Cityring Tilburg

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Via
2x4 autosnelweg

Cityring Tilburg

Bericht door Via » di 20 jun 2006, 20:45

Omdat er de laatste tijd geen ander plan dan de cityring zoveel stof doet opwaaien wou ik een nieuw topic erover openen.

In Tilburg is men van plan een cityring aan te leggen over bestaande wegen. Deze bestaat uit de Spoorlaan, Heuvelring, Piusplein, Paleisring, Stadhuisplein, Schouwburgring en de Noordhoekring. Deze cityring zal eenrichtingsverkeer worden met de klok mee. Daartoe moet de Heuvelring, die sinds jaren afgesloten is voor alle verkeer behalve lijnbussen weer open. De cityring zal bestaan uit 2 rijstroken voor die ene richting, twee fietspaden en bredere troittors. De auto levert op sommige plekken ruimte in, omdat 2x2 wegen naar 1x2 worden gebracht. Naast het eenrichtingsverkeer op de ring wil men ook een nieuwe brug over de Piushaven leggen en ten noorden van Tilburg CS een nieuwe 2x2-weg leggen, de Noordlaan.

Een kaartje ter verduidelijking:

Afbeelding

In het groen de cityring met de rijrichting, in het rood de toekomstige Noordlaan. In het blauw de brug over de Piushaven. Ik heb voor de duidelijkheid de straatnamen er maar bijgezet. ;)

Wat denken jullie ervan (mijn mening post ik hieronder wel om deze uitleg er niet mee te vervuilen)?

Voor meer info en animaties: http://www.tilburg.nl/cityring
Laatst gewijzigd door Via op di 20 jun 2006, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 20 jun 2006, 20:49

Ik vraag me altijd af als belangrijke wegen eenrichtingsverkeer worden, hoeveel sluipverkeer dat oplevert in de naastliggende straten.
Die rode weg lijkt me zeker nodig, een station wat maar vanaf 1 kant bereikbaar is, lijkt me ook niet alles.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 20 jun 2006, 20:50

Chris schreef:Ik vraag me altijd af als belangrijke wegen eenrichtingsverkeer worden, hoeveel sluipverkeer dat oplevert in de naastliggende straten.
Die rode weg lijkt me zeker nodig, een station wat maar vanaf 1 kant bereikbaar is, lijkt me ook niet alles.
Daarom wordt die Noordlaan ook aangelegd.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 20 jun 2006, 20:51

Als je de rijrichting andersom maakt, heb je veel minder kruisend verkeer. Dan hoeft het verkeer alleen maar in en uit te voegen, in plaats van linksaf te slaan bij het oprijden en verlaten van de ring. Ik weet niet hoe het ter plekke is met de verkeersstromen, maar dit lijkt me logisch.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 20 jun 2006, 20:55

Ik ben op dit plan dus fors TEGEN! :evil:

En wel om meerdere redenen:

1. Als ik vanuit de richting Berkel-Enschot kom en ik wil naar het station, moet ik eerst de hele cityring rondrijden (althans, de eerste jaren omdat de Noordlaan er dan nog niet is). En zo zijn er nog tig gevallen waarbij men fors moet omrijden dwars door het centrum met alle overlast van dien.
2. Ik ken de tijd nog dat er verkeer over de Heuvelring mocht rijden, nou dat was geen pretje, al dat zware verkeer dat door de stad denderde. En het duurde een eeuwigheid voor je kon oversteken om in de winkelstraten of op de terassen op het Piusplein kon komen... :roll: Saillant detail: men wil de Heuvel herinrichten, zodat het gezelliger wordt. Nou zal me gezellig worden als in plaats van die paar bussen iedereen er weer overheen dendert...Daarom blijft de Heuvel wat mij betreft dicht.
3. De Heuvelring, Piusplein en de Paleisring zijn drukbezocht uitgaansgebied. Verkeer en stappers zullen elkaar danig in de weg gaan zitten (heeft politie al voor gewaarschuwd) en daarnaast gaat natuurlijk ook een groot stuk gezelligheid op de terassen aan deze route verloren.
4. Ze willen van de Piushaven meer een toeristische trekpleister maken en het fraaier aankleden daar. Leuk dan om er een zeer ontsierende brug overheen te gaan maken. :evil:
5. De kermis, toch een van Tilburg grootste evenementen, krijgt minder ruimte om attracties op te stellen en dat zal de kwaliteit niet ten goede komen.

De gemeenteraad wil dit plan koste wat kost doordrukken, ondanks hevige tegenstand van de oppositie (ja, zelfs de SP en Hans Smolders trekken met elkaar op tegen dit plan :P), terwijl de coalitie de afgelopen verkiezingen verloren heeft (ze zijn wel blijven zitten... :roll: ).

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 20 jun 2006, 20:57

Chris schreef:Die rode weg lijkt me zeker nodig, een station wat maar vanaf 1 kant bereikbaar is, lijkt me ook niet alles.
Daar ligt nu nog een megagroot terrein van Nedtrain, de treinen worden nog midden in de stad gereviseerd! Er wordt al gesproken over verkassing naar het bedrijventerrein, zodat men dat gebied kan gaan ontwikkelen qua wonen, werken en onderwijs. Daarmee wordt de Noordlaan ook de ontsluitingsweg van dat gebied. ;)

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 20 jun 2006, 21:08

In Hasselt (België) ligt ook midden in de stad een rangeerterrein waar je u tegen zegt. :shock:

Verder lijkt mij dit plan ook niet echt handig/logisch om uit te voeren. Hoe noodzakelijk is zo een cityring?

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » di 20 jun 2006, 21:23

Ik denk dat het inderdaad handiger is de rijrichting juist tegen de klok in kan laten leiden.

In Eindhoven is ook al een dergelijk systeem in werking, die gaat tegen de klok in. Het van het centrum uit in- en uitvoegen is inderdaad handiger uit te voeren waarbij ook geen stoplichten perse nodig zijn.
Het tegenovergestelde geld voor het openbaar vervoer. Ook slimmer, want het in- en uitstappen gebeurt aan de kant van het centrum.
Deze weg leidt over de vestdijk, Fellenoord, Emmasingel en de Keizersgrachtwal.

Vreemd inderdaad dat midden in het centrum van Tilburg nog zo'n soort rangeerterrein ligt en dat de Noordkant niet via het station bereikbaar is, terwijl er nog een helft van de stad noordelijker van ligt. Hopelijk wordt dat snel herontwikkeld. Tilburg maakt wat stedenbouwkunde wel al een schaalvergroting op dit moment!

Naar die nieuwe brug over de Piushaven ben ik ook wel benieuwd!
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 20 jun 2006, 21:26

Voor visualisaties en andere info heb ik in de openingspost een link toegevoegd. Ik zie dat een paar van mijn argumenten meteen getackeld worden... :oops: ;)

Pieter
woonerf

Bericht door Pieter » di 20 jun 2006, 22:22

He leuk, dit gaat over de stad waar ik ooit heb gestudeerd. In die tijd was de fiets het belangrijkste vervoermiddel en interesseerde dit soort discussies me niet.

Ik heb nog meegemaakt dat de Heuvel autovrij is gemaakt. Dit is toen een behoorlijke impuls geweest voor het (uitgaans)centrum. De visie was destijds: zorg voor goede parkeervoorzieningen aan de randen van het centrum en zorg verder dat doorgaand verkeer er weg blijft. Ik begrijp niet zo goed waarom men nu de Heuvel weer open wil doen voor doorgaand verkeer. Kan de Noordhoekring het verkeer niet meer aan of zo?

Ik vind het wel een goed plan om de Noordlaan aan te leggen en 1-richtingsverkeer op de Spoorlaan in te voeren. De Spoorlaan zal er een stuk beter / ruimer uit komen te zien en het gebied achter het station - was altijd een beetje een pauperbuurt - kan wel een opknapper gebruiken. Zowiezo is het vreemd dat het station van Tilburg nog steeds geen achteruitgang heeft.

kees
expressweg

Bericht door kees » wo 21 jun 2006, 0:48

Viahaaren, bedankt dat je hier een topic over begonnen bent.
Aangezien ik (nog) in de stad woon waar dit over gaat, wil ik graag reageren op de waarheden en onwaarheden, vragen en twijfels die hier geuit worden.
Maar ik zal nog wel het nodige laten liggen, waar dan fijn over doorgediscussieerd mag worden.

Toevallig heb ik enkele dagen geleden het gedeelte cityring van de gemeente Tilburg nader bekeken.
@ Chris. Het risico aan sluipverkeer is een duidelijk item van de oppositie. Zij hebben een alternatief plan gemaakt, waarbij in de omliggende straten veel minder sluipverkeer is.

@ Allemaal. Er is al besloten dat dat na voltooiing de burgemeester Brokxlaan gaat heten, de burgemeester die voor Stekelenburg de stad op de kaart heeft gezet en nieuw elan heeft gegeven.

@ Viahaaren, ik heb bij de gemeenteraadsverkiezingen ook op een partij gestemd die tegen is.

Dan antwoord op jouw punten:
1. op de site van de gemeente Tilburg kun je lezen dat de Spoorlaan tweerichtingsverkeer blijft houden totdat de BB-laan klaar is. In de eerste fase wordt weliswaar de zuidkant van de Spoorlaan aangepakt, maar de noordkant van de Spoorlaan zit in de laatste fase en is afhankelijk van de aanleg van de BB-laan. Zie site van gemeente Tilburg. Jouw vrees is dus onterecht dat je de hele ring moet rondrijden om bij het station te komen.
2. IK ben ook tegen verkeer op de Heuvel. Echter, zowel de opppositie als de coalitie hebben het plan om de Heuvel open te gooien, de coalitie in 1 richting, de oppositie slechts tot 11.00 uur 's ochtends, maar dan in twee richtingen.
Ik ben tegen verkeer op de Heuvel, dus ik ben zowel tegen het plan van de opppositie als van de coalitie.
3. In het plan van het college van B&W staat dat de Heuvel tijdens uitgaanstijden (dus op donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond gesloten zal zijn voor autoverkeer. Daarmee is een grote vrees van mij weggenomen dat het stappubliek en het autoverkeer met elkaar in conflict komen.
4. De herinrichting van de Heuvel zal hoedan ook ruimte afsnoepen van de kermis, want ik heb het idee dat mensen meer groen en banken willen hebben op de Heuvel en dat matcht niet met de huidige bezetting tijdens de Kermis.
5. Inderdaad weet ik niet hoe ze het gaan oplossen tijdens de Kermis. Want (voor de leek) de kermis staat op een belangrijk deel van de Ring, voornamelijk de hele Heuvelring en de hele Paleisring. Ze kunnen natuurlijk proberen om tijdelijk tweerichtingverkeer in te voeren, maar ik ben benieuwd hoe ze dat gaan realiseren.

@ IQ[] Ik zal je kort proberen uit te leggen, waarom ik denk dat de Tilburgse politiek de Heuvel weer wil opengooien.
Na het dichtgooien van de Heuvel heeft de Tilburgse politiek geprobeerd van de Havendijk (ten noorden van de Piushaven) een ontsluitingsweg te maken, om via een omweg de circulatie rond te krijgen. Dat is niet gelukt en dus moest de politiek op zoek naar een andere oplossing. En er is dan geen andere oplossing dan weer verkeer te laten rijden over de Heuvel. Ja, er is wel onderzocht of een tunnel mogelijk was, maar dat was (uiteraard vanwege het kostenplaatje) al snel een gepasseerd station.
Nu gaan we dus EN terug in de tijd (Heuvel weer gezelliger, maar dan wel met verkeer) EN de mensen aan de Havendijk zijn alsnog het haasje met een heleboel nieuwe woningen en alsnog een ontsluitingsweg, die niet langs, maar over de Piushaven gaat lopen.
@ Pieter, jouw fietsroute door de Tuinstraat is al verleden tijd. Recentelijk hebben ze de straat heringericht en de rode strook weggehaald. Reden daarvoor is de bouw van het nieuwe Pieter Vreedeplein, waar de rode fietsroute achter de V&D voor moest wijken. Deze route krijgt straks een plek op de heringerichte Spoorlaan.

@Praatpaal, ik kan het begrijpen dat je het vreemd vind dat er een werkplaats (geen rangeerterrein) ligt, maar het probleem was dat het tientallen miljoenen kost om de NS uit te kopen en, nog belangrijker, een vergelijkbare alternatieve lokatie te kunnen aanbieden. Als jij die twee problemen twintig jaar geleden had kunnen oplossen, waren ze meteen met je in zee gegaan.
Wat betreft de rijrichting: de keuze voor met de klok mee is heel bewust gemaakt, maar ik weet niet precies meer de motivatie.
In ieder geval is het zo dat bij het met-de-klok-meesysteem mensen voor het centrum inderdaad binnen de ring uitstappen en dat ze dus niet de weg hoeven over te steken. Bovendien is de doorstroming van auto's beter, maar hoe dat zit, weet ik nu even niet.

Zo, ik heb nu wel weer het nodige gezegd en verduidelijkt hoop ik.

Ik ben dus tegen het opengooien van de Heuvel, maar ik heb mijn twijfels over de ontsluitingsweg over de Piushaven (wel doen, maar meer naar het oosten situeren).

R4
expressweg

Bericht door R4 » wo 21 jun 2006, 4:52

Wat ik me afvraag...waarom spreken jullie van een cityring en niet gewoon van een stadsring? Uiteindelijk spreken we toch nog steeds Nederlands...
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 21 jun 2006, 10:40

Ik vermoedt dat men bij een stadsring meer denkt aan een ring om de hele stad. Zoals de N261 bij Tilburg. Bij cityring is het blijkbaar meer om het centrum. Centrumring was dan misschien ook meer op zijn plaats geweest.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 21 jun 2006, 11:02

kees schreef:3. In het plan van het college van B&W staat dat de Heuvel tijdens uitgaanstijden (dus op donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond gesloten zal zijn voor autoverkeer. Daarmee is een grote vrees van mij weggenomen dat het stappubliek en het autoverkeer met elkaar in conflict komen.
Hoewel ik dit ook weer in twijfel durf te trekken, aangezien de verkeerskundige Riek Bakker vandaag in de krant stelt dat zo'n maatregel ook problemen gaat geven. Nou, laat mij op de stapavonden maar rustig op de Heuvelring lopen, risico op verkeersconflicten is vrijwel nul.

Dat de Heuvel wel een oppepper kan gebruiken staat buiten kijf. Maar dat doe je dus teniet met die auto's eroverheen.

En tot slot vind ik de impressies wel mooi met de vele platanen en de brede wandelpromenades langs de cityring. Maar toch zou ik eerst een test doen d.m.v. eenrichtingsverkeer met borden voor een maandje ofzo. Mislukt die test, dan zou ik het niet doen. ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 21 jun 2006, 13:29

kees schreef:Wat betreft de rijrichting: de keuze voor met de klok mee is heel bewust gemaakt, maar ik weet niet precies meer de motivatie.
In ieder geval is het zo dat bij het met-de-klok-meesysteem mensen voor het centrum inderdaad binnen de ring uitstappen en dat ze dus niet de weg hoeven over te steken. Bovendien is de doorstroming van auto's beter, maar hoe dat zit, weet ik nu even niet.
Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat met-de-klok-mee beter is voor de doorstroming.
Als je dit plan al zou willen uitvoeren, dan moet voor een goede doorstroming de rijrichting n.m.m. inderdaad omgedraaid worden. Tegen de klok in dus; een "rotondemodel". Scheelt waarschijnlijk ook een boel VRI's, en daarmee ook emissies.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 22 jun 2006, 7:06

Nu ga ik straks langs Tilburg. Ben benieuwd hoe de stad er nu uit ziet en wat er verbeterd kan worden ;)

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » do 22 jun 2006, 7:14

Vreemd om het verkeer linksom te laten gaan. Tegen de klok in zorgt voor veel minder conflicten, dat ze maar is in Hasselt komen kijken hoe het hier staat met die eenrichtingsbinnenring.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 22 jun 2006, 11:07

waldo79 schreef:Nu ga ik straks langs Tilburg. Ben benieuwd hoe de stad er nu uit ziet en wat er verbeterd kan worden ;)
Ligt eraan op welke plekken je komt. Gisteren was ik er ook weer en sommige stukken in het centrum hebben een oppepper hard nodig. :?

En dit college houdt wel van dingen doordrukken, er moest ook persé duur Chinees graniet in de binnenstad komen, om er dan later achter te komen dat het nieuw wel mooi is, maar nu krijgen ze de grauwsluier er haast niet af. Hadden ze wel eerder kunnen bedenken! :evil:

Pieter
woonerf

Bericht door Pieter » do 22 jun 2006, 21:11

Toch blijft het wel vreemd.... bijna overal in Nederland is de trend om verkeer steeds meer te weren uit de stadscentra, en in Tilburg moet het verkeer weer dwars door de stad heen. Ook jammer dat het rode fietspad inmiddels is gesneuveld... deze doorgaande fietsverbinding was toch wel snel en handig!

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 23 jun 2006, 8:36

ViaHaaren schreef:
waldo79 schreef:Nu ga ik straks langs Tilburg. Ben benieuwd hoe de stad er nu uit ziet en wat er verbeterd kan worden ;)
Ligt eraan op welke plekken je komt. Gisteren was ik er ook weer en sommige stukken in het centrum hebben een oppepper hard nodig. :?
Ik ben het centrum niet ingelopen. Met de bus ben ik over de Spoorlaan, Hart van Brabantlaan, Ringbaan-West en Zuid gereden. Het ligt er allemaal aardig belabberd bij. En die afsplitsing van de Ringbanen aan de zuidkant is het asfalt aardig aan gort gereden ;)

Waarom staat er komende van de Ringbaan-Zuid naar het Centrum nog een wegwijzer met N261 erop?

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 23 jun 2006, 10:23

Ja, knooppunt 't Laar is wel het toppunt van slecht onderhoud ja. :?

En de Spoorlaan en dergelijke zouden ook wel een opknapbeurtje kunnen gebruiken, maar het meeste stoort mij het gebrek aan groen daar nog. :roll:

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 23 jul 2006, 16:50

De soap gaat verder:

Het college wil in augustus al starten met de werkzaamheden voor de cityring aan de Spoorlaan, maar de oppositie wil wachten en een referendum houden, tegelijk met de Tweede Kamerverkiezingen in november. Weer een hoop gedoe. ;)

En er was een relletje omdat Riek Bakker (verkeerskundige, bedenkster van het plan) en/of Goudappel Coffeng in een interview wat kritische uitlatingen tegen de oppositie had gedaan en dat was tegen het zere been van de SP die in die oppositie zit.

Nouja, ik vind een referendum wel zo eerlijk, want volgens mij vind de gemiddelde Tilburger het hele plan helemaal niks. En dan nog wil dat college met zo min mogelijk luisteren alles er door drukken! :x

kees
expressweg

Bericht door kees » zo 23 jul 2006, 20:47

Toen ik voor de gemeenteraadsverkiezingen moest stemmen, was ik tegen de Cityring. Maar aangezien het alternatief van de oppositie slechter is, wil ik de Cityring zeker een kans geven.
Het alternatief van de oppositie is om de Heuvel (weliswaar voor een beperkt aantal uren maar toch...) weer volledig open te gooien en niet in 1 richting. Dat zou een enorme infrastructurele aantasting van de Heuvel zijn, want daar moet dan een 2x2 gedrocht worden gecreeerd (gezien de ontwikkelingen op het Pieter Vreedeplein).

Trouwens, wat Viahaaren een soap noemt, noem ik gewoon geschreeuw van een stelletje verliezers die niet tegen hun verlies kunnen.
In 2003 is voor de Cityring gekozen, na de gemeenteraadsverkiezingen is deze keuze (met een andere samenstelling van de raad!) nog eens herbevestigd. Als mensen zo hard tegen de Cityring zijn als de oppositie beweert, had de coalitie geen meerderheid meer gehad.

In de vorige raadsperiode probeerde de SP ook al een referendum van de grond te krijgen. Dat is niet gelukt.
Ik vind dat je als je op een democratische manier een verlies hebt moeten incasseren, je dat moet dragen.
Stel nou dat er een referendum komt en de bevolking wijst het af. Dan ben je als oppositie voor de rest van de regeerperiode volstrekt ongeloofwaardig.

Kortom, een bordje 'The End' voor de soap en bouwen met die hap.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 23 jul 2006, 21:00

ViaHaaren schreef:Riek Bakker (verkeerskundige, bedenkster van het plan)
Riek Bakker is GEEN verkeerskundige, maar stedebouwkundige.
Sterker nog: van verkeer heeft ze totaal geen kaas gegeten.
Kijk maar naar de manier waarop haar mega-hersenspinsel "Leidsche Rijn" wordt ontsloten... :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 23 jul 2006, 21:10

Dan wordt het dus helemaal niks in Tilburg.. :P

kees
expressweg

Bericht door kees » zo 23 jul 2006, 23:39

I.t.t. mijn berichtgeving in junin mag er tijdens de uitgaansuren wel verkeer over de Heuvel rijden. Dit i.v.m. de bereikbaarheid van de huizen van omwonenden.

Daarnaast: nog een zeer duidelijk voorbeeld waar het asfalt volledig aan gort gereden is, is de Hart van Brabantlaan, een belangrijke 2x2-weg, die samen met de Spoorlaan de belangrijkste verkeersader door het centrum heen is. Ik kwam er gisteren weer eens overheen met de auto en ik durf de stelling aan dat het op de HvB-laan nog beroerder is dan in de bocht van de Ringbanen West en Zuid.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 24 jul 2006, 13:14

Ja dat weet ik ook wel. Hoog tijd dat die weg op schop gaat, en dat ze dan meteen het fietspad ook maar even verhoogd aanleggen en de parkeervakken vóór het fietspad.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 14 aug 2006, 11:33

Helaas, vandaag beginnen de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de cityring. De Heuvel en Heuvelring zullen weer opengaan voor alle verkeer (weg sfeer), en tezamen met de Paleisring en Schouwburgring zal het eenrichtingsweg worden. Stom stom stom...

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 14 aug 2006, 23:19

Ondanks dat ik dacht (gelezen op de website van de gemeente Tilburg) dat ze met de Spoorlaan zuidzijde zouden beginnen, zijn ze begonnen met de Heuvelring ter hoogte van de Heuvelpoort (info Brabant Nieuws van Omroep Brabant TV).

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 19 aug 2006, 19:55

Dat is voorbereidend werk. Het eigenlijke werk aan de cityring begint over een week. Dan komt de Spoorlaan aan de beurt.

En oh oh, wat moet het op de Heuvelring weer voor een schijntje. Wie verzint het om al het zwaar verkeer dwars door het centrum over een klinkerweg te sturen? :roll: