Infrastructuur in Zwolle

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 05 mei 2007, 21:53

De linksaffer wordt straks onbelangrijk, doordat verkeer vanuit het noorden eigenlijk al eerder Stadshagen in rijdt.

De rechtsaffer is zo belangrijk, omdat de N331 in de toekomst waarschijnlijk rechtsaf gaat.

Die busbanen zijn pas echt zonde geld. Ik rij hier elke dag 2 keer langs, op telkens andere tijden, en heb denk ik ongeveer 15 keer een bus gebruik zien maken van de aparte busbaan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 06 mei 2007, 21:24

Op de zuidring van Zwolle (IJsselallee) staan veel files. Met name op het gedeelte tussen de A28 en Hanzeland, dat staat vaak muurvast.

Dat komt omdat er 2 T-splitsingen (met busprio overigens) vlak na elkaar zitten, namelijk op 180 meter van elkaar, en bovendien het verkeersplein Zwolle-Zuid ook nog vlakbij, wat vaak lang rood heeft om het verkeer te tijd te geven om in een stuk driekwart rond te rijden.

Ik kom hier elke dag langs, en heb wel een redelijk goed beeld van de files.
Afbeelding

Daarvoor heb ik een tunnelbak of badkuip-constructie bedacht. De belangrijkste stroom (IJsselallee-verkeer) hoeft hierdoor niet te stoppen voor de afslaande en kruisende stromen (bussen).

Het ziet er wat ingewikkeld uit, maar uitgangspunt is dat voor de rechtdoorgaande stromen 2 rijstroken zijn, die onder de kruisingen door gaan. Bovendien blijven de huidige opstelstroken evenveel capaciteit hebben, wat overigens wel 1 rijstrook aan beide kanten erbij kost, maar daar is de ruimte wel voor.
Afbeelding

Hier een schets van een gedeelte van de kruising.
Onderaan komt het verkeer vanaf de A28, nét na de kruising met de weg naar Hattem (Spoolderbergweg). Doorgaand verkeer naar kantorengebied Hanzeland, Zwolle-Zuid en verder gaat dan gladjes onder het kruispunt door. Aan de linker kant komt de linksafstroom vanaf Hattem erbij, en is er een mogelijkheid om linksaf te slaan vanuit de tunnelbak naar het Centrum.
Rechts komt de stroom vanaf Hattem richting Hanzeland, Zwolle-Zuid en verder erbij. Deze voegt zich verderop met de ring samen (als deze weer bovengronds komt) om vervolgens met 3 rijstroken door te gaan naar de volgende kruising (waar veel verkeer de IJsselallee verlaat naar Hanzeland).
Afbeelding

Voorbeeld van bewegwijzering;

1. Voor de eerste T-splitsing, vanaf het noorden (A28). Hier duikt de N337 onder het kruispunt door, en kan je rechtsaf voor Spoolde en Hattem/Wezep.
Afbeelding

2. Aan de tunnelopening hangt dan het volgende bord; linksaf in de tunnel voor afslag centrum. Eventueel voorafgegaan met een bord met de mededeling om Centrumverkeer links te laten voorsorteren.
Afbeelding

Dit is belangrijk, omdat ik vaak zie dat het wachtend verkeer voor de VRI's het verkeersplein-Zwolle-Zuid blokkeert, en wachtend verkeer op de afrit zich uitstrekt tot op de A28. Dit is gevaarlijk.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 06 mei 2007, 21:40

Goed idee. De fietstunnels moeten wel een stuk dieper worden aangelegd anders kruisen zij de badkuip op hetzelfde niveau. Dit kan sociaal onwenselijk zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 06 mei 2007, 21:43

Ja dat klopt, met een beetje pech komt zo'n fietstunnel snel 9 meter diep te liggen. Misschien is een fietsbrug een uitkomst. Die hoeven niet heel duur te zijn, vanwege de geringe belasting.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 06 mei 2007, 21:55

Erg mooie oplossing. Nu kom ik daar niet dagelijks. maar is dit het enige deel wat elke dag vast staat? En de rotonde zelf dan?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 06 mei 2007, 22:03

De rotonde staat niet altijd vast, maar wel door het wachtend verkeer vanuit Stadshagen/Voorst wat al op de rotonde stilstaat voor de verkeerslichten. Daarmee blokkeert het ook de stroom vanaf de A28.

Was het maar waar dat dit de enige probleemgebieden waren in Zwolle.

Ook de N35 is zeer filegevoelig. Verder in en om Stadshagen, en de A28 zelf natuurlijk, waar de files ook geen positief effect geven op de luchtkwaliteit hier.
Verder loopt het in het centrum ook vaak vast, en met een beetje pech staat dan het hele centrum muurvast. Trouwens erg onveilig omdat de brandweerkazerne hier ook staat. (in het centrum).

VincZ
dorpsstraat

Bericht door VincZ » ma 07 mei 2007, 0:22

Maar die gaat weg.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 07 mei 2007, 12:43

Chris schreef:Het ziet er wat ingewikkeld uit, maar uitgangspunt is dat voor de rechtdoorgaande stromen 2 rijstroken zijn, die onder de kruisingen door gaan. Bovendien blijven de huidige opstelstroken evenveel capaciteit hebben, wat overigens wel 1 rijstrook aan beide kanten erbij kost, maar daar is de ruimte wel voor.
Is die ruimte tussen die twee kruispunten wel groot genoeg om die linksaffers hoogte te laten maken? Dat zal verrekte krap worden. :? Dat is net iets meer dan 100 meter voor pakweg 5 meter hoogteverschil.

VincZ
dorpsstraat

Bericht door VincZ » ma 07 mei 2007, 14:01

De linksaffers hoeven toch geen hoogte te maken? De doorgaande rijstroken gaan de diepte in. Overigens, waarom niet gewoon een dak erop en daar de linksaffers op leggen? Lijkt mij een wat wenselijker idee dan aan beide zijden nog een rijstrook erbij. Want zoveel ruimte heb je daar nou ook weer niet.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 07 mei 2007, 14:07

De doorgaande rijbanen liggen dan onder de 2 kruisingen. Wil je linksaf, dan zul je volgens de tekening eerst onder één van de twee tunnels doormoeten, om vervolgens vóór de 2de kruising weer op maaiveldniveau te kunnen afslaan. Lijkt me erg krap. (ruimte voor een uitvoegstrook heb je dan soieso niet)

VincZ
dorpsstraat

Bericht door VincZ » ma 07 mei 2007, 14:15

Daar heb je een punt. Een alternatief is dan wellicht om enkel voor het doorgaande verkeer rotonde-Hanzeland en verder een tunnel aan te leggen en de kruising dan min of meer te laten zoals 'ie is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 07 mei 2007, 16:44

Net weer deze 2 verkeerslichten gepasseerd; vertraging 10 - 15 minuten.

Verderop op de Noodweg in Stadshagen ook 10 minuten stil gestaan.

Al met al duurde de reis Zwolle-Zuid - Stadshagen 45 minuten :?

R4
expressweg

Bericht door R4 » ma 07 mei 2007, 16:48

@Chris: jouw ondertunnelingssysteem doet mij een beetje denken aan de manier waarop men de Brusselse kleine ring aangelegd heeft. Daar blijkt het overigens een goede oplossing te zijn.

Mooi uitgedacht!
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 mei 2007, 16:53

Chris schreef:Net weer deze 2 verkeerslichten gepasseerd; vertraging 10 - 15 minuten.

Verderop op de Noodweg in Stadshagen ook 10 minuten stil gestaan.

Al met al duurde de reis Zwolle-Zuid - Stadshagen 45 minuten :?
Ik deed er vandaag 35 minuten over (van deur tot deur) om op school te komen vanuit Stadshagen, inclusief lopen en de bus. Naar WKC Zuid zou ik dan ook ongeveer 45 minuten onderweg zijn. :)

Maar vandaag heb ik de sleutels van mijn kamer in Assendorp gekregen, op nog geen vijf minuten lopen van het station, dus ben ik straks nog korter onderweg! 8-)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 07 mei 2007, 20:46

R4 schreef:@Chris: jouw ondertunnelingssysteem doet mij een beetje denken aan de manier waarop men de Brusselse kleine ring aangelegd heeft.
In Nederland hebben we een soortgelijke aansluiting in Zoetermeer, waar de N206 aansluit op de Ring.

VincZ
dorpsstraat

Bericht door VincZ » ma 07 mei 2007, 22:52

Alleen zouden er in dit plan dan nog linksaffers vanaf de tunnel in de bajonet komen toch? Dat lijkt me inderdaad niet echt mogelijk.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 07 mei 2007, 22:54

Ja, de afstand tussen beide kruisingen is inderdaad wel erg kort. Misschien een variant waar de afslaande bewegingen nu vanuit de tunnel gewoon via het kruispunt gaan. De grootste stroom is toch Hanzeland - A28.

VincZ
dorpsstraat

Bericht door VincZ » ma 07 mei 2007, 23:03

Precies. Ben je van het grootste probleem verlost hoor. Dak erop en je hebt ruimte genoeg om het kruispunt erop te leggen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 28 mei 2007, 22:25

In de afgelopen weken is de PvdA-fractie meermalen door burgers, inwoners van de Aa-landen aangesproken. Het gaat om regelmatig voorkomende gevaarlijke situaties bij de fiets- en voetgangersovergang ter hoogte van de Biesbosch/Grevelingen. Veel bewoners van de Aa-landen, vooral ook kinderen, maken gebruik van deze overgang.

De Zwartewaterallee en specifiek deze locatie staan – blijkens het recente rapport Lokaal Crimininaliteits & Veiligheidsbeeld 2007 - niet bekend als hotspot voor veel ongelukken. Auto's komend vanaf de Ceintuurbaan rijden desalniettemin in het algemeen met te hoge snelheid op de fiets- voetgangersovergang toe. Vaak wordt dan door het oranje en rode verkeerslicht gereden. Men rijdt gewoon te hard en is dan niet meer in staat bijtijds te remmen. 'Bijna-ongelukken' zijn regelmatig aan de orde. Dat is een ongewenste situatie, vindt de PvdA in Zwolle. Het stelt daarom een aantal vragen aan het college in Zwolle.
Ik heb het even nagezocht, en er zijn in de periode 2003 - 2006, 2 ongevallen gebeurd, waarvan slechts bij één een auto betrokken was. Oftewel, het probleem wordt sterk overdreven.
Volgens mij zoeken ze gewoon een reden om de max. omlaag te doen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 mei 2007, 22:49

De Vmax op de Ceintuurbaan is daar al 50, je kunt die moeilijk nog verder omlaag doen. Als ze het zo onveilig vinden fietsen ze maar mooi om, een klein stukje verderop zit een kruising met verkeerslichten. Dit is niet echt een probleem.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 28 mei 2007, 22:56

De besproken kruising heeft ook verkeerslichten ;)

Ik kom hier regelmatig langs, en ik zie nooit gevaarlijke situaties. Door die bocht gaat het met veel harder dan 70 toch niet.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 mei 2007, 23:01

Ach ja, dan valt er heel weinig meer aan te doen. De cijfers laten ook zien dat het met de vermeende onveiligheid wel meevalt. Er zijn mijns inziens twee opties mogelijk om hier verder nog iets aan te doen:

1. een fietstunnel aanleggen, een dure oplossing en over een paar jaar zal er dan over sociale onveiligheid geklaagd worden;
2. de Vmax op de Ceintuurbaan tussen genoemde kruising en de aansluiting met de A28 terugbrengen van 70 km/u naar 50 km/u.

Alle andere oplossingen, zoals een drempeltje of nog verder terugbrengen van de Vmax zijn voor de Ceintuurbaan geen reële oplossingen. Verder dan oplossing 2 zou ik niet willen gaan (want dat stukje met Vmax 70 ligt daar nu ook maar een beetje verloren).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 29 mei 2007, 21:03

http://www.youtube.com/watch?v=TA5-RdykfYw

Een filmpje van de wegwerkzaamheden aan de Spoolderbergweg, was lekker rustig net om kwart over 8. ;)

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 29 mei 2007, 21:17

Mooi filmpje weer. Er wordt daar druk aan de weg getimmerd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 02 jun 2007, 22:28

Parkeerproblemen lijken hier met de week erger te worden. Er wordt hier massaal op de speelweide geparkeerd, ik keek net uit het raam en telde 11 auto's die buiten de vakken stonden, op het gras. En dat is nog maar voor één straat.

Dat is op veel plekken zo in Stadshagen, de norm is in dit deel 1,5 parkeerplaats per woning, in nieuwere delen is dat 1,9, toch een verbetering van 25%

zody
expressweg

Bericht door zody » za 02 jun 2007, 22:49

Ik las in De Gelderlander dat ze dat in Nijmegen weer anders gingen aanpakken. Doordeweeks is het parkeren in de stad goedkoper dan in het weekend en op koopavonden. Ook een oplossing, maar wel weer de befaamde koe.
Espace de zody 8-)

Juliana Plein
woonerf

Bericht door Juliana Plein » zo 03 jun 2007, 2:02

Chris schreef:Dat is op veel plekken zo in Stadshagen, de norm is in dit deel 1,5 parkeerplaats per woning, in nieuwere delen is dat 1,9, toch een verbetering van 25%
Hmm, ik heb het op nog niet zoveel plekken gezien in Stadshagen maar ik kan me voorstellen dat 1,5 parkeerplaats per woning in een wijk als Stadshagen aan de krappe kant kan zijn.
... Per me diventa più difficile tra mille strade riconoscere la mia se c'e ...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 07 jun 2007, 19:34

Vanmiddag een kettingbotsing gebeurd op de Voorsterbrug. Volgens mij mag hier wel enige filedetectie aangebracht worden, je ziet niet dat het direct na de brug helemaal volstaat.

Als gevolg van het ongeval stond de hele omgeving muurvast, Rieteweg -> Voorsterbrug kostte me 20 minuten.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » do 07 jun 2007, 20:40

Chris schreef:Vanmiddag een kettingbotsing gebeurd op de Voorsterbrug. Volgens mij mag hier wel enige filedetectie aangebracht worden, je ziet niet dat het direct na de brug helemaal volstaat.

Als gevolg van het ongeval stond de hele omgeving muurvast, Rieteweg -> Voorsterbrug kostte me 20 minuten.
Als je dat in Zwolle al wil komen er nog wel meer plaatsen in aanmerkling. Het lijkt me nogal overdreven eerlijk gezegd, veel te duur voor wat het oplevert, een ongeluk kan overal gebeuren, dus waar zet je die borden neer? Wel snap ik je punt, ik denk dat het heel handig zou zijn als de politie zo snel mogelijk een bord neerzet om duidelijk te maken dat je een andere route moet nemen.

En verkeer dat er al zit heeft gewoon vette pech, dat is op snelwegen voorzien van signalering niet anders.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 07 jun 2007, 20:49

Geen signalering :idea:

:arrow: Oplichtende fileborden. Die zie je ook her en der langs rustige snelwegen waar soms files ontstaan.

Afbeelding

Zoiets, maar dan digitale die oplichten als er file ontstaat, net na die brug, wat je dus niet kan overzien.