Matthijs' plan voor Utrecht

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Matthijs' plan voor Utrecht

Bericht door Matthijs » za 21 okt 2006, 12:15

Momenteel ben ik bezig met een onderzoekje naar de zgn. Spoorlaan in Utrecht. Een nieuwe invalsweg, vanaf de snelweg langs het spoor (dus niet door woonstraten) direct naar het centrum. De laatste decennia zijn er drie van dit soort plannen geweest. Ik heb mij dan vooral gericht op de wenselijkheid van de ene daarvan die nog steeds actueel is, de NOUW-3, vanaf de A2 van Lage Weide, langs het spoor naar A'dam de stad in.

Ik ben nog niet klaar, maar de conclusies beginnen zich al wel een beetje af te tekenen. Het komt hierop neer:
Bepaalde partijen maken er er keuze voor of tegen meer auto's in de stad van. Ze zijn dan tegen meer auto's, en 'dus' tegen de nieuwe wegen.
In werkelijk lijkt het er meer op dat de auto's (helaas) toch wel komen, en het meer een keuze wat je daarmee doet. Faciliteer je dit en leidt je deze auto's in goede banen waar ze weinig overlast veroorzaken. Of faciliteer je het niet, waardoor de auto's evengoed komen maar continu vaststaan in woonstraten met leefbaarheids- en luchtkwaliteitsproblemen tot gevolg.
De anti-autopartijen hebben mijns inziens te veel voor het laatste gekozen. Ze wilden kiezen voor minder auto's, maar in de praktijk hebben ze er vooral voor gekozen niet goed om te gaan met de auto's die toch komen, waardoor deze veel meer overlast veroorzaken dan nodig was geweest.
De anti-autopartijen zijn bang dat zo'n nieuwe weg veel meer verkeer aantrekt, maar wetenschappelijke literatuur lijkt aan te tonen dat deze angst onterecht is.

Ik ben echter nog niet klaar, dus mijn conclusies kunnen nog anders uitvallen. Wellicht is het bovenstaande toch niet waar of liggen de nuances anders. Deze post is dan eigenlijk ook voorbarig.
Toch kan ik het niet laten even een ontwerpje te plaatsen van hoe ik denk dat het wellicht toch beter was geweest. Dit plan is eigenlijk simpelweg een optelsom van 1 bestaand en enkele oude gemeentelijke plannen.

De kern van de zaak: drie nieuwe wegen langs spoorlijnen. Anti-autopartijen hebben deze tegengehouden onder het mom van 'geen nieuwe autobanen de stad in'. Ik zie het anders, het worden geen 'autobanen' maar reguliere stadswegen. Hun voornaamste nut is niet om auto's lekker te laten doorkarren naar het centrum, maar door parallele stadsstraten te ontlasten door het verkeer weg te leiden naar een plek waar het minder kwaad kan. De ontlaste straten zijn namelijk stuk voor stuk de straten in de stad met de grootste luchtkwaliteits- en leefbaarheidsproblemen in de stad. Mede veroorzaakt door het taboe op nieuwe wegen.

Hier is het kaartje:
Afbeelding

Zonder legenda, dus ik zal eea even toelichten.
Geel (dik) zijn stadshoofdwegen, de belangrijkste wegen binnen de stad
Dun lichtgeel zijn wijkontsluitingswegen
Blauw zijn de nieuwe wegen (stadshoofdwegen), vooral spoorlanen. Deze lopen langs het spoor grotendeels door weinig kwetsbaar gebied, waardoor de auto's hier weinig overlast veroorzaken.
Groen zijn nu stadshoofdwegen, en hier veroorzaken de auto's juist erg veel overlast. De functie van stadshoofdweg wordt hier echter overgenomen door de nieuwe wegen, waardoor deze (groene) wegen nog slechts wijkontsluitingsweg zullen zijn. Ze zullen een stuk minder verkeer te verwerken krijgen, waardoor de leefbaarheid en luchtkwaliteit omhoog schiet. Beter voor mens en milieu.
(De aansluiting van de Vleutenseweg op de A2 vervalt sowieso al, het Vleutensewegverkeer zal in het vervolg via een nieuwe weg langs de A2 moeten rijden naar de nieuwe aansluiting Lage Weide.)

Dit plan is maar een voorzetje. Ik ben benieuwd wat jullie vinden van het plan, het achterliggende concept en de achterliggende gedachte.
Laatst gewijzigd door Matthijs op za 21 okt 2006, 14:03, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » za 21 okt 2006, 12:25

Ik ben zelf totaal niet bekend in Utrecht, maar ik vind het wel een ambitieus plan. Ik vraag me alleen af hoeveel er gesloopt moet worden om de nieuwe wegen te kunnen realiseren, want het ontbrekende stukje van de binnenste randweg, tussen de N230 en de A28 is al bebouwd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 21 okt 2006, 12:29

Dat ene stukje had ik er wellicht beter uit kunnen laten. De kern van de zaak zijn namelijk de drie andere stukken.

Wat betreft haalbaarheid van de andere drie stukken:

- De 'Cartesiusspoorlaan' vanuit het noordwesten is nog steeds een concreet bestaand plan
- De ruimte voor de 'Waterliniespoorlaan' vanuit het zuidoosten is nog altijd gereserveerd, maar de kans dat deze er komt is erg klein
- Realisering van de 'Pijlsweerdspoorlaan' vanuit het noordoosten zal wel lastig worden, ook omdat deze dichter langs bebouwing loopt. Deze is dan ook tegenwoordig weinig reeel. Rond 1990 was het echter WEL een concreet plan, deze valt dan ook in de categorie 'had men dat toen maar uitgevoerd...'

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 21 okt 2006, 15:39

:?: Weinig interesse??

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 21 okt 2006, 15:46

Te weinig kennis van de stad om een oordeel te vellen. Ben er woensdag wel geweest, maar daar heb ik echt niet op gelet hoor. ;)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » za 21 okt 2006, 19:05

Ik ben ook niet zo heel bekend in Utrecht, heb slechts enkele malen over de hoofdwegen gereden. Ik weet dus ook niet precies waar de echte verkeers- dan wel leefbaarheidsknelpunten zijn. Maar desondanks zie ik zeker wel brood in dit plan. Met name het meer bundelen van autowegen met spoorlijnen ben ik over het algemeen wel voor te porren. Immers, als je toch al een kolos van sporen (en daarmee geluidsoverlast) hebt, dan is een autoweg ernaast natuurlijk minder belastend t.o.v. een geheel nieuw tracé.

Het 'probleem' is echter wel dat het veel kostbare ruimte gaat kosten, terwijl je met de 'oude' ruimte (ik neem aan dat bestaande hoofdwegen gedegradeerd zullen worden) weinig meer kan. Bovendien krijg je weer nieuwe weerstand bij weer andere omwonenden die nu naast een spoorlijn ook al een autoweg 'voor de deur' krijgen. Daar heb je dus op zijn minst geluidsschermen bij nodig (logisch), maar misschien dat er zelfs geschreeuwd gaat worden om overkapte, danwel ondertunnelde wegen. Zolang daarbij ook daadwerkelijk de doorstroming en de leefbaarheid gebaat bij is mag zoiets echter wel wat kosten, vind ik.

Ik vind het iig wel mooie plannen. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 21 okt 2006, 19:12

Is er geen centrum of stadsring (buiten de ring Utrecht)?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » za 21 okt 2006, 19:51

@Chris: Er is geen gesloten binnenring. Er ontbreekt een stukje ( verlengde van Sartreweg) ten noorden van de Veemarkt aan de oostkant van de stad. (Praktisch evenwijdig aan de A27). En aan de westkant is een nijpend stukje 1+1 in Oog en Al. Naar verhouding heeft Utrecht binnen de Ring Utrecht al veel 2*2.

@Matthijs: Lijkt me interessant om verder uitgewerkt te zien.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 21 okt 2006, 21:25

Er is wel een binnenring, de gemeente noemt m'n de 'stedelijke verdeelring'. Hij ligt ongeveer halverwege binnenstad en Ring Utrecht, en is als zodanig ook wel te herkennen in mijn kaartje.
Het missende stukje dat waldo79 noemt is ook in mijn kaart te herkennen: het is het 4e blauwe lijntje, aan de noordoostkant. De stedelijke verdeelring loopt daar echter niet overheen, maar slaat net ten zuiden daarvan (Kard. Alfrinkplein) al af naar het westen (Kard. De Jongweg - Brailledreef).

Jeroen, de problemen die jij noemt spelen bij deze wegen juist in erg beperkte mate. Zoals ik al zei zijn het geen nieuwe plannen van mij, maar opgerakelde oude gemeentelijke plannen, waarvoor de ruimte veelal al lang gereserveerd is.

De Cartesiusspoorlaan (noordwest) loopt zoals gezegd door industriegebied/bedrijventerrein/rangeerterrein. Deze grond is volgens mij niet gigantisch kostbaar en niet te moeilijk te verkrijgen. Het hele gebied staat toch al op de rol voor een gigantische verbouwing, waarbij het rangeerterrein bijv. moet worden vervangen door een nieuwe woon/werkwijk.
Zodra de weg het A'dam-Rijnkanaal is overgestoken komt er wel bebouwing dichterbij. Hier liggen enkele woonwijken aan de andere kant van het spoor, maar daar ligt dus wel een dikke spoordijk van 4 sporen tussen... Bovendien ligt er aan de overzijde van het spoor maar een deel huizen, andere delen worden ingenomen door het Julianapark en NedTrain.
Je moet ook bedenken dat het alternatief (de huidige wegen), dwars door woonwijken lopen, met huizen aan beide zijden.

De Waterliniespoorlaan (zuidoost) hoeft ook weinig problemen op te leveren. Ik zal het traject even afwerken vanaf de rand (Waterlinieweg) naar de stad:
- Na de aftakking van de Waterlinieweg komt de spoorlaan eerst langs de Bokkenbuurt. Dit is een klein wijkje, ingeklemd tussen Waterlinieweg, en sporen, en aan de spoorkant voorzien van een gigántische geluidswal. De spoorlaan zou hier op niveau +1 boven de sporen moeten lopen, hier is echter al zo'n lading infra aanwezig, en die dikke geluidswal, volgens mij levert dit geen noemenswaardige extra overlast op.
- Hierna staan dicht op het spoor oude huisjes. Hoe de weg hier precies moet lopen weet ik niet. Waarschijnlijk ook nog even op niveau +1. Het spoorlichaam is hier echter erg breed (veel lege ruimte tussen de sporen), waardoor je dit viaduct erg ver van de huizen kunt leggen, en behoorlijk uit zicht. (Ditzelfde geldt overigens voor het eerste stuk, bij de Bokkenbuurt.)
- Dan wordt het spoorlichaam smaller, maar begint ook de gereserveerde ruimte. Vanaf de bebouwing ligt er eerst een fietspad, dan een brede grasstrook, dan dichte rijen bomen (waar je niks doorheen ziet), dan de schoolbiologietuinen en daarna pas de spoorbaan. De schoolbiologietuinen moet toch al wijken vanwege de spoorverbreding. In de ruimte die vrijkomt door het verdwijnen van de tuinen past nog prima deze weg erbij. De bomenrijen kunnen gehandhaafd blijven waardoor je vanaf de bebouwing verderop het verschil niet eens zíet.
- Nu komt het stuk bij toekomstig station Vaartsche Rijn. Hier kan de weg over een viaduct langs de spoorbaan. (Dat kan, heeft de gemeente voorgerekend.) Ook zou je de weg hier even kunnen laten aansluiten op de bestaande wegen, die kunnen dat wel hebben.
- Vanaf het tankstation aan de Vondellaan gaat het weer verder langs het spoor. Ook hier geldt dat de ruimte al gereserveerd is. Op een brede strook langs het spoor (nu nog rangeerterrein) gaan veel nieuwe woningen en kantoren worden ontwikkeld. De huidige bewoners van de wijk daarachter krijgen toch al met die nieuwe strook bebouwing te maken, of daarachter (aan de spoorzijde) nog een weg komt te lopen merken ze niet. (Daarbij moet je denken aan een weg zoals de busbaan aan de andere zijde van het spoor.)

De enige verbinding waarvan ik de haalbaarheid lastiger kan beoordelen is de Pijlsweerdspoorlaan. Die wordt wellicht lastiger. Maar zoals ik al zei: die kan ook vervallen. De andere twee blijven overeind, want die zijn echt technisch gezien makkelijk te realiseren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 21 okt 2006, 21:26

Moet er eigenlijk geen invalsweg komen vanuit de zuidelijke gedeelten van Leidsche Rijn?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 21 okt 2006, 21:57

Matthijs, zoals je weet heb ik heel lang in de Utrechtse regio gewoond, en ik heb er zelfs rijles gehad en afgereden.
Ja, ik heb dus wel enige kennis van het locale Utrechtse wegennet.

Utrecht had in de jaren '60 verregaande plannen om het lokale wegverkeer in goede banen te leiden, die na 1973 bijna allemaal zijn gestaakt. Daarbij is vaak inderdaad de gadachte geweest "als we geen infra bouwen voor de auto, komt die ook niet. Dan nemen de mensen wel het OV". Die vlieger ging dus niet op. De veel te smalle wegen moeten nu verkrampt het verkeer verwerken, en veroorzaken inderdaad nodeloos veel emissies. Ook heeft Utrecht de bushaltehaven afgezworen, wat grote rijen ronkende auto's en extra veel nodeloze emissies tot gevolg heeft bij halterende bussen. Utrecht is hierin veel te ver doorgeschoten, mede door de zeer linkse signatuur van de gemeenteraad in de afgelopen decennia.

Je model voor het Utrechtse hoofdwegennet is in hoofdzaak juist. Wel denk ik dat het goed is om aan te geven in hoeverre wegen 2x2 rijstroken moeten hebben, of ongelijkvloerse kruispunten (zoals bv. het plan bij het 24-Oktoberplein, maar ook wenselijkheid bij de N230 bij Overvecht). De blauwe verbindingen zijn inderdaad hoognodig om het verkeer in goede banen te leiden. Zeker ook de koppeling van de Spoorlaan en de Franciscusdreef is belangrijk, om de Amsterdamsestraatweg en Zuilen ècht te kunnen ontlasten. Sluiting van de binnenring middels de Verlengde Sartredreef is door het kortzichtige ruimtelijke beleid van de gemeente helaas inmiddels onmogelijk geworden. Dan had je zelfs de Eykmanlaan en de Blauwkapelseweg kunnen afserveren tot ontsluitingsweg, en dat zou denk ik voor de stad veel beter zijn geweest qua verkeersstructuur.
De structuur in het zuidoosten is OK, en kan ook veel problemen rondom de Venuslaan tot het verleden laten behoren. Bezie wel hoe je die weg wil aansluiten op de Waterlinieweg. Bij het spoor zal je héél veel geld gaan kosten. Je hebt er te maken met complexe infrastructuur en met twee van de vier lunetten die ruimtelijk de zaak enorm beperken. Wellicht een idee om het vrijgehouden tracé van de Powellweg tot aan de Amethistweg/Brennerbaan hiervoor te gebruiken, en dan vanaf de Brennerbaan op- en afritten te maken. De aansluiting van de Waterlinieweg op de Lunettenbaan kan dan half worden, alleen naar het zuiden.

Gezien de bebouwing aan de kop van de Straatweg denk ik niet dat het een goede zaak is om de Spoorlaan daar te laten eindigen. Ik zie meer in aansluiting van de Spoorlaan op het Westplein (waarvan ik denk dat het volbouwen ervan wat nu in de beleidsplannen staat desastreus zal zijn voor de doorstroming in de hele stad), en handhaven van de aansluiting van de Croeselaan op het Westplein.

Voorts valt me op dat Utrecht bewesten de A2 blijkbaar niet in de studie zit - is dat nou ècht alleen maar een wingewest voor OZB-opbrengsten ? Ook daar kun je gezien de krampachtig ontworpen verkeersstructuur binnen enkele jaren problemen verwachten (als je tenminste verder durft te denken dan het veel te optimistische gemeentelijke beleid inzake OV-gebruik van en naar dat stadsdeel), en een volledige N230 door Leidsche Rijn naar de A12 lijkt me een belangrijk punt om op de kaart te zetten. Ook de functie van de Atoomweg tussen de Spoorlaan en de aansluiting op de N230 moet bezien worden. Dat is n.m.m. ook een stedelijke hoofdweg.

Verder veel succes met je studie.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 22 okt 2006, 16:53

Ten westen van het A'dam-Rijnkanaal heb ik er inderdaad niet in zitten. In Leidsche Rijn heeft men inderdaad de autoinfrastructuur heel beperkt willen houden, waarmee de problemen bijna bij voorbaat worden gecreeerd. Voor een deel ziet men dat al in en komen er een paar wegen bij...
Daar moet zeker nog wel een hoop verbeteren, maar daar heb ik nog geen uitgesproken visie op.

Dit plan van mij is ook eigenlijk niet echt een plan voor de hele stad, zoals de titel suggereert. Het is meer een plan voor de invalswegen naar het centrum, de spoorlanen.

Wat betreft de aansluiting op het laatste stuk van de A'damsestraatweg: ik neem aan dat daarvoor idd gesloopt moet worden. Aansluiten op het Westplein kan ook, maar daarvoor moet evengoed gesloopt worden. Als de kop van de Croeselaan volgens gemeentelijk plan wordt afgesloten heeft aansluiting van een spoorlaan op het Westplein ook weinig zin. Wat mijn gedachte precies is over die afsluiting van de Croeselaan weet ik nog niet...

Wat betreft de aansluiting van de spoorlaan op de Waterlinieweg. De gemeente wilde die op niveau +1 boven de sporen laten lopen, en gelijkvloers op het viaduct van de Waterlinieweg laten aansluiten. Een gelijkvloerse aansluiting vind ik niet ideaal, maar ik zie niet zo snel hoe het anders kan. Op niveau 0 en -1 liggen straks al treinsporen. De enige mogelijkheid voor ongelijkvloers is dan +2. Dat lijkt me sowieso niet haalbaar, ook nog met die lunetten, begraafplaatsen en dat buurtje eromheen. Dan maar gelijkvloers...

Vanaf de Brennerbaan, over die grasstrook zou inderdaad ook kunnen. Dat is nota bene vrijgehouden voor een nieuwe invalsweg. Ik probeerde echter in dit plan zo veel mogelijk alternatieve plekken te kiezen waar je juist zo ver mogelijk van de huizen zit. Over die strook zit je alsnog met huizen aan beide zijden (hoewel er ruimte zat is), wat weer overlast en vooral: tegenstand oplevert.
Jeroen schreef:Het 'probleem' is echter wel dat het veel kostbare ruimte gaat kosten, terwijl je met de 'oude' ruimte (ik neem aan dat bestaande hoofdwegen gedegradeerd zullen worden) weinig meer kan.
Wat je zegt over oude ruimte klopt niet. Het probleem is nou juist dat een aantal bestaande wegen (vooral die groene dus) eigenlijk al typische wijkontsluitingswegen zijn, maar het verkeer van een stadshoofdweg te verwerken krijgen.
Deze wegen hoeven dus niet gedegradeerd te worden (dat zijn ze in feite al), en er komt geen nutteloze ruimte vrij.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 22 okt 2006, 18:28

Ik ben wel van mening dat de afwikkeling van het verkeer in en rond Utrecht voor verbetering vatbaar is, maar hoe dat exact moet laat ik aan de experts over. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 22 okt 2006, 19:25

Matthijs schreef:Wat betreft de aansluiting van de spoorlaan op de Waterlinieweg. De gemeente wilde die op niveau +1 boven de sporen laten lopen, en gelijkvloers op het viaduct van de Waterlinieweg laten aansluiten.
Een garantie voor kilometerslange files op de Waterlinieweg (inclusief bijbehorende emissies !) in de aanpalende wijken.
We meten dus weer eens met 2 maten.
Lang leve de kortzichtigheid. :roll:

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 01 nov 2006, 10:59

Ik heb gister al de presentatie (posterpresentatie) moeten doen van de scriptie waarvan het bovenstaande plan een spin-off was. Een beetje suf, want de scriptie zelf is nog niet af. Voordeel was wel dat ik onder het mom van 'voorlopige conclusies' een beetje kort door de bocht kon. :)

Hier is de poster, deze was dus geprint in A0-formaat, 120x90cm.

Afbeelding

Hier de PDF, voor de liefhebber:
http://www.matthijsgall.nl/posterpresentatie.pdf
Laatst gewijzigd door Matthijs op wo 01 nov 2006, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 01 nov 2006, 11:05

Leuke flyer.
Maar je zult het wel hard moeten maken.
Reken er maar op dat je rond, diagonaal èn vierkant wordt doorgezaagd, als je tegen de algemene stroom probeert in te roeien. (Ook als je gelijk hebt) :idea:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 01 nov 2006, 11:08

Erg leuk gemaakt ja. Goed dat die TEGEN! feiten onderuit gehaald worden :D
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 01 nov 2006, 11:17

René schreef:Maar je zult het wel hard moeten maken.
Allicht, het is dan ook een wetenschappelijk onderzoek.
Dat hard maken heb ik deels al gedaan, en deels moet het nog verder worden dichtgetimmerd/hardgemaakt. Daar heb ik de komende weken nog voor.

Trouwens, 'flyer'? Het is nogal een lap papier hoor. :) Formaatje filmposter.

Overigens ben ik al uitgenodigd om het te presenteren in de Verkeerscommissie van de Utrechtse gemeenteraad. Dus, de commissie waarin van elke raadsfractie een verkeersspecialist (al dan niet tussen aanhalingstekens) zit.
Voorts heeft Corio (Hoog Catharijne) me ook uitgenodigd om mee te denken over hun verkeersvisie.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 02 nov 2006, 10:33

Matthijs schreef:
Overigens ben ik al uitgenodigd om het te presenteren in de Verkeerscommissie van de Utrechtse gemeenteraad. Dus, de commissie waarin van elke raadsfractie een verkeersspecialist (al dan niet tussen aanhalingstekens) zit.
Voorts heeft Corio (Hoog Catharijne) me ook uitgenodigd om mee te denken over hun verkeersvisie.
Een openingetje heb je al :idea:

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 24 jan 2007, 12:21

Onderhand heb ik al wat gesprekken gehad met D66, die mijn stuk helemaal zien zitten en mede aan de hand hiervan de NOUW-3 op de agenda willen zetten.
Andere partijen hebben de scriptie pas later ontvangen, daarvan hoor ik wellicht nog meer.

Ik hoef dus in elk geval niet in m'n eentje tegen de stroom in.

'Probleempje' bij de NOUW3 (de invalsweg vanuit het Noordwesten, langs het spoor naar A'dam) is echter altijd de aanlanding.
Tot vlak voor het centrum is op zich ruimte genoeg, alleen het laatste stukje is lastig. Hoe laat je 'm aansluiten op Westplein, Daalsetunnel, Paardenveld of A'damsestraatweg? Er zitten een behoorlijke sporenknoop en aardig wat huisjes in de weg. Waarschijnlijk moet er dus gesloopt worden, wat standaard een hoop gezeik oplevert.
Er is bijvoorbeeld al sprake geweest van het hele stuk boren, zodat je overal makkelijk onderdoor kan. Maar ja, da's natuurlijk belachelijk duur.

Volgens mij kan het ook op de volgende manier, zonder sloop. Voornaamste aspect is dat de paar rangeersporen die tussen de Daalsetunnel en Amsterdamsestraatweg liggen moeten verdwijnen. Daar kan dan de aansluiting van de NOUW-3 op de Daalsetunnel komen.

Volgens mij is dit een mooie oplossing, en is boren niet nodig. De weg zal op deze wijze zo min mogelijk overlast opleveren. Op het middelste stuk kan dat bedrijventerrein bijvoorbeeld worden herontwikkeld tot wonen met een wand kantoren langs de weg, om zo geluidsoverlast buiten te houden.

Afbeelding
(Klik voor iets grotere versie.)

O ja, dit deel van de weg (Cartesiusweg-Daalsetunnel) wordt 1+1, A2-Cartesiusweg wordt 2+2.
Laatst gewijzigd door Matthijs op wo 24 jan 2007, 12:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 24 jan 2007, 12:24

"Matthijs, the man who saved Utrecht" 8-)

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 24 jan 2007, 12:53

De twee onderdoorgangen onder het spoor zullen wel niet goedkoop zijn, maar daar ontkom je niet aan. Dit lijkt me nog wel een van de goedkoopste oplossingen.

Voor het stuk grond in het midden lijkt een oplossing a la Het Funen in Amsterdam me wel mooi. Een mooie wand apartementen langs spoor en weg, parkachtig aan de kant van de Daalsedijk.
(Kantoren hier is wellicht minder wenselijk gezien de nabijheid van de kantoren van het stationsgebied.)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 24 jan 2007, 12:58

De Daalsetunnel ligt daar enigszins verdiept volgens mij, dus ik weet niet of zomaar aansluiten pal voor het overdekte deel technisch-financieel wel een haalbare kaart is.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 24 jan 2007, 13:00

Ik zou ter plekke even moeten kijken, maar heb het idee dat dat gewoon wel mogelijk moet zijn. Volgens mij ligt de Daalsetunnel maar een beetje verdiept, en zijn de toegangen allesbehalve stiel. Allicht moet de NOUW-3 zelf ook enigzins verdiept liggen dan.

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 24 jan 2007, 13:10

Matthijs schreef:Volgens mij kan het ook op de volgende manier, zonder sloop. Voornaamste aspect is dat de paar rangeersporen die tussen de Daalsetunnel en Amsterdamsestraatweg liggen moeten verdwijnen. Daar kan dan de aansluiting van de NOUW-3 op de Daalsetunnel komen.
Is dat wel mogelijk, die sloop van het rangeerterrein? Volgens mij zijn die nog wel in gebruik als opslag- en werkplaats. Daar zul je dan wel een ander terrein voor moeten vinden.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 24 jan 2007, 13:25

Ik bedoelde eigenlijk het rangeerterrein nog verder naar het zuiden, die drie of vier sporen parallel aan het spoor naar Amersfoort. Die zijn zeker in gebruik, met name voor stoptreinen van de Buurtsporen worden daar gestald. Tja, de NS (cq Prorail) zal zich dus wel een beetje flexibel moeten opstellen, iets waarin mn Prorail niet erg goed is.

Aan de westkant van het hele gebeuren (de Cartesiusdriehoek) is namelijk ruimte zat, maar dan moeten de treinen wel iets verder rijden (en meer sporen kruisen).

Die werkplaats aan de 1e Daalsedijk, daar gebeurt volgens mij echt weinig meer. Nog wel wat, maar niet iets dat niet makkelijk weg kan. Sowieso 'hoort' het hier niet meer, zo middenin de stad.

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 24 jan 2007, 13:26

Tsja. Dat laatste zullen genoeg mensen ook van een NOUW3-weg vinden...:?

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 24 jan 2007, 13:27

Het verkeer hoort anders meer op de NOUW-3 (langs sporen en industrie) dan waar het nu is, namelijk op de Vleutenseweg en A'damsestraatweg. Zo moet je dit plan zien.

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 24 jan 2007, 13:31

Ik zie het ook zo - maak je daarover maar geen zorgen. Maar er zijn ook nog altijd mensen die tegen elke mm extra asfalt zijn, al zou dat cruciale leefbaarheidsproblemen oplossen.

De dogmatici vormen het grootste gevaar tegen verandering in deze maatschappij.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 24 jan 2007, 13:43

Een paar van de sterkste tegenstanders (waaronder ex-wethouder Yet van den Bergh, boze tongen beweren dat ze louter de politiek in is gegaan om de geplande weg voor haar deur af te blazen, de ultieme Nimby dus) zitten nu op de 1e Daalsedijk. Dit omdat ze bang zijn dat hun huizen ofwel moeten worden gesloopt, ofwel dat ze een nieuwe weg vlak voor hun deur krijgen.

Met dit iets uitgewerkte plan gaan ze er echter juist op vooruit, ipv op achteruit. Sterker nog: de hele wijk gaat erop vooruit, en waarschijnlijk levert het nog geld op ook:

Afbeelding

Ofwel, een mooie (niet té hoge) wand apartementen langs het spoor, daarachter een nieuw parkje.
Laatst gewijzigd door Matthijs op wo 24 jan 2007, 15:16, 3 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie