Velperplein Arnhem gereed

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Velperplein Arnhem gereed

Bericht door waldo79 » di 05 sep 2006, 12:24

Openbaar vervoer in Boskoop schreef:Velperplein even ingericht als pretpark
Door PIET VENHUIZEN

Maandag, 4 september 2006 - ARNHEM - Een heerlijke Arnhemse hobby heeft sinds gisteren geen bestaansrecht meer: mopperen om de werkzaamheden aan de Centrumring. Want de ring is af. Het Velperplein was vanwege de opening even pretpark.

Nauwelijks is het hekje dicht, of de bak begint te stijgen. We hangen aan stalen kabels onder een hijskraan, al gauw op tientallen meters hoogte. Diep onder ons ligt de stad, mensjes krioelen als mieren door de winkelstraten. Dat hier het water in onze handen staat, interesseert daar niemand.

Geen gek idee: het Velperplein als pretpark op de dag dat de Centrumring geopend wordt. Een treintje dat met je een rondje naar de Berenkuil maakt. Een Amerikaanse schoolbus. Tegenover bioscoop Rembrandt kamelen waarop je een ritje kunt maken. En dan, als klap op de vuurpijl, die bak die je naar de hemel hijst en gelukkig ook weer terug op aarde brengt.

Burgemeester Krikke heeft zojuist de officiële opening van de Centrumring verricht. Bordje onthuld. Zij wil nu toch wel eens even aandacht voor de grote stappen die Arnhem in deze weken zet. „Het Musiskwartier is klaar, de Centrumring is klaar, het opknappen van het Velperplein is achter de rug. Denk even terug aan hoe het er hier vroeger uitzag: die natuurstenen V&D, de KwikFit waar nu de Mediamarkt staat, de verslaafden achter Musis Sacrum, het verkeer. Ik word door mensen gefeliciteerd. ‘Wat is het mooi geworden’, zeggen ze dan.“

De Centrumring moest er komen omdat het verkeer op de singels, dat alle kanten op ging, dreigde vast te lopen. Nu rijdt iedereen tegen de klok in om het centrum heen en geldt de ‘rechtsafdoctrine’: je mag alleen naar buiten draaien, niet de stad in. Volgens de kenners is er daardoor 15 procent meer capaciteit op de singels gekomen. De bussen hebben alle ruimte gekregen. En ook voor fietsers is de situatie verbeterd.

Die andere Arnhemse hobby kan natuurlijk blijven bestaan: mopperen dat de Centrumring überhaupt bestaat. Want wie met de auto vanuit de Steenstraat naar de Berenkuil wil, moet de hele stad rond. Dat blijft voor veel mensen tandenknarsen. Anderen vinden dat het meevalt: in een paar minuten ben je rond.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 05 sep 2006, 20:30

Die centrumring is toch al compleet sinds ik in Arnhem woon geloof ik? :? Ach ja. Had Arnhem wéér een reden om een feestje te vieren (na de opening van het Musiskwartier en de World Statue dag).
Volgens de kenners is er daardoor 15 procent meer capaciteit op de singels gekomen.
... en 100 procent meer verwarring...

Ik heb een poging gedaan om een kaartje te maken dat wat duidelijkheid schept:

Afbeelding

Blauw: verplichte rijrichting voor het autoverkeer
Groen: busbaan
zwart: afsluiting centrum

Eigen constateringen:
- Gele rijdersplein staat altijd vol, dus moeten veel automobilisten daar keren
- rechtsafgebod Telefoonstraat wordt compleet genegeerd
- ...

Ik kom hier later nog op terug :!:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » di 05 sep 2006, 21:57

Ik ben een keer per ongeluk vanaf het Willemsplein op de Jansbinnensingel terechtgekomen. Ik kan me niet herinneren dat de 'keermogelijkheden' naar de Jansbuitensingel (en later Velperbuitensingel) goed staan aangegeven. Je zou daar minimaal Ede (via N224) of Apeldoorn (via N784) verwachten. Door het gebrek aan borden kwam ik helemaal bij de Westervoortsedijk uit (terwijl ik eigenlijk richting Ede moest).

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » wo 06 sep 2006, 12:32

^^^Er staat één bordje city-ring linksaf in de linkerberm. Als je wilt parkeren in het centrum kun je het beste de Musisgarage, of de garage onder het centraal station nemen. Betaald parkeren uiteraard (ken het tarief zo niet uit mn hoofd). Voor doorgaand verkeer moet je soieso de binnensingel niet nemen. De buitensingel is nu als het ware een halve rotonde voor doorgaand verkeer.

Een goedkoop alternatief is overigens het transferium bij het Gelredome. Gratis parkeren, in de spits zo'n 8 tot 10 bussen per uur en in minder dan 5 minuten sta je in de binnenstad.

Gebruikersavatar
3jaap
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: do 11 mar 2021, 14:40
Locatie: Veenendaal UT

Re:

Bericht door 3jaap » vr 12 mar 2021, 16:22

boe! schreef: di 05 sep 2006, 21:57 Ik ben een keer per ongeluk vanaf het Willemsplein op de Jansbinnensingel terechtgekomen. Ik kan me niet herinneren dat de 'keermogelijkheden' naar de Jansbuitensingel (en later Velperbuitensingel) goed staan aangegeven. Je zou daar minimaal Ede (via N224) of Apeldoorn (via N784) verwachten. Door het gebrek aan borden kwam ik helemaal bij de Westervoortsedijk uit (terwijl ik eigenlijk richting Ede moest).
Chaos! Ik ben destijds in 2006 met mijn oude Golf II diesel de Apeldoornsestraat uitgekomen en kon echt nog maar net voorkomen dat ik in een hekwerk terecht kwam. Moest opeens verplicht rechtsaf slaan... :surrender:
Voorheen hier onder de naam B88...
Chaufferen is een vak!

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Velperplein Arnhem gereed

Bericht door keokiracer » vr 12 mar 2021, 17:31

Een kick van 14,5 jaar, dat is volgens mij een forumrecord 8-)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
3jaap
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: do 11 mar 2021, 14:40
Locatie: Veenendaal UT

Re: Velperplein Arnhem gereed

Bericht door 3jaap » vr 12 mar 2021, 20:45

keokiracer schreef: vr 12 mar 2021, 17:31 Een kick van 14,5 jaar, dat is volgens mij een forumrecord 8-)
Even lekker de boel afstoffen :yes:
Voorheen hier onder de naam B88...
Chaufferen is een vak!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Velperplein Arnhem gereed

Bericht door Palance » vr 12 mar 2021, 20:55

keokiracer schreef: vr 12 mar 2021, 17:31 Een kick van 14,5 jaar, dat is volgens mij een forumrecord 8-)
Veel ouder dan 16 jaar ga je ze niet vinden :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie