Infrastructuur in Zwolle

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 mar 2021, 10:50

^^ De Forelkolk, en in dezelfde wijk ook de Pilotenlaan en Eekhoornveld, hebben een meer doorgaande functie voor de ontsluiting van de wijk. 30 is te langzaam, 50 is te snel, de inrichting nodigt uit om sneller dan 30 te rijden. Drempels zijn op de Forelkolk niet gewenst (want: busroute), waardoor je andere snelheidsbeperkende maatregelen moet nemen. Dan zit je met een lange rechte geasfalteerde weg, met weinig fietsers en ander langzaam verkeer, en breed genoeg om twee bussen elkaar zonder problemen te laten passeren. Dan blijft er niet veel over behalve een wegversmalling, maar effectief is het niet. Je zou het dan wellicht nog met een chicane kunnen combineren, maar dan zal het busbedrijf ook wel weer gaan klagen.

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » ma 08 mar 2021, 11:57

Is hier niet LARGAS voor uitgevonden?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 13 apr 2021, 10:30

Weer een klapper voor een flitspaal op de IJsselallee: https://www.deswollenaer.nl/nieuws/alge ... jsselallee

Vermoedelijk is de bestuurder van de bestelauto vol in de remmen gegaan voor het verkeerslicht, waarvoor een flitspaal staat opgesteld. De bestuurster van de vrachtwagen kon daardoor een aanrijding niet meer voorkomen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 13 apr 2021, 10:44

Wat ik mij afvraag: die flitspalen staan op 70 afgesteld, misschien wilde deze bestuurder rood licht pakken ?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 13 apr 2021, 11:05

waldo79 schreef:
di 13 apr 2021, 10:44
Wat ik mij afvraag: die flitspalen staan op 70 afgesteld, misschien wilde deze bestuurder rood licht pakken ?
Nee, dan was ie wel doorgereden... ;)
(ik neem aan dat je het woordje "geen" vergeten bent in je post...)

CasablancaMarocco
stadsweg

Bericht door CasablancaMarocco » di 13 apr 2021, 12:09

Ik heb tijdelijk in Hattem gewerkt en zodoende moest ik vaak over de IJsselallee, ook ik heb wel eens gehad dat iemand voor mij op de noodrem ging staan zodra het stoplicht op oranje sprong. Sommige mensen denken waarschijnlijk dat oranje een boete oplevert.
Zo'n noodrem is gevaarlijker dan doorrijden, zeker als er een vrachtwagen achter je zit.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 13 apr 2021, 12:45

Voor geel licht meepakken krijg je geen prent, maar daar geldt: stoppen, tenzij je de kruising te dicht bent genaderd om veilig tot stilstand te komen.

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » di 13 apr 2021, 12:50

waldo79 schreef:
di 13 apr 2021, 12:45
tenzij je de kruising te dicht bent genaderd om veilig tot stilstand te komen.
Dat zit er niet bij iedereen in. Dat is hetzelfde geval bij spoorwegovergangen. Mensen gaan op de noodrem zodra het 1e rode licht begint te knipperen. Rij dan door denk ik bij mezelf. :nuts:
Svenlo
Frequent gebruiker van de zolderkamer. Tsja... corona he...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 13 apr 2021, 13:03

Omdat de maximumsnelheid 70 km/h is, is de geelfase ook langer dan bij 50 km/h. Je moet wel aardig je best doen om een boete voor rood licht te krijgen.

Volgens de data heeft die flitspaal vorig jaar 500 boetes voor rood licht uitgeschreven en dat is kennelijk voor beide richtingen samen. Terwijl er meer dan 12 miljoen voertuigen per jaar passeren.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 13 apr 2021, 13:10

sven_engelen schreef:
di 13 apr 2021, 12:50
waldo79 schreef:
di 13 apr 2021, 12:45
tenzij je de kruising te dicht bent genaderd om veilig tot stilstand te komen.
Dat zit er niet bij iedereen in. Dat is hetzelfde geval bij spoorwegovergangen. Mensen gaan op de noodrem zodra het 1e rode licht begint te knipperen. Rij dan door denk ik bij mezelf. :nuts:
Voldoende afstand houden is schijnbaar ook een kunst... :roll:
Donateur Vereniging Wegenforum

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » di 13 apr 2021, 14:03

^^ Wat heeft afstand houden te maken met op de noodrem gaan voor een geel verkeerslicht of rood bij een spoorwegovergang?
Svenlo

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 13 apr 2021, 17:21

^^ Dan is de kans dat je bij je voorganger in de kofferbak duikt, mocht die een noodstop maken, een stuk kleiner. ;)

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » di 13 apr 2021, 17:51

Maar wie zegt dat ik in zijn kofferbak duik?
:denk:

Ik constateer alleen dat mensen vaak op de noodrem gaan voor een geel licht of spoorwegovergang terwijl dat niet nodig is. Waar zie jij het verband met afstand houden in mijn constatering? Ik zie het namelijk niet. 😂😂😂
Svenlo

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 13 apr 2021, 19:24

Nou je behoort zodanig van je voorganger afstand te houden dat je kunt anticiperen op een plotselinge remactie.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 13 apr 2021, 19:30

Maar het ging toch helemaal niet over voorgangers?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 13 apr 2021, 19:40

Het gaat toch om een kop-staartbotsing?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 13 apr 2021, 19:49

Ik lees dat Sven het raar vind dat mensen vol in de ankers gaan voor een oranje stoplicht/het eerste rode licht van een spoorwegovergang, als ze nog makkelijk door hadden kunnen rijden.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 13 apr 2021, 19:55

Ter verduidelijking:
een noodstop maken om te voorkomen dat je door geel of rood licht rijdt, is niet verstandig. Als je dat moet doen, heb je gewoon niet goed genoeg geanticipeerd. Anticiperen is vooruit zien en je constant afvragen: wat kan er gebeuren?

Bij geel licht weet je dat het licht binnenkort op rood gaat. Gaan de rode lichten bij een spoorwegovergang ineens knipperen, dan weet je dat de slagbomen zo meteen naar beneden gaan. In beide gevallen: gas los en stoppen.

Verder dien je altijd voldoende afstand te houden tot je voorligger. Als die dus, om welke reden dan ook, ineens een noodstop maakt en jij rijdt er te dicht op, dan is de kans levensgroot dat je bij je voorligger in de kofferbak terecht komt. Je krijgt niet eens een kans om te reageren, laat staan op de rem te trappen. Je knalt tegen je voorligger op zonder zelfs maar geremd te hebben.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 13 apr 2021, 20:18

Bij de kruising met de Spoolderbergweg gebeuren ook wel eens aanrijdingen omdat er door rood gereden zou worden.

Echter laatst viel mij op dat je op de IJsselallee al groen krijgt terwijl rechtsaf vanaf de Spoolderbergweg nog niet op rood is. Dit verkeerslicht kan je namelijk zien vanaf de IJsselallee. Nu is het wel een groot kruispunt dus je moet wel als een Tesla optrekken om nog een conflict te krijgen, maar het kán wel.

Afbeelding

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » di 13 apr 2021, 20:19

Hajo schreef:
di 13 apr 2021, 19:55
Verder dien je altijd voldoende afstand te houden tot je voorligger. Als die dus, om welke reden dan ook, ineens een noodstop maakt en jij rijdt er te dicht op, dan is de kans levensgroot dat je bij je voorligger in de kofferbak terecht komt. Je krijgt niet eens een kans om te reageren, laat staan op de rem te trappen. Je knalt tegen je voorligger op zonder zelfs maar geremd te hebben.
Dan nog haal je mijn bericht uit zijn verband want ik alleen dat ik het vreemd vind dat mensen een noodstop maken. Ik heb het verder niet over de afstand op voorgangers or so ever. Ik zeg alleen dat ik dat dom vind. Jij haalt het hele afstand houden verhaal out of nowhere erbij terwijl ik het daar totaal niet over heb.
Svenlo

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 13 apr 2021, 20:49

sven_engelen schreef:
di 13 apr 2021, 20:19
Jij haalt het hele afstand houden verhaal out of nowhere erbij terwijl ik het daar totaal niet over heb.
Sven, kijk even verder dan je neus lang is.
De discussie begon met dit bericht:
Chris schreef:
di 13 apr 2021, 10:30
Weer een klapper voor een flitspaal op de IJsselallee: https://www.deswollenaer.nl/nieuws/alge ... jsselallee

Vermoedelijk is de bestuurder van de bestelauto vol in de remmen gegaan voor het verkeerslicht, waarvoor een flitspaal staat opgesteld. De bestuurster van de vrachtwagen kon daardoor een aanrijding niet meer voorkomen.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » di 13 apr 2021, 21:02

Dan nog heb ik het daar niet over, ik heb het over de actie zelf
Svenlo

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 13 apr 2021, 21:33

^^ Ok, ok. :surrender:

Anyway, het lijkt mij dat die VRI bij de kruising met de Spoolderbergweg in Zwolle niet goed staat afgesteld. Misschien een mailtje naar de wegbeheerder sturen? ;)

Demassel
stadsweg

Bericht door Demassel » di 13 apr 2021, 22:08

Chris schreef:Bij de kruising met de Spoolderbergweg gebeuren ook wel eens aanrijdingen omdat er door rood gereden zou worden.

Echter laatst viel mij op dat je op de IJsselallee al groen krijgt terwijl rechtsaf vanaf de Spoolderbergweg nog niet op rood is. Dit verkeerslicht kan je namelijk zien vanaf de IJsselallee. Nu is het wel een groot kruispunt dus je moet wel als een Tesla optrekken om nog een conflict te krijgen, maar het kán wel.

Afbeelding
Het moment dat spoolderbergweg van Geel naar rood springt gaat IJsselallee van rood naar groen.
0 sec roodtijd dus.
Tegenwoordig de standaard afstelling voor een VRI

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 14 apr 2021, 12:47

Ik hoop niet dat dat de standaard-afstelling is, want dan kunnen er nog wel eens veel ongelukken ontstaan met 0 seconden roodtijd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 14 apr 2021, 13:34

Uit Chris' post begrijp ik dat het probleem niet zozeer die 0 seconden rood is, maar dat het helemaal nog niet op rood staat als de andere richting groen krijgt. Een soort -1 seconden dus.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 14 apr 2021, 17:06

Dat zou nog kunnen, maar Demassel zegt dat die instelling voor heel Nederland tegenwoordig de standaard is. Ik ben benieuwd hoe dat zit.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » do 15 apr 2021, 12:26

Kan ik bevestigen voor de locatie N493 x N218 (Groene kruisweg x Hartelweg) in de spits.
Spijkenisse -> Geervliet krijgt groen terwijl A15 -> Spijkenisse dan ook groen/oranje heeft

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » do 15 apr 2021, 15:02

Dan is het veiliger om een rood-oranje fase in te voeren die dan gebruikt kan worden als de andere richting nog net groen of oranje heeft.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 15 apr 2021, 15:31

Met rood-oranje fase verlies je weer wat secondes. Die 0-seconden interval zal zijn om de capaciteit van de kruising te maximaliseren met een risico-afweging.