Infrastructuur in Zwolle

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » vr 08 jun 2007, 1:21

Chris schreef:Geen signalering :idea:

:arrow: Oplichtende fileborden. Die zie je ook her en der langs rustige snelwegen waar soms files ontstaan.

Afbeelding

Zoiets, maar dan digitale die oplichten als er file ontstaat, net na die brug, wat je dus niet kan overzien.
Geen filedetectie dus;)? Ik neem aan dat zo'n bord (handmatig) op afstand aan/uit gezet kan worden. Dat lijkt me geen slecht idee als het vaak voorkomt.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 08 jun 2007, 10:43

Zoiets dus:

Afbeelding

A15 direct na knooppunt Valburg in richting Arnhem/Nijmegen.
Geen file-detectie. In plaats daarvan zijn tussen P Leigraaf en Ressen deze palen neergezet.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 28 jun 2007, 1:44

Een lid van het SSC is naar een inloopavond geweest over de spoorzone, dat gaat herontwikkeld worden.

Een onderdeel:
ZwolschKwartier van Skyscrapercity schreef:* De kans is groot dat er in de toekomst een tunnel wordt aangelegd voor het doorgaande verkeer vanaf de Blaloweg, onder het verkeersplein voor de a28 door, naar de IJsselallee. Er werden hier bedragen genoemd van 80 miljoen om het te realiseren, maar een deel was ook voor de Ceintuurbaan bestemd. Als de verkeersintensiteit erg toeneemt (wat ook weer afhankelijk is van de ideeën voor de spoorzone) kan het zelfs zo zijn dat er vanaf de Blaloweg een tunnel komt tot aan (of voorbij) de brug over de spoorlijn Zwolle-Amersfoort. Al was dit wel de meest extreme oplossing. Geen idee hoe realistisch dit is.
Dat zou wel iets bijzonders zijn. Een grote stedelijke tunnel van toch wel een paar kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 28 jun 2007, 1:47

Zoiets moet je je er denk ik bij voorstellen;

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 28 jun 2007, 12:29

Afbeelding

Dit zal het meer worden waarschijnlijk.

Precies mijn idee!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 08 jul 2007, 17:52

N331 HASSELTERWEG
La nouvelle contournement de Stadshagen.
Nowa trasy w Stadshagen
Nueva Circunvalacion de Stadshagen

De nieuwe rondweg van Stadshagen schiet goed op. op 3 viaducten na is de boel geasfalteerd, alleen denk ik dat de toplaag nog niet is aangebracht.

Eerst maar eens een kaartje.
Afbeelding
De Hasselterweg zal voorlopig alleen tot de afslag Stadshagen-Noord lopen (Stadshagenallee). Daarna zal de weg als Stadshagen II gebouwd gaan worden, overgaan in een enkelstrooks weg tot aan de noordkant van de Milligerplas.
Er komen 4 afslagen in;
* Westenholte
* De Tippe-Zuid
* De Tippe-Noord / Kampen
* Stadshagen-Noord

De namen heb ik zelf bedacht, maar het klinkt niet onlogisch.

1. Kruispunt Stadshagenallee - Hasselterweg. Het asfalt voor het viaduct over het spoor is gelegd. Het viaduct zelf is nog niet gebouwd.
Afbeelding

2. Hasselterweg vanaf het viaduct, kijkend richting Westenholte
Afbeelding

3. Een tunnel, ziet eruit als een fietstunnel voor de relatie 's-Heerenbroek - De Tippe (Stadshagen).
Afbeelding

4. Straatmeubilair voor de Hasselterweg. Zeer modern allemaal, in veel landen doen ze zoiets niet, dan leggen ze gewoon een laag asfalt neer, en klaar.
Afbeelding

5. Er is een forse geluidswal opgeworden ter hoogte van Westenholte, en terecht, enkele woningen staan er vlak achter.
Afbeelding

6. Afslag De Tippe-Zuid.
Afbeelding

7. Fietsafslag De Tippe-Zuid. Deze afslag ligt verdiept, tussen 2 tunnels in.
Afbeelding

8. Een doorkijk richting Stadshagen. Vanaf Westenholte kom je met de fiets door 3 tunnels; de Hasselterweg, spoorlijn en de huidige Noodweg.
Afbeelding

9. Richting Westenholte. Hier is al wel een viaduct neergezet, in tegenstelling tot de andere kruisingen.
Afbeelding

10. De Hasselterweg. Links de huizen van De Hoven.
Afbeelding

11. Afslag naar Westenholte.
Afbeelding

12. De mooie fietsbrug tussen Stadshagen/stad en Westenholte. Een mooi icoon voor de zuidkant van Stadshagen.
Afbeelding

13. De aansluiting Hasselterweg/Klipperweg/Voorsterweg, 6 rijstroken breed.
Afbeelding

In de toekomst gaat de N331 niet meer over de Voorsterbrug, maar via de nog te realiseren Westenholterallee. Dan rij je dus via de Klipperweg over Voorst naar de A28, in plaats van over de Blaloweg.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 08 jul 2007, 17:58

Mooie foto's!

Maar wat je over dat straatmeubilair zegt klopt helemaal niet. Ten eerste zijn betonbanden geen straatmeubilair, maar onderdeel van de weg én verplicht bij asfaltwegen binnen de kom. Dus hier zal straks wel 70 km/h gaan gelden. Ten tweede laten wij die banden ook op heel veel plekken weg als het niet nodig is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 08 jul 2007, 18:58

Ik heb het gekopieerd van het SSC forum. Daar zijn ze niet zo technisch als hier ;)

De weg wordt inderdaad 70km/h.

Chris
Moderator

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » di 14 aug 2007, 21:09

Weblog Zwolle schreef:Continuering ontsluitingsweg Stadshagen

De Raad van State heeft op 1 augustus jl. het beroep tegen het bestemmingsplan Stadshagen II ongegrond verklaard. De gemeente Zwolle en de provincie Overijssel zijn blij met deze uitspraak, omdat het tracé van de nieuwe hoofdontsluiting van Stadshagen hiermee definitief is.

Het plan van de gemeente is om de provinciale weg N331 Zwolle-Hasselt om te leggen naar de rand van het (toekomstige) woongebied van Stadshagen. Deze Hoofdinfrastructuur Stadshagen (HIS) aan de noordwestzijde van Zwolle bestaat uit een verbinding van de A28 met de N331 ter hoogte van de gemeentegrens met Zwartewaterland. De aanleg van deze weg kan door de uitspraak van de rechter nu verder worden uitgevoerd. Het eerste deel van de HIS tot aan de Oude Wetering is volgens planning eind dit jaar gereed. Het tweede deel tot aan de gemeentegrens met Zwartewaterland zal rond 2010-2011 gereed moeten zijn.

Tevreden

Verantwoordelijk wethouder Janco Cnossen is tevreden met de uitspraak: "Ik ben blij dat er geen vertraging ontstaat. Dit is een steun in de rug voor het leefklimaat en de verkeersveiligheid van Stadshagen." Gedeputeerde Theo Rietkerk, Ruimte, Wonen en Milieu, is tevreden over de uitspraak van de Raad van State: "De doorstroom van het verkeer vanuit de richting Zwartsluis wordt hiermee op termijn bevorderd en dat is goed voor de leefbaarheid van de regio."
Heel mooi. Anders zaten we straks weer met een wijk waar al het doorgaande verkeer dwars doorheen gaat. Dit betreft de N331, de belangrijkste route vanuit het Zwartewaterland/Noordwest Overijssel naar Zwolle en verder (samen met de A28).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 19 aug 2007, 0:34

http://nl.youtube.com/watch?v=Hw3pXmRn6fs

Video van de IJsselallee in Zwolle, de drukste niet-snelweg in de stad. Gelukkig heb ik het genomen op een zaterdagavond, dus erg rustig, het kostte me een kleine 4 minuten om de 5 km af te leggen. In de spits is dat wel anders (15 - 25 min).

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 19 aug 2007, 0:44

Hij was weer mooi. (Zoals elke keer.)
De autogordel: een band voor het leven.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 19 aug 2007, 13:39

Bekend gebied :) (ik was hier vrijdag nog). Die overgang van de N747 vanuit 's Heerenbroek naar de 6-baans weg bij Stadshagen is vrij abrupt vind ik en ter plekke niet echt duidelijk aangegeven. De Zwolse ring is best wel goed te berijden, vraag me af hoe druk het in de spits is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 19 aug 2007, 14:03

Ja, dat bij Westenholte/Stadshagen (bij die mooie fietsbrug) is tijdelijk. Dat kruispunt is onlangs gereconstrueerd, en die nieuwe weg langs de N764 wordt dan de N331, en die sluit dan mooi aan. Dat zal dit jaar nog wel afkomen.

De Zwolse ring is in de spits erg druk, en dan met name de IJsselallee en de Ceintuurbaan. Om Zwolle door te komen reken ik in de spits altijd wel op 3 kwartier. Met name als Oosterenk/Hanzeland volloopt/leegloopt is het stilstaand verkeer. Buiten de spits is de IJsselallee (N337) beter te doen, doordat de afstanden tussen de verkeerslichten wat langer zijn, en er een max van 70 geldt, en de flitskasten staan alleen bij de verkeerslichten, in tegenstelling tot de Ceintuurbaan (N35) waar veel verkeerslichten zijn op korte afstand, een max van 50 geldt, en flitspalen staan tussen de verkeerslichten. Bovendien is in de spits de aansluiting rond de A28 afrit Zwolle-Noord problematisch.

Dat komt omdat in Zwolle 85.000 banen zijn op 115.000 inwoners, dus heel veel mensen die uit de regio komen, uit de Noordelijke Veluwe (dagelijkse passage IJssel: 170.000 voertuigen) en veel mensen uit het Zwartewaterland, en verder, regio Steenwijk, Zuidwest Drente en Zuid Friesland. Verder is er nog een aardige commute uit het oosten van Flevoland, grote delen van Salland en Noordoost Overijssel.

Chris
Moderator

N331 Hasselterweg 2x2

Bericht door Chris » zo 19 aug 2007, 14:53

Een paar foto's van de nieuwe Hasselterweg (N331). Het is bouwvak geweest, dus veel is er niet gebeurd.

1. Hier maken ze een fietstunnel voor het fietspad 's-Heerenbroek - De Tippe. Dit is dus vlakbij 's-Heerenbroek.
Afbeelding

2. Hier kun je de fundering zien van het fietspad. Ruim een meter dik. Amerikaanse snelwegen hebben nog een dunnere fundering dan Nederlandse fietspaden.
Afbeelding

3. Doorkijkje.
Afbeelding

4. Detail fundering van een uitvoegstrook naar De Tippe-Noord.
Afbeelding

5. Gewapend beton. Hierover komt een laag asfalt (DAB denk ik).
Afbeelding

6. Inmiddels is er al verlichting geplaatst aan één kant van de weg. De betonlaag is ook gelegd, er moet nog een laatste asfaltlaag overheen.
Afbeelding

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 19 aug 2007, 14:58

Op die oude weg rechts heb ik vrijdag gereden. Sta ik er niet toevallig op? :)

Nee dus
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 21 aug 2007, 18:03

Gister weer even gekeken, en in tussentijd is er wat asfalt aangelegd.

1. Afslag in beton. Ik denk dat dit gedaan is met het oog op het vele bouwverkeer wat hier in de toekomst zal afslaan. De Tippe wordt namelijk geheel vanaf scratch gebouwd.
Afbeelding

2. Een nieuwe, 4e laag asfalt(beton). Ik denk dat dit ZOAB is.
Afbeelding

3. De nieuwe laag. Gezien de hoogte van de banden rechts, denk ik dat dit wel de definitieve laag is.
Afbeelding

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 21 aug 2007, 18:06

Wat gek dat ze dat niet in één keer baanbreed asfalteren. Nu krijg je een rare naad die niet nodig is.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 21 aug 2007, 18:19

Chris schreef:Gister weer even gekeken, en in tussentijd is er wat asfalt aangelegd.

1. Afslag in beton. Ik denk dat dit gedaan is met het oog op het vele bouwverkeer wat hier in de toekomst zal afslaan. De Tippe wordt namelijk geheel vanaf scratch gebouwd.
Afbeelding

2. Een nieuwe, 4e laag asfalt(beton). Ik denk dat dit ZOAB is.
Afbeelding

3. De nieuwe laag. Gezien de hoogte van de banden rechts, denk ik dat dit wel de definitieve laag is.
Afbeelding
Mooie foto's. Het asfalt dat als deklaag is gebruikt is SMA. Dit asfalt lijkt op ZOAB, maar aan dit asfalt is ook mastiek als vulmiddel toegevoegd. Dit asfalt is zeer goed tegen spoorvorming bestand en gaat lang mee (15 - 20 jaar bij zwaar belaste wegen).

DAB bestaat hoofdzakelijk uit zand.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 10 sep 2007, 20:16

Afbeelding

Dit bord is inmiddels geplaatst, met een onderbordje: "Tijdens spitsuren". Wel toevallig, zo nadat ik het hier geschreven had ;)

Wat foto's van de nieuwe Hasselterweg, de N331. Deze vervangt gedeeltelijk de Kamperweg de N764. Je kan al een stukje berijden.

1. Nieuwe VRI aan de Hasselterweg tussen Westenholte en Stadshagen. Beetje onscherpe foto's omdat ze zijn gemaakt in halfschemer.
Afbeelding

2. De nieuwe weg. Slechts één van de 2 banen is te berijden. Hier heb je dus tegemoetkomend verkeer.
Afbeelding

3. De N331.
Afbeelding

4. Het opengestelde stuk is denk ik net 2km lang.
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 06 okt 2007, 16:39

Weer wat nieuwe foto's gemaakt van de N331. De 3 viaducten (2x fiets en 1 x spoor) zijn eindelijk zover af dat het asfalt eroverheen kan. Ik had het idee dat dit het minst snel ging.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 06 okt 2007, 16:58

Dan moet ik natuurlijk wel de foto's erbij posten ;)

1. Viaduct over het Kamperlijntje. Het grootste viaduct van de 3, en de enige waarbij de weg omhoog gaat.
Afbeelding

2. Dit stukje is direct na het viaduct, richting Zwolle genomen. Dit ligt er al maanden zo bij.
Afbeelding

3. Viaduct bij het fietstunneltje vanaf 's-Heerenbroek is ook zo goed als af. Hier zal ook wel een VRI komen, met een afslag naar Kampen/IJsselmuiden. Deze kruising ligt al bijna in 's-Heerenbroek.
Afbeelding

4. Benieuwd wat voor asfalt ze hebben gelegd, zag er niet echt uit als ZOAB of DAB. SMA misschien?
Afbeelding

5. Dit lijkt op een bushalte, aan de andere kant is dit ook zo aangelegd.
Afbeelding

6. Breedste fietspad van Nederland? :D (het N764 verkeer Zwolle - Kampen gaat nog even over één rijrichting van de nieuwe N331/Hasselterweg.
Afbeelding

7. Rechts lag voorheen de N764, de hoofdweg tussen Zwolle en Kampen (al wordt je voor Kampen omgeleid over de N50)
Afbeelding

8. Nog een detail van het asfalt.
Afbeelding

9. Het oogde wat te fijn om ZOAB te zijn.
Afbeelding

10. VRI bij de toekomstige aansluiting Stadshagen-De Tippe-Zuid.
Afbeelding

11. Allemaal netjes afgewerkt, complimenten.
Afbeelding

12. De nu nog doodlopende afslag. De Tippe wordt een mix van wonen en werken.
Afbeelding

13. Richting Westenholte/Stadshagen is het nog niet helemaal af.
Afbeelding

14. Busbeïnvloeding.
Afbeelding

15. Kijkend naar de geluidswal voor Westenholte.
Afbeelding

16. 2 fietstunneltjes na elkaar; spoorlijn en N331.
Afbeelding

17. Tunneltje onder het Kamperlijntje, en daarachter een tijdelijke tunnel (denk ik) onder de Noodweg/N331.
Afbeelding

18. Mooi blauw is niet lelijk...
Afbeelding

19. Richting Westenholte. Fietspad zelf is er nog niet.
Afbeelding

20. VRI afslag Westenholte, ook weer busbeïnvloeding.
Afbeelding

21. Rijstrokenindelingsbordje staat er ook al.
Afbeelding

22. Vanuit Westenholte. Straks moet al het Westenholteverkeer hier langs.
Afbeelding

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 06 okt 2007, 19:30

Die gebogen lichtmasten irriteren mij mateloos. Zonde van het wegbeeld. :down:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 06 okt 2007, 22:20

Er staan wel heel veel van die lantaarnpalen. Drie op een rij is een beetje overdreven.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 07 okt 2007, 13:10

Toch is het wel netjes aangelegd allemaal. Alleen jammer dat dan de redesign-bewegwijzering het geheel weer gaat verpesten.

Is dit één aannemer die dit werk uitvoert?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 07 okt 2007, 13:24

Foto 22: Is dat niet te weinig voor een hele woonwijk?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 07 okt 2007, 13:38

mavas schreef:Foto 22: Is dat niet te weinig voor een hele woonwijk?
Zat ik eerst ook aan te denken, maar de huidige Westenholte afslag(en) zijn altijd wel vrij rustig. Westenholte telt 5.175 inwoners. In het aangelegen Westenholte-Stins is ook nog een afslag, maar die komt op industrieterrein Voorst uit.

Volgens mij is Westenholte ook een wijk met relatief veel ouderen, ik denk dat de spitsbelasting wel meevalt.

Westenholte was trouwens vroeger (voor 1967) een apart dorp. Veel Westenholtenaren zien dat nog steeds zo, net als Berkum.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 07 okt 2007, 15:15

Chris schreef:6. Breedste fietspad van Nederland? :D (het N764 verkeer Zwolle - Kampen gaat nog even over één rijrichting van de nieuwe N331/Hasselterweg.
Afbeelding
Lijkt net een busbaan. Hoe breed is het hier? Een meter of 5?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 07 okt 2007, 18:47

Het is de toekomstige rijbaan van de N331. (die wordt dus 2x2). Omdat er nog geen fietspad is, wordt dit nu gebruikt als fietspad.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 okt 2007, 21:44

In de gemeente Oldebroek (hoofdplaats: Wezep) en Hattem is al een tijdje gesteggel over het nieuwe bedrijventerrein H2O (Hattem/Heerde + Oldebroek :roll: ).

De bedoeling is om het huidige bedrijventerrein aan de A28 in Wezep 2 kilometer door te trekken naar KP Hattemerbroek. Dit is nog niet alles, behalve de Hanzelijn die net ten noordoosten van KP Hattemerbroek de A28 kruist, moet ook aan de Hattemse kant van de A50 een bedrijventerrein komen, tussen KP Hattemerbroek en de IJssel. Dit betekend dat straks als Hessenpoort II af is, je 18 kilometer onafgebroken door bebouwd gebied in en rond Zwolle rijdt.

Dit vrij grote bedrijventerrein genereert natuurlijk ook veel verkeer. Men wil voorkomen dat de Zuiderzeestraatweg (huidige weg tussen Wezep en Zwolle (parallel aan de A28)) wordt gebruikt als ontsluitingsroute, zo is te lezen op de site van de Christenunie.
Voorkomen moet worden dat de Zuiderzeestraatweg als ontsluiting voor het bedrijventerrein, vooral wat het vrachtverkeer betreft, wordt gebruikt.
Dit verkeer wil men zo snel mogelijk lozen op de autosnelweg, de A28 en A50. Daarvoor zijn een aantal opties;

1) nieuwe rondweg van Wezep doortrekken over industrieterrein en ontsluiten op de afslag Wezep (A28)
2) nieuwe afslag op de A28 tussen KP Hattemerbroek en Zwolle-Zuid.
3) nieuwe afslag tussen KP Hattemerbroek en Hattem (A50)
4) nieuwe verbinding parallel aan de A50 naar afslag Hattem.

Optie 1 heeft als nadeel dat voor verkeer richting noorden, het wel behoorlijk om is, en de Zuiderzeestraatweg alsnog als ontsluitingsroute gebruikt gaat worden (ook al heeft het die functie dan niet).
Optie 2 heeft als ernstig nadeel dat de druk op dit wegvak al erg hoog is, veel weven en invoegen. Een extra afslag hiertussen zou ook bij 2x4 rijstroken voor een onrustig wegbeeld zorgen.
Optie 3 heeft als nadeel dat er geen ruimte voor is, KP Hattemerbroek loopt al direct over in de afslag Hattem, en men zit ook nog met de spoorlijn Zwolle - Amersfoort.
Optie 4 heeft als nadeel dat het een belangrijk natuurgebied doorsnijdt, en ook als nadeel welke optie 1 ook heeft; te ver om.

Het probleem is dat de Zuiderzeestraatweg (richting afslag Zwolle-Zuid) ook geen capaciteit meer over heeft. De 2x1 brug heeft prognoses van 30.000 - 40.000 voertuigen per etmaal voor na 2010. Dat is echt het absolute maximum voor een stadsweg met één rijstrook per richting. H2O daarop ontsluiten zal enorme files tot gevolg hebben. De weg staat nu al vaak vol in de spits.

Zoals je ziet is het een lastige kwestie, een directe aansluiting op KP Hattemerbroek zou wel heel duur en ingewikkeld worden. Een deeloptie is ook om het verkeer op de A28 te lozen, welke alleen van en naar het noorden bereikbaar is. Verkeer richting Amersfoort en Apeldoorn zou dan via de afslag Wezep moeten. Nadeel daarvan is weer dat A50 verkeer richting zuiden dwars door de bebouwde kom van Wezep zou gaan, en de weg tussen Wezep en Heerde (deels 60 km/uur) is daar ook niet echt voor bedoeld.

Afbeelding

Mijn plaatje;
Afbeelding
De nummers komen overeen met de optienummers.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 09 okt 2007, 23:25

Afbeelding

Is dit niet een oplossing? Een nieuwe afslag op de N50, A50 daartoe doortrekken en een verbinding naar de N308.