Infrastructuur in Zwolle

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
expressweg

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » ma 20 apr 2020, 9:39

Asfalt metertje eerder laten beginnen met bermpaaltjes erop?

Alles beter dan dit.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 20 apr 2020, 9:42

Robbert297 schreef:
ma 20 apr 2020, 9:37
Of wellicht grasbetontegels als goedkope oplossing achteraf?
Je ziet hier gewoon dat men te weinig capaciteit heeft (ook de linker berm ziet er lekker uit...). Dan is die tiental meters extra asfalt ook geen ramp. Er is gewoon ruimte voor (een lichtmast verplaatsen). Dit soort prutsmaatregelen kosten uiteindelijk ook een boel centen, omdat men hierdoor alles twee/drie keer opnieuw kan aanleggen. Doe het dan gewoon in een keer goed.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 21 apr 2020, 9:08

De varkensruggen op de IJsselallee hebben in elk geval de media ook gehaald: https://www.destentor.nl/zwolle/hoe-vei ... ~a44e71be/

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 21 apr 2020, 9:18

"Het is belangrijk om goed op de weg te blijven, dan is er niks aan de hand"
Dan snap je er als wegbeheerder toch helemaal niets van...? :facepalm:

Maar we doen alles voor de verkeersveiligheid :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 21 apr 2020, 9:23

Snelwegfreak schreef:
di 21 apr 2020, 9:18
Ik noem dat kleuterlogica: het klopt als een bus. Maar de meeste mensen willen een 'politiek correcte' reactie horen.

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » di 21 apr 2020, 9:24

Snelwegfreak schreef:
Dan snap je er als wegbeheerder toch helemaal niets van...? :facepalm:
Het is ook een woordvoerder die het zegt ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 21 apr 2020, 9:33

Die afslag wordt veel gebruikt door mensen die de trein moeten halen, wellicht zorgt dat er ook voor dat er meer door de berm gereden wordt door mensen in tijdsnood. In de ochtendspits stroopt het bij die VRI wat op, van wat ik gezien heb meestal geen echt lange files, maar net wel dat je een keer of twee extra moet wachten voor een cyclus.

Een redelijk eenvoudige oplossing zou zijn om de invoegstrook van het BP tankstation te verlengen tot de uitvoegstrook naar de Hanzelaan. Dat vereist ongeveer 120-130 meter asfalt.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 21 apr 2020, 10:28

Iemand hier op het forum kan vast wel zeggen wat het document "veilige inrichting van bermen" zegt over obstakels in de berm op een 70-weg.
Ik vermoed dat 23 centimeter hoge obstakels als botsonvriendelijk worden gezien. Iemand die hier meer over kan zeggen?
boe! schreef:
di 21 apr 2020, 9:23
Snelwegfreak schreef:
Ik noem dat kleuterlogica: het klopt als een bus. Maar de meeste mensen willen een 'politiek correcte' reactie horen.
Natuurlijk is het belangrijk dat de weggebruiker zich perfect gedraagt in het verkeer en dat die geen fouten maakt. Maar verkeerskunde is meer dan alleen weggedrag. Het is een samenspel tussen weggebruiker, voertuig en infrastructuur. Alledrie de onderdelen hebben invloed op de verkeersveiligheid en hangen samen met elkaar.
Maar als die weggebruiker nou per ongeluk, heel toevallig, 1 keer een foutje maakt, of het voertuig krijgt een technisch mankement, dan hangt het van de infrastructuur af hoe ernstig het gevolg afloopt. Ik weet in ieder geval dat als het voertuig per ongeluk tegen die 23 centimeter hoge obstakels aanrijdt, het gevolg ernstig kan zijn. En daar gaat het om: Hoe gevaarlijk zijn deze varkensruggen nou feitelijk als er iets (per ongeluk) zou kunnen gebeuren? Die vraag moet beantwoord worden door de experts. En tot nu toe lijkt de gemeente nog geen expert te zijn in het erkennen van de mogelijke onveiligheid van deze obstakels omdat men de argumenten wegwuift.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 21 apr 2020, 10:52

mavas schreef:
di 21 apr 2020, 10:28
Iemand hier op het forum kan vast wel zeggen wat het document "veilige inrichting van bermen" zegt over obstakels in de berm op een 70-weg.
Ik vermoed dat 23 centimeter hoge obstakels als botsonvriendelijk worden gezien. Iemand die hier meer over kan zeggen?
Meer dan 7cm en meer dan steiler dan 1:1, zeg ik even uit mijn hoofd. Dus dit zijn obstakels en moeten dus buiten de obstakelvrije ruimte worden geplaatst.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 21 apr 2020, 11:04

Een luxe oplossing is om het voorsorteervak te verlengen tot het eind van de invoegstrook vanaf de BP. Dat is nog geen 120 meter. Als de afstand tot de bomen bezwaarlijk is, kan de as van de rijbaan ook een klein stukje richting middenberm worden opgeschoven.

Steyn_E
verkeersader

Bericht door Steyn_E » di 21 apr 2020, 13:53

Dit is wel redelijk bizar te noemen. Als ik met mijn autozitje van 800 kilo op zo’n gevaarte rijd met 70 per uur krijg ik gewoon vliegles :schrikreactie:

Waarom niet van die ‘dakjes’ zoals er meestal geplaatst zijn op turborotondes tussen de rijstroken? Maar dan dus dwars op de rijbaan. Dan lig je ten minste niet meteen in de bomenrij. Dit soort obstakels kunnen gewoon echt niet op een weg met een maximumsnelheid hoger dan 30.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 23 apr 2020, 15:46

Recent zijn een aantal oversteken in de Hortensiastraat en de Deventerstraatweg meer geaccentueerd met een flauwe drempel. Het is wel fijn dat de gemeente er geen hele gemene drempel aanlegt als dat niet nodig is. Geen burger pesten, maar gewoon de situatie wat veiliger en herkenbaarder maken. :top:

1. De fietsoversteek op de overgang Hortensiastraat / Deventerstraatweg.
Afbeelding
Deventerstraatweg 01 by European Roads, on Flickr

2. De nieuwe oversteek ter hoogte van de Boni / Bristol.
Afbeelding
Deventerstraatweg 02 by European Roads, on Flickr

3. De Hortensiastraat (vorig jaar)
Afbeelding
Hortensiastraat-1 by European Roads, on Flickr

4. idem.
Afbeelding
Hortensiastraat-2 by European Roads, on Flickr

Nu ik die foto's weer zie vraag ik mij af of je wel zo dicht bij een zebrapad mag parkeren. Of gelden die regels niet voor dit soort parkeerplaatsen?

PeterSchoeber
stadsweg

Bericht door PeterSchoeber » do 23 apr 2020, 16:26

^^ De auto's staan, zo te zien, in een parkeervak en hinderen de voetgangers niet als zij willen oversteken. En je mag inderdaad niet parkeren net voor een zebrapad omdat het anders lastig kijken wordt voor de voetganger die wil oversteken.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 23 apr 2020, 17:02

^^ Parkeren in een parkeervak mag altijd, behoudens deze uitzonderingen:

De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:

d.op een parkeergelegenheid:

1°.voor zover zijn voertuig niet behoort tot de op het bord of op het onderbord aangegeven voertuigcategorie of groep voertuigen;

2°.op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven;

3°.op dagen of uren waarop dit blijkens het onderbord is verboden;

Voor parkeren in een parkeervak geldt de regel dat je niet binnen 5 meter van een kruispunt mag parkeren niet, die geldt alleen voor de rijbaan. Een oversteekplaats is dan wel geen kruispunt, maar daarvoor is de regel dat je niet op of binnen vijf meter van een oversteekplaats je voertuig mag laten stilstaan. Maar ook dat geldt louter voor de rijbaan, niet voor parkeervakken.

Toch ben ik niet helemaal weg van deze uitvoering, want als in beide parkeervakken direct naast het zebrapad bedrijfsbusjes staan, denk ik dat het zicht op eventueel overstekende voetgangers voor automobilisten niet optimaal is. Een overstekende voetganger kan dan ineens vanuit het niet opduiken. Ik ken de richtlijnen niet, maar ik vermoed dat daarin afgeraden wordt om parkeervakken zo dicht bij oversteekplaatsen in te richten.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 23 apr 2020, 21:17

Chris schreef:
do 23 apr 2020, 15:46
Recent zijn een aantal oversteken in de Hortensiastraat en de Deventerstraatweg meer geaccentueerd met een flauwe drempel. Het is wel fijn dat de gemeente er geen hele gemene drempel aanlegt als dat niet nodig is. Geen burger pesten, maar gewoon de situatie wat veiliger en herkenbaarder maken. :top:
Inderdaad, tópgemeente! :top:

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » di 05 mei 2020, 12:53

Ik weet niet of het anderen in Zwolle ook al eens is opgevallen, maar kennelijk is het de laatste tijd beleid om in nachtelijke uren verkeerslichten voor fietsers standaard groen te geven op steeds meer kruisingen. Het is mij in ieder geval opgevallen sinds ik sinds vorig jaar september met al het onderwereldgeweld in Zwolle regelmatig in nachtelijke uren naar Zwolle toe moet.

Mijn irritatie zit 'm net name in de kruising Blaloweg - Katerdijk en Zwartewaterallee - Mozartlaan. Als je vanaf de A28 komt bij Zwolle-Centrum en je draait de Katerdijk op, rij je tegen de VRI bij de kruising met de Blaloweg aan. In nachtelijke uren heeft de fietsoversteek dat voor je ligt dan standaard groen. Pas op het moment dat je echt bij de stopstreep staat, zie je het licht voor fietsers op geel en rood springen. Gevolg: je staat minstens 5 - 10 seconde voor niks stil. Even verderop is hetzelfde het geval bij de kruising met de Zwartewaterallee met de Mozartlaan. En het is mij ook al opgevallen bij de afrit van de A28 bij Zwolle-Noord, in beide richtingen (zowel vanaf Amersfoort als vanaf Meppel) kom je 's nachts standaard voor het rode licht te staan omdat de fietsers groen hebben.

Waarom wordt het niet zo ingeregeld dat alle richtingen 's nachts standaard rood hebben en pas bij aanbod dat via detectielussen gedetecteerd wordt, het groen wordt? Zo ontzettend veel fietsers zijn er 's nachts niet. Ik heb er in ieder geval in al die keren dat ik stil heb gestaan nog nooit een fietser daadwerkelijk zien fietsen. Maar dan hebben we het vaak ook over tijdstippen tussen de 01.00 en 05.00u.

De gemeente Zwolle heb ik hierover net een mail gestuurd.

Ook de gemeente Hattem heb ik hierover een vraag gesteld, want op de kruising van de Zuiderzeestraatweg met de Geldersedijk hebben ze hetzelfde kunstje uitgevoerd. Verkeer van / naar Zwolle <> Hattemerbroek dat over de Zuiderzeestraatweg rijdt wordt standaard stilgezet voor rood licht omdat het fietslicht voor fietsers vanaf/naar de Geldersedijk altijd op groen staat 's nachts. Ook hier sta je weer 5 - 10 seconde lang stil voor niks.

In het kader van duurzaamheid en geluidsoverlast een merkwaardige maatregel. Wellicht is het bewust beleid om automobilisten te pest.. te ontmoedigen hard over kruisingen te jagen, maar ik vind het echt irritatie opwekkend en ik kan mij ook voorstellen dat het voor extra roodlicht passages zorgt.

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » di 05 mei 2020, 13:06

^^ Ik denk eerder dat veel fietsers 's nachts door rood fietsen (met of zonder alcohol). Vanuit veiligheid kan ik me dan iets voorstellen bij deze maatregel. Een bewuste pestactie lijkt me wat ver gezocht.
Irritant is het wel inderdaad. Hier in Utrecht zijn ook een aantal verkeerslichten waar auto's+fietsers in de doorgaande richting standaard groen hebben. Als je dan afslaat met de auto moet je altijd wachten... Daar pak ik nog wel eens een rood licht mee :surrender:

Steyn_E
verkeersader

Bericht door Steyn_E » di 05 mei 2020, 16:00

Zijn het niet gewoon de drukknoppen die blijven plakken? Of misschien is het gedaan zodat je de knoppen niet meer hoeft aan te raken ivm corona?
Hier in Veghel zijn er een aantal VRI’s die ook spookgroen geven, sommigen juist voor autoverkeer, dus plakkende relais in de schakelkast zou ook kunnen. Ze gaan dan ook niet meteen op oranje (het lijkt immers alsof er continu verkeersaanbod is) waar dat in het geval van een wachtstand wél zo is.
Als je wachtstand groen voor de fietsers implementeert lijkt het me juist gevaarlijker dan wanneer je rood voor alle richtingen gebruikt; wachtstand groen voor een langzame fase als fietsers gaat geheid meer roodlichtnegatie betekenen en daarmee juist gevaarlijker zijn voor fietsers. Dat was al de reden om binnen de bebouwde kom liefst geen wachtstand groen voor autoverkeer te gebruiken (roodlichtnegatie uit de andere richtingen), wanneer je fietsoversteken groen geeft gaat dat juist nog meer het geval zijn lijkt me.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 06 mei 2020, 11:22

Steyn_E schreef:
di 05 mei 2020, 16:00
Hier in Veghel zijn er een aantal VRI’s die ook spookgroen geven, sommigen juist voor autoverkeer, dus plakkende relais in de schakelkast zou ook kunnen. Ze gaan dan ook niet meteen op oranje (het lijkt immers alsof er continu verkeersaanbod is) waar dat in het geval van een wachtstand wél zo is.
Off topic: heb je het gemeld bij de wegbeheerder? Mijn ervaring is dat dit meestal snel wordt opgelost na een melding :idea:

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » wo 06 mei 2020, 16:29

Steyn_E schreef:
di 05 mei 2020, 16:00
Zijn het niet gewoon de drukknoppen die blijven plakken? Of misschien is het gedaan zodat je de knoppen niet meer hoeft aan te raken ivm corona?
Ik heb het ook al waargenomen voor het corona-tijdperk, dus dat lijkt mij niet. Dat ze eventueel blijven plakken zou inderdaad wel kunnen, maar ik vraag mij af of de vertraging dan niet te kort is tussen detectielus berijden als auto en het op geel springen van het fietserslicht. Dat is max 5 seconde.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 08 mei 2020, 17:25

Volgens mij zijn verreweg de meeste fiets-VRI's in Zwolle voorzien van detectielussen en zijn de drukknoppen overbodig. Alleen op Marslanden kom ik wel eens tegen dat de afteller weer uit gaat als je ook niet de drukknop gebruikt.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » do 14 mei 2020, 14:56

De VRI op de kruising Zuiderzeestraatweg - Geldersedijk bij Hattem had een defecte drukknop waardoor deze continue werd geactiveerd. Dit is inmiddels verholpen. Interessant detail: deze VRI is in beheer bij de gemeente Zwolle. Dit omdat gemeente Hattem de kennis over deze VRI's niet heeft en het daarom in beheer heeft laten nemen door de gemeente Zwolle.

Van gemeente Zwolle heb ik nog geen reactie gekregen. Van de week 's nachts was het in ieder geval nog niet gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 14 mei 2020, 16:34

Hoe zit het met de drie andere VRI's in Hattem? De VRI bij de VOP op de Geldersedijk bij de Jachthaven, de VRI Schipperswal/Nieuweweg en de VRI Nieuweweg/Allee? Ik kan me voorstellen dat het voor zo'n kleine gemeente met een klein aantal VRI's misschien handiger is om dat beheer ook bij een grotere gemeente neer te leggen. Of beheert Hattem de andere VRI's zelf?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 mei 2020, 21:32

Chris schreef:
zo 19 apr 2020, 22:19
Chris schreef:
za 11 apr 2020, 20:00
Ze hebben ook mega varkensruggen geplaatst op de rand van de uitvoegstrook naar de Hanzelaan vanuit het zuiden. Het lijkt mij eerder onveiliger geworden daarmee, als je daar per ongeluk overheen rijdt dan wordt je voertuig beschadigd / onbestuurbaar.
Foto erbij:
Afbeelding
IJsselallee Zwolle by European Roads, on Flickr
Ze zijn weggehaald :top:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 28 mei 2020, 9:48

In alle stilte weggehaald, zonder nieuwsbericht zeker?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 28 mei 2020, 10:34

Foto erbij:

Afbeelding
IJsselallee Zwolle by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 30 mei 2020, 11:26

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 30 mei 2020, 14:27

Men is niet ongevoelig voor goed onderbouwde kritiek.
Complimenten.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 05 jun 2020, 10:38

^^ Het is alleen jammer dat men dat niet vooraf had bedacht. Zoiets kan en mag je gewoon niet zo aanleggen. Met een beetje boerenverstand had iedereen dat wel kunnen bedenken. Ik ben wel blij dat men het weer weggehaald heeft, voordat er ongelukken zijn gebeurd. Dat is wel beter dan achteraf.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 05 jun 2020, 10:52

captain007 schreef:
vr 05 jun 2020, 10:38
Het is alleen jammer dat men dat niet vooraf had bedacht.
Dat is iets dat mij inderdaad regelmatig verbaast.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk