Infrastructuur in Zwolle

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door waldo79 » vr 02 okt 2020, 20:45

En 30 op een weg, waar parallelwegen langs liggen. Laat me niet lachen :heygrr:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 02 okt 2020, 20:54

Dan zou daar 15 km/h moeten gelden :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 02 okt 2020, 21:17

Palance schreef:
vr 02 okt 2020, 20:29
Het gele bord: Zie ik daar nu de Van Brienenoordbrug en de Erasmusbrug?
Het zijn de contouren van bekende gebouwen en bruggen in Zwolle, in dit geval de Katerveerbrug en de Twistvlietbrug. Zwolle heeft kennelijk een stapel van dit soort borden op de werf liggen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 02 okt 2020, 23:01

Wees een held gemeente, en bescherm de zwakke verkeersdeelnemer door deze van de hoofdrijbaan te verbannen
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 08 okt 2020, 11:29

De Van Karnebeektunnel gaat in beide richtingen open voor autoverkeer, zo meldt De Stentor: https://www.destentor.nl/zwolle/van-kar ... ~a3069fcb/

Dit was van oorsprong een bustunnel onder het station, die verbindt de kantoorwijk Hanzeland met de wijk Assendorp. Het is echter van buiten Zwolle niet heel logisch om die route als sluiproute te gebruiken, de tunnel is vanwege de verbouwing van het stationsplein al een tijdje open in één richting en dat heeft niet tot een stortvloed van verkeer geleid. De Deventerstraatweg is eigenlijk helemaal niet zo druk.

Afbeelding

PeterSchoeber
stadsweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 14 okt 2020, 11:27

De nieuwe busbrug ten westen van station Zwolle heeft de Nationale Staalprijs gewonnen. https://www.prorail.nl/nieuws/staalprij ... rug-zwolle voor het persbericht van ProRail.

Is, mijns inziens, een terechte winnaar als je kijkt naar de manier waarop de brug gebouwd is.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 15 okt 2020, 15:50

Terechte prijswinnaar, want het is wel een mooie brug geworden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 16 okt 2020, 22:11

https://twitter.com/Stefanuzz/status/13 ... 6202980353

Een dashcam video van een vrachtwagen die ruim door rood rijdt op de kruising IJsselallee / Spoolderbergweg. Het is mij ook opgevallen dat verkeer uit die richting heel vaak door rood rijdt. Ik neem die route zelf eigenlijk nooit (vanuit Hattem richting A28), maar je hebt daar toch zeer ruim van te voren al zicht op het verkeerslicht. Door rood rijden is al niet verstandig, maar op een groot kruispunt linksaf door rood is wel het domste omdat het met zo'n manoeuvre het langste duurt om het hele kruispunt over te steken met het maximaal aantal conflictpunten. Rechtsaf door rood is ook dom, maar een stuk minder gevaarlijk.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 16 okt 2020, 22:15

Ach, op knooppunt Hooipolder rijdt men ook door rood en dat met superkorte ontruimingstijden van de kruispunten (0,5 seconden later gaat de eerste zijtak al op groen).

Echt, hoe stom kun je zijn :wall:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 nov 2020, 10:00

https://www.destentor.nl/zwolle/zwolle- ... ~a6e1d011/

Geinig verhaal, die voetgangersbrug in Hanzeland blijkt een oude spoorbrug uit 1880 te zijn, een vrij uniek bewaard gebleven stuk ingenieurskunst uit de 19e eeuw. De brug lag oorspronkelijk over de Soestwetering bij Liederholthuis als onderdeel van de spoorlijn Zwolle - Almelo. In 1998 is die vervangen door een betonnen brug en is de brug herbestemd als voetgangersbrug op een weinig fameuze locatie.

Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 05 nov 2020, 13:17

waldo79 schreef:
vr 02 okt 2020, 20:45
En 30 op een weg, waar parallelwegen langs liggen. Laat me niet lachen :heygrr:
Ik ben er vorige week vrijdag geweest en merkte dat het geen echte parallelwegen zijn. Het zijn meer parkeerhaventjes, je moet al voor de volgende zijweg de hoofdrijbaan weer op.
Alleen (brom)fietsers kunnen de hoofdrijbaan vermijden.
Behalve dan op de plek bij de foto's van Chris, daar moeten ze oversteken.
Gezien het gemiddelde gedrag van fietsers aldaar is 30 km/u niet zo'n gekke snelheid.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 nov 2020, 13:27

Deze weg is al zo lang als ik mij kan herinneren een 30 zone. Het is een beetje een grijze weg, ooit was dit de doorgaande weg naar Deventer. 30 voelt bij weinig verkeer te traag, maar als er aan beide zijden fietsers zijn is passeren met 50 gevaarlijk smal. Het is ook een busroute en dan wordt het al best krap.

Scooters rijden hier vaak nog het hardst van allemaal. Soms wordt je via de fietsstrook ingehaald door scooters die 50+ rijden.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 05 nov 2020, 18:08

Kun je zien dat zo'n foto wat bedrieglijk overkomt, maar scooters die 50+ rijden zijn per definitie opgevoerd...

CasablancaMarocco
stadsweg

Bericht door CasablancaMarocco » do 05 nov 2020, 19:05

Voor zover ik mij herinner zijn er ook nauwelijks snelheidscontroles, dus die 30 kan je best als een adviessnelheid beschouwen. :mrgreen:

SilentScreamer
dorpsstraat

Bericht door SilentScreamer » di 01 dec 2020, 23:18

Ben toenet even door de van Karnebeektunnel gereden van zuid naar noord, maar kan me goed voorstellen dat men er nog geen gebruik van maakt. Er is nog een wirwar aan borden aanwezig waarvan een deel afgekruisd, plus dat het erg donker is op het kruispunt. Toen de tunnel van noord naar zuid openging stond er een grote tekstkar. Niets lijkt erop dat het de bedoeling is dat je er gebruik van maakt.