GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door Vahalis » do 14 sep 2017, 20:32

Wouter N14 schreef:Het is geen openluchtmuseum...
Sommigen vinden het al een soort Venetië.

https://www.parool.nl/amsterdam/-amster ... ~a4287580/

Ook is het maar de vraag of het terugdringen van de auto en het stimuleren van fietsen zo slecht is voor de economie van de binnenstad.
Winkeliers worden meestal heel chagrijnig als het stadscentrum autoluw dreigt te worden. ‘Inkomstenderving!’, is de primaire reactie. Maar wat blijkt: rustige, veilige winkelgebieden trekken juist meer klandizie.
https://www.omdenken.nl/inspiratie-en-v ... p-de-fiets
Laatst gewijzigd door Vahalis op do 14 sep 2017, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door Chris » do 14 sep 2017, 20:40

Er is nogal een verschil tussen een autovrije winkelstraat of een heel autovrij centrum / grachtengordel. Grote stadscentra waar je met de auto voor de deur kan parkeren zijn er al niet zo veel meer. Of er zijn zo weinig parkeerplaatsen dat je meestal geen plekje kan vinden.

De vraag is of deze maatregelen Amsterdam niet nog verder eenzijdig maken qua demografie. Mensen die in het centrum wonen en een auto bezitten zullen dat wel bewust doen. Als je die ook nog gaat wegjagen hou je wel een zeer eenzijdig type inwoners over. Wel ideaal om in je politieke bubble te raken overigens.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door Rein » do 14 sep 2017, 20:48

^^ En dan krijg je dus dit soort uitspraken:
Groot Wassink schreef:Het tijdperk van de auto is voorbij.
Die kerel zal wel nooit buiten zijn grachtencocon komen en geen idee hebben hoe de rest van Nederland eruit ziet en woont en werkt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » do 14 sep 2017, 21:01

Maar het is ook niet zo dat de straten in het echte centrum van Amsterdam nou zo overvol zijn. Ja, het schiet allemaal niet op, maar doorgaand verkeer is er vrijwel niet langs de grachten of op het Damrak en Rokin. Het is allemaal bestemmingsverkeer voor het centrum.
Chris schreef:De vraag is of deze maatregelen Amsterdam niet nog verder eenzijdig maken qua demografie. Mensen die in het centrum wonen en een auto bezitten zullen dat wel bewust doen. Als je die ook nog gaat wegjagen hou je wel een zeer eenzijdig type inwoners over. Wel ideaal om in je politieke bubble te raken overigens.
Het demografisch zuiveren van de grachtengordel door iedereen die GroenLinks' politieke mening niet deelt met keiharde maatregelen weg te pesten, zodat men nog meer extrem(istisch)e plannen kan doordrukken.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door Vahalis » do 14 sep 2017, 21:10

Chris schreef:Er is nogal een verschil tussen een autovrije winkelstraat of een heel autovrij centrum / grachtengordel.
Klopt, maar ik wil maar aangeven dat snel roepen dat het economische gevolgen heeft, zoals hierboven ook gebeurt, te snel door de bocht kan zijn.
Grote stadscentra waar je met de auto voor de deur kan parkeren zijn er al niet zo veel meer. Of er zijn zo weinig parkeerplaatsen dat je meestal geen plekje kan vinden.
Mijn moeder woont in de binnenstad van Utrecht. Voor de deur parkeren is een utopie, maar een plekje vinden lukt meestal wel.
De vraag is of deze maatregelen Amsterdam niet nog verder eenzijdig maken qua demografie. Mensen die in het centrum wonen en een auto bezitten zullen dat wel bewust doen. Als je die ook nog gaat wegjagen hou je wel een zeer eenzijdig type inwoners over.
Vraag is inderdaad waar bewoners hun auto moeten laten. In het programma kan ik dat nog niet terugvinden.

Van de gemeente Utrecht kan je van alles vinden. Maar, er is wel een beleid waarbij parkeren op eigen terrein wordt gestimuleerd. Je ziet dan ook bij veel nieuwbouwprojecten in of nabij het centrum dat er gekozen wordt voor ondergronds parkeren voor bewoners waardoor er minder behoefte is aan straatparkeren.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door Wouter N14 » do 14 sep 2017, 21:11

Dick Maas gaat nog gelijk krijgen :mrgreen:

Amsterdamned
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door Vahalis » do 14 sep 2017, 21:14

^^ geheel offtopic, maar de vraag is sowieso waarom iemand naar Amsterdam zou willen gaan :mrgreen:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door Kaaiman » do 14 sep 2017, 21:37

Volgens mij is dit gewoon pure onderhandelingstactiek. Zo hoog inzetten dat je uiteindelijk tegen wat concessies met de coalitiepartij(en) toch je eigenlijke, lagere streven kunt halen.

Zo van: we zetten in op 10.000 parkeerplekken schrappen, maar we vinden 3.000 ook al genoeg.
30 km/u binnen de ring is de inzet, maar als alle 70 km/u naar 50 km/u gaat, steken we de vlag al uit.
De A10 naar 50 km/u, maar als we 80 km/u (en 50 km/u op de A10-west) kunnen behalen zijn we eigenlijk ook al tevreden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door jelger » do 14 sep 2017, 22:18

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaasje
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door Klaasje » vr 15 sep 2017, 9:13

Ik zal de laatste zijn die zegt dat die voor z'n lol in de binnenstad van Amsterdam komt maar dat komt dan ook vooral door de ontzettende drukte. Er is gewoon meer ruimte nodig om de enorme stromen aan voetgangers en fietsers die er zijn voldoende ruimte te geven. Voor eigenlijk alle wegen binnen de grachtengordel geldt dat de auto daar een zeer marginale verkeersprestatie levert ten opzichte van de andere manieren van personenvervoer maar zeker net zoveel ruimte in beslag neemt als alle andere vormen van transport bij elkaar. Kortom, als je een ruimteprobleem hebt op deze locatie dan is wel duidelijk welke vervoersvorm het eerste de sjaak is.

Met die constatering in de achterzak ben je er niet want alle winkels en horeca moeten wel bevoorraad worden en dit maakt niet dat als je van buiten de stad komt uit een gebied zonder goed OV je geen recht meer hebt om de binnenstad van Amsterdam in te mogen. Daar zitten de daadwerkelijke opgaven en daar zal goed over nagedacht moeten worden. En ja, dat ontbreekt volledig in het programma van GroenLinks. Enerzijds zullen de lokale leden daar weinig benul van hebben, anderzijds moeten dit soort plannen praktisch en haalbaar worden gemaakt door de ambtenarij. Dat is nu nog niet het geval.

Voor wat betreft het parkeren lijkt het er wel op dat dit anders opgelost zal gaan worden. In ieder geval zo min mogelijk in de binnenstad en zo veel mogelijk elders waarbij de binnenstad te voet, te fiets of met het OV bereikt kan worden.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door Vahalis » vr 15 sep 2017, 9:58

^^ voor bezoekers van buiten kent Amsterdam al diverse P+R-oplossingen.

Over de distributie staat er ook iets in het concept programma.
Samen met ondernemers en distributiebedrijven ontwikkelen we een plan om
leveringen te bundelen, waarmee het vrachtverkeer wordt gehalveerd. De
gemeente zorgt voor betaalbare logistieke hubs. Na 2020 zijn de straten en laaden
losplekken van Amsterdam alleen nog beschikbaar voor deelnemers aan
gezamenlijke stadsdistributie. In 2025 is al het goederenvervoer uitstootvrij

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » vr 15 sep 2017, 10:11

^^ Ook weer allemaal waar, maar... Die mogelijkheden om buiten het centrum te parkeren bestaan al. Ze zijn (veel) goedkoper dan parkeren in de stad zelf. Waarom wordt er nog steeds zoveel in het centrum geparkeerd?

Zijn dit bijvoorbeeld langparkeerders waarvoor P+R's e.d. niet voldoen? Waar ligt dit aan?
Is het huidige OV niet voldoende geschikt om van deze parkeerplaatsen naar de eindbestemming en weer terug te reizen? Zo ja, wat zou er moeten verbeteren?
Zou je hier, aanvullend op het OV, ook meer kunnen inzetten op meer persoonlijke vormen van vervoer van en naar het centrum? Bijvoorbeeld Car2Go-achtige concepten (waarbij de auto's misschien nog kleiner kunnen) of de mogelijkheid om een elektrische fiets (met snelheidsbegrenzer ;) ) te kunnen gebruiken?
Zijn dit soort alternatieve parkeermogelijkheden wellicht toch nog te duur t.o.v. parkeren in de stad? Neemt de parkeer- en verkeersdruk in het centrum af als je parkeren in de stad (nog) duurder zou maken? En/of daarbuiten goedkoper?

Hoe zou je de bevoorrading in het centrum slimmer kunnen organiseren? Kan de distributie bijvoorbeeld meer gecombineerd plaatsvinden? Kan er gebruik gemaakt worden van kleinere en/of elektrische voertuigen? Zou het helpen om af te dwingen dat bevoorrading nog meer plaatsvindt op tijdstippen dat het minder overlast oplevert?

Ondanks dat ik een leek ben op dit gebied lijken me dit al aardig wat bruikbare vragen/ideeën om bij het vaststellen van een verkiezingsprogramma over na te denken.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door Rein » vr 15 sep 2017, 10:31

Schelpenpaadje schreef:Waarom wordt er nog steeds zoveel in het centrum geparkeerd?
Wellicht wel omdat veel mensen relatief kort in het centrum moeten zijn? In de binnenstad zitten duizenden bedrijven en veel van deze bedrijven krijgen geregeld bezoek. Zelf moet ik voor mijn werk ook geregeld het centrum in en dat is vaak voor een uurtje of anderhalf uur. Met de auto gaan is dan veruit te prefereren dan met het OV, omdat dit laatste alleen al door voor- en natransport absoluut niet concurrerend is.

Ook zijn er zat mensen die bijvoorbeeld even een uurtje naar de Bijenkorf gaan. Ze zetten de auto even in de garage naast de Bijenkorf, doen hun inkopen en zijn weer weg.

Daarbij is het ook nog eens de vraag wat Groen Links als centrum ziet. Hoort de Oosterdokskade (met die enorme parkeergarage die veel wordt gebruikt door dagjesmensen) er ook bij? En het gebied rond de Weesperstraat? Als ik naar Carré ga dan overweeg ik niet eens om met het OV te gaan. Mijn auto kan ik altijd in de buurt kwijt en de 16 euro die parkeren mij kost weegt makkelijk op tegen de kosten van OV en het feit dat ik veel sneller weer thuis ben.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door Vahalis » vr 15 sep 2017, 10:52

Schelpenpaadje schreef: Waarom wordt er nog steeds zoveel in het centrum geparkeerd?
Als ik het programma lees krijg ik het beeld dat GL meer vanuit een (gewenst) wereldbeeld het beleid wil bepalen dan op grond van een uitgebreide analyse en daarop gebaseerde maatregelen. In dat wereldbeeld is geen plaats voor auto's. Daarbij nemen ze waarschijnlijk op de koop toe dat de bedrijven waar Rein op bezoek gaat, verhuizen naar een locatie met een betere autobereikbaarheid. Idem de bezoekers die maar kort bij de Bijenkorf zijn. De Bijenkorf in Amstelveen is vast beter bereikbaar per auto.
Rein schreef:Daarbij is het ook nog eens de vraag wat Groen Links als centrum ziet.
In het programma heeft GL het over Binnenstad, zonder dat inderdaad verder te definiëren. Ze zullen wel een gebied bedoelen dat wat groter is dan het relatief kleine deel dat Wikipedia binnenstad noemt. Ik verwacht dat ze het hele stadsdeel Centrum bedoelen.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door paolie » vr 15 sep 2017, 11:07

Rein schreef:
Schelpenpaadje schreef:Waarom wordt er nog steeds zoveel in het centrum geparkeerd?
Wellicht wel omdat veel mensen relatief kort in het centrum moeten zijn? In de binnenstad zitten duizenden bedrijven en veel van deze bedrijven krijgen geregeld bezoek. Zelf moet ik voor mijn werk ook geregeld het centrum in en dat is vaak voor een uurtje of anderhalf uur. Met de auto gaan is dan veruit te prefereren dan met het OV, omdat dit laatste alleen al door voor- en natransport absoluut niet concurrerend is.

Ook zijn er zat mensen die bijvoorbeeld even een uurtje naar de Bijenkorf gaan. Ze zetten de auto even in de garage naast de Bijenkorf, doen hun inkopen en zijn weer weg.
Buiten dat: er wonen 85.000 mensen in Amsterdam Centrum. Daarvan hebben er vast ook wel een paar een auto....

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door jelger » vr 15 sep 2017, 11:32

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door RSK » vr 15 sep 2017, 11:46

paolie schreef:Buiten dat: er wonen 85.000 mensen in Amsterdam Centrum. Daarvan hebben er vast ook wel een paar een auto....
Even een rondje CBS: de meest auto-vrije wijken zitten op een gemiddelde van 0,2 auto's per huishouden. Zeg dat een huishouden 3 personen telt, dan kom je op een kleine 5700 auto's.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » vr 15 sep 2017, 11:56

Vahalis schreef:
Schelpenpaadje schreef: Waarom wordt er nog steeds zoveel in het centrum geparkeerd?
Als ik het programma lees krijg ik het beeld dat GL meer vanuit een (gewenst) wereldbeeld het beleid wil bepalen dan op grond van een uitgebreide analyse en daarop gebaseerde maatregelen. In dat wereldbeeld is geen plaats voor auto's. Daarbij nemen ze waarschijnlijk op de koop toe dat de bedrijven waar Rein op bezoek gaat, verhuizen naar een locatie met een betere autobereikbaarheid. Idem de bezoekers die maar kort bij de Bijenkorf zijn. De Bijenkorf in Amstelveen is vast beter bereikbaar per auto.
In Amsterdam valt het op zich nog mee, maar in heel veel steden is de ontwikkeling dat veel bedrijven vertrekken uit het centrum al volop gaande. Doordat speciaalzaken moeten sluiten en veel detailhandel vertrekt naar de randen van de stad worden centra langzaam compacter en het winkelaanbod schraler.

Het verslechteren van de bereikbaarheid zal die ontwikkeling alleen maar verder aanjagen.

Een centrum waar niets meer te beleven valt is misschien wel een goede manier om de opmars van Airbnb aan te pakken :rofl2:

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door paolie » vr 15 sep 2017, 12:38

RSK schreef:
paolie schreef:Buiten dat: er wonen 85.000 mensen in Amsterdam Centrum. Daarvan hebben er vast ook wel een paar een auto....
Even een rondje CBS: de meest auto-vrije wijken zitten op een gemiddelde van 0,2 auto's per huishouden. Zeg dat een huishouden 3 personen telt, dan kom je op een kleine 5700 auto's.
Zelfde rondje CBS: gemiddeld huishouden in Amsterdam Centrum 1,4 personen.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door paolie » vr 15 sep 2017, 12:45

Schelpenpaadje schreef: In Amsterdam valt het op zich nog mee, maar in heel veel steden is de ontwikkeling dat veel bedrijven vertrekken uit het centrum al volop gaande. Doordat speciaalzaken moeten sluiten en veel detailhandel vertrekt naar de randen van de stad worden centra langzaam compacter en het winkelaanbod schraler.

Het verslechteren van de bereikbaarheid zal die ontwikkeling alleen maar verder aanjagen.

Een centrum waar niets meer te beleven valt is misschien wel een goede manier om de opmars van Airbnb aan te pakken :rofl2:
Ervaringen uit het buitenland vertellen mij iets anders. Doordat de grote ketens in het buitenland vrijwel altijd in winkelmalls aan de rand van de stad zitten, zijn de huren in de centra lager, waardoor er veel kleinschalige, lokale en vaak originele detailhandel te vinden is, hetgeen de aantrekkelijkheid erg ten goede komt.

Vergelijk dat maar eens met Nederland, waar de lokale bakker, slager en schoenenzaak allang niet meer te vinden zijn in de stadscentra en iedere binnenstad dezelfde eenheidsworst biedt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door Chris » vr 15 sep 2017, 13:51

^^ Interessant punt. In kleine dorpjes in Frankrijk zie je in de hoofdstraat meer barretjes en restaurants dan in de belangrijkste winkelstraat van een middelgrote stad in Nederland.

Als ik bijvoorbeeld in Zwolle kijk dan is de autovrije winkelstraat (Diezerstraat) totaal verlaten en doods als de winkels gesloten zijn, inclusief de zondag. Die winkelstraat is ook een voetgangerszone dus er passeren ook geen fietsers. In Franse dorpjes is nog een boel levendigheid door de barretjes en restaurants, zelfs als auto's op 1 meter van de terrassen langs rijden.

Terwijl vaak wordt gezegd dat grote stadsrandwinkelcentra slecht zouden zijn voor de stadscentra.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door Davy » vr 15 sep 2017, 14:50

^^ Denk dat dit vroeger zo was, maar tegenwoordig niet meer.

Voor functionele boodschappen ga je naar de stadsrand of het shoppingcentrum wat per auto goed bereikbaar is, voor een namiddagje uit of een bezoek aan een speciaalzaak ga je de stad in. En in een stadscentrum heb ik er echt geen probleem mee dat de auto daar op de laatste plaats komt. Frankrijk is inderdaad mooi voorbeeld hoe zoiets werkt en het spreekt me erg aan.

De tijd dat stadscentra voor Koning Auto waren zijn gelukkig voorbij.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door Chris » vr 15 sep 2017, 15:17

Davy schreef:De tijd dat stadscentra voor Koning Auto waren zijn gelukkig voorbij.
Al wel meer dan 50 jaar ondertussen. De tijd dat je nog centrale stadspleinen had vol met geparkeerde auto's was in de jaren '50 toen er nog geen winkelcentra in de woonwijken waren en je dus voor werkelijk alles nog in het stadscentrum moest zijn. Vanaf de jaren '60 verdween dat in vrij hoog tempo.

De wijkwinkelcentra hebben in Nederland ook een beetje de rol gekregen die de grote hypermarchés en centres commerciales in Frankrijk en Spanje aan de stadsrand hebben gekregen. Waar je in Frankrijk in een stad met 100.000 inwoners 2 of 3 hypermarkten hebt, is het in Nederland nog wat verder gedecentraliseerd met 5-7 wijkwinkelcentra.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door Pino » vr 15 sep 2017, 16:42

^^ Hangt er vermoedelijk een beetje vanaf wat je zoekt. Supermarkt, wat slagers etc en een Kruidvat oid gaat prima op een wijkwinkelcentrum. Wijkwinkelcentra waar ook een HEMA en een schoenenwinkel zit zijn zeldzamer, en als je er een H&M bij wilt, blijven er maar weinig over. Zeker in steden tot 200.000 inwoners. Nu hebben in Frankrijk ook niet alle winkelcentra aan de stadsrand ook uitgebreide mogelijkheid om kleding te shoppen, maar de grotere plaatsen hebben er meestal wel (minstens) één.

Voor mij als inwoner van Amsterdam zijn de ruime winkelmogelijkheden op de grotere wijkwinkelcentra een reden om steeds minder naar de binnenstad te hoeven. In de tussentijd is de binnenstad sowieso steeds meer een monocultuur geworden van op toeristen gerichte middenstand, dus naar de stad gaan levert ook geen lol op. Die vind ik dan veel meer in de oude volkswijken, waar veel initiatieven zijn geweest om kleine winkeltjes de ruimte te geven. Het enige waarvoor ik nog echt in de stad kom, zijn bepaalde specialisten. Betekent ook dat, als ik dat dan doe, ik de parkeerproblematiek voor lief neem. OV is vaak zo inefficiënt (als het al in de buurt van mijn winkel komt, kost het tenminste een half uur meer om er te komen dan met de auto, en dan moet je nog terug) dat ik dan maar wat extra betaal.

Overigens denk ik door de toeristische industrie niet dat Amsterdam Centrum haar middenstand dreigt te verliezen met de GL-plannen. Het aanbod zal alleen maar verder verschralen richting Nutella-sector. Die paar goede specialisten die nog over zijn moeten zich wellicht zorgen maken cq uitkijken naar een lokatie elders in de stad. Dit is ongetwijfeld in strijd met andere programmapunten van GL, maar dat krijg je met dit soort grachtengordel-populisme. Het Franse scenario van een binnenstad die weer creatief wordt, doet zich in Amsterdam eerder in andere wijken voor.
(en overigens staan tegenover de Franse succesverhalen wel degelijk plaatsjes waar niets meer is overgebleven in het stadscentrum, naast dorpjes die helemaal geen middenstand meer hebben - dit met name in de zone dunbevolkte departementen)

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door Robbert297 » vr 15 sep 2017, 16:51

Ik wed dat deze GL'ers zelf wel vrolijk met een auto op benzine of diesel komen.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door Kaaiman » za 16 sep 2017, 8:28

^^ Dan wel met een hybride benzine-auto of een spaardiesel. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » za 16 sep 2017, 8:44

Nee joh, die rijden alleen in van die elektrische bakfietsen vol kinderen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door jelger » za 16 sep 2017, 10:06

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door Piles » za 16 sep 2017, 10:58

Ach, dat GL autoverkeer wil weren kan ik nog begrijpen (vanuit hun ideologie). Wat ik veel enger vind is dit:
Fractievoorzitter Rutger Groot Wassink, die graag wethouder wil worden en er in de Stopera bekend om staat fan te zijn van communist Karl Marx, wil verder ook armen tegemoet komen door de gemeente hun schulden te laten afkopen. Ook pleit hij voor een ’repressievrije’ bijstand. Dat betekent dat er geen verplichte tegenprestatie wordt verwacht van bijstandstrekkers.

Daarnaast moet het voor deze groep mensen gemakkelijk worden om bij te verdienen, als het aan de GroenLinksers ligt. Zwarte Piet is niet welkom in de stad en Keti Koti moet wat de partij betreft een nationale feestdag worden. Groot Wassink wil onder andere het toch al barmhartige asielbeleid van de stad veel verder verruimen, een onderwerp waarover hij met burgemeester Eberhard van der Laan regelmatig in de clinch ligt.
:shutup:

Hier moest ik dan wel om lachen: http://www.hpdetijd.nl/2017-09-15/zo-rolt-groenlinks/
Ik heb de afgelopen dagen honderden foto’s bekeken van de landdagen van GroenLinks en zag geen ene Afro-Hollander, mohammedaan of Aziaat in het publiek. Alleen maar roomblanke papkinderen die een slakkenspoor achterlieten in het kielzog van de jukbeenderen-uitgedaagde fopmessias. Een feestje van GroenLinks is blanker, witter en rozer dan de jaarlijkse braai van de Afrikaner Weerstandsbeweging

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: GroenLinks wil 10.000 parkeerplekken schrappen in Amsterdam

Bericht door Robbert297 » za 16 sep 2017, 11:03

^^ Dat soort figuren moeten ze wat mij betreft ook maar het land uit sturen... :nuts:
Слава Україні

Plaats reactie