Cityring Tilburg

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Via
2x4 autosnelweg

Re: Cityring Tilburg

Bericht door Via » za 28 mei 2011, 12:02

Even een enorme kick.

Na alle rumoer in het begin ligt de cityring er nu helemaal en zijn er de volgende opmerkingen over geweest:
Brabants Dagblad schreef:Snelheidsduivels cityring wekken ergernis
TILBURG - Er is in Tilburg veel ergernis over hardrijden op de cityring. Dat blijkt uit reacties op een oproep van het Brabants Dagblad. Maar het stadsbestuur heeft nog geen extra maatregelen in petto.

„Laten we gewoon eens even afwachten hoe de ring functioneert”, zegt verkeerswethouder Roel Lauwerier (VVD).
De oproep via de krant en deze website over de eerste ervaringen met de cityring leverde een berg reacties op. Zie hieronder. Niet alleen negatieve. Want de uitvoering van het rondje in het centrum oogst ook veel lof.

Maar de klachten overheersen wel. Over moeten omrijden, gevaarlijke situaties, onlogisch geachte oplossingen.
Zoals de U-bocht die vanuit de richting oost gemaakt moet worden om bij de Pieter Vreede-garage te komen. Probeer het zelf uit via het kaartje hieronder.

Lauwerier zegt te willen afwachten met eventuele aanpassingen tot wanneer de ring helemaal af is. Dat is pas het geval wanneer de Burgemeester Brokxlaan er ligt en ook de Spoorlaan éénrichtingsverkeer heeft.
Zelf vind ik de uitstraling van de wegen die de Cityring vormen er enorm op vooruit gegaan met meer beplanting, zwart wegmeubilair en een bijzonder type lichtmast. Wel moet de Spoorlaan nog worden aangepast en omgezet naar eenrichtingsverkeer, dat zal de echte vuurdoop zijn voor het functioneren van het systeem.

Overigens moet voor de aanleg van de Burg. Brokxlaan dit karakteristieke straatje geheel wijken. Typisch Tilburgs, de laatste restjes authenticiteit afbreken om er wegen en lelijke fantasieloze blokken voor terug te zetten... :geenlach:

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 16 nov 2011, 12:29

En ondertussen is de discussie over de Cityring weer aan het oplaaien na een vreselijk dodelijk ongeval wat gisterenavond heeft plaatsgevonden:
Brabants Dagblad schreef:Fietsster (22) overleden na aanrijding
*UPDATE 00.15 UUR* TILBURG - Een 22-jarige fietsster is dinsdagavond even na 20.30 uur overleden na een aanrijding op de kruising van het Stadhuisplein met de Bisschop Zwijsenstraat in Tilburg. Het slachtoffer is Maaike Ligtenberg, een Boxtelse studente die in Tilburg woont.

Ze werd tijdens het oversteken geschept door een auto die uit de richting van de Piusstraat kwam. De 19-jarige bestuurder is aangehouden. De ouders van de studente zijn inmiddels ingelicht, aldus een politiewoordvoerder.
Maaike studeerde sociologie aan de Universiteit van Tilburg en was lid van studentenvereniging Plato. Die heeft inmiddels een condoleance-register geopend.
Volgens de jongens die 112 belden en die direct in actie kwamen om de jonge vrouw nog te helpen, moet het slachtoffer vrijwel op slag zijn overleden. "Ik hield mijn hand bij haar mond, maar ze ademde niet meer", zegt een van hen.
Voor het sporenonderzoek naar de toedracht van het drama, heeft de politie de Cityring tussen het Piusplein en de Schouwburg afgesloten voor alle verkeer. De plek is afgezet met grote schermen.
Bewoners van het appartementencomplex tegenover het gemeentehuis, zeggen dat er zeker in de avonduren regelmatig veel te hard wordt gereden op de Palerisring. "Ik heb wel eens 119 kilometer per uur zien verschijnen op het snelheidsbord langs de weg", zegt een van hen. "Dit zou een keer gebeuren, helaas."
De locatie van het ongeval is overigens deze kruising: http://maps.google.nl/maps?q=Bisschop+Z ... 50.57,,0,0

Er wordt daar inderdaad hard gereden en het geheel ligt in een flauwe bocht, wat de zichtbaarheid niet ten goede komt.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 16 nov 2011, 18:22

Oh, en Frits ik zag dit bericht van je uit 2006:
Hier wat foto's van vandaag in en om Tilburg. Wat viel me zoal op: in ieder geval nogal wat omleidingen, veel wegwerkzaamheden, veel brede 2x2 wegen en op diverse plaatsen groene golven. Omdat het lastig is om auto te rijden, foto's te maken, op de kaart te kijken en omleidingsroutes te volgen weet ik niet meer waar ik precies gereden heb.

De verkeerslichten in Tilburg zijn opvallend klein. Dit model zien we niet zo veel in Nederland. Een opvallend bord vond ik op foto 57. Ik heb dat in Nederland nog niet ergens anders gezien.

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/temp/Serie133.zip
Zou je die weer eens opnieuw willen uploaden, dan kan ik weer eens zien hoeveel het veranderd is in 5 jaar tijd. Echt een wereld van verschil, dat weet ik zeker. 8-)

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 27 nov 2011, 16:16

De autogordel: een band voor het leven.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 28 nov 2011, 18:43

^^
Bedankt! Op veel plaatsen een flinke verbetering sinds die tijd. Daarnaast ook wel leuk om bepaalde dingen eens terug te zien die ik me nog kan herinneren, zoals de bushalte op de Heuvelring richting Spoorlaan die al jaren verdwenen is.