Barendrecht: Verhoging max. snelheid naar 70 km/h

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

Barendrecht: Verhoging max. snelheid naar 70 km/h

Bericht door Palance » do 17 nov 2005, 19:29

Goed nieuws tussen alle snelheidsverlagingen van de laatste tijd: De gemeente Barendrecht heeft vorige week de Vmax op de Carnissebaan verhoogd van 50 km/h naar 70 km/h. De Carnissebaan loopt van vlakbij afrit 20 op de A29, loopt dan naar het noorden (langs de IKEA, parallel aan de A29, en buigt bij KP Vaanplein af naar links om parallel aan de A15 te lopen richting Rhoon). Volgens de gemeente werd de weg ot nu toe nog op 50 km/h gehouden omdat
a) Er veel bouwverkeer rijdt voor Carnisselande en
b) Bushaltes direcht naast de weg stonden zondat bussen op de weg moesten halteren.

Ondertussen is er steeds minder bouwverkeer op dit stuk, en zijn voor de bushalte kommen gemaakt. Reden voor de gemeente om deze weg (een stuk van ruim 6 km) een hogere max.snelheid te geven. De weg is overigens (op een klein stukje 2+2 na) 1+1, kruisingen zijn allen met rotondes.

70 is er ook veel realistischer. Een goede stap, nu kunnen meer gemeentes dit voorbeeld volgen.

(De Ring Barendrecht aan de oostzijde van de A29 had overigens al jaren een Vmax van 70 km/h)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 17 nov 2005, 19:44

Carnisselande is een nieuwe wijk? Ik zag op de A15 grote borden met Barendrecht-Carnisselande A29 oid.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 17 nov 2005, 20:09

Chrizz schreef:Carnisselande is een nieuwe wijk? Ik zag op de A15 grote borden met Barendrecht-Carnisselande A29 oid.
Klopt, Carnisselande is de Vinex-wijk van Barendrecht. Met daaraan vastgebouwd de Vinex-wijk Portland, welke tot Rhoon behoort. Deze buurt as tot 10 jaar terug weiland, maar ondertussen al bijna volgebouwd.

Overigens bedoel jij dit bord, neem ik aan:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 17 nov 2005, 20:23

Ja die :)

Afbeelding

vanaf iets ander gezicht :P

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 17 nov 2005, 20:32

Is dit de quiz? Zoek de verschillen?
1. het hectometerpaaltje :lol:

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » do 17 nov 2005, 20:36

2. Bult zand

Goed nieuws!

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 17 nov 2005, 20:40

3. Op de foto van Erwin hangt iets over de afscheiding aan de zijkant.

Fijn om eens zulk nieuws te horen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 17 nov 2005, 20:49

Op de laatste foto zie ik meer onkruid onder de barriere doorkomen :twisted:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 17 nov 2005, 21:13

4. Op mijn foto is mijn achterligger nog te zien :mrgreen:

Even een kaartje van de ge-upgrade weg (het blauwe traject)

Afbeelding

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 17 nov 2005, 21:15

Bij zuidwestenwind zal het wel stinken in die wijk, met die kadaverlucht... 8-)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 17 nov 2005, 21:20

@René: :EE:

Nog een foto van een vergelijkbaar bord, nu vanuit KP Ridderkerk (en als je goed kijkt zie je er ook eentje staan vlakbij de groene vrachtwagen)

Afbeelding

Autosnelwegen.net

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 17 nov 2005, 21:22

Psst..let op de vorm van Vaanplein op het kaartje...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 17 nov 2005, 21:28

@Mark: Ik weet 't.. zelfs de allernieuwste plattegrond van de gemeente Barendrecht die 2 weken terug door mijn brievenbus werd gekieperd bevat nog de oude configuratie. Ik heb van alle recente kaarten hoogstens een enkele keer gezien dat de nieuwe configuratie eropstaat, de rest doet het om de één of andere reden met de oude versie

Autosnelwegen.net

RW-A29
dorpsstraat

Bericht door RW-A29 » do 17 nov 2005, 22:25

Palance schreef:@René: :EE:

Nog een foto van een vergelijkbaar bord, nu vanuit KP Ridderkerk (en als je goed kijkt zie je er ook eentje staan vlakbij de groene vrachtwagen)

http://img46.imageshack.us/img46/3584/spict26951ur.jpg
Overigens vind ik het aantal borden absurd voor het aangeven van een wijk. Als we niet uitkijken wordt het hele wegennet volgepompt met dit soort verwijzingen! :cry:

Edit vinny: De foto tag in het citaat aangepast.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 17 nov 2005, 22:32

Ze vergeten ook de helft. Er moet staan:

Antwerpen - Havens
Gent
Lille (Rijsel)

Volg route:

A 29

:twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 17 nov 2005, 22:34

RW-A29 schreef:
Palance schreef:@René: :EE:

http://img46.imageshack.us/img46/3584/spict26951ur.jpg
Overigens vind ik het aantal borden absurd voor het aangeven van een wijk. Als we niet uitkijken wordt het hele wegennet volgepompt met dit soort verwijzingen! :cry:
Nou wijk, ik vind Carnisselande inmiddels al een aardig dorp geworden. Als je Portland (van Rhoon dus) bijvoegt heb je al een aardig groot dorp.

EDIT vinny: Fototags in citaat veranderd.

hneel
verkeersader

Bericht door hneel » vr 18 nov 2005, 7:06

Ik zag het laatst al dat de vmax was verhoogd naar 70.

Wat een verschil maakt het uit in welke gemeente je zit. In Rotterdam b.v. was zoiets nooit mogelijk geweest.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 18 nov 2005, 8:41

hneel schreef:In Rotterdam b.v. was zoiets nooit mogelijk geweest.
Tja, de maximumsnelheid op de Maasboulevard mag tussen de A16 en Tropicana ook wel eens omhoog naar 70. En in de Maastunnel ook wel.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 18 nov 2005, 18:18

René schreef:Tja, de maximumsnelheid op de Maasboulevard mag tussen de A16 en Tropicana ook wel eens omhoog naar 70. En in de Maastunnel ook wel.
Helemaal mee eens. Die weg is daar gewoon voor gebouwd.

In ieder geval prettig dat het realisme in Barendrecht heeft gezegevierd. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 18 nov 2005, 18:42

Dit maakt (tijdelijke) snelheidsbeperkingen en ook de opheffing daarvan een stuk geloofwaardiger. Pluim voor de gemeente! :)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 18 nov 2005, 19:43

Frits schreef:
René schreef:Tja, de maximumsnelheid op de Maasboulevard mag tussen de A16 en Tropicana ook wel eens omhoog naar 70. En in de Maastunnel ook wel.
Helemaal mee eens. Die weg is daar gewoon voor gebouwd.
De Maastunnel is nogal smal, daar verkijken vele mensen zich op. Zoals ik al ergens anders heb vermeld: Er zijn veel ernstige ongevallen gebeurd, wellicht is dat de reden geweest om de snelheid tot 50 terug te brengen en te controleren (je wilt niet weten hoe er soms geracet werd (en soms nog wordt) in die tunnel).

Maasboulevard: Zou gemakkelijk naar 70 kunnen. Toch vraag ik me af waarom Rotterdam het niet doet, Rotterdam is best wel een autovriendelijke stad: Het centrum is een voudig te bereiken, je rijdt je niet constant klem in voetgangerszones en eenrichtingswegen (die laatste zijn er wel in de buitenwijken).
Frits schreef:In ieder geval prettig dat het realisme in Barendrecht heeft gezegevierd. Goed voorbeeld doet goed volgen.
Inderdaad. het is mooi te zien hoe op een plaats de aanduiding '50' op het asfalt weg is gewerkt, maar je ziet nog steeds dat er ooit 50 moet hebben gestaan. precies daat staat langs de weg nu een bord met 70 :)

Autosnelwegen.net

hneel
verkeersader

Bericht door hneel » vr 18 nov 2005, 20:05

Palance schreef: De Maastunnel is nogal smal, daar verkijken vele mensen zich op. Zoals ik al ergens anders heb vermeld: Er zijn veel ernstige ongevallen gebeurd, wellicht is dat de reden geweest om de snelheid tot 50 terug te brengen en te controleren (je wilt niet weten hoe er soms geracet werd (en soms nog wordt) in die tunnel).
Er zijn weleens mensen geweest die niet wisten dat die weg eindigt op een rotonde en dan in volle vaart die rotonde op geknald zijn.

Op zich is dit niet uniek voor de maastunnel. Dat gebeurt soms vaker op rotondes.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 18 nov 2005, 22:02

Ik meen dat de Maasboulevard 50 km/u heeft als Vmax omdat brommers er op de rijbaan moeten rijden. Kan iemand dat verhaal bevestigen? (Ik heb dat ooit volgens mij op Radio Rijnmond gehoord...)

hneel
verkeersader

Bericht door hneel » vr 18 nov 2005, 22:50

Vinny schreef:Ik meen dat de Maasboulevard 50 km/u heeft als Vmax omdat brommers er op de rijbaan moeten rijden. Kan iemand dat verhaal bevestigen? (Ik heb dat ooit volgens mij op Radio Rijnmond gehoord...)
Vziw klopt dat niet. Als ik me goed herinner rijden die gewoon op het fietspad er naast.

Mijn vermoeden is dat Rotterdam simpelweg ooit besloten heeft dat alle wegen (muv snelwegen) maximaal 50 mogen zijn. Ongeacht wat voor weg het is of de omstandigheden op die weg.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 19 nov 2005, 17:52

Er ligt inderdaad een fietspad langs die Maasboulevard, geen (brom)fietsers op de rijbaan dus.

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 nov 2005, 11:30

Er ligt inderdaad een fietspad langs die Maasboulevard, geen (brom)fietsers op de rijbaan dus.
Op fietspaden binnen de bebouwde kom mogen meestal geen bromfietsers. Is dat bij de Maasboulevard ook zo? That's the question. ;)

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 20 nov 2005, 18:55

Kent iemand eigenlijk nog meer plaatsen in Nederland waar het afgelopen jaar de maximumsnelheid is verhoogd? Die plaatsen zul je wel met een theelichtje moeten zoeken ben ik bang.

hneel
verkeersader

Bericht door hneel » zo 20 nov 2005, 18:58

Vinny schreef:
Op fietspaden binnen de bebouwde kom mogen meestal geen bromfietsers. Is dat bij de Maasboulevard ook zo? That's the question. ;)
Ik ben een paar jaar lang bijna dagelijks over de maasboulevard gereden. En ik kan me niet herinneren dat ik daar ooit brommers op de weg heb gezien. Op geen enkele van de 2x2 hoofdverbindingen binnen rotterdam eigenlijk. Of die brommers wel op het fietspad er naast reden heb ik eigenlijk nooit zo op gelet.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 21 nov 2005, 9:33

Frits schreef:Kent iemand eigenlijk nog meer plaatsen in Nederland waar het afgelopen jaar de maximumsnelheid is verhoogd? Die plaatsen zul je wel met een theelichtje moeten zoeken ben ik bang.
In Zeeland had men het goede beleid om de erftoegangswegen alleen naar 60 te verlagen, als de gebiedsontsluitingswegen dan stroomwegen van 100 km/h zouden worden. Een aantal wegen is dus op die manier naar de 100 gegaan. Misschien dat iemand weet om welke stukken het gaat?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 21 nov 2005, 11:45

Misschien dat iemand weet om welke stukken het gaat?
Ja, dat gaat om de N 62, op die plaatsen dat deze op bestaande (dus voor de aanleg van de Westerscheldetunnel) wegen is getraceerd en de weg tussen Terneuzen en Zelzathe (uit mijn hoofd de N 253). Ik denk dat het nieuwsbericht ondertussen van de website van de provincie Zeeland is gehaald. ;)