Infrastructuur in Amsterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Rein » za 25 jan 2020, 11:36

:facepalm:

Kansloze reactie. Heb je überhaupt gelezen wat ik schreef?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door jelger » za 25 jan 2020, 11:55

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » za 25 jan 2020, 12:50

Amsterdam lijkt op dit moment gewilder dan ooit tevoren, zowel in woonruimte als in kantoorruimte. Winkelruimte vermoedelijk alleen niet door de opkomst van online winkelen. En dat alles ondanks het feit dat bewoners tegen hun vrienden moeten zeggen “als je met de auto wilt komen, kost het parkeren je wel een tientje”. En ondanks het feit dat je op kantoorlokaties van Grachtengordel tot Zuidas bij je toch al niet goedkope dienstverlener er een vergelijkbaar parkeertarief bij krijgt. En dat alles tot aan buitenwijken aan toe; want hoezeer ik wel begrip heb voor enig parkeertarief als vorm van sturing en ter voorkoming van parkeertoerisme hoeft dat allerminst in de uurtarieven die Amsterdam je oplegt. Maar goed, er kan op veel manieren een bovengrens in beeld komen, waarop Amsterdammers tegen hun politiek gaan zeggen “nu wordt het teveel; je beperkt mijn leefgenot en mijn bedrijf met de beperkingen die je nu opwerpt.”

Echt dichtgetikte GroenLinksers met alleen maar bakfiets-vrindjes in de grachtengordel zullen dat niet zo heel snel voelen (en dus ook niet roepen), maar veel links-progressieve stemmen in deze stad zijn relatief zwevend, weinig principieel en wel degelijk gevoelig voor dit soort factoren. Als je de binnenstad-frictie even weglaat, zitten er op zich geen enorme tegengestelde belangen tussen die van het Amsterdamse electoraat en degenen die met de auto naar de stad willen komen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door jelger » za 25 jan 2020, 13:19

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Vinny » za 25 jan 2020, 13:48

Amsterdam nog steeds (te) aantrekkelijk is
Amsterdam is heel aantrekkelijk voor: "cultuurverrijkers" - drugstoeristen, huisjesmelkers en ander volk van laag allooi. Zoals ik al eerder memoreerde de middenklasse is de stad uitgejaagd. Daar ben ik zelf ook een voorbeeld van; ik ga niet 5 ton investeren in een appartement ter grootte van een kippenhok en tegen mijn bezoekers uitleggen dat dat parkeren jammer is, maar dat ze hun auto natuurlijk prima in Lelystad of Hoorn kunnen neerzetten met de geel/blauwe rups hun reis moeten voortzetten. Waar ik nu woon kun je wel gratis parkeren. Het openbaar vervoer is er inderdaad wel slechter. Zelfs als het gratis is kan ik niet met de bus het dorp uit. Er rijdt namelijk geen bus op zaterdag :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door jelger » za 25 jan 2020, 14:29

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Vinny » za 25 jan 2020, 14:31

Jij komt ook niet uit Friesland, mijn ouders wonen in Aalsmeer. Voor hen geldt natuurlijk wel dat ze beter hun auto in Amstelveen kunnen neerzetten. Duh... :P
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » za 25 jan 2020, 15:18

P+R Noord of Zeeburg. Niet voor niets zo gewild dat ze grote delen van het weekend vol staan, maar daar wil het college dan ook iets aan doen.

Denken dat dat college in het zadel wordt gehouden door de schimmige sector vind ik verder vrij bizar. Amsterdam binnen de A10 wordt, naast studenten en starters op kamers, hoofdzakelijk bevolkt door een bovenkant middenklasse die (tweeverdienend) nog net de woonlasten kunnen neerleggen voor een krappe woning die daarentegen wel grootsteedse geneugten biedt: de adviseurs (advocaten, accountants, consultants), de creatieve sector, ondernemers etc. Het is de onderkant middenklasse die zich geen woning in de stad meer kan veroorloven, ook omdat ze teveel verdienen voor sociale woningbouw. Naast een groep wat rijkere middenklasse die kinderen krijgt en op dan besluit toch voor ruimte te kiezen. Hoewel er best ook blijft hangen, met kinderen op een postzegel; wie daarin blijft hangen, is ook bijna vanzelf wel van de wat progressievere gedachten, waarmee het politieke landschap van de stad na de implosie van de PvdA wel zo’n beetje verklaard is.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door CasablancaMarocco » za 25 jan 2020, 22:08

Parkeren in Berlijn is vele male goedkoper, Nederland is met alles gewoon anti auto.

Dure benzine, hoge wegenbelasting, absurde BPM tarieven, hoge parkeertarieven, hoge boetes, straks overal max 100.. etc.. B(

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Attietattie » za 25 jan 2020, 22:54

Robbert297 schreef: za 25 jan 2020, 10:17Als je als Verkeerskundige in opleiding deze "redenering" behoudt, dan kom je na je afstuderen niet ver in deze functie. Dit is namelijk echt een zeer scheve redenering.
Ik denk dat jij niet scherp hebt wat er allemaal voor banen te vervullen zijn als verkeerskundige. Er is meer dan alleen de ambtenaar op het gemeentehuis.
Vinny schreef: za 25 jan 2020, 13:48 Amsterdam is heel aantrekkelijk voor: "cultuurverrijkers" - drugstoeristen, huisjesmelkers en ander volk van laag allooi. Zoals ik al eerder memoreerde de middenklasse is de stad uitgejaagd.
Vreemd dat ik er dan toch maar zat uit de middenklasse ken die er wonen en niet weg willen omdat ze het naar eigen zeggen heerlijk vinden om er te wonen. Ik ken eigenlijk vrijwel alleen mensen die er weg gaan omdat ze een huis willen, in plaats van een flatje of benedenwoning.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Durashift » za 25 jan 2020, 22:57

Jeff schreef: za 25 jan 2020, 1:59 Utrecht is letterlijk de enige grote stad in de BeNe die 24h parkeren en OV faciliteerd voor een fatsoenlijk bedrag van 5 euro.

Zouden de andere steden een voorbeeld aan moeten nemen ;)
Mijn reactie sloeg op het 'deur tot deur' binnen de stad rijden, wat Sven benoemde. Bij een P+R parkeren en dan verder met OV is niet altijd sneller en niet altijd tot de deur, volgens mij. ;)

Overigens, in A'dam kán het voor ongeveer hetzelfde bedrag (1 euro 50 meer).. Niet voor 10 uur parkeren en hopelijk is er dan nog een plek vrij. ;)

https://www.parkeren-amsterdam.com/pr-olympisch-stadion

Attietattie schreef:(..)Maak OV gratis! Voor iedereen! Niemand krijgt meer kilometervergoeding, want je kunt met het OV. (..)
Dan moet dat OV wél overal komen .. en als de kilometervergoeding er voor (een grotere groep) werknemers aangaat.. dan ook die auto van de zaak aanpakken. Daar zitten ook een hoop 'genot' kilometers tussen. ;)

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door sven_engelen » zo 26 jan 2020, 1:11

Palance schreef: za 25 jan 2020, 9:14
sven_engelen schreef: za 25 jan 2020, 2:07 ^^ Wat je maar voorbeeldig noemt. Ik vind €5,- om een overvolle tram te pakken met de nodige stress die erbij komt teveel gevraagd.
Zitten alle trams altijd ‘overvol’ dan? Ik begrijp ook niet wat er stressvol is aan een ritje met een tram.
Ga maar eens in de avondspits met de tram of metro naar het centrum van Amsterdam. Je kan gegarandeerd staan.
Automobilistje pesten. Meer is het niet.
Palance schreef: za 25 jan 2020, 9:14 Fijn, zo’n inhoudelijk sterk argument :emo:
Kun jij er een andere conclusie aan trekken dan?
Robbert297 schreef: za 25 jan 2020, 10:17 Als je als Verkeerskundige in opleiding deze "redenering" behoudt, dan kom je na je afstuderen niet ver in deze functie. Dit is namelijk echt een zeer scheve redenering. Dat de auto leidend zou zijn stamt toch echt uit eind 20e eeuw. (...)
Hoe je het ook wendt of keert, de transitie naar autoluwe (binnen)steden is er nou eenmaal en wel met meerdere goede redenen. De auto hoort daar gewoon niet meer.
Die redenering van jou klopt van geen kant. Ten eerste kun je als verkeerskundige gewoon pro auto zijn zonder problemen, ten tweede is autobereikbaarheid nog steeds hot topic en zeker nog van de 21e eeuw. Het aantal autokilometers neemt toe en de bij de NS zit men al met de handen in het haar "what to do" met het OV dat "overvol" raakt. En dan zijn nog geen 30% van alle verplaatsingen per OV. Dat maakt de auto alleen nog maar belangrijker. Ook in de binnenstad. Ja er zijn autovrije zones in de binnensteden van Nederland maar ook daar moet je goed kunnen komen per auto.
Chris schreef: za 25 jan 2020, 10:25 Dat is een verwarring tussen ideologie met realiteit. Het is ideologie dat de auto iets van de 20e eeuw zou zijn en niet meer leidend is. (...) Maar nogmaals, niemand verplicht je om naar het centrum van Amsterdam te reizen. ;)
Men denkt helaas binnen die bubbel terwijl de realiteit anders is. Daarom zie je in steeds meer steden met vooral een links bestuur een falend mobiliteitsbeleid helaas. Utrecht en Amsterdam zijn er helaas onderdeel van.
jelger schreef: za 25 jan 2020, 11:20 Dit soort kreten helpen de discussie totaal niet.
Zelfde vraag voor jou. Kun je er een andere conclusie uit trekken?
Rein schreef: za 25 jan 2020, 11:30
Pino schreef: za 25 jan 2020, 9:48 Maar het is bovenal een Amsterdams probleem, waarvoor in 020 democratische meerderheden bestaan en daar moeten bezoekers het dan maar mee doen.
'Helaas' werkt de democratie zo dat alleen inwoners van Amsterdam voor de gemeenteraad van Amsterdam kunnen stemmen en dat die gemeenteraad besluiten kan nemen waar ook niet-Amsterdammers last van hebben, zoals betaald parkeren en het autoluw maken van wijken etc. (...) In de ochtendspits is de hoeveelheid autoverkeer de stad uit grofweg 5x zo groot als verkeer de stad in schat ik zo in.
Een stad heeft infrastructuur die van regionaal belang is maar ook nationaal en internationaal. Ik kan me dan ook ontzettend opvreten om beleidsmakers die niet denken aan bezoekers van een stad. Het zelfde aantal bezoekers met de auto blijf je hebben en je maakt dan als stad je parkeerprobleem alleen groter. Ja je hoeft niet naar Amsterdam te willen maar zo maakt een stad zich absoluut niet geliefd.
jelger schreef: za 25 jan 2020, 11:33 Ja! Laten we als heel Nederland over de gemeenteraad van alle gemeenten stemmen! 16 miljoen buitenstaanders kunnen vast 1 miljoen Amsterdammers overstemmen! Top!

Maar dan ook niet de omgekeerde consequentie vervloeken.
Kansloze opmerking Jelger... :facepalm:
Durashift schreef: za 25 jan 2020, 22:57
Jeff schreef: za 25 jan 2020, 1:59 Utrecht is letterlijk de enige grote stad in de BeNe die 24h parkeren en OV faciliteerd voor een fatsoenlijk bedrag van 5 euro.

Zouden de andere steden een voorbeeld aan moeten nemen ;)
Mijn reactie sloeg op het 'deur tot deur' binnen de stad rijden, wat Sven benoemde. Bij een P+R parkeren en dan verder met OV is niet altijd sneller en niet altijd tot de deur, volgens mij. ;)

Overigens, in A'dam kán het voor ongeveer hetzelfde bedrag (1 euro 50 meer).. Niet voor 10 uur parkeren en hopelijk is er dan nog een plek vrij. ;)

https://www.parkeren-amsterdam.com/pr-olympisch-stadion

Attietattie schreef:(..)Maak OV gratis! Voor iedereen! Niemand krijgt meer kilometervergoeding, want je kunt met het OV. (..)
Dan moet dat OV wél overal komen .. en als de kilometervergoeding er voor (een grotere groep) werknemers aangaat.. dan ook die auto van de zaak aanpakken. Daar zitten ook een hoop 'genot' kilometers tussen. ;)
Met zoiets maak je wederom geen vrienden als stad. Ik snap dat sommige maatregelen dwangmatig aangepakt moeten worden maar ik denk dat Amsterdam ontzettend veel andere prioriteiten heeft.

Al met al, Amsterdam creëert meer problemen met hun nieuwe mobiliteitsbeleid dan dat het goed doet. Het absurde parkeertarief, het weghalen van parkeerplekken, het verbannen van brandstofauto's in 2030 en een "tolheffing" voor voertuigen die tussen bepaalde tijden in de stad willen rijden. De mensen die echt in Amsterdam moeten zijn betalen gewoon en Amsterdam kan dus weer de kas spekken. Mijn redenering zal waarschijnlijk een beetje lomp overkomen en ik zal morgen het wel weer aanpassen maar mijn achterliggende gedachte is duidelijk. Kom de auto tegemoet in je mobiliteitsbeleid. Stimuleer de alternatieven maar pest de auto niet de stad uit, dan krijg je een tegenovergestelde werking.
SPOILER: TOON

Dit was mijn spreekbeurt. Zijn er nog vragen? :mrgreen:
Svenlo

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door paolie » zo 26 jan 2020, 9:37

Ik woon sinds 1995 in Amsterdam en heb de bereikbaarheid en mobiliteit in die 25 jaar alleen maar zien verbeteren. Het verkeer stroomt momenteel beter door, je kunt gemakkelijker parkeren, de infra is stukken veiliger ingericht en het ov rijdt frequenter, sneller en comfortabeler. En de kosten? Ja, die zijn hoger dan 25 jaar geleden. Maar dat geldt voor wel meer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Attietattie » zo 26 jan 2020, 11:19

sven_engelen schreef: zo 26 jan 2020, 1:11Ja je hoeft niet naar Amsterdam te willen maar zo maakt een stad zich absoluut niet geliefd.
sven_engelen schreef: zo 26 jan 2020, 1:11Met zoiets maak je wederom geen vrienden als stad.
Laat dat nou precies één van de doelen zijn...

Amsterdam probeert het toerisme te destimuleren. Als je de prognoses voor de komende 20 jaar ziet, schrik je.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 jan 2020, 11:55

sven_engelen schreef: zo 26 jan 2020, 1:11Ga maar eens in de avondspits met de tram of metro naar het centrum van Amsterdam. Je kan gegarandeerd staan.
Wie zijn dan die mensen die op de zitplaatsen zitten?
paolie schreef: zo 26 jan 2020, 9:37 Ik woon sinds 1995 in Amsterdam en heb de bereikbaarheid en mobiliteit in die 25 jaar alleen maar zien verbeteren. Het verkeer stroomt momenteel beter door, je kunt gemakkelijker parkeren, de infra is stukken veiliger ingericht en het ov rijdt frequenter, sneller en comfortabeler. En de kosten? Ja, die zijn hoger dan 25 jaar geleden. Maar dat geldt voor wel meer.
Dat ben ik wel met je eens. Veel van de huidige voorstellen vind ik wat vergaand, maar feit is wel dat je op zich best snel tot diep in het centrum kan komen. Vorige week zaterdag was ik weer eens in het centrum van Amsterdam en binnen een kwartier zat ik vanaf de A10 in de parkeergarage van De Bijenkorf, over de S112-Waterlooplein-Blauwbrug-Amstel-Muntplein-Rokin-Dam-Damrak.

Voor een rit van 6 km vanaf de snelweg naar de binnenstad van de grootste stad van Nederland is dat zo slecht nog niet.

Ik zag trouwens wel dat het aardig opschiet met de nieuwe parkeergarage Rokin, waar 290 plekken komen, waarvan 80% voor vergunninghouders en 20% voor bezoekers en bedrijven. Daar zullen begrijpelijkerwijs ook wel wat parkeerplaatsen langs de grachten voor opgeofferd worden. Kan natuurlijk wel tot meer verkeer over het Rokin leiden. Maar eerlijk is eerlijk, sinds de reconstructie met klinkertjes zien het Rokin en Damrak er ook een stuk fraaier uit dan een jaar of vijftien terug (voor het Rokin kun je natuurlijk het beste vergelijken met de situatie van voor de aanleg van de Noord-Zuidlijn begon). Het heeft veel minder de uitstraling van een verkeersriool dwars door de stad.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door mavas » zo 26 jan 2020, 12:03

De toeristen van binnen Nederland jaag je er misschien een beetje mee weg om met de auto te komen. In ieder geval Sven zul je er niet meer zien. Maar ik blijf gewoon komen voor dat exclusieve concert, een popquizmarathon, een exclusieve speciaalbierwinkel, of het avondje Carre. Maar dan alleen vooral met het ov. En dan werkt dat beleid wel, want daar gaat het om, dat de bezoeker met het OV komt in de overvolle stad ipv met de auto.

Maar die toeristen van buiten Nederland pest je echt niet weg met een streng mobiliteitsbeleid. Daar zijn andere oplossingen voor nodig, niet zoals men nu voor ogen heeft met het spreiden over de stad, maar door het aantal accommodaties drastisch in te perken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Chris » zo 26 jan 2020, 12:12

^^ Wat jij beschrijft is ook het veranderde karakter van een stadscentrum. Van retail naar 'beleving' en 'uitgaan' en horeca.

De leegstand van winkelpanden neemt momenteel weer toe. Voorheen werd dat snel opgevuld door de bestemming te wijzigen van retail naar horeca maar in veel plaatsen is die markt nu wel verzadigd, je kan maar zoveel bars, restaurants, lunchrooms en koffiezaken op een rij hebben.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 jan 2020, 12:21

mavas schreef: zo 26 jan 2020, 12:03 De toeristen van binnen Nederland jaag je er misschien een beetje mee weg om met de auto te komen. In ieder geval Sven zul je er niet meer zien. Maar ik blijf gewoon komen voor dat exclusieve concert, een popquizmarathon, een exclusieve speciaalbierwinkel, of het avondje Carre. Maar dan alleen vooral met het ov. En dan werkt dat beleid wel, want daar gaat het om, dat de bezoeker met het OV komt in de overvolle stad ipv met de auto.
Vanaf Haarlem werkt dat wel, maar als ik vanuit Zwolle met mijn vriendin kom, is het vaak praktischer en goedkoper om met de auto te komen en de parkeerkosten voor lief te nemen, dan om met twee personen per trein te reizen.
Maar die toeristen van buiten Nederland pest je echt niet weg met een streng mobiliteitsbeleid. Daar zijn andere oplossingen voor nodig, niet zoals men nu voor ogen heeft met het spreiden over de stad, maar door het aantal accommodaties drastisch in te perken.
Maar die vinden wel andere plekken. Ik moest vorig jaar voor een vroege vlucht overnachten bij Ibis Schiphol, met 644 kamers één van de grootste hotels van Nederland (het Corendon-hotel aan de andere kant van KP Badhoevedorp is nog net wat groter, maar bij Ibis heb ik dan nog niet de kamers meegeteld van Ibis Budget dat er pal tegenaan ligt). Ibis Schiphol is een groot complex met roltrappen omdat alleen liften en gewone trappen niet voldoende zijn voor zoveel gasten. Er is een gratis pendelbus naar station Schiphol. Het viel me op dat veel mensen niet eens bagage bij zich hadden; het bleek dat zo'n hotel ook simpelweg veel toeristen trekt die elke dag van het hotel met de pendelbus naar Schiphol gaan, en dan met de trein de stad in. Die toeristen blijven dus hoe dan ook wel komen, met het OV weliswaar, maar die jaag je de stad niet zomaar uit. En over het beleid van de gemeente Haarlemmermeer hebben ze in de Stopera niks te zeggen. Haarlemmermeer verdient er natuurlijk goed aan met een tarief van 6,05% toeristenbelasting.

Kortom, accomodaties inperken binnen Amsterdam zal weinig zoden aan de dijk zetten. De aantrekkingskracht van Amsterdam is zo groot (ik hoor het ook als ik met buitenlandse collega's spreek, als ze er geweest zijn vonden ze het geweldig en als ze er niet geweest zijn willen ze er heel graag naar toe) dat toeristen toch wel blijven komen.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Basjuh1981 » zo 26 jan 2020, 12:53

Durashift schreef: za 25 jan 2020, 22:57 Dan moet dat OV wél overal komen .. en als de kilometervergoeding er voor (een grotere groep) werknemers aangaat.. dan ook die auto van de zaak aanpakken. Daar zitten ook een hoop 'genot' kilometers tussen. ;)
De bijtelling wordt afgeschaft?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Attietattie » zo 26 jan 2020, 15:24

Coen Tunnel schreef: zo 26 jan 2020, 12:21Vanaf Haarlem werkt dat wel, maar als ik vanuit Zwolle met mijn vriendin kom, is het vaak praktischer en goedkoper om met de auto te komen en de parkeerkosten voor lief te nemen, dan om met twee personen per trein te reizen.
Vanuit Almere ook hoor. En ook in mijn eentje. OV kost me gewoon teveel tijd en gedoe.

Ik ga 1x per week naar de fysio in Amsterdam centrum. Ik heb het met het OV + PLEV geprobeerd, ik heb het met de auto + PLEV geprobeerd, maar er gaat niets boven de auto die je gewoon voor de deur neer kunt kwakken. Je staat er 45 minuten geparkeerd en het kost me nog geen €5. De groeten met je OV. :doei:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Basjuh1981 » zo 26 jan 2020, 15:39

^^ Daar kan geen gratis OV tegenop.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Mark » zo 26 jan 2020, 17:11

paolie schreef: zo 26 jan 2020, 9:37(...) en het ov rijdt frequenter, sneller en comfortabeler.
Grappig om te lezen want ik ervaar als buitenstaander Amsterdams OV vrij slecht (en dan met name de metro). De stations voelen gedateerd aan, punctualiteit is slecht en materieel (ook de nieuwe) kent een spartaans inrichting.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Palance » zo 26 jan 2020, 17:13

Ik vind die nieuwe voertuigen anders niet slecht: Lekker ruim en overzichtelijk, en ruimte zat door dat de banken zijwaarts tegen de wand aan zijn geplaatst.
De metrostations - behalve die van de N-Z-lijn dan, zijn inderdaad erg gedateerd. Ik neem in Amsterdam liever de tram, dan zie je tenminste nog wat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Chrysa » zo 26 jan 2020, 17:15

Dan is het in Rotterdam een stuk prettiger. Auto gratis neergooien op Capelsebrug en elke 3 minuten een metro met comfortabele stoelen die je na 10 minuten recht in het centrum afzet. Helaas is het Amsterdamse metronet niet zo uitgebreid als dat in Rotterdam, en zou een gratis P+R daar direct parkeertoerisme opleveren omdat elk station in een gebied met betaald parkeren ligt.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Attietattie » zo 26 jan 2020, 19:18

Basjuh1981 schreef: zo 26 jan 2020, 15:39 ^^ Daar kan geen gratis OV tegenop.
:EE:

Ik denk dat het OV veel interessanter is voor mensen binnen de stad. Die voornamelijk een hele dag ergens moeten parkeren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Basjuh1981 » zo 26 jan 2020, 19:25

^^ Dat is ook zo. Als ik naar de binnenstad moet (uit eten, bioscoop, enz) dan pak ik de tram. Paar minuten lopen van huis en instappen. Dan ben ik een paar euro kwijt voor een retourtje. Terwijl je met parkeren het veelvoud kwijt bent.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » zo 26 jan 2020, 19:40

Chrysa schreef: zo 26 jan 2020, 17:15 Dan is het in Rotterdam een stuk prettiger. Auto gratis neergooien op Capelsebrug en elke 3 minuten een metro met comfortabele stoelen die je na 10 minuten recht in het centrum afzet. Helaas is het Amsterdamse metronet niet zo uitgebreid als dat in Rotterdam, en zou een gratis P+R daar direct parkeertoerisme opleveren omdat elk station in een gebied met betaald parkeren ligt.
Rotterdam is uiteindelijk gewoon kleinschaliger. De plaatsen waar je naartoe zou willen voor werken, winkelen en uitgaan liggen op veel kleiner gebied en dat is inderdaad heel goed ontsloten met de metro. En door de wat kleinere toestroom valt het ook allemaal net wat beter te behappen.

In Amsterdam mis ik een oost-westlijn. Dat zou weer extra P+R-opties kunnen geven, maar uiteindelijk maakt het het ook voor veel binnen-Amsterdamse verbindingen weer wat minder snel logisch om dan toch maar de auto in te springen tegen de bekende hoge kosten. Refererend aan een opmerking van Rein in deze discussie: het is absoluut zo dat Amsterdammers nog heel vaak voor binnenstedelijke verplaatsingen de auto pakken: voor gemak, omdat het slecht weer is en omdat veel van die verplaatsingen gewoon vreselijk veel tijd kosten met OV en je met de fiets op enig moment ook wel tegen afstanden aanloopt die je niet meer eventjes fietst. In de tussentijd denk ik wel dat de Amsterdammers relatief weinig bijdragen aan de binnenstad-problematiek, omdat die op zoveel andere manieren goed bereikbaar is dan met de auto en omdat we in sterke mate gebruik maken van goede voorzieningen in de andere wijken binnen de ring. Maar die kosten wel meteen weer een eeuwigheid om met OV te bereiken...

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door de_Aristocraat » ma 27 jan 2020, 9:28

NWH schreef: vr 24 jan 2020, 10:57 Amsterdam gaat onderzoek doen naar max 30km/u in de gehele stad en zet daarnaast vol in op het opheffen van parkeerplaatsen in de stad en de uitbreiding van P+R voorzieningen aan de randen van de stad.
Zie: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1618512 ... ax-30-km-u
Waarom sluiten ze niet gewoon de binnenstad af voor alle auto's, met ontheffingen voor bewoners, bedrijfswagen die bestemmingsverkeer zijn, taxi's etc.?

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door NWH » ma 27 jan 2020, 9:39

^^
Tja, dan zal men wel gigantische P+R faciliteiten moeten aanleggen voor het gros van Nederland die toch de auto als nr. 1 vervoersmiddel gebruikt. Je moet die auto's kwijt kunnen alvorens je verder doorreist naar het gebied binnen de ring.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 jan 2020, 9:45

de_Aristocraat schreef: ma 27 jan 2020, 9:28
NWH schreef: vr 24 jan 2020, 10:57 Amsterdam gaat onderzoek doen naar max 30km/u in de gehele stad en zet daarnaast vol in op het opheffen van parkeerplaatsen in de stad en de uitbreiding van P+R voorzieningen aan de randen van de stad.
Zie: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1618512 ... ax-30-km-u
Waarom sluiten ze niet gewoon de binnenstad af voor alle auto's, met ontheffingen voor bewoners, bedrijfswagen die bestemmingsverkeer zijn, taxi's etc.?
Voor € 8,00 per uur parkeren levert meer op.

Plaats reactie