De elektrische step

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Juerd
expressweg

Re: De elektrische step

Bericht door Juerd » do 17 okt 2019, 15:51

Attietattie schreef:
do 17 okt 2019, 15:38
EUC, ofwel een Electric Unicycle.
Die zijn gaaf. Ik hoop het ooit te durven proberen :)
Attietattie schreef:
Maak je geen zorgen. De EUC is al toegestaan. :lol:
Doel je op de definitiekwestie waardoor een voertuig met minder dan 2 wielen geen motorvoertuig is?
Attietattie schreef:
Juerd schreef:
do 17 okt 2019, 15:25
Skateboards vind ik bijvoorbeeld wat enger, omdat die vele meters doorrijden als de berijder eraf valt, en omdat enige reminrichting volledig elektronisch gestuurd is.
Ik gebruik een dodemanskoord.
Ik wist niet dat die feature inmiddels bestond, maar het lijkt me een heel goede oplossing voor het probleem, als het dan maar intrinsiek veilig geïmplementeerd wordt.
Attietattie schreef:
Ik zit in meerdere gebruikersgroepen waar veiligheid veel wordt besproken. Ik ken geen voorbeeld van een op hol geslagen EUC.
Ik heb van één voorval gehoord, alweer lang geleden. Iemands kuitspier zou zijn doorgesneden door een van de aluminium voetsteuntjes. Maar een bronvermelding heb ik niet, en online heb ik er ook niets over kunnen vinden. Het zou een broodje aap kunnen zijn, maar het klínkt mij wel erg plausibel.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 17 okt 2019, 15:56

Juerd schreef:
do 17 okt 2019, 15:51
Doel je op de definitiekwestie waardoor een voertuig met minder dan 2 wielen geen motorvoertuig is?
Ja. Er is van de week iemand staandegehouden, de agent heeft beloofd het uit te zoeken. Hij kwam terug met de mededeling (per mail), dat de EUC de eerstvolgende keer in beslag zou worden genomen omdat ie keuringsplichtig zou zijn. Na uitleg van onze kant, is de agent vandaag op zijn conclusie teruggekomen.
Juerd schreef:
Attietattie schreef:
Juerd schreef:
do 17 okt 2019, 15:25
Skateboards vind ik bijvoorbeeld wat enger, omdat die vele meters doorrijden als de berijder eraf valt, en omdat enige reminrichting volledig elektronisch gestuurd is.
Ik gebruik een dodemanskoord.
Ik wist niet dat die feature inmiddels bestond, maar het lijkt me een heel goede oplossing voor het probleem, als het dan maar intrinsiek veilig geïmplementeerd wordt.
Die feature bestaat niet, die heb ik zelf toegevoegd. Ik heb zo'n koord voor een motorboot gekocht en aan de EUC en mijn lijf vastgemaakt. Vervolgens getest (door bijna op mijn muil te gaan) en ik rij nu nooit meer zonder dodemanskoord.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » do 17 okt 2019, 16:18

Km357 schreef:
do 17 okt 2019, 14:41
Cijfers zullen wel even op zich laten wachten, en daar op wachten zou ook nogal dom zijn als je nu al ziet hoe onveilig er met die dingen wordt omgegaan zeker omdat ze eigenlijk heel instabiel, moeilijk zichtbare bewegende "paaltjes" zijn, wat een overlast het geeft op het voetpad en hoe de gebruikers doen alsof geen enkele regel voor hen geldt.

Daar heb je écht geen cijfers voor nodig maar enkel ogen.
En anders doet Darwin zijn werk wel. Het is trouwens ook goed tegen de overbevolking :top:

Henriette74
zandpaadje

Bericht door Henriette74 » za 19 okt 2019, 23:22

ScooterFreak schreef:
di 15 okt 2019, 13:10
Is het niet zo dat je verzekeraar moeilijk gaat doen als jij bijvoorbeeld je enkel breekt tijdens het rijden op een niet verzekerd voertuig? Of jij nou degene bent die het veroorzaakt of niet maakt dan niet veel uit volgens mij, maar correct me if i'm wrong :)
Het gaat er in dit geval denk ik ook om welke e-step je rondrijdt. Er zijn meerdere steps die goedgekeurd zijn voor de openbare weg, zie bijvoorbeeld hier: https://elektrische-steps.com/openbare-weg/ .

Deze steps zouden allemaal een kenteken moeten kunnen krijgen en hiermee dus ook verzekerd kunnen worden. In dit geval lijkt het me dat je gedekt bent? Er zijn een paar verzekeraars die dit wel schijnen te doen: https://elektrische-steps.com/nieuws/el ... erzekeren/.

Voor onverzekerde voertuigen is dit een ander verhaal natuurlijk.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » vr 25 okt 2019, 15:43

Nu legaal in Frankrijk: https://www.ecologique-solidaire.gouv.f ... aux-engins

Samenvatting van de regels: in beginsel zoals voor fietsen, maar minimumleeftijd 12, max 1 persoon, begrenzing op max 25 km/h verplicht, helm verplicht buiten bebouwde kom. Wat mij betreft allemaal heel redelijk.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 26 mei 2020, 9:32

Best interessant om te zien: een remtest met verschillende elektrische voortbewegingstoestellen of voertuigen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Timm92
zandpaadje

Bericht door Timm92 » vr 17 jul 2020, 11:47

Attietattie schreef:
do 17 okt 2019, 15:56
Juerd schreef:
Ja. Er is van de week iemand staandegehouden, de agent heeft beloofd het uit te zoeken. Hij kwam terug met de mededeling (per mail), dat de EUC de eerstvolgende keer in beslag zou worden genomen omdat ie keuringsplichtig zou zijn. Na uitleg van onze kant, is de agent vandaag op zijn conclusie teruggekomen.
De elektrische eenwieler zoals bijvoorbeeld de Onewheel XR is een behoorlijk apart geval, het wordt inderdaad niet als motorvoertuig gezien, omdat het minder als 2 wielen heeft. Er zijn al meerdere malen Onewheel's in beslag genomen in Nederland, wanneer er bezwaar wordt gemaakt met uitleg dat het geen motorvoertuig is, omdat hij minder als twee wielen heeft wordt hij vervolgens weer terug gegeven. Maar om deze reden is het dus ook niet mogelijk om je voertuig te verzekeren aangezien hij geen twee wielen heeft.

Ook mag de politie de elektrische step of eenwieler niet zonder een waarschuwing in beslag nemen, dit staat ook op de site van de rijksoverheid. Helaas is het in het verleden ook vaak voorgekomen dat mensen zonder waarschuwing hun step of eenwieler kwijt zijn geraakt.

Het zou heel fijn zijn als Nederland zou komen met wetgeving over de LEV's aangezien dat er op het moment gewoon niet is. De minister van infrastructuur en waterstaat Cora van Nieuwenhuizen heeft 2 maanden geleden gezegd in een debat dat ze op korte termijn LEV’s wil toestaan mits het veilig kan. Helaas zal er nog wel wat tijd over heen gaan.

Voor elektrische steps zijn er op het moment helaas maar weinig met een goedkeuring. (Met het geschikt voor openbare weg filter kan je de goedgekeurde steps zien)

:!: Linkjes naar website verwijderd, dat zien we als ongewenste sluikreclame.