Infrastructuur in Zwolle

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door boe! » di 02 jun 2015, 9:52

Ach 112 bij 80 km/u was ook te hard geweest. :geeuw:

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door HylkeAnne » di 02 jun 2015, 14:23

Dat klopt. Maar 112 bij 100 is opeens een stuk minder spannend...

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door CasablancaMarocco » wo 19 aug 2015, 21:33

Eindelijk de Harm Smeengekade is weer toegankelijk voor het verkeer, en mijn eerste indruk is dat het zeker een verbetering met vroeger is geworden, een rotonde is vervangen voor verkeerslichten, en de rij en busbanen zijn nu gescheiden van elkaar.
Daarom verbaasde ik mij over dit krantenartikel, en al helemaal over de reacties eronder.

'' Duur, nieuw kruispunt in Zwolle is levensgevaarlijk ''

link
http://www.destentor.nl/regio/zwolle/du ... -1.5165995

Een reactie onder het artikel
Dikke Dirk
Datum geplaatst
Ik kom al jaren met de auto en fiets over de kruising, maar waarom het verbouwd moest worden snap ik nog steeds niet. Het lijkt nu wel een pretpark met race banen, ik weet niet waar ik kijken moet nu, heel verwarrend.

Voor mij was dit zeker geen ingewikkeld kruispunt, en heb het al helemaal niet als een racebaan ervaren, vond de breedte van de rijbanen zelfs aan de krappe kant, en je hebt als automobilist maar keus voor rijbaan per richting.

Als dit al ingewikkeld is voor sommige, dan ben ik helemaal benieuwd hoe ze bijvoorbeeld het rijden door Parijs ervaren. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » wo 19 aug 2015, 21:38

Ik heb wel de indruk dat de verkeerslichten op de kruising Pannekoekendijk/Katerdijk wel erg slecht afgesteld staan. Van de Katerdijk linksaf de Pannekoekendijk op staat nu vaak een lange rij en sta je lang te wachten (soms zelfs tot op de busstrook...), van de Pannekoekendijk van noord naar zuid sta je voor het kruispunt ook lang te wachten. Dat kan nog wel beter. Ook een kruispunt verder, van de Pannekoekendijk richting Maagjesbolwerk, is de rij soms langer dan de linksafstrook (wat ook al het rechtdoorgaande verkeer ophoudt).

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Rogier » za 03 okt 2015, 19:18

De Westenholterallee is nu ongeveer 5 jaar oud en Zwolle vond het noodzakelijk om deze weg over de gehele lengte van een nieuwe deklaag van ZSA te voorzien. Hopelijk gaat het nieuwe asfalt wat langer mee, want een levensduur van 5 jaar is uiteraard belachelijk kort.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » za 03 okt 2015, 19:28

Ik verbaasde mij daar ook over. Alhoewel op de brug over het Zwolle-IJsselkanaal al een paar beste gaten zaten in het wegdek.

Er zitten wat notoire klagers in Westenholte. Zo maakt de Westenholterallee te veel lawaai, is een wolkenkrabber van 4 verdiepingen veel te hoog en maakt een verhuurbedrijf teveel lawaai.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Rogier » zo 04 okt 2015, 9:45

Chris schreef:Ik verbaasde mij daar ook over. Alhoewel op de brug over het Zwolle-IJsselkanaal al een paar beste gaten zaten in het wegdek.

Er zitten wat notoire klagers in Westenholte. Zo maakt de Westenholterallee te veel lawaai, is een wolkenkrabber van 4 verdiepingen veel te hoog en maakt een verhuurbedrijf teveel lawaai.
Die gaten worden veroorzaakt door de verkeerde soort voegen (bitumenvoegen).
Dit zijn en blijven naar mijn mening waardeloze voegen, omdat deze veel te snel beschadigd raken en hierdoor lek raken.
Verder is het asfalt door dit type voeg veel gevoeliger voor beschadigingen.

AdAd
woonerf
Berichten: 56
Lid geworden op: za 02 jan 2010, 17:39
Locatie: Zwolle

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door AdAd » zo 04 okt 2015, 14:55

Het asfalt viel op zich nog wel mee afgezien van op de brug en in de bochten waar vooral in de winter de gaten in vielen. Grote probleem waren ook de rioleringsputten. Diverse putten lagen lager dan het asfalt. Bij diverse putten werd het asfalt er al uit gereden. Lokaal waren er al eens wat hersteld maar bij het grote onderhoud van afgelopen weken zijn er een aantal volledig ontgraven.

Hopen dat Schagen nu wel een goede verhardingsconstructie heeft neergelegd en het niet weer binnen 5 jaar vervangen moet worden zoals ook op de Hasselterweg is gebeurd.

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door SilentScreamer » do 22 okt 2015, 21:48

Ik had niet verwacht dat dit aan mij voorbij zou gaan, maar met de bouw van de Blalobrug (de fietsbrug over de Blaloweg) wordt ook het Kamperpad/Kamperweg een fietssnelweg (waarmee meer een fietsstraat bedoeld wordt). Wat ik mij, als fietser vanuit Westenholte naar het centrum afvroeg is, zouden ze nu ook eindelijk het kruispunt met de Nieuwe Veerallee aanpakken? Verkeerskundig zou er gestuurd worden dat men vanaf de Kamperweg rechtsaf zou slaan richting verkeerslichten, om vervolgens weer linksaf te gaan. In de praktijk doet natuurlijk niemand dit (fietser kiest altijd de kortste weg) waardoor men tegen de richting in linksaf fietst, om net voor het spoor de oversteek te pakken zonder VRI. Dit is natuurlijk een onwenselijke situatie en ik vroeg me af of er nog iets aan gaat gebeuren i.v.m. de ombouw naar fietssnelweg. Mocht er niets gebeuren zie ik weinig toevoegde waarde van deze fietsstraat, naast dat het kruispunt met de Grote Voort verbeterd wordt. De maximumsnelheid van 50 km/u of 30 km/u en de beschikbaarheid van parkeerplaatsen zal de fietser een worst zijn in de huidige inrichting.

Weten jullie hier meer van?

VincZ
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 16:03
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door VincZ » do 29 okt 2015, 23:23

130 maakt dit land niet prettig.

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door SilentScreamer » vr 30 okt 2015, 10:43

Bedankt! Daar heb ik wat aan!

De oversteek wordt alleen minder relevant als er 2x2richtingpaden worden aangelegd. Dikke plus voor gemeente Zwolle in deze :)

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door CasablancaMarocco » ma 09 nov 2015, 12:12

Nieuwe fietsstraat in Zwolle (Kamperweg), gedegradeerd tot 30km

Afbeelding
(foto is van de gemeente Zwolle)

Dus je mag hier als automobilist geen fieters inhalen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 nov 2015, 13:18

Formeel niet nee, je mag de doorgetrokken streep niet overschrijden.

Waarom dit een dubbele doorgetrokken steep moet zijn... :facepalm:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Kaaiman » ma 09 nov 2015, 13:41

^^ Gebiedsontsluitingsweg dus!
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door SilentScreamer » ma 09 nov 2015, 13:46

Foute belijning idd, maar ze wouden waarschijnlijk de weg niet smaller maken...

Ik kan trouwens geen artikel vinden bij de foto...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Rein » ma 09 nov 2015, 14:44

Coen Tunnel schreef:Formeel niet nee, je mag de doorgetrokken streep niet overschrijden.
Als fietsers niet al te breed fietsen kan en mag je ze natuurlijk wel gewoon inhalen zonder de doorgetrokken strepen te overschrijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » ma 09 nov 2015, 14:51

Typische oplossing van de tekentafel in plaats van de praktijk... Wie gelooft er nou echt dat automobilisten dan braaf achter 12 km/h fietsende scholieren blijven zitten?

De weg heeft overigens nauwelijks enig belang. Het is een achterafroute naar de Grote Voort en een moskee en tennisvelden. Ik fiets er wel eens en afgezien van het uitgaan en starten van de school zie je daar bijna niemand. Er is daar overigens een tekort aan parkeerplaatsen van de school. Meestal wordt aan weerszijden geparkeerd in de berm, maar ze hebben er nu een stoep van gemaakt aan de linkerkant.

JochemV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 06 nov 2009, 23:36
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door JochemV » ma 09 nov 2015, 19:04

Ongetwijfeld gedaan ivm de nieuwe fietsbrug over de Blaloweg richting Westenholte/Stadshagen.
HiddenPlaces.nl
Artistic & Creative Photography

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door SilentScreamer » ma 09 nov 2015, 19:23

Dat is wel zeker. Ik kwam vandaag nog een persbericht uit 2013 tegen waaruit bleek dat de brug over de Blaloweg een goed idee was, maar dat dan de route richting centrum ook verbeterd moest worden.

Maar ik zoek eigenlijk het bericht van de gemeente dat de Kamperweg af is. Heeft iemand een linkje?

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door CasablancaMarocco » ma 09 nov 2015, 19:42

Afbeelding
Dit artikel is van de gemeente, die ze op hun facebookpagina hebben gezet. :)

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door SilentScreamer » ma 09 nov 2015, 20:26

Ah oke, bedankt!

Hoopte op meer info maar dat viel tegen :p

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Snelwegfreak » di 10 nov 2015, 11:13

Oh, het asfalt is rood dus is de weg minder aantrekkelijk voor doorgaand verkeer. Dat is dus dé oplossing tegen sluipverkeer, gewoon rood asfalt aanleggen! :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » di 10 nov 2015, 12:05

^^ :emo:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » di 10 nov 2015, 17:25

Voorheen werd die weg wel gebruikt als sluiproute naar de kantoren op Voorsterpoort, omdat de reguliere toegang helemaal verstopt zat. Maar sinds de Westenholterallee is omgelegd is de Blaloweg een stuk rustiger geworden. Ik kwam er net in de spits langs en er was helemaal geen sprake van filevorming. Het enige nadeel is dat je vanaf de N331 nogal eens twee keer moet wachten voor de VRI naar het Spooldercircuit (aansluiting Zwolle-Zuid). Vanaf de IJsselallee naar de A28 heeft prioriteit (langere groenfase).

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door SilentScreamer » zo 06 dec 2015, 14:30

Ik vraag me wel af waarom de Blalobrug niet openkan, het lijkt erop alsof het hele pad over de brug al weken geasfalteerd is. Wat zou er nog kunnen zijn waar we op wachten?

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door SilentScreamer » vr 11 dec 2015, 0:02

Blijkbaar is die in alle stilte al geopend :D

http://www.focusnl.nl/fotoreportage-eer ... ug-zwolle/

Was natuurlijk wachten tot alle politici een gaatje in de agenda konden vrijmaken :P

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Kaaiman » vr 11 dec 2015, 9:00

Mooi.

Nu nog even de Voorsterbrug zo aanpassen, dat het zuidelijke fietspad verdwijnt (heeft toch nauwelijks een functie meer) en op die plek de busstrook vanaf de N331 wordt doorgetrokken. Scheelt op de drukke kruising met de Westenholterallee/Frankhuizerallee (waar de N331 in een TOTSO loopt) weer een irritante busvoorkruipplek, waardoor de fasen verkort kunnen worden en zowel bussen als het overige verkeer beter kunnen doorstromen. :idea:

Ook na de realisatie van station Zwolle Stadshagen in 2017 zal daar nog tal van bussen passeren denk ik.

De aanleg van het station gaat trouwens gepaard met de aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg vanaf de Belvederelaan naar de Hasselterweg voor normaal verkeer:
Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door SilentScreamer » vr 11 dec 2015, 14:10

Ik begrijp je standpunt, maar het kruispunt is net nieuw geasfalteerd, dus het zal niet snel gebeuren...

Wel mooi dat er een ontsluiting van de Hasselterweg naar Stadshaghen kan. Is de verbinding met Westenholte ook verbeterd denk ik :)

Toch blijf ik erbij dat station Stadshagen niet zoveel toevoegt... We gaan het zien over 2 jaar

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door GuteFahrt » wo 17 feb 2016, 16:28

Toevallig van de week op TV gezien: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.as ... 1455722646
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » wo 17 feb 2016, 17:39

Dit is belangrijk voor de luchtkwaliteit. De Stationsweg heeft de slechtste luchtkwaliteit van alle wegen in Zwolle (inclusief A28) vanwege de meer dan 1.000 bussen die daar elke dag doorheen rijden (stationair staan te draaien).

Aan de andere kant van het station zit een bustunnel maar die wordt eigenlijk niet zo veel gebruikt. Ik heb wel eens gelezen dat het indertijd overwogen is om het voor al het verkeer open te stellen vanwege de slechte integratie van het wegennet van Zwolle-Zuid (de grootste wijk van de stad) en de rest. Het spoor vormt een behoorlijke barrière en omrijkilometers. Autoverkeer vanuit Zwolle-Zuid kan de spoorcorridor nu op maar twee plekken kruisen die bijna 4 kilometer van elkaar liggen, dat is voor een stad best ver.

Schijnbaar gaan ze binnenkort ook wat doen op de IJsselallee (N337), want ik zag dat ze borden :J33: hadden geplaatst ter hoogte van het viaduct over het spoor. Normaal is daar geen noemenswaardige congestie (net om 17.00 uur reed het ook vloeiend door).

Plaats reactie