Lange files door nieuw verkeerslicht in Maastricht

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Lange files door nieuw verkeerslicht in Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » wo 18 jan 2006, 18:22

L1 schreef:Lange files door nieuw verkeerslicht in Maastricht

Automobilisten die van Lanaken naar Maastricht rijden, moeten de komende maanden rekening houden met files. Dat zegt wethouder John Aarts van Maastricht.

De gemeente heeft een nieuw stoplicht in gebruik genomen dat de verkeersstroom van Smeermaas naar Maastricht moet reguleren. Dat leidde vanmorgen al tot een kilometerslange file. Volgens Aarts duurt het enkele maanden voordat het nieuwe verkeerslicht goed is afgesteld.
Voor de lokaal niet bekenden:
Op de Brusselseweg is (in navolging van de Bosscherweg) een verkeerslicht geplaatst in "the middle of nowhere", met als enige doel auto's te beletten door te rijden naar Maastricht. De twee bovengenoemde wegen vormen de verbinding tussen Lanaken en Maastricht. Om de werking van het stoplicht te garanderen is er uiteraard een rood-licht-camera geplaatst. (logisch toch? als mensen het nut niet meer inzien van een verkeerslicht zullen ze het gaan negeren)

Gisteren was het dus al prijs: wachttijden tot een half uur voor beide lichten en de staart van de files reikte tot in Smeermaas. Leuk detail: ook de streekbussen van "De Lijn" staan in deze files...

Wethouder Aarts is overigens een VVD-er. Triest, want van deze partij zou je toch verwachten dat ze voor een alternatieve route zouden pleiten, voor men de bestaande verbindingen onmogelijk maakt door deze onzin...
:knetter:

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 18 jan 2006, 18:25

Dus het is eigenlijk een TDI?

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 18 jan 2006, 18:28

Je vraagt je af waarom er niet eerst beter wordt nagedacht, voordat dit soort maatregelen worden genomen.
De autogordel: een band voor het leven.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 18 jan 2006, 18:30

Nadenken? Dat meen je toch niet serieus Frits? Daar krijg je toch alleen maar koppijn van? :hamers:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 18 jan 2006, 18:32

Ik krijg vooral koppijn als ik zo'n bericht lees. ;)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 18 jan 2006, 18:39

Frits schreef:Je vraagt je af waarom er niet eerst beter wordt nagedacht, voordat dit soort maatregelen worden genomen.
Dat schiet er wel eens bij in denk ik dan. Ik zou het licht nu voorlopig op de knipperstand zetten tot een goede cyclus is gevonden.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 18 jan 2006, 18:58

Jeroen schreef:Dus het is eigenlijk een TDI?
Een toerit doseer installatie? Ja eigenlijk meer een SDI (stadstoestroom doseer installatie).

Zoals gezegd: dit is de tweede in the middle of nowhere, maar ook op andere invalswegen wordt verkeer d.m.v. een VRI bij de eerste de beste kruising gedoseerd toegelaten. Zeker op zo'n zestal invalswegen is dat al het geval. Misschien een idee om een groot bord te zetten: "Blijf weg" ? :roll:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 18 jan 2006, 19:00

Ik noem het liever een IVORS

irritant verkeersontregelsysteem.

BlaZ
stadsweg

Bericht door BlaZ » do 19 jan 2006, 1:48

Je zal elke morgen maar 20 minuten eerder op moeten staan om naar je werk te gaan.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » do 19 jan 2006, 22:01

Dat doet bijna heel Nederland al. Alleen is dat zo ingeburgerd dat bijna niemand dat nog merkt en de file gewoon als gegeven accepteert.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 02 feb 2006, 19:22

Vandaag viel me op dat men aan het verkeerslicht op de Bosscherweg, links naast de lichten, een rij lampjes heeft toegevoegd, die als een soort zandloper de tijd aangeven dat er nog gewacht moet worden. Ik had mijn fototoestel niet bij me, dus daarom maar even een schetsje:

Afbeelding

Zoiets dus ongeveer. Ik had het nog nooit eerder gezien, maar wellicht dat het elders ook al wordt toegepast?

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 02 feb 2006, 20:33

In Amsterdam is een proef bij voetgangerslichten waarin het aantal seconden wordt weergegeven totdat hij op groen gaat, maar niet volgens de 'zandloperprincipe'.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 feb 2006, 20:35

en de bekende aftellers bij fietspaden...

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 02 feb 2006, 20:36

Kom ik nu onder een steen vandaan, dat ik dit nog nooit gezien heb?

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » do 02 feb 2006, 20:56

Nee hoor, Frits. Ik heb dit ook nog nooit gezien, maar wel ooit van gehoord... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » do 02 feb 2006, 21:45

In een woord: Geweldig! :touring:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 02 feb 2006, 21:49

PW100 schreef:In een woord: Geweldig!
Als het bij (normale) verkeerslichten zou zijn geweest, was ik ook blij er mee geweest. Bij deze stoplichten zijn het echter niet seconden maar minuten (althans zo lijkt het gevoelsmatig) die je staat te verk****n zonder reden... En dan moet je wat als Gemeente Maastricht om de weggebruiker enigszins in het gareel te houden. Mooi systeem dus, maar op verkeerde plaats om verkeerde redenen.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 03 feb 2006, 9:05

Ik ken het systeem. Het wordt nu vooral toegepast bij fiets- en voetgangerslichten. Maar het is nog redelijk schaars hoor. ;)

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 03 feb 2006, 9:10

Seat Ibiza schreef:Zoiets dus ongeveer. Ik had het nog nooit eerder gezien, maar wellicht dat het elders ook al wordt toegepast?
In Seoul wordt dit bij vrij veel voetgangerslichten toegepast. Het is ook wel nodig. De voetgangerslichten staan minutenlang op rood, vervolgens maar een paar seconden op groen om vervolgens een seconde of 30 groen te knipperen. Tijdens die knippertijd telt een balk (van omlaagwijzende driehoekjes) af.
Aangezien de wegen vaak nogal breed zijn heb je zo 20 s nodig om er een over te steken, dan moet je wel een inschatting kunnen maken van hoe lang het licht nog groen is. Anders sta je midden op de weg als de auto's groen krijgen, en vluchtheuvels heb ik hiet nog nergens gezien.

Maar ze worden dus enkel toegepast om de groentijd aan te geven, en niet de roodtijd zoals in Nederland.
In Nederland wordt het gebruikt in een poging mensen over te halen niet door rood te rijden. Hier is dat niet nodig, aangezien het toch niet echt mogelijk is de overkant te bereiken. Een indicatie van de groentijd is dus echter wel noodzakelijk met het oog op de veiligheid. Overigens werkt het prima.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 04 feb 2006, 10:31

In China is het zeer gebruikelijk dat er bij verkeerslichten een klok is die de secondes aftelt. Zodra het licht groen is, telt die terug hoe lang het licht nog groen is, en begint in de laatste 5 seconden te knipperen. Zodra het licht rood is, telt die terug hoe lang de wachttijd nog is. Dit wordt gebruikt voor zowel voetgangers als de rest van het verkeer. Ik vind het een zeer goed systeem. Het enige nadeel wat ik me zou kunnen voorstellen, is dat automobilisten geneigd kunnen zijn om veel snelheid te maken wanneer de groentijd bijna voorbij is, maar in China reed men op dat vlak eigenlijk zeer gedisciplineerd. (Wat op zich opvallend is, omdat het verkeer een soort mierennest is, maar behalve de stadsbussen neemt vrijwel niemand nog even een oranje-rood licht mee).

Maar ik ben hier zeer positief over. Wat mij betreft wordt het hier ook ingevoerd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 04 feb 2006, 10:38

Laten we eerst maar eens beginnen met de Duitse rood/geel fase voor groen. Daar zou ik al heel blij mee zijn.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 06 feb 2006, 20:17

Ds79m schreef:In China is het zeer gebruikelijk dat er bij verkeerslichten een klok is die de secondes aftelt.
Maar ik ben hier zeer positief over. Wat mij betreft wordt het hier ook ingevoerd.
Heb je ook wel in Europa, bijv. veel voetgangerslichetn in Kopenhagen. Het heeft er vooral mee te maken dat je bij LED stoplichten heel gemakkelijk de niet gebruikte LED's kunt gebruiken om de tijd te laten aftellen. Bij oudere stoplichten met lampen is dat natuurlijk niet mogelijk.

Palance
4x4 autosnelweg

Re: Lange files door nieuw verkeerslicht in Maastricht

Bericht door Palance » za 19 jan 2008, 20:33

*stof*

Bij het station van Groningen:
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 19 jan 2008, 20:46

Hey, da's redelijk nieuw, tot ruim een jaar geleden kwam ik daar vrij vaak.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 19 jan 2008, 20:51

Het is voor het eerst dat ik ze uberhaupt in Nederland zie. En deze lokatie heb ik zo'n 15 jaar geleden voor het laatste bezocht, toen waren ze er vast nog niet :)

Overigens helpt het niet tegen ongeduld: Al bij 2 LEDjes (elk LEDje staat voor 1 seconde) zie je al mensen alvast oversteken :evil:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 19 jan 2008, 21:05

Ben ik ook in Zoetermeer tegengekomen. Een onding vond ik het, omdat de wachttijd niet gelijkmatig afnam. Ook gingen de laatste lampjes in een keer uit, terwijl dat nog zo'n drie seconden zou moeten duren. Dus je kon er helemaal niet uit afleiden hoe lang je nog moest wachten. En op het volgende kruispunt was de wachttijdteller stuk :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 19 jan 2008, 21:26

^^ In Zwolle heb je ook van die aftellers, maar je hebt er niks aan, soms gaan ze halverwege ineens naar 0 en heb je groen, en soms blijft ie nog lang op 1 stipje staan, en kan je nog wachten op een bus die prioriteit krijgt.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 19 jan 2008, 22:00

Sloop die hele OV-prioriteit eruit en het werkt prima. :shutup:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 19 jan 2008, 22:55

Gewoon de Istanboelse afteller in dienst nemen. De Turken hebben het beter voor elkaar dan de Nederlanders. :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 20 jan 2008, 11:08

Om terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp van dit topic: de situatie in Maastricht is er de laatste jaren niet beter op geworden. De VVD-wethouder is weg en nu zit de stad opgezadeld met een wethouder van Groen Links die dit beleid met doseerlichten tot in het belachelijke aan het doortrekken is. Inmiddels heeft ook de Ambyerstraat-Noord een doseerlicht gekregen, waardoor nog meer verkeer de Meerssenerweg tracht te nemen, waar al langer VRI staat die het verkeer maar mondjesmaat doorlaat. Hierdoor onstonden er zulke lange files, dat de rotonde in Rothem (gemeente Meerssen) volledig vastliep, omdat verkeer richting Amby en richting de Meerssenerweg niet meer 'afstroomt'. Leuk om te weten: deze rotonde is aangelegd om de verbinding tussen de A2 en A79 (die door het niet volledige knooppunt Kruisdonk via het OWN loopt) vlotter te laten doorstromen. De wethouder heeft nu bedacht dat het doseerpunt op de Meerssenerweg een stuk richting Maastricht moet opschuiven, waardoor de staart van de file niet meer tot in Rothem zou moeten reiken. Leuk bedacht, maar ook erg zonde van die duur aangelegde busbaan voor het huidige doseerpunt. Nu zullen de bussen ook daar in de file mogen aansluiten!

Op de Akersteenweg is het probleem en de oplossing omgekeerd: daar moet het doseerpunt verder richting Cadier en Keer komen, zodat de wijk Heer minder last heeft van fijnstof. Ook jammer dat hier dus ook weer een busstrook z'n functie gaat verliezen...