1970: plan demping Rotte

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 02 mar 2006, 12:21

Ook toeristich gezien heeft een gracht een behoorlijke meerwaarde. In Amersfoort wordt de Eemhaven omgebouwd tot een kade met allerlei toeristische activiteiten. Dit was een vervallen industriegebied. Daarnaast zijn in Amsterdam de grachten niet voor niet zo beroemd. Dat zou heel anders geweest zijn als ze gedempt waren en er een vierstrooks verkeersader overheen was aangelegd. Ook met behoud van de statige panden aan weerszijden van de gracht.
Rainier

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 02 mar 2006, 13:10

Ik heb het niet over het dempen van grachten, maar over het opentrekken van reeds gedempte grachten.
In dat laatste zie ik geen meerwaarde.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 02 mar 2006, 22:43

Meerwaarde heeft het altijd, tenzij het ten koste van bereikbaarheid gaat. In dat geval wordt het een afweging. Wat gebeurt er met de huizenprijs? Dat zou je je kunnen afvragen: gaat die omhoog vanwege de toenemende attractiviteit --> = ontdempen, of gaat die omlaag in verband met de verslechtering van de bereikbaarheid --> = in gedempte staat houden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » do 02 mar 2006, 22:49

Vinny schreef:
Meerwaarde heeft het altijd, tenzij het ten koste van bereikbaarheid gaat. In dat geval wordt het een afweging. Wat gebeurt er met de huizenprijs? Dat zou je je kunnen afvragen: gaat die omhoog vanwege de toenemende attractiviteit --> = ontdempen, of gaat die omlaag in verband met de verslechtering van de bereikbaarheid --> = in gedempte staat houden.
Dat is iets wat je specifiek per geval zult moeten bekijken. Een magnifiek pand aan een drukke, stinkende verkeersader zal waarschijnlijk in waarde stijgen als daar een gracht wordt ontdempt. Van moderne kantoortorens die aan een oude gedempte gracht zijn gebouwd en die voor hun bereikbaarheid grotendeels afhankelijk zijn van de verkeersader die er nu ligt, zal de waarde wellicht dalen.
Hoe dan ook: vantevoren stellen dat het ontdempen van een gracht per definitie de aangrenzende panden en gronden in waarde zal doen dalen, is onjuist.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 02 mar 2006, 23:05

Het gaat ook om andere panden in de stad.
De waardestijging van enkele panden aan de gedempte gracht moet ook worden afgewogen tegen een waardedaling van panden elders in de stad, wanneer de bereikbaarheid verslechtert. Plus de omzetdaling die daar het gevolg van is bij panden elders in de stad. Dus niet alleen maar naar de effecten op die ene gedempte gracht kijken.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 08 mei 2006, 14:30

Even deze discussie oprakelen. ;)

In Tilburg heb je de Piushaven die de stad inloopt. Vroeger een belangrijke overslagplek, nu resten enkel de woonboten. Nu heeft men het onzalige plan om tegelijkertijd met de aanleg van de Cityring een brug te bouwen over deze haven! Daarmee doen ze in mijn ogen alle plannen om van het gebied een toeristische trekpleister te maken teniet!