40 km-zones

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

kees
expressweg

40 km-zones

Bericht door kees » ma 28 feb 2005, 10:10

Delft wil snelheid op wegen naar 40 kilometer

DELFT | Als het aan het college van burgemeester en wethouders ligt, wordt op tal van wegen in de stad de maximumsnelheid verlaagd naar 40 kilometer per uur.

Het wordt er zo niet allemaal overzichtelijker op als er naast de bebouwde komsnelheid van 50 km/u en de 30 km-zones ook nog eens gekeken wordt naar 40km-gebieden.
1. Mensen zien door de bomen het bos niet meer
2, ze mogen van mij eerst wel eens aantonen dat die 10 km echt verschil uitmaakt voor veiligheid (weet er verder niets van, maar dat zal wel de reden zijn)

Bart
autoweg

Bericht door Bart » ma 28 feb 2005, 10:29

ach...

Veel mensen rijden in 30 km. zones al 40... en op veel wegen binnen BBK kun je niet harder dan 40.

Overigens: Bij mijn rijlessen zei men dat men examinatoren in 30 km. zones in Enschede niet moeilijk deden als er 35/40 werd gereden... (Enschede is dan ook een grote 30 km. zone). En moeilijk deden ze idd niet (daarover :oops: )
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 28 feb 2005, 10:47

Ach, nog even en Delft wil ook 40 op de A13 :shock:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 28 feb 2005, 11:22

:lol:. Mijn vader beschouwt al de Vmax op de meeste wegen bij ons als 40. Ze hebben onlangs de Vmax verlaagd van 50 naar 30 zonder dat dit dus gedragsverandering bij hem tot gevolg had. Op de wegen buiten de bebouwde kom die van 80 naar 60 zijn gegaan bleef hij 70 rijden...

Overigens begrijp ik het probleem niet. Zolang de snelheid maar goed staat aangeven maakt het echt niet uit hoe 'vreemd' die snelheid is. Er zijn genoeg bedrijventerreinen met een Vmax van 16 kilometer per uur...
Ik zal er t.z.t wel een foto van maken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 28 feb 2005, 13:42

Als je de maximumsnelheid maar laag genoeg maakt dan komt vanzelf het moment dat weggebruikers er in gedachten een 1 voorzetten...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 28 feb 2005, 15:48

Waarom nog meer snelheden???

We hebben er al veel te veel. :(

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » ma 28 feb 2005, 16:01

Inderdaad. Kies gewoon of 30 of 50. Zo wordt het er niet duidelijker op.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 28 feb 2005, 16:04

Delft heeft blijkbaar politici zonder ruggegraat. Je moet inderdaad kiezen, altijd maar de eeuwige hollandse middenweg levert gedrochten van wetgeving op, en tast op de lange duur ook het draagvlak en de handhaafbaarheid aan. 30 of 50 zijn de te kiezen snelheden in Nederland.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 28 feb 2005, 16:20

Ik blijf bij mijn mening dat een bord met een rode rand en zwarte cijfers voor iedere weggebruiker met het IQ dat dat van een konijn overtreft helder is. En het dus niets uitmaakt wát er op dat bord staat. Al staat er voor mijn part 32 3/4 op dan nóg lijkt me dat de boodschap helder is.
Ik heb ervaring in Frankrijk en daar staan ook een heleboel verschillende snelheidsbeperkingen aangegeven. Ik ben alles tussen de 10 en de 130 wel eens een keer tegen gekomen. En hoor je mensen klagen? Nee!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 28 feb 2005, 21:11

Als je overal borden gaat neerzetten, gaan mensen helemaal niet meer uit hun hoofd leren hoe hard je officieel binnen de bebouwde kom mag. En er staan al zoveel borden.

In Delft is het een beetje onzin, behalve in de binnenstad. Maar daar kun je niet eens harder rijden (voor zover je er nog mag rijden), dus daar speelt het hele probleem niet. En er zijn zat wegen waar je rustig met 70 over heen kunt rijden.

Ik ga maar verhuizen :wink:

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 01 mar 2005, 0:09

Vinny schreef:Ik blijf bij mijn mening dat een bord met een rode rand en zwarte cijfers voor iedere weggebruiker met het IQ dat dat van een konijn overtreft helder is. En het dus niets uitmaakt wát er op dat bord staat. Al staat er voor mijn part 32 3/4 op dan nóg lijkt me dat de boodschap helder is.
Nou, je moet het wel even onthouden, terwijl je intussen nog op 1000 andere dingen moet letten.
Bij 30/50 is het duidelijk. Je hoeft alleen te onthouden: of het een, of het ander. Je hoeft ook niet gigantisch op elk bord te gaan letten, want 30 wordt dik aangegeven, als dat er niet is geldt er 50.
Als je allerlei verschillende snelheden gaat toepassen moet je als weggebruiker veel specifieker de borden in de gaten gaan houden, en een specifiek getal onthouden. Zeker als dat per weg veranderd (ontsluitingswegen zullen wel weer een hogere snelheid krijgen) is dat erg onhandig.

Daarbij: waarom in hemelsnaam 40? Wat is er mis met 30 en 50? Principe is toch: 30 voor erftoegang (in woonwijken), 50 voor ontsluiting (van woonwijken)? Wat voor vage wegen hebben ze daar in hemelsnaam dat 40 nodig is?

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 01 mar 2005, 9:15

Veel mensen, waaronder ik, letten nauwelijks op de snelheidsmeter, behalve als we een flitskast langsrijden. Uit je ooghoek weet je wel waar de 50 en 80 en 120 kmh liggen. Je blik ligt op de weg waar hij hoort. Te kleine snelheidsverschillen in toegestane snelheden verstoort dit automatisme (dat ook niet werkt als ik in een onbekende auto rijd overigens, met een geheel andere dashbordlayout).

Ikzelf zou pleiten voor 30-50-70-100-120 en alle andere varianten weggooien (mn 60-80 en soms 90). Met 70 buiten de bebouwde kom (waar geen 100 kan) zijn we meteen van de 60-zones af.

Dat het buitenland andere semi-logische keuzes maakt in stappen is lastig gelijk te trekken (want wie moet veranderen en kosten maken ?) . Alleen de 50 kmh binnen de bebouwde kom is Europawijd vrijwel uniform.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » di 01 mar 2005, 21:47

Ik vind dat het allemaal niet zo strak in hokjes hoeft.... situaties verschillen van situaties...

Aan de ene kant is eenduidigheid handig... dus op snelwegen 100/120 met verlagingen van 90 naar 70 naar 50 (bij file enzo) zoals nu vind ik prima

Buiten de bebouwde kom is 80 ook wat mij betreft OK hoewel 100 soms ook echt wel mag

50 binnen de bebouwde kom is soms te snel, en soms te langzaam ook... het hangt van de weg af. Waarom ergens 50 moeten neerzetten omday het overal zo is, terwijl 60 ook best kan en voor doorstroming zorgt...

30 km zones zijn soms iets te uitgebreid... soms is 50 wel te snel, maar is 40 eigenlijk best een goede snelheid...
Nou wat mij betreft zet je er ook een bord met 40 neer... waarom niet... is 30 dan beter, omdat het in een hokje past, terwijl dan 90% van de mensen toch 40 rijdt?

Aanpassen aan de situatie... veel beter... en nee... laten we dan niet gaan beginnen met 54 en 66 km/h da's dan weer te overdreven...
It aint over 'till it's over...

C5_HDi
zandpaadje

Bericht door C5_HDi » ma 07 mar 2005, 21:54

Palance schreef:Ach, nog even en Delft wil ook 40 op de A13 :shock:
Vaak is 40 km/h op de A13 een droomsnelheid :shock: :?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 11 jun 2005, 21:59

Haagsche Courant (11-6-2005) schreef: VVD ziet niets in 40 km-weg

DELFT - Het plan van wethouder Grashoff (GroenLinks) om 40 kilometerwegen in Delft aan te leggen, hangt aan een zijden draad. Coalitiepartij VVD maakte bij monde van fractievoorzitter Steffen in de commissie Cultuur, Kennis, Economie en Mobiliteit (CKEM) duidelijk niks in dit idee te zien. Waar dit politiek op gaat uitdraaien, is onzeker. Als de VVD bij haar standpunt blijft, betekent dit een forse aderlating voor Grashoff en zijn Lokaal Verkeers- en Vervoersplan (LVVP). De oppositiepartijen CDA, Leefbaar Delft en Stadsbelangen zijn namelijk tegen en samen met de VVD betekent dit een raadsmeerderheid die dit type wegen afwijst. Steffen, die vanuit de partij het dringende advies had gekregen tegen dit onderdeel te stemmen, wilde nog niet definitief de deur dichtgooien.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 12 jun 2005, 11:25

Gelukkig maar. Bovendien is het niet volgens de regels, want binnen de bebouwde kom hebben we snelheden van een oneven getal maal tien.

Sjef

Bericht door Sjef » zo 12 jun 2005, 12:00

Waarom zijn er de afgelopen jaren zo verschrikkelijk veel 30-kilometerzones, 40-kilometerzones (voorheen 50-kilometerzones) en 60-kilometerzones (voorheen 80-kilometerzones) bijgekomen?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 12 jun 2005, 12:25

In het kielzog van Spee is snelheid in de ban gedaan, en moeten om redenen van "verkeersveiligheid" de snelheden naar beneden.

De werkelijke reden is natuurlijk dat er dan geen geld meer hoeft te worden uitgegeven aan vrijliggende fietsvoorzieningen en betere kruispunten (kost geld) en dat er extra geld binnenkomt uit boetes (levert geld op, want niemand houdt zich aan die onzinnige limieten). Dat is natuurlijk èrrrug interessant...

Bovendien wordt de kleine groep luidkeels schreeuwende autohaters in dit land natuurlijk optimaal bediend...

't Is natuurlijk wat gechargeerd neergezet, maar er zit wel degelijk een kern van waarheid in... :?

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » ma 13 jun 2005, 13:10

Weg met die 30 km zones! Ooit wel eens 30 km/u gereden? Bij mij in het dorp hing zo'n smiley ding. Als je 31 km/u ging was die al chagerijnig! Gewoon 40 km/u, in de BBK 60 km/u, daarbuiten 80 km/u en op de autowegen 100 km/u en op de autosnelwegen 120 km/u. Lekker duidelijk toch!
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419