Infrastructuur in Zwolle

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door boe! » di 24 dec 2019, 21:45

Rogier schreef:
di 24 dec 2019, 20:44
^^ Ik denk dat men een extra dek naast het bestaande dek gaat bouwen en dat hier geen sprake is van vervanging.
Dat is precies wat in het artikel van ProRail staat (zie de quote van DjIdee).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 24 dec 2019, 22:01

Men pakt nu wel alle kunstwerken van het spoorproject tegelijk aan. Aan de Marsweg wordt al gewerkt, men is recent ook gestart met de fietsonderdoorgang van het Weteringpad en in januari starten ze dus ook met de fietstunnel Hortensiastraat en de onderdoorgang van de Ceintuurbaan.

Ter hoogte van de fietstunnel Hortensiastraat zal het bestaande spoor wel verlegd moeten worden naar het noorden, want de uitbreiding is elders op het tracé asymmetrisch aan de zuidzijde, maar dat kan op deze locatie niet omdat daar het spoor uit Almelo erbij komt. Aan de noordzijde van de fietstunnel is men een paar maanden geleden al bezig geweest met het vrijmaken van het tracé.

Demassel
stadsweg

Bericht door Demassel » di 24 dec 2019, 22:17

Rogier schreef:^^ Ik denk dat men een extra dek naast het bestaande dek gaat bouwen en dat hier geen sprake is van vervanging.
Ik dacht dat er een dek naast kwam en als deze helemaal klaar is het spoor om gaat en dan vervanging van huidig dek plaats vind.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 25 dec 2019, 13:55

^^ Dat lijkt mij vrij vreemd, want op de foto's is te zien dat het huidige dek aan de tunnelwand vastgemaakt \ gestort is. Het verwijderen van dit dek zal zeer complex zijn en verder waarom zou je het bestaande dek van nog geen 20 - 25 jaar oud gaan vervangen?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 19 jan 2020, 18:47

De rotonde op de kruising Diezerkade / Brink / Thomas a Kempisstraat gaat verdwijnen voor een soort shared-space kruispunt. Doel is om het winkelgebied aantrekkelijker te maken.

>> https://www.zwolle.nl/wonen-en-leven/wi ... nkelgebied

Ik heb het daar overigens nog nooit echt druk gezien. Het is niet een belangrijke invalsweg, wellicht is het ook de enige rotonde in Zwolle die in klinkers is uitgevoerd. Het winkelgebied is ook niet een locatie waar je gaat rondwandelen, meer gericht snel iets halen en weer weg.

De Stentor meldt dat ook van een ondernemer:
Hij vreest verlies aan omzet nu klanten niet meer voor zijn deur kunnen parkeren. ,,Daarom kijk ik met een schuin oog naar een ander winkelpand, want bereikbaarheid is voor een standaardwinkel essentieel. Dat was juist de reden om hier te gaan zitten. Voor een aantal ondernemers zal een algehele opknapbeurt goed uitpakken, omdat het hier aantrekkelijker wordt gemaakt, maar niet in mijn geval. Impulsaankopen behoren niet tot mijn business. Ik trek veel klanten van buiten Zwolle, die hier gericht naartoe komen."

>> https://www.destentor.nl/zwolle/diezerb ... ~a3513533/

Afbeelding

Afbeelding

CasablancaMarocco
stadsweg

Bericht door CasablancaMarocco » zo 19 jan 2020, 19:05

Ik kwam altijd langs de rotonde om vervolgens via de Turfmarkt richting de Zeeheldenbuurt te gaan.

Maar nu staat er een betonblok, en kan je niet meer afsnijden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 22 jan 2020, 21:15

Gemeente Zwolle schreef:Automobilisten in Zwolle meest tevreden over wegen

Automobilisten zijn zeer tevreden over de Nederlandse wegen en van alle gemeentelijke wegen scoren die in Zwolle het hoogst. Gemiddeld is 74% van de weggebruikers (zeer) tevreden over wegen in de onderzochte gemeenten, in Zwolle is dat 87%. Dat blijkt uit het wegbelevingsonderzoek dat Platform WOW vorig najaar uitvoerde onder bijna 10.000 Nederlandse automobilisten.

Het platform WOW (Wegbeheerders ontmoeten wegbeheerders) onderzoekt sinds 2013 elke twee jaar hoe tevreden automobilisten zijn over de nationale, provinciale en gemeentelijke wegen. De weggebruikers zijn tevreden over zowel Rijkswaterstaat als provincies en gemeenten als wegbeheerder. Deze tevredenheid is sinds het begin van de metingen in 2013 voor alle drie typen beheerders flink toegenomen.

De belangrijkste sterke punten van de Nederlandse wegen zijn volgens weggebruikers de kwaliteit en het onderhoud van de wegen. Deze komen bij alle beheerders als sterk punt terug. Voor gemeentelijke wegen is met name het rijcomfort een pluspunt evenals de mate waarin de ingeschatte reistijd overeenkwam met de werkelijke reistijd.
Persbericht: https://www.zwolle.nl/actueel/nieuws/au ... over-wegen

Link naar het onderzoek: https://platformwow.nl/nieuws/automobil ... wegen-5748

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 27 jan 2020, 18:46

^^ Gefeliciteerd. :klappen: ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 01 feb 2020, 16:01

De Zuiderzeestraatweg tussen Zwolle en Wezep is vorig jaar gereconstrueerd. Het is van een GOW-80 naar een ETW-60 gegaan, maar de weg is net zo breed gebleven. De kantmarkering staat dan weer zo'n eind van de kant af dat je er niet in twee richtingen veilig tussen past, dus iedereen rijdt met de kantmarkering midden onder de auto door, als je er over nadenkt slaat dit soort wegmarkering helemaal nergens op. Er wordt volgens mij nu ook veel meer ingehaald dan voorheen.

Afbeelding
Rotonde Zuiderzeestraatweg-Hilsdijk 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Rotonde Zuiderzeestraatweg-Hilsdijk 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Rotonde Zuiderzeestraatweg-Hilsdijk 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Rotonde Zuiderzeestraatweg-Hilsdijk 04 by European Roads, on Flickr

bamboe bord, de enige die ik daar zo zag.
Afbeelding
Rotonde Zuiderzeestraatweg-Hilsdijk 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Rotonde Zuiderzeestraatweg-Hilsdijk 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Rotonde Zuiderzeestraatweg-Hilsdijk 09 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Rotonde Zuiderzeestraatweg-Hilsdijk 10 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Rotonde Zuiderzeestraatweg-Hilsdijk 12 by European Roads, on Flickr

CasablancaMarocco
stadsweg

Bericht door CasablancaMarocco » za 01 feb 2020, 16:35

Bij dit soort wegen is het probleem dat je vrijwel altijd bumperklevers achter je hebt als je de limiet van 60 aanhoud, en als je besluit toch harder te rijden een bekeuring riskeert.
Daarom is het gewoon jammer dit soort limieten, het wakkert alleen maar ergernis aan.

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » zo 02 feb 2020, 22:23

Dit is weer niet conform DV uitgevoerd. Als dat wel zo zou zijn, zou het niet aantrekkelijk zijn er 80 te rijden. Maar van wat ik op de foto's zie zou ik er heel graag met 80 doorheen blaffen :roll:
Svenlo
Frequent gebruiker van de zolderkamer. Tsja... corona he...

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » zo 02 feb 2020, 22:53

Sterker nog, van alle keren dat ik daar nu heb gereden, heb ik daar nog geen enkele keer 60 gereden. De meeste mensen blijven ook stug 80 rijden. En de keren dat ik wel een '60-er' voor mij had zitten ben ik er ook vrij rap langs gegaan, wat daar ook prima kan. Goed zicht, geen zijwegen. Je jakkert er zo langs. Krijg je met dit soort volslagen idiote wegindelingen. :nuts:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 03 feb 2020, 8:59

Er klopt ook weinig van de bebording. Naast al die 'auto's voorrang' borden heb je ook een combinatie van een erftoegangsweg en voorrangsweg (wat niet zou kunnen) en aparte 60 borden in de zone 60.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 03 feb 2020, 20:47

Debiellisering van de weggebruiker (c) Geelhoed.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

CasablancaMarocco
stadsweg

Bericht door CasablancaMarocco » ma 03 feb 2020, 23:56

Wellicht zijn die 60 borden tijdelijk? Zeker na een verlaging van de snelheid kan ik mij zoiets wel voorstellen.

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » di 04 feb 2020, 22:20

^^ Dan hoort er een :zone-60: te staan met herhaling eronder.
Svenlo

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » di 04 feb 2020, 22:46

Chris schreef:
ma 03 feb 2020, 8:59
(..) heb je ook een combinatie van een erftoegangsweg en voorrangsweg (wat niet zou kunnen) (..)
ff. :offtopic:

Dat had ik vanochtend.. reed op een etw weg (Alphen) en stopte op het plateau voor een voertuig van rechts... maar die was ook al gestopt.. en (stom): rechts voor mijn neus aan de overkant van de kruising zag ik het voorrangsbord staan.. Ik had dus gewoon voorrang. :facepalm:

Ik vroeg mij dus af of dit wel kon.. maar blijkbaar kán het wel maar is het niet volgens de richtlijnen.. :?

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » wo 05 feb 2020, 0:26

Het kan maar het is zeker niet gebruikelijk. Maar aangezien steeds meer gemeenten die richtlijnen aan hun laars lappen verbaast dit me niks.
Svenlo

Steyn_E
verkeersader

Bericht door Steyn_E » wo 05 feb 2020, 10:31

^^
Hier in de buurt ligt er ook zo eentje, van Veghel naar Heeswijk-Dinther. Zone 60 met voorrangskruisingen op nep-plateaus (wel klinkers maar geen verhoging) en vrijliggende fietspaden. Ja, er zitten een paar erfaansluitingen op maar eigenlijk niks bijzonders, wat mij betreft had die weg prima 80 kunnen blijven.

Andersom zie je ook wel eens dat wegen worden gedowngrade waarbij juist elke lullige zijweg verstopt achter een heg of boerderij op de straathoek tóch voorrang moet krijgen. Dat is al helemaal niet veiliger.

En ook doorgeasfalteerde rode fietsstroken waarbij rechts toch voorrang heeft kom je wel eens tegen, terwijl de fietsstroken en belijning alleen door mogen lopen op een voorrangskruising.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 11 apr 2020, 20:00

Chris schreef:
zo 18 aug 2019, 21:02
Vanavond ben ik er even (nouja... beste wandeling) heen gelopen. Men heeft inderdaad behoorlijk diep gefreesd, vooral ook aan de rechterkant waar die rare verzakkingen zaten. Er zijn veelal 3 lagen uit gegaan, aan de rechterkant zowat tot op de fundering lijkt het.

Afbeelding
IJsselallee Zwolle 18-08-2019-6 by European Roads, on Flickr
Volgens mij is er recent opnieuw geasfalteerd op dit stuk IJsselallee. Dat asfalt lag er dus nog maar een half jaar in? :hm:

Ze hebben ook mega varkensruggen geplaatst op de rand van de uitvoegstrook naar de Hanzelaan vanuit het zuiden. Het lijkt mij eerder onveiliger geworden daarmee, als je daar per ongeluk overheen rijdt dan wordt je voertuig beschadigd / onbestuurbaar.

PeterSchoeber
stadsweg

Bericht door PeterSchoeber » za 11 apr 2020, 20:21

^^ Sinkhole misschien? Ligt er soms ergens een dikke lekkende waterleiding of een riool dat lekt?
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 19 apr 2020, 22:19

Chris schreef:
za 11 apr 2020, 20:00
Ze hebben ook mega varkensruggen geplaatst op de rand van de uitvoegstrook naar de Hanzelaan vanuit het zuiden. Het lijkt mij eerder onveiliger geworden daarmee, als je daar per ongeluk overheen rijdt dan wordt je voertuig beschadigd / onbestuurbaar.
Foto erbij:
Afbeelding
IJsselallee Zwolle by European Roads, on Flickr

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 apr 2020, 2:06

:facepalm: Dat hoort toch niet langs een weg met Vmax 70. Hartstikke gevaarlijk.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » ma 20 apr 2020, 7:40

Rechtsvoor op zo'n rug, ophanging breekt af, auto schiet haaks naar rechts, hoi boom :redangry:

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 20 apr 2020, 8:55

Echt niet normaal dat men dit zo aangelegd heeft. Dit zorgt juist voor meer ongevallen met letsel als je een stuurfoutje maakt. Ik kan er echt niet bij dat men dit soort onveilige meuk zo plaatst... :nuts: :nuts:

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » ma 20 apr 2020, 8:57

Wat is dit dan voor onzin? Melden bij de gemeente als onveilige verkeerssituatie. Dit kan echt niet. :nuts:

Wat is überhaupt het nut hiervan? Dat men de uitvoeger niet afsnijdt, ofzo?
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » ma 20 apr 2020, 9:16

Robbert297 schreef:
ma 20 apr 2020, 8:57
Wat is überhaupt het nut hiervan? Dat men de uitvoeger niet afsnijdt, ofzo?
Rij voor rechtdoor die nét tot het rechtafvak komt, en dan vrachtwagen/auto's die door de berm ploeteren? Dat zie je wel vaker... Maar dit is wel heel drastisch.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 20 apr 2020, 9:19

^^ Als dat echt zo’n probleem is dan had men beter de voorsorteerstrook wat verlengd...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 20 apr 2020, 9:33

Soms kun je er echt niet bij hoe men bij dit soort "oplossingen" komt... :facepalm: :facepalm:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » ma 20 apr 2020, 9:37

captain007 schreef:
ma 20 apr 2020, 9:19
^^ Als dat echt zo’n probleem is dan had men beter de voorsorteerstrook wat verlengd...
Of wellicht grasbetontegels als goedkope oplossing achteraf?
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter