Stedelijke straatnaamcommissies

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Rene » vr 29 apr 2016, 23:22

In grote steden zijn veel straten. En in nieuwbouwwijken zie je dan ook de meest vreemdsoortige straatnamen.
Goedgekeurd door een speciale straatnamencommissie.

Maar soms krab je jezelf achter de oren hoe het zover heeft kunnen komen.
Neem nu Utrecht Leidse Rijn. Daar komen straatnamen voor als:

* Baronpeerlaan
* Belleperenlaan
* Bergamotteperenlaan
* Beurréperenlaan
* Clappsperenlaan
* Conferenceperenlaan
* Doyenneperenlaan
* Juttepeerenlaan
* Madameperenlaan
* Mostperenlaan
* Pastoraleperenlaan
* Presidentperenlaan
* Professeurperenlaan
* Souvenirperenlaan
* Trevouxperenlaan
* Triumphperenlaan
* Williamsperenlaan

:facepalm:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7884
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Jackbauer1350 » vr 29 apr 2016, 23:26

Is er ook een Muilperenlaan en Appelsenperenhof? :lol:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Rene » vr 29 apr 2016, 23:32

Zoetermeer heeft eind jaren '80 ook straatnamen geïntroduceerd waarop je compleet kleurenblind kunt rijden:

* Wit-geellaan
* Geel-groenlaan
* Groen-blauwlaan
* Blauw-roodlaan

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7884
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Jackbauer1350 » vr 29 apr 2016, 23:35

:rofl2:

Ik vind de straatnamen in het zuidelijke deel van Houten wel grappig. Toegangswegen van wijken vanaf de ringweg heten bijvoorbeeld Het Meer of Het Mos. De straatjes in de betreffende wijk eindigen dan allemaal met "meer" of "mos".

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door RSK » za 30 apr 2016, 8:26

Rene schreef:*** Lijst met peerstraatnamen ***
Jackbauer1350 schreef:Is er ook een Muilperenlaan en Appelsenperenhof? :lol:
Als ze nog een locatie voor een camping zoeken, kunnen ze een Kampeerveld aanwijzen. ;)
Rene schreef:Zoetermeer heeft eind jaren '80 ook straatnamen geïntroduceerd waarop je compleet kleurenblind kunt rijden:

* Wit-geellaan
* Geel-groenlaan
* Groen-blauwlaan
* Blauw-roodlaan
Dan denk ik gelijk aan (een in recordtempo uitgesproken) 'wit-oranje-oranje-wit-groen-blauw-wit-blauw-groen-wit-bruin-bruin'.

Soms vraag je inderdaad af waar het verstand van zo'n commissie zit. Bij ons op het dorp vraag ik me bij de nieuwbouwwijken ook steeds meer af hoe ze het bedacht krijgen, maar dan kun je nog denken 'vooruit'. Als ik echter een Almere zie met een Mickey Mousestraat...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Palance » za 30 apr 2016, 9:16

Een Mickey Mousestraat is anders stukken creatiever, toegankelijker en herkenbaarder dan zo'n Kutmetperensteeg.

Ikk heb zulke commissies altijd het beeld van mannetjes die niks te doenhebnen, dit soort onzin verzinnen en dan trots zijn omdat zij een stempel op de plaats hebben gedrukt met onmogelijke straatnamen die tot in de eeuwigheid blijven bestaan. Een soort territorriumdrift dus: "Dit heb ik bedacht". Of zoiets handig of gewenst is, dat boeit men niet zo.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Chris » za 30 apr 2016, 9:18

Volgens mij is dit ook iets wat bijna alleen maar in Nederland voorkomt.

Ze slaan gewoon een encyclopedie open en vernoemen straten naar alle perensoorten.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Willem » za 30 apr 2016, 10:44

Nu heeft Nederland heel veel straten en zijn in sommige plaatsen de klassieke namen (geschiedenis, koninklijk huis, dieren of planten) op. Dan moet je iets anders verzinnen. Waarschijnlijk heeft op die plek in de Leidsche Rijn vroeger een perenboomgaard gestaan, waardoor de commissie op het idee kwam om alle straten daar naar perenrassen te noemen. Alleen is het resultaat misschien wat minder duidelijk.
Het is nog niet zo erg dat mensen aan de Hopjesvla of in de Theestoof wonen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Coen Tunnel » za 30 apr 2016, 10:55

Rene schreef:Zoetermeer heeft eind jaren '80 ook straatnamen geïntroduceerd waarop je compleet kleurenblind kunt rijden:

* Wit-geellaan
* Geel-groenlaan
* Groen-blauwlaan
* Blauw-roodlaan
En in plaats van de peren in Leidsche Rijn hebben ze daar ook een wijk met appels. Daar zijn dus mensen die aan de Granny Smithhof wonen. Of de Golden Delicioushof.

In Tiel heb je ook een wijk met appel- en perennamen als straatnamen, alleen hebben die verder geen toevoegsel. Dus daar heb je straatnamen als Elstar en James Grieve.
RSK schreef:Als ik echter een Almere zie met een Mickey Mousestraat...
Daar is een hele buurt met allemaal DIsneystraatnamen, o.a. een Goofystraat, Willie Wortelstraat, Lampjestraat, Gijs Gansstraat en Katrien Duckstraat.

Ook andere stripfiguren zijn in die wijk vernoemd, met o.a. een Obelixstraat, Familie Doorzonstraat, Eucalyptastraat, Paulus de Boskabouterhof, Tante Pollewopstraat, Catootjepad, Kapitein Robstraat, Suskeplantsoen en Tom Poesstraat.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Palance » za 30 apr 2016, 11:19

Ieder land zijn eigen gebrek.

Na de oorlog in Kroatië zijn nogal wat straten hernoemd in verwijzingen naar die oorlog. Dan krijg je lange namen die je niet eens meer fatsoenlijk op een enveloppe kunt schrijven. Zoals in Šibenik: Trg palih branitelja Domovinskog rata (Plein van de gevallen verdedigers van de Vaderlandse oorlog), Ulica 113. Šibenske Brigade HV-a (Straat van de 113e Šibenikse brigade van het Kroatische leger). Ook leuk om te onthouden :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Kaaiman » za 30 apr 2016, 11:27

Vlak voor en na de oorlog werden veel straten vernoemd naar leden van het Koninklijk Huis. Iets later waren andere (lokale) beroemdheden aan de beurt, zoals staatslieden, zeehelden, burgemeesters en wethouders, dichters, enz., om het nationale gevoel te versterken.

Vanaf grofweg de jaren '70 is men grootschalig afgestapt van straatnamen vernoemd naar mensen en is men veelal overgestapt op dingen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door boe! » za 30 apr 2016, 12:31

In mijn wijk hadden alle projecten een vlindernaam en waar kiest de straatnamencommissie vervolgens voor: bekende Leusdenaren uit het verleden. Mijn persoonlijke parkeerplaats heeft nu het huisnummer van de vlindernaam en dat is een heel ander nummer dan mijn huidige huisnummer.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7884
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Jackbauer1350 » za 30 apr 2016, 12:37

In Nederland komen ook best lange straatnamen voor zoals Weg der Verenigde Naties.
Of wegen naar politici of andere mensen met staat van dienst vernoemen zoals de Ir. Mr. Dr. van Waterschoot van der Grachtstraat in Heerlen en Wethouder Fierman Eduard Meerburg senior kade in Katwijk.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Willem » za 30 apr 2016, 15:18

Kaaiman schreef: Vanaf grofweg de jaren '70 is men grootschalig afgestapt van straatnamen vernoemd naar mensen en is men veelal overgestapt op dingen.
Ergens in die jaren is het nog kort in de mode geweest om straten maar gewoon nummers te geven, waarbij de wijknaam tegelijk de straatnaam is. Een voorbeeld is Graan voor Visch in Hoofddorp. Daarnaast zie je dat soort wijken veel in Lelystad en Nijmegen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Ds79m » za 30 apr 2016, 15:58

^^ Dat lijkt me typisch iets wat tegenwoordig op formulieren op websites tot problemen leidt.

Overigens geef ik er zelf de voorkeur aan om straten gewoon naar neutrale zaken te noemen, zoals plaatsnamen, dierennamen, voorwerpen, hemellichamen, enz. Daarmee kan je in theorie ver genoeg vooruit om het hele land van unieke straatnamen te voorzien.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door RSK » za 30 apr 2016, 16:18

Gisteren was ik in Nijmegen in de wijk Zwanenveld. Daar is inderdaad alles Zwanenveld, het volgnummer doet de rest. In theorie kun je dan wel spaarzaam omgaan met je postcodes, normaal is namelijk de combinatie postcode en cijfer uniek.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Snelwegfreak » za 30 apr 2016, 16:22

^^ In mijn geboortedorp is dat ook zo. De wijk als straatnaam en dan volgnummer voor elke woning. Krijg je dus Malzwin 2402, Middelzand 4522, enzovoorts. Wel met een postcode er nog achter overigens, 1788JJ bijvoorbeeld.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door keokiracer » za 30 apr 2016, 16:28

Chris schreef:Ze slaan gewoon een encyclopedie open en vernoemen straten naar alle perensoorten.
Ik moest meteen hier aan denken :mrgreen:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Palance » za 30 apr 2016, 17:03

Ottoland kent een A en een B. Lekker kort, maar het schijnt ook wel eens mis te gaan bij sommige webformulieren, blijkbaar zit er een controle op en worden zulke korte straatnamen gezien als een poging om een fake-adres in te voeren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Via » za 30 apr 2016, 18:13

In Tilburg-Reeshof heeft men ook best een sterk systeem als je het mij vraagt, daar zijn alle straten vernoemd naar plaatsnamen in Nederland. En dan ook op een dergelijke manier geclusterd dat je de B-buurt, V-buurt etc. hebt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door RSK » za 30 apr 2016, 18:36

En nog ruimte genoeg voor uitbreiding. Ik mis bijvoorbeeld de Almere-Buiten-Weststraat. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Pino » za 30 apr 2016, 18:36

^^ Buurten met letters: dat doet lekker aan de Bijlmer denken ;)

Straten noemen naar Nederlandse plaatsen, streken en wateren heeft inderdaad wel iets fijn neutraals. Zie je in buitenlanden ook veel meer, al heb ik het idee dat het in Nederland wel een beetje aan het terugkomen is. Ik geef het de beleidsmakers in Almere te doen met de hoeveelheid straten die ze daar in de tijd van een naam hebben moeten voorzien, maar veel werk uit de jaren '70 en '80 is achteraf bezien gewoon redelijk brak. Youp van 't Hek heeft een tijdje gehad dat hij schreef over (mensen wonend aan) straten als Zwenkgras, Trilgras en andere grassen. Dan wist je meteen over wat voor soort wijk je het had.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Ds79m » za 30 apr 2016, 18:54

Via schreef:In Tilburg-Reeshof heeft men ook best een sterk systeem als je het mij vraagt, daar zijn alle straten vernoemd naar plaatsnamen in Nederland. En dan ook op een dergelijke manier geclusterd dat je de B-buurt, V-buurt etc. hebt.
Dat is een goed systeem, zoals het eigenlijk overal zou moeten zijn. Het zijn neutrale namen, waar weinig over te discussiëren valt, in tegenstelling tot een Karel Lotsyweg of sommige zeehelden. Elke straat heeft zijn eigen naam, in plaats van zo'n wirwar aan straten die allemaal 'de Boogschutter' vormen, en waar huisnummers soms lastig te vinden zijn. Het zijn ook normale namen, met telkens gewoon XXX-straat, en geen Burgemeester Van Nispen tot Sevenaerstraat, Dr.H.B.Wiardi Beckmanplein of Griend 41. En ten slotte, en dat is een persoonlijke allergie, ben ik blij met de toevoeging -straat aan het einde. Ik zou nooit willen wonen in de Pijl, de Stuurboord, de Mahonie of de inderdaad favoriete Zwenkgras.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7884
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Jackbauer1350 » za 30 apr 2016, 19:25

Hier een site met wat aparte straatnamen: http://www.upcoming.nl/zwoebe/638/de-15 ... -nederland

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Rene » za 30 apr 2016, 23:00

Ik ben in Maarssenbroek opgegroeid. Ook daar een situatie met buurten die één naam hebben en waar de huisnummers per buurt hoog oplopen.

De toekenning van die buurtnamen was best systematisch bedacht, maar ik vraag me af of velen dat begrijpen.

Uitgaande van de verbindingsweg zijn er 4 wegen die gezamenlijk de rondweg door Maarssenbroek vormen: de Floraweg, Vogelweg, Safariweg en Ruimteweg.
Langs de Floraweg hebben de buurten een floranaam, en eindigen op -stede;
Langs de Vogelweg hebben de buurten een vogelnaam, en eindigen op -kamp;
Langs de Safariweg hebben de buurten een naam van een safaridier, en eindigen op -spoor;
Langs de Ruimteweg hebben de buurten de naam van een ruimte-element, en eindigen op -baan.

Vanaf de Verbindingsweg is de volgordelijkeid alfabetisch.
Dus:
Bloemstede - Boomstede
Duivenkamp - Fazantenkamp - Pauwenkamp - Reigerskamp - Spechtenkamp - Valkenkamp - Zwanenkamp
Antilopespoor - Bisonspoor - Kamelenspoor - Zebraspoor
Planetenbaan - Sterrebaan - Zonnebaan

Overigens is de Verbindingsweg vrij recent door zo'n gemeentelijke commissie omgedoopt in "Burgemeester Waverijnweg".
Iets waar uiteraard niemand op zat te wachten. Zelfs Google heeft het nog niet verwerkt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door RSK » vr 06 mei 2016, 8:56

Over maffe straatnamen gesproken. Ik kom net op mijn werk 'Papland' tegen. :nuts:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Alfa » vr 06 mei 2016, 20:55

Chris schreef:Volgens mij is dit ook iets wat bijna alleen maar in Nederland voorkomt.

Ze slaan gewoon een encyclopedie open en vernoemen straten naar alle perensoorten.
Het is eigen aan nieuwbouwwijken. Ook in Vlaanderen zie je dat ze bij verkavelingen de straten een thema geven. Zo was er in Eeklo een nieuwe wijk met allemaal straten genoemd naar grassoorten: Helmgrasstraat, Rietstraat, ... Of in mijn eigen dorp een drietal straten die naar speculoos verwijzen.

Het is nu eenmaal moeilijk met iets te komen zonder naar personen terug te vallen. Dergelijke nieuwe straten missen het natuurlijke ontstaan dat echte straten hebben en hebben dus ook niet zo'n vanzelfsprekende naam (zoals Kerkstraat omdat er een kerk is, Stationsstraat omdat er een station is) gekregen zoals natuurlijk of eeuwenoude straten. Dat is eigen aan het beestje.

Waar ik echter een gruwelijke hekel aan heb zijn namen die expres bedacht zijn om er 'uit te springen'. Een voorbeeld is die Victory Boogie Woogietunnel.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Palance » vr 06 mei 2016, 21:17

Of de Rotterdamse Laan van Magisch Realisme.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Wesso » vr 06 mei 2016, 22:40

Toen ik hier ging wonen, viel me op dat de straten typische lokale achternamen in zich hadden. Op zich wel aardig om Van Hardeveld, Van de Bovenkamp of Van Beek tegen te komen in het Veense. Toen ik de bordjes beter bekeek bleken het oorlogsslachtoffers te zijn. Met dank aan de historische kring zullen we maar zeggen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stedelijke straatnaamcommissies

Bericht door Coen Tunnel » vr 06 mei 2016, 23:28

In Capelle aan den IJssel heb je de Flatusstraat. Daar moet je niet vol gas rijden. :lol:

Plaats reactie