik terugga naar de Randstad geloof ik dat ik zelf liever in Utrecht dan in Amsterdam wil wonen, ik vind bijvoorbeeld de obers in de restaurants echt 1000 keer klantvriendelijker. In Amsterdam behandelen ze je op zijn best als nummer...
Als Groningse stagiair in Utrecht kan ik dat beamen.
Слава Україні

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Piles » do 28 mar 2019, 13:03

Onderzoek: verkeerssituatie 't Goylaan onduidelijk, rotonde moet op de schop

Het voorrangsplein op 't Goylaan zorgt voor gevaarlijke situaties, het plein zou eigenlijk grondig op de schop moeten. Die conclusie trekt onderzoeksbureau DTV na een studie van de situatie. Het voorrangsplein is drie jaar geleden aangelegd en heeft vanaf het begin veel kritiek gekregen.

...

DTV stelt voor om het aantal voertuigen op 't Goylaan drastisch te verminderen.
:facepalm:

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door RikB » do 28 mar 2019, 15:37

Lekker out of the box oplossing van DTV. Zo'n teleporter waardoor minder voertuigen over die weg hoeven.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door mavas » do 28 mar 2019, 16:08

Dat is dus deze locatie:
Afbeelding

Gaat dus om een voorrangsplein volgens LARGAS-principe. Al moet ik ook wel toegeven dat dit totaal niet volgens de richtlijnen is ontworpen.
De richtlijnen zeggen ook dat een voorrangsplein niet werkt als de intensiteit op de zijrichtingen hoog is. Dat is hier het geval als ik het zo lees.

Conclusie: Situatie aanpassen zoals DTV meldt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Robbert297 » do 28 mar 2019, 16:19

^^ In dat geval is een rotonde een betere oplossing.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo » do 04 jul 2019, 19:17


Plaats reactie