Schiedam: 's-Gravenlandseweg / Station Kethel

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Alain
expressweg

Schiedam: 's-Gravenlandseweg / Station Kethel

Bericht door Alain » zo 29 jan 2006, 22:31

De laatste dagen reis ik regelmatig met de trein van Amsterdam naar Rotterdam voor het Filmfestival, en daarbij rijd je met de trein even ten noorden van de A20 over een viaduct waar een enkelbaansweg onderdoor loopt. Op zich is dat niets bijzonders, maar aan de zuidkant van deze in gebruik zijnde rijbaan ligt een tweede, ongebruikte rijbaan (alleen de betonnen platen, geen asfaltlaag). Een aantal vragen:

-welke weg betreft het hier (vlg. Michelin de 's Gravesandeweg, maar dat weet ik niet zeker);
-hoe lang is deze situatie al zo;
-zijn er plannen om deze tweede rijbaan nog in gebruik te nemen;
-zo ja: wanneer?
-zo nee: waarom niet?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 29 jan 2006, 22:38

Hmmm. Volgens mij heb je het over de oprit Schiedam, in westelijke richting.

Tussen die oprit en de A 20 zelf loopt een fietspad, ter plaatse bekend als het Hazepad. Dit loopt vanaf de 's-Gravenlandseweg parallel aan de A 20 door tot aan de afrit Schiedam-Noord (of beter gezegd, tot aan de Schiedamseweg in Schiedam-Noord). Zijn dat de betonplaten, waar je op doelt?

Alain
expressweg

Bericht door Alain » zo 29 jan 2006, 22:42

Geen idee: ik ben ter plaatse volstrekt onbekend. Maar als je wilt zeggen dat die betonplaten eigenlijk een fietspad zijn: ik heb er geen fietser op gezien. Bovendien zie ik het onkruid tussen de platen uitschieten; verder viel me op dat deze 'weg', eenmaal bovenaan gekomen, doodloopt.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 29 jan 2006, 22:54

Nee, dat is niet het fietspad. Dat loopt daar namelijk benedenlangs.

Heb altijd het idee gehad dat die betonplaten de overblijfselen van de oprit Schiedam "oude stijl" zijn. De invoegstrook van de oorspronkelijke oprit was zeer kort, omdat de oprit vlak ten oosten van het spoor ligt. Dat leverde problemen op, zodat men de oprit in de jaren '80 opnieuw heeft opgebouwd. De oprit heeft nu een eigen tunneltje onder het spoor, zodat je pas aan de andere kant van het spoor de A 20 oprijdt.

Als je op Via Michelin kijkt: de oprit aan de noordkant (ri. west) zag er ongeveer net zo uit als de afrit aan de zuidkant (ri. oost).

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 30 jan 2006, 0:14

Het gaat dus idd om de 's-Gravenlandseweg (waarmee vr. 1 is opgelost). De overige vragen blijven echter nog:

Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 30 jan 2006, 0:33

Dat viaduct is nog niet zo lang geleden gebouwd. Ik gok een jaartje of 6 ongeveer. Ik meen me te herinneren dat er bij de bouw een bord stond van Strukton (maar dat kan ik ook fout hebben), dat dit viaduct was gebouwd voor de bereikbaarheid. Later zou het gemakkelijk uitgebreid kunnen worden ivm de geplande woningbouw. Toekomstvast bouwen heet dat ;) Het is gebouwd voor de wijk Kethel, zodat deze er nog een ontsluiting bij kreeg, daarvoor was de ontsluiting wel erg karig met maar 1 ontsluitingsweg.

Misschien dat iemand uit die contreien het kan bevestigen hoe het precies zit :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » ma 30 jan 2006, 2:33

Goeie vraag, dat vroeg ik me ook al de hele tijd af. Met een beetje Googlen denk ik het antwoord gevonden te hebben:
Voorontwerp bestemmingsplan Spaanse Polder & ’s Graveland 2004. Deel 2 206.10435.00 schreef:Verkeer en vervoer

Station Schiedam Centrum ligt op maximaal 2 km afstand van het plangebied ten zuiden van de
A20. Dit station wordt door de Caland metrolijn en door de trein Hoek van Holland-Rotterdam
CS en Rotterdam CS-Den Haag bediend. Met een verbreding van het spoortraject aan de westzijde
van het plangebied wordt in het bestemmingsplan rekening gehouden.

Het station Schiedam centrum fungeert als tweede regionaal OV-knooppunt. Door de nabijheid
van dit station kan naar verwachting een aanzienlijk deel van de werknemers (30-50%) gebruikmaken
van één van de vervoersmodaliteiten van dit knooppunt. Gecombineerd met het bereikbaarheids-
en parkeerprobleem met betrekking tot het autoverkeer verdient het aanbeveling de
fietsroutes van het station naar het bedrijventerrein te bevorderen en/of in het kader van een
mobiliteitsplan bedrijfsvervoer te realiseren.

Mogelijk zal in de toekomst het tramlijnennet in de regio worden uitgebreid met een doortrekking
richting Vlaardingen via de 's-Gravelandseweg. Een eerste aanzet hiertoe is de voorgenomen
doortrekking van de bestaande tramlijn vanuit het woongebied Spaland onder het spoor
door naar de 's-Gravelandseweg in het noorden van het plangebied. In dit bestemmingsplan is
reeds rekening gehouden met het realiseren van deze hoogwaardige openbaarvervoerlijn door
het opnemen van een passende bestemming voor de 's-Gravelandseweg.

De huidige ontsluiting van het plangebied per openbaar vervoer kan, gezien het ruime aanbod
aan bus, trein en metrolijnen goed genoemd worden, ondanks de wat grotere loopafstanden (tot
2 km). Op termijn wordt rekening gehouden met het realiseren van een station Kethel nabij de
kruising van de 's-Gravelandseweg met de spoorlijn Rotterdam-Den Haag.
Bron
Meer bitumen!

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 30 jan 2006, 8:47

In gewoon Nederlands: het tunneltje kon nu mede gefinancierd worden uit het uitpuilende potje met OV-geld, en hoeft daardoor minder te drukken op de ontwikkelingskosten voor de nabijgelegen woonwijk.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 30 jan 2006, 8:54

Ah. Dan hebben we behoorlijk langs elkaar heen zitten praten. Dat stuk weg heet inderdaad de 's-Gravenlandseweg en is de tweede ontsluitingsweg van Schiedam-Noord. Aanleg rond 1996.

Er bestaan nog steeds plannen om op die plek een station aan te leggen, Schiedam-Kethel en om de tram door te trekken naar dat station. Daarvoor is die tweede bak bedoeld. De aanleg van het station is al enkele malen uitgesteld, waardoor die bak er zo ongebruikt blijft liggen. Laatste nieuws is geloof ik dat men met de aanleg wil beginnen, zodra het spoor Schiedam - Delft enigszins is ontlast door de HSL.

@René, heb niet het idee dat deze tweede ontsluiting onderdeel was van de aanleg van een woonwijk, waarbij de kosten van aanleg dus op de begroting van die wijk kwamen de rusten. Schiedam-Noord is sinds de jaren '70 simpelweg steeds verder gegroeid door de aanleg van steeds nieuwe nieuwbouwprojecten - achtereenvolgens Kethel, Woudhoek, Spaland, Sveaparken. Intussen bleef die ene ontsluitingsweg (2+2, dat wel) liggen met het te verwachten gevolg. Vandaar die tweede ontsluiting; niet als onderdeel van de aanleg van een nieuw project.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 30 jan 2006, 15:30

Hmmm, dus voor de tram is dat bedoeld, verrassend! Ik dacht dat dat voor het autoverkeer gebruikt kon worden, maar dat heb ik dus mis.

Aanleg van het station lijkt me pas handig als de spoortunnel in Delft is aangelegd, want die 2 sporen tussen Schiedam en Delft (- Rijswijk) kunnen niet veel extra treinverkeer aan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 30 jan 2006, 16:42

Een tram van Schiedam naar Vlaardingen via deze tunnel? Wat vreemd. Er is namelijk al een tramverbinding van Schiedam met Vlaardingen (tram 23), die ligt al geheel ten westen van de spoorlijn Rotterdam-Den Haag. Tram 21 eindigt nu in Spaland, niet ver van dat tunneltje. Een doortrekking naar het oosten van die tram zou uiteindelijk uit kunnen komen bij Station Schiedam Centrum. Maar dat is net verbouwd, daar is nu geen plek meer voor een tram sinds de metro daar loopt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 30 jan 2006, 16:45

mavas schreef:Hmmm, dus voor de tram is dat bedoeld, verrassend! Ik dacht dat dat voor het autoverkeer gebruikt kon worden, maar dat heb ik dus mis.

Aanleg van het station lijkt me pas handig als de spoortunnel in Delft is aangelegd, want die 2 sporen tussen Schiedam en Delft (- Rijswijk) kunnen niet veel extra treinverkeer aan.
Bij Delft hoeven er alleen een aantal extra inhaalsporen aangelegd te worden. Een verdubbeling of een tunnel in Delft is niet nodig. In Utrecht of Amsterdam worden de sporen ook niet in een tunnel gelegd. Hier lopen de sporen ook dwars door de stad.

Het huidige viaduct in Delft heeft alleen een grote opknapbeurt nodig. Daarnaast moet het spoor geluidsarm gemaakt worden. Tijdens de nacht kan de snelheid van het treinverkeer terug naar 60 km/uur gebracht worden. Hiermee is de geluidsoverlast al een stuk kleiner. Daarnaast wordt na de opening van de HSL een belangrijk deel van het treinverkeer via de HSL afgehandeld.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 30 jan 2006, 19:11

Vanaf Rijswijk is het spoor tot na Leiden 4-sporig, evenals het gedeelte tussen Schiedam en Dordrecht. Wat dat betreft blijft het stuk tussen Rijswijk en Schiedam een flessehals.
Het spoor wordt met 4 sporen veel flexibeler en minder gevoelig voor vertragingen.

Bovendien is de overlast van het viaduct in Delft groter dan in Amsterdam of Utrecht, de huizen staan in Delft veel dichter op het spoor.

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » ma 30 jan 2006, 19:47

mavas schreef:Hmmm, dus voor de tram is dat bedoeld, verrassend! Ik dacht dat dat voor het autoverkeer gebruikt kon worden, maar dat heb ik dus mis.

Die tweede bak is niet voor de tram maar om de weg 2x2 te maken.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 30 jan 2006, 20:18

Ik heb me er ook al meerdere malen over verbaasd, aangezien ik er dagelijks overheen kom. Hoewel het er toch alle schijn van heeft dat het de bedoeling is de weg zelf te verbreden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 30 jan 2006, 20:46

Ik ben daar laatst nog doorheen gereden. Het is de o.a. route van de A20 naar bedrijventerrein Ketelvaart. Het wegdek aan beide zijden van de tunnel is zwaar beroerd. Baksteen en veel gaten en hobbels. Typisch een voorbeeld van een tijdelijk wegdek. Tussen de A20 en de tunnel zijn de rijbanen al gescheiden: vanaf de A20 eerst 2x1, in de S-bocht 1x1. Voor verdubbeling is ruimte zat. De verdubbeling kan eindigen op de rotonde bij de Zwaluwenlaan. Daar splist het verkeer zich in twee hoofdaders: naar het noordwesten en zuidwesten.

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » ma 30 jan 2006, 21:34

Dit stond op stationsweb:
Station Kethel in 2007 in het spoorboekje : Keerlus TramPlus bepaalt precieze locatie
Rotterdams dagblad - 20 mei 2005

Het toekomstige NS-station Kethel komt bij de kruising 's Gravelandseweg en het huidige spoor tussen Schiedam Centrum en Delft. De gemeente Schiedam en de spoorwegen moeten dit officieel nog beklinken, maar alles wijst erop dat het station er komt.
,,De NS willen Kethel in 2007 opnemen in het spoorboekje en ProRail is momenteel aan het kijken hoe het station spoortechnisch in te passen is,'' aldus wethouder Hans Meijer. Bovendien is het knooppunt, waar ook het eindpunt van TramPlus moet komen, in het verkeersplan RR2020 opgenomen. Alle benodigde informatie moet na de zomer beschikbaar zijn zodat de commissie Ruimte en Verkeer en de raad eind dit jaar een beslissing kunnen nemen.

Tram-Plus
De definitieve deadline ligt op februari 2006. Dan wil de RET beginnen met de aanleg van het deeltraject van TramPlus tussen de Harreweg en Kethel. De precieze locatie van het NS-station is gelinkt aan de plek voor de keerlus van de tram, zodat reizigers in de toekomst snel en gemakkelijk kunnen overstappen. Hans Meijer wil de keerlus dicht bij - nieuw te bouwen - woningen, alsmede de wijk Sveaparken inplannen. De beoogde plek is een groene driehoek tussen het spoor, de Joppelaan en de 's Gravelandseweg. In het geldende bestemmingsplan uit 1944 - dat door de Duitse bezetter is opgesteld - staat deze locatie als begraafplaats aangemerkt.

Een andere optie is de keerlus van TramPlus bij bedrijventerrein 's-Gravenland onder te brengen. De sociale veiligheid is hierbij - zeker na kantooruren - een moeilijk punt, aangezien deze locatie erg afgelegen ligt. Ook is er minder ruimte voor de keerlus, waardoor een tunnelbak voor de tram onder bedrijfspanden moet worden gegraven. Pluspunt is dat geen groen in Schiedam verloren gaat.

Keerlus
Bij voornoemde optie nabij de Joppelaan is dat wel het geval. Ook kan de verkeersveiligheid een probleem worden. De tram moet het verkeer van de 's-Gravelandseweg tweemaal doorkruisen, bij het betreden en verlaten van de keerlus.

Andere locaties voor het eindpunt van TramPlus zijn moeilijk in het gebied in te passen. Direct ten oosten van het spoor mag niet worden gebouwd vanwege de aanwezigheid van een hoogspanningsleiding, ten westen - nabij de Poldervaart - houdt de ecologische zone bebouwing tegen en ook met de aanvliegroute van Zestienhoven moet rekening worden gehouden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 30 jan 2006, 22:16

Leuk ik heb dat viaduct gebouwd zien worden, toen ik nog regelmatig naar Dordrecht treinde (toen mijn grootouders nog leefden).
De tunnel met de weg kwam ter vervanging van enige schattige spoorwegovergangen, waar een landweggetje de spoorlijn kruisde. Ik heb mij hogelijk verbaasd over het feit dat er zeer toekomstvast werd gebouwd, volgens het bord moest er een 2x2 weg komen. Tijdens de bouw van de tunnel wisselde het verkeer trouwens ook wel eens van de ene naar de andere rijbaan. Tegenwoordig wordt maar één deel van de tunnel gebruikt, en dat is gezien de vekreersdrukte ook geheel terecht. Er rijdt nog steeds bijna geen kip.

Overigens vind ik de tunnel vooral gigantisch lelijk, het doet pijn aan mijn ogen. Maar dat terzijde...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » di 31 jan 2006, 13:12

Is het tunneltje eigenlijk voorbereid op een verdubbeling van de sporen?
Even verderop, waar de spoorlijn de A20 kruist is al wel rekening gehouden met 4 sporen. Het spoor kan daar zo aangelegd worden maar of dit nodig is...

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 31 jan 2006, 18:50

Ed schreef:Is het tunneltje eigenlijk voorbereid op een verdubbeling van de sporen?
Even verderop, waar de spoorlijn de A20 kruist is al wel rekening gehouden met 4 sporen. Het spoor kan daar zo aangelegd worden maar of dit nodig is...
Eigenlijk niet (er ligt geen extra dek op de tunnel), maar volgens mij kan dat vrij eenvoudig gemaakt worden (dek op de zijwanden laten rusten. Anders achter de zijwanden, 2 landhoofden aanleggen en daarover het dek laten plaatsen.)

MvG
Rogier de Groot

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 31 jan 2006, 22:11

De verlichting ter plekke is al wel voorbereid op 4-sporen. De tunnelverlichting loopt nog een stukje door in de open lucht.