Noord. rondweg Houten: groene golf en dimbare verlichting

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Noord. rondweg Houten: groene golf en dimbare verlichting

Bericht door Rene » di 08 nov 2005, 22:18

Cobouw (8-11-2005) schreef: Rondweg Houten verlicht naar behoefte

De 7,5 kilometer lange Noordelijke Rondweg in Houten is komende week weer volledig in gebruik. Na 25 jaar was de weg hard toe aan vernieuwing. De Rondweg werd voorzien van nieuw asfalt, reflecterende belijning, led-verlichting en ‘slimme’ verkeerslichten.

Hoofddoel voor de gemeente Houten was een betere doorstroming en een grotere verkeersveiligheid op een zo milieuvriendelijk mogelijke wijze. De weg met tien wijkaansluitingen wordt vooral ’s nachts weinig gebruikt waardoor volledige verlichting op dat tijdstip overbodig is.
Het verkeersregeltechnische ontwerp van Vialis voorziet in een groene golf (70 kilometer) op basis van de meest recente input. Door alle tien verkeersregelinstallaties (VRI’s) onderling te koppelen moet een betere doorstroming ontstaan. De verkeersintensiteit wordt gemeten door detectielussen in de weg. Volgend jaar wordt een eerste stap gezet om de doorstroming op het meest actuele verkeersaanbod af te stemmen.

Voorschakelapparatuur
De reconstructie bevat een scala van technische snufjes. Het unieke in Houten zit hem vooral in de koppeling van de VRI’s en openbare verlichting. De weg is voorzien van het dynamische verlichtingssysteem Induxi.
Zo zijn alle lichtmasten voorzien van voorschakelapparatuur die zijn aangesloten op drie centrale stuurunits. Dit besturingssysteem is een ontwikkeling van het Franse Sogexi en is een half jaar geleden gelanceerd. In Houten beleeft het zijn Nederlandse primeur. “Dit is het eerste besturingssysteem met een scala van variabelen,” aldus Henk Graafmans van importeur Elspec. “De verlichting kan dimmen, reageert op de verkeersintensiteit en is instelbaar al naar gelang de locatie van de lichtmast.”
In Houten zijn de ruim tweehonderd lantaarns uitgerust met een 100 watt lamp. Daarbij worden drie categorieën lichtmasten onderscheiden die per tijdvak verschillende dimwaardes hebben; op locaties met veel verkeer is veel licht, bij weinig verkeer is er weinig licht. Het innovatieve systeem is aangepast aan de eisen van de gemeente. “De zogeheten Tegis-unit stuurt de lichtmasten niet alleen individueel aan maar is ook instelbaar op verschillende tijdvakken met verschillende dimwaardes.”
Graafmans spreekt van een milieuvriendelijk en duurzaam systeem. “De voorschakelapparatuur waarvan een deel in de lichtmast zelf en een deel in de armatuur is opgenomen, verbruikt slechts 5 watt. Door de verschillende dimwaardes wordt het stroomverbruik beperkt tot maximaal 50 procent voor de kruisingen en 30 procent voor de wegvakken. Hierdoor bespaar je fors op energie. Daarnaast is dit systeem kostenbesparend omdat de levensduur van de lampen met de helft wordt verlengd.”

Afwatering
Evenals bij de verkeerslichten is bij de wegverlichting in de as van de weg gebruik gemaakt van led-technologie, wat de Rondweg een duurzaam veilige weg maakt.
Alle voedings- en signaleringskabels zijn veilig weggestopt in de onderlaag. De kabels bevinden zich circa 5 centimeter onder het asfalt. De verlichtingselementen zelf worden op de deklaag aangebracht en maken de weg onderhoudsarm. Ten behoeve van de led-wegverlichting heeft hoofdaannemer KWS Utrecht op de middenas 13 x 65 millimeter grote sleuven gefreesd. De relatief dunne deklaag van 20 millimeter steenmastiekasfalt 0/6 millimeter is hier overheen aangebracht, dit is vergelijkbaar met hoogpolig tapijt.
De milieuvriendelijke verlichting komt ook de veiligheid ten goede. In de middenas van de weg bevinden zich om de 30 tot 40 meter zogeheten SmartStuds. Dit zijn ronde, 21 millimeter hoge op het wegdek geplakte verlichtingselementen met een diameter van 110 millimeter die worden verzonken in de toplaag. De SmartStuds geven een goede weggeleiding in het bochtige wegtracé. Deze verkeersgeleiders bewijzen tot nog toe in het buitenland hun dienst in tunnels. Ook de koppen van de vluchtheuvels zijn voorzien van led-verlichting.
Aan de zijkanten is de weg uitgerust met een reflecterende lijnmarkering. De witte streep heeft een geprofileerd reliëf. Dit nieuwe product van 3M, Stamark, heeft optimale reflectie en goede afwatering. Het regenwater stroomt tussen de verhoogde delen door waardoor de reflectie in stand blijft.

Onderhoud
Alle technische hoogstandjes maken de verlichting ongeveer 40 procent duurder wat op termijn moet worden terugverdiend. Zo is door deze integrale aanpak groot onderhoud de eerste tien jaar niet aan de orde.
Mankementen zijn snel te signaleren en kunnen plaatsvinden zonder veel overlast voor de gebruikers. Wethouder Lubberdink, wethouder Ruimtelijke Ordening en Verkeer spreekt van “een innovatief project met een hip resultaat dat bij Houten past”. De nieuwste technieken krijgen wellicht in Houten een vervolg. “Dit is een mooie opstap om de Rondweg richting de A12 op dezelfde wijze uit te voeren.”
Lijkt me een hele goede ontwikkeling.

Alleen vrees ik voor de markering (Duurzaam Veilig) :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 08 nov 2005, 22:23

Klinkt erg goed, ben benieuwd hoe het eruit ziet!

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 09 nov 2005, 9:19

Klinkt allemaal erg goed, eindelijk hebben ze door dat rotondes niet altijd nodig zijn, maar ook een groene golf goed is voor de doorstroming. Ik vrees ook voor de markering, maar Frits kennende denk ik dat we binnenkort wel foto's kunnen verwachten. ;)

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 09 nov 2005, 9:59

Ik heb er toevallig zaterdag gereden. Het ziet er allemaal heel netjes uit. Er zijn een paar minpuntjes:
- De rijstroken zijn smaller dan voorheen
- De groene golf is volgens het bericht afgestemd op 70km/h, maar de Vmax is overal 50 geworden (misschien tijdelijk, maar toch)
- De kantstrepen zijn, zoals René al vreesde, onderbroken. Ik dacht dat dit aangaf dat er 80 gereden mag worden, maar dat mag hier zeker niet

Verder zijn de LED-jes in de wegas erg mooi en ook het 's nachts gedimde licht rijdt erg prettig.
Rainier

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 10 nov 2005, 18:01

De werkzaamheden zijn bijna afgerond. Opvallend is dat er op veel kruispunten VRI's zijn gekomen. Overigens een goede zaak, want het was moeilijk om uit een wijk de rondweg op te komen. Zeer opvallend zijn de blauwe lichtjes tussen de middenstrepen. Ze zijn heel fel. Ook zijn er de eerste ongelukken geweest. De middenstrepen lopen n.l. over in de vluchtheuvels waardoor de weg er bij de vluchtheuvels smal uit ziet. Helaas is Houten ook niet ontkomen aan de onderbroken kantmarkering. Ik heb daarover al een keer bericht. (Een mevrouw dacht tijdens een regenbui dat ze op de verkeerde weghelft reed en ging zo over de onderbroken kantmarkering het gras in en kwam tegen een boom tot stilstand.) De maximumsnelheid is verlaagd naar 50. Van een groene golf is (nog?) geen sprake.

Ik zal er binnenkort foto's van maken.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 13 nov 2005, 15:58

Hier wat foto's van de vernieuwde rondweg in Houten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hieronder: splinternieuw wegdek met een verkeerde markering die al weer weggehaald is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 13 nov 2005, 16:11

Zonder die DV-troep had het er fraaier uitgezien. ;)

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 13 nov 2005, 18:01

Begrijp ik het goed? De markering is DV en de Vmax is verlaagd van 70 naar 50?
Donateur Vereniging Wegenforum

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 13 nov 2005, 18:03

Hajo, dat klopt. En nu gaat het gerucht dat er een groene golf komt bij 70 km/uur. Nieuw is ook dat in de ochtendspits kunstmatig files worden gecreëerd richting Utrecht door de verkeerslichten maar 5 seconden groen te geven. Het resultaat is natuurlijk een lange rij auto's.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 13 nov 2005, 18:07

Frits schreef:En nu gaat het gerucht dat er een groene golf komt bij 70 km/uur.
Ik betwijfel of dat gaat gebeuren.
Frits schreef:Nieuw is ook dat in de ochtendspits kunstmatig files worden gecreëerd richting Utrecht door de verkeerslichten maar 5 seconden groen te geven. Het resultaat is natuurlijk een lange rij auto's.
Goed voor de luchtkwaliteit... :roll: Misschien wegens dosering van het verkeer naar de A27?
Donateur Vereniging Wegenforum

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 13 nov 2005, 18:34

Ik zal kijken of ik er morgenvroeg even een filmpje van kan maken.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 13 nov 2005, 19:19

Die onderbroken kantmarkering blijft toch iets belachelijks. Op de Franse snelwegen komt het mij wel natuurlijk over, maar hier vind ik het verwarrend. Geen wonder dat die vrouw tegen de boom rijdt.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 13 nov 2005, 19:38

Dat ongeluk is gebeurd in de bocht op foto 4 maar dan in de andere richting.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 13 nov 2005, 20:01

Al die busbanenhandel maakt het er allemaal ook niet helderder op.
Waarom eigenlijk al dat busbanen-gezwam ? Houten heeft toch een prima railverbinding met Utrecht ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 13 nov 2005, 20:10

De trein komt hier 4x per uur langs, dus die verbinding is goed. Er zijn hier inderdaad nogal wat busbanen.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 13 nov 2005, 20:28

Vaag die markering en 50km/h... ook een leuk nieuw symbool en de oude pijlen/lettertype.

Dat bordje op die eerste foto: is het de bedoeling dat daar fietsers overstappen op de auto??

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 13 nov 2005, 20:40

Wicher schreef:Die onderbroken kantmarkering blijft toch iets belachelijks. Op de Franse snelwegen komt het mij wel natuurlijk over, maar hier vind ik het verwarrend. Geen wonder dat die vrouw tegen de boom rijdt.
Heb jij dat nou ook? Op een snelweg gaan die langgerekte strepen nog wel ja, maar al die korte zooi aan de buitenkant is niet helder.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 13 nov 2005, 20:42

René schreef:Al die busbanenhandel maakt het er allemaal ook niet helderder op.
Waarom eigenlijk al dat busbanen-gezwam ? Houten heeft toch een prima railverbinding met Utrecht ?
De treinverbinding is inderdaad prima, maar heeft ontegenzeggelijk ook wat minpuntjes:
- er is maar 1 echt station, voor de meeste inwoners niet op loopafstand
- er is eigenlijk alleen met Utrecht Centraal een goede treinverbinding.
Ofwel: de bus kan zeker wel nuttig zijn om bijv. de randen van Houten met Utrecht-Zuid e.v. te verbinden.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 13 nov 2005, 21:18

Ja Vanuit Houten-Zuid doe je zeg maar net zolang over om per OV te Utrecht Centraal te komen als vanuit Tiel/ 's-Hertogenbosch. :)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 14 nov 2005, 0:02

Ziet er goed uit, maar toch wat vreemde dingetjes: Zijn de uitvoegstroken niet erg kort, of komt er niet zoveel verkeer op?

En bij de laatste foto: Wat doet dat kleine stukje verdrijvingsvlak daar rechts?!?! Dat is toch gewoon weggegooid geld, dat is binnen de kortste keren eraf gereden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 14 nov 2005, 0:18

Als ik de foto goed bekijk is dat verdrijvingsvak bedoeld als waarschuwing voor een zachte berm. Kijk bijvoorbeeld eens naar de vrachtwagensporen naast het asfalt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » ma 14 nov 2005, 8:14

Dan had een klein stukje verharding (in welke vorm dan ook) mij toch zinvoller geleken.
Rainier

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 14 nov 2005, 9:43

Vinny schreef:Als ik de foto goed bekijk is dat verdrijvingsvak bedoeld als waarschuwing voor een zachte berm. Kijk bijvoorbeeld eens naar de vrachtwagensporen naast het asfalt...
Volgens mij is het gewoon weer bedoeld om rechtdoorgaand verkeer af laten remmen voor afslaande auto's, die nu eerst moeten remmen op de hoofdrijbaan. Zucht... :roll:

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 14 nov 2005, 18:26

De uitvoegstroken zijn inderdaad extreem kort. Er zijn ook overal nu van die korte verdrijvingsvlakken.

Hier een kort filmpje van de Rondweg. Het is slechte kwaliteit, maar beter lukt helaas niet met het fototoestel.

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/temp/Rondweg.avi

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 16 nov 2005, 8:06

Leuk filmpje. Ik kom geregeld op deze rondweg. Vind het er niet slecht uit zien, als hadden de invoegstroken wel iets langer gemogen. Ook vind ik het jammer dat de rijbaan is versmald. De ledjes in de as van de weg vind ik wel top.
Rainier

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 16 nov 2005, 8:11

Die lampjes in het wegdek vind ik er wel goed uitzien, maar ligt het aan mij, of kunnen ze beter direct de verlichting van de lantaarnpalen uitzetten? Je zag er volgens mij niet veel van op de weg zelf :?

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 16 nov 2005, 19:48

Riva schreef:Leuk filmpje. Ik kom geregeld op deze rondweg. Vind het er niet slecht uit zien, als hadden de invoegstroken wel iets langer gemogen. Ook vind ik het jammer dat de rijbaan is versmald. De ledjes in de as van de weg vind ik wel top.
Kom eens langs. (Geldt overigens voor iedereen die in de buurt van Houten komt.)
Mark schreef:Die lampjes in het wegdek vind ik er wel goed uitzien, maar ligt het aan mij, of kunnen ze beter direct de verlichting van de lantaarnpalen uitzetten? Je zag er volgens mij niet veel van op de weg zelf :?
Dat kwam er op het filmpje niet goed uit, maar die verlichting door lantaarnpalen is toch wel prettig.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 16 nov 2005, 19:52

Heb voor dit- of volgend weekend eigenlijk Rotjeknor op het programma. Mark en Palance: Zoek dekking! :twisted:

Edit moderator SI: de OV discussie over Houten / Tiel is afgesplitst en nu hier te vinden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.