Inwoners Nijmegen oneens met parkeerbeleid gemeente

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Inwoners Nijmegen oneens met parkeerbeleid gemeente

Bericht door Rene » ma 30 jan 2006, 10:02

Financieele Dagblad (26-1-2006) schreef: Nijmegenaren tegen nieuw parkeerplan

NIJMEGEN - Ruim 60% van de Nijmegenaren is tegen de nieuwe parkeerplannen van het college van burgemeester en wethouders. Dat is woensdag gebleken uit een onderzoek dat in opdracht van het CDA is gehouden door een marktonderzoeksbureau. Dinsdag maakte wethouder Hirdes bekend dat Nijmegen de parkeervergunning voor auto's die vervuilende brandstof gebruiken, fors duurder wil maken. De gemeente wil ook stoppen met het verstrekken van meer dan één parkeervergunning per woonadres.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 30 jan 2006, 15:59

Tilburg wou hetzelfde doen... :roll:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 30 jan 2006, 16:48

Hm, toch zit er wel wat in een beperking. 2 auto's is al meer dan genoeg. Maar je staat er van te kijken hoeveel huishoudens 3 tot 6 auto's hebben. Ik ken niet ver van hier in Barendrecht een voorbeeld van iemand die auto's heeft (ook nog eens grote Amerikaanse wagens) die daardoor een onnodige en buitenproportionele druk uitoefent op de parkeerdruk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 30 jan 2006, 18:15

Palance schreef:Hm, toch zit er wel wat in een beperking. 2 auto's is al meer dan genoeg.
Mee eens. Zeker in een binnenstad. Als je kijkt naar hoe hoog de parkeerdruk daar is, soms is het aantal beschikbare plaatsen zelfs <1 per huishouden, kan ik me daar nog wel iets bij voorstellen.
Palance schreef:Maar je staat er van te kijken hoeveel huishoudens 3 tot 6 auto's hebben. Ik ken niet ver van hier in Barendrecht een voorbeeld van iemand die auto's heeft (ook nog eens grote Amerikaanse wagens) die daardoor een onnodige en buitenproportionele druk uitoefent op de parkeerdruk.
Dat soort mensen moeten dan ook maar zo snel mogelijk verhuizen naar een leuke villa in Wassenaar. :roll:

ff serieus, als je dan toch geld genoeg hebt om zoveel auto's te bezitten heb je ook geld genoeg om die in je EIGEN ruimte te stallen.

Ik besef me eigenlijk ineens, bij mijn ouders is er plaats om 4 auto's te stallen (weliswaar daarvan drie achter elkaar, maar toch :P ), en dat is exclusief de garage 8-)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 30 jan 2006, 19:31

Jeroen schreef:
Palance schreef:Hm, toch zit er wel wat in een beperking. 2 auto's is al meer dan genoeg.
Mee eens. Zeker in een binnenstad. Als je kijkt naar hoe hoog de parkeerdruk daar is, soms is het aantal beschikbare plaatsen zelfs <1 per huishouden, kan ik me daar nog wel iets bij voorstellen.
Hier in Barendrecht gaan ze uit van gemiddeld 1,3 parkeerplaats per woning.
Palance schreef:Maar je staat er van te kijken hoeveel huishoudens 3 tot 6 auto's hebben. Ik ken niet ver van hier in Barendrecht een voorbeeld van iemand die auto's heeft (ook nog eens grote Amerikaanse wagens) die daardoor een onnodige en buitenproportionele druk uitoefent op de parkeerdruk.
Jeroen schreef:Dat soort mensen moeten dan ook maar zo snel mogelijk verhuizen naar een leuke villa in Wassenaar. :roll:
Wel, met 6 oude, bijna uit elkaar vallende wagens heb je nog weinig hoor. Het zijn overigens wel de mensen die het meeste klagen over parkeergebrek.

Zelf vind ik het wel vervelend als je na een avond thuiskomt, en je ziet iedereen dat alle parkeerplaatsen bezet zijn in de straat, omdat iedereen die een auto heeft (1, 2 of 3) thuis is. Maar goed, het zij zo, dan zet ik de auto wel een straatje verderop. helaas parkeren veel anderen dan meteen de auto maar op de stoep of op andere onhandge plaatsen. En dat doen juiste de mensen die toch al veel auto's hebben (althans, zo was het in mijn 'oude' buurt). Alsof het een ramp is om een stukje verderopt e gaan staan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 30 jan 2006, 19:43

Palance schreef:Hier in Barendrecht gaan ze uit van gemiddeld 1,3 parkeerplaats per woning.
Binnenstad van Amsterdam was bijvoorbeeld geloof ik maar iets van een halve (!) parkeerplaats per huishouden.
Palance schreef:Wel, met 6 oude, bijna uit elkaar vallende wagens heb je nog weinig hoor. Het zijn overigens wel de mensen die het meeste klagen over parkeergebrek.
Pech dan voor die mensen. Als je toch meer dan 2 auto's hebt vind ik dat je eigenlijk toch een beetje tot het type 'verzamelaar' hoort, en dan zorg je er maar voor dat je ze op je eigen plaats kan stallen. Zo niet, pech dan. In een centrum van een grote stad zijn 2 auto's per huishouden eigenlijk al te veel.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 30 jan 2006, 21:20

Binnenstad van Amsterdam was bijvoorbeeld geloof ik maar iets van een halve (!) parkeerplaats per huishouden.

Meer ruimte is er niet. De appartementen zijn boven elkaar gebouwd, er zijn smalle straten en te weinig parkeergarages. Dan houdt het gewoon op hoor. Bovendien kies je er zelf voor, als je wil parkeren ga je lekker in de buitenwijken wonen... (Amsterdam is na Maastricht de stad met het minste aantal auto's per duizend inwoners).

Overigens zijn de huishoudens in Amsterdam veel kleiner. 30% van de huishoudens zijn 'single' huishoudens... (Ik ben zelf een toonbeeld van een autoloze single huishouden...)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 30 jan 2006, 22:10

Maar er zijn per pand wel weer gemiddeld meer huishoudens. Wat dus weer tot een hogere parkeerdruk per pand leidt.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 30 jan 2006, 23:07

Ach binnen Amsterdam is een auto toch niet zo handig :lol: Maar het gaat hier over het Havana aan de Waal (Nijmegen). Gezien de fantastische wegopbreking ten behoeve van een busbaan heb ik er nu (met een stadsbus) liefst 30 minuten over gedaan om op het station te geraken. De bus moest eerst in een afgesloten straat keren (zonder passagiers). Vervolgens moet er 1 halte verder uit die propvolle bus weer volk uitstappen (Lopend was je al 2 keer heen en weer geweest) :wall: En die nieuwe busbaan is o.a. met een Europese subsidie bewerkstelligd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 31 jan 2006, 9:09

waldo79 schreef:Havana aan de Waal (Nijmegen).
:lol: :lol:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 31 jan 2006, 10:49

Ssst...niet verder vertellen Hij komt niet van mij :shutup:

Nijmegen en verkeer...dat zal wel nooit goedkomen. Ik heb verder geen moeite met de plaats an sich. In Arnhem erger ik me meer dan in Nijmegen aan de beroerde afstellingen van VRI's :!: (Daar schijnt men de doorstroming ook flink gehinderd te hebben door een van de singels half tot busbaan om te dopen)

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 31 jan 2006, 12:21

waldo79 schreef:In Arnhem erger ik me meer dan in Nijmegen aan de beroerde afstellingen van VRI's :!:
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Die busprioriteit nek de boel ook nogal. Vooral in de spits. De bussen krijgen extra lang wit, maar dat terwijl er toch meestal maar één bus tegelijk doorheen moet. :?

Trouwens, busstations (of eigenlijk zijn het meer grote bushaltes) als Willemsplein en Velperplein vind ik wel heel erg ruim geconstrueerd. Bij die eerste zijn er drie perrons per richting (!) beschikbaar voor de lijnbussen, en nog moeten veel bussen daar onnodig wachten omdat ze zonodig door slechts één van drie perrons heen willen (ook als daar niemand staat te wachten)
waldo79 schreef:(Daar schijnt men de doorstroming ook flink gehinderd te hebben door een van de singels half tot busbaan om te dopen)
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt: de Jansbinnensingel. Die is niet helemaal afgesloten voor autoverkeer (twee rijstroken voor de bus, ééntje voor de auto's (in oostelijke richting), maar het verbaasde mij in het begin al waarom daar toen ik Arnhem ín reed (vanaf het Airborneplein gezien) er zo weinig verkeer in de tegengestelde richting was. Oorzaak: het Willemsplein is zo geconstrueerd dat verkeer Arnhem-Noord -> Jansbinnensingel niet meer mogelijk is. Waardoor je dus stad-in (vanaf het Zuiden gezien) over een andere brug gaat, als bij stad-uit.

Maar goed, niet té negatief over het autoverkeer in Arnhem. Godzijdank hebben ze die Willemstunnel aangelegd met daarín een ingang tot een parkeergarage. Dat is trouwens wel een mooie tunnel zeg. Ik kreeg er een beetje kartbaangevoelens bij.

En verder is natuurlijk het Roermondseplein. Prachtig stukje infra :) . Ik ben eens in dat aparte voetgangertrappetje omhoog geklommen daar. Vanaf die brug heb je echt een prachtig uitzicht op Arnhem met in de verte die mooie heuvels.

orakel
woonerf

Re: Inwoners Nijmegen oneens met parkeerbeleid gemeente

Bericht door orakel » di 31 jan 2006, 13:48

René schreef:
Financieele Dagblad (26-1-2006) schreef: Nijmegenaren tegen nieuw parkeerplan

NIJMEGEN - Ruim 60% van de Nijmegenaren is tegen de nieuwe parkeerplannen van het college van burgemeester en wethouders. Dat is woensdag gebleken uit een onderzoek dat in opdracht van het CDA is gehouden door een marktonderzoeksbureau. Dinsdag maakte wethouder Hirdes bekend dat Nijmegen de parkeervergunning voor auto's die vervuilende brandstof gebruiken, fors duurder wil maken. De gemeente wil ook stoppen met het verstrekken van meer dan één parkeervergunning per woonadres.
ehhh, vervuilende brandstof? :? Volgens mij rijdt het merendeel op vervuilende brandstof (benzine en diesel). ik dacht dat het over het verbruik van de wagens ging. Om op deze wijze de grote SUV's te weren omdat deze wagens brandstof slurpen. Kan me niet voorstellen dat het om de uitstoot gaat. Dat betekent dat iedereen met oudere auto's de dupe wordt.

Verder is ook de gemeente Zeist bezig te onderzoeken of er per huishouden maar 1 parkeervergunning wordt verstrekt in bepaalde wijken. Volgens mij is in Zeist deze maatregel een verkapte bron van inkomsten aangezien je de dan voor de tweede auto parkeergeld moet betalen (met de kans op een aantal bekeuringen).
Er is voldoende parkeerruimte in Zeist alleen moet je dan de keuze maken om betaald parkeren voor het centrum niet toe te laten in woonstraten (dus alleen vergunningenhouders, 24 uur per dag) en de consumenten in parkeergarages laten parkeren.
Geen mening is ook een mening

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 31 jan 2006, 19:05

Jeroen schreef:Maar goed, niet té negatief over het autoverkeer in Arnhem. Godzijdank hebben ze die Willemstunnel aangelegd met daarín een ingang tot een parkeergarage. Dat is trouwens wel een mooie tunnel zeg. Ik kreeg er een beetje kartbaangevoelens bij.
Leuk hé. Kun je anno 2006 nu die garage in vanuit de Willemstunnel. :?: (N.B. Ik zie dat je AC bent gaan studeren aan mijn vroegere school- Veel suc6 en lol daar) ;)

VTB
autoweg

Bericht door VTB » wo 01 feb 2006, 17:08

waldo79 schreef:(N.B. Ik zie dat je AC bent gaan studeren aan mijn vroegere school.)
AC? Die afkorting ken ik niet. :?
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » wo 01 feb 2006, 17:10

Volkstribuun schreef:
waldo79 schreef:(N.B. Ik zie dat je AC bent gaan studeren aan mijn vroegere school.)
AC? Die afkorting ken ik niet. :?
Laatst zei Jeroen tegen mij (op MSN) dat hij Accountancy ging studeren, dus dat zal het wel zijn... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279