Helmondse infrastructuur

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » za 28 apr 2007, 22:06

Eindhovens Dagblad (28-04-2007) schreef: Fileleed door werkzaamheden

HELMOND - De werkzaamheden aan de Deurneseweg in Helmond zorgen vooral in het oostelijk deel van de stad voor nogal wat overlast. Met name in de spitsuren is het op tal van doorgaande wegen aanschuiven geblazen voor automobilisten.
Afbeelding
Foto Vincent Wilke
Op de Burgemeester Van Houtlaan bijvoorbeeld, en de Azalealaan en de Molenstraat. Op de Engelseweg, aan de andere kant van het spoor idem dito. En zelfs op het industrieterrein, op de rotonde van de Vossenbeemd richting Brouwhuis, gaat het dan over het algemeen bijna stapvoets. Het einde van dat fileleed is nog trouwens nog lang niet in zicht. Het werk op de doorgaande Helmondse weg duurt nog tot november.
Espace de zody 8-)

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » za 09 jun 2007, 9:16

Eindhovens Dagblad (09-06-2007) schreef: Sloop Meyhuis slaat ‘gat’ in historie
door Anja van den Akker

HELMOND – Met de sloop van ’t Meyhuis onder de Helmondse Tra­verse is letterlijk een gat in de geschiedenis geslagen. Het wat weggestopte pand heeft - sinds de bouw in 1967 - gevarieerde huurders gehad. Zo zat de VVV er jarenlang, was het gebouw museum, kunstuitleen en onderdeel van de Muziekschool. Het nogal gedateerde onderkomen wordt niet teruggebouwd.
Afbeelding
Kaalslag waar tot voor kort ? t Meyhuis stond. Er komt geen nieuw gebouw terug. foto Ton van de Meulenhof

De ruimte onder dit stuk Traverse blijft open, zodat de verbinding tussen het kasteel en het vernieuwde centrum voor het oog beter wordt.
Op 8 juni 1967 gaf de gemeente twee vergunningen af voor deze markante locatie: één voor de Streek VVV aan de zijde Parkweg. En één voor een expositieruimte van de Stichting Beeldende Kunst. Die zat aan de andere kant op het Kasteelplein. De VVV vond het uiteindelijk te krapjes worden en verhuisde begin jaren tachtig naar de Markt.
’t Meyhuis werd in mei 1984 opgeknapt en kreeg het etiket museum, waarvan een deel kunstuitleen. In ’t Meyhuis waren jarenlang gevarieerde exposities.

Tot 2002, toen werd besloten het pand te slopen. Maar omdat de Muziekschool in die periode te weinig ruimte had in theater ’t Speelhuis, werd het pand verbouwd om nog een tijdje vooruit te kunnen. In afwachting van het nieuwe Kunstkwartier, waar de leerlingen van de Muziekschool sinds vorig jaar les krijgen.
Daarmee verviel het laatste restje bestaansrecht en kwam de slopershamer alsnog te voorschijn.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 09 jun 2007, 13:15

Apart. Meestal zijn ze nogal weg van dubbel ruimtegebruik, maar in Helmond dus niet. :P

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » za 09 jun 2007, 13:42

ViaHaaren schreef:Apart. Meestal zijn ze nogal weg van dubbel ruimtegebruik, maar in Helmond dus niet. :P
Ik vond het ook heel vreemd en dacht dat er misschien wel e.o.a. winkel in zou komen. Misschien wordt het nu gebruikt voor Parkeerruimte net als de overige delen van het viaduct. Ik woon er zo,n 270 meter vandaan, aan het einde van de foto a.h.w. ;)
Espace de zody 8-)

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » vr 29 jun 2007, 14:11

Eindhovens Dagblad (28-06-2007) schreef: Traverse zes weken dicht
door Hans Vermeeren

HELMOND - De Kasteel-Traverse in Helmond is de komende zes weken dicht voor alle autoverkeer. Doorgaand verkeer op deze weg wordt omgeleid. Reden zijn de huidige werkzaamheden aan de weg.

Het gaat om het deel van de Kasteel-Traverse tussen Eikendreef aan de westkant en de Zuid-Koninginnewal aan de oostkant. Beide kruisingen zelf blijven wel gewoon open. Het verkeer wordt ter plekke omgeleid.

De afsluiting gaat maandag in en duurt uiterlijk tot vrijdag 10 augustus. Niet geheel toevallig zijn dat de zes weken dat de Helmondse basisscholen gesloten zijn en de meeste Helmonders met jonge kinderen op vakantie zijn.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » vr 29 jun 2007, 14:14

Zal wel flink wat opstoppingen geven op de twee overgebleven oost-west-routes...(en dus ook hier voor de deur :kwaad: )

Al het verkeer oost <> west moet dadelijk over één 1+1-weg of over één (deels) 2+2-weg... :| :roll:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » vr 29 jun 2007, 14:18

Wat zal het hier voor de deur rustig worden na jarenlang dag- en nacht 4 rijstroken autoverkeer, vrachtvervoer en autobussen. ;)
(in feite 6 rijstroken, ik vergat de uitvoegers)
Kasteeltraverse, Helmond

Asfalteringswerkzaamheden en vervangen voegovergangen

tussen Eikendreef en Zuid-Koninginnewal

Periode: van zaterdag 7 juli 2007 tot en met vrijdag 10 augustus 2007

Meer informatie: http://www.helmond.nl/Smartsite.shtml?id=57002
Espace de zody 8-)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 30 jun 2007, 9:28

zody schreef:Wat zal het hier voor de deur rustig worden na jarenlang dag- en nacht 4 rijstroken autoverkeer, vrachtvervoer en autobussen. ;)
Kan je 6 weken lang niet slapen door het ontbreken van lawaai. :rofl2:

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » di 03 jul 2007, 10:19

De eerste zware dag is achter de rug...Wat een opstoppingen... :schrikreactie:
Over 1 km deed men ruim 25 minuten..!

De afvoer van het verkeer bij de verschillende VRI's liep echt totaal verkeerd... :roll: :neenee:
Waarom kan men die niet tijdelijk anders afstellen... :?
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » vr 06 jul 2007, 9:59

De afgelopen dagen is het wat rustiger geworden...Stond het maandag nog de hele dag dicht op vele wegen, de andere dagen stond het alleen op enkele wegen rond de spitsuren vast.
Overigens is hier voor de deur nog wel de slechtste doorstroming.... :roll:
Staat hier vrijwel de hele dag vast... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Yoeri
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 22 okt 2008, 0:20

Re: Helmondse infrastructuur

Bericht door Yoeri » zo 28 dec 2008, 22:41

Zo te zien gaapt er een gat van ruim een jaar in de berichtgeving. Bij deze het recentste nieuws over de ringweg van Helmond:
Eindhovens Dagblad (02-10-2008) schreef:

Nieuwe ringweg Helmond hakt er flink in

door Anja van den Akker. dinsdag 02 september 2008 | 02:48 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 02 oktober 2008 | 03:22

HELMOND - De miljoenen liggen klaar, maar de slopershamer ook. Helmond West wacht met spanning af welke huizen tussen 2011 en 2015 plat moeten voor het ombouwen van de Cortenbachstraat tot stedelijke ringweg.

Een speciale werkgroep is inmiddels bijeengeweest. Binnen een paar maanden moet duidelijk zijn hoe het zogeheten Cortenbachtracé loopt en hoe dit eruit gaat zien. Volgens wethouder Trix Houthooft (Stedelijk Beheer) wordt het Cortenbachtracé in ieder geval even ruim als de Boerhaavelaan. Want dáár sluit deze nieuwe ringweg op aan. Er wordt eveneens een tunnel gebouwd onder het spoor, die bovengronds op de Heeklaan aansluit. Omdat de Cortenbachstraat soms te smal is, wordt letterlijk ruimte gemaakt. In één moeite door kan het oudere Helmond West dan naar een hoger plan worden getild. Betere huizen, meer verschillende inkomensgroepen en een wijkhuis brede school.

Het ombouwen van de Cortenbachstraat dient eveneens een verkeerskundig doel. De enige oost-west-verbinding door Helmond slibt namelijk dicht. In regionaal verband wordt er daarom gewerkt aan een nieuwe oost-west verbinding aan de noordzijde van de stad. Zodat verkeer van de A50 (vanuit Oss) en A58 (Tilburg) dat via de N279 (richting Asten) wil, niet meer door Helmond hoeft. Daarnaast wordt de autoweg van Helmond naar Eindhoven een 80 kilometer weg.

Binnenring
In de stad zelf moet een soort 'binnenring' ontstaan. Een goed voorbeeld is de aansluiting van de Boerhaavelaan, Jan van Brabantlaan en Julianalaan op de Kanaaldijk.

In het streven naar zo'n stedelijke binnenring ontbreken nog twee belangrijke schakels: een goede verbinding van de Europaweg met de Heeklaan. Dat wordt het Cortenbachtracé. Even noodzakelijk is nummer twee: de aansluiting van het centrum met de nieuwbouwwijk Suytkade. Ook dat wordt een tunneltracé: vanaf het Stationsplein onder het spoor door en bij de Engelseweg weer bovengronds. Met vervolgens een aansluiting op Suytkade en het kanaal. Daarmee wordt eind volgend jaar begonnen. Deze 'stationsknoop' kan rond 2012 klaar zijn.

Zodra 'stationsknoop' en Cortenbachtracé klaar zijn, moeten ze met elkaar worden verbonden om een volledige 'ring' te vormen. Een heikele kwestie. Want een rechtstreekse aansluiting zou betekenen dat de wijk Houtsdonk en voetbalvereniging HVV in de weg zitten. Vooralsnog gaat alle verkeer daarom over de Heeklaan. Na 2015 wordt dat wellicht anders.

Afbeelding
Plaats waar de Cortenbachstraat onder het spoor door moet, richting de Heeklaan in Helmond.
Foto Ton van de Meulenhof

Yoeri
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 22 okt 2008, 0:20

Re: Helmondse infrastructuur

Bericht door Yoeri » zo 05 aug 2012, 1:11

Ik kwam vandaag voor het eerst in lange tijd over de kanaaldijk in Helmond en het verbaasde me dat de bewegwijzering verkeer voor Eindhoven de Heeklaan in stuurt. Ik vroeg me af of in de tussentijd soms de ringweg Helmond afgemaakt was. Ik heb het niet geprobeerd maar vermoed van niet. Hoogstwaarschijnlijk word je 'gewoon' via Mierlo en Geldrop naar EIndhoven gestuurd. Gek dus -- waarom niet over de N270?

Hoe dan ook, ik vroeg me af wat hier sinds bovenstaand bericht van 2008 nog over is geschreven. In het ED nog drie artikelen, uit 2008 en 2009. Daarna is het akelig stil geworden. Of zie ik iets over het hoofd?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Helmondse infrastructuur

Bericht door boe! » zo 05 aug 2012, 7:47

De spoortunnel wordt volgend jaar aangelegd, de volledige Kasteelherenlaan wordt in 2015 opgeleverd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Helmondse infrastructuur

Bericht door nielske1990 » zo 05 aug 2012, 10:04

Route loopt volgens mij via de Brandevoortsedreef naar de N270 om het verkeer zoveel mogelijk uit de buurt van het centrum te houden. Daarnaast is veel doorgaand verkeer op de toch al drukke/krappe Eikendreef niet gewenst en geldt er tussen 22 en 7u een verbod voor vrachtverkeer. Dan is het niet handig als vrachtwagens door bewegwijzering daar op af worden gestuurd.

Maar je hebt gelijk, dit topic kan wel weer een update gebruiken. Ik zal binnenkort eens wat toevoegen... :top:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Helmondse infrastructuur

Bericht door nielske1990 » vr 14 dec 2012, 15:02

:H1:

Toch tijd voor een update. Er zijn wel geen wereldschokkende projecten uitgevoerd of in planning, maar ik heb wel een overzichtje met voor dit topic relevante ontwikkelingen opgezet.

Afbeelding

1. Nieuwe verkeerslichten op de N270 Helmond-Deurne
De provincie en gemeente Deurne zijn voornemens om twee kruisingen met verkeerslichten te realiseren op de N270. De ene betreft de bestaande kruising bij de Raktseweg, de tweede is gelegen bij het mega logistieke complex dat Edco aan het bouwen is tussen de N270 en het spoor.

2. Rotonde Vossenbeemd-Rivierensingel
Is in de afgelopen jaren aangelegd. De exacte reden weet ik niet, al zou het te maken kunnen hebben met vrachtverkeer dat via de Rivierensingel naar de N270 rijdt.

3. Verkeerslichten Rochadeweg-Varenschut
Hier is een aantal jaar geleden de bestaande kruising voorzien van verkeerslichten. Ook hier zeer veel (zwaar) vrachtverkeer...

4. Herinrichting Ameideplein in het centrum
De afgelopen maanden uitgevoerd en recent geopend; het hernieuwde Ameideplein. Ook de verkeerssituatie is flink veranderd en past daarmee beter in de omgeving.
SPOILER: TOON

Ontwerp:
Afbeelding

De ombouw in volle gang, ging met sprongen vooruit:
Afbeelding

Meest recente foto die ik heb kunnen vinden; bijna klaar:
Afbeelding
Het resultaat is in ieder geval goed, al is er wel wat commentaar omdat het onduidelijk zou zijn. Lees: gebruikers moeten weer nadenken.

5. Ombouw stationsplein en aanleg spoortunnel
Onderdeel van een centrumring is de aanleg van een spoortunnel, die in volle gang is. Ook wordt het stationsplein opnieuw ingericht. De werkzaamheden zijn te volgen op http://bouw.webcam.nl/helmond/ en zouden eind 2013 voltooid moeten zijn. De tunnel gaat op termijn 12000 mvt/etmaal verwerken.
SPOILER: TOON

Ontwerp met links het station op een soort terp, de tunnel en rechts een fietsenstalling met 3 verdiepingen.Afbeelding

Nog een totaalbeeld, alleen die ontworpen overkapping komt er niet.
Afbeelding
6. Centrumring door Suytkade
Reeds voltooid, maar regelmatig afgesloten vanwege bouwwerkzaamheden van deze nieuwe woonwijk. Doorsnee gebiedsontsluitingsweg met langsparkeren. Aan beide zijden met nieuwe verkeerslichten aangesloten op de Kanaaldijk c.q. Engelseweg. De route sluit aan op de nieuwe spoortunnel onder het station.

7. Kasteelherenlaan
Eveneens onderdeel van de binnenstedelijke ringstructuur; de Kasteelherenlaan. De wijkvernieuwing biedt deze ruimte midden in de stad. Wordt voorzien van verkeerslichten en twee rotondes en vloeiend aangesloten op de Heeklaan. De kruising met de spoorlijn gaat door een tunnel. Vooral dat er geen verdere aansluitingen zijn maakt het waarschijnlijk een handige en vlotte verbinding en een goed alternatief voor andere (drukke) wegen (Mierloseweg/Hoofdstraat/Eikendreef/Kanaaldijk).

8. Vernieuwing Europaweg N270
Recent bekend gemaakt, vanaf eind 2013 t/m 2014 in uitvoering. Vernieuwing van het asfalt wordt gebruikt om voorsorteervakken beter in te delen, de rijbanen smaller te maken (50 km/h afdwingen) en de realisatie van een nieuwe kruising. Deze kruising ontsluit de 'High Tech Automotive Campus'.

9. Rotonde Schootensedreef
Reeds gerealiseerd, een rotonde halverwege de Schootensedreef. Was een vermeende ontsluiting van een nieuw wijkje Stiphout-Zuid. Dit gaat echter voorlopig niet door en dus ligt er een rotonde zonder afslagen. Ook de kruisende fietsroute loopt nog van niets naar nergens en wordt dus niet veel gebruikt.

10. Tweede ontsluiting Stiphout
Wordt in 2013/2014 aangelegd ter ontlasting van de Dorpsstraat door Stiphout. Normale gebiedsontsluitingsweg met twee voorrang-geregelde kruisingen. Sluit met een rotonde aan op de Schootensedreef (kort bij de N270). Deze rotonde krijgt ook een bypass in zuid-oost richting.

11. Bypass rotonde Geldropseweg
De rotonde Geldropseweg/Brandevoortsedreef kreeg al met capaciteitsproblemen te maken en dus heeft men ergens in de afgelopen jaren een bypass aangelegd. Deze bypass loopt vanuit de nieuwbouwwijk Brandevoort richting Mierlo (west -> zuid).

12. Spoortunnel Neervoortsedreef
Door de aanleg van deze spoortunnel, die in volle gang is, ontstaat een ring rondom het geplande centrum van nieuwbouwwijk Brandevoort. Delen van deze ring zijn al aangelegd, de tunnel zal naar verwachting in 2013 openen. 100 meter verderop wordt bovendien nog een fietstunnel onder het spoor gerealiseerd.

13. Tweede ontsluiting Brandevoort
Intussen gerealiseerd, deze tweede aansluiting van Brandevoort op de N270. Met het oog op de toekomst, want deze verbinding loopt nu nog door de weilanden. Flink deel van dit gebied staat echter op de nominatie om volgebouwd te worden met bedrijven/woningen. De planning hiervan is echter flink aangepast waardoor dit nog jaren op zich laat wachten. Verbinding begint bij de N270 met 2x2 rijstroken, maar wordt direct na de twee verkeerslichten 2x1 met brede middenberm. Ook is al in een tweetal rotondes voorzien. Momenteel maken vooral rijles-auto's van deze route gebruik. :p

14. Snelfietspad Helmond-Eindhoven
Deels voltooid (zwarte delen), deels nog aan te leggen. Deze snelle fietsroute moet over enkele jaren gereed zijn en verbindt Helmond en Eindhoven op een zo direct mogelijke manier. De route zal aan de noordkant van de spoorlijn gelegen zijn. De gemeente Helmond heeft al flinke ingrepen gedaan binnen de kom, de makkelijkste delen moeten nog gerealiseerd worden. De gemeentes Nuenen en Eindhoven moeten nog beginnen.

Tot zover een samenvatting van actuele ontwikkelingen van de afgelopen jaren en de komende jaren. Vragen? Stel ze gerust. Ik heb in ieder geval een startpunt om dit topic weer wat actueler te houden. ;)

:H2: :mrgreen:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Helmondse infrastructuur

Bericht door mavas » za 15 dec 2012, 3:11

nielske1990 schreef:1. Nieuwe verkeerslichten op de N270 Helmond-Deurne
De provincie en gemeente Deurne zijn voornemens om twee kruisingen met verkeerslichten te realiseren op de N270. De ene betreft de bestaande kruising bij de Raktseweg, de tweede is gelegen bij het mega logistieke complex dat Edco aan het bouwen is tussen de N270 en het spoor.
Alsof er niet genoeg verkeerslichtenkruisingen liggen in de N270...

Ik lees overigens nergens over enige hoogwaardige opwaardering van wegen qua doorstroming, alleen wat kleine verbeteringen en een stukje over de verbetering van de bereikbaarheid van het centrum. Wordt er ooit nog werk gemaakt van hoogwaardige verbetering van de wegen in Helmond? De benutting van DVM lijkt me nu wel de grens bereikt te hebben, waardoor bouwen toch wel eens nodig zzal worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Helmondse infrastructuur

Bericht door Egbert » ma 17 dec 2012, 7:30

Volgens mij bestaat het idee in Helmond dat de N270 geen doorgaande weg is en dat verkeer zoveel mogelijk weggepest moet worden. Dat idee heb ik iig elke keer dat ik door Helmond rij en voor vrijwel elk verkeerslicht tot stilstand moet komen, en ook door de reactie die ik van de gemeente heb gekregen toen ik daar eens over geklaagd heb.
Want het lijkt me toch het handigste dat je ervoor zorgt dat de N270 doorstroomt. Al dat start-stopverkeer kan nooit goed zijn voor het milieu. En een nuttige omleidingsroute is er niet (iig niet de A67 zoals de medewerker van de gemeente mij toen voorstelde).

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Helmondse infrastructuur

Bericht door nielske1990 » ma 17 dec 2012, 10:20

@Mavas: De capaciteitsgrens van het netwerk lijkt inderdaad te naderen en daarom lijkt het me wel een goede ontwikkeling dat er alternatieve routes worden ontwikkeld. Er zijn nog wel DVM-maatregelen doorgevoerd zoals Odysa op de kruising N270/Brandevoortsedreef. Daarnaast zijn de twee verkeerslichten op de VRI's op de N279 voorzien van tovergroen en heeft men hier getest met een andere lussenconfiguratie waardoor minder groen- en geeltijd verloren zou gaan. Maar, enige jaren geleden heeft men het Utopia-Spot systeem geïnstalleerd en ik heb het idee dat dat de capaciteit flink heeft opgekrikt. Tegelijkertijd komt dus het maximum in zicht en dan worden grootschalige fysieke ingrepen noodzakelijk. Enerzijds zijn dat dan stedelijke ingrepen zoals hierboven, maar ik denk dat het netwerk vooral veel lucht gaat krijgen als de Oostelijke Randweg Eindhoven gerealiseerd zal worden (mocht dat nog ooit gebeuren :geeuw: ).

Voor wat betreft de doorstroming op de N270 geloof ik niet dat hier veel aan verbeterd kan worden. Utopia-spot heeft het al merkbaar verbeterd, maar het punt is dat juist de binnenstedelijke functie van de N270 veel groter is. Dat de gemeente zich daar op concentreert is dan ook niet meer dan logisch. Het aandeel van doorgaand verkeer is relatief gezien beperkt en het verkeer dat zich d.m.v. de N270 verdeeld over Helmond is veel talrijker. Het vergroten van de capaciteit voor de doorgaande stroom op de N270 zou bovendien een verkleining van de capaciteit van de zijwegen betekenen. En juist de afrijcapaciteit op de zijwegen is nu al beperkt waardoor op enkele van deze wegen capaciteitsproblemen ontstaan. Dit heeft ook invloed op de oversteekbaarheid van de N270, wat de stedelijke barrière groter zou maken.
Het lijkt me trouwens sterk overdreven dat je bij ieder verkeerslicht stil komt te staan. Als dit het geval is rijdt je of te hard, of te zacht. Door het systeem moet je in de flow van een peloton terecht komen waarbij het aantal stops voor zo'n peloton verkleind wordt. Ook als binnenstedelijk verkeer hoef ik in de regel bij de helft van de lichten niet te stoppen. Die twee nieuwe verkeerslichten tussen Helmond en Deurne zijn overigens toch echt een initiatief van de gemeente Deurne, die vooral zichzelf daarmee slechter bereikbaar maakt.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Helmondse infrastructuur

Bericht door Egbert » di 18 dec 2012, 10:34

nielske1990 schreef:
Het lijkt me trouwens sterk overdreven dat je bij ieder verkeerslicht stil komt te staan. Als dit het geval is rijdt je of te hard, of te zacht.
:mrgreen: Zo'n opmerking doet me denken aan die Koot en Bie sketch waar van Kooten in de auto zit en zich beklaagt over de afstelling van de verkeerslichten. Hij zit dus te klagen dat hij minstens 100 moet rijden om het volgende licht te halen.

Maar geloof maar dat ik in Helmond niet te hard rij. Maximaal 70 op de buitenste gedeeltes van de N270, 50 waar hij door de stad gaat, zoals de limiten aangeven. Dat kan natuurlijk te hard zijn, maar dan zou ik de snelheidslimiet ook lager zetten of adviessnelheden neerzetten zoals in Eindhoven en Veghel gedaan is.

En ja, als je die snelheden rijdt kom je meestal voor vrijwel alle lichten tot stilstand. Een hoogst enkele keer werkt het mee, maar dat is zeldzaam. De verkeerslichten zijn iig niet zo geschakeld dat je een groene golf hebt.
Laatst gewijzigd door Egbert op di 18 dec 2012, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Helmondse infrastructuur

Bericht door sirdanilot » di 18 dec 2012, 10:45

Zijn het van die stoplichten die continu verspringen? Als je aanrijdt is het groen, maar je weet al 'dat onding springt zo op rood' dus je remt af, maaar tegen de tijd dat je stilstaat kun je alweer verder :facepalm: Zo'n stoplicht (verdient de naam 'verkeersregelingsinstallatie' geenszins) hebben we in Terneuzen ook, bloedirritant !

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Helmondse infrastructuur

Bericht door Egbert » di 18 dec 2012, 13:22

Nee, dat soort is het gelukkig niet. Die kwam ik ergens anders wel tegen. De lichten voor rechtdoor gaan op rood terwijl tegelijkertijd het licht voor linksaf op groen gaat. Ik rem af en nog voor ik goed en wel bij het licht ben gaat rechtdoor ook weer groen. Je begrijpt niet wat daar de gedachte achter is. Als linksaf groen is en geen kruisend verkeer of verkeer van rechts, dan kun je rechtdoor toch ook groen laten?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Helmondse infrastructuur

Bericht door harry » di 18 dec 2012, 18:43

Egbert schreef:Je begrijpt niet wat daar de gedachte achter is.
Ik wel. Als er bijvoorbeeld een tegenligger linksaf wil en jij zou er niet zijn, dan kan die direct groen krijgen, zonder dat hij eerst moet wachten op een (verplichte) tijd geel van jouw kant.
En dat geldt dus ook andersom: jij krijgt direct groen als de installatie doorheeft dat je eraan komt. Je hoeft niet op een geelperiode te wachten van een andere richting.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Helmondse infrastructuur

Bericht door nielske1990 » vr 21 dec 2012, 11:15

Het straatje De Kegelbaan gaat volgende jaar op de schop. Het straatje ligt tussen de achterzijde van de winkels in het centrum en het viaduct van de N270. Het is er nu altijd druk en de inrichting maakt het nogal rommelig. Het gaat hier om: Streetview. In het ontwerp krijgt vooral de fietser een betere positie:

Afbeelding
Ter oriëntatie, het streetview-beeld staat op de kruising linksboven. Onder in beeld loopt de N270 over het viaduct. Het fietspad komt dus pal langs de muur van het viaduct. Dat is ook het punt dat wringt, het uitzicht op het fietspad wordt nogal beperkt als je vanaf linksonder op de kruising afrijdt.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Helmondse infrastructuur

Bericht door nielske1990 » wo 26 dec 2012, 16:43

Ben nog even wezen kijken bij de Suytboulevard, de weg die de nieuwe wijk Suytkade doorkruist en onderdeel uitmaakt van de cityring. Hier is nu een definitieve asfaltlaag neergelegd en zijn alle aansluitingen gemaakt zoals ze uiteindelijk moeten zijn. Het gaat om punt 5 en 6 van het kaartje een aantal berichten hierboven. Foto's in de spoiler:
SPOILER: TOON

De Suytboulevard in de nieuwe wijk Suytkade. Alleen de belijning moet nog aangebracht worden. Mijn eigen inschatting is dat dit ruimschoots het rustigste gedeelte van de cityring wordt.
Afbeelding

Een stukje verder, waar de overgang naar de oude wijken plaatsvindt. De kruisende weg van links naar rechts is de Hoogeindestraat, de vroegere scheiding tussen de wijken en het industrieterrein van Helmond. Het verschil met de oude situatie (SV) is aanzienlijk.
Afbeelding

We naderen de aansluiting op de Engelseweg, dit stukje heette voorheen Floreffestraat. Geen idee of die naam nog steeds bestaat (ivm de adressen links), maar ook hier is de situatie flink veranderd.
Afbeelding

De kruising met de Engelseweg. De bedoeling is dat men hier rechtdoor onder het station door richting het centrum kan. De bouwwerkzaamheden zouden eind 2013 afgelopen moeten zijn.
Afbeelding

Kijkje door de bouwhekken, de tunnelbak is eind oktober gegraven en meteen voorzien van drie spoordekken. De tunnel zelf is eveneens in drie delen ingedeeld. Rechts komt de toegang tot de perrons, in het midden komt de weg en links nog een tunneldeel voor fietsers en voetgangers. Het autoverkeer-gedeelte is als het goed is gedimensioneerd voor drie rijstroken.
Afbeelding

De aanleg van de kruising heeft van de Engelseweg een zijweg gemaakt, wat er momenteel nogal raar uitziet. Kennelijk is het inzicht dat de doorgaande richting hier anders komt te liggen, in tegenstelling tot wat de foto laat zien. Links de afgesloten toegang tot de tunnel, rechts kan men naar Suytkade.
Afbeelding

Voor de geïnteresseerde: de aan kabels opgehangen verkeerslichten, voorzien van Vialis-logo'tje. Aan het andere uiteinde van de Suytboulevard (bij de Kanaaldijk) is dit ook toegepast.
Afbeelding

In het midden van het kruispunt hangt ook nog een kleine lichtmast aan de kabels. De kruising was blijkbaar te groot om alleen van de zijkant te verlichten. Leuke oplossing zo!
Afbeelding
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Helmondse infrastructuur

Bericht door Vinny » do 27 dec 2012, 12:32

Dat ziet er wel heel erg houtje-touwtje uit...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Helmondse infrastructuur

Bericht door sirdanilot » do 27 dec 2012, 12:55

^ Dat soort opgehangen lichten wordt in andere landen veelvuldig toegepast, ook in permanente situaties. Kijk maar naar Denemarken, alle lichten zijn daar zo. Het werkt prima, maar ik denk dat de boel bij storm wel gaat knappen en dan heb je wel een probleem.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Helmondse infrastructuur

Bericht door nielske1990 » do 27 dec 2012, 14:51

Bij storm kan een reguliere paal ook omwaaien, dus die kans is er altijd. Er zijn nu in Helmond twee kruispunten waar de verkeerslichten aan kabels hangen, waarvan er één al zeker 4 jaar bestaat. Tot nog toe heeft dat nog niet tot problemen geleidt, wat even goed geldt voor hangende straatverlichting of, elders, lijnverlichting. Denk dat het met de nadelen dus wel meevalt, wat de voordelen zijn durf ik niet te zeggen...
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Helmondse infrastructuur

Bericht door nielske1990 » ma 07 jan 2013, 13:44

De gemeente Helmond heeft op haar website de belangrijkste wegwerkzaamheden voor 2013 gepubliceerd in een mooi overzicht. :D

Afbeelding
Nr. Straat: Werkzaamheden: Periode:
1. Rochadeweg (tussen Weyerweg en Korendijk) nieuw asfalt maart - april
2a Lage Dijk en rotonde Lage Dijk / Vossenbeemd nieuw asfalt + nieuwe verharding fietspad april - juni
2b. Vossenbeemd (vanaf rotonde Varenschut tot nieuwe kanaal)
nieuw asfalt + nieuwe straatverlichting juli - september
3. Bakelsedijk (tussen Tolpost en Burg. van Houtlaan) nieuwe inrichting najaar
4. Torenstraat (incl. kruispunt met Oostende) nieuw asfalt + reconstructie kruispunt maart - april
5. Harmoniestraat nieuw asfalt en nieuwe trottoirtegels april - juli
6. Stationsstraat en Stationsplein (Spoorzone) bouw nieuw stationsgebouw, nieuwe inrichting Stationsplein, aansluiting spooronderdoorgang eind 2013 klaar
7. Prins Hendriklaan nieuw asfalt en aanleg tweerichting fietspad augustus - december
8. Europaweg (bij Boerhavelaan - Binnendongenstraat) grootschalig onderhoud, vervangen verkeerslichten, realisatie fietsstraat op parallelweg april - juli
9. Europaweg (bij Prins Hendriklaan) grootschalig onderhoud, vervangen verkeerslichten, nieuwe straatverlichting augustus - oktober
10. Binnendongenstraat (Europaweg – Mierloseweg) nieuwe inrichting, aanleg verkeerslichten op kruispunt met Mierloseweg maart - juli
11. Cortenbachstraat (Itterestraat – Arbergstraat) nieuwe inrichting en aanleg talud van Wijkhuis Brede School Helmond West februari - oktober
12. Geldropseweg (tussen rotonde Heeklaan en Eindhovens Kanaal) aanleg fluisterasfalt zomer
13. Heeklaan – Houtsdonk aanleggen twee doorsteken riolering + ecoduiker Goorloop zomer
14. Uiverlaan / Vinkelaan, Uiverlaan / Merellaan, Willem Prinzenstraat / Oostende renovatie verkeerslichten voorjaar

Overige wegwerkzaamheden
Straat: Werkzaamheden: Periode:
Pres. Rooseveltlaan aanleg ecoduiker Goorloop najaar
Arbergstraat (Helmond West) aanleg ecoduiker Goorloop najaar
Omgeving Vogelbuurt onderhoud wegen zomer
Kleibeemd, Waterbeemd en Waterdijk (bedrijventerrein Hoogeind) onderhoud wegen zomer
Korte Brugstraat nieuw asfalt zomer (onder voorbehoud)
President Rooseveltlaan werkzaamheden aan bomen najaar (beperkte hinder voor het verkeer)
Engelseweg relining riolering juli - augustus (beperkte hinder voor het verkeer)
Goed om te zien dat op bepaalde routes de werkzaamheden worden gecombineerd. Zit verder weinig schokkends bij, al ben ik wel blij dat de Prins Hendriklaan wordt aangepakt. Fietsen is daar nu niet bepaald fijn en de voorsorteervakken zijn véél te kort. Hopelijk wordt dat ook meteen meegenomen... :top:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Helmondse infrastructuur

Bericht door Egbert » vr 18 jan 2013, 7:28

harry schreef:
Egbert schreef:Je begrijpt niet wat daar de gedachte achter is.
Ik wel. Als er bijvoorbeeld een tegenligger linksaf wil en jij zou er niet zijn, dan kan die direct groen krijgen, zonder dat hij eerst moet wachten op een (verplichte) tijd geel van jouw kant.
En dat geldt dus ook andersom: jij krijgt direct groen als de installatie doorheeft dat je eraan komt. Je hoeft niet op een geelperiode te wachten van een andere richting.
Ja, zo eentje had ik nu ook in Helmond. Vanuit de N270 de van Wellaan op. De auto voor me komt bij het eerste verkeerslicht nog door groen, maar ik moest echt stoppen.
En waarom? Het licht voor linksaf ging toen op groen. Er kan geen kruisend verkeer voor mij komen want er is geen rechtsaf. Ik heb een minuut voor Jan L. voor dat rode licht mogen staan terwijl er geen enkele reden was om het op rood te zetten.
Werkelijk, VRI programmeren is blijkbaar een hogere kunst.

Later op de avond ook nog zo'n fijne instelling gehad op het voormalige ei van Ommel. Kom je vanuit de N279 aanrijden, eerste licht staat op groen, tweede licht gaat voor je neus op rood. De auto rechts van me ging dus maar gewoon door het oranje, ik stopte netjes (nou ja, moest er hard voor remmen) en ik sta maar net stil of het licht gaat weer op groen.

Vind je het gek dat ik de indruk heb dat verkeerslichten bewust worden gebruikt om het verkeer zonder noodzaak af te remmen en niet zo zijn geprogammeerd dat er een normale doorstroming kan plaatsvinden? :wall:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Helmondse infrastructuur

Bericht door mavas » di 22 jan 2013, 23:15

Superlatieven komen hier tekort:
Innovatief kruispunt wordt visitekaartje van Automotive Campus in Helmond
maandag 21 januari 2013

De Automotive Campus in Helmond is een unieke locatie in Nederland en misschien wel in Europa. In 2014 wordt de nieuwe aansluiting van de AutomotiveCampusNL op de Europaweg gerealiseerd. Het nieuwe kruispunt van de invalsweg met de Europaweg in Helmond moet dan ook het uithangbord, de etalage, de receptie zijn van de AutomotiveCampusNL. Het bedrijfsleven wordt uitgenodigd haar nieuwste producten op gebied van innovatieve mobiliteit op dit innovatieve kruispunt te tonen.

Op de Automotive Campus werken vertegenwoordigers van industrie, onderwijs, overheden en kennisinstellingen samen aan de innovatieve mobiliteitsoplossingen van morgen. Innovaties die niet alleen in de regio zelf, maar ver daarbuiten gaan helpen het verkeer veiliger, schoner en efficiënter te maken. Deze unieke ontmoetingsplaats zal binnenkort beter bereikbaar zijn.

Innovatief visitekaartje
En bij een innovatieve Campus met zoveel innovatieve bedrijven en creatieve werknemers hoort uiteraard een bijzondere nieuwe aansluiting aan de doorgaande weg. Het nieuwe kruispunt van de invalsweg met de Europaweg in Helmond moet dan ook het visitekaartje zijn van de AutomotiveCampusNL. Het toont bezoekers en passanten waar de Brainport bedrijven sterk in zijn.

Uitdaging voor bedrijven: presenteer uw oplossingen
Dit kruispunt wil de gemeente in samenwerking met het bedrijfsleven inrichten. Daarom bieden zij bedrijven de kans om hun nieuwste producten op het gebied van innovatieve mobiliteit op dit innovatieve kruispunt te tonen. Het gaat zowel om de dagelijkse weggebruikers als de vakspecialisten uit de wereld van verkeerstechnologie en transport, ITS en ICT. Denk aan toepassingen en applicaties die bijdragen aan betere verkeersdoorstroming, informatie aan de weggebruiker, veilige oversteek van fietsers of vernieuwde materialen zoals slim asfalt. De winnaar(s),geselecteerd door een deskundige jury, biedt de gemeente een geweldige zichtlocatie en diverse promotie-activiteiten aan in ruil voor uw in-kind bijdrage aan het meest innovatieve kruispunt van Europa.

Informatiesessie
Op 28 februari, van 10.00-12.00 uur, organiseert de gemeente Helmond op Automotive CampusNL (Steenovenweg 1, Helmond) een informatiesessie voor geïnteresseerde bedrijven. Op deze bijeenkomst wordt informatie verstrekt over de toekomstplannen voor de AutomotiveCampusNL en het voorlopig ontwerp van het kruispunt. Ook worden de spelregels, samenstelling van de jury en beoordelingscriteria, planning en het PR-pakket voor de winnaars van de prijsvraag toegelicht. U kunt zich hiervoor aanmelden en vooraf meer informatie opvragen.
Bron: http://www.verkeerskunde.nl//system/xma ... 0761.lynkx
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie