Infrastructuur in Utrecht

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo » wo 17 mei 2017, 20:40

Gelijkvloers en een versmalling naar 1 rijstrook als zogenaamde "Stadsboulevard" was meen ik het eerste idee. Dat is dus waarschijnlijk afgezwakt tot dit compromis.

Wat ik me wel afvraag is hoe ze dat met die busbaan gaan oplossen als de nu nog vluchtstrook ophoudt. Op de viaducten ligt geen vluchtstrook namelijk. De bus zal daar dus de normale rijstrook op moeten. Laten ze de rechter rijstrook dan afvallen? Ze zijn er toe in staat, daar in Utrecht...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door boe! » wo 17 mei 2017, 21:12

De viaducten zijn te smal en daar komt dan ook geen busstrook.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo » wo 17 mei 2017, 21:31

^^ Duidelijk.

Mijn vraag is echter hoe de bus straks, als die op de vluchtstrook rijdt, zonder oponthoud door kan rijden als de vluchtstrook voor de viaducten ophoudt. Dat probleem speelt volgens je kaartje overigens alleen in noordelijke richting.

Ter verduidelijking: bus komt vanaf verkeersplein Laagraven en rijdt noordwaarts. Op de Waterlinieweg gaat hij de vluchtstrook op. Maar net voor de viaducten moet de bus dan de normale rechter rijstrook gebruiken, om pas na de viaducten weer de vluchtstrook op te kunnen.

Gezien de drukte, met name in de spits, zal het de bus moeite kosten voor de viaducten de normale rechter rijstrook op te komen. Hoe wordt dat opgelost zodat de bus toch vrije doorgang heeft? Rechter rijstrook laten afvallen en al het verkeer naar links dirigeren? Je krijgt dan op de viaducten slechts 1 rijstrook (de linker) voor het overige verkeer. De nu nog rechter rijstrook wordt daar misschien een busstrook.

Ik zie daar, kortom, een probleem ontstaan en vraag mij af hoe dat opgelost wordt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door boe! » wo 17 mei 2017, 21:55

De bus moet invoegen tussen het overige verkeer.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Wesso » wo 17 mei 2017, 21:59

Inderdaad. Het zou niets anders dan een invoeger zijn zoals nu bij de oprit van 't Goyplein, maar dan alleen voor bussen. Ik denk dat men het zo wel aanvaardbaar vindt (en afkloppen dat er geen afknijping gaat plaatsvinden).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door mavas » wo 24 mei 2017, 12:06

Zou het niet zo zijn dat Rijkswaterstaat geprotesteerd heeft tegen het versmallen van de weg naar 1+1? Want ik denk dat als je hier 1+1 gelijkvloers van had gemaakt, files op de Ring zullen terugslaan, waar het Rijk dan weer last van heeft.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door boe! » wo 24 mei 2017, 12:38

Wat niet is, kan nog komen. De ombouw naar stadsboulevards is gestart in het zuiden van de stad, de plannen voor het westen zijn nu afgerond. Via het noorden van Utrecht zullen we wel een keer in het oosten uitkomen. Zolang er geen definitief besluit is om de Waterlinieweg niet te versmallen, kan volgens mij alles nog.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » wo 24 mei 2017, 15:19

^^
Een definitief besluit om iets niet te doen hoef je niet te verwachten.
Bij de overheid zijn besluiten om iets niet te doen nooit een garantie (en soms maar goed ook).

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door RSK » vr 26 mei 2017, 0:01

Chris schreef:Tja, congestie als een manier om verkeersgroei te beperken, het komt vaker voor en zorgt alleen maar voor slechte bereikbaarheid.
mavas schreef:Zou het niet zo zijn dat Rijkswaterstaat geprotesteerd heeft tegen het versmallen van de weg naar 1+1? Want ik denk dat als je hier 1+1 gelijkvloers van had gemaakt, files op de Ring zullen terugslaan, waar het Rijk dan weer last van heeft.
Ik heb het al eerder voorgesteld en zal het blijven voorstellen: gewoon betonblokken op alle aansluitingen neerzetten. Autoverkeer dat per sé in Utrecht moet zijn, gaat er maar af bij Maarssen/De Meern/Bunnik/Zeist en verder binnendoor. Lost de werkgelegenheid prima op en daarmee het bereikbaarheidsprobleem ook. Iedereen tevreden, lijkt me. :top:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door duikgek89 » vr 26 mei 2017, 9:48

^^ Dat zouden we bij wijze van protest gewoon eens moeten doen. Tuig daar.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo » ma 28 aug 2017, 19:30

De reconstructie van de Waterlinieweg is gereed. De weg heeft geen autosnelweg uiterlijk meer. En de vmax is 70 gebleven, zo constateerde ik enigszins verrast. :top:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo » di 26 sep 2017, 20:02

Gaan we weer: GroenLinks heeft voorgesteld het voetgangersgebied in Utrecht aanzienlijk te vergroten. Het liefst het hele gebied binnen de singels. Alleen bewoners mogen er nog met hun auto komen, mits die niet vervuilend is uiteraard. Verder alleen te voet, fiets en dergelijke. De parkeergarages Paardenveld en die binnen de singel moeten worden omgebouwd tot... fietsenstallingen. :facepalm:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » di 26 sep 2017, 22:12

Wat mij betreft veranderen ze het hele gebied binnen de ring in een voetgangersgebied!

Wordt iedereen in Utrecht er niet veel gelukkiger van om alle GroenLinks'ers te verplaatsen naar de Heuvelrug?

Schone lucht, fietspaden en voetpaden in overvloed daar, je kunt tegen elke boom je rijwiel parkeren en ze kunnen allemaal hun eigen hutje bouwen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo » di 26 sep 2017, 22:30

^^ Geen gek idee, ware het niet dat dat mijn "achtertuin" is, zeg maar. Drenthe is misschien een betere oplossing. 8-)

Zodra ze uit de stad Utrecht weg zijn, kan gelijk het plan Feuchtinger geïmplementeerd worden:
https://issuu.com/bouwput/docs/verkeersrapport1958
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Coen Tunnel » di 26 sep 2017, 22:56

Hajo schreef:^^ Geen gek idee, ware het niet dat dat mijn "achtertuin" is, zeg maar. Drenthe is misschien een betere oplossing. 8-)
:nothanks: Dat dacht ik dus niet. Stuur ze dan naar Rottumerplaat. :p

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door RSK » ma 02 okt 2017, 21:43

Hajo schreef:En de vmax is 70 gebleven, zo constateerde ik enigszins verrast. :top:
Tot op zekere hoogte is de situatie zelfs 'verbeterd'. Want het enige wat wel veranderd is, is dat de weg nu binnen de bebouwde kom is komen te liggen, zodat de geldende vMax ook strookt met de uitvoeringsvoorschriften BABW.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Vinny » za 07 okt 2017, 9:07

Hajo schreef:^^ Geen gek idee, ware het niet dat dat mijn "achtertuin" is, zeg maar. Drenthe is misschien een betere oplossing. 8-)

Zodra ze uit de stad Utrecht weg zijn, kan gelijk het plan Feuchtinger geïmplementeerd worden:
https://issuu.com/bouwput/docs/verkeersrapport1958
:mrgreen:
Je kunt ook zelf in Drenthe gaan wonen: vrijwel overal gratis parkeren, ruimte genoeg voor een grote garage naast je huis en bijna nergens files 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Ernst76 » za 07 okt 2017, 12:11

In Drenthe heb je voor twee ton een 2^1 kap woning met 5 kamers, een ruime garage en voor en achtertuin. In een lommerrijke buurt en op slechts een kwartier rijden van Groningen en Assen en slechts 3 kwartier van Zwolle.
Moet je echter wel mazzel hebben met een baan op niveau in de buurt, dat is vaak de reden dat men verhuist naar Utrecht e.d.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo » za 07 okt 2017, 23:22

^^ Wellicht verhuis ik naar Drenthe zodra ik met pensioen ga. ;)

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Boerenkool » za 04 nov 2017, 20:29

Het is niet zo dat die stadsbaan t Goylaan een verslechtering is hoor. Drukte, onveiligheid. Het is gewoon de schuld van TomTom :rofl2: :geeuw: :?
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1657777/

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » za 04 nov 2017, 20:39

Gelukkig dan voor de stad Utrecht dat het bedrijf TomTom zijn beste tijd gehad heeft. Lossen de problemen zich op termijn vanzelf op.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo » zo 05 nov 2017, 6:36

Boerenkool schreef:Het is niet zo dat die stadsbaan t Goylaan een verslechtering is hoor. Drukte, onveiligheid. Het is gewoon de schuld van TomTom :rofl2: :geeuw: :?
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1657777/
^^ :nuts: Ze noemen het overigens een "stadsboulevard".
En waar moet het verkeer dan heen? Dat staat er niet bij. Uiteraard niet, want er is geen fatsoenlijk alternatief. :shutup:

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Boerenkool » zo 05 nov 2017, 13:07

Tja naar zuid naar de ring en weer terug naar noord. Of noordlangs. Maar geen wonder dat de navigatie dan nog de Goylaan adviseerd, ook met 30 km/u als alternatieven wel drie keer zo lang zijn in afstand.
Bestuurders en omwonenden denken ook vrijwel overal dat hun wegen verstopt zijn met vuig sluipverkeer van elders.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo » zo 10 dec 2017, 12:02

En Utrecht gaat gewoon door: de Voorstraat en Wittevrouwenstraat worden "fietsstraten", waar de auto "te gast" is. Daartoe worden de trottoirs verbreed, de weg zelf wordt versmald en er komt rood asfalt. De nog aanwezige parkeerplekken worden verwijderd en zelfs de bus zal moeten omrijden.

bron: AD, regio

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Boerenkool » za 23 dec 2017, 23:02

Dat is ook wel een wespennest. Stoepen her en der heel smal bij veel voetgangers. Waar ze niet smal zijn staan ze vol fietsen. Die staan niet eens lomp, een langsgeparkeerde fiets maakt het trottoir meteen smaller. Autos rijden veel te hard en je ziet gergeld bijna botsingen.
Grote stromen fietsers.
Ik zou de auto in zo'n middeleeuwse straat er gewoon uitgooien op wat distributievensters na.
Blok er achter de Breedsstraat heeft wel de ruimte en niet de druk van voetgangers en fietsers. Daar is gebrek aan sociale controle juist een ding, er werd getippeld en gedeald.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door sven_engelen » wo 24 jan 2018, 14:22

Utrecht wordt mobiliteitsstuk gemaakt. Het wordt autoluw en wil meer verkeer op de ring hebben. Meer verkeer op de ring?! Komop zeg! Er zit al zoveel verkeer op de ring dat letterlijk heel de ring elke ochtend en avondspits vast staat en daar wil Utrecht meer verkeer op. Wie wil die clowns van de gemeenteraad zo snel mogelijk op straat zetten en er fatsoenlijke mensen in plaats laten nemen?
Svenlo

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Nahoj » wo 24 jan 2018, 18:31

^^ vooralsnog lijkt Groen Links aan kop te liggen voor de gemeenteraadsverkiezingen las ik in het AD. Vermoed dat het beleid niet heel anders gaat worden.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door boe! » wo 24 jan 2018, 18:36

sven_engelen schreef: wo 24 jan 2018, 14:22Er zit al zoveel verkeer op de ring dat letterlijk heel de ring elke ochtend en avondspits vast staat.
Jij rijdt daar iedere dag? Er zitten hier en daar wat knelpunten, maar niet de hele ring staat vast.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Steyn_E » wo 24 jan 2018, 19:23

^^
Dat lijkt me ook niet. Er staat wel dagelijks file op een aantal van die plaatsen, en het wordt steeds gekker op de A2 als er wat gebeurt. Maandag was er 1 rijstrook afgesloten tussen Deil en Den Bosch, het stond zomaar vast tot aan Vianen. Hoe dan ook, de Ring van Utrecht is niet bepaald filevrij momenteel, en dan denk ik vooral aan Oudenrijn (waardoor er regelmatig gedoseerd moet worden voor de Leidsche Rijntunnel) en aan de A27 tussen Everdingen en Lunetten (als je dat nog onderdeel vindt van de ring). Het stuk tussen Lunetten en Rijnsweerd natuurlijk ook, maar daar zijn al plannen voor onderweg. Wat mij betreft mag toch die tweede randweg aan de westzijde weer eens uit de kast gehaald worden, dat lijkt me de enige logische manier om nog capaciteit toe te voegen. Er kan nog 1 strookje bij in de tunnel, maar het lijkt me dat de afvoer bij Oudenrijn dan helemaal problematisch wordt, bovendien is het sowieso verstandig om een alternatieve route aan te leggen die in het geval van calamiteiten bijvoorbeeld een spitsstrook heeft (of sowieso al 2x3 aangelegd wordt). Dat zou een deel van het afslaande verkeer (richting Gouda) uit de tunnel kunnen halen en, als je 'm aanlegt tot aan Lexmond, ook nog eens een deel wat de rivier anders bij Vianen over moet en bij Everdingen de A27 op gaat.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door fonsoy » do 25 jan 2018, 11:20

sven_engelen schreef: wo 24 jan 2018, 14:22 Utrecht wordt mobiliteitsstuk gemaakt. Het wordt autoluw en wil meer verkeer op de ring hebben. Meer verkeer op de ring?! Komop zeg! Er zit al zoveel verkeer op de ring dat letterlijk heel de ring elke ochtend en avondspits vast staat en daar wil Utrecht meer verkeer op. Wie wil die clowns van de gemeenteraad zo snel mogelijk op straat zetten en er fatsoenlijke mensen in plaats laten nemen?
Het is natuurlijk wel voor de hand liggend dat als het wonen in een stadscentrum en het vrijelijk parkeren van je voertuig niet hand in hand gaat.
Ik beschouw tegenwoordig eigenlijk het hele gebied binnen de snelwegring van de grotere steden als centrum.

Sterker nog, ik denk dat het gewoon kiezen of delen is. Als je ervoor kiest om aan een gracht te wonen, dan is een auto niet voor de hand liggend. Je bent veroordeeld tot die vermaledijde deelauto's/autodate-auto's. In mijn stad hebben ze dan op veel plekken straatmeubilair aangebracht op de grachten, wat weer ten koste gaat van het aantal parkeerplaatsen. Voor de automobilisten jammer ja. In de jaren '80 waren de meeste stadspleinen een parkeerterrein. Daar wordt een stadscentrum niet per se mooier van. Ik zie mijzelf niet in een stadscentrum wonen.

Ik denk dus dat de uiteindelijke oplossing ligt in het ontmoedigen van het autogebruik- en bezit in de stadcentra.

Plaats reactie