Infrastructuur in Zwolle

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Wouter N14 » vr 28 mei 2021, 21:25

duikgek89 schreef: vr 28 mei 2021, 21:21
Wouter N14 schreef: vr 28 mei 2021, 20:19Dat is het cruciale verschil tussen de verblijfsfunctie (ETW) en de stroomfunctie (GOW, SW) van een weg.
Leuk bedacht... Maar sommige als ETW ingerichte wegen vervullen (ook) een GOW functie. Dan past inrichting niet bij daadwerkelijk gebruik en zit je op een hellend vlak...
Het is dan ook een van de meest concrete aanwijzingen dat Duurzaam Veilig, of althans het principe van wegcategorisering, veel te theoretisch is en dus heeft gefaald.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 28 mei 2021, 21:25

Dat is het grijze vlak. Je hebt wegen die op basis van de functie in het netwerk of daadwerkelijke verkeersintensiteiten een GOW moeten zijn, maar qua omgeving een ETW moeten zijn. Aangezien de omgeving vaak niet aan te passen is wordt de wegcategorie gewijzigd. Maar je krijgt wel steeds meer ETWs met hoge intensiteiten en conflicten qua gebruik. Hier is nooit echt een goede oplossing voor gekomen.

Je ziet in de praktijk dat het erg lastig is om een 30 regime in te stellen op wijkontsluitingswegen en doorgaande wegen. Soms komt het helemaal vol drempels te liggen maar dat is eigenlijk een symptoom van een foute wegcategorie. Echte 30 wegen zouden vanzelf tot die rijsnelheden moeten leiden. Zoals echte woonstraten, veelal de laatste paar honderd meter vanaf de wijkontsluitingsweg.

Dit is iets waar theorie en praktijk botsen, zoals zo vaak met verkeersbeleid.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 28 mei 2021, 21:28

^^ Daarom zijn in 2012 en 2015 de basiskenmerken vastgesteld. Maar volgens mij is dat amper geland bij de uitvoerende beleidsmakers terwijl er veel waarde aan is gehecht en het ook meer status heeft gekregen dan gewoon een richtlijn.

SilentScreamer
dorpsstraat

Bericht door SilentScreamer » vr 28 mei 2021, 21:34

Achja, straks is toch alles max. 30 km/u en is dat onderscheid toch niet meer te maken :PP:

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 29 mei 2021, 19:44

Wouter N14 schreef:^^ Daarom zijn in 2012 en 2015 de basiskenmerken vastgesteld. Maar volgens mij is dat amper geland bij de uitvoerende beleidsmakers terwijl er veel waarde aan is gehecht en het ook meer status heeft gekregen dan gewoon een richtlijn.
Wat zijn noemenswaardige veranderingen die hun intrede hebben gedaan in de nieuwe richtlijn?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 04 jun 2021, 20:49

Voornamelijk het onderscheid in een minimale en ideale variant voor elke wegcategorie, met ook voor de minimale de basiskenmerken die hoe dan ook aanwezig zouden moeten zijn en een duidelijke afpelmethode.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 07 jun 2021, 22:03

De Russenweg op het bedrijventerrein Voorsterpoort wordt heringericht.

Zo zag het er uit. Dat bedrijf linksvoor bestaat niet meer.
Afbeelding

Zo gaat het worden. Het gebouw links is een middelbare school.
Afbeelding
Russenweg Zwolle 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Russenweg Zwolle 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Russenweg Zwolle 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Russenweg Zwolle 06 by European Roads, on Flickr

Voorsterpoort is volgens mij niet echt een druk bedrijventerrein, het had een hoogwaardige kantooromgeving moeten worden sinds de afvalverwerker daar lang geleden weggegaan is (er lagen ook industriesporen). Maar daar is bijna niks van terecht gekomen, ze hebben de IJsseltoren gebouwd, evenals een toren van een energiebedrijf, maar de rest is nooit van de grond gekomen, grote delen zijn / worden ingezet als truckparking.

PeterSchoeber
verkeersader

Bericht door PeterSchoeber » ma 07 jun 2021, 22:27

Bedoel jij met de "afvalverwerker" toevallig het oude VAM overslagpunt?
Afbeelding08498019-9361 Zwolle (Katwolde) 6 mei 1992
by peter_schoeber, on Flickr

Ik ben op die industriesporen ook wel eens met een trein geweest.
Afbeelding08421112-9710 Zwolle 20 september 1992
by peter_schoeber, on Flickr

Deze excursierit had ik trouwens toevallig niet zelf georganiseerd maar ik deed gewoon als betalende deelnemer mee aan de excursie. Het jaar daarop organiseerde/begeleide ik de rit voor deze Engelse club van begin tot einde.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 07 jun 2021, 22:38

Ja die VAM treinen over de Blaloweg kan ik mij nog herinneren. Dat is niet eens zo heel lang geleden dat dat gestaakt is, iets van 15 jaar geleden? Vroeger was dat ook de milieustraat voor heel Zwolle, totdat ROVA naar de Hessenpoort ging. Daar was ook nog bedacht om industriespoor aan te leggen maar dat is nooit gebeurd.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij moesten particulieren indertijd hun grof afval rechtstreeks in de VAM treinen gooien (van boven).

PeterSchoeber
verkeersader

Bericht door PeterSchoeber » ma 07 jun 2021, 22:44

Als ik mij niet vergis Chris dan is het VAM vervoer per trein zo rond de eeuwwisseling verdwenen. Er rijden nu nog wel afvaltreinen maar dat is dan naar de een of andere vuilverbrander. Zoals bekend verondersteld was de VAM, Vuil Afvoer Maatschappij, een bedrijf in het Drentse Wijster van van afval compost maakt.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 jun 2021, 9:57

https://www.hetkamperlijntje.nl/histori ... 0/katwolde Volgens dit artikel ging er afval per spoor tot 2006. Op historische beelden in Google Earth van 2005 kan je het oude vuilstortstation met spooraansluiting nog zien.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 19 jun 2021, 22:03

Een update van de Russenweg.

Afbeelding
Russenweg Zwolle 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Russenweg Zwolle 02 by European Roads, on Flickr

Weer een voorbeeld van een VRI die de ongebruikte zijtak continu groen geeft. Zou het niet mogelijk moeten kunnen zijn om softwarematig in de verkeersregelautomaat in te kunnen bouwen om een tak tijdelijk uit de regeling te kunnen halen? Zoiets werkt wel roodlichtnegatie in de hand, zeker op zo'n locatie waar je wekenlang op de rechtdoorrichting moet stoppen voor verkeer dat er niet komt.
Afbeelding
Russenweg Zwolle 03 by European Roads, on Flickr

Fiets-VRI stond ook aan terwijl het fietspad afgesloten is.
Afbeelding
Russenweg Zwolle 05 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 24 jun 2021, 21:45

De Ravensburgstraat op het bedrijventerrein Hessenpoort wordt momenteel versmald. Ik denk dat ze de weg niet de functie van ontsluiting voor vrachtverkeer naar Kühne+Nagel en Wehkamp willen hebben.]

Kühne+Nagel is het retourencentrum van Albert Heijn, hier komen honderden vrachtwagens per dag langs. Alle retouren (emballage) van de Albert Heijns in het hele noorden en oosten van Nederland gaat hier heen, dat zijn een paar honderd supermarkten. Vrachtwagens komen hier non-stop binnenrijden.

Kühne+Nagel en Wehkamp zijn ook via andere wegen bereikbaar. Wehkamp sinds kort via de nieuw aangelegde Paderbornstraat helemaal aan het achterste deel van Hessenpoort.

Locatie: https://www.google.com/maps/place/Raven ... 1716988,17

Afbeelding
Ravensburgstraat Zwolle 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Ravensburgstraat Zwolle 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Ravensburgstraat Zwolle 05 by European Roads, on Flickr

De opsluitbanden zijn van gestort beton gemaakt, ik denk dat ze al wel aan zien komen dat met deze versmalling anders de gewone losse banden helemaal kapotgereden gaan worden.
Afbeelding
Ravensburgstraat Zwolle 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Ravensburgstraat Zwolle 08 by European Roads, on Flickr