Helmondse infrastructuur

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

zody
expressweg

Bericht door zody » di 05 dec 2006, 11:57

Hier enkele foto's van maquettes van het nieuwe Centrumplan Helmond. Helaas stonden de maquettes onder plexiglas bakken, hetgeen de fotokwaliteit nadelig beinvloedt(hinderlijke weerspiegelingen). De maquettes staan opgesteld in het Stadskantoor in de Boscotondo. UIteraard is mijn flat heel duidelijk te zien op o.a. de 2e foto oostelijk van het kasteel en het kleine kerkje(=notariskantoor)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door zody op di 05 dec 2006, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Espace de zody 8-)

zody
expressweg

Bericht door zody » di 05 dec 2006, 12:01

@Nielske: Bedankt voor de mooie duidelijke tekening. Ik zal daar later inhoudelijk op reageren, erg druk hier nu. ;)
Espace de zody 8-)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » di 05 dec 2006, 18:50

Juist ja, en mijjn huis staat er wee net niet op... :evil:

Leuke foto's (hoewel ik niet begrijp wat ze met dat plan van die weg op mijn tekening te maken heb...) :P
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

zody
expressweg

Bericht door zody » wo 06 dec 2006, 0:14

Deze foto's van die maquettes staan los van jouw kaart Nielske, maar ik had in deze draad een tijdje geleden beloofd om de maquette foto's hier te plaatsen.
Espace de zody 8-)

zody
expressweg

Bericht door zody » do 07 dec 2006, 20:57

Eindhovens Dagblad schreef:HELMOND Nog een paar dagen geduld, dan kunnen de automobilisten weer gebruikmaken van de Kanaaldijk-NW in Helmond.
Ik reageerde hier Vrijdag 1 december 2006 op met de volgende quote:
zody schreef:De gesloten Kanaaldijk ZW is een veel grotere fileveroorzaker, daar wordt met geen woord over gerept.
Tot mijn verrassing zag ik toen ik er tegen de avond langsreed dat zowel de Kanaaldijk NW als de Kanaaldijk ZW geopend waren, eigenlijk moest ik naar huis maar ik kon het niet nalaten om over de totaal gerenoveerde weg te rijden. Het ziet er allemaal heel mooi uit. De aansluiting met de nog te bouwen Suytkade-brug is uiteraard afgesloten. Een paar weken geleden zijn Mus en ik al over die weg gereden, als ook over de infrastructuur van de wijk Suytkade die begaanbaar was. Aan de kant van Suytkade ligt een rotonde te wachten op de aansluiting met de Suytkadebrug.
Met de openstelling van de Kanaaldijk NW en ZW zijn we weer verlost van een aantal dagelijkse files, maar ander fileverkeer diende zich alweer aan op de Julianabrug, waar alles compleet vastliep en Italiaanse toestanden ontstonden.
Espace de zody 8-)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » vr 08 dec 2006, 19:12

zody schreef:Tot mijn verrassing zag ik toen ik er tegen de avond langsreed dat zowel de Kanaaldijk NW als de Kanaaldijk ZW geopend waren, eigenlijk moest ik naar huis maar ik kon het niet nalaten om over de totaal gerenoveerde weg te rijden. Het ziet er allemaal heel mooi uit. De aansluiting met de nog te bouwen Suytkade-brug is uiteraard afgesloten. Een paar weken geleden zijn Mus en ik al over die weg gereden, als ook over de infrastructuur van de wijk Suytkade die begaanbaar was. Aan de kant van Suytkade ligt een rotonde te wachten op de aansluiting met de Suytkadebrug.
Met de openstelling van de Kanaaldijk NW en ZW zijn we weer verlost van een aantal dagelijkse files, maar ander fileverkeer diende zich alweer aan op de Julianabrug, waar alles compleet vastliep en Italiaanse toestanden ontstonden.
Ik zag het iets eerder, toen ik (samen met mijn vader) onderweg was naar de milieustraat. Ziet er goed uit, alleen is de kruising bij de Eikendreef wennen voor 'nieuwelingen'... Wij kwamen uit zuidelijke richting en gingen naar de Kanaaldijk NW. In de oude situatie moest je rechtdoor, nu moet je voortaan rechtsaf. Alleen had een Poolse vrachtwagenchauffeur dat niet in de gaten zodat ie ons eerst afsneedt en daarna bijna ramde... :evil: :idea:

Overigens ben ik, net als jij blijkbaar, ook regelmatig overheen gegaan. :P Alleen was dat hardlopend, zodat ik alles goed kan bestuderen, en ja, je moet toch een doelwit (/richting) hebben voor het hardlopen... :P

Van die Julianabrug klopt idd. Ik merk goed dat ie ondanks dat de Kanaaldijk NW en ZW weer open zijn, het toch filegevoeliger wordt de laatste weken. Ik heb al een idee waardoor het komt, maar moet nog effe het verschijnsel bestuderen... (wat met mijn woonlocatie niet zo moeilijk is) ;) :P

zody
expressweg

Bericht door zody » vr 08 dec 2006, 19:22

Het Eindhovens Dagblad heeft dus vorige week een fout gemaakt door te stellen dat alleen de Kanaaldijk NW waarschijnlijk donderdag open zou gaan. Vandaar mijn reactie op dat artikel toen en des te grote was de verrassing dat zowel NW als ZW open gingen.
Nu maakt het Eindhovens Dagblad wel vaker fouten, zoals bij de beschrijving van een noodbrug op station Helmond, hier hadden ze ook beter kunnen duiden op station Brandevoort, omdat Helmond nogal wat stations heeft.
Espace de zody 8-)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » vr 08 dec 2006, 20:00

@ Zody; Dat komt omdat de internet-krant een slap aftreksel is, want in de papieren-editie is alles zo klaar als een klontje oftewel glashelder... ;)
Overigens lijkt het me nou niet echt onduidelijk als ik het internetartikel doorlees, maar goed.
Vergissingen kunnen ontstaan omdat ze het hebben over de mogelijkheid voor een (tijdelijke) gelijkvloerse kruising... ;)

zody
expressweg

Bericht door zody » vr 08 dec 2006, 20:28

Zowel interneteditie als papieren editie moeten bij de benoeming van het station toch duidelijk Brandevoort benoemen. Het blijft in dit geval journalistieke onnauwkeurigheid. Nu ben ik gewend dat het ED niet bepaald uitblinkt in objectiviteit.
Espace de zody 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 10 dec 2006, 10:14

ED schreef:Wie op een van deze regenachtige dagen in de file staat, en tergend langzaam richting binnenstad gaat, heeft alle tijd om zich te verbazen over de vruchten van een kwart eeuw stedelijk verkeersbeleid.
Al in de jaren tachtig wist iedere beleidsmaker dat als er niets zou veranderen, het verkeer in en om de binnensteden hopeloos vast zou lopen. Welnu, zover is het inderdaad gekomen. De automobilist die anno 2006 in de Eindhovense of Helmondse binnenstad moet zijn, hoeft de weersverwachtingen maar te raadplegen. Een simpele regenbui is genoeg om de invalswegen vol te zetten met ronkend, stilstaand blik. En uitgelopen wegwerkzaamheden op één enkele lokatie zetten in grote delen van de stad het verkeer muurvast.

Terugkijkend is 25 jaar verkeersbeleid een aaneenschakeling geweest van lapmiddelen en van halve maatregelen. Een tunnelbak hier, verkeerslichtsystemen daar, wat busbanen en een enkele wegverbreding.

Natuurlijk hebben stadsbestuurders moeten opboksen tegen een enorme groei van de mobiliteit. Maar dat neemt niet weg dat het stedelijke verkeersbeleid als grotendeels mislukt mag worden beschouwd.

Waar is het fout gegaan? De parkeergarages liggen nog steeds midden in de stad, en vormen een garantie voor een dagelijkse stroom auto’s. Het openbaar vervoer, dat ooit had moeten uitgroeien tot een ’ hoogwaardig’ en dicht netwerk, zit in een wurggreep sinds het kostendekkend moet zijn. Alsof een groot, maatschappelijk probleem oplossen niets mag kosten.

Kwalijker is dat opeenvolgende colleges van B en W het verkeersprobleem nooit hebben gezien als een probleem dat opgelost móet worden. Het is pappen en nathouden, terwijl stadsbestuurders met vaste hand de regie hadden moeten nemen over de verdeling van de schaarste aan wegcapaciteit. Geen wethouder is ooit afgerekend op het onvermogen de fileproblematiek aan te pakken.

Het is de hoogste tijd voor stedelijke verkeersplannen waarin precies staat aangegeven welke hoeveelheid blik in de stad nog acceptabel is, en met welk omvattend pakket maatregelen de congestie bestreden wordt.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 10 dec 2006, 11:15

Hadden ze de binnenstad niet kunnen verplaatsen? :twisted:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 10 dec 2006, 11:43

Chris schreef:Het is de hoogste tijd voor stedelijke verkeersplannen waarin precies staat aangegeven welke hoeveelheid blik in de stad nog acceptabel is, en met welk omvattend pakket maatregelen de congestie bestreden wordt.
Verkeerde vraag.
Had moeten zijn:
Het is de hoogste tijd voor regionale ruimtelijke plannen waarin precies staat aangegeven welke hoeveelheid verkeer in de stad nog acceptabel is, en met welke regionale verdeling van ruimtelijke locaties en verkeersmaatregelen de congestie minimaal is.

Door alleen maar op verkeer te navelstaren, los je het probleem zeker niet op. De kern ligt bij het ongebreideld maar doorbouwen, en het persé willen concentreren van functies in binnenstedelijke gebieden. Zolang men daarmee doorgaat (bv. met de drogreden dat dat voor de OV-bereikbaarheid beter is), zal het probleem alleen maar groter, Groter en GROTER worden... :roll:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 10 dec 2006, 11:48

edit, foutje.
Laatst gewijzigd door Chris op zo 10 dec 2006, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

zody
expressweg

Bericht door zody » zo 10 dec 2006, 11:56

Hoog tijd dus voor een doorgetrokken A58 die aansluit op de N279 ten noorden van Helmond en een rondweg. Ook vond ik de ruit om Eindhoven niet zo'n gek idee, die nu afgeblazen is.
http://home.hetnet.nl/mr_1/81/jhm.bonte ... -nieuw.htm
Espace de zody 8-)

zody
expressweg

Bericht door zody » za 16 dec 2006, 12:15

Eindhovens Dagblad schreef:Helmond: groene golf trucks
door Hans Vermeeren

HELMOND Helmond gaat experimenteren met ’tovergroen’ voor vrachtauto’s. Daarbij krijgen trucks op doorgaande wegen in de stad automatisch groen licht. Dat moet leiden tot een snellere doorstroming van het verkeer.
En dat dient er weer voor te zorgen dat de luchtkwaliteit in Helmond sterk verbetert.

Het Helmondse groene-golf-voor-trucks-experiment wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met TNO Automotive, zo maakt de Helmondse wethouder Trix Houthooft (VVD) van Stedelijke Beheer bekend. Omdat de besprekingen nog in een zeer pril stadium verkeren, kon ze verder weinig bijzonderheden geven. Waarschijnlijk komt er een systeem dat via lussen in de weg de trucks moet detecteren. De afspraak hierover is gemaakt in het reguliere overleg tussen Helmond, Eindhoven Tilburg, Breda en Den Bosch.

Het is trouwens strikt noodzakelijk dat de luchtkwaliteit op de doorgaande wegen in Helmond sterk wordt verbeterd. Op elf plekken namelijk wordt de wettelijke norm voor de toegestane hoeveelheid stikstofdioxide en fijnstof overschreden. Voor 2010 (fijnstof) en 2015 (stikstofdioxide) moet dat in orde gemaakt zijn. De problemen zijn het grootst op de Kanaaldijk-NW, de Eikendreef, de Europaweg, de Kasteel-Traverse, de Deurneseweg, de Lage Dijk, de Vossenbeemd en de Dorpsstraat (Stiphout).
IK maak dagelijks de luchtverontreiniging door het verkeer op de Kasteel traverse mee. Rondom de ventilatieroosters in mijn appartement ziet het witte pleisterwerk er zwart uit van voornamelijk fijnstof en roet uit dieselmotoren.
Espace de zody 8-)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 16 dec 2006, 12:22

Helmond: groene golf trucks
Oftewel beter goed gejat van Nijverdal (N35) dan slecht verzonnen. ;)

zody
expressweg

Bericht door zody » za 16 dec 2006, 12:29

Het wiel hoeft maar 1 X uitgevonden te worden. ;)
Espace de zody 8-)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » za 16 dec 2006, 12:52

Dan vraag ik me af; Waarom geen complete groene golf voor al het verkeer. Bijvoorbeeld dat het verkeer bij de kruising met de Mierloseweg en bij de kruising met de Lage Dijk wordt opgevangen en dan gedoseerd door de stad wordt gestuurd (en dat ze ook daadwerkelijk nergens hoeven te wachten (rechtdoor richting)...

Dat moet toch ook kunnen... :roll:

zody
expressweg

Bericht door zody » wo 27 dec 2006, 19:37

Eindhovens Dagblad schreef:’Helmond ligt gewoon te ver van de A2’
door Rik Elfrink

HELMOND - De aantrekkende economie gaat voorbij aan de Helmondse kantorenmarkt. Die conclusie kan worden getrokken naar aanleiding van cijfers over de verhuur van nieuwe kantoorvloeren in de stad. In totaal is dit jaar ongeveer 4.500 vierkante meter verhuurd, ruim een kwart minder dan vorig jaar.
Volgens bedrijfsmakelaars moet de oorzaak vooral worden gezocht in de enorme concurrentiestrijd met Eindhoven. „Een bedrijf dat het oog heeft laten vallen op Eindhoven, durft een vestiging in Best, Son en Veldhoven meestal ook wel aan. Helmond is een ander verhaal. Op de eerste plaats is het gewoon geen kantorenstad. Daarnaast sluit de infrastructuur niet aan op de hoofdwegen”, zegt Teun Swinkels, partner bij Colliers. „In de stad staan ook betrekkelijk nieuwe gebouwen leeg, zoals een deel van het pand waar Deloitte eerder zat. Daarmee wijkt Helmond echt af van Eindhoven.”

John Peters van Jones Lang LaSalle sluit zich aan bij het oordeel van Swinkels. „Het ontbreken van een verbinding met de A2 remt bedrijven mogelijk af. Helmond heeft een andere aantrekkingskracht op bedrijven.” Léon Schreppers van Verschuuren en Schreppers: „De kantorenmarkt in Helmond zit traditioneel anders in elkaar. Het is lastiger om verouderde gebouwen te verhuren. Toch ben ik niet zo somber gestemd. Als je het totale aantal lege vierkante meters afzet tegen het totaal, valt het alleszins mee. Je mag het niet met Eindhoven vergelijken.”

Volgens Schreppers staat momenteel rond de 30.000 vierkante meter kantoorvloer leeg op een totaal van 195.000 vierkante meter. „Het vestigingsklimaat is prima”, meent Schreppers. „Met de Suytkade-plannen mag misschien zelfs een opleving worden verwacht.”

Schreppers zegt dat het idee om van leegstaande kantoren appartementen te bouwen, redelijk kansloos is. „Daarvoor is medewerking van de gemeente nodig en van de eigenaar. De gemeente moet bereid zijn het bestemmingsplan te wijzigen en de eigenaar moet een dure renovatie plannen. Zekerheid biedt dat allerminst: veel mensen willen niet op een kantoorlocatie wonen. Dan kan het beter zijn om te wachten op betere tijden.”
Gewoon vanaf Ekkersrijt de A58 doortrekken. ;)
Espace de zody 8-)

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » vr 29 dec 2006, 12:11

De grote fout die wordt gemaakt is dat in heel veel gemeentes in Nederland kantoorgebouwen worden neergeplempt, terwijl er al een overschot aan kantoorruimte is. Daar komt inderdaad nog bij dat Helmond nog steeds geen fatsoenlijke aansluiting heeft op het landelijke snelwegennet: de A67 ligt met 8 km het dichtst bij Helmond, gevolgd door de A2, de A50 en de A58 allemaal op een slordige 20 km.

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » vr 29 dec 2006, 19:34

Mus schreef:de A67 ligt met 8 km het dichtst bij Helmond,
8 km is wel een beetje veel... Vanaf afrit Someren is het 5,5 km naar de eerste kruising BIBEKO (Vossenbeemd). Vanaf afrit Someren is het 6,6 km naar het spoor (bij de Heeklaan). Hier kom je pas echt in de bebouwing van Helmodn (hoewel je al 3km allemaal gebouwen voorbij rijdt...).

Vanaf afrit Asten is het 5 km naar de rotonde met de Rochadeweg, waar je bij de eerste bebouwing komt. na 6,9 km kom je de N270 tegen...

Dus een goede 5,5 km naar kom-grens vanaf de snelweg...Blijft wel dat dat niet aantrekkelijk is voor bedrijven en dat Helmond niet echt gunstig ligt... ;)

zody
expressweg

Bericht door zody » za 30 dec 2006, 18:44

Afstanden worden doorgaans gemeten vanaf het centrum van de stad, dus die 8 km die Mus benoemt is juist. ;)
Espace de zody 8-)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » ma 01 jan 2007, 11:54

zody schreef:Afstanden worden doorgaans gemeten vanaf het centrum van de stad,
Nee, afstanden worden gemeten tot de eerst door de bewegwijzerde kruising bibeko, niet tot het centrum...Althans dat is mij verteld...
zody schreef: dus die 8 km die Mus benoemt is juist. ;)
Als je tot het centrum meet wel ja... ;)

zody
expressweg

Bericht door zody » ma 01 jan 2007, 13:31

Ik weet niet beter dan dat afstanden altijd worden berekend naar het centrum toe. Zou dat dan veranderd zijn? Zo ja, dan woon ik ineens heel dichtbij Eindhoven en ben ik met de auto in 5 minuten in Eindhoven, immers de eerste bewegwijzerde bibeko kruising is Helmondweg/Eisenhowerlaan/Wolvendijk en dat ligt 8,5 km van Helmond centrum.
Espace de zody 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 01 jan 2007, 13:32

zody schreef:Ik weet niet beter dan dat afstanden altijd worden berekend naar het centrum toe.
In Duitsland is dat wel het geval.

zody
expressweg

Bericht door zody » ma 01 jan 2007, 13:35

Chris schreef:
zody schreef:Ik weet niet beter dan dat afstanden altijd worden berekend naar het centrum toe.
In Duitsland is dat wel het geval.
In Nederland is dat wel lange tijd het geval geweest.
Espace de zody 8-)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 01 jan 2007, 13:41

zody schreef:Ik weet niet beter dan dat afstanden altijd worden berekend naar het centrum toe. Zou dat dan veranderd zijn?
De ANWB meet tegenwoordig tot de eerst ANWB-bewegwijzering in de bebouwde kom i.p.v. het centrum. Omdat niet alle afstanden worden aangepast bij een wijziging zie je in de praktijk nog veelal de afstanden tot het centrum.

zody
expressweg

Bericht door zody » ma 01 jan 2007, 13:45

boe! schreef:
zody schreef:Ik weet niet beter dan dat afstanden altijd worden berekend naar het centrum toe. Zou dat dan veranderd zijn?
De ANWB meet tegenwoordig tot de eerst ANWB-bewegwijzering in de bebouwde kom i.p.v. het centrum. Omdat niet alle afstanden worden aangepast bij een wijziging zie je in de praktijk nog veelal de afstanden tot het centrum.
Dat heeft mij dus jarenlang op het verkeerde been gezet, zo zie je maar weer: "Nooit te oud om te leren". ;)
Espace de zody 8-)

zody
expressweg

Bericht door zody » za 06 jan 2007, 12:58

Eindhovens Dagblad schreef:Stoplichten nu verkeerslichten
door Hans Vermeeren

HELMOND - Ze heten in de volksmond niet voor niets stoplichten. Omdat ze altijd net op rood springen als jíj komt aanrijden. Maar in Helmond zouden de meeste stoplichten inmiddels echte verkeerslichten moeten zijn.
Afbeelding
Het kruispunt Europaweg/Boerhaavelaan/Binnendongenstraat in Helmond. Doordat hier slimme verkeerslichten staan, is de doorstroming van het verkeer sterk verbeterd. foto Vincent Wilke

Want sinds juni vorig jaar is een groot aantal verkeerslichten vervangen door zogenoemde ’slimme’ verkeerslichten. Die moeten zorgen voor een betere doorstroming van het doorgaande verkeer in Helmond.

„Onze stellge indruk is dat invoering van dit nieuwe verkeersregelsysteem zijn vruchten afwerpt“, zegt Jeroen Koonings, communicatie-adviseur van de gemeentelijke afdeling verkeer. „De doorstroming op de oost-westroute in de stad is behoorlijk verbeterd. Zowel in de richting Deurne als in de richting Eindhoven.“

De truc achter het systeem is dat de verkeerslichten door detectoren onder het wegdek zo slim zijn dat ze zich aanpassen aan de verkeersstromen. Daarnaast is er een aantal basisinstellingen, dat handmatig geregeld kan worden.

Koonings: „Uitgangspunt is dat het doorgaand verkeer voorrang moet krijgen, om te voorkomen dat de Europaweg, de Kasteel-Traverse en de Deurneseweg vollopen. En volgens onze observaties lukt dat aardig.“

Harde cijfers over de resultaten heeft de gemeentelijke afdeling verkeer niet voorhanden. „Voorzover ik weet komen die er voorlopig ook niet. Hier is namelijk sprake van een continue proces“, aldus Koonings. „Het systeem wordt bijna dagelijks weer bijgeregeld, aangepast en gefinetuned. Bijvoorbeeld omdat er sprake is van wegwerkzaamheden en de bijbehorende wegomleidingen.“ Daarnaast zijn nog lang niet alle Helmondse verkeersregelinstallaties vervangen door hun slimmere broertjes. Het werk daaraan gaat de komende maanden gewoon verder, onder meer op het kruispunt Deurneseweg, Wethouder Van Wellaan en Lage Dijk.

Ook de Helmondse politie is te spreken over het resultaat. „We kunnen ons goed herkennen in de conclusie van de gemeente“, zegt woordvoerder Tiny Gilsing. Maar hoewel de doorstroming is verbeterd, blijft er in de ochtend- en avondspits toch sprake van enkele knelpunten.

„Met name op de kruisingen van de Kasteel-Traverse met de Koninginnewal en het Zuideinde“, aldus Gilsing. „Daar staat het ’s ochtend en ’s avonds in de spits gewoon vol. Maar dat is kennelijk inherent aan de drukte tijdens de spits.“
Espace de zody 8-)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » za 06 jan 2007, 14:20

Eindhovensdagblad schreef:„Met name op de kruisingen van de Kasteel-Traverse met de Koninginnewal en het Zuideinde“, aldus Gilsing. „Daar staat het ’s ochtend en ’s avonds in de spits gewoon vol. Maar dat is kennelijk inherent aan de drukte tijdens de spits.“
Nou vergeet Tiny Gilsing alleen het grootste knelpunt, de kruising van de N270 met de Burg v. Houtlaan/Churchillaan... :roll:

Maar ja, die kruising die zit sowieso verkeerd in elkaar...Zijn twee VRI-kruisingen in een met aan alle kanten drukke richtingen...Dat gaat nooit goed... :roll: