Tolbrug Nieuwerbrug

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » ma 06 feb 2006, 15:58

Ok Vinny, ik dacht dat je reageerde op mijn bericht, omdat ik het over het Noordzeekanaal had, en jij opeens begon over het IJ (wat er vlakbij ligt).
Bij IJmuiden en Buitenhuizen moet je gewoon betalen als automobilist. Alleen fietsers en bromfietsers mogen gratis, zoals ik eerder zei.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 06 feb 2006, 16:56

Jawel hoor, want '43' is het oorspronkelijke Rijkswegennummer voor dit weggedeelte.
Ja nou en? Alsof oorspronkelijk beter zou zijn... (Nee dus, het is een flagante inbreuk op de regel dat 3x wegen zich in het noorden bevinden...)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 06 feb 2006, 17:06

Al ruim voor 1651 moet er een vaste brug hebben gelegen, want in dat jaar vroeg het college van bruggemeesters aan de staten van West-Friesland toestemming om de bestaande vaste brug te vervangen door een ophaalbrug.
Dat moet zijn: de staten van Holland en West-Friesland. Nieuwerbrug zelf heeft niks met West-Friesland te maken. In die tijd werd West-Friesland nog expliciet genoemd, hoewel het al wel onderdeel van Holland geworden was.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 06 feb 2006, 17:12

Vinny schreef:In Dussen weet ik zeker dat de laatste keer dat ik er was, auto's niet hoefden te betalen voor de overtocht.
Hoe worden die dingen dan gefinancierd? :o De pontjes bij mij in de buurt over de maas betaal je toch al gauw 1 tot 1,5 euro enkele reis, voor alleen een auto met bestuurder. Voor fietsers/voetgangers 60 cent, 30% korting voor scholieren. Dat lijkt weinig, maar als je daar dus élke dag 2 keer overheen moet ben je dus wel ff rond de 150 euro per jaar kwijt alleen aan pontgeld.

Vorig jaar op vakantie langs de Rijn in Duitsland 6 euro betaald enkele reis. :shock: Dikke naaierij, der is daar tussen Koblenz en Wiesbaden geen brug, dus das flink €€€ incasseren daar.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 06 feb 2006, 17:17

Het antwoord is subsidie. Er zijn maar weinig veerponten die zonder subsidie varen, en dan kost een overtocht gemiddeld 4 euro. Een enkele reis van 5 euro is dus in die zin helemaal niet verbazingwekkend, hoor. Overigens, de veerponten naar de Waddeneilanden zijn tegenwoordig ook geprivatiseerd en de aandelen zijn in handen van de Eilanders (grotendeels). Van de opbrengst van de overtochten wordt regelmatig een nieuw schip gekocht. Ook hier is geen overheidssubsidie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 06 feb 2006, 21:06

Ja, maar daar is ook geen alternatief voor in de vorm van een brug. Bij een rivier is er dat wel vaak... :roll:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » ma 06 feb 2006, 21:07

Soms wel alleen door een hele lange omweg te nemen.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » ma 06 feb 2006, 21:31

Vinny schreef:
Jawel hoor, want '43' is het oorspronkelijke Rijkswegennummer voor dit weggedeelte.
Ja nou en? Alsof oorspronkelijk beter zou zijn... (Nee dus, het is een flagante inbreuk op de regel dat 3x wegen zich in het noorden bevinden...)
:offtopic: Is er daadwerkelijk zo'n 'regel'? Dan wijken de A30 en de A38 (....) daar sowieso nogal vanaf.

Dat 'systeem' dat bepaalde opeenvolgende wegnummers in dezelfde regio moeten liggen wordt wel vaker doorbroken, en waarom ook niet. Ik zie het probleem er niet van, vind het niet storend, niet 'lelijk'... wat maakt het nou eigenlijk uit?

:offtopic: .
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 06 feb 2006, 21:34

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Tolbrug Nieuwerbrug

Bericht door Palance » za 12 jan 2008, 17:03

Ik ben vandaag in Nieuwerbrug gaan kijken. Blijkbaar is er een tol-vrije periode geweest, gezien de borden dat er per 1-1-08 weer tol geheven gaat worden van 50 cent. Toch heb ik niemand zien incasseren, dus ook niets betaald.

(Je zou het bord op de eerste foto ook zo kunnen interpreteren dat er alleen op 1-1-08 tol geheven werd. En die datum is dus voorbij ;) )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tolbrug Nieuwerbrug

Bericht door Chris » za 12 jan 2008, 17:07

Interessant. Waarom moet hier tol betaald worden?

Je hebt wel mazzel met het weer, het was hier absoluut geen fotoweer (grijs, bewolkt, soms wat regen).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tolbrug Nieuwerbrug

Bericht door Vinny » za 12 jan 2008, 17:14

Dat is een oud recht. Vroeger moesten schippers geld betalen aan de brugwachter als de brug open moest. Bij Nieuwerbrug is in 1788 besloten om het wegverkeer te belasten met de tolheffing.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Tolbrug Nieuwerbrug

Bericht door Palance » za 12 jan 2008, 17:27

Chris schreef:Interessant. Waarom moet hier tol betaald worden?
Zie pagina 1 van deze draad :)
Je hebt wel mazzel met het weer, het was hier absoluut geen fotoweer (grijs, bewolkt, soms wat regen).
Ook pas na het middaguur. In mijn serie van de N198 zie je precies de overgang van bewolkt Nederland naar zonnig Nederland.

De tol: Ik denk dat het houten gebouwtje dat tegen het huis aanstaat het tolhuisje is. Maar dat zat dus potdicht.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Tolbrug Nieuwerbrug

Bericht door boe! » za 12 jan 2008, 19:02

Er waren werkzaamheden op de N458 in 2007. Misschien dat ze in die periode de tolinning hebben opgeheven.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Tolbrug Nieuwerbrug

Bericht door Palance » za 12 jan 2008, 19:15

Die werkzaamheden waren er nog. Ik wilde de N458 opdraaien naar Bodegraven, maar dit zat dicht. Dat werd dus keren om nogmaals 50 cent te besparen :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Tolbrug Nieuwerbrug

Bericht door Peter » ma 14 jan 2008, 8:10

Men zal op rustige tijden geen tol heffen, want handmatig. Mogelijk dat alleen wordt tolgeheven als er een brugwachter is, dus brugbediening. In de winter is dat wellicht alleen op zaterdag of heel beperkte tijden. Wel een giga-inflatie, van Hfl 0,50 naar € 0,50, circa 120% in 6 jaar....

Ook niet duidelijk of dat voor alle passanten geldt, of alleen voor auto's.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Tolbrug Nieuwerbrug

Bericht door Hajo » ma 14 jan 2008, 16:53

Niet dat die 50 cent nu een probleem is, maar dit is toch niet meer van deze tijd... :nuts:

Jeroentedee
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 19:53
Locatie: Ergens in de buurt van Den Bosch

Re: Tolbrug Nieuwerbrug

Bericht door Jeroentedee » ma 14 jan 2008, 17:21

Wanneer er tol geheven wordt gaat het hek volgens mij dicht en wordt pas na betalen open gemaakt.
Overigens zit in de toren naast de brug ook het kleinste museum van Nederland, er mogen maar 2 mensen teglijkertijd naar binnen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tolbrug Nieuwerbrug

Bericht door Vinny » ma 14 jan 2008, 19:07

Men zal op rustige tijden geen tol heffen, want handmatig. Mogelijk dat alleen wordt tolgeheven als er een brugwachter is, dus brugbediening. In de winter is dat wellicht alleen op zaterdag of heel beperkte tijden. Wel een giga-inflatie, van Hfl 0,50 naar € 0,50, circa 120% in 6 jaar....
Als je de historisch correcte prijzen wilt betalen zou je eerder in de buurt van de 5 á 10 euro komen denk ik... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Tolbrug Nieuwerbrug

Bericht door Willem » wo 16 jan 2008, 20:38

Als ze dat doen kunnen ze de brug net zo goed afbreken. Er rijdt dan geen hond meer over die brug heen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Tolbrug Nieuwerbrug

Bericht door Palance » di 06 jul 2010, 14:48

N.a.v. de discussie in het topic over de Westerschedetunnel ben ik vandaag (o.a.) naar Nieuwerbrug gereden. Er wordt nog tol geheven, de reden (volgens de tolhefster) was dat de brug privébezit was.

Foto's

Het dorp
Afbeelding

Verwijzing naar Waarder - overigens zonder toevoeging "TOL" zoals we wel kennen bij de Kiltunnel en de Westerscheldetunnel
Afbeelding

De brug - het hek ging net open voor een auto van de andere kant (alleen had ik uiteindelijk voorrang).
Afbeelding

Afbeelding

Na Nieuwebrug - de aansluiting met de A12
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Tolbrug Nieuwerbrug

Bericht door Palance » di 25 nov 2014, 8:22

*stof*

2 foto's vanuit Nieuwebrug. Er stond niemand om tol te innen. Gebeurt het tol innen trouwens op bepaalde tijdstippen of op willekeurige momenten?
Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21918
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Tolbrug Nieuwerbrug

Bericht door Wouter N14 » di 25 nov 2014, 19:01

^^ Heb daar ook een keer gestaan met 50 cent in de hand, op zoek naar iets waar ik die kon laten. Niet gevonden dus doorgereden. Dan niet hoor :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Tolbrug Nieuwerbrug

Bericht door Albaufstieg » di 25 nov 2014, 19:10

Aangezien ik in die regio vrij bekend ben, zal ik ook even reageren. Volgens mij wordt de tol gewoon op willekeurige momenten geheven. Er staat dan een wat oudere vent bij het bruggetje die € 0,50 van je wilt incasseren. Ik denk dat ik deze zomer minstens 15 keer tolvrij over deze brug ben gereden. Nu al een tijdje geen gebruik meer van gemaakt.

Als er niemand staat, lekker doorrijden. :top:

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Tolbrug Nieuwerbrug

Bericht door verfmeer95 » di 25 nov 2014, 20:10

Volgens familie hangt het af van het aantal mensen van buiten het dorp dat eroverheen moet. Inwoners hebben vrijstelling, dus is het alleen winstgevend als er een feest of evenement is. Bij bruiloften of begrafenissen zie je hem er dus altijd staan. Dan is ook het tolhek dicht.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Tolbrug Nieuwerbrug

Bericht door fleppenstein » wo 26 nov 2014, 0:25

^^
Kijk een op Google Earth.
Daar is het tolhek ook dicht en doet inderdaad "een wat oudere man" het tolhek open en dicht.
Je ziet hem daar ook uit z'n houten hokje komen. leuk :)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Tolbrug Nieuwerbrug

Bericht door RSK » do 16 jul 2015, 18:12

De Nieuwerbrugse Tolbrug is in het nieuws door een unieke gebeurtenis: voor het eerst is er een vrouw toegetreden tot het College van Bruggemeesters. Dat college vormt het bestuur dat zich hoofdzakelijk bezig houdt met het aansturen van beheer en onderhoud van de tolbrug en de vrijheidstoren. Er komen een aantal aardige feitjes naar voren, dus leek het me wel aardig om dit berichtje even in dit topic te plaatsen. ;)

Ik heb de inzet even apart gezet, zodat diegenen die alleen maar in de historie van de brug geïnteresseerd zijn gelijk door kunnen scrollen.
Kijk op Bodegraven (15 juli 2015) p. 12-13 schreef: Eerste vrouwelijke bruggemeester
Nieuwerbrug - Met haar aanstelling als lid van het College van Bruggemeester werd een eeuwenoude traditie verbroken. Dorothea Verduijn-Breedijk is de eerste vrouw die de functie van bruggemeester bekleedt. Tegelijkertijd, ook al is dat in tegenspraak met elkaar, zet ze een traditie voort. Haar grootvader en ook haar vader waren eveneens bruggemeesters.
"Sinds het eerste College in 1651 werd aangesteld, gebeurde het vaak dat het bruggemeesterschap overging op de volgende generatie. Ook in het huidige college zijn er twee bruggemeesters die hun vader hebben opgevolgd. Maar het was altijd van vader op zoon. Dat ook een vrouw een dergelijke functie kon bekleden, kwam in niemands hoofd op. Het was zelfs zó vanzelfsprekend dat het een mannentaak was, dat er in de statuten niet eens is opgenomen dat vrouwen hiervoor uitgesloten zijn. Je moest wel eigen grond bezitten en binnen het college was er een vaste verdeling. Van de vijf bruggemeesters moesten er twee katholiek zijn, twee protestant en één niet-kerkelijk." Dat ze als eerste vrouw door dit Nieuwerbrugse glazen plafond is heengebroken, vindt Dorothea niet meer dan een grappig feit. Het voortzetten van een traditie spreekt haar meer aan. "Mijn vader is veertig jaar bruggemeester geweest. Hij is inmiddels overleden, maar ik weet zeker dat hij het heel leuk had gevonden te weten dat ik in zijn voetsporen ben getreden. Toen me gevraagd werd of ik bruggemeester wilde worden, was dat voor mij een belangrijke reden om ermee in te stemmen. Daarnaast ben ik een geboren en getogen Nieuwerbrugse en wil ik iets voor mijn dorp betekenen."

ONAFHANKELIJKHEIDSTOREN
Het is geen taak die vele uren per maand in beslag zal nemen, hoewel er de laatste tijd meer wordt vergaderd dan voorheen. Wat alles te maken heeft met de Onafankelijkheidstoren, die in 1914 gebouwd werd om het 100-jarig bestaan van het Koninkrijk der Nederlanden te vieren en waarvan de inwoners van Nieuwerbrug sindsdien ook eigenaar zijn. “De Onafhankelijkheidstoren is er slecht aan toe en moet gerestaureerd worden. Daar zijn we al een poosje mee bezig. We hebben inmiddels een mooi start-kapitaal door de bedragen die we vanuit een aantal fondsen toegezegd hebben gekregen en vanuit acties en schenkingen van zowel particulieren als bedrijven. "Ook Nieuwerbrugse inwoners hebben hun steentje bijgedragen door een tolvignet aan te schaffen. Er zijn er inmiddels een kleine duizend à vijf euro over de toonbank gegaan, maar nog niet alle Nieuwerbruggers hebben er eentje gekocht. Op hen doet Dorothea een dringend beroep: “In de statuten staat weliswaar dat inwoners van Nieuwerbrug vrijgesteld zijn van tol, maar er staat ook dat we met elkaar eigenaar zijn van de brug, het brugwachtershuisje en de toren. Wat met zich meebrengt dat we dus ook verantwoordelijk zijn voor het behoud en beheer. De restauratie van de Onafankelijkheidstoren zou omgeslagen per huishouden neerkomen op een kleine honderd euro. Dat is een flink bedrag en daarom hebben we geko-zen voor een oplossing in de vorm van een tolvignet à vijf euro per jaar. Dat is te overzien. Omdat de tolvignetten elk jaar opnieuw moeten worden aangeschaft, kon op basis van deze vaste bron van inkomsten een aanvullende lening worden afgesloten. Het wachten is nu op offertes van de door ons aangeschreven bedrijven. Naar verwachting kan na deze zomer worden gestart met de noodzakelijke restauratie.”

TOLGAARDER
Het aanstellen van een tolgaarder valt ook onder de verantwoording van het College van Bruggemeesters. Eind jaren ’80 werden Jan en Tola Westhof als zodanig aangesteld, maar na ruim een kwart eeuw trouwe dienst hebben zij aangegeven dat het voor hen tijd wordt te stoppen. Hun zoon Boy neemt hun taken waar, tot over opvolging een besluit is genomen. “We zijn blij dat Boy deze taak op zich heeft genomen. Het is goed dat er weer iemand bij de brug staat. Zeker nu het zomer-seizoen is aangebroken en de brug weer regel-matig omhoog moet voor de pleziervaart. Daarnaast is onze brug gezichtsbepalend voor ons dorp. Dan is het fijn dat passanten op een vriendelijke manier worden bejegend. Dat doet Boy en misschien zonder dat hij het weet, is hij daardoor een visitekaartje voor ons dorp.”
Tekst en beeld: Margon van den Berg
Inzet bij bovenstaand bericht schreef:College van Bruggemeesters
Het dorpje Nieuwerbrug ontstond eind late Middeleeuwen rond een brug over de Rijn, op de hoek van de vier toenmalige schoutambachten Bodegraven, Waarder, Barwoutswaarder en Rietveld. De eerste brug was gemaakt van hout en werd eind 16e eeuw vervangen door een stenen exemplaar. Al snel - na ongeveer vijf decennia - stond deze stenen brug op instorten. Het gewest Holland als toentertijd gezaghebbend orgaan gaf toestemming de brug te vervangen voor een houten wipbrug, maar verbond daar de volgende voorwaarden aan: de inwoners van Nieuwerbrug werden eigenaar van zowel de brug als het brugwachtershuisje en dienden te zorgen voor het onderhoud en beheer ervan. Teneinde deze kosten te dekken, mochten ze tol heffen. Om één en ander in goede banen te leiden, werden ‘bruggemeesters’ aangesteld. Sindsdien, 1651, kent het dorp een College van Bruggemeesters. Een eervolle functie, die meesttijds ingevuld werd door de notabelen van het dorp en vaak ook van vader op zoon ging.
Bruggen die al na 50 jaar op instorten staan, zijn dus van alle tijden. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Tolbrug Nieuwerbrug

Bericht door Palance » do 16 jul 2015, 18:17

Een tolvignet? Wanneer wordt het eerste kastje uitgegeven voor de electronische tol?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Tolbrug Nieuwerbrug

Bericht door RSK » do 16 jul 2015, 18:20

^^ Dat tolvignet is niet meer dan een ludieke actie om wat extra fondsen te werven. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Tolbrug Nieuwerbrug

Bericht door Alfa » do 16 jul 2015, 21:01

^^Je wordt wel vrijgesteld om tol te betalen. Het is dus een soort abonnement.

Plaats reactie