Infrastructuur in Zwolle

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 aug 2017, 23:43

Chris schreef:Een foute wegwijzer, Hasselt is geen wijk of bedrijventerrein maar een dorp 15 kilometer verderop.
Afbeelding
Willemskade Zwolle-3 by European Roads, on Flickr
En Isala hoort niet in hoofdletters. :neenee:

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door SilentScreamer » wo 23 aug 2017, 19:59

De Willemskade gaat a.s. maandag in de loop van de dag volledig open!

Dat is toch 2 weken eerder dan ik had verwacht :)

https://twitter.com/Willemskade038

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Rogier » wo 23 aug 2017, 21:26

In de planning stond dit volgens mij al aangegeven (afronding 28 augustus).
Ik verwacht dat men in het weekend nog wat werkzaamheden moet gaan afronden.
Anders gooi je de weg toch op vrijdagavond alvast open.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » wo 20 sep 2017, 21:52

Het project Willemskade is in mijn vakantie afgerond, vanavond ben ik even wezen kijken.

1. Vanaf de Westerlaan (station) zijn er nu twee linksaffers richting de Nieuwe Veerallee (A28). Dat was er 1.
Afbeelding
Willemskade 20-09-2017-1 by European Roads, on Flickr

2. Het gereconstrueerde deel van de Willemskade heeft nu dus een busbaan in de middenberm. Die zal waarschijnlijk pas gebruikt worden als de busbrug klaar is (meer daarover verderop).
Afbeelding
Willemskade 20-09-2017-2 by European Roads, on Flickr

3. De kern van de Willemskade heeft nu nog maar 1 rijstrook per richting. Oorspronkelijk waren dat twee stadinwaarts (waarvan 1 afvalt naar de Emmawijk). Met 12.000 voertuigen per dag zou dat geen knelpunt op moeten leveren. Met 3 T-kruispunten vlak bij elkaar scheelt het wat in de hoeveelheid fases en kan niet veel verkeer tegelijk aangevoerd worden.
Afbeelding
Willemskade 20-09-2017-4 by European Roads, on Flickr

4. Het oostelijk deel. Deze foto is genomen vanaf de parkeergarage.
Afbeelding
Willemskade 20-09-2017-3 by European Roads, on Flickr

5. Het begin van het project vanaf het centrum gezien. Het deel dat met de Harm Smeengekade en de Pannekoekendijk samenvalt is al eerder gereconstrueerd. Het rijdt overigens wel wat claustrofobisch met de smalle rijbaan en hoge troittoirbanden. Wel effectief om de snelheid niet hoger dan 50 te laten zijn vermoedelijk.
Afbeelding
Willemskade 20-09-2017-5 by European Roads, on Flickr

6. De foute wegwijzer met Hasselt is niet gecorrigeerd (moet wit-op-blauw zijn, want het is een plaatsnaam).
Afbeelding
Willemskade 20-09-2017-7 by European Roads, on Flickr

7. Kijkend vanaf de Rieteweg naar de locatie van de toekomstige busbrug.
Afbeelding
Willemskade 20-09-2017-8 by European Roads, on Flickr

8. De overweg van het Kamperlijntje. Wordt geclaimed als de breedste overweg van Nederland. In Zwolle is overigens bijna alles ongelijkvloers, binnen de echte bebouwde kom zijn er maar 4 overwegen op in totaal 5 spoorlijnen.
Afbeelding
Willemskade 20-09-2017-9 by European Roads, on Flickr

9.
Afbeelding
Willemskade 20-09-2017-10 by European Roads, on Flickr

10. De geëlektrificeerde Kamperlijn. Geen idee wat '10 code' betekent, maar er zijn vast wel wat rail aficionado's die dat wel weten.
Afbeelding
Willemskade 20-09-2017-11 by European Roads, on Flickr

11. Het fietspad is nu aan beide kanten een tweerichtingenfietspad. Dit is aan de zuidkant.
Afbeelding
Willemskade 20-09-2017-12 by European Roads, on Flickr

12. Hier zal de busbrug op aan sluiten. Dat wordt nog wel een vrij groot viaduct van circa 200 meter.
Afbeelding
Willemskade 20-09-2017-13 by European Roads, on Flickr

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door boe! » wo 20 sep 2017, 22:18

Chris schreef:10. De geëlektrificeerde Kamperlijn. Geen idee wat '10 code' betekent, maar er zijn vast wel wat rail aficionado's die dat wel weten.
10 staat voor de maximumsnelheid (in dit geval 100 km/u). Code staat voor de overgang van ATB naar iets anders.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Mark » wo 20 sep 2017, 23:01

Overgang naar ATB-NG (Nieuwe Generatie) in dit geval ;).

Ziet er allemaal wel netjes uit, alleen die middenbermpjes lijken mij wel gevoelig voor onkruidwoekering.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » wo 20 sep 2017, 23:06

Mark schreef:Ziet er allemaal wel netjes uit, alleen die middenbermpjes lijken mij wel gevoelig voor onkruidwoekering.
Zwolle heeft een speciaal prijswinnend maaischema. In de praktijk betekent het dat er normaliter onkruid woekert en dat er één of twee keer per jaar gemaaid wordt. :lol:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » ma 13 nov 2017, 15:01

Er stond vanochtend een artikel in De Stentor dat men de hele ring van Zwolle 70 wil maken. Momenteel mag je op delen (met name de noordring) maar 50. Een meerderheid in de gemeenteraad is hier voor. En er moeten meer groene golven komen. Ik merk met name op de Zwartewaterallee / Blaloweg dat je wel heel vaak moet stoppen voor een verkeerslicht. Op de IJsselallee en Ceintuurbaan kan je nog redelijk vaak meerdere verkeerslichten groen meekrijgen. Alleen GroenLinks was tegen het voorstel om een groene golf te introduceren.

https://www.destentor.nl/zwolle/voorste ... ~afe01e0b/

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door boe! » ma 13 nov 2017, 15:22

GroenLinks dat een groen voorstel afwijst. Bijzonder. ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Kaaiman » ma 13 nov 2017, 15:56

Mooie ontwikkeling! Je staat op de Ring-Noord inderdaad te vaak voor rood te wachten, ook bij een niet al te hoog verkeersaanbod. De IJsselallee (N337) zou ook wel een groene golf kunnen gebruiken. Net als op de Ceintuurbaan (N35) is daar een behoorlijk verkeersaanbod en zou een groene golf met adviessnelheid (net als op de N35) goed kunnen werken. De meeste roodlichtcamera's kunnen dan ook wel weg.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » ma 13 nov 2017, 16:05

Wat dat laatste betreft, zie ik bij de groene golven die ik ken dat er juist vrij veel door rood wordt gereden (door bestuurders die zich niet aan de vmax houden en daardoor consequent rood krijgen). Ik zou het verkeer eerst eens laten wennen, weghalen van camera's kan altijd nog.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » di 14 nov 2017, 10:33

Chris schreef:Alleen GroenLinks was tegen het voorstel om een groene golf te introduceren.
Betere doorstroming, dus minder auto's die staan te wachten en te vervuilen zonder te rijden.

Maar om het autorijden te ontmoedigen zijn voor GroenLinks blijkbaar ook vervuilende maatregelen geoorloofd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » zo 18 feb 2018, 11:08

Een flink artikel in De Stentor over parkeerproblematiek bij twee basisscholen in Stadshagen: https://www.destentor.nl/dossier-verkee ... ~ae4a0d16/

,Het is niet logisch om een parkeerplaats aan te leggen voor alle rijdende ouders. Dit zijn er ongeveer 800. De parkeerplaats zou dan alleen worden aangelegd zodat mensen bij elkaar twee kwartier per dag goed kunnen parkeren. Dat is zonde van de vierkante meters. De fiets zou een mooie oplossing zijn, maar dat is ook niet voor iedereen haalbaar.” Ochtenden zijn voor de meeste ouders stressvol. Behalve dat de kinderen klaar worden gemaakt voor school, moeten ouders zelf naar hun werk. De ritjes naar school worden daarom gecombineerd met die naar werk.
Een probleem van deze school is dat hij nog buiten de woonwijk ligt in een wegennet dat nog in dezelfde staat is als toen de woonwijk niet gebouwd was. Smalle wegen zonder fietsstroken en voetpaden. Dat is onveilig dus brengen ouders hun kinderen liever. Er ligt wel een stuk weg met fietsstroken maar dat verbindt niet met de rest van de wijk.

Afbeelding

Ik zou mijn kinderen hier ook niet laten fietsen terwijl er massa's mensen met de auto hun kinderen afzetten.
Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » zo 18 feb 2018, 13:07

Dit probleem is zeker niet uniek.

Ik snap niet waarom ouders die hun kinderen per se met de auto naar school moeten of willen brengen niet massaal onderling afspraken maken om bij toerbeurt met een volle achterbank te rijden. Dat zou al veel schelen (ook in stress in de ochtend - op de dagen dat je niet zelf hoeft te rijden heb je ineens tijd over). Of om de beurt met een groepje meefietsen als begeleider.

Verder zie ik in mijn eigen omgeving veel dat ouders van kinderen vanaf groep 3 meestal met hun kinderen mee naar binnen willen. Dat is op die leeftijd niet echt meer nodig. Met een goed gebruikte kiss and ride heb je ineens veel minder parkeerplaatsen nodig. En ook dit scheelt een hoop tijd en stress op weg naar je werk.

Tot slot hoor ik te vaak het argument "Ik breng mijn kinderen met de auto naar school want met al die auto's is het te gevaarlijk om ze te laten fietsen" :facepalm:

De situatie hier in Zwolle met die weg is verre van ideaal, maar veel van dit soort problemen bestaan vooral uit gedrag. Ouders denken tegenwoordig recht te hebben op een parkeerplaats voor de deur van de school. Het lukt scholen nauwelijks om ze aan te zetten kinderen fietsend of lopend naar school te laten komen. Als ouders zeuren over parkeerproblematiek is het makkelijker om naar de gemeente te wijzen dan ze alternatieven te laten kiezen .

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Piles » zo 18 feb 2018, 13:54

^^ eens, maaaaarrr: ook de gemeente heeft hier een rol in. Ik woon zelf in Leidsche Rijn (1 grote bouwput) en zie nu meerdere malen gebeuren dat eerst de woningen/voorzieningen gebouwd worden en er pas maanden later normale infrastructuur (zoals fietspad/trottoir) ligt. Dat is niet handig.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Palance » zo 18 feb 2018, 14:00

Schelpenpaadje schreef: zo 18 feb 2018, 13:07 Tot slot hoor ik te vaak het argument "Ik breng mijn kinderen met de auto naar school want met al die auto's is het te gevaarlijk om ze te laten fietsen" :facepalm:
Dit is inderdaad de basis van het probleem, het versterkt zichzelf. Ik woon ook vlakbij een school en het is rond de breng- en haaltijden dieptriest wat je ziet: Met name ouders die de auto op de stoep neergooien (omdat ze te lui zijn om hem even iets verder weg te zetten), zodat kinderen met ouders die wel komen lopen gehinderd worden. Of ze hebben zo'n haast dat ze hard rijden.

Basisscholen zijn in de regel voor kinderen die dicht in de buurt wonen, een enkele uitzondering daargelaten. De noodzaak om een grote afstand met de auto te brengen ontbreekt derhalve.
K+R stroken zijn geen oplossing, omdat die desondanks toch als parkeerplaats worden gebruikt en vervolgens houdt dat de boel op.

Ik liep vroeger altijd naar school toe. Het kwam niet eens bij mijn ouders op om te brengen. Het was voor mij 10 minuten lopen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door boe! » zo 18 feb 2018, 14:52

Piles schreef: zo 18 feb 2018, 13:54 ^^ eens, maaaaarrr: ook de gemeente heeft hier een rol in. Ik woon zelf in Leidsche Rijn (1 grote bouwput) en zie nu meerdere malen gebeuren dat eerst de woningen/voorzieningen gebouwd worden en er pas maanden later normale infrastructuur (zoals fietspad/trottoir) ligt. Dat is niet handig.
Waarom is dat niet handig. De infrastructuur wordt toch aan gort gereden door het bouwverkeer, dus dat wordt juist als laatste gedaan.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Rogier » zo 18 feb 2018, 19:05

^^ In veel gevallen is de hoofdinfrastructuur ook nog niet aangelegd en dat kan doorgaans wel meteen aangelegd worden, omdat de meeste nieuwbouw woningen niet aan deze wegen gebouwd worden en deze wegen doorgaans sterk genoeg zijn om het bouwverkeer aan te kunnen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Ds79m » zo 18 feb 2018, 20:44

Chris schreef: zo 18 feb 2018, 11:08 Ik zou mijn kinderen hier ook niet laten fietsen terwijl er massa's mensen met de auto hun kinderen afzetten.
Afbeelding
Ik zou er ook geen fijn gevoel bij hebben om hier kleine kinderen in de ochtendspits naar school te laten wandelen of fietsen. Zoals ik overigens ook niet echt wild enthousiast word van een basisschool die zo groot is dat er blijkbaar alleen al 800 auto's met kinderen arriveren elke dag.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door mavas » di 20 feb 2018, 8:38

Wat zijn dat voor absurde getallen auto's? Is dat een schoolfabriek ofzo? Dat is toch totaal niet te regelen meer als er zoveel auto's komen?

Grote planologische fout om zoveel leerlingen op een basisschool te stoppen. :facepalm:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » di 20 feb 2018, 11:16

Een grote nieuwbouwwijk uit de grond stampen brengt nogal wat uitdagingen met zich mee. Hier heeft men nog het "geluk" dat de weg naar de school een bestaande weg is. Als je pech hebt is het een bouwweg die vanwege zijn tijdelijke functie nog niet kan worden ingericht, waar behalve fietsende schoolkinderen ook zwaar bouwverkeer overheen moet en dan is de chaos compleet.

Kopers in zo'n uitbreiding verwachten vanaf het begin bepaalde voorzieningen, waarvan de school als één van de eersten aanwezig dient te zijn. Vaak worden in eerste instantie meerdere scholen samen in één gebouw gestopt, waarna zij een explosieve groei doormaken. Na verloop van tijd verhuizen er scholen vanuit dit centrale gebouw naar eigen locaties. Daarbij zie je dat naast basisscholen ook kinderopvang en peutergroepen op dezelfde plek worden geconcentreerd (IKC/brede school), wat extra bewegingen naar dezelfde plek met zich meebrengt.

In de eerste tien jaar zie je een enorme golf ontstaan van kinderen in dezelfde leeftijd. Op scholen in dit soort wijken (je kunt inderdaad van fabrieken spreken) is de leeftijdsopbouw op een gegeven moment een soort piramide, waarbij aan de ene kant bovenbouwgroepen worden gecombineerd (bijvoorbeeld 7+8 tot zelfs 5+6+7+8 in één groep), terwijl er in de onderbouw een verbazingwekkend aantal parallelle kleutergroepen bestaan. Die golf van onderbouwkinderen zorgt nog eens voor extra autoverkeer en parkeervraag, doordat een relatief hoog aantal kinderen wordt gebracht door ouders die met hun kinderen mee naar binnen gaan. Zo'n explosie van jonge kinderen normaliseert zich later.

Terwijl dit zich afspeelt is een gemeente vooral bezig met het bouwen naar de eindsituatie toe. Met een definitieve inrichting, verkeersstructuur, voorzieningen die op meerdere plaatsen zijn geconcentreerd enz. Zulke gemeenten zijn niet geneigd om voor maar een paar jaar te investeren in het verbeteren van een tijdelijke situatie.

In de crisistijd ging de ontwikkeling van dit soort projecten een stuk langzamer en zijn dit soort tijdelijke situaties noodgedwongen langer in stand gebleven dan vooraf wenselijk werd geacht. De risico's van diezelfde crisis weerhield gemeenten en projectontwikkelaars er ook van om plannen bij te stellen of vooruit te investeren.
Nu de woningmarkt weer is aangetrokken hebben gemeenten, projectontwikkelaars en aannemers veel moeite om de vraag in de markt bij te houden. Onder druk van hun financiële verantwoordelijkheid ligt de focus veelal meer op het bouwrijp maken van nieuwe straten en kavels en het verkopen van nieuwe bouwprojecten in plaats van het woonrijp maken en inrichten van straten en gebieden die daar intussen om schreeuwen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door boe! » di 20 feb 2018, 14:22

mavas schreef: di 20 feb 2018, 8:38 Wat zijn dat voor absurde getallen auto's? Is dat een schoolfabriek ofzo? Dat is toch totaal niet te regelen meer als er zoveel auto's komen?

Grote planologische fout om zoveel leerlingen op een basisschool te stoppen. :facepalm:
Waarom de facepalm? Dit zie je in vrijwel elke nieuwbouwwijk. Veel jonge gezinnen in de wijk en daardoor een overvloed van leerlingen in de eerste jaren. Na een paar jaar lopen die leerlingenaantallen langzaamaan terug.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Palance » di 20 feb 2018, 15:12

Toen mijn wijk gebouwd werd (zo'n 13 jaar terug) werd er ook een school gebouwd, waarvan in eerste instantie slechts 2 of 3 lokalen bezet waren. Na een jaar of 4 zat niet alleen alles snel vol, ook moest er een stuk aan de school worden bijgebouwd. Zo snel kan het gaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door mavas » di 20 feb 2018, 15:29

boe! schreef: di 20 feb 2018, 14:22
mavas schreef: di 20 feb 2018, 8:38Grote planologische fout om zoveel leerlingen op een basisschool te stoppen. :facepalm:
Waarom de facepalm? Dit zie je in vrijwel elke nieuwbouwwijk. Veel jonge gezinnen in de wijk en daardoor een overvloed van leerlingen in de eerste jaren. Na een paar jaar lopen die leerlingenaantallen langzaamaan terug.
Zeker een facepalm, want 800 auto's is gewoon veel te veel. Er een beetje vanuitgaande dat 800 auto's 1 of 2 leerlingen vervoeren, dan heb je het over een schoolgrootte van 1000-1200 leerlingen! :schrikreactie:

Waar is de tijd gebleven dat scholen nog 200 - 300 leerlingen hadden (max 30 leerlingen per klas)? Alleen dan is het nog handelbaar. Hier in mijn omgeving ken ik maar weinig scholen die zo absurd veel leerlingen hebben als deze school in Zwolle.

Is dit tegenwoordig echt de standaard, met die schoolfabrieken met absurd veel leerlingen? Hoog tijd om dat eens aan te passen dan, naar meerdere kleine locaties.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door boe! » di 20 feb 2018, 15:38

Het een sluit het ander niet uit. Met maximaal 30 leerlingen per klas kan je nog steeds tot een school van 800 leerlingen komen.

In mijn wijk (ook nieuwbouw) heb je één multifunctioneel centrum met twee scholen (een met 520 leerlingen, de ander met 200 leerlingen) een kinderopvang en peuterspeelzaal. Dan zit je ook aan 900 kinderen bij elkaar.
Laatst gewijzigd door boe! op di 20 feb 2018, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » di 20 feb 2018, 16:12

Vanwege het vloerendebacle in Nederland is er wel een basisschool dicht in die wijk, maar die leerlingen zijn verdeeld over 5 andere basisscholen, waaronder deze. Dus het aantal leerlingen is tijdelijk ook groter dan normaal.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Vinny » di 20 feb 2018, 19:47

800 auto's is in principe niet persé een probleem, maar wel als die "toevallig" allemaal tegelijkertijd op dezelfde plek moeten zijn. Dat is bij basisscholen aan de orde. Zoiets lijkt me alleen te verwerken door met verschillende begintijden te werken. Dat verzwaart wel de taak van het onderwijzend personeel...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Ds79m » di 20 feb 2018, 19:54

^^ Kleinere scholen bouwen is natuurlijk ook een optie. Het landelijk gemiddelde is 224 leerlingen en dat lost al veel infrastructurele problemen op.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » wo 21 feb 2018, 10:53

Gemeente Zwolle schreef:Automobilisten en fietsers bovengemiddeld tevreden over wegen in Zwolle

De verkeersveiligheid en de verkeerswegen in en om Zwolle scoren bovengemiddeld goed in landelijke onderzoeken onder verkeersgebruikers en leden van de ANWB. Om de bereikbaarheid en veiligheid op peil te houden werkt de gemeente het komende jaar een mobiliteitsagenda uit voor de periode tot 2030.

Gisteren presenteerde de ANWB de uitkomsten van een online onderzoek naar duurzame mobiliteit, fietsveiligheid en bereikbaarheid in 28 grote steden. Ruim 22.000 leden van de ANWB vulden de vragenlijst in, waarvan 572 uit Zwolle.

Zwolle komt op het punt van de veiligheid voor fietsers als beste naar voren, 85% van de mensen die de vragenlijst invulden zegt zich veilig of heel veilig te voelen op de fiets in Zwolle. Gemiddeld in de grote steden ligt dat percentage op 69%. Zwolle scoort ook bovengemiddeld op het gemak waarmee Zwollenaren de stad in en uit kunnen komen met de verschillende vervoermiddelen. Maar liefst 94% van de fietsers is tevreden over de bereikbaarheid van Zwolle per fiets.

Eind vorig jaar bleek uit de wegbelevingsmonitor 2017 van Platform WOW al dat automobilisten de kwaliteit en het onderhoud van de wegen in en om Zwolle aanmerkelijk hoger waardeerden dan het landelijk gemiddelde. Voor dit onderzoek zijn bijna 11.000 Nederlandse automobilisten bevraagd. Landelijk is 72% van de automobilisten tevreden over de gemeente als wegbeheerder van stadsroutes. Voor Zwolle ligt dat op 84%.

In het algemeen worden met name de kwaliteit van het wegdek, het onderhoud van de wegen en het rijcomfort positief gewaardeerd. Op al deze punten zijn Zwolse weggebruikers vaker tevreden dan gemiddeld. Ook als het gaat om de informatie, doorstroming en het beperken van hinder bij wegwerkzaamheden steekt het oordeel over Zwolle gunstig af vergeleken bij het landelijke beeld.
https://www.zwolle.nl/automobilisten-en ... -in-zwolle

Ik ben zelf ook een frequent fietser in Zwolle. Kritiekpuntjes zijn relatief klein, ik denk dat men het zo gewoon vindt hoe goed het fietsnetwerk is, dat men niet beseft hoe goed het eigenlijk is.
Als fietser zijn mijn voornaamste kritiekpunten enkele fietsroutes waar je een stuk over slechte klinkers moet, omdat dit gedeeld wordt met een woonstraat. En het fietspad van Wijthmen naar Dalfsen mag wel eens vernieuwd worden, dat zijn allemaal oude en beschadigde betonplaten.

Maar je hebt overal fietstunnels en fietsbruggen zodat je met de fiets overal snel kan komen. Als je bijvoorbeeld van Zwolle-Zuid naar Stadshagen wil fietsen kom je maar één of twee keer verkeerslichten tegen, afhankelijk van waar je in Zwolle-Zuid begint.

Als automobilist is er ook weinig reden tot klagen. Er staat niet veel file en de reistijden zijn kort. Verkeerslichten zijn over het algemeen redelijk afgesteld, alhoewel een groene golf op de IJsselallee wel fijn zou zijn. Alleen Stadshagen is wel duidelijk gebouwd op een manier om autorijden onaantrekkelijk te maken wat tot veel omrijkilometers leidt. In Zwolle-Zuid zijn de woonstraten wel redelijk autoluw gebouwd, maar is er wel een fatsoenlijk ontsluitingsnet die niet volgeplempt is met rotondes. In Zwolle-Zuid kom je op het slechtste geval 3 rotondes tegen (Oldeneelallee) maar voor veel mensen is dat er maar 1 of 0. In Stadshagen wordt je gestoord van het gedraai op de Mastenbroekerallee.

Stadshagen is ook duidelijk ontworpen om de auto niet te veel ruimte te geven, met krappe straten en weinig groen. Maar het gevolg is juist dat de auto het straatbeeld zo domineert omdat elk gaatje vol staat door een tekort aan parkeerplaatsen. Er zijn nogal wat straten in Stadshagen die volledig "versteend" zijn met auto's op elke vrije plaats. Stenen stoep, stenen parkeerplaatsen, stenen straten, stenen mini voortuinen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » vr 25 mei 2018, 16:40

https://www.zwolle.nl/zwolle-op-weg-naa ... -2018-2022

Er is een coalitieakkoord gesloten tussen CU, GL, VVD en Swollwacht.

Qua infrastructuur weinig concreets. Er loopt ook weinig qua planvorming / ideeën. Qua woningbouw wil men verdichting en op termijn ook uitbreiding, waarbij de locatie Dijklanden (noordwestkant Aa-Landen) wat hen betreft afvalt.

De westzijde van Stadshagen lijkt mij het beste om te bebouwen. Daar is adequate infrastructuur voorhanden. Er moet niet nog veel meer via de Middelweg ontsloten worden zonder die weg te verbreden. De zuidkant van Zwolle-Zuid zou ook kunnen uitbreiden.

Plaats reactie