Infrastructuur in Zwolle

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1434
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Steyn_E » za 22 dec 2018, 23:08

^^
Typische 50 weg wat mij betreft. In de steden heb je toch ook 50km wegen met een fietsstrook? En er is ook nog eens plek zat om de weg nog een metertje breder te maken. Fiets- en voetpad, 2 rijstroken voor autoverkeer en een parkeerstrook moet hier makkelijk tussen de bomen passen. Dus als je per sé wil, kan er ook wel een fietspad naast. Maar zelfs met de huidige breedte zou het prima een 50-weg kunnen zijn (alleen dan wel gewoon grijs asfalt en fietsstroken aub).

ZwolleNoord1
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 19:46

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door ZwolleNoord1 » za 22 dec 2018, 23:55

Ze willen de Thomas a kempistraat ook al autoluw maken en versmallen.
Pro fiets beleid oké, maar wij automobilisten worden steeds meer gecriminaliseerd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 dec 2018, 9:12

De Rembrandtlaan gaat ook een fietsstraat worden, met een rotonde bij het kruispunt met de Minervalaan. Dat kruispunt is helemaal niet druk, die rotonde zal er vermoedelijk vooral als snelheidsremmer en beginpunt van de fietsstraat komen. In de praktijk wordt dat gewoon een emissiegenerator, want de bussen zullen wel gewoon door de Rembrandtlaan blijven rijden en de Vmax blijft 30. Nu wordt er overdag doorgaans al niet heel hard gereden omdat dat door de fietsers nauwelijks kan.

VincZ
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 16:03
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door VincZ » ma 31 dec 2018, 9:15

... ga je wel even voor het gemak voorbij aan het feit dat alle stadsbussen in Zwolle vanaf 2020 elektrisch zullen zijn.
130 maakt dit land niet prettig.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » ma 31 dec 2018, 9:25

^^ Daar heb je een punt, maar dan nog zullen alle auto's moeten afremmen voor die nutteloze rotonde.

VincZ
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 16:03
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door VincZ » ma 31 dec 2018, 9:39

Dan heeft de rotonde nut. Want haast niemand die er nu 30 rijdt, terwijl het ook een drukke fietsroute is waar fietsers weinig tot geen fysieke bescherming hebben.
130 maakt dit land niet prettig.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » ma 31 dec 2018, 10:15

We zullen het zien. Ik woon vlakbij de geplande rotonde en ik ben er in ieder geval niet van overtuigd. Toegegeven, er wordt inderdaad wel eens wat te hard gereden in de Rembrandtlaan, maar dan toch vooral op de rustige momenten. Overdag wordt er wel eens iets harder gereden dan 30, maar boven de 40 komt nauwelijks voor. Je kunt ook simpelweg niet harder. En ongelukken met fietsers komen er ook niet veel voor.

Gevoelsmatig onveilig is niet hetzelfde als objectief onveilig. Wat mensen als een onveilige situatie ervaren is niet per definitie ook objectief een onveilige plek, zie ook dit artikel van De Stentor.

ZwolleNoord1
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 19:46

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door ZwolleNoord1 » di 01 jan 2019, 4:03

Zelf kom ik ook dagelijks op deze weg, en zelfs in de nachtelijke uren ga ik nooit harder dan 40 daar.
Een fietsstraat gaat denk niet echt een verandering in snelheid brengen. (wellicht dat deze weg smaller gaat worden?)

VincZ
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 16:03
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door VincZ » di 01 jan 2019, 19:54

Coen Tunnel schreef: ma 31 dec 2018, 10:15 We zullen het zien. Ik woon vlakbij de geplande rotonde en ik ben er in ieder geval niet van overtuigd. Toegegeven, er wordt inderdaad wel eens wat te hard gereden in de Rembrandtlaan, maar dan toch vooral op de rustige momenten. Overdag wordt er wel eens iets harder gereden dan 30, maar boven de 40 komt nauwelijks voor. Je kunt ook simpelweg niet harder. En ongelukken met fietsers komen er ook niet veel voor.

Gevoelsmatig onveilig is niet hetzelfde als objectief onveilig. Wat mensen als een onveilige situatie ervaren is niet per definitie ook objectief een onveilige plek, zie ook dit artikel van De Stentor.
Ik woon er ook niet ver van af en fiets zelf regelmatig door de straat. Met name in de bocht bij Gait Rigter wordt erg hard gereden, omdat de weg daar breder is. Precies daar inderdaad waar de rotonde is gepland.

De weg wordt juist aangepakt naar aanleiding van klachten van aanwonenden en gebruikers, aldus de gemeente. En inderdaad: subjectieve (on)veiligheid is iets anders dan objectieve (on)veiligheid, maar dat zegt weinig over de relevantie voor een beslissing om een weg aan te pakken.
130 maakt dit land niet prettig.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » di 22 jan 2019, 16:27


boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door boe! » vr 08 feb 2019, 16:45

Morgen, 9 februari, wordt de busbrug opgeleverd.
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » za 09 feb 2019, 14:46

Wat foto's van de Schuttebusbrug.

Afbeelding
busbrug Zwolle-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
busbrug Zwolle-3 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
busbrug Zwolle-5 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
busbrug Zwolle-8 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
busbrug Zwolle-11 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
busbrug Zwolle-13 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
busbrug Zwolle-16 by European Roads, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door waldo79 » za 09 feb 2019, 15:11

Die brug domineert wel de omgeving van het station.

ZwolleNoord1
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 19:46

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door ZwolleNoord1 » za 09 feb 2019, 16:41

Vind dat juist wel wat hebben. op CS Den Haag heb je ook een weg over het spoor lopen met stadsbussen-

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Kaaiman » za 09 feb 2019, 23:16

Voor regulier autoverkeer blijft de spooijn echter nog altijd een harde barrière tussen noord en zuid. Zulke kekke bruggen worden voor gewoon verkeer niet meer gebouwd in Nederland. :?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » za 09 feb 2019, 23:22

Het is een best wel steile brug trouwens, ik vraag me af hoe dat gaat als het hard sneeuwt.

Er waren 15.000 mensen bij de open dag geweest. De baas van ProRail was er ook bij. Hij denkt dat in de toekomst 30-40% van de modal split straks trein is (nu: 10%). Lijkt me nogal onrealistisch, er zijn nagenoeg geen landen in Europa die de 20% aantikken, laat staan 30 of 40%.

>> https://www.destentor.nl/zwolle/spoorst ... ~a674f8e9/

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door DjIdee » zo 10 feb 2019, 0:10

Singapore enzo halen dat wel...

29% auto, 44% OV, 22% lopen, 1% fiets

Krijg meer en meer het idee dat dat het wensscenario van een deel van de NLse beleidsmakers is, gewoon de boel zo volbouwen en het autoverkeer zo ontmoedigen dat als je niet vermogend bent, je gewoon op het OV aangewezen bent.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » zo 10 feb 2019, 9:27

Eurostat deelt het op in trein / bus-metro / auto. Dus lopen en fietsen wordt niet meegerekend. In dat geval zijn er maar 3 landen waar het aandeel trein hoger dan 10% is. (Nederland 11%, Oostenrijk 12%, Zwitserland 20%). Het EU-gemiddelde is 7,7%. Dan is 30-40% wel erg onrealistisch, zoiets is alleen te halen in stadsstaten als Singapore en Hong Kong. In het artikel noemt hij het 'onze berekeningen', dus kennelijk wordt het echt beleidsmatig gedacht dat zoiets haalbaar is...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door waldo79 » zo 10 feb 2019, 15:34

Daarvoor zijn er teveel open en landelijke gebieden. Ik ben blij dat ons land niet één grote stad is.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door PeterSchoeber » zo 10 feb 2019, 15:48

Mooie foto's van de nieuwe busbrug heb je gemaakt Chris. Heb jij enig idee of je er in de toekomst als voetganger over mag lopen. Op je foto's lijkt het er net op of er een smal voetpad langs de rijstrook voor de bussen ligt.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » zo 10 feb 2019, 16:05

Ik vermoed dat er geen voetgangers overheen mogen. Het is daar toch wel smal voor (denk ook aan scootmobielen e.d.). Het zal wel een extra strook zijn voor het geval van incidenten.

Het busstation is een eilandperron die vanuit de voetgangerstunnel bereikbaar is. Ik denk dat de traffic voor de winkels aan de centrumzijde flink zal afnemen. De bussen worden hoofdzakelijk gebruikt door scholieren en die komen dan helemaal niet meer aan de centrumzijde.

Het station van Zwolle is denk ik vooral overstap, reizigers naar Hanzeland / Windesheim / scholen elders, en pas in de laatste plaats ontsluiting richting het centrum.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door waldo79 » zo 10 feb 2019, 16:28

Het centrum laat zich goed te voet aanreiken vanuit het station.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door GuteFahrt » zo 10 feb 2019, 16:43

Kaaiman schreef: za 09 feb 2019, 23:16 Voor regulier autoverkeer blijft de spooijn echter nog altijd een harde barrière tussen noord en zuid. Zulke kekke bruggen worden voor gewoon verkeer niet meer gebouwd in Nederland. :?
Misschien de tunnel die er onder ligt volledig openstellen? :D
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door SilentScreamer » di 12 feb 2019, 13:49

GuteFahrt schreef: zo 10 feb 2019, 16:43
Kaaiman schreef: za 09 feb 2019, 23:16 Voor regulier autoverkeer blijft de spooijn echter nog altijd een harde barrière tussen noord en zuid. Zulke kekke bruggen worden voor gewoon verkeer niet meer gebouwd in Nederland. :?
Misschien de tunnel die er onder ligt volledig openstellen? :D
Als ik goed begreep zal dat in de komende weken voor de komende anderhalf jaar ook gebeuren als de fietsenkelder op het huidige busstation gebouwd wordt. Er gaan ook weer stemmen op om dat definitief zo te houden. Ik denk dat de gemeente dat graag nog even aankijkt. Het lijkt er in ieder geval op dat de verkeersfunctie van het stationsplein flink omlaag geschroefd zal worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » zo 03 mar 2019, 10:18

RTV Oost: "Fietsveiligheid in Overijssel moet hoogste prioriteit krijgen van provinciale politiek"
"Ik fietste laatst op het fietspad toen ik werd ingehaald door een e-bike. Het fietspad was vrij smal", vertelt een vrouw in het publiek. Het ging zo snel dat ze amper de tijd had om ruimte te geven aan de e-biker. "Ik had bijna een ongeluk. Daarom zeg ik dus: e-bikes niet op het fietspad."
Ik ben een recreatief-sportieve fietser en ga daarom ook wat sneller dan de meeste fietsers (veelal tussen de 22 en 28 km/h). Veel vrijliggende fietspaden zijn best wel smal, ze liggen er al decennia en mogen wel eens breder worden. Er zijn nog best veel van die fietspaden die maar 1,5 - 1,8 meter breed zijn.

Wat die quote zegt herken ik elke keer weer, maar de fout ligt m.i. vooral bij de fietsers die op hun dooie gemak aan de linkerkant van het fietspad fietsen: zij blokkeren dus de doorgang. Als je te vroeg belt horen ze je niet, en als je binnen gehoorbereik belt dan kijken ze eerst om en gaan dan pas aan de kant. Ja dan ben je er al naast.

Zulke mensen zouden het besef moeten hebben dat als ze aan de linkerkant fietsen (op de kant van de tegenrichting), ze er rekening mee moeten houden dat anderen ze willen inhalen, en dus niet eerst verbaasd omkijken wat er aan komt. Voetgangers op zulke fietspaden idem dito, verbaasd opkijken als er iemand dicht langs hun rijdt als ze midden op het fietspad lopen. Sommige mensen denken dat ze alleen op de wereld zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » di 12 mar 2019, 10:41

De Stentor: Inrichting Hortensiastraat in Zwolle rammelt aan alle kanten

Er is een discussie of deze weg 50 moet blijven of 30 moet worden. Er rijden 8.000 motorvoertuigen per dag en de maximumsnelheid van 50 wordt door maar 3% overschreden. Dat is dus een functie die niet bij een 30-zone hoort.

Aan de andere kant zijn de fietsstroken te smal en liggen de zebrapaden op verkeerde plekken en hebben ze geen middeneiland. De rijloper voor gemotoriseerd verkeer is nu echter al betrekkelijk smal, ik denk niet dat je daar veel ruimte mee kan winnen. Parkeerplaatsen opheffen voor vrijliggende fietspaden lijkt me ook geen optie gezien de parkeerdruk. Dat zijn vooroorlogse woningen maar wel kennelijk met veel tweeverdieners want die straat staat altijd vol. Assendorp heeft sowieso een parkeerprobleem.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » wo 13 mar 2019, 21:48

Heeft iemand ervaring hoe de doorstroming op de Veerallee / Willemskade nu is sinds de reconstructie? Ik kom er nooit in de spits maar ook buiten de spits zijn er best wel lange wachtrijen.

Het is wel een heel complex kruispunt geworden met twee sets verkeerslichten, een overweg, 3 fietsoversteken en een busbaan in het midden die de hele tijd prioriteit krijgt. Van wat ik tussen de middag zie lijkt de doorstroming slechter dan voorheen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 mar 2019, 21:54

^^ Ik ben er nog niet geweest sinds de opening van de Schuttebusbrug. Een enkele keer breng ik mijn vriendin naar het station voor ik naar mijn werk doorrij, ook deze week nog, maar vanaf het station reed ik sowieso altijd al via de Westerlaan en de Willemskade naar de aansluiting Zwolle-Centrum, zelfs om de A28 in zuidelijke richting te nemen. Ik vind dat prettiger rijden dan over de Veerallee, met de spoorwegovergang, en daarna nog de rotonde Zwolle-Zuid driekwart nemen. Dat was voor de opening van de brug al zo, en dat is nu niet veranderd.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1434
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Steyn_E » do 14 mar 2019, 22:37

Waarom doen ze daar nou zo moeilijk over langsparkeren op een 50 km weg? Da's vrij normaal in eigenlijk elke stad. Voor wat betreft fietspaden zou je ook kunnen overwegen om aan 1 zijde de parkeerhavens te verwijderen om zo de weg naar 1x2 + vrijliggende fietspaden te kunnen brengen. In de bestaande omgeving zal je toch compromissen moeten sluiten om de veiligheid op te krikken zonder de leefbaarheid teveel te schaden (parkeerproblemen, bomenkap etc.). Meteen met de ontwerpstandaarden van nu lopen zwaaien heeft hier waarschijnlijk weinig zin.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 mar 2019, 7:31

^^ De Hortensiastraat is sinds de opening van het nieuwe busstation wel beduidend drukker geworden met bussen. Ik kan me voorstellen dat langsparkeren dan niet ideaal is.

Plaats reactie