Helmondse infrastructuur

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

zody
expressweg

Bericht door zody » ma 25 sep 2006, 20:58

lol @Kaaiman :lol: Voorlopig hou ik het bij tekst en misschien ooit foto's.
Espace de zody 8-)

zody
expressweg

Bericht door zody » za 14 okt 2006, 10:40

Eindhovens Dagblad schreef:Overlast voor verkeer in Helmond bijna ten einde
door Hans Vermeeren

HELMOND - Doorgaand verkeer in Helmond kan vanaf vanavond weer wat sneller doorrijden. Het werk aan het vervangen van de verkeerslichten op de doorgaande weg in Helmond is dan klaar.

De afgelopen maanden is er op de Europaweg, de Kasteel-Traverse en de Deurneseweg volop gewerkt aan het plaatsen van nieuwe verkeerslichten. Die ’slimme’ verkeerslichten moeten zorgen voor een betere doorstroming van het autoverkeer.

Maar het werk zorgde wel voor het nodige oponthoud voor het doorgaande verkeer. „Daar kom nu gelukkig een einde aan“, aldus een zegsman van de gemeente. „Vrijdagmiddag is ook het werk klaar aan het laatste kruispunt, dat van de Kasteel-Traverse en het Zuidende.“

Wel wordt er nog tot eind van de maand gewerkt aan het vervangen van de verkeerslichten op het kruispunt van het Zuidende en de Marktstraat.

Ook de overlast op de Kanaaldijk is nog niet ten einde: daar zijn aannemers nog tot het eind van het jaar bezig met opknappen en restylen van die doorgaande weg.
Ik heb de werkzaamheden aan de slimme VRI's vanuit mijn flat op de voet kunnen volgen en ik moet zeggen, het verkeer over de Kasteel Traverse (N270<>) stroomt inderdaad beter door. Dit was gisteren in de spits al goed te merken, normaal staat er een file van +/- 750 meter en nu reed het verkeer gedoseerd mooi door. :lol:
Espace de zody 8-)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » za 14 okt 2006, 11:55

Scheelt idd veel. Ik fiets altijd op vrijdagmiddag langs de Europalaan en daarstaat normaal lange rijen. Gisteren was er niks aan de hand. Bijna nergens rijen. Het is nog wel druk, maar het rijdt... :D
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

zody
expressweg

Bericht door zody » za 14 okt 2006, 12:00

Voorheen stonden de files vanaf de kruising Europalaan/Eikendreef/Hendriklaan tot aan de stoplichten bij de kruising Kasteel Traverse/Zuid Koninginnewal en dat is weer recht voor mijn deur. Mijn stucwerk rondom de ventilatiekanalen in huiskamer en slaapkamer zijn zwart van de roetdeeltjes en fijnstof van o.a. diesels :cry: Misschien dat hierin enige vermindering komt. ;)
Espace de zody 8-)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 14 okt 2006, 14:46

Misschien zijn die lichten dan ook wat voor de N65. ;)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » za 14 okt 2006, 14:55

ViaHaaren schreef:Misschien zijn die lichten dan ook wat voor de N65. ;)
Overigens staat er bij iedere kruising. "Bij 50 km/h meer kans op groen". Dus in feite is het een soort van groene golf....Zeg maar een groene golf waarbij je kans hebt dat je moet stoppen.

Maar ze zijn 'slim' omdat ze de 'groentijd' aanpassen aan de verkeersstromen. Dus ik snap dan weer niet hoe ze het voor elkaar krijgen om er tegelijkertijd een soort groene golf van kunnen maken... :roll:

zody
expressweg

Bericht door zody » za 14 okt 2006, 15:06

Een groene golf bij een bepaalde snelheid is nooit helemaal te garanderen, wel zoveel mogelijk. Maar het stroomt hier vandaag ook weer lekker door. Ik ben benieuwd naar de spitsuren van volgende week. Sinds het gereedkomen van de intelligente VRI's is er nog maar 1 vette spits geweest en dat was vrijdag van +/- 17:00- tot 19:00 uur. Het beeld is nu tot december sowieso verstoord, omdat de Kanaaldijk Zuidwest en de Kanaaldijk Noordwest ook afgesloten zijn voor het verkeer. Dit verkeer maakt nu ook gebruik van de Kasteel Traverse (N270).
Espace de zody 8-)

zody
expressweg

Bericht door zody » ma 16 okt 2006, 15:42

Momenteel is men druk aan het werk aan de Kanaaldijk Zuidwest [N612]. Om de nieuwe wijk Suytkade te ontsluiten gaat men een direkte brugverbinding over de Zuid Willemsvaart maken. In augustus is men begonnen met aanpassingen aan de Kanaaldijk Zuidwest. Aan de brug moet nog begonnen worden. Nu zag ik op ViaMichelin dat de toekomstige brug al is ingetekend in de plattegrond. De weg is afgesloten van augustus tot medio december.
Zie ook http://www.suytkade.nl Ik zal binnenkort eens wat foto's gaan maken, tenminste als Nielske1990 me niet voor is ;)
Espace de zody 8-)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » wo 18 okt 2006, 10:53

zody schreef:Ik zal binnenkort eens wat foto's gaan maken, tenminste als Nielske1990 me niet voor is ;)
Nee hoor, ga je gang... :P

Is de Kanaaldijk Zuidwest daar nog N612... :roll: Tot welke kruising loopt deze dan... :?

zody
expressweg

Bericht door zody » wo 18 okt 2006, 11:39

Nielske1990 schreef:Is de Kanaaldijk Zuidwest daar nog N612? Tot welke kruising loopt deze dan?
Volgens mij is de Kanaaldijk Zuidwest en Noordwest tot de kruising Oostende N612, maar ben daar niet helemaal zeker van, er is ook zoveel omgenummerd in de regio Helmond de laatste jaren.
Espace de zody 8-)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » za 28 okt 2006, 21:42

Eindhovensdagblad.nl schreef:Al helft benodigde geld voor ’Stationsknoop’ binnen

HELMOND - De aanleg van de nieuwe auto- en fietstunnel die onder het Helmondse Centraal Station moet doorlopen, is een stuk dichterbij gekomen. Het regionale samenwerkingsverband SRE heeft 7,5 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de zogeheten ’stationsknoop’.
Die omvat een ambitieuze ontsluiting van het stationsgebied met het centrum en Suytkade. Komende maand wordt bekend of ook het Rijk een dergelijk bedrag wil geven. Er is circa 28 miljoen euro beraamd voor het totale project: een nieuwe weg vanaf de Kanaaldijk door Suytkade richting centrum, de spoortunnel voor auto’s en fietsers, een loopviaduct voor voetgangers en de herinrichting van zowel het noordelijk als zuidelijk stationsplein. Als de toezegging van het Rijk loskomt, kan in 2008 al worden begonnen met het grootscheepse project, dat zeker tot 2011 gaat duren. Want ook de gemeenteraad heeft al een bedrag van circa zeven miljoen opzij gezet. Het laatste ’gat’ van zeven miljoen moet worden gedicht door de provincie. En die staat volgens een woordvoerder van de gemeente zeer sympathiek tegenover de plannen.

Over het wegwerken van de spoorzone als barrière wordt al jaren gesproken. Vooral ook omdat de gelijkvloerse spoorwegovergangen in de stad steeds meer overlast geven. Sommige overwegen zijn in de spits circa 23 minuten per uur gesloten. Dat veroorzaakt files en extra luchtvervuiling. De ’stationsknoop’ is in een versnelling gekomen, nu Suytkade zichtbaar vordert en het centrumplan meer vorm krijgt. Dat de hier tussen liggende Annawijk letterlijk in de verdrukking komt, bestrijdt de gemeentewoordvoerder. Wel zijn er op termijn plannen om ten zuiden van het NS-station bouwplannen te ontwikkelen. Daardoor wordt dit gebied niet alleen ontsloten, maar ook aantrekkelijker om te wonen.
Ik denk wel goede ontwikkelen. De vorming van een centrumring zodat al het verkeer niet meer in het centrum hoeft te trubbelen... :P En die stationstunnel is ook mooi, weer onder het drukke spoor door zonder opstoppingen. En eindelijk ook die rare stationsovergang op het station, als je naar het andere perron wilt foetsie! :roll:

zody
expressweg

Bericht door zody » za 28 okt 2006, 21:51

Goede ontwikkelingen, het begin is er. Toevallig dat we recentelijk in dit forum spraken over de barrière die gevormd wordt door de spoorlijn. ;)
Espace de zody 8-)

zody
expressweg

Bericht door zody » di 21 nov 2006, 21:41

Eindhovens dagblad schreef:Spoortunnel zit ondanks rijkssteun nog met ’gat’
door Anja van den Akker

HELMOND - Ondanks de zes miljoen euro rijkssubsidie die Helmond krijgt voor een spoortunnel tussen het centrum en Suytkade, dreigt er een tekort van één tot ruim twee miljoen euro voor het totale project: de zogeheten 'stationsknoop'.
Die voorziet in een betere aansluiting van het stationskwartier en omgeving met het centrum. Kosten: 27,7 miljoen euro. Dat heeft een woordvoerder van de gemeente desgevraagd bevestigd.

Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat bracht dit weekeinde negen ton minder mee naar Helmond dan de 6,9 miljoen waar de gemeente om had gevraagd.

Ook de subsidie die het SRE onlangs toezegde voor het stationskwartier bleef steken op zes miljoen, terwijl er om 6,8 miljoen is verzocht. Het SRE bekijkt of er nog wat rek in het toezegde bedrag zit.

Bij de provincie ligt momenteel een verzoek om 7,5 miljoen euro. Als ook die met een paar ton minder over de brug komt, zit de gemeente met een ’gat’ van een tot twee miljoen euro. Want Helmond zelf heeft circa zeven miljoen klaarliggen voor het project. „Misschien moeten we overgaan tot een andere fasering of verandering van de plannen“, aldus een woordvoerder.

„Toch zijn we ontzettend blij met de rijkssubsidie. Die is van cruciaal belang om dit project te laten doorgaan. Het is een bekend fenomeen dat je bijna nooit precies krijgt wat je vraagt, hoewel we ons wel hadden gehouden aan de norm: maximaal 25 procent van het benodigde bedrag.“

Nu driekwart van het bedrag ’binnen’ is, gaat de gemeente aan de slag om een auto- en fietstunnel onder het spoor bij het centraal station te bouwen. Er komt ook een voetgangersbrug. Daardoor ontstaat een goede aansluiting tussen Suytkade en het centrum. Voor 2009 moet de eerste schop de grond in, want de subsidies zijn beperkt geldig.
Espace de zody 8-)

zody
expressweg

Bericht door zody » di 21 nov 2006, 21:43

Eindhovens Dagblad schreef:Groen licht stationskwartier
door Anja van den Akker

HELMOND - Woningbouwvereniging woCom wil samen met de gemeente Helmond een masterplan ontwikkelen voor de Annawijk en omgeving.
Nu er mede dankzij een rijkssubsidie van zes miljoen euro een betere ontsluiting komt tussen stationskwartier, centrum en Suytkade, ontstaan er extra mogelijkheden voor de daartussen gelegen Annawijk, aldus woCom.
Afbeelding
Foto Rene Manders
Espace de zody 8-)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » di 21 nov 2006, 21:44

Neem maar van mij aan...Die tunnel die komt er wel... ;)

Zo'n klein gat, daar is altijd wel een partij voor te vinden die dat wil opvullen (zoals mogelijk het SRE al gaat doen...) :P

Ik verwacht dat ie er wel komt iig... :)

zody
expressweg

Bericht door zody » di 21 nov 2006, 21:55

Uiteraard komt die tunnel er, daar ging ik ook van uit. De vraag is: Waar komt die tunnel precies?
1) Rechtonder het CS door
2)Aansluiting Verlengde Stationsstraat/Engelseweg/toerit naar Suytkade?
3)Andere opties?
Espace de zody 8-)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » di 21 nov 2006, 22:10

Ik denk dat ie iets ten westen van het station komt, ongeveer in het verlengde van het Sint Annaplein. Dan zou ook een mooie aansluiting kunnen worden gemaakt op Suytkade, waar de straat Palladio dienst zou kunnen doen als verbindingsweg naar de tunnel... ;)

De huidige situatie:
http://www.viamichelin.nl/viamichelin/n ... 0Annaplein

zody
expressweg

Bericht door zody » di 21 nov 2006, 22:14

Dat klinkt heel aannemelijk, maar het zou ook bij nr. 2 kunnen zijn, daar ligt al een hele talud naar Suytkade toe, waar nu het werkverkeer overheen gaat.
Trouwens jouw ViaMichelinkaartje laadt niet in. :?
Espace de zody 8-)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » di 21 nov 2006, 22:28

Vanuit suytkade is er trouwens geen verbinding naar de Engelseweg ingepland over mijn route. Ik denk dat ie dan in het verlengde van de Floreffestraat komt de liggen, langs de rand van het grasveld. Dit is natuurlijk vrij logisch omdat er aan beide kanten van het spoor genoeg ruimte is om 'naar boven te komen' (stationsplein en grasveld).

Die optie van jou is eigenlijk geen optie. Je komt dan veel te ongelukkig uit. (Vergeet niet dat zo'n tunnel al gauw 3,5 a 4m diep is. Je kunt dan sowieso al geen aansluiting maken met de Engelseweg, toch een belangrijke verbinding. :roll:

Ik denk dat je het moet zoeken in de Suytkaeboulevard die doorgetrokken wordt tot op het stationsplein. Maar goed, later zal er wel meer info volgen. ;) :P

Misschien kun je iets van een planschets, uitleg of iets dergelijks opvragen bij de gemeente.. ;) .

zody
expressweg

Bericht door zody » di 21 nov 2006, 23:08

Klinkt zeer aannemelijk. Ja die verbinding op nr.2 met Engelseweg is bijna onmogelijk met die maatvoeringen van de tunnel.
Espace de zody 8-)

zody
expressweg

Bericht door zody » vr 24 nov 2006, 21:18

Er is hier net een flink ongeluk gebeurd, ik deed al verslag in ons chatkanaal #snelwegen en heb geen zin om weer een stuk te typen, vandaar even een copy/paste van de chatsessie:
Chatsessie #Helmond schreef:[20:51] <zody> djeeeeeeeez ik hoor hier een enorme klap, is er buiten op de N270 bij de VRI's een flinke klapper gemaakt,,,,hele flitspaal ligt er uit dierenambulance verleende als eerste hulp, toen kwamen vrij snel daarna 2 brandweerauto's 6 politieauto's 2 ambulances 2 motoragenten, veel plkekken afgezet en enorme files meteen......
[20:52] <Paixao`werk> dierenambu verleent eerste hulp? :o
[20:52] <Paixao`werk> wow
[20:52] <Paixao`werk> en weer overdadig veel HVD :')
[21:09] <zody> precies
[21:10] <zody> de N270 (kasteel traverse) = helemaal afgeblokt vanaf de vorige kruising
[21:10] <zody> idd overdaad aan HVD
[21:11] <zody> geen doden gelukkig zo te zien
[21:12] <zody> afgeblokt vanaf kruising eikendreef tot kruising koninginnewal....het is hier schuinonder thv hmp 15
[21:14] <zody> de flispaal is door de achterkant van de BMW totaal gevloerd, lijkt erop alsof de BMW na heftig remmen om zijn as is gaan draaien.....
[21:15] <zody> dit betekent dat de flitspaal buiten werking is en dat er hier wel ff behoorlijk gescheurd gaat worden vannacht in het uitgaansleven....
[21:15] <zody> en daarna totdat die paal weer staat
Een paar dagen later zag ik dit bericht in de media:
Helmond: Mannen naar ziekenhuis na aanrijding

Na een eenzijdige aanrijding op de Kasteel Traverse zijn twee mannen uit Helmond (21 en 22 jaar) met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht. Dat gebeurde vrijdagavond rond 20.45 uur. De auto waarin de mannen zaten, is in een slip geraakt, is gaan tollen en is met de achterkant tegen een flitspaal terechtgekomen. Van de 22-jarige bestuurder is in het ziekenhuis een bloedtest afgenomen om hem op het gebruik van alcohol te controleren.
Laatst gewijzigd door zody op zo 03 dec 2006, 19:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Espace de zody 8-)

zody
expressweg

Bericht door zody » do 30 nov 2006, 21:28

Eindhovens Dagblad schreef:Geen inzicht overlast N279
door Hans Vermeeren

HELMOND - Er zijn nog steeds geen deugdelijke metingen verricht naar de geluidsoverlast die het autoverkeer veroorzaakt op de Wolfsputterbaan (N279) in Helmond.
Dat erkent de Helmondse wethouder Seyit Yeyden (PvdA) van Economische Zaken.

De redenen hiervoor zijn divers. Een keer mislukte een telling van het aantal passerende auto’s vanwege de weersomstandigheden. Een andere keer reed een auto een van de kastjes om waarmee het aantal passerende auto’s werd geregistreerd.

„En momenteel kunnen er geen betrouwbare tellingen worden verricht omdat er gewerkt wordt aan de Kanaaldijk in het centrum van de stad“, aldus Yeyden. „Daarom maakt er extra veel verkeer gebruik van de Wolfsputterbaan, Dat zorgt voor een vertekend beeld.“

Om de tellingen is anderhalf jaar geleden al gevraagd vanuit Brouwhuis en Dierdonk. In deze wijken en ook in Rijpelberg en Helmond-Noord wordt volop geklaagd over de herrie die door het verkeer op de Wolfsputterbaan wordt veroorzaakt. De toenmalige milieuwethouder Jan van den Heuvel (D66) zegde destijds toe dat eventuele geluidsoverlast aangepakt zou worden. „Als de woon- en leefomgeving er onder te lijden hebben, moeten we daar zonder twijfel iets aan doen“, stelde de wethouder toen.

Yeyden is dat anderhalf jaar later met hem eens. „Probleem is alleen dat er op het Provinciehuis plannen zijn om deze weg op termijn om te bouwen tot een vierbaansweg. Vooruitlopend daarop heeft de provincie echt geen geld om bijvoorbeeld fluisterasfalt op het wegdek aan te leggen.“

Niettemin wil de PvdA-wethouder opnieuw gaan proberen de problemen in kaart te brengen en op zoek te gaan naar een oplossing. „We zullen op korte termijn met vertegenwoordigers van alle betrokken wijken aan tafel gaan zitten, en eens kijken wat we kunnen gaan doen.“
Espace de zody 8-)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » vr 01 dec 2006, 15:38

Eindhovensdagblad.nl schreef:Kanaaldijk Helmond volgende week open
door Hans Vermeeren

HELMOND Nog een paar dagen geduld, dan kunnen de automobilisten weer gebruikmaken van de Kanaaldijk-NW in Helmond. En komt er voor veel Helmonders een einde aan een lange periode van omrijden, in de file staan of het zoeken van sluiproutes.
Want na vier maanden zijn de werkzaamheden aan die doorgaande weg in het centrum van de stad bijna klaar. De verwachting is dat de werkzaamheden uiterlijk donderdag afgerond kunnen worden. Dan is het wegdek vernieuwd, zijn er fietspaden aangelegd, zijn de verkeerslichten vervangen en is ook het straatmeubilair – waaronder de verlichting – vernieuwd.

De volgende grote klus aan het Helmondse wegennet staat voor begin volgend jaar op de agenda. Dan wordt de lekkende fundering onder het wegdek van de Henri Dunanttunnel in Helmond-Oost onder handen genomen.
Ze zijn idd al bijna klaar. Er moeten nog enkele lijnen worden getrokken, wat lantaarnpalen aansluiten en VRI-lichten plaatsen...En dan is het voorbij... :D

zody
expressweg

Bericht door zody » vr 01 dec 2006, 21:55

De gesloten Kanaaldijk ZW is een veel grotere fileveroorzaker, daar wordt met geen woord over gerept. Infrastructureel is dat gedeelte van de Kanaaldijk ook interessanter, omdat daar de Suytkade-brug wordt gebouwd en aansluit op de Kanaaldijk ZW en de wijk Suytkade.
http://www.suytkade.nl
Espace de zody 8-)

zody
expressweg

Bericht door zody » vr 01 dec 2006, 22:01

Nielske1990 schreef:Ze zijn idd al bijna klaar. Er moeten nog enkele lijnen worden getrokken, wat lantaarnpalen aansluiten en VRI-lichten plaatsen...En dan is het voorbij... :D
Toen ik vanmorgen om 6:00 uur over de brug Kasteellaan bij de Boscotondo reed zag ik dat de VRI's weer werkten sinds augustus 2006 wist ik dat de openstelling van de Kanaaldijk NW snel zou volgen. Dit is ook geheel volgens de planning, alleen was niet bekend de hoeveelste december.
Espace de zody 8-)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » za 02 dec 2006, 15:07

@ Zody; Mijn constatering was van Woensdagavond (19.00 uur)...

Joehoe, over enkele dagen weer open... :klappen:
Zal wel weer wat files schelen hier voor aan de deur 8-)

Overigens ben ik het niet geheel met je eens dat de Kanaaldijk ZW een grotere fileveroorzaker is...NW is misschien wel minder druk, maar de sluiproutes (niet de omleidingsroute) lopen grotendeels over wegen die het toch al zwaar te verduren hebben, terwijl de belangrijkste sluiproute voor de Kanaaldijk ZW (de Churchillaan) wat ruimer zit. Wel is de Engelseweg gevoeliger geworden voor files...

zody
expressweg

Bericht door zody » za 02 dec 2006, 17:01

Churchillaan aansluiting Vossenbeemd is werkelijk een ramp.
Espace de zody 8-)

zody
expressweg

Bericht door zody » zo 03 dec 2006, 19:46

Leuk om weer eens zo'n oud artikel tegen te komen en weer door te lezen, de tunnel is inmiddels al lang afgeblazen zoals iedereen inmiddels wel weet.
Nieuwsbank persberichtenarchief schreef: Gemeente Helmond
juni 2002
Verkeer op Kasteel Traverse óf verdeeld over stad

Het verkeer moet óf in nog sterkere mate op de Kasteel Traverse worden afgewikkeld, óf worden verdeeld over de gehele stad. Dit zijn twee reële verkeersoplossingen waardoor alle stadsdelen voor de komende decennia bereikbaar blijven. Dit betekent o.a. dat een Kasteel Traverse voorlopig blijft bestaan. Het gaat op dit moment om een globale denkrichting. Hoe breed de wegen worden en waar precies de kruisingen komen, is nog niet bekend. Dit zijn de voorlopige uitkomsten van de studie naar de hoofdwegenstructuur.

Het afgelopen jaar is een zevental scenario's getoetst op acht disciplines. Het gaat om: verkeerskundig ('lost het wel de knelpunten op, wat zijn de effecten regionaal gezien?'), leefbaarheid/milieu ('hoe zit het met bijv. luchtverontreiniging?'), technische realisatie ('kan het in fasen worden uitgevoerd?'), economische activiteiten ('zijn bijv. de bedrijventerreinen en winkelcentra goed bereikbaar?'), stedelijk groen en landschap ('in hoeverre gaat het ten koste van stedelijk groen en groen buiten de kom?'), stedenbouwkundig ('sluit het aan op de bestaande en gewenste stedenbouwkundige structuur van de stad?') en natuurlijk een indicatie van de uitvoeringskosten. Een team van circa 20 deskundigen is hiermee bezig geweest en heeft alle toetsingen vergeleken met een 0-variant: wat gebeurt er wanneer we niet ingrijpen.

Een concentratie van het verkeer op de Kasteel Traverse is inhoudelijk het beste uit de bus gekomen.
De belangrijkste kenmerken in dit model zijn dat de kruisingen over de gehele oost-west as (Europaweg-Kasteel Traverse- Deurneseweg) ongelijkvloers komen te liggen. Ook kent deze variant een tunnel ter hoogte van het centrum (Prins Hendriklaan-Zuidende, circa 850 meter). De Kanaaldijk ZW - Varenschut - Rijpelbaan - N279 wordt de nieuwe noordzuid route voor doorgaand verkeer. Dit scenario is echter erg duur: zo'n 220 miljoen euro.

Het scenario waarbij het verkeer over de stad wordt verdeeld, is de meest kansrijke denkrichting. Belangrijkste onderdelen hiervan zijn dat de oost-west as (Europaweg-Kasteel Traverse- Deurneseweg) blijft bestaan. Aan de noordzijde komt een nieuwe verbinding over het Nedschroef terrein, die aansluit op een opgewaardeerd Oostende en Uiverlaan. In het zuiden wordt de Cortenbachstraat opgewaardeerd en doorgetrokken naar de Heeklaan, achter de bebouwing van de Houtsdonk door het Groot Goor naar de Vossenbeemd. De Kanaaldijk ZW-Varenschut-Rijpelbaan-N279 wordt de nieuwe noord-zuid route. De geschatte kosten zijn zo'n 60 miljoen euro. Kosten van eventuele bodemverontreiniging en geluidwerende voorzieningen zijn hierin (nog) niet meegenomen.

Voor welk scenario ook wordt gekozen, met beide verkeersstructuren kan Helmond de komende decennia vooruit.
De leden van de commissie Ruimtelijk-Fysiek worden op woensdag 26 juni vanaf 20.30 uur geïnformeerd over dit voorstel. De inhoudelijke behandeling vindt plaats op 24 september.
@Nielske1990: Zou jij een tekening kunnen maken van de variant die het geworden is?
Espace de zody 8-)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » ma 04 dec 2006, 14:44

zody schreef:@Nielske1990: Zou jij een tekening kunnen maken van de variant die het geworden is?
Bedoel je nou de variant besproken in het artikel of bedoel je iets anders... :roll: ;)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » ma 04 dec 2006, 15:19

Dit is wat ze in dat artikel zeggen;

Afbeelding

Groen is opwaardering van de weg, blauw is een nieuw stuk weg...Ook maar even de mogelijke centrumring via Suytkade ingetekend in rood. Die weg heb ik namelijk ook maar al te vaak gehoord als ontlasting van het centrumgebied... ;)

Overigens ben ik tegen het plan aan de zuidkant, hoewel ze aan de noordkant rustig zijn gang kunnen gaan. Aan de zuidkant ligt een mooi natuurgebiedje wat als wandelbos fungeert, daar hoeft geen weg doorheen (zeker als ie in mijn ogen niet zoveel oplost). Aan de noordkant kan het een mooie extra verbinding zijn over voormalig fabrieksterrein. Zo'n weg zou mooi een last van de Kanaaldijk af kunnen halen in het centrum, zodat deze vrijwel autovrij kan worden gemaakt. Al het verkeer rijdt dan om het steenwegkwartier heen... ;)